Työkalut ja muut vehkeet

Onko nuo ydintäytelanka koneet mistään kotoisin? Edellisissä töissä tuli kempeillä hitsattu enkä koskaan ole kokeillut edes nuita halpoja koneita. Jos kotitarve käytössä pitäisi laittaa auton pohjaan paikka ja 5mm kulmaraudat yhdistää toisiinsa kerran vuodessa niin mikä kone tuohon sopisi ? Nyt ollut kiinaninvertti käytössä ja 2mm rst puikot niin sillä yhdistelee kyllä ohuitakin rautoja mutta vaatii kyllä hyvän asennon tehdä ettei polta läpi. Ei tuommoselle käytölle viitsi mitään kemppejä tai oikein esabbejakaan ostella
 
Ei ole paikkaa sisällä hitsailla, joten pihalla pitää tehdä = suojakaasut tuulen mukana harakoille?
Mig ja hitsaat suojaasulla tyynellä ja ydinlangalla tuulisella? :D mä oon suojakaasulla hitsaillu onnistuneesti kyl tuulellakin, vähän laittaa vaikka pahvia eteen niin ihan hyvä
 
Pähkäilen puikkohitsauskonetta, esabin rogue 151iP mielessä, mutta kannattaako pistää sen verran lisää että saa esim 181iP PRO mallin? Varmaan halvemmallakin vehkeellä pärjäisi perus turailussa (timcot ja muut?), mutta olettaisin että merkkikone on aika pitkäikäinen? Tuossa kapineessa mietityttää tuo TIG puoli jos joskus siihen hankkii sen polttimen, onkohan noissa polttimissa sitten itsessään kaasuventtiili? Ts. kun hitsaa, niin kaasu ei virtaa koko aikaa kun pullo on auki.
Itse ratkaisin tämän ostamalla Esabin tigin, tuli puikkokone samassa.
Ja jos tigillä hitsailee, niin kyllä se hf-sytytys on ihan ehdoton. Onnistuu se sytytys raapaisemallakin, mutta kun tottuu että nappulasta syttyy ja sammuu, ei paluuta ole.

Ja hintaerona peruspuikko vs tig, ei ollut iso. Toki AC-puoli puuttuu perusmallista, mutta itse en sitä ole vielä edes osannut kaivata.
 
Ei sen ihan niinkään mene. Oikein tuulisella kelillä nyt saa virtausta laittaa vähän lisää, ja sehän ei ole mikään ongelma.
Turun telakalla hitsaavat laivojakin puikoilla. Ei se ole huono vaihtoehto jos kone on hyvä.

Vaikka on ohuitakin puikkoja itsellä ainakin tarkkus kärsii migiin verrattuna, johtunee osittain siitä että joutuu samalla ”syöttämään” puikkoa kun vetää saumaa. Ja en saa kaikkia puikkoja syttymään helposti. Näppärämpi kaveri saa kyllä varmasti migin veroisen sauman.

Jos pitäisi pihakeinua tai mattotelinettä hitsata niin eiköhän kevyt puikkokone ole siinä ylivoimainen.
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.
Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?

 
Tarkoitat varmaan näitä missä reikä torxin kärjessä?

Secure Torx ja Torx Plus ovat eri asioita.

1745994439853.png
 
Löytyykö perus Motonet/Biltema -akselilta torx plus-kärkiä vai meneekö tilaushommiksi? Sähköpyörän moottorin pultit ilmeisesti torx plus 25 ja 40, mutta aika huonosti tuntuisi perus kaupoista löytyvän.

Tuosta pitäisi löytyä tuo 25. Itsellä juuri sama homma työn alla, mutta sain hylsyn lainattua muualta. 40 torx plussaa en ainakaan omaan moottoriin tarvinnut, Bosch performance line cx gen 4 itsellä.

Nämä torx plus kärjet tosiaan 5 sakaraisia, niin ei se perus reikätorx käy...
 
Bilteman sarjassa kuvassa 5 sakaraiset mutta tuossa aiemmassa havainnekuvassa 6. Onko näitä kahta erilaista vai vaan huono havainnekuva? Olin kokonaan missannut moisen olemassaolon.
 
Torx plus ja torx ero on kuvassa selvillä. Torx plussassa leveämmät sakarat. Tavallinen torx tuntuu siihen löysältä mutta yksi isompi koko ei mahdu. Jos saa kunnolla painettua niin todennäköisesti aukeaa tavallisella kärjellä. Lipsahduksen varaa on kuitenkin suuri. Uusimmassa Bosch CX -moottorissa tosiaan torx plussat. Ei välttämättä edes huomaa ettei ole ihan tavalliset torxit.
En ole ikinä nähnyt viisi sakaraisia torxeja. Toivottavasti ei ole kukaan muukaan.
 
Torx plus ja torx ero on kuvassa selvillä. Torx plussassa leveämmät sakarat. Tavallinen torx tuntuu siihen löysältä mutta yksi isompi koko ei mahdu. Jos saa kunnolla painettua niin todennäköisesti aukeaa tavallisella kärjellä. Lipsahduksen varaa on kuitenkin suuri. Uusimmassa Bosch CX -moottorissa tosiaan torx plussat. Ei välttämättä edes huomaa ettei ole ihan tavalliset torxit.
En ole ikinä nähnyt viisi sakaraisia torxeja. Toivottavasti ei ole kukaan muukaan.
Ensimmäistä kertaa tuli nähtyä itsekin näissä tämä erikoisuus...
1000012853.jpg


Autokorjaamolta löytyi tuo hylsykin, TS25H merkintänä. Ei kuulemma ole vielä siellä kerenneet käyttämään.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
 
Viimeksi muokattu:
@Corex Oli tuollainen Tokya lainassa, tai ainakin hyvin samanlainen laite. Sinänsä vähän turha jos on lakka maalipinnan päällä kun se ei osaa mitata maalipinnan paksuutta lakan alla. Koitin muutamaan autoon ja mittarin mukaan uudessakin autossa aika isoja eroja pinnan paksuudessa paneeleissa, luulisi että robotit maalaavat tasalaatuisesti.

Verdict: älä osta, eiköhän kolarikorjaukset näe muutenkin.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Nuo mittarithan pitäisi kalibroida A) samanlaisella paljaalla pellillä kuin mitä auton korissa on käytetty ja B) sopivan kalvonpaksuuden omaavalla kalibrointiliuskalla. Eli sanoisin, ettei ole wörttiä. Ja kuten @kuoris totesikin, lakka = väritön maali, eli ei se mittari osaa antaa kuin korkeintaan sen pinnoiteyhdistelmän kokonaiskalvonpaksuuden.
 
Luulisi että fixatussa paneelissa olisi aika erilainen lakkapaksuus verrattuna tehdaslakkaan. Mutta ehkä mennään perinteiseisellä syynäyksellä edelleen.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.

Absoluuttisella tarkuudella ei liene niin merkitystä mutta suhteelliset erot olisi hyvä löytää. Onkohan näissä halvemmissa mitään merkittävää eroa..kenelläkään kokemuksia? Löysin pari alle satureisen tuotetta:


jälkimmäisen asiakasarvosteluissa on vähän vaihtelevia kommentteja...
Tuo toolhoisen myymä löytyy temusta puolet halvemmalla. Tulee testiliuskoja mukaan ja toimii välttävästi.
 
Luulisi että fixatussa paneelissa olisi aika erilainen lakkapaksuus verrattuna tehdaslakkaan. Mutta ehkä mennään perinteiseisellä syynäyksellä edelleen.

Millä perusteella? Lakkaa ei voi ylipäätänsä ruiskuttaa mihinkään pystyssä olevaan peltiin yhdellä kertaa kovin paksua kerrosta. Autotehtaan robotit ruiskuttaa lakkaa niin minimaalisen kerroksen kun vain kehdataan. Jos auto käy jossain maalamossa niin siinä on varmasti paksumpi lakkakerros korjatussa kohdassa kuin autotehtaan alkuperäisessä. Mitä sinä tällä kerrosmittauksella koitat niinku selvittää?
 
Millä perusteella? Lakkaa ei voi ylipäätänsä ruiskuttaa mihinkään pystyssä olevaan peltiin yhdellä kertaa kovin paksua kerrosta. Autotehtaan robotit ruiskuttaa lakkaa niin minimaalisen kerroksen kun vain kehdataan. Jos auto käy jossain maalamossa niin siinä on varmasti paksumpi lakkakerros korjatussa kohdassa kuin autotehtaan alkuperäisessä. Mitä sinä tällä kerrosmittauksella koitat niinku selvittää?

Juurikin sitä yrittää selvittää onko auto mahdollisesti saanut kipeää ja käytetty maalaamossa. Toki syitä voi olla jotain muitakin kuin kolari mutta sanotaanko näin että ei ihan hirveää luottoa noihin fiksauksiin havaintojen perusteella. Mieluummin originaali pinta.
 
Tulee auton ostamisesta vaikeaa sen jälkeen kun luet sen dekran tmv. raportin jossa todettiin että joku suunnilleen 80% yli 5v ikäisistä autoista on jostain kohtaa uudelleenmaalattu joko ennen luovutusta uutena tai vauriokorjauksen tmv. johdosta.
En oikein osaisi omissa autoissa pitää ostamisen kriteerinä sitä onko joku lokari kenties maalattu jostain syystä uudelleen.

Asiasta tulee merkityksellinen jos auton ostoon käytetään kuusinumeroinen summa ja se on joku keräilypeli joka on tarkoitus myydä eteenpäin ja / tai ehkä siinä kohtaa jos paneeleista 80% on maalattu. Silloin kyllä vähänkään autoista ymmärtävä osaa jo etsiä ne muutkin merkit, onko autoon tehty jotain laajempaa korikorjausta.
 
Todennäköisesti autonvaihto edessä pitkästä aikaa kesällä. Vaikka aikamoinen sähkösilmä olen vikojen bongaamiseen, niin ajattelin maksimoida mahdollisuuteni hyvän yksilön löytämiseen maalipinnan paksuusmittarilla.
Meinasitko mennä autoliikkeeseen tuon mittarin kanssa mittailemaan peltejä, vai yksityisten myyjien pihalle? Mahtaa herättää melkoisia reaktioita.
 
Itse olen käyttänyt jokaisen omistamani auton vähintään kerran paikkauksessa, koska kaikissa on ollut täyskasko pysäköinti/parkkipaikkaturvalla jota on tullut käytettyä matalalla kynnyksellä.

Totuus kuitenkin on, että pieniä vekkejä tulee vaikka itse et tötöilisikään ja varsinkin kylkien osalta pitää isojakin aloja uudelleenmaalta jotta pitkittäisnaarmut saa kunnolla häivytettyä.
 
Lidlissä oli pari viikkoa sitten maalinpaksuusmittari, oisko ollut 19€ tjsp, tuli kalibrointikamat mukaan. Ostin ihan uteliaisuudesta, mittasin jo jääkaapin maalin paksuuden, mahtava laite. :D
 
Kahvan vierestä oli hieman eri paksuinen, ja alaovi hieman eri sävyinen joten lienee kuormasta joskus pudonnut ja parsittu eri runkonumerolla olevista osista kassan. :)

Pitää jossain välissä käydä kotteron lokasuojat mittaamassa, saa nähdä mitä paljastuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 382
Viestejä
4 763 267
Jäsenet
77 452
Uusin jäsen
M4X14SK1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom