Työkalut ja muut vehkeet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 000
Yritin avata ketjua hiukan eri otsikolla, kuin Murossa on. Jos Muron otsikko on parempi, niin vaihdetaan sitten siihen.

Tärkeintä auton (tai minkä tahansa muunkin) rassaamisessa on kunnon työkalut. Jos surkeilla vehkeillä joutuu jotain rassaamaan, ei sitä kovin kauaa viitsi tehdä. Tänne siis kokemuksia ja kyselyitä työkaluista yms.

Paikallinen Minimani mainosti tarjouslehtisessään sivulla 15 työkaluvaunua työkaluilla 299 euroa. Onko kellään kokemusta tuosta Magnumin vaunusta? Vaikka juuri tilasin yhden työkaluvaunun ilman työkaluja, niin tuohon hintaan tuo vaunu työkaluilla kyllä houkuttelisi kovasti.
 
Yritin avata ketjua hiukan eri otsikolla, kuin Murossa on. Jos Muron otsikko on parempi, niin vaihdetaan sitten siihen.

Tärkeintä auton (tai minkä tahansa muunkin) rassaamisessa on kunnon työkalut. Jos surkeilla vehkeillä joutuu jotain rassaamaan, ei sitä kovin kauaa viitsi tehdä. Tänne siis kokemuksia ja kyselyitä työkaluista yms.

Paikallinen Minimani mainosti tarjouslehtisessään sivulla 15 työkaluvaunua työkaluilla 299 euroa. Onko kellään kokemusta tuosta Magnumin vaunusta? Vaikka juuri tilasin yhden työkaluvaunun ilman työkaluja, niin tuohon hintaan tuo vaunu työkaluilla kyllä houkuttelisi kovasti.

Magnumin työkaluthan taitavat olla erään Kajaanilaisen yrittäjän Taiwanissa valmistuttamia, eivät ole aivan surkeinta ja halvinta kuraa mutta eivät parastakaan Taiwan laatua.
Suurimmaksi osaksi kuitenkin ajavat asiansa ja kelpaavat satunnaiseen käyttöön varsin hyvin.
Tietysti 300 €:lla ei välttämättä saa aivan kaikkia työkaluja tasalaatuisina, mutta helppohan settiä on sitten täydentää laadukkaammilla osilla jos tarvetta ilmenee.
Hinta/laatu-suhde voi olla tuossa 300 € setissä paljon parempi, kuin esimerkiksi Snap-on:ia kopioivassa kiinantuote Boxo:ssa, joka on täällä saavuttanut jonkinlaisen merkkituotteen aseman.
 
CAR-RAMP-WITH-2TON-JACK-RED-2-KMSWM0001.jpg


Onkohan Suomessa tuommoisia kellään myynnissä? Ebaystä lähtisivät postikuluineen n.170 euroon.
 
Mihinkä käyttöön tuo tulisi? Ainakin pitkän keulaylityksen omaavan auton kanssa tuo on lähes käyttökelvoton ilman lisäramppia. Puskuri on tuossa rampissa ensimmäisenä kiinni.
 
Nuohan on käytännössä samat rampit, mitä on Biltemassa, Motonetissa yms. myynnissä, mutta noissa on vaan tuo erillinen nosturi vielä. Ainut auto, jota en noille ole saanut on sisäkön Mazda 3. Ja sekin sen takia, kun on gt-malli, niin on hiukan orkkista matalampi.
 
Eihän lisärampin käyttö mikään kummoinen ongelma ole.
 
Onnea vaan saada auto noille ilman että liukuvat pois alta. Ehkä jos pulttaa lattiaan kiinni niin pysyvät paikallaan..
 
CAR-RAMP-WITH-2TON-JACK-RED-2-KMSWM0001.jpg


Onkohan Suomessa tuommoisia kellään myynnissä? Ebaystä lähtisivät postikuluineen n.170 euroon.

Mihinkä käyttöön tuo tulisi? Ainakin pitkän keulaylityksen omaavan auton kanssa tuo on lähes käyttökelvoton ilman lisäramppia. Puskuri on tuossa rampissa ensimmäisenä kiinni.
Mulla oli yhdet tuollaiset peltihäkkyrät eikä niille saanut suoraan ajettua kuin Verson. Nakkasin romunkeräykseen.
 
Vaikkei tuo Bilteman paineilmakäyttöinen pulttipyssy olekaan mikään huipputekele, niin silti pulttien avaaminen on ollut tuskaa. Syy oli kyllä tiedossa ja viimein tänään sain laitettua kompuralta lähdön suoraan tankilta. Vaihdoin samantien uudet renkaat alle ja kyllä pyöräytti nasulisti pultit auki.

Tunkkailin ahtaassa tallissa harrastetta hiukan paremmin, niin havaitsin jälleen kerran sen, että tarvitsen paremman tunkin. Tuo Bilteman matala tunkki ei vain ole oikein koskaan vakuuttanut. Nyt varsinkin tilan puutteen takia tuo kahvasta pumppaaminen on hiukan vaikeaa. Lisäksi nostokorkeutta saisi olla hiukan enemmän kuin tuo 45cm. Onko näillä kriteereillä paras vaihtoehto Motonetin Bahco?
 
1,5 tonnin tunkki voi aika pian jäädä liian "pieneksi"...

Tietty jos on varma ettei koskaan ikinä tarvii tunkkailla painavampia autoja niin mikässiinä.
 
1,5 tonnin tunkki voi aika pian jäädä liian "pieneksi"...

Tietty jos on varma ettei koskaan ikinä tarvii tunkkailla painavampia autoja niin mikässiinä.

No eihän sen tunkin tarvitse koko auton painoa nostaa, joten kyllähän tuollaisellakin melko painavan auton tunkaa. Harvalla on ajossa yli 3ton omapainolla olevia autoja.
 
Vaikkei tuo Bilteman paineilmakäyttöinen pulttipyssy olekaan mikään huipputekele, niin silti pulttien avaaminen on ollut tuskaa. Syy oli kyllä tiedossa ja viimein tänään sain laitettua kompuralta lähdön suoraan tankilta. Vaihdoin samantien uudet renkaat alle ja kyllä pyöräytti nasulisti pultit auki.

Tunkkailin ahtaassa tallissa harrastetta hiukan paremmin, niin havaitsin jälleen kerran sen, että tarvitsen paremman tunkin. Tuo Bilteman matala tunkki ei vain ole oikein koskaan vakuuttanut. Nyt varsinkin tilan puutteen takia tuo kahvasta pumppaaminen on hiukan vaikeaa. Lisäksi nostokorkeutta saisi olla hiukan enemmän kuin tuo 45cm. Onko näillä kriteereillä paras vaihtoehto Motonetin Bahco?

Bilteman pulttipyssy taitaa kuluttaa melkoisen paljon ilmaa, juuri sen takia ostin itselleni IR:n alumiinikuorisen 2135 QXPA:n, jonka kaksoisvasarasysteemin pitäisi pärjätä vähemmällä ilman kulutuksella.
Hyvin tuolla vaihtoi kolmen auton renkaat Stronglinen 50 litran valovirta kompuran kanssa.
Varsinkin kun hinta ei tuolla alumiinikuorisella versiolla ollut montaa kymppiä Bilteman pyssyä kalliimpi, titaanikuorinen 2235 olisikin sitten ollut jo tuplat Bilteman tekeleeseen.

Varmaankin tuo Bahco on paras valinta tunkiksi tuossa hintaluokassa, ainakaan en ole nähnyt kenenkään myyvän "kiinalaisvalmistetta" samoilla spekseillä alle tuon Bahcon hinnan.
Kiinassahan tuo Motonetin Bahcokin on varmaan tehty, mutta toivotaan että laadunvalvonta on parempaa kuin halpahallien ping-pong merkeillä.
 
Onkohan Suomessa tuommoisia kellään myynnissä? Ebaystä lähtisivät postikuluineen n.170 euroon.

Eikös tuommoiset ole aika helppo modata Bilteman/Motenit yms. rampeista? Ja jos ei itseltä onnistu niin lähin ammattiopiston metallipuoli auttanee asiassa.
 
kyllähän noi halpis pyssyt juu jonkun aikaa toimii sillä täydellä säiliöpaineella, kunnes sieltä korkkaa vissiin joku tiiviste.

Oli 2 tai 3 itellä noita, nykyään laatumerkkiä olevia vehkeitä...
 
Eikös tuommoiset ole aika helppo modata Bilteman/Motenit yms. rampeista? Ja jos ei itseltä onnistu niin lähin ammattiopiston metallipuoli auttanee asiassa.

No ei kyllä oikein mitä järkeä alkaa moisia modaamaan, ellei itse tee ja löydy tarvittavia osia valmiiksi. Biltema rampit 22,90€ kpl, pullotunkki 11,90 kpl. Eli nuo jo pelkästään 70€, siihen sitten vähän metallia, maalia ja työtä, niin ei mahda paljon alle 170€ jäädä edes siellä amiksessa.

Ennemmin hankkisin pari Hi-Lift tunkkia ja siihen sitten vannehihnasarjan tai tekee itse, niin saa korkeutta säätää mielensä mukaan.

screenshot-at-2016-11-22-223410.png

No tämän varassa olevan auton alle ei ainakaan pidä mennä korjaamaan. Kahdella tuollaisella kun nostat yhden akselin ilmaan, niin on niin hutera viritys, että huhhuh.
 
Hylkäsin nuo rampit, koska satunnaisesti korkeutta tarvitsee myös ilman renkaita. Sijoitan sen rahan uuteen hallitunkkiin.

Kaverilla on Ryobin akkukäyttöinen pulttipyssy. Ei köyhtynyt hirveästi ja ei ole vielä pulttia tullut vastaam, joka ei olisi auennut. Itsekin suunnitellut semmoisen hankkimista, kun Ryobin työkaluja ja akkuja löytyy talosta.
 
Hylkäsin nuo rampit, koska satunnaisesti korkeutta tarvitsee myös ilman renkaita. Sijoitan sen rahan uuteen hallitunkkiin.

Kaverilla on Ryobin akkukäyttöinen pulttipyssy. Ei köyhtynyt hirveästi ja ei ole vielä pulttia tullut vastaam, joka ei olisi auennut. Itsekin suunnitellut semmoisen hankkimista, kun Ryobin työkaluja ja akkuja löytyy talosta.

Alusta/jarruremppoja varten tulee itse eniten autoa nosteltua, joten renkaat pitää saada irti. Suhteessa aika vähän remppoja tulee tehtyä, joissa auto pitää nostaa, mutta renkaita ei tarvitsisi irroittaa. Monissa autoissa öljynvaihdon saa tehtyä kun ajaa auton vaikka betoni laattojen päälle. Osassa taas pitää ottaa rengas pois, joten ei siinäkään siinäkään käytössä noista ole paljon hyötyä.
 
Nyt, kun tuo toinen harrasteromu on pihalle jossain vaiheessa tulossa, niin ei viitsisi sitä ilman suojaa säilyttää. Pressutalli oli hakusessa, mutta kokemukset eivät olleet kovin hyviä niistä. Tietenkin kalliimmalla olisi saanut hyvän, mutta taas tonni pressutalliin ei oikein houkuttele. Lisäksi täällä on tuo tuuli välillä aikamoinen ongelma, joten tallin paikallaan pysyvyys olisi saattanut olla mielenkiintoinen kokemus.

Inttersnetissä tuli vastaan tuommoinen peltitalli. Halvin oli 700 euroa, mutta sen pituus oli vain 5m. Tonnilla saisi kotipihaan palasina kannettuna 5,9m pitkän. 1400 euroon taisi sitten saada samankokoisen, mutta sähköovella varustettuna. Muutama sähköposti Viroon ja nyt sieltä tuommoinen peltitalli on tulossa.

Täytyy huomenna hakea muutama ronkelo kaupasta ja lähteä tekemään pohjia sille. Meinasin ihan nurmikkoa pois ja hiekkaa tilalle koko tallin alalta.

autotalli_varasto_ab_polar.jpg
 
Muista sitten ,että nuo ei kestä lunta katolla yhtään. Pitää joko käydä jatkuvasti kaapimassa lumet pois tai sitten sisäpuolelle laittaa harjalle pönkä.

Mistä kaupasta moisen tilasit. Itsekin moista ajatellut romuvarastoksi, tai sitten merikonttia.
Onneks tuon saa laitettua niin, että päivittäin lompsii sen ohi. Jos lumet jää pudottamatta ni saa vaan itseään syyttää.
Taloon.comissa on tuo myynnissä muistaakseni 1099€+ 49 rahdit. Polar Ab:lta Virosta suoraan 899€+ postiennakko pihaan 140€.

Merikontti olisi pätevä, mutta semmoisen saaminen pihaan maksaa sen oman hintansa. Varsinkin tänne periferiaan.
 
Tuohan on peltiä, lyö 220v halliin oikariin niin johan alkaa lumi sulaa! :D

Vitsi vitsi, kyllähän tuo nyt jotain kestää, mutta ei toki puolen metrin nuoskalunta.
 
Noheva kotitimpurihan lyö nopeasti tuollaiseen peltihalliin kelvollisen rungon sisälle kakkosnelosesta ja satasen laudasta, sitten ei enää tarvitse pelätä että koko kökötys romahtaa auton päälle.
 
Joku huuteli tsätissä Ebay.dessä olevasta Hazelin pienestä 1100nm paineilma pulttipyssystä. Se olisikin varmaan lähtenyt mukaan, mutta Günther ei postittanut Suomeen. Ebaystä sitä etsiessä vastaan tuli toinen kapistus, joka lähti tilaukseen. Pikaisen googletuksen perusteella KS-Tools ei ole mikään aivan surkea merkki
$_57.JPG
 
Noista KS-toolsin pulttikoneita ei ole kokemusta, mutta muistan kun vähän rapea kymmenen vuotta sitten silloiseen kesätyöpaikkaan tuli Ingersoll Randin muovi/komposiitti kuorellisia pulttikoneita, niin johan hommat keveni kummasti. Toki uusissa koneissa oli myös voimaa ihan eri tavalla.

Sen jälkeen noita komposiittikuoria on tainnut tulla vähän joka merkille ja voimaakin on tainnut tulla edelleen lisää. Bahcollakin näkyy olevan suht näppäriä pulttikoneita nykyään. Se että mikä on Bahcon tai jonkun muun merkin laatu/kestävyys on sitten varmaan kiinni käytöstä.
 
Ingersoll Rand on kyllä pulttikoneiden ykkönen, jos puhutaan käytännön suorituskyvystä ja kestävyydestä.
Esimerkiksi rankemmassa raskaankaluston korjaamo / teollisuuskäytössä ei ole paljon muita merkkejä näkynyt, kuin IR:ää.
Hintaahan noilla IR:n vehkeillä on kohtuullisen paljon, mutta yleensä ne hankkivat itsensä takaisin käyttövarmuutena ja pitkänä käyttöikänä.

Itse ostin jokin aika sitten IR:n alumiinikuorisen 1/2" pulttipyssyn ja olen todella tyytyväinen, kun olisi laittanut rahaa kiinni tuplasti, olisi saanut titaanikuorisen version joka on jo todella hyvä ja kevyt käyttää.

KS-Tools on ihan ok merkki, ilmeisesti toimii kuitenkin vain tuotteiden suunnittelijana ja valmistuttajana, varsinaisen valmistuksen hoitavat sitten Taiwanilaiset ja Korealaiset sopimusvalmistajat, kuten monella muullakin merkillä.
 
Yövuoron jälkeen herättyä oli puhelimessa viesti "jätin paketin kuistille". Fonecta kertoi sen olevan jonkun kuljetusfirman, joten paketti kuistilta sisälle ja auki.
kone1.jpg

kone2.jpg

Ei pahan kokoinen. Mittasuhdetta antaa normi tupakka-aski, ei maxiaski. Piti samantien mennä talliin kokeilemaan ja ottamaan pukeilla olevan auton rengas irti. Näkee, että toimii ainakin.
Pyssy kiinni letkuun ja pyöräytys, niin samassa jokin irtoaa pyssyn kyljestä ja kopsahtaa vastakkaiseen seinään. Ja se lähti kovaa. Jos ois ollu silmä edessä, niin varmasti olisi pahasti käynyt.

Toiselta kyljeltä lähti pyöreä (öljy?)reijän tulppa irti. Onneki löytyi lattialta. Ilman tuota tulppaa pyöritti konetta vain taaksepäin. Eteenpäin mennessä päästi reijästä paineet pois.
kone3.jpg


Renkaan irroituskin jäi haaveeksi, kun pultin koko oli 20 ja ei oikeata hylsyä löytynyt.

Kyllä tästä varmaan parempiakin olisi löytynyt aikalailla samaan hintaan, mutta nyt oli hakusessa pieni pyssy.
 
Samaisessa kesätyöpaikassa oli aikoinaan IR:n paineilmakoneiden lisäksi myös Panasonickin iskeviä mutterinvääntimiä ja akut riittävät jo silloin muistaakseni parin DN150 putkikarvin avaamiseen. Akkukoneiden tehot ovat varmasti nousseet hurjasti tuosta noin kymmenvuoden takaisesta ja näin uskoisin että akkutoimiset mutterinvääntimet ovat ainakin kotona rengashommissa helpompia käyttää kun letkuja ei tarvitse vetää.
 
Pitäisi moottoria kasatessa vaihdella letkukiristimet uusiin. Onko jotain lajitelmaa suositella? Noi worm-gear tyyppiset ei hirveästi houkuttele. Mieluummin näitä tämän tyyppisiä:
aba-mini-w1.jpg


Ei vaan viitsisi yksittäin ostella kun kokoja ei vielä tiedä tarkasti.
 
Maksaako nuo nyt jonkun huiman euron pari ja kokoja nyt ei kovin montaa ole. Vaihdoitko myös polttoaineletkuja? Nykyletkut on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa ja alkaa vuotamaan muutamassa kuukaudessa.
Eipä nuo pienemmät älyttömiä kustanna, mutta 6-20mm välillä kokoja on 11, 20mm ylöspäin porrastus on 2mm välein ja 30mm eteenpäin 3mm välein, eli onhan noita eri kokoja aika lailla. Laskeskelin että yhteensä noita kiristimiä menisi vähintään nelisenkymmentä. Pelkästään ahtoletkuhässäkästä tulee kymmenkunta, ja nehän noista ne kalleimmat lienee.

Polttoaineletkuja ei ollut ajatus vaihtaa ellei ole ihan pakko, nykyistenkin pitäisi e85 kestää. Eikä kyllä muitakaan letkuja, ellei ole rikki.
 
Tuossa tuli katsurin kehoittamana vaihdettua nelos golffiin eteen kallistuksenvakaajan koripuslat. Olisi jäänyt muuten tekemättä, jollei olisi kesällä tarttunut mätänetistä paineilmaräikkää matkaan. Sen verta ahdas ja vittumainen väli oli kyllä työskennellä. Ei jakojakaan päästä normaalilla 1/2" räikällä.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
Tuossa tuli katsurin kehoittamana vaihdettua nelos golffiin eteen kallistuksenvakaajan koripuslat. Olisi jäänyt muuten tekemättä, jollei olisi kesällä tarttunut mätänetistä paineilmaräikkää matkaan. Sen verta ahdas ja vittumainen väli oli kyllä työskennellä. Ei jakojakaan päästä normaalilla 1/2" räikällä.
Vastaavan operaation olen itsekin tehnyt ja siitä selvisin 1/4" ja mahdollisesti 1/2" räikällä. Paineilmavehkeitä ei olisi tullut mieleenkään käyttää, ettei vaan se lyhyt kierre pääse korkaamaan.
 
Saatananperkele.
Tänään pistin halvan ebay- plasmaleikkurin toimintakuntoon ja kokeilin leikata. Eihän se toimi ollenkaan. Suihkua ei meinaa tulla, kun valokaari vaeltelee ympäriinsä. Lopputuloksena iso sulanut monttu.

Sen jälkeen kokeilin postisedän tuomaa 18kw kaasulämmitintä ja se kyllä lämmittää tallin nopsaan.
 
Vastaavan operaation olen itsekin tehnyt ja siitä selvisin 1/4" ja mahdollisesti 1/2" räikällä. Paineilmavehkeitä ei olisi tullut mieleenkään käyttää, ettei vaan se lyhyt kierre pääse korkaamaan.
1/4" räikällä ei saanu voimaa ja 1/2" samalla ei riittänyt tilaa saada tarpeeksi liikettä pultin auki saamiseksi. Wd40:iä suihkuttelin vaikuttamaan tunniksi niin 60nm paineilmaräikkä hoiti loput. Pitää varmaan sijoittaa 1/4" vääntiöllä varustettuun vastaavaan paineilmavehkeeseen.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla
 
1/4" räikällä ei saanu voimaa ja 1/2" samalla ei riittänyt tilaa saada tarpeeksi liikettä pultin auki saamiseksi. Wd40:iä suihkuttelin vaikuttamaan tunniksi niin 60nm paineilmaräikkä hoiti loput. Pitää varmaan sijoittaa 1/4" vääntiöllä varustettuun vastaavaan paineilmavehkeeseen.

Lähetetty Huawei P9 laitteesta Tapatalkilla

1/4" räikkiä saa myös pitkällä varrella. Itse olen noiden vakaajan kumien kanssa todennut tälläisen näppäräksi:

2000028489
 
Pistetään tänne alkuperäseen threadiin tämä.

Testasin testerillä tuon 3v vanhan lidlin 28-210Nm momenttiavaimen, ja paketin kyljessä oli teksti että virhe 4%. 28Nm kohdalla heittoa oli ~1,5-2Nm alaspäin, 156Nm kohdalla 4Nm alaspäin. Välissä olleille arvoille virhe meni aika lineaarisesti noiden kahden pisteen välillä. Aivan tarpeellinen tarkkuus parin kympin avaimelle, ja yllätyin itsekin miten hyvin tuo piti kutinsa. Saisi liiteriin tulla myös 5-25Nm avain...

Minkä merkkistä kierretappisarjaa suosittelette missä tulisi soivat poranterät mukaan? Harvahkoon kotikäyttöön eli ei konepajan käyttötiheyttä... Rukolla oli joku 59e setti, mutta mietin jos halvemmallakin pääsisi...
 
Jos Rukon sarjan saa 59€ niin en kyllä kahta kertaa miettisi,kunnon merkkivehkeet on kuitenkin harraste käytössä ikuisia.
Varsinkin kun saksan Amazonista saa nykyään edullisesti merkki vehkeitä,ei kannata paskaa ostaa jos niillä meinaa pitempään hommia tehdä.Kuukauden aikana olen tilannut saksasta useamman sarjan Weran ja Wihan meisseleitä kolmas osalla suomi hinnoista.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä setti siis
Ruko HSS-G käsikierretappisarja M3-M12 | Motonet Oy
Pitääpä poistaa ellei litliin tule kympillä halpissettiä, ihan mielenkiinnosta voisi sitä eka testata...

JIS ristipääsetti vielä pitäisi hankkia japsivehkeiden ruuvaamiseen, normi ph ja pz vaan sorvaa nuo paskat pyöreäksi. Varmaan ebaystä joku bitsi/mensselisetti pitää tilata.
 
Tarve olisi vähän jämäkämmälle kierretylle paineilmaletkulle, kun ei tunnu tuosta aikanaan pikkukompuran mukana tulleesta ohuesta letkusta kovin vauhdilla ilma tulevan läpi, olisko tuo sisähalkaisijaltaan 6mm. Eli kohtuu paksua ja mieluiten pidempää, mistä materiaalista tehdyt kestää hyvin?
 
Ei tuommoista yksisylinteristä kannata hankkia tuonkokoiselle säiliölle. Kestää puoli ikuisuutta saada se täyteen. Biltsusta saa v-sylinterisen melkein samaan rahaan. Nuo lisävarusteetkaan ole kuin 20€ arvoisia.

Kompressori 30V-50 - Tyhjennysventtiili - Biltema

Kärkkäisellä 199€
Timco 3HP 50 L v-lohko kompressori | Karkkainen.com verkkokauppa


Perhana kun olisi tajunnut vähän enemmän noihin perehtyä ennakkoon. Tänään kerkesin omaani testaamaan, kun tuon kerkesin jo ostamaan. Ei tuo tosin omaan makuun turhan pitkään kestänyt täyttyä, varmaan kun ennenkin tullut vain paskoja kompuroita tullut käytettyä. :D Mutta olisihan tommonen v-malli varmasti ollut luksusta, kun olisi osannut tuollaista edes katsella... Ja nuo lisävarusteet ei tosiaan kummoiset olleet, liittimet noista joutuu ainakin vaihtamaan, sen verran onnettomat olivat. Varsinkin tuossa rengaspainemittarissa...

Josta päästäänkin kysymykseen. Olisiko jollain suositella hyviä paineilmaliittimiä? Tekeekö IKH:n liittimillä mitään?
 
Perhana kun olisi tajunnut vähän enemmän noihin perehtyä ennakkoon. Tänään kerkesin omaani testaamaan, kun tuon kerkesin jo ostamaan. Ei tuo tosin omaan makuun turhan pitkään kestänyt täyttyä, varmaan kun ennenkin tullut vain paskoja kompuroita tullut käytettyä. :D Mutta olisihan tommonen v-malli varmasti ollut luksusta, kun olisi osannut tuollaista edes katsella... Ja nuo lisävarusteet ei tosiaan kummoiset olleet, liittimet noista joutuu ainakin vaihtamaan, sen verran onnettomat olivat. Varsinkin tuossa rengaspainemittarissa...

Josta päästäänkin kysymykseen. Olisiko jollain suositella hyviä paineilmaliittimiä? Tekeekö IKH:n liittimillä mitään?
Ei se sylinterimäärä pelkästään tuottoa ratkaise,on myös tehokkaita yksisylinterisiä kompuroita.Moni myös lisäksi tuijottaa liikaa mainostettua korkeata painetta,vaikka tärkein on tuotto,iso säiliö jossain hommissa auttaa mutta ei jatkuvassa isossa kulutuksessa.
Näitä liittimiä on moni kehunut Etra - Cejn 410 e-Safe turvaliittimet
 
Piti ruveta mielenkiinnosta kaivelemaan niin Einhellin sivuilta löytyi seuraavaa:
Output power at 4 bar 127 L/min
Output power at 7 bar 100 L/min

Eli jää tuotossa ilmeisesti esim tuolle bilteman vehkeelle kuitenkin...

Joka tapauksessa tuossa yhdistelmässä ei riittänyt voima siihen mitä varten sen hommasin... Perän stefa piti kesäautosta vaihtaa ja tuolla "mutteripyssyllä" siihen ei apuja saanut....

Öljymonttu ja metrinen väääntövarsi ym siihen tarvittiin että mutteri inahti....

Mutta renkaanvaihtoon ja kevyempiin hommiin tuo kompura ja mutterinväännin ehkä kykenee kuitenkin...
 
Ei kompuran tuotolla ole paskaakaan merkitystä pulttipyssyn kanssa. Kunhan on riittävät letkut (väh 10mm, mieluiten 12mm) ja säiliö mahdollisimman lähellä. Ja ne ahdistavat säätimet ja surkeat liittimet pois siitä välistä.

No joo eri asia jos tarvii paukuttaa minuuttitolkulla, mutta se on aika harvinaista. Yleensä jos joku tiukka alustan pultti, tai vaikka se napapultti ei lähde muutamassa sekunnissa pulttipyssyllä, niin turha sitä on enempää sillä paukuttaa, EI LÄHDE.

50L 200€ kompuralla saa päräytettyä autosta kaikki renkaat auki ilman että se edes käynnistyy, jos on hyvä pulttipyssy

Hiekkapuhaltamiseen, sahaamiseen, poraamiseen ja sen sellaisiin sitä tuottoa ja säiliötä tarvitaan oikeasti.
 
Kuten TeknoR sanoi, niin sillä kompuralla ei ole mitään merkitystä saako yhden pultin auki vai ei. 50L @10bar säiliöstä riittää ilmaa yhden pultin avaamiseen. Letkun sisähalkaisija vähintää se 1/2" ja kunnon liittimet. Markettikompuroiden paineensäätimet pitää ohittaa, kun niiden läpi ei ilma kunnolla kulje. Laittaa joko kunnon paineensäätimen väliin tai sitten paukuttaa suoraan säiliöpaineella. Melkein kaikista halpis kompuroistakin löytyy säilöstä tulppa, josta saa ilmaa otettua. Pulttipyssyn kanssa ei myöskään kannata säästellä. Hazet 9012 EL-SPC/IR 2135qtimax tms. niin kyllä suurinosa pulteista aukeaa. Ei ylimääräisiä jatkoja, niveliä tms. Hylsylläkin on vaikutusta, esim. kampuran pulttiena aukaisuun on tehty extra tukevia hylsyjä, joilla saa pultin auki vaikka normi voimahylsyllä ei saa. Seuraavaksi sitten 1" pulttimopoa ja isompaa säiliötä, niin alkaa tapahtumaan.
 
Mitä tuo 1585 L/Min oikeastaan tarkoittaa? n. 27L/sek -> n. 2,7L/sek @ 10 bar ?

Jos edes etäisesti oikein, niin ei se nyt mahdottomalta kuulosta 50L säiliön kanssa.

Kompressorilla ei kyllä tosiaan ole mitään merkitystä pulttipyssyjen kanssa, vaan lähinnä säiliön koolla. Toki se on sit eri asia jaksaako odottaa säiliön täyttymistä hitaalla kompuralla.

Yksi kikkahan on juuri käyttää sellaista kannettavaa säiliötä jossa ei ole kompressoria ollenkaan, vaan pelkkä liitäntä työkalulle. Vähän niikuin paineilmatykki millä renkaita laitetaan vanteelle.... Sieltä saa julmetun määrän ilmaa kerralla, mutta vain lyhyeksi ajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuo 1585 L/Min oikeastaan tarkoittaa? n. 27L/sek -> n. 2,7L/sek @ 10 bar ?

Jos edes etäisesti oikein, niin ei se nyt mahdottomalta kuulosta 50L säiliön kanssa.

Kompressorilla ei kyllä tosiaan ole mitään merkitystä pulttipyssyjen kanssa, vaan lähinnä säiliön koolla. Toki se on sit eri asia jaksaako odottaa säiliön täyttymistä hitaalla kompuralla.

Sen lisäksi oleellista on paineensäätimen, letkun ja liittimien virtausvastus. Jos on kunnollinen säädin ym, niin ei pitäisi olla mahdotonta käyttää tuollaista tuuman "monsteripyssyäkään". Epäilenpä, että käytännössä paineet häviäisi markettikompuran säätimessä ja liittimissä, pyssylle riittäisi vain rippeitä ja siksi hommasta ei tuntuisi tulevan mitään.

Jos virtaamat on kunnossa, sekunnin pöräytyksen pitäisi laskea 50 L säiliön painetta 0,5 bar, eli neljä pulttia alentaisi painetta 2 bar - ja tämä 4000+Nm kuormituksella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 121
Viestejä
4 435 898
Jäsenet
73 485
Uusin jäsen
ramboaslak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom