Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Järjestelmä olisi L2 tyyppihyväksytty, mutta käyttäytyisi joiltain osin kuin L3/L4 ja pakenee vastuuta kun jotain tapahtuu koska kuljettaja on vastuussa. Sekä markkinoi vielä "full self driving". On kyllä sekava.
No nimen voi aina vaihtaa? Ja ei kai tuossa paeta mitään vastuuta kun kuljettaja on aina vastuussa? Mutta tuolla tavalla saisi helposti todella suuren määrän ajettuja kilometrejä järjestelmälle ja sitä kautta sitä olisi varmaan helpompi ja nopeampi kehittää. Kyllä minulle ainakin sopisi tuo nykyisen autopilotin tilalle.
 
Ei vaan jos Tesla suostuu ottamaan vastuun auton tekemisistä. Level 2:na voi tuoda markkinoille ihan milloin tahansa mutta sitten pitää olla systeemit jotka valvoo että kuski on koko ajan valmiina ottamaan ohjat.
Teslan kannalta ehkä helmikuussa voi tapahtua hyviä asioita, tai löytyy reikiä ja jatkettava softan parantamista
The RDW further outlined how new technology enters the European market when no existing legislation directly covers it. Under EU Regulation 2018/858, a manufacturer may seek an exemption for unregulated features such as advanced driver assistance systems. The process requires a Member State, in this case the Netherlands, to submit a formal request to the European Commission on the manufacturer’s behalf.

Espanja otti teslan suhteen riskiä, ruotsissa on jotain lupia testaamiseen myös:
1764509017302.png


ruotsista sekä moottoritiellä, että urbaanilla alueella(erittäin rajoitetusti)

Jottei menis vänkäämiseksi niin en odota hengitystä pitäen täysin itseajavaa. Kunhan tesla saisi edes hyvän ajoavustimen mikä usein ajaa itsekseen parkista parkkiin ja joissain erikoistilanteissa kuski joutuu hoitamaan. Kuski aina vastuussa ja seurattava mitä liikenteessä tapahtuu.
 
No nimen voi aina vaihtaa? Ja ei kai tuossa paeta mitään vastuuta kun kuljettaja on aina vastuussa? Mutta tuolla tavalla saisi helposti todella suuren määrän ajettuja kilometrejä järjestelmälle ja sitä kautta sitä olisi varmaan helpompi ja nopeampi kehittää. Kyllä minulle ainakin sopisi tuo nykyisen autopilotin tilalle.
Mutta vaihtaako Tesla, joka on ajanut kohta kymmenen vuotta FSD:n tulemista?
 
Tätä en oikein edelleenkään ymmärrä, että miksi ei vaan ole tuo FSD täälläkin, mutta niin että kuski on vastuussa? Samanlainen valvonta kuin autopilotillakin, että kamera katsoo että kädet on lähellä rattia ja katse eteenpäin? Tuossahan Tesla saisi ihan valtavan määrän dataa kerättyä ja testattua kuinka systeemi toimii? Sitten kun on kaikki säädetty kohdilleen niin sitten vaan hyväksyntä sille että auto hoitaa kaiken itse ja kameravalvonta kuskilta pois.
Muistelisin että EU-regulaatio kieltää lvl2-järjestelmiltä jotain kykyjä, tyyliin liian nopeita / jyrkkiä ohjausliikkeitä ei saa tulla -> käytännössä FSD-tyylinen neuroverkkojärjestelmö ei ole laillinen jos siihen ei laiteta jotain manuaalisia rajoituksia noiden perusteella. Elon valitteli ettei halua tuoda FSD:tä joka ajaa ulos motarin rampilta koska laki kieltää kääntämästä rattia jyrkemmin.
 
Jännä, että muilta autonvalmistajilta onnistuu
Riippuu riitä millaisia ominaisuuksia yrität tuoda autoon. Teslalla on sellaisia ominaisuuksia softassa mitä ei ole vielä säädelty ja sen vuoksi vaikeampi byrokratia. Aikaisemmassa lainauksessa selkeästi lukee mistä kiikastaa teslan kohdalla ja mikä on mahdollinen tapa eteenpäin. Loppu on kiinni siitä saako tesla vakuutettua hollannin siitä, että sponsoroisivat teslaa vai ei. Uskoisin että espanja, ruotsi yms. ajetut kilometrit ja statistiikka on osa pakettia mitä hollannille näytetään.

Jotain muutakin dataa keräävät ja nämäklin varmaan syötetään hollantiin: Tesla FSD Supervised ride-alongs in Europe begin in Italy, France, and Germany
1764522327133.png
 
Jos Hollannissa tehdään hyväksyntä 14.2 versiolle, niin kun tulee uusi versio, sille pitäisi hakea uusi hyväksyntä? Mitenkä vanhemmat HW3 autot joissa aivan eri AI toteutus, jotka tekevät enemmän rikkeitä kun taas HW4.
 
Jos Hollannissa tehdään hyväksyntä 14.2 versiolle, niin kun tulee uusi versio, sille pitäisi hakea uusi hyväksyntä? Mitenkä vanhemmat HW3 autot joissa aivan eri AI toteutus, jotka tekevät enemmän rikkeitä kun taas HW4.

Teslalta on jo sanottu et HW3 ei riitä paukut ja tulisi mahdollisesti joku "lite-versio" mitä lie tarkoittaakaan. Vanhoille autoille jotain päivityspakettia raudan muodossa?
 
kuulostaa kyllä just semmoselta eeuun tuotokselta, vähä niiku itse eu

Kuulostaa enemmän kyllä typerän Muskin yhdeltä uudelta hätävalheelta, kun Tesla ei saa edes tuota tehtyä. Musk ei varmaan pysty edes kokonaista lausetta tuottamaan ilman että sen pitää valehdella samalla.
 
Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:

- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
 
Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:

- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
Ainakin omat kaksi omistuksessa ollutta Y:tä ovat olleet jarrujen osalta äänettömiä. Myös laina-yyt jos on ollut huollon tarvetta. Myös muutama ajamani Model 3 ovat olleet ilman vinkumista.

Ilmainen autopilot ajaa viivojen välissä ja pitää etäisyyttä autoihin, eikä ole edes pakko pitää ratista kiinni kunhan katsot eteenpäin ja kädet on lähellä rattia. Sitten on niitä maksullisia paketteja, jotka antavat autopilotille lisäominaisuuksia kuten kaistanvaihto, stop-merkin ymmärrys, sekä automaattiparkkeerauksen ja auton liikuttelun sovelluksella. Sitten se perus adaptiivinen vakkari on toki myös, joka ei ohjaile aktiivisesti, eli pitää itse ohjata koko ajan. Autopilotin ja ton normivakkarin välillä pitää nykyään päättää asetuksissa, kumpi tulee päälle kun painaa vakkarinappia.
 
Tuollai sen AP:n saa juurikin käyttöön; pitää valita se beta, hyväksyä ne jargonit ym. Näytössä näkyy kaistaviivoitus sinisellä kun AP on päällä, vakkari päällä näin ei ole, paras tunnistuskeino.
 
Tätä en oikein edelleenkään ymmärrä, että miksi ei vaan ole tuo FSD täälläkin, mutta niin että kuski on vastuussa? Samanlainen valvonta kuin autopilotillakin, että kamera katsoo että kädet on lähellä rattia ja katse eteenpäin? Tuossahan Tesla saisi ihan valtavan määrän dataa kerättyä ja testattua kuinka systeemi toimii? Sitten kun on kaikki säädetty kohdilleen niin sitten vaan hyväksyntä sille että auto hoitaa kaiken itse ja kameravalvonta kuskilta pois.

Meinaat ettei se kerää dataa nyt , sen mitä GDPR sallii ?

Täysin itseajavana autona ei tietenkään voi markkinoida, tai ainakin luulisin ettei voi, avustavana voi, mutta ehkä eivät ole halukkaita tuotteistaan sitä selalisena, kun on vielä keskenäräinen, toivottavasti niitä toimivia juttuja valuu ihan käyttöönkin.
 
Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:

- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
Tuosta vinkumisesta on kahta eri juttua. Toisilla vinkuu ja Tesla sanoo että pitää käyttää jotta loppuu. Osalle vaihdettu uudet palatkin. Osalla ei taas vingu laisinkaan.
 
Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:

- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
En ole varma ymmärsinkö, mutta ilmeiseksi tulee autopilotti joka siis pitää auton kaistojen välissä. Käsi täytyy pitää lähellä rattia kameralle näkyvillä ja myös täytyy katsoa eteenpäin, muuten tuo alkaa valittamaan jonkunajan päästä ja menee pois päältä.

Tämä siis oli ainakin 23 vuonna maksuton ominaisuus. En tiedä sitten onko enää kaikissa malleissa näin kun nykyään on se standard mallikin joka on kovin riisuttu.
 
Tuollai sen AP:n saa juurikin käyttöön; pitää valita se beta, hyväksyä ne jargonit ym. Näytössä näkyy kaistaviivoitus sinisellä kun AP on päällä, vakkari päällä näin ei ole, paras tunnistuskeino.
Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.

Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
 
Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.

Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Ehkä siinä tuli epäselvyys siitä koeajoauton varustelusta. Niissä on yleensä se maksullinen EAP ainakin. Mihin siis haluat varmuuden?

Voit ajaa ilman koskemista, jos pidät kädet auki kämmenet ylöspäin, ratin kello 4 ja 8 osissa, kuin pitäisi ratista kiinni, mutta et kuitenkaan pidä ratista ihan kiinni. Esim. jos pitää polvien päällä käsiä niin toimii tollee pitkiä matkoja Juniperissa (joskus oon ajanu testiksi tyyliin 40km yhtä soittoa tollee, jos on sattunu hyvä pätkä ettei oo ympyröitä tai risteyksiä). Kunhan kädet on niin lähellä, että kamera katsoo että sulla on ratti hallinnassa. Ei se ole näin varmaan tarkoitettu pääasialliseen käyttöön, mutta pitkällä matkalla ihan mukava kun voi lepuuttaa käsiä polvien päällä.
 
Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.

Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Täytyy pitää kädet näkyvillä riittävän lähellä rattia, tai yksikin käsi riittää.

Helpointa kokeilla vaikka niin että oikea käsi klo 14 kohdalla niin että sormet ratin ympärillä, mutta ei koske rattiin ollenkaan.

Siitä sitten voi pikkuhiljaa testata eri asentoja ja sijainteja. Itselläni riittää että pidän kädet polvien päällä.
 
Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.

Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Ainakin Model 3:ssa oikeasti pidettävä ratista kiinni ja kokoajan hieman väännettävä vastaan, riittää ku vaikka vasemmalla kädellä pitää hieman keskiosan alapuolelta kiinni ja ”roikottaa” kättä siinä ratilla.
 
Ainakin Model 3:ssa oikeasti pidettävä ratista kiinni ja kokoajan hieman väännettävä vastaan, riittää ku vaikka vasemmalla kädellä pitää hieman keskiosan alapuolelta kiinni ja ”roikottaa” kättä siinä ratilla.
Ei pitäisi olla tarvetta enää uusissa softissa, jotka valvovat kuskia kameralla.

Välillä saattaa kyllä pyytää rattia kääntämään tarkistuksena.

EDIT: Ilmeisesti vaatii uudemman kameran. Mutta uusissa kolmosissa ei tosiaaan tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Ei pitäisi olla tarvetta enää uusissa softissa, jotka valvovat kuskia kameralla.
Tarvitsee olla myös uudempi laajemmalla kuvakulmalla varustettu kamera. Vanhoissa kolmosissa (esim. oma 2020) valitettavasti joutuu edelleen pitämään ratista kiinni kun kamera ei näe rattia/käsiä.
 
Mitä Teslaa olet ajanut?
Model Y LR Juniper. Vai antaako Tesla rikkinäisiä koeajoon?
En huomannut mitään eroa siihen, että miten se oikeasti tunnistaisi sen käden. Pidit ratista kiinni tai vierellä, niin silti pyytää nykimään/antamaan vastusta vs HW3 millä ajattu tuhansia kilsoja.
 
olen pidemmän aikaa etsiskellyt Model S:ää ilmaisilla supereilla, tuntuu olevan kiven alla sellaset, joissa kohtaa oikea varustelu, akkukoko ja ajomäärä. Aika paljon noita 2016 ja vanhempia on, mutta jostain syystä suurin osa mitä esim. rintajouppi myy ei sisällä ilmaisia supereita, ja suurin osa on tullut autoliikkeelle ulkomailta suoraan, jostain välittäjiltä tai autohuutokaupoista tms.

Mietin, että voiko olla, ettei he aina ole tietoisia sisältääkö auto ilmaisia supereita koska sitä ei voi oikein todeta käsitykseni mukaan muulla tavalla kuin mobiilisovelluksesta tai käymällä laturilla kokeilemassa. Tuskin autoliikkeet jaksaa pareitella jokaista autoa myyjän sovellukseen tai käydä laturilla kokeilemassa. Onko kokemusta että kannattaako noita lähteä itse kokeilemassa selvittämään?
 
olen pidemmän aikaa etsiskellyt Model S:ää ilmaisilla supereilla, tuntuu olevan kiven alla sellaset, joissa kohtaa oikea varustelu, akkukoko ja ajomäärä. Aika paljon noita 2016 ja vanhempia on, mutta jostain syystä suurin osa mitä esim. rintajouppi myy ei sisällä ilmaisia supereita, ja suurin osa on tullut autoliikkeelle ulkomailta suoraan, jostain välittäjiltä tai autohuutokaupoista tms.

Mietin, että voiko olla, ettei he aina ole tietoisia sisältääkö auto ilmaisia supereita koska sitä ei voi oikein todeta käsitykseni mukaan muulla tavalla kuin mobiilisovelluksesta tai käymällä laturilla kokeilemassa. Tuskin autoliikkeet jaksaa pareitella jokaista autoa myyjän sovellukseen tai käydä laturilla kokeilemassa. Onko kokemusta että kannattaako noita lähteä itse kokeilemassa selvittämään?
Nuo jossa auto on käynyt Teslalla (tesla ostanut), niin niistä on tosiaan ilmaiset lataukset poistettu. Ja autot on siksi halvempia. Voi siis olla, että nuo myynnissä olevat on oikeastikin ilman supereita?

Melko edullinen jo vanha X, joka kyllä on paljon ajettu. Superit löytyy.

22500€

Akun kunto ilmeisesti 82%. Mulla S jossa melkein samat kilometrit ja akun kunto 86%.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 724
Viestejä
5 021 330
Jäsenet
80 573
Uusin jäsen
Kasparaadi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom