- Liittynyt
- 29.03.2017
- Viestejä
- 2 517
Järjestelmä olisi L2 tyyppihyväksytty, mutta käyttäytyisi joiltain osin kuin L3/L4 ja pakenee vastuuta kun jotain tapahtuu koska kuljettaja on vastuussa. Sekä markkinoi vielä "full self driving". On kyllä sekava.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No nimen voi aina vaihtaa? Ja ei kai tuossa paeta mitään vastuuta kun kuljettaja on aina vastuussa? Mutta tuolla tavalla saisi helposti todella suuren määrän ajettuja kilometrejä järjestelmälle ja sitä kautta sitä olisi varmaan helpompi ja nopeampi kehittää. Kyllä minulle ainakin sopisi tuo nykyisen autopilotin tilalle.Järjestelmä olisi L2 tyyppihyväksytty, mutta käyttäytyisi joiltain osin kuin L3/L4 ja pakenee vastuuta kun jotain tapahtuu koska kuljettaja on vastuussa. Sekä markkinoi vielä "full self driving". On kyllä sekava.
Teslan kannalta ehkä helmikuussa voi tapahtua hyviä asioita, tai löytyy reikiä ja jatkettava softan parantamistaEi vaan jos Tesla suostuu ottamaan vastuun auton tekemisistä. Level 2:na voi tuoda markkinoille ihan milloin tahansa mutta sitten pitää olla systeemit jotka valvoo että kuski on koko ajan valmiina ottamaan ohjat.
The RDW further outlined how new technology enters the European market when no existing legislation directly covers it. Under EU Regulation 2018/858, a manufacturer may seek an exemption for unregulated features such as advanced driver assistance systems. The process requires a Member State, in this case the Netherlands, to submit a formal request to the European Commission on the manufacturer’s behalf.
eletric-vehicles.com
Mutta vaihtaako Tesla, joka on ajanut kohta kymmenen vuotta FSD:n tulemista?No nimen voi aina vaihtaa? Ja ei kai tuossa paeta mitään vastuuta kun kuljettaja on aina vastuussa? Mutta tuolla tavalla saisi helposti todella suuren määrän ajettuja kilometrejä järjestelmälle ja sitä kautta sitä olisi varmaan helpompi ja nopeampi kehittää. Kyllä minulle ainakin sopisi tuo nykyisen autopilotin tilalle.
Muistelisin että EU-regulaatio kieltää lvl2-järjestelmiltä jotain kykyjä, tyyliin liian nopeita / jyrkkiä ohjausliikkeitä ei saa tulla -> käytännössä FSD-tyylinen neuroverkkojärjestelmö ei ole laillinen jos siihen ei laiteta jotain manuaalisia rajoituksia noiden perusteella. Elon valitteli ettei halua tuoda FSD:tä joka ajaa ulos motarin rampilta koska laki kieltää kääntämästä rattia jyrkemmin.Tätä en oikein edelleenkään ymmärrä, että miksi ei vaan ole tuo FSD täälläkin, mutta niin että kuski on vastuussa? Samanlainen valvonta kuin autopilotillakin, että kamera katsoo että kädet on lähellä rattia ja katse eteenpäin? Tuossahan Tesla saisi ihan valtavan määrän dataa kerättyä ja testattua kuinka systeemi toimii? Sitten kun on kaikki säädetty kohdilleen niin sitten vaan hyväksyntä sille että auto hoitaa kaiken itse ja kameravalvonta kuskilta pois.
kuulostaa kyllä just semmoselta eeuun tuotokselta, vähä niiku itse euFSD:tä joka ajaa ulos motarin rampilta koska laki kieltää kääntämästä rattia jyrkemmin.
Jännä, että muilta autonvalmistajilta onnistuukuulostaa kyllä just semmoselta eeuun tuotokselta, vähä niiku itse eu
Riippuu riitä millaisia ominaisuuksia yrität tuoda autoon. Teslalla on sellaisia ominaisuuksia softassa mitä ei ole vielä säädelty ja sen vuoksi vaikeampi byrokratia. Aikaisemmassa lainauksessa selkeästi lukee mistä kiikastaa teslan kohdalla ja mikä on mahdollinen tapa eteenpäin. Loppu on kiinni siitä saako tesla vakuutettua hollannin siitä, että sponsoroisivat teslaa vai ei. Uskoisin että espanja, ruotsi yms. ajetut kilometrit ja statistiikka on osa pakettia mitä hollannille näytetään.Jännä, että muilta autonvalmistajilta onnistuu
![]()
EU approves ‘hands off’ level 2 driving systems despite safety fears
The EU’s Technical Committee on Motor Vehicles (TCMV) met behind closed doors this week and approved two ‘hands-off’ level 2 driver assist systems from Ford (‘BlueCruise’) and BMW for use across the…etsc.eu
Jos Hollannissa tehdään hyväksyntä 14.2 versiolle, niin kun tulee uusi versio, sille pitäisi hakea uusi hyväksyntä? Mitenkä vanhemmat HW3 autot joissa aivan eri AI toteutus, jotka tekevät enemmän rikkeitä kun taas HW4.
kuulostaa kyllä just semmoselta eeuun tuotokselta, vähä niiku itse eu
Ainakin omat kaksi omistuksessa ollutta Y:tä ovat olleet jarrujen osalta äänettömiä. Myös laina-yyt jos on ollut huollon tarvetta. Myös muutama ajamani Model 3 ovat olleet ilman vinkumista.Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:
- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
Tätä en oikein edelleenkään ymmärrä, että miksi ei vaan ole tuo FSD täälläkin, mutta niin että kuski on vastuussa? Samanlainen valvonta kuin autopilotillakin, että kamera katsoo että kädet on lähellä rattia ja katse eteenpäin? Tuossahan Tesla saisi ihan valtavan määrän dataa kerättyä ja testattua kuinka systeemi toimii? Sitten kun on kaikki säädetty kohdilleen niin sitten vaan hyväksyntä sille että auto hoitaa kaiken itse ja kameravalvonta kuskilta pois.
Tuosta vinkumisesta on kahta eri juttua. Toisilla vinkuu ja Tesla sanoo että pitää käyttää jotta loppuu. Osalle vaihdettu uudet palatkin. Osalla ei taas vingu laisinkaan.Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:
- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
En ole varma ymmärsinkö, mutta ilmeiseksi tulee autopilotti joka siis pitää auton kaistojen välissä. Käsi täytyy pitää lähellä rattia kameralle näkyvillä ja myös täytyy katsoa eteenpäin, muuten tuo alkaa valittamaan jonkunajan päästä ja menee pois päältä.Kävin koeajamassa Y:n ja pidin viikonlopun ylitse. Auto oli yllättävän OK, mutta tässä jotain ihmetyksiä:
- Jarrut vinkuivat, tyyppivika vai ominaisuus? Todella halvan kuvan antoi kun jatkuvaa vinkumista pienissä nopeuksissa.
- Teslan omat suomimyyjät ovat pihalla vai minä: edelleen väittivät, että ns. perustason autopilotti ei ole edes aktiivinen kaistavahti ja laittoivat autopilotin ominaisuudeksi "Liik. hav. yns" ja "katkoviivan ylityksen välttäminen Avustin" ja heidän mukaansa tämä on perustason autopilotti. Totesin tämän aivan paskaksi työkaluksi ja laitoin Automaattiohjaus (beeta) päälle. Tässä oli se sama aktiivinen kaistavahti mikä esim. Polestarissa. Piti pitää ratista kiinni ja piti hyvin kaistalla autoa. Pitääkö tästä tosiaan maksaa tuo 3.500 euroa / 7.500 euroa? Ei helvetti eikö Teslassa ole mitään muuta kuin adaptiivinen sellaisella kaistojen päällä korjaavalla kaistavahdilla? Onko myyntihenkilöt nyt jotenkin aivan pihalla?
Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.Tuollai sen AP:n saa juurikin käyttöön; pitää valita se beta, hyväksyä ne jargonit ym. Näytössä näkyy kaistaviivoitus sinisellä kun AP on päällä, vakkari päällä näin ei ole, paras tunnistuskeino.
Ehkä siinä tuli epäselvyys siitä koeajoauton varustelusta. Niissä on yleensä se maksullinen EAP ainakin. Mihin siis haluat varmuuden?Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.
Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Täytyy pitää kädet näkyvillä riittävän lähellä rattia, tai yksikin käsi riittää.Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.
Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Ainakin Model 3:ssa oikeasti pidettävä ratista kiinni ja kokoajan hieman väännettävä vastaan, riittää ku vaikka vasemmalla kädellä pitää hieman keskiosan alapuolelta kiinni ja ”roikottaa” kättä siinä ratilla.Joo. Ihme homma, ettei teslan omat myyjät osanneet tätä näin esittää. Mistähän nyt saisi tähän varmuuden... Onkohan tämä Juniperissa siten eri kuin vanhassa Y.
Itse en huomannut, että olisi voinut kädet irrottaa? Käsi aina, että "kosketa rattia" hetken päästä?
Ei pitäisi olla tarvetta enää uusissa softissa, jotka valvovat kuskia kameralla.Ainakin Model 3:ssa oikeasti pidettävä ratista kiinni ja kokoajan hieman väännettävä vastaan, riittää ku vaikka vasemmalla kädellä pitää hieman keskiosan alapuolelta kiinni ja ”roikottaa” kättä siinä ratilla.
Tarvitsee olla myös uudempi laajemmalla kuvakulmalla varustettu kamera. Vanhoissa kolmosissa (esim. oma 2020) valitettavasti joutuu edelleen pitämään ratista kiinni kun kamera ei näe rattia/käsiä.Ei pitäisi olla tarvetta enää uusissa softissa, jotka valvovat kuskia kameralla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.