Talvirenkaat - yleisketju

Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.

En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
Olet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.

(Ja asvalttiin, betoniin, kiveen naarmuttaa myös, se on merkoisen kovaa ainetta.)
 
Olet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.

(Ja asvalttiin, betoniin, kiveen naarmuttaa myös, se on merkoisen kovaa ainetta.)
Vesijäähän et ole koskaan törmännyt ;)

Sinällään täysin turhaa keskustelua, viime talvena oli poikkeuksellisen usein etelässä sellaisia kelejä, että nastatkaan eivät pitäneet kunnolla.
 
Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.

En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.

Tarkoitat varmaan jään kovuutta ja mahdollisesti sen tiheyttä (esim. onko ilmaa tai nestettä jäänyt sisään). Tietysti jää voi myös hioutua sileäksi pinnaltaan ja täten lisätä liukkautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista).

Näyttäisi tulleen varastoon...



NOKIAN TYRES HAKKAPELIITTA 10
175/65R15 88T 3PMSF M+S XL STUDDED NASTARENGAS

Tuotteen kappalehinta kun määrä vähintään:
1 kpl => 128€ / kpl

Saatavuus: 4 kpl

Toimitusaika: 2-3 päivää (Pirkkalan varastosta)
 
En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.

Tarkoitat varmaan jään kovuutta ja mahdollisesti sen tiheyttä (esim. onko ilmaa tai nestettä jäänyt sisään). Tietysti jää voi myös hioutua sileäksi pinnaltaan ja täten lisätä liukkautta.
Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.
 
Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.
Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.

Pitäis jo kuluneiden kitkojen tilalle laitatuttaa nastaa vaihteeksi. Ei kiinalaista mutta ei ihan HiFistelyäkään.

Vianor tuossa nyt ainakin lähellä (Helsinki, konala), jos sattuu olla sopivaa ja sais alle.

…näköjään Hakkapeliitta 10 on tonnin kierros tuolla :hmm:
 
Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?
Taitaa tämä sun kommentti enemmän perustua persmutuun, jos pidät tuota erikoisena ja harhaanjohtavana. Termi on ilmiötä kuvaava ja käytetty. Esitä paremmin kuvaava termi ilmiölle, jossa jää muuttuu vähemmän hauraaksi lämpösykleissä hapen ja epäpuhtauksien poistuessa joko luonnostaan tai keinotekoisesti.
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.
Halkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"

Asennuskumppanin kun etsit sivulta ja sinne tilaat. Hankookit saisit vielä edullisemmin.

215 60 R16 Ice Zero 2 XL Asentaja pitää etsiä itse.
 
Halkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"

Asennuskumppanin kun etsit sivulta ja sinne tilaat. Hankookit saisit vielä edullisemmin.

215 60 R16 Ice Zero 2 XL Asentaja pitää etsiä itse.
Kiitti, tutkimpa tuon asennukset :thumbsup:
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.

Pitäis jo kuluneiden kitkojen tilalle laitatuttaa nastaa vaihteeksi. Ei kiinalaista mutta ei ihan HiFistelyäkään.

Vianor tuossa nyt ainakin lähellä (Helsinki, konala), jos sattuu olla sopivaa ja sais alle.

…näköjään Hakkapeliitta 10 on tonnin kierros tuolla :hmm:
Nyt tuli Vianorista uutiskirje ja tällaista näytti olevan tarjolla:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
 
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
 
Melko monesti rengasliikkeestä "uutena" ostetut renkaat ovat paistettu edellisenä vuotena. Ehkä jos alkaisi olla ilman eri mainintaa 2-3v vanhat saattaisin asiasta valittaa.
 
Enpä ole tämmöistä koskaan kiinnittänyt huomiota. Näin ollen renkaita ei voi ristikkäin vaihdella, ne täytyy vaihtaa joko eteen tai taakse samlta puolelta?
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
 
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>

Continentaleissa ei taida olla edes talvirenkaissa pyörimissuuntaa, ainoastaan inside/outside -merkintä. Kesä- tai kitkarenkaassa kuvion symmetrisyys on mukava asia, mutta nastarenkaiden pyörimissuuntaa en lähtisi vaihtelemaan.

Edit: Conti IceContact 3, VikingContact 8 ja VanContact Ice ovat merkitty pyörimissuunnalla, joten yliviivattu oli vanhaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.

Näin kumialalla (ei kuitenkaan rengas alalla) olevana sanon, että 6v on meillä raja säilytyksessä, jos se kumi on tasaisessa lämpötilassa +10c ja pimeässä.


Laki taitaa sanoa että yli 5v vanhaa rengasta ei saa myydä uutena.
 
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
Kyllä kyllä, asennus meni sinulla väärin. Tuosta vaan lähti jatkoajatus, että onko renkaalle väliä jos pistää ilman rotation-merkintää olevan inside/outside renkaan mihin sattuu seuraavalla asennuskerralla
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
Varmaan kannattaa ostaa Sava Eskimot saa todennäköisesti halvemmalla kuin vanhan Goodyearin kitkat,ovat samat renkaat. Molemmat valmistaa Goodyear. Itse ostaisin joko uudet Goodyearin koska ovat uutta mallisarjaa tai sitten Savat.
 
Juu, ei ole väliä.
Jos vaihdat pyörimissuunnattoman renkaan pyörimissuuntaa asennuskertojen välillä (ja ajoa niiden välissä tulee enemmän kuin muutama tuhat km), saat kulutuspinnan kulumaan nopeammin loppuun. Jos ajat kymppitonnin tai enemmän, voit huomata nopeamman kulumisen lisäksi kasvaneen rengasmelun.

Jos sahaat käsisahalla vaakatasossa ja vakiokulmassa paksua lankkua poikki, on eteneminen hidasta (vrt. aina samaan suuntaan pyörivä rengas kuluu hitaasti). Jos sen sijaan vaihtelet sahan kulmaa etu- ja takakenon välillä (vrt. vaihdat joka vuosi pyörimissuuntaa), menee lankku nopeammin poikki (vrt. rengas kuluu nopeammin).

Kesärenkaiden kulutuspinnan reunapaloista voi auton vasemmalla puolella kädellä tuntea, kuinka renkaan yläpintaa sivelemällä taaksepäin on vastakarvaa ja eteenpäin myötäkarvaa. Tämä johtuu siitä, että kulutuspinnan palat ovat kuluneet sivulta katsottuna kiilamaisiksi. Palan viimeisenä tiestä irtoava jättöreuna kuluu nopeammin. Pyörimissuuntaa vuosittain vaihtelemalla tulet vaihtaneeksi tämän kiilan toisin päin, jolloin sahaamin eikun renkaan kulutus sujuu taas joutuisammin.
 
Tänään ruuvattiin alle Goodyear UG Arctic 2:set koossa 205/60R16. Aiemmasta mallista on itsellä hyviä kokemuksia, toivottavasti nämä ovat vähintään yhtä hyvät.
 
Jos vaihdat pyörimissuunnattoman renkaan pyörimissuuntaa asennuskertojen välillä (ja ajoa niiden välissä tulee enemmän kuin muutama tuhat km), saat kulutuspinnan kulumaan nopeammin loppuun. Jos ajat kymppitonnin tai enemmän, voit huomata nopeamman kulumisen lisäksi kasvaneen rengasmelun.

Jos sahaat käsisahalla vaakatasossa ja vakiokulmassa paksua lankkua poikki, on eteneminen hidasta (vrt. aina samaan suuntaan pyörivä rengas kuluu hitaasti). Jos sen sijaan vaihtelet sahan kulmaa etu- ja takakenon välillä (vrt. vaihdat joka vuosi pyörimissuuntaa), menee lankku nopeammin poikki (vrt. rengas kuluu nopeammin).

Kesärenkaiden kulutuspinnan reunapaloista voi auton vasemmalla puolella kädellä tuntea, kuinka renkaan yläpintaa sivelemällä taaksepäin on vastakarvaa ja eteenpäin myötäkarvaa. Tämä johtuu siitä, että kulutuspinnan palat ovat kuluneet sivulta katsottuna kiilamaisiksi. Palan viimeisenä tiestä irtoava jättöreuna kuluu nopeammin. Pyörimissuuntaa vuosittain vaihtelemalla tulet vaihtaneeksi tämän kiilan toisin päin, jolloin sahaamin eikun renkaan kulutus sujuu taas joutuisammin.

Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
 
Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
Toiselta sivulta toiselle ei suositella renkaille joissa on pyörimissuunta. Tuollaisia kierrätetään vain samalla sivulla. Niissä on se pyörimissuunta ihan hyvästä syystä.
 
Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
niin, se suositus on akselilta toiselle, puolen säilyttäen. Onhan tämä nyt ollut ihan selvä jo ihan renkaan kulutuspintaa tai merkintöjä katsoen. Jos epäselvää, niin rengasllike auttaa. Kyllä in/out kesärenkaita voi heitellä miten vaan, mutta jos kuluvat oudosti (eri tavalla samalla akselilla), niin vikaa jossain silti. Pyöränkulmat kallis 100e tarkistaa, mutta joskus kannattaa.
 
Toiselta sivulta toiselle ei suositella renkaille joissa on pyörimissuunta. Tuollaisia kierrätetään vain samalla sivulla. Niissä on se pyörimissuunta ihan hyvästä syystä.

Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
 
Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
Onko tämä jostain hynyn ohjeesta? Tuo kierrätys tais olla jollain ihan naurettavalla ajovälillä vähääkin enemmän ajavan näkökulmasta. Sinällään voitte ihan hyvin olla molemmat oikeassa. Ristiinkierrätysohje toimii varmasti hyvin tasaisen kuluman aikaansaamiseksi, ei autofirmaa kiinnosta kulumisen nopeus. Tätäkään ei tietysti voi tehdä, jos pyörimissuunta on merkitty renkaalle. Tai talvirenkaassa nastat.
 
Onko tämä jostain hynyn ohjeesta? Tuo kierrätys tais olla jollain ihan naurettavalla ajovälillä vähääkin enemmän ajavan näkökulmasta. Sinällään voitte ihan hyvin olla molemmat oikeassa. Ristiinkierrätysohje toimii varmasti hyvin tasaisen kuluman aikaansaamiseksi, ei autofirmaa kiinnosta kulumisen nopeus. Tätäkään ei tietysti voi tehdä, jos pyörimissuunta on merkitty renkaalle. Tai talvirenkaassa nastat.

FocusRS-foorumilta otin ja tuossa kuvassakin käy ilmi alakulman varoituslaatikosta, että Fordin manuaali kyseessä. Kai ne jotain autoista tietää?

Sinällään kyllä hassua, että jenkeissä porukka kierrättää renkaita muna huurussa. Moni liike jopa tarjoaa ilmaiset renkaankierrätykset, kun ostat niiltä sarjan! Mutta kai se on, kun kouluttamaton työvoima on halvempaa kuin Suomessa... Ja toki myös all-seasoneilla ympäri vuoden ajaminen vaikuttaa asiaan, ehkä hyvä kierrättää silloin tällöin 50 000 mailin aikana.
 
Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
Renkaiden kierrätys on hyvä asia mutta toiselta sivulta toiselle kierrätyksen voi tehdä vain renkaille joihin ei ole merkitty pyörimissuuntaa. Toyotoissa on samanlainen kierrätyssuositus kuin kuvassasi.
 
Jos olette koskaan vahingossa vaihtaneet puolelta toiselle inside/outside kitkoissa tehokkaassa autossa... voin sanoa että pilaat renkaat erittäin nopeasti. Lamellit menettävät muotoaan väärällä tavalla, nastarenkaissa nastat irtoavat herkemmin jne. Niin ja olen myös aikanaan tehnyt töitä useassa eri merkkiliikkeessä, myös renkaita vaihdellen. Ja juu, Fordeissa tuo kuluma vitutti koska esim Fiesta ST tykkää nostella sisempiä takarenkaita ja se kuluttaa renkaat nopeasti sisäpuolelta, vaikka ulkoreunalla olisi pintaa. Mutta minkäs teit, jos siis halusit ajaa autolla kuten se oli suunniteltu ajettavaksi.
 
tämä koko ohjeiden kierrätyshommahan on enemmän markkinaan, jossa ei 2 krt vuodessa vaihdeta koko rengassettiä. Vaan ajetaan sillä samalla kesä/allround renkaalla aina vaan - siksi ne pitää kierrettää 10-15 tkm välein, jos haluaa tasaisesti kuluvan.
 
Nyt on kyllä niin mielenkiintoinen väite, että haluaisin tietää tästä lisää. Eli saisko niitä linkkejä.gif

Toki se riippuu (vetotapa, painojakauma, ajetaanko oikean- vai vasemmanpuoleisessa liikenteessä), ajattelin omakohtaisesti. Mutta kun auto on etuveto, niin etuakselin renkaat vastaavat kiihdytyksistä takarenkaiden rullatessa perässä, samoin jarruttaessa etuakseli tekee suuremman työn kuin taka-akseli, koska etuakselilla on jarrutustilanteessa enemmän painoa kuin taka-akselilla ja koska etuakselilla on usein tehokkaammat jarrut (esim. itselläni on levyt edessä, rummut takana). Lisäksi tie on meillä tyypillisesti kallistettu niin, että se on oikealle kalteva, jolloin auton painosta suurempi osa kulkee oikeanpuoleisilla renkailla.

In places like the US where they drive on the right, the problem is reversed. The front right takes the brunt of daily driving and wears faster.


Generally speaking, the tyres on the driving axle are subject to the most stress: In vehicles with a front-wheel drive, it is the front tyres. In contrast, the tyres on the rear axle wear out quicker in vehicles with a rear-wheel drive. In addition to the driving axle, the steering force also plays a role and has an effect on the tyres. The front tyres of front-wheel drives are subject to twice the amount of stress.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 392
Viestejä
4 506 458
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom