- Liittynyt
- 31.12.2021
- Viestejä
- 324
Kahhdella eri nastalla tullut kuulemma suoraan tehtaalta noita ja sitten nuo maahantuojien omat nastoitukset, että siinä valossa ei rengastesteihin voi luottaa.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Alkoi mietityttämään onkohan tuo Kumhon Wi32 ihan sama rengas suorituskyvyltään mistä tahansa tilattuna. Lähinnä nastoitus herättää kysymyksiä.
Tässä Scason Oy (maahantuoja / nastavalmistaja) tyyppi kertoo että olisi Suomessa nastoitettu.
Scasonin sivut (Kumho-renkaat - Scason) kertoo seuraavaa:
"Käytämme kaikissa Suomessa myytävissä nastarenkaissamme vain Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja Scason-nastoja, jotka on suunniteltu nimenomaan Pohjolan olosuhteisiin. Suomeen tuotavat rengasmallit testataan Saksassa kahdella eri radalla ja talvioloissa Suomen Ivalossa."
Tuossa pistää silmään tuo "Suomessa myytävissä"... Toki myyhän se ruotsalainenkin nettikauppa Suomeen...
Tänään tuli Skruvatilta tilattu setti ovelle. Lähettäjä Bythjul (ruotsi) eli sama pulju kuin www.renkaatvaihtoon.fi
Rengas näyttää tältä:
Eli nastat ammuttu tuosta etiketistä läpi. En ole vastaavaa nähnyt muistaakseni aiemmin.
Olisiko mahdollista että nuo menee tuon Scasonin kautta Turusta Ruotsiin?
Varmaan selviäisi kun kysyisi Scasonilta että mites ruotsin tuontirenkaat.
Sanoihin kyllä, että tuossa on jo lähtökohtaisesti melko törkeä ja tietoinen harhaanjohtaminen kyseessä - eihän tuossa ole mitään logiikkaa, että eri markkinoille tehty ja eri ominaisuuksilla olevat renkaat on samalla nimellä. Paitsi siis tietenkin, jos halutaan maksimoida samalle nimelle saatavia hyviä arvosanoja.Pirelli vetoaa ongelmiin logistiikassa ja puutteisiin tuotantokapasiteetissaan – sekä siihen, että ”joku jossain päin yhtiötä on tehnyt päätöksen”.
En muuten osaa sanoa, mutta noista listaamistasi löytyisi Hakkapeliitta 10 hintaan 629e asennettuna (jos sijainti sopii):205/55R16 koossa pitäisi nastarengassarja päivittää.
Koittanut valikoida Nokia Hakkapeliitta 10, Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2 ja Continental Ice Contact 3 väliltä. Toki muillekin ehdotuksille avoin. Arvostaisin pitoa ja pitkää käyttöikää.
Nykyiset Hakkapeliitta 9 lähteen vaihtoon kun nastoja irtoillut sen verta paljon vaikka pintaa muutoin onkin. Toki on niitä kilsojakin noille kerinnyt varmaankin se 35-40tkm tulemaan.
Onkohan noiden valmistajien välillä tässä kuinka paljon eroja? Pitojen puolesta varmaan kaikki ihan kelpoja, mutta onkohan eroja siinä miten hyvin pysyy nastat paikallaan/katkeamatta jne.
Jos näistä tai jostain muista tulee hyviä tarjouksia nyt kun Black Friday koittaa niin saa vinkata
Oli neliveto-volvossa aikoinaan michelin x-ice north 4 tuossa koossa. Noissa on joku 200 (250?) nastaa, mutta ne taitaa olla vähän pienempiä. Meillä ainakin toimi tuo rengas hyvin, pitoa oli. Ei ehkä kuitenkaan tainnut olla erityisen hiljainen. Iästä en osaa sanoa, menivät mukana, kun auto myytiin.205/55R16 koossa pitäisi nastarengassarja päivittää.
Koittanut valikoida Nokia Hakkapeliitta 10, Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2 ja Continental Ice Contact 3 väliltä. Toki muillekin ehdotuksille avoin. Arvostaisin pitoa ja pitkää käyttöikää.
Oli neliveto-volvossa aikoinaan michelin x-ice north 4 tuossa koossa. Noissa on joku 200 (250?) nastaa, mutta ne taitaa olla vähän pienempiä. Meillä ainakin toimi tuo rengas hyvin, pitoa oli. Ei ehkä kuitenkaan tainnut olla erityisen hiljainen. Iästä en osaa sanoa, menivät mukana, kun auto myytiin.
Neljännen talven jälkeen oli jonkin verran nastoja irronnut, mutta olivat kyllä kovalla käytölläkin.
205/55R16 koossa pitäisi nastarengassarja päivittää.
Koittanut valikoida Nokia Hakkapeliitta 10, Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2 ja Continental Ice Contact 3 väliltä. Toki muillekin ehdotuksille avoin. Arvostaisin pitoa ja pitkää käyttöikää.
Nykyiset Hakkapeliitta 9 lähteen vaihtoon kun nastoja irtoillut sen verta paljon vaikka pintaa muutoin onkin. Toki on niitä kilsojakin noille kerinnyt varmaankin se 35-40tkm tulemaan.
Onkohan noiden valmistajien välillä tässä kuinka paljon eroja? Pitojen puolesta varmaan kaikki ihan kelpoja, mutta onkohan eroja siinä miten hyvin pysyy nastat paikallaan/katkeamatta jne.
Jos näistä tai jostain muista tulee hyviä tarjouksia nyt kun Black Friday koittaa niin saa vinkata
Tuo diili osui itsellekin silmään eilen, mutta valitettavasti ei sijainnin takia ollut mahdollinen.En muuten osaa sanoa, mutta noista listaamistasi löytyisi Hakkapeliitta 10 hintaan 629e asennettuna (jos sijainti sopii):
Black Friday 2024 | Talvirenkaat hurjassa tarjouksessa
Talvirenkaat hurjaan Black Friday hintaan alle asennettuna Helsingin ja Vantaan myymälöistä | Katso lisää!www.rengas-soppi.fi
Ja GoodYearit 600e täältä:
Talvirengas tarjoukset - Rengaslasi
www.rengaslasi.fi
Mikä auto ja miksi pitäisi poiketa valmistajan ilmoittamista? Valmistaja on niin oleellinen tieto, että en ymmärrä miksi sitä ei voi ilmoittaa?Voiko takana olla 225/16/55, ja edessä 205/16/60 ? Tai siis voi mutta lieneekö millainen vaikutus yhtään mihinkään?
Tuoretta nastaa viikon tomituksella. 113e kpl. Paistopäivät syyskuulle 2024.Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista). Ihmettelin että miksi näin, kuulemma ei ole tavallinen koko, vaikka itse erheellisesti luulin että kaikki suomen 9 miljoonaa Yarista, Micraa yms. pikkuautoa tuon kokoisia käyttävät.
Jatkan sitten ajelua vanhoilla Hakkapeliitta 8:lla vuodelta 2014. Auto on Suzuki Swift 4x4, ja kyllä noilla viime talvenkin pärjäsi ihan tarpeeksi hyvin vaikka hieman kovat ovatkin jo. Pintaa ja nastaa löytyy vielä tarpeeksi. Meteli autossa nousee näillä noin 3-4dB kesärenkaisiin verrattuna ja on korjattavissa vääntämällä stereoita kovemmalle.
[1] Olen vanhanaikainen setämies, enkä helpolla osta jotain kiinanrengasta tai muuta merkkiä josta en ikinä ole kuullutkaan, oli se sitten kuinka hyvä tahansa random testin mukaan. Nastat siksi että kevättalvisin pihan kalteva ajoramppi muuttuu luistinradaksi eikä kitkoilla tee tuolloin yhtään mitään. Eikä talvinen tieylläpito täällä pöndellä muutenkaan välttämättä aina suosi kitkailua.
edit: sekoiluVoiko takana olla 225/16/55, ja edessä 205/16/60 ? Tai siis voi mutta lieneekö millainen vaikutus yhtään mihinkään?
Miten sait 1,1 cm?Noiden renkaiden välillä on 1.1cm ero profiilissa, eli renkaan sivupinnan korkeudessa. Jos auto on neliveto niin silloin ei välttämättä ole hyvä idea.
Esimerkiksi BMW käyttää joissain malleissa sekarengastusta, jolloin takana voi olla muutaman sentin leveämpi rengas, mutta profiilissa ei ole ollenkaan heittoa ja auton ohjauskulmat on säädetty leveämpien renkaiden mukaan.
Profiilin pitääkin muuttua leveyden muuttuessa, että halkaisija pysyy samana.Siinä olikin vaan pieni muutos leveydessä, tuossa kysyjällä muuttuu leveys ja profiili.
Auto on henkilökuljetin, joten 1+7 on välillä kyydissä, siksi mieluummin nastalla ku kitkalla. Tuota I*Pikea katselin kans, voi olla että päädyn siihen tai tuumaa pienempään vanteeseen.Ei tuolla profiililla löydy, kitkoja khyllä olis. Hieman korottaen Rengas Hankook 235/55 R19 105T XL Nastarengas 3PMSF | Winter i*Pike X W429A | 1001Renkaat.com mut kantavuus 105T, kuinka painavana meet?
Nuo vanteet kans on oma hommansa, 6x120 jaolla 19" koossa ovat hieman hakusessa. Kantavuutta kun pitäisi olla tarpeeksi. Mutta täytyy noita kitkoja käydä läpi, nasta olisi varmempi auton kaikille kuskeille.Hertzin vuokra-Tourneossa oli Kumhon kitkat, ihan hyvin piti auton massa ansiosta. Sinällään kyllä outoa jos ei sopivia löydy - Ehkä lähtisin hommaamaan uudet vanteet sellaiseen kokoon, josta nastatkin löytyy.
Joo, tuo Hankook menee sen 5% muutoksen sisään mitä ympärysmittaa saa renkaassa muuttaa, 3,2% kasvaisi.Ei oo nastoja kun kantavuus menee isoksi, sen verran katselin tuolla noita vaihtoehtoja. Mut tuos on se ratkaisu, ota isommalla profiililla.
Mustaa ja pyöreää, maavaraa +6,25 mm, kehä +1,7 %:Pitäisi löytää nastarenkaat koossa 235/50/19 109T/107T kantavuusluokalla, tulisivat uuteen Ford Tourneoon. Valikoima on kyllä hieman kapea, akselimassat on 1750 kg etu ja 1700 kg taka. Eli etuakselilla menisi 103 kantavuusluokka tasan, eikö se näin mene? Tuolla kantavuudella löytyy jo vähän enemmän valikoimaa.
Samoja katselin aikaisemmin ja tänään, Nokian 10 oli kanssa mahdollisena hankittavana. Kysäisin uudestaan liikkeestä tänään ja nyt on ilmeisesti Tourneon tilaustavaralistalle tullut 19" renkaita, katsotaan mitä sieltä tarjotaan.Mustaa ja pyöreää, maavaraa +6,25 mm, kehä +1,7 %:
Nankang ICE ACTIVA SW-8. Ainoastaan 123,02 €
Talvirenkaat Nankang ICE ACTIVA SW-8, 225/55 R19 103T XL, SUV, nastarengas , Renkaiden kantavuusluku: 103, Nopeusindeksi: T: maks. 190 km/h.www.rengas-online.com
Kalliimpaa, maavaraa +5 mm, kehä +1,4 %:
Rengas Toyo 245/50 R19 105T FR Nastarengas 3PMSF | Observe ICE-Freezer | 1001Renkaat.com
Toyo-rengas Observe ICE-Freezer 245/50 R19 105T FR Nastarengas 3PMSF varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Sitten yli 200 €:
Hankook:
Rengas Hankook Winter i*Pike X W429A | Autonrengas - 1001Renkaat.com
Osta Hankook -renkaita Winter i*Pike X W429A edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Käytä parhaita tarjouksiamme · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Misukkaa:
Rengas Michelin X-ICE North 4 | Autonrengas - 1001Renkaat.com
Osta Michelin -renkaita X-ICE North 4 edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Käytä parhaita tarjouksiamme · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Contia:
Rengas Continental 235/55 R19 105T XL Nastarengas 3PMSF | IceContact 3 | 1001Renkaat.com
Continental-rengas IceContact 3 235/55 R19 105T XL Nastarengas 3PMSF varastossa ja edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Hakka 10:
Nokian Hakkapeliitta 10. Ainoastaan 373,66 €
Talvirenkaat Nokian Hakkapeliitta 10, 235/50 R19 103T XL Aramid Sidewalls, SUV, nastarengas , Renkaiden kantavuusluku: 103, Nopeusindeksi: T: maks. 190 km/h.www.rengas-online.com
Kaikissa on kantavuutta vähintään 1 750 kg per akseli. Tuo 235/55 on suurin listaamistani. Siinä maavara kasvaa 11,75 mm ja kehä 3,3 %.
Houkuttaisi testata kitkoja ensimmäistä kertaa. Torissa näkyi olevan CVC7 joilla ajettu vain 5tkm. Paisto 3321 eikä hinnallakaan pilattu. Säilytetty varastossa.
Uskaltaisikohan tuollaisia kokeilla ostaa? Montakohan talvea nuo olisivat vielä soivat pelit?
Gy on 2vk tyytyväisyystakuu kun sen ostaa liikeestä eikä mistään 1001. Eli jos ei toimi niin voi vaihtaa, vaikka toimisikin niin voi vaihtaaEi kannata Goodyearia ostaa ensimmäisiksi, turhan jyrkkä raja sivuttaispidossa, jos on ekaa kertaa kyydissä. CVC8 on paljon tasapainoisempi. Nokian on paskaa märällä asfaltilla vaikka talviolosuhteissa lienee ok. Saattaa vollottaa jossain nopeuksissa, jos vanhat merkit pitää paikkansa - riippuu rengaskoostakin.
Taustat puuttui, ehkä aiemmassa ketjussa, niin en tiedä mitä edes vastata. Yksin jos ajaa '99 nissanilla, niin varmaan ihan sama, musta pyöreä ja halpa. Siitä eteenpäin sitten omien parametrien mukaan.Houkuttaisi testata kitkoja ensimmäistä kertaa. Torissa näkyi olevan CVC7 joilla ajettu vain 5tkm. Paisto 3321 eikä hinnallakaan pilattu. Säilytetty varastossa.
Uskaltaisikohan tuollaisia kokeilla ostaa? Montakohan talvea nuo olisivat vielä soivat pelit?
Kyllä se toimii, tänäänkin tuli ajeltua pätkät. 7/5 asfaltilla. Liukkaalla lähtee paljon helpommin irti sivuittain kuin edelliset contit/hakat. Ei aloittelijalle.Gy on 2vk tyytyväisyystakuu kun sen ostaa liikeestä eikä mistään 1001. Eli jos ei toimi niin voi vaihtaa, vaikka toimisikin niin voi vaihtaa
Jos ei ole nelivetoauto, tai jokin uuden uusi peli, niin melko huolettomasti voit laittaa alle.Voiko takana olla 225/16/55, ja edessä 205/16/60 ? Tai siis voi mutta lieneekö millainen vaikutus yhtään mihinkään?
Jos nuo ilmoittamasi akselipainot pitää paikkansa, 103 riittää kantavuudeksi, valinnanvaraa on silloin vaikka mitenkä paljon.Pitäisi löytää nastarenkaat koossa 235/50/19 109T/107T kantavuusluokalla, tulisivat uuteen Ford Tourneoon. Valikoima on kyllä hieman kapea, akselimassat on 1750 kg etu ja 1700 kg taka. Eli etuakselilla menisi 103 kantavuusluokka tasan, eikö se näin mene? Tuolla kantavuudella löytyy jo vähän enemmän valikoimaa.
Ei kannata Goodyearia ostaa ensimmäisiksi, turhan jyrkkä raja sivuttaispidossa, jos on ekaa kertaa kyydissä. CVC8 on paljon tasapainoisempi. Nokian on paskaa märällä asfaltilla vaikka talviolosuhteissa lienee ok. Saattaa vollottaa jossain nopeuksissa, jos vanhat merkit pitää paikkansa - riippuu rengaskoostakin.
Goodyearin pito on jäällä parhaiden kitkarenkaiden tasolla. Se käyttäytyy rauhallisesti pidon rajalla ja ohjautuu myös pienissä luistoissa. Suuremmilla kääntökulmilla ohjautuvuus tosin heikkenee hieman.
En minä huonoksi luokittelisi, päinvastoin tykkään kovasti. Mutta tarkempi saa olla. Varmaan just nuo suuremmat kääntökulmat mulla tekee sen tuntumaeron. Eensimmäiset 500 m kotoa pääasiassa 90-asteen mutkaa ja kiillotettuja alueen koontikatuja. Kahvan saa edelle helposti, jos ei keskity. Kyllä nuo muutkin siis lähtee, mutta se raja on minusta leveämpi. Sähkö-Miissä oli Michelinin kitkan, ne oli joka suuntaan heikommat. Heitän varmaan GY ja Contin välillä seuraaksi kolikkoa kummat pistän. Tai sitten otan halvemmat. Jos muistan oikein, niin GY oli jonkun satkun halvempi viimeksi ostaessa.Goodyear edelleen huono kolmannessakin sukupolvessa? Tiedän, että UG ICE kakkonen sai moitteita sivuttaispidosta jäällä, mutta tätä kolmosta on pidetty hyvänä.
TM 18/23
Eikös tuo CVC7 ole kuitenkin ihan testivoittaja ennen kun tuli 8 markkinoille?Sanon samaa kuin @Kvarkki . Eikä sitten mitään Hankookeja saati kiinalaisia, vaan kunnon testivoittajapremiumit. Nokian R5, Contin CVC8 tai Goodyearin UG ICE 3.
Hankookissa ei ole mitään vikaa. Ollut 2 autossa ja pelaa säällä kuin säälläSanon samaa kuin @Kvarkki . Eikä sitten mitään Hankookeja saati kiinalaisia, vaan kunnon testivoittajapremiumit. Nokian R5, Contin CVC8 tai Goodyearin UG ICE 3.
Eikös tuo CVC7 ole kuitenkin ihan testivoittaja ennen kun tuli 8 markkinoille?
Autona sähkis Ioniq 5 rwd. Usein vaimo ajelee myös ja perhe kyydissä.
Hankookissa ei ole mitään vikaa. Ollut 2 autossa ja pelaa säällä kuin säällä
Kitkarenkaat
Continental VikingContact 8 8,6 ****
Nokian Hakkapeliitta R5 8,4 ****
Goodyear UltraGrip Ice 3 8,0 ***
Michelin X-Ice Snow 7,6 **
Hankook Winter I*Cept IZ3 7,5 **
Kumho WinterCraft Ice Wi51 7,5 **
Falken Winterpeak F-Snow 1 7,4 **
Radar Dimax Ice 7,2 *
Triangle Snowlink 6,7 –
Mulla on nuo GY:t saman nelivedon alla. Perän saa todella helposti ilman snow-moodia (pakotettu neliveto) irti. Lähtee se nelivedollakin, kun takapää reagoi polkimeen voimakkaammin. Ajonvakautus kyllä ottaa hyvin koppia. Auton massa näkyy selvästi, jos on liukasta ja jarrutus jää turhan myöhäiseen. Liukuu liukuu... CVC7 on varmasti hyvä rengas (tai siis on mitä itse olen ajanut), mutta ikääntyminen tekee siitää liukkaamman joka suhteessa. Conti kesti myös todella hyvin kilometrejä eli myyjän arvio 5 tkm voi olla "optimistinen" vaikka renkaassa ei paljoa kulumaa näkyisi. 50/60 sanoisin. Jos hinta on reilusti alle puolet uuden setistä, niin ehkä hyvä ostos. Yli puolet, niin jättäisin ostamatta. Jos tavoite on ajaa joku 10 tkm vuodessa useamman vuoden verran, niin älä osta. Todella halvalla yhdeksi vuodeksi itse ostaisin.Eikös tuo CVC7 ole kuitenkin ihan testivoittaja ennen kun tuli 8 markkinoille?
Autona sähkis Ioniq 5 rwd. Usein vaimo ajelee myös ja perhe kyydissä.
Itsellä muutaman tuhat kilsaa ollut Kumhon Wi51 kitkat alla, pitää kuin tauti. Tosin ei ole vielä mitään huippujäitä tullut vastaankaan ja eka talvi kitkoilla muutenkin menossa.Hankookissa ei ole mitään vikaa. Ollut 2 autossa ja pelaa säällä kuin säällä
Voi olla kyllä, että kannattaa nuo nykyiset hakkapelliitta 9:t ajaa loppuun ja ottaa seuraavaksi uunituoreet CVC8 tilalle.Mulla on nuo GY:t saman nelivedon alla. Perän saa todella helposti ilman snow-moodia (pakotettu neliveto) irti. Lähtee se nelivedollakin, kun takapää reagoi polkimeen voimakkaammin. Ajonvakautus kyllä ottaa hyvin koppia. Auton massa näkyy selvästi, jos on liukasta ja jarrutus jää turhan myöhäiseen. Liukuu liukuu... CVC7 on varmasti hyvä rengas (tai siis on mitä itse olen ajanut), mutta ikääntyminen tekee siitää liukkaamman joka suhteessa. Conti kesti myös todella hyvin kilometrejä eli myyjän arvio 5 tkm voi olla "optimistinen" vaikka renkaassa ei paljoa kulumaa näkyisi. 50/60 sanoisin. Jos hinta on reilusti alle puolet uuden setistä, niin ehkä hyvä ostos. Yli puolet, niin jättäisin ostamatta. Jos tavoite on ajaa joku 10 tkm vuodessa useamman vuoden verran, niin älä osta. Todella halvalla yhdeksi vuodeksi itse ostaisin.
Näin ehkä tekisin. Kuulostaa hieman oudolta, että ilmeisesti 19" koossa myytäisiin lähes uusia kitkoja parilla satkulla. Toki voihan myyjä haluta niistä eroon, mutta vaihtoehtoisesti myyntiartikkelissa on myös joku ongelma. Joko kuvauksessa tai sitten havaittu käytännössä, että eivät ole kelvolliset.Voi olla kyllä, että kannattaa nuo nykyiset hakkapelliitta 9:t ajaa loppuun ja ottaa seuraavaksi uunituoreet CVC8 tilalle.
Toki noilla torin CVC7 oli hintaa vain pari sataa.