Talvirenkaat - yleisketju

Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.

En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
Olet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.

(Ja asvalttiin, betoniin, kiveen naarmuttaa myös, se on merkoisen kovaa ainetta.)
 
Olet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.

(Ja asvalttiin, betoniin, kiveen naarmuttaa myös, se on merkoisen kovaa ainetta.)
Vesijäähän et ole koskaan törmännyt ;)

Sinällään täysin turhaa keskustelua, viime talvena oli poikkeuksellisen usein etelässä sellaisia kelejä, että nastatkaan eivät pitäneet kunnolla.
 
Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.

En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.

Tarkoitat varmaan jään kovuutta ja mahdollisesti sen tiheyttä (esim. onko ilmaa tai nestettä jäänyt sisään). Tietysti jää voi myös hioutua sileäksi pinnaltaan ja täten lisätä liukkautta.
 
Viimeksi muokattu:
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista).

Näyttäisi tulleen varastoon...



NOKIAN TYRES HAKKAPELIITTA 10
175/65R15 88T 3PMSF M+S XL STUDDED NASTARENGAS

Tuotteen kappalehinta kun määrä vähintään:
1 kpl => 128€ / kpl

Saatavuus: 4 kpl

Toimitusaika: 2-3 päivää (Pirkkalan varastosta)
 
En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.

Tarkoitat varmaan jään kovuutta ja mahdollisesti sen tiheyttä (esim. onko ilmaa tai nestettä jäänyt sisään). Tietysti jää voi myös hioutua sileäksi pinnaltaan ja täten lisätä liukkautta.
Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.
 
Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.
Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.

Pitäis jo kuluneiden kitkojen tilalle laitatuttaa nastaa vaihteeksi. Ei kiinalaista mutta ei ihan HiFistelyäkään.

Vianor tuossa nyt ainakin lähellä (Helsinki, konala), jos sattuu olla sopivaa ja sais alle.

…näköjään Hakkapeliitta 10 on tonnin kierros tuolla :hmm:
 
Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?
Taitaa tämä sun kommentti enemmän perustua persmutuun, jos pidät tuota erikoisena ja harhaanjohtavana. Termi on ilmiötä kuvaava ja käytetty. Esitä paremmin kuvaava termi ilmiölle, jossa jää muuttuu vähemmän hauraaksi lämpösykleissä hapen ja epäpuhtauksien poistuessa joko luonnostaan tai keinotekoisesti.
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.
Halkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"

Asennuskumppanin kun etsit sivulta ja sinne tilaat. Hankookit saisit vielä edullisemmin.

215 60 R16 Ice Zero 2 XL Asentaja pitää etsiä itse.
 
Halkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"

Asennuskumppanin kun etsit sivulta ja sinne tilaat. Hankookit saisit vielä edullisemmin.

215 60 R16 Ice Zero 2 XL Asentaja pitää etsiä itse.
Kiitti, tutkimpa tuon asennukset :thumbsup:
 
Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.

Pitäis jo kuluneiden kitkojen tilalle laitatuttaa nastaa vaihteeksi. Ei kiinalaista mutta ei ihan HiFistelyäkään.

Vianor tuossa nyt ainakin lähellä (Helsinki, konala), jos sattuu olla sopivaa ja sais alle.

…näköjään Hakkapeliitta 10 on tonnin kierros tuolla :hmm:
Nyt tuli Vianorista uutiskirje ja tällaista näytti olevan tarjolla:
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
 
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
 
Melko monesti rengasliikkeestä "uutena" ostetut renkaat ovat paistettu edellisenä vuotena. Ehkä jos alkaisi olla ilman eri mainintaa 2-3v vanhat saattaisin asiasta valittaa.
 
Enpä ole tämmöistä koskaan kiinnittänyt huomiota. Näin ollen renkaita ei voi ristikkäin vaihdella, ne täytyy vaihtaa joko eteen tai taakse samlta puolelta?
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
 
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>

Continentaleissa ei taida olla edes talvirenkaissa pyörimissuuntaa, ainoastaan inside/outside -merkintä. Kesä- tai kitkarenkaassa kuvion symmetrisyys on mukava asia, mutta nastarenkaiden pyörimissuuntaa en lähtisi vaihtelemaan.

Edit: Conti IceContact 3, VikingContact 8 ja VanContact Ice ovat merkitty pyörimissuunnalla, joten yliviivattu oli vanhaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.

Näin kumialalla (ei kuitenkaan rengas alalla) olevana sanon, että 6v on meillä raja säilytyksessä, jos se kumi on tasaisessa lämpötilassa +10c ja pimeässä.


Laki taitaa sanoa että yli 5v vanhaa rengasta ei saa myydä uutena.
 
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
Kyllä kyllä, asennus meni sinulla väärin. Tuosta vaan lähti jatkoajatus, että onko renkaalle väliä jos pistää ilman rotation-merkintää olevan inside/outside renkaan mihin sattuu seuraavalla asennuskerralla
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
Varmaan kannattaa ostaa Sava Eskimot saa todennäköisesti halvemmalla kuin vanhan Goodyearin kitkat,ovat samat renkaat. Molemmat valmistaa Goodyear. Itse ostaisin joko uudet Goodyearin koska ovat uutta mallisarjaa tai sitten Savat.
 
Juu, ei ole väliä.
Jos vaihdat pyörimissuunnattoman renkaan pyörimissuuntaa asennuskertojen välillä (ja ajoa niiden välissä tulee enemmän kuin muutama tuhat km), saat kulutuspinnan kulumaan nopeammin loppuun. Jos ajat kymppitonnin tai enemmän, voit huomata nopeamman kulumisen lisäksi kasvaneen rengasmelun.

Jos sahaat käsisahalla vaakatasossa ja vakiokulmassa paksua lankkua poikki, on eteneminen hidasta (vrt. aina samaan suuntaan pyörivä rengas kuluu hitaasti). Jos sen sijaan vaihtelet sahan kulmaa etu- ja takakenon välillä (vrt. vaihdat joka vuosi pyörimissuuntaa), menee lankku nopeammin poikki (vrt. rengas kuluu nopeammin).

Kesärenkaiden kulutuspinnan reunapaloista voi auton vasemmalla puolella kädellä tuntea, kuinka renkaan yläpintaa sivelemällä taaksepäin on vastakarvaa ja eteenpäin myötäkarvaa. Tämä johtuu siitä, että kulutuspinnan palat ovat kuluneet sivulta katsottuna kiilamaisiksi. Palan viimeisenä tiestä irtoava jättöreuna kuluu nopeammin. Pyörimissuuntaa vuosittain vaihtelemalla tulet vaihtaneeksi tämän kiilan toisin päin, jolloin sahaamin eikun renkaan kulutus sujuu taas joutuisammin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 313
Viestejä
4 504 184
Jäsenet
74 380
Uusin jäsen
Santtuv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom