Talvirenkaat - yleisketju

Tuostakin varmasti moni eri mieltä mut kyllä itse suosin tuosta kaksikosta hklp10 talvirenkaan ominaisuuksien puolesta.
 
Kumho Wi32 tulossa Skruvatilta. Olivat pärjänneet hyvin (4. sija) TM testissä joten miksipäs en ottaisi kokeiluun kun hintakin oli vain 400€ sarja toimitettuna. Koko 205/60/R16.
 
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
 
Kannattaako ostaa pari vuotta tehtaan varastossa säilytetyt talvirenkaat vai täysin uudet? Gummihusetilta tilatessa DOT22 Goodyear UltraGrip Artic 2 renkaat tulisivat n. satasen verran halvemmaksi vanteille asennettuna kuin uudet Hankookit vanteille asennettuna. Tämän vuotiset Goodyearit taas maksaisivat n. 300€ enemmän kuin nuo Hankookit. Molemmista merkeistä hyviä kokemuksia aiemmin, niin kannattaako mennä kuitenkin tuolla tämän vuotisella renkaalla ja ottaa Hankookit?
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
 
Melko monesti rengasliikkeestä "uutena" ostetut renkaat ovat paistettu edellisenä vuotena. Ehkä jos alkaisi olla ilman eri mainintaa 2-3v vanhat saattaisin asiasta valittaa.
 
Enpä ole tämmöistä koskaan kiinnittänyt huomiota. Näin ollen renkaita ei voi ristikkäin vaihdella, ne täytyy vaihtaa joko eteen tai taakse samlta puolelta?
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
 
Miksi ei voisi amatöörin asentamaan väärin kun kerran "ammattilaisetkin" laittoivat inside/outside väärinpäin kesärenkaissa. 1 neljästä oli oikein.
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
 
Kyllä ainakin omissa renkaissa on aika selvät merkinnät olleet ettei ole jäänyt epäselväksi mihin renkaan saa autossa vaihtaa. Iso nuoli ja lukee capseilla -->>> ROTATION -->>>

Continentaleissa ei taida olla edes talvirenkaissa pyörimissuuntaa, ainoastaan inside/outside -merkintä. Kesä- tai kitkarenkaassa kuvion symmetrisyys on mukava asia, mutta nastarenkaiden pyörimissuuntaa en lähtisi vaihtelemaan.

Edit: Conti IceContact 3, VikingContact 8 ja VanContact Ice ovat merkitty pyörimissuunnalla, joten yliviivattu oli vanhaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Ne renkaat ei rengasliikkeen varastossa muutu miksikään edes 5 vuodessa testien mukaan. Saati kahdessa (eikä ”uusi” kumilaan välttämättä ole uusi kun viimevuotiset myydään yleensä vielä uutena ilman mainintaa.

Se liikkeen varastossa vanheneminen on ihan eri asia kuin käytössä vanheminen, kun se rengas on puolet vuodesta täysin elementtien armoilla, ja sen toisenkin puolellaan ei välttämättä optimiolosuhteissa.

Näin kumialalla (ei kuitenkaan rengas alalla) olevana sanon, että 6v on meillä raja säilytyksessä, jos se kumi on tasaisessa lämpötilassa +10c ja pimeässä.


Laki taitaa sanoa että yli 5v vanhaa rengasta ei saa myydä uutena.
 
Itse yritän aina asioida kiirekausien ulkopuolella, niin oletettavasti töissä ei ole näitä pahimpia "ammattilaisia". Sama se tietysti jokaisessa "urakkapalkka" hommassa on, että ilman ammattiylpeyttä tulee juostenkustua jälkeä. Kesänakeissa ja kitkarenkaissa olen tätä inside/outside hommaa vähän miettinyt, että olisiko niillä niin väliä mihin suuntaan rengas pyörii minäkin vuonna. Nastarenkaissahan on ihan selvää, että kerran asetettu suunta on syytä pitää (ja yleensä näissä on myös rotation merkattu). Ts. yrittääkö firma kertoa pelkän inside/outside merkkaamalla, että pyörimissuunnalla ei ole väliä.
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan kesäkuussa oli tämä insidentti.
Lähden kyllä siitä että jos tehdas painaa renkaan kylkeen merkinnät inside/outside niin sillä on jotain väliä.
E. Pyörimissuunnan kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä. Voi heittää vapaasti oikealta vasemmalle puolelle jolloin pyörimissuunta vaihtuu.
Ennemminkin kyse miten asennetaan vanteelle, joka nyt kustiin 3/4 tapauksessa.
Kyllä kyllä, asennus meni sinulla väärin. Tuosta vaan lähti jatkoajatus, että onko renkaalle väliä jos pistää ilman rotation-merkintää olevan inside/outside renkaan mihin sattuu seuraavalla asennuskerralla
 
Itselläni on päiväysvanhoista talvirenkaista hieman epämiellyttäviä kokemuksia. Olivat kyllä jo jotain 5-vuotiaat ja tuntuivat alussa hyvältä (lamellit joustavilta), mutta yllättäen lamellien jäykkyys tuntui lisääntyneen käsivaralta arvioiden jo kevättalvella eikä renkailla oltu edes paljoa ajettu (ehkä 5 tkm). Teoretisoin vahvasti, että vanhalla paistoleimalla oli jotakin tekemistä asian kanssa - jokin kumin joustavana pitävä aine haihtui renkaista varastoinnin aikana ja sitten tuo vajaan talven käyttö haihdutti sieltä kumista loputkin pois.

Mutta kai ne pari vuotta vanhat Goodyearit on silti paras valinta. Halvin vaihtoehto varsin selkeästi ja enemmän premium-merkki kuin Hankook, jos sillä nyt on jotakin merkitystä. Ja kuten @Walla huomautti, "uudet" Hankookitkaan ei välttämättä ole aivan edellisviikolla paistetut.
Varmaan kannattaa ostaa Sava Eskimot saa todennäköisesti halvemmalla kuin vanhan Goodyearin kitkat,ovat samat renkaat. Molemmat valmistaa Goodyear. Itse ostaisin joko uudet Goodyearin koska ovat uutta mallisarjaa tai sitten Savat.
 
Kyllä kyllä, asennus meni sinulla väärin. Tuosta vaan lähti jatkoajatus, että onko renkaalle väliä jos pistää ilman rotation-merkintää olevan inside/outside renkaan mihin sattuu seuraavalla asennuskerralla
Juu, ei ole väliä.
 
Juu, ei ole väliä.
Jos vaihdat pyörimissuunnattoman renkaan pyörimissuuntaa asennuskertojen välillä (ja ajoa niiden välissä tulee enemmän kuin muutama tuhat km), saat kulutuspinnan kulumaan nopeammin loppuun. Jos ajat kymppitonnin tai enemmän, voit huomata nopeamman kulumisen lisäksi kasvaneen rengasmelun.

Jos sahaat käsisahalla vaakatasossa ja vakiokulmassa paksua lankkua poikki, on eteneminen hidasta (vrt. aina samaan suuntaan pyörivä rengas kuluu hitaasti). Jos sen sijaan vaihtelet sahan kulmaa etu- ja takakenon välillä (vrt. vaihdat joka vuosi pyörimissuuntaa), menee lankku nopeammin poikki (vrt. rengas kuluu nopeammin).

Kesärenkaiden kulutuspinnan reunapaloista voi auton vasemmalla puolella kädellä tuntea, kuinka renkaan yläpintaa sivelemällä taaksepäin on vastakarvaa ja eteenpäin myötäkarvaa. Tämä johtuu siitä, että kulutuspinnan palat ovat kuluneet sivulta katsottuna kiilamaisiksi. Palan viimeisenä tiestä irtoava jättöreuna kuluu nopeammin. Pyörimissuuntaa vuosittain vaihtelemalla tulet vaihtaneeksi tämän kiilan toisin päin, jolloin sahaamin eikun renkaan kulutus sujuu taas joutuisammin.
 
Tänään ruuvattiin alle Goodyear UG Arctic 2:set koossa 205/60R16. Aiemmasta mallista on itsellä hyviä kokemuksia, toivottavasti nämä ovat vähintään yhtä hyvät.
 
Jos vaihdat pyörimissuunnattoman renkaan pyörimissuuntaa asennuskertojen välillä (ja ajoa niiden välissä tulee enemmän kuin muutama tuhat km), saat kulutuspinnan kulumaan nopeammin loppuun. Jos ajat kymppitonnin tai enemmän, voit huomata nopeamman kulumisen lisäksi kasvaneen rengasmelun.

Jos sahaat käsisahalla vaakatasossa ja vakiokulmassa paksua lankkua poikki, on eteneminen hidasta (vrt. aina samaan suuntaan pyörivä rengas kuluu hitaasti). Jos sen sijaan vaihtelet sahan kulmaa etu- ja takakenon välillä (vrt. vaihdat joka vuosi pyörimissuuntaa), menee lankku nopeammin poikki (vrt. rengas kuluu nopeammin).

Kesärenkaiden kulutuspinnan reunapaloista voi auton vasemmalla puolella kädellä tuntea, kuinka renkaan yläpintaa sivelemällä taaksepäin on vastakarvaa ja eteenpäin myötäkarvaa. Tämä johtuu siitä, että kulutuspinnan palat ovat kuluneet sivulta katsottuna kiilamaisiksi. Palan viimeisenä tiestä irtoava jättöreuna kuluu nopeammin. Pyörimissuuntaa vuosittain vaihtelemalla tulet vaihtaneeksi tämän kiilan toisin päin, jolloin sahaamin eikun renkaan kulutus sujuu taas joutuisammin.

Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
 
Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
Toiselta sivulta toiselle ei suositella renkaille joissa on pyörimissuunta. Tuollaisia kierrätetään vain samalla sivulla. Niissä on se pyörimissuunta ihan hyvästä syystä.
 
Tuskin autonvalmistajat suosittelisivat manuaaleissaan renkaiden paikkojen kierrättämistä säännöllisesti, jos se olisi renkaille haitallista? Toinen vaihtoehtohan on säilyttää pyörimissuunta, mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).
niin, se suositus on akselilta toiselle, puolen säilyttäen. Onhan tämä nyt ollut ihan selvä jo ihan renkaan kulutuspintaa tai merkintöjä katsoen. Jos epäselvää, niin rengasllike auttaa. Kyllä in/out kesärenkaita voi heitellä miten vaan, mutta jos kuluvat oudosti (eri tavalla samalla akselilla), niin vikaa jossain silti. Pyöränkulmat kallis 100e tarkistaa, mutta joskus kannattaa.
 
Toiselta sivulta toiselle ei suositella renkaille joissa on pyörimissuunta. Tuollaisia kierrätetään vain samalla sivulla. Niissä on se pyörimissuunta ihan hyvästä syystä.

Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
 
Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
Onko tämä jostain hynyn ohjeesta? Tuo kierrätys tais olla jollain ihan naurettavalla ajovälillä vähääkin enemmän ajavan näkökulmasta. Sinällään voitte ihan hyvin olla molemmat oikeassa. Ristiinkierrätysohje toimii varmasti hyvin tasaisen kuluman aikaansaamiseksi, ei autofirmaa kiinnosta kulumisen nopeus. Tätäkään ei tietysti voi tehdä, jos pyörimissuunta on merkitty renkaalle. Tai talvirenkaassa nastat.
 
Onko tämä jostain hynyn ohjeesta? Tuo kierrätys tais olla jollain ihan naurettavalla ajovälillä vähääkin enemmän ajavan näkökulmasta. Sinällään voitte ihan hyvin olla molemmat oikeassa. Ristiinkierrätysohje toimii varmasti hyvin tasaisen kuluman aikaansaamiseksi, ei autofirmaa kiinnosta kulumisen nopeus. Tätäkään ei tietysti voi tehdä, jos pyörimissuunta on merkitty renkaalle. Tai talvirenkaassa nastat.

FocusRS-foorumilta otin ja tuossa kuvassakin käy ilmi alakulman varoituslaatikosta, että Fordin manuaali kyseessä. Kai ne jotain autoista tietää?

Sinällään kyllä hassua, että jenkeissä porukka kierrättää renkaita muna huurussa. Moni liike jopa tarjoaa ilmaiset renkaankierrätykset, kun ostat niiltä sarjan! Mutta kai se on, kun kouluttamaton työvoima on halvempaa kuin Suomessa... Ja toki myös all-seasoneilla ympäri vuoden ajaminen vaikuttaa asiaan, ehkä hyvä kierrättää silloin tällöin 50 000 mailin aikana.
 
Renkaalla on aina pyörimissuunta (suunta, johon rengas pyörii)! Pyörimissuunta vaihtuu väistämättä, jos siirrän renkaan auton puolelta toiselle (ellen teetä vannetöitä). Ja nyt käsittääkseni Tommin mielestä pyörimissuunnan vaihtuminen on huono juttu, vaikka rengasvalmistaja ei olisi pakottanut renkaalle tiettyä pyörimissuuntaa, mutta silti sitä puolelta toiselle vaihtamista ohjeistetaan autojen manuaaleissa.

Joten kuka on oikeassa?

1732559004703.png
Renkaiden kierrätys on hyvä asia mutta toiselta sivulta toiselle kierrätyksen voi tehdä vain renkaille joihin ei ole merkitty pyörimissuuntaa. Toyotoissa on samanlainen kierrätyssuositus kuin kuvassasi.
 
Jos olette koskaan vahingossa vaihtaneet puolelta toiselle inside/outside kitkoissa tehokkaassa autossa... voin sanoa että pilaat renkaat erittäin nopeasti. Lamellit menettävät muotoaan väärällä tavalla, nastarenkaissa nastat irtoavat herkemmin jne. Niin ja olen myös aikanaan tehnyt töitä useassa eri merkkiliikkeessä, myös renkaita vaihdellen. Ja juu, Fordeissa tuo kuluma vitutti koska esim Fiesta ST tykkää nostella sisempiä takarenkaita ja se kuluttaa renkaat nopeasti sisäpuolelta, vaikka ulkoreunalla olisi pintaa. Mutta minkäs teit, jos siis halusit ajaa autolla kuten se oli suunniteltu ajettavaksi.
 
tämä koko ohjeiden kierrätyshommahan on enemmän markkinaan, jossa ei 2 krt vuodessa vaihdeta koko rengassettiä. Vaan ajetaan sillä samalla kesä/allround renkaalla aina vaan - siksi ne pitää kierrettää 10-15 tkm välein, jos haluaa tasaisesti kuluvan.
 
mutta sitten ei pääse tasaamaan esim. etuoikean ja takavasemman välistä kulutuseroa (eniten ja vähiten ajossa kuluvat renkaat).

Nyt on kyllä niin mielenkiintoinen väite, että haluaisin tietää tästä lisää. Eli saisko niitä linkkejä.gif
 
Nyt on kyllä niin mielenkiintoinen väite, että haluaisin tietää tästä lisää. Eli saisko niitä linkkejä.gif

Toki se riippuu (vetotapa, painojakauma, ajetaanko oikean- vai vasemmanpuoleisessa liikenteessä), ajattelin omakohtaisesti. Mutta kun auto on etuveto, niin etuakselin renkaat vastaavat kiihdytyksistä takarenkaiden rullatessa perässä, samoin jarruttaessa etuakseli tekee suuremman työn kuin taka-akseli, koska etuakselilla on jarrutustilanteessa enemmän painoa kuin taka-akselilla ja koska etuakselilla on usein tehokkaammat jarrut (esim. itselläni on levyt edessä, rummut takana). Lisäksi tie on meillä tyypillisesti kallistettu niin, että se on oikealle kalteva, jolloin auton painosta suurempi osa kulkee oikeanpuoleisilla renkailla.

In places like the US where they drive on the right, the problem is reversed. The front right takes the brunt of daily driving and wears faster.


Generally speaking, the tyres on the driving axle are subject to the most stress: In vehicles with a front-wheel drive, it is the front tyres. In contrast, the tyres on the rear axle wear out quicker in vehicles with a rear-wheel drive. In addition to the driving axle, the steering force also plays a role and has an effect on the tyres. The front tyres of front-wheel drives are subject to twice the amount of stress.

 
Entä kun useimmiten autossa on vain kuski ja siksi enemmän painoa vasemmanpuolisilla renkailla.
 
Entä kun useimmiten autossa on vain kuski ja siksi enemmän painoa vasemmanpuolisilla renkailla.
konpensoi laskemalla vastaavasti painetta kaikista muista renkaista. Ta sitten nostaa painetta sieltä kuskin kulmasta. Tai kierrättää aina sinne parhaan renkaan.
 
Entä kun useimmiten autossa on vain kuski ja siksi enemmän painoa vasemmanpuolisilla renkailla.

Siinä onkin miettimistä - rattikin vielä tuomassa lisää painoa vasemmalle puolelle ja parhaimmillaan polttoainesäiliökin on sijoitettu auton vasemmalle puolelle. Mutta ehkäpä valmistaja on suunnitellut auton niin, että se on mahdollisimman hyvin tasapainossa useimmissa tilanteissa?
 
Pyörien vaihtaminen edestä taakse ja päinvastoin on ihan hyvästä, koska vetävät pyörät kuluu nopeammin, vähemmän ajavalla esim kausivaihdon yhteydessä, paljon ajavalla noin kerran/kaksi siinä välissä. Näin saa sen sarjan kulumaan tasaisemmin. Jos samalla akselilla kumit kuluu eri tahtiin keskenään, on syytä etsiä vikaa autosta.
 
Pyörien vaihtaminen edestä taakse ja päinvastoin on ihan hyvästä, koska vetävät pyörät kuluu nopeammin, vähemmän ajavalla esim kausivaihdon yhteydessä, paljon ajavalla noin kerran/kaksi siinä välissä. Näin saa sen sarjan kulumaan tasaisemmin. Jos samalla akselilla kumit kuluu eri tahtiin keskenään, on syytä etsiä vikaa autosta.
Toki, mutta kyse oli puolelta toiselle vaihtelusta, mikä kääntää pyörien pyörimissuunnan joka tappaa lamellit ja lisää nastojen irtoamisherkkyyttä.
 
Toki, mutta kyse oli puolelta toiselle vaihtelusta, mikä kääntää pyörien pyörimissuunnan joka tappaa lamellit ja lisää nastojen irtoamisherkkyyttä.
Kyllä, ristiinvaihto lienee joku ammoisilta ajoilta lähtenyt aivopieru, siitä ei ikinä ole ollut hyötyä vs suoraan eestaas vaihto. Ehkä jossain todella karkeakuvioisissa pyörimissuunnattomissa kumeissa on voinut tasoittaa mahdollista hampaille kulumista.
 
Alkoi mietityttämään onkohan tuo Kumhon Wi32 ihan sama rengas suorituskyvyltään mistä tahansa tilattuna. Lähinnä nastoitus herättää kysymyksiä.

Tässä Scason Oy (maahantuoja / nastavalmistaja) tyyppi kertoo että olisi Suomessa nastoitettu.



Scasonin sivut (Kumho-renkaat - Scason) kertoo seuraavaa:

"Käytämme kaikissa Suomessa myytävissä nastarenkaissamme vain Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja Scason-nastoja, jotka on suunniteltu nimenomaan Pohjolan olosuhteisiin. Suomeen tuotavat rengasmallit testataan Saksassa kahdella eri radalla ja talvioloissa Suomen Ivalossa."

Tuossa pistää silmään tuo "Suomessa myytävissä"... Toki myyhän se ruotsalainenkin nettikauppa Suomeen...

Tänään tuli Skruvatilta tilattu setti ovelle. Lähettäjä Bythjul (ruotsi) eli sama pulju kuin www.renkaatvaihtoon.fi

Rengas näyttää tältä:
1000022047.jpg


Eli nastat ammuttu tuosta etiketistä läpi. En ole vastaavaa nähnyt muistaakseni aiemmin.

Olisiko mahdollista että nuo menee tuon Scasonin kautta Turusta Ruotsiin?

Varmaan selviäisi kun kysyisi Scasonilta että mites ruotsin tuontirenkaat.
 
Aika ilkeä nasta ulkonema nuissa näkyisi olevan, jos katsot kaikki 4 rengasta läpi tarkasti niin uskon et yks jos toinenkin harottava nasta löytyy. Uskoisin et tehtaalla tai tehtaan varastossa robotilla nastoittavat, mut scason saattaa nastoittaa omat kumhonsa itse eli tilaavat ilman nastoitusta suomeen.
 
Alkoi mietityttämään onkohan tuo Kumhon Wi32 ihan sama rengas suorituskyvyltään mistä tahansa tilattuna. Lähinnä nastoitus herättää kysymyksiä.

Tässä Scason Oy (maahantuoja / nastavalmistaja) tyyppi kertoo että olisi Suomessa nastoitettu.



Scasonin sivut (Kumho-renkaat - Scason) kertoo seuraavaa:

"Käytämme kaikissa Suomessa myytävissä nastarenkaissamme vain Suomessa kehitettyjä ja valmistettuja Scason-nastoja, jotka on suunniteltu nimenomaan Pohjolan olosuhteisiin. Suomeen tuotavat rengasmallit testataan Saksassa kahdella eri radalla ja talvioloissa Suomen Ivalossa."

Tuossa pistää silmään tuo "Suomessa myytävissä"... Toki myyhän se ruotsalainenkin nettikauppa Suomeen...

Tänään tuli Skruvatilta tilattu setti ovelle. Lähettäjä Bythjul (ruotsi) eli sama pulju kuin www.renkaatvaihtoon.fi

Rengas näyttää tältä:
1000022047.jpg


Eli nastat ammuttu tuosta etiketistä läpi. En ole vastaavaa nähnyt muistaakseni aiemmin.

Olisiko mahdollista että nuo menee tuon Scasonin kautta Turusta Ruotsiin?

Varmaan selviäisi kun kysyisi Scasonilta että mites ruotsin tuontirenkaat.

En osaa ihan varmaksi sanoa, mutta googlen kuvahaun perusteella näitä saattaa olla ainakin kahdenlaisilla eri nastoilla.

Tässä ei ainakaan ole X:n muotoisia painaumia ja ei ole ammuttu etiketin läpi:


69_cec29fad-ca54-4bdf-8f41-92d4baf7214b.jpg


Pitääpä huomenna tutkiskella omia Kumhoja miltä ne näyttää...
 
Viimeksi muokattu:
Tuskinpa vaan Suomessa nastoitettuja Kumhoja lähetetään ulkomaille ja sitten taas takaisin:facepalm:
Kumhon renkailla on vähintäänkin useita kymmeniä maahantuojia, jotka itse nastoittavat täällä ne sellaisilla nastoilla mitä sattuu hyllyssä olemaan. Scasonin nasta nyt kuitenkin yleisin on täällä.
Yleensä se tarra repäistään pois ennen nastoitusta ja sitten lätkäistään takaisin. Joskus se tarra/liima on sellaista, että ei ehjänä lähde mitenkään, sitten ammutaan läpi, joku voi ampua muutenkin. En tiedä miten robotti kohdistaa, mutta ainakin käsin tai manuaalikoneella nastoitettaessa kyllähän tuo tarra hidastaa tähtäämistä. Lopputuloksessa se ei vaikuta mitään mihinkään, paitsi eihän se ihan yhtä nätin näköinen ole hyllyssä ollessaan jos siihen kiinnittää huomion. Ei siis kuitenkaan mitään erikoista tuossa.
 
Tuskinpa vaan Suomessa nastoitettuja Kumhoja lähetetään ulkomaille ja sitten taas takaisin:facepalm:
Kumhon renkailla on vähintäänkin useita kymmeniä maahantuojia, jotka itse nastoittavat täällä ne sellaisilla nastoilla mitä sattuu hyllyssä olemaan. Scasonin nasta nyt kuitenkin yleisin on täällä.
Yleensä se tarra repäistään pois ennen nastoitusta ja sitten lätkäistään takaisin. Joskus se tarra/liima on sellaista, että ei ehjänä lähde mitenkään, sitten ammutaan läpi, joku voi ampua muutenkin. En tiedä miten robotti kohdistaa, mutta ainakin käsin tai manuaalikoneella nastoitettaessa kyllähän tuo tarra hidastaa tähtäämistä. Lopputuloksessa se ei vaikuta mitään mihinkään, paitsi eihän se ihan yhtä nätin näköinen ole hyllyssä ollessaan jos siihen kiinnittää huomion. Ei siis kuitenkaan mitään erikoista tuossa.
Tekeehän ne alkoholiakin täällä, lähettää sen ulkomaille, että voi myydä "halvemmalla" suomalaisille?
 
Tuskinpa vaan Suomessa nastoitettuja Kumhoja lähetetään ulkomaille ja sitten taas takaisin:facepalm:
Kumhon renkailla on vähintäänkin useita kymmeniä maahantuojia, jotka itse nastoittavat täällä ne sellaisilla nastoilla mitä sattuu hyllyssä olemaan. Scasonin nasta nyt kuitenkin yleisin on täällä.
Yleensä se tarra repäistään pois ennen nastoitusta ja sitten lätkäistään takaisin. Joskus se tarra/liima on sellaista, että ei ehjänä lähde mitenkään, sitten ammutaan läpi, joku voi ampua muutenkin. En tiedä miten robotti kohdistaa, mutta ainakin käsin tai manuaalikoneella nastoitettaessa kyllähän tuo tarra hidastaa tähtäämistä. Lopputuloksessa se ei vaikuta mitään mihinkään, paitsi eihän se ihan yhtä nätin näköinen ole hyllyssä ollessaan jos siihen kiinnittää huomion. Ei siis kuitenkaan mitään erikoista tuossa.
Eiköhän ne kuitenkin tehtaalla nastoiteta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 459
Viestejä
4 613 618
Jäsenet
75 836
Uusin jäsen
roskamoska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom