- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 3 220
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
DOT-merkinnästä. 6 vuoden ikäsenä vaihtoon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.
+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma
+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana
Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.
Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?
En muista lopputulosta, itse ajanut aina leveillä.
Löydättekö näistä mitään oikeeta rengasvertailua? Nankang SV-4
Ainoa toinen järkevän oloinen vaihtoehto mitä löytyy on Hankoon Winter I*Cept RS2
Mutta ei vaikuta nuo RS2 olevan myöskään ihan uusinta mallistoa.
MICHELIN X ICE XI3
155/65R13 73T 3PMSF GRNX M+S DOT15 KITKARENGAS
YOKOHAMA ICE GUARD IG60
155/80R13 79Q 3PMSF M+S KITKARENGAS
HANKOOK I PIKE RS2 W429
155/70R13 75T 3PMSF M+S STUDDED NASTARENGAS
Eiköhän ne rengasmallit suhteessa toimi samalla tavalla joka koossa. Eihän missään rengasvertailussa testata kaikkia kokoja erikseen. Megaan tulossa.Tuskin löytyy noin pienesssä koossa olevista mitään talvirengasvertailua.
Mihin nämä olisi tulossa
Kumpikin on vakiokokoja. KE, keski-euroopan? Lukeeko se jossain tuossa vai päättelitkö kuviosta tai EU-merkinnästä?Nuo kumit on ihan eri kokoa, 145/70R13 ja 145/60R13, mitä pitäisi olla? Ja tuo RS2 on KE-kitka, eli jääpito on heikompi kuin pohjolan kitkarenkaissa, mutta märkäpito vastaavasti parempi (kuten tuonkin renkaan EU-merkinnöistä näkee).
Ostin jo tuohon nuo 155/70R13 Hankookit, koska halusin pitoja Aivan liian isot, raapii niin perkeleesti kaariin.@Catrik
Jos 155-leveä menee vanteelle (luulisi menevän?), niin se avaa vaihtoehtoja.
Tuosta alta sarja Michelinin Pohjolan kitkoja 240€. Miinuksena vanha paistoleima, mutta ei kai nuo varastossa ollessaan ole hirveästi kovettuneet - toivottavasti.
Rengaskontti
www.rengaskontti.fi
Yokohamaltakin löytyisi Pohjolan kitka, mutta voi olla, että renkaan halkaisija on jo liian iso tuolla 80-profiilisuhteella.
Hyvät piikkirenkaat saisi Hankookilta, jos pitoa haluaa.
Kumpikin on vakiokokoja. KE, keski-euroopan? Lukeeko se jossain tuossa vai päättelitkö kuviosta tai EU-merkinnästä?
Onko tuo sit ihan eri sarjaa ku I*Cept IZ3, joka pärjäsi hyvin TM:n vertailussa?
Tämä kai pitäisi löytyä nykyäänLöydättekö näistä mitään oikeeta rengasvertailua? Nankang SV-4
Ainoa toinen järkevän oloinen vaihtoehto mitä löytyy on Hankoon Winter I*Cept RS2
Mutta ei vaikuta nuo RS2 olevan myöskään ihan uusinta mallistoa.
Tämä kai pitäisi löytyä nykyään
Ei tuo tarkoita renkaan talviominaisuuksista käytännössä yhtään mitään. Se tarkoittaa vain, että se täyttää jonkun standardin mukaiset minimivaatimukset talvirenkaasta.Tämä kai pitäisi löytyä nykyään
Hakkapeliitoissa on minun mielestä merkitystä säilytyksellä: ensimmäisenä talvena renkaat pitää kuin tauti, mutta kesärengaskautena jotain tapahtuu, koska minusta pidossa tapahtuu huomattava heikentyminen. Itse säilytän renkaita ulkovarastossa(pois sateelta ja valolta). En tiedä olisiko stabiilimpi lämpötila parempi? Mutulla heitettynä on. Tämä on vain minun mielipide. Toki tuohon sinun keissiin liittyen voi olla, että tuolla kelillä kaikki renkaat voisi luistella.Tänä aamuna oli kauden ekat peilijäät edessä. Auton alla yhden talven ajettu nokian hpl9(paistoleima oli vuodelta -22). Täytyy kyllä sanoa, että todella paskat renkaat. Jarruttaessa meni monta metriä yli normaalisti. Onneksi siihen aikaan oli risteyksessä hyvin hiljaista vielä.
Tänä aamuna oli kauden ekat peilijäät edessä. Auton alla yhden talven ajettu nokian hpl9(paistoleima oli vuodelta -22). Täytyy kyllä sanoa, että todella paskat renkaat. Jarruttaessa meni monta metriä yli normaalisti. Onneksi siihen aikaan oli risteyksessä hyvin hiljaista vielä.
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista). Ihmettelin että miksi näin, kuulemma ei ole tavallinen koko, vaikka itse erheellisesti luulin että kaikki suomen 9 miljoonaa Yarista, Micraa yms. pikkuautoa tuon kokoisia käyttävät.
Jatkan sitten ajelua vanhoilla Hakkapeliitta 8:lla vuodelta 2014. Auto on Suzuki Swift 4x4, ja kyllä noilla viime talvenkin pärjäsi ihan tarpeeksi hyvin vaikka hieman kovat ovatkin jo. Pintaa ja nastaa löytyy vielä tarpeeksi. Meteli autossa nousee näillä noin 3-4dB kesärenkaisiin verrattuna ja on korjattavissa vääntämällä stereoita kovemmalle.
[1] Olen vanhanaikainen setämies, enkä helpolla osta jotain kiinanrengasta tai muuta merkkiä josta en ikinä ole kuullutkaan, oli se sitten kuinka hyvä tahansa random testin mukaan. Nastat siksi että kevättalvisin pihan kalteva ajoramppi muuttuu luistinradaksi eikä kitkoilla tee tuolloin yhtään mitään. Eikä talvinen tieylläpito täällä pöndellä muutenkaan välttämättä aina suosi kitkailua.
Toki, ja tiedän ainakin Goodyearin olevan ihan OK minun käyttöön (Kumhon talvinakeista ei mitään omia kokemuksia). Mutta kun a) olen vanhanaikainen ja b) haluaisin suosia suomalaista. Ehkä sitten Goodyearit jos tulee ihan pakko vaihtaa ennen kun HKPL10:stä on taas saatavilla. Mitä rengaskokoihin ja saatavuuteen tulee niin tosiaan yllätyin hieman, mutta kuten @kyynelkaasu toteat, koko on näemmä suht harvinainen. Kesänakit Suzukiin ovat sitten aluvanteilla ja 185/60-15. Ehkäpä ne kannattaisi päivittää nyt, ja talvirenkaat sitten keväällä.Löytyyhän noita vaihtoehtoja.
Toki, ja tiedän ainakin Goodyearin olevan ihan OK minun käyttöön (Kumhon talvinakeista ei mitään omia kokemuksia). Mutta kun a) olen vanhanaikainen ja b) haluaisin suosia suomalaista. Ehkä sitten Goodyearit jos tulee ihan pakko vaihtaa ennen kun HKPL10:stä on taas saatavilla. Mitä rengaskokoihin ja saatavuuteen tulee niin tosiaan yllätyin hieman, mutta kuten @kyynelkaasu toteat, koko on näemmä suht harvinainen. Kesänakit Suzukiin ovat sitten aluvanteilla ja 185/60-15. Ehkäpä ne kannattaisi päivittää nyt, ja talvirenkaat sitten keväällä.
Tuo 185/65 pitäisi kyllä mennä kun vain +2%.Hakua 175/65-15 vastaavat 15" rengaskoot
175/60-15 ympärysmitan muutos -3%
195/55-15 ympärysmitan muutos -2%
185/60-15 ympärysmitan muutos -1%
195/60-15 ympärysmitan muutos +1%
185/65-15 ympärysmitan muutos +2%
205/60-15 ympärysmitan muutos +3%
195/65-15 ympärysmitan muutos +4%
Isäukolla on enemmän kokemusta noista Nokialaisista ja hän kyllä totesi että vanhenevat huomattavasti nopeammin kuin muut. Joutuu vaihtamaan parin talven jälkeen jos haluaa päästä kevytperäisellä Mersulla yhtään hankalampiin paikkoihin.Kuulostaa kyllä enemmän ajovirheeltä ja väärältä tilannenopeudelta kuin maagisesti yhdessä kesässä pilalle menneistä renkaista, vaikka toki renkaat ikääntyykin ja säilytysolosuhteilla on jonkin verran merkitystä.
Sopivasti tamppaantunut nollakelin lumi voi olla pahimmillaan lähes vesijään veroista pääkallokeliä.
Kyllä se nasta on valinta nro 1 kun tienpinta on jäässä. Toki suurimman osan talvea ne rapisevat rasittavasti.Mustaan jäähän ei pure kitka, eikä nasta, vaan tilannenopeus.
Jää ja mustajää on kaksi aivan eri asiaaKyllä se nasta on valinta nro 1 kun tienpinta on jäässä. Toki suurimman osan talvea ne rapisevat rasittavasti.
Minä en tätä tiedä, miten ne ovat erilaisia sen suhteen, että nastarengas rikkoo jäätä ja ottaa siitä pitoa?Jää ja mustajää on kaksi aivan eri asiaa
Nastarengas ei riko ohutta mustanjään kerrosta, siksi siitä varoitellaan koko ajan.Minä en tätä tiedä, miten ne ovat erilaisia sen suhteen, että nastarengas rikkoo jäätä ja ottaa siitä pitoa?
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, onko lie vanhojen ukkojen uskomuksia? Pistä toki jotain todistetta jos olet varma asiasta. Minä olen nähnyt asian tapahtuvaksi monta kertaa, myös faktat ovat sen kannalla:Nastarengas ei riko ohutta mustanjään kerrosta, siksi siitä varoitellaan koko ajan.
Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, onko lie vanhojen ukkojen uskomuksia? Pistä toki jotain todistetta jos olet varma asiasta. Minä olen nähnyt asian tapahtuvaksi monta kertaa, myös faktat ovat sen kannalla:
Materiaalin paksuus ei vaikuta sen kovuuteen.
Nasta on kovempaa ainetta kuin jää.
Musta jää on "tavallista" jäätä vaarallisempaa vain siksi, että sitä ei huomaa. Autosta noustessaan lennähtääkin selälleen, koska olettaa pitoa olevan.
Kuvassa on niin monta kirjoitusvirhettä, että valveutuneen kansalaisen on syytä epäillä huijausta, varsinkin kun lähde puuttuu.Kyllä se nasta on valinta nro 1 kun tienpinta on jäässä. Toki suurimman osan talvea ne rapisevat rasittavasti.
Olet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.
En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
Vesijäähän et ole koskaan törmännytOlet oikeassa, olen huomannut ajellessani joka talvi jäällä kun sen keli sallii, ei tarvitse harjoitella (huvitella) liikenteessä. Se on myös hurjan kovaa pakkasella, renkaan vaihdossa ei tunkki jätä pientäkään jälkeä vaikka pistekuorma on melkoinen. Mutta sellaista jäätä en ole tavannut, jossa lukkojarrutus ei jätä naarmuja. Siitäkin voi havaita nastan tekevän työtään silloinkin, kun kitkarengas ja kengänpohja lipsuvat.
(Ja asvalttiin, betoniin, kiveen naarmuttaa myös, se on merkoisen kovaa ainetta.)
En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.
En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista).
NOKIAN TYRES HAKKAPELIITTA 10
175/65R15 88T 3PMSF M+S XL STUDDED NASTARENGAS
Tuotteen kappalehinta kun määrä vähintään:
1 kpl => 128€ / kpl
Saatavuus: 4 kpl
Toimitusaika: 2-3 päivää (Pirkkalan varastosta)
Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.En ole kuullut jäähän yhdistettävän sanaa sitkeys. Sitkeys viittaisi enemminkin johonkin pitkiä ketjumaisia rakenteita sisältävään joka voi venyä ja täten vastustaa rikkoutumista.
Tarkoitat varmaan jään kovuutta ja mahdollisesti sen tiheyttä (esim. onko ilmaa tai nestettä jäänyt sisään). Tietysti jää voi myös hioutua sileäksi pinnaltaan ja täten lisätä liukkautta.
Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?Ei kyllä minä ihan sitkeyttä tarkoitin. Fysikaalisessa mielessä asiasta voidaan keskustella termin oikeellisuudesta, mutta ilmiötasolla kyse on samasta kuin sitkeys; jää kestää enemmän erityisesti iskuja. Ts. tuollaista jäätä kun sattuu auton alle, niin nastat ei pure samaan tyyliin kuin toisenlaisessa jäässä.
Taitaa tämä sun kommentti enemmän perustua persmutuun, jos pidät tuota erikoisena ja harhaanjohtavana. Termi on ilmiötä kuvaava ja käytetty. Esitä paremmin kuvaava termi ilmiölle, jossa jää muuttuu vähemmän hauraaksi lämpösykleissä hapen ja epäpuhtauksien poistuessa joko luonnostaan tai keinotekoisesti.Sulla on kyllä todella erikoisia ja harhaanjohtavia tulkintoja termeille. Onko sulla heittää jotain tutkimuksia tai dataa aiheesta, vai perustuuko tämä persmutuun?
Halkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.
Kiitti, tutkimpa tuon asennuksetHalkaisijaa vielä kaipais, mutta oletan 16"
Rengas Goodyear UltraGrip Arctic 2 | Autonrengas - 1001Renkaat.com
Osta Goodyear -renkaita UltraGrip Arctic 2 edullisesti 1001Renkaat -sivuilta · Ilmainen lähetys · Käytä parhaita tarjouksiamme · Tilaa helposti ja nopeasti.www.1001renkaat.com
Asennuskumppanin kun etsit sivulta ja sinne tilaat. Hankookit saisit vielä edullisemmin.
215 60 R16 Ice Zero 2 XL Asentaja pitää etsiä itse.
Nyt tuli Vianorista uutiskirje ja tällaista näytti olevan tarjolla:Onkohan Black Friday tarjouksia vielä näkynyt nastarenkaista, tai ylipäätään suositella jotain sopivaa settiä 2015 Passattiin? Perinteinen 215/60 tais olla kokona.
Pitäis jo kuluneiden kitkojen tilalle laitatuttaa nastaa vaihteeksi. Ei kiinalaista mutta ei ihan HiFistelyäkään.
Vianor tuossa nyt ainakin lähellä (Helsinki, konala), jos sattuu olla sopivaa ja sais alle.
…näköjään Hakkapeliitta 10 on tonnin kierros tuolla
R5 kitkat nyt 799e ja mukaan saa 150e arvoisen kupongin Vianorin huoltoon. Aiemmin syksyllä kun kattelin niin oli 749e sama setti ilman kuponkiaNyt tuli Vianorista uutiskirje ja tällaista näytti olevan tarjolla:
Black Friday 2024 | Renkaat tarjoushinnoin | Vianor
Vianor-viikko on täällä taas! Hyödynnä Vianorin Black Friday 2024 -tarjoukset ja löydä laaturenkaat autoosi edullisesti.vianor.fi