Talvirenkaat - yleisketju

Katselin äsken kans pari vuotta vanhaa 40ke sähköautoa ja ilmoituksessa kehuttiin uusia Trianglen talvirenkaita. Ei tulis kauppoja noilla renkailla.
Kai sä voit sen auton ostaa ja vaihtaa ne renkaat? Myyt kinuskit torissa.
Ei ole kyllä itselle minkäänlainen ostokriteeri, jollei sitten kyse jostain max. 5000€ autosta sillä ajatuksella, että siihen ei hankinnan jälkeen investoida lutiakaan tuontyyppisiin asioihin.
 
Kai sä voit sen auton ostaa ja vaihtaa ne renkaat? Myyt kinuskit torissa.
Ei ole kyllä itselle minkäänlainen ostokriteeri, jollei sitten kyse jostain max. 5000€ autosta sillä ajatuksella, että siihen ei hankinnan jälkeen investoida lutiakaan tuontyyppisiin asioihin.

Tottakai, mutta aina on tullut ostettua autot niin, että autokauppa hoitaa hyvät renkaat alle jos tarvitsee. Aina on saanut pyytää et laittakaahan uudet ja hyvät jos vanhat on kelvottomat. Edellisenkin ostin ja liimatukka sanoi suoraan et renkaat on huonot, mitä laitetaan alle? Siitä sit valkattiin mieleiset ilman lisäkuluja. Jos laittaa autoon 40-50k niin ei kiinnosta lähtee sijottamaan heti renkaisiin lisää.

Nyt on lähdetty etupeltoon et laitetaan jotkut satasen mustat ja pyöreet alle, ei se ostaja ymmärrä mitään. Keskivertoa kalliimmassa autossa parin tonnin ritsan renkaat. Eikä kyllä kiinnosta mikään tori-veivaus elementtinä. Noh auto ei ole mitenkään uniikki lumihiutale eikä tässä kiire ole, niin odotellaan seuraavaa.
 
Niin että 40-50k pistät autoon niin se 41k-51k on sitten liikaa ja deal breaker? Kannattaisko sijoittaa vaikka 30k siihen autoon niin ei menisi ihan noin kireelle.

Turhaan käytetty tonni on turhaan käytetty tonni. Ei siinä ole mitään järkeä heittää priimaa (kiinalaistakaan) kamaa roskiin ja ostaa uutta tilalle.

@Ryderio ehdottaisin, että jos auto oikeasti kiinnostaa, niin kysyisit saisiko ne kumit vaikkapa satasen lisähinnasta vaihdettua johonkin parempaan tai saisiko auton ostaa yksillä renkailla (jos isompi firma, niin niille on varmasti tulossa lisää samanlaisia tuontiautoja, joihin lykätä ko. kumit).
 
Niin että 40-50k pistät autoon niin se 41k-51k on sitten liikaa ja deal breaker? Kannattaisko sijoittaa vaikka 30k siihen autoon niin ei menisi ihan noin kireelle.

Ei se rahasta ole kiiinni vaan periaatteesta pitäis saada auto täysin ajokuntosena kaupasta, ettei oo menty sit renkaissa siitä missä aita on matalin. Ei ole mikään yksisarvinen tuo auto enkä aio edes pyytää tarjousta, koska kertoo jotain liikkeestäkin et lyödään lähes uuteen autoon jotkut Trianglet alle. Kunhan ihmettelin tätä että laitetaan alle jotain mustaa ja pyöreetä, halvinta mitä löytyy. Ei tämä ennenkään ole mikään kynnyskysymys ollut ja ärsyttää että viedään se valinta tavallaan pois.

Yhtä autoa ostaessakin autokauppa sanoi, että meiltä saa uudet talvirenkaat XY, mutta jos haluat jotain muuta niin katotaan sit hintaa sille. Noh noi mitä tarjottiin oli ihan hyvät, en maksanut sitten ylimääräistä.

En tiedä ostaisiko kukaan torissakaan jotain 19" SUV-talvi-Triangleja.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Oliks jollain kokemusta kitkarenkaissa miten paljon vaikutusta patteriautossa jos olisikin ilman vaahtoja?

Törkeen kalliita nykyään kun pitäs puolitoista tonnia laittaa 19" talvirenkaisiin..
Mulla on nyt ihan perus Kumhon kitkat ilman sitä vaahtomuovia. Pitäisi olla samat renkaat valmennuksella jotta voisi kunnolla vertailla mutta ei nämä ainakaan kaikkein hiljaisimmat renkaat ole. Ei mitään kunnon ujellusta tms. ole mutta jonkunlainen humina kuuluu siinä 60-80 nopeudessa. 780€ oli asennettuna 235/55-19 sarjalla hintaa kesällä.
 
Mulla on nyt ihan perus Kumhon kitkat ilman sitä vaahtomuovia. Pitäisi olla samat renkaat valmennuksella jotta voisi kunnolla vertailla mutta ei nämä ainakaan kaikkein hiljaisimmat renkaat ole. Ei mitään kunnon ujellusta tms. ole mutta jonkunlainen humina kuuluu siinä 60-80 nopeudessa. 780€ oli asennettuna 235/55-19 sarjalla hintaa kesällä.
Joo sitä renkaan sisäistä kaikumistahan sen ois tarkoitus vähentää ja sitäkautta ei niinkään vähentää melua mutta poistaa niitä ikäviä taajuuksia
 
Onko täällä muilla Continentalin IceContact 3? Uuden (käytetyn) auton mukana tuli ja mielestäni nastarenkaaksi todella hiljaiset. Mietin vain, johtuuko autosta vai autosta ja renkaasta? Hyvä jos edes rapinaa huomaa.
Joo on hiljaiset myös täällä (pösö 5008). Ei ole muita nastoja ollut verrokkina, mutta melultaan lähes kesärenkaiden veroiset. Nastojen ropinaa ei kuulu auton sisälle. Neljän talven jälkeen ovat alkaneet ulista noin 80 vauhdissa ja nastoja hävinnyt niin pitäisi vaihtaa pois.
 
Millainen rengas lienee Linglong Wintergrip 2 ? Pienessä alessa olisi ja osittain siksi houkuttaisi.

Kitkat olleet ja ihan hyvätkin vielä olleet, mutta ehkä nastat silti saattaisi kun kuitenkin kallista lastia kyydissä.
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
 
Millainen rengas lienee Linglong Wintergrip 2 ? Pienessä alessa olisi ja osittain siksi houkuttaisi.

Kitkat olleet ja ihan hyvätkin vielä olleet, mutta ehkä nastat silti saattaisi kun kuitenkin kallista lastia kyydissä.
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
Ruotsalaistesteissä linglongit ovat kategoriassa: vältä näiden ostamista.
 
Nokian EV HKPL nastat 19" koossa sähköauton alla. Ei "jollota" asfaltilla 80-100-+ nopeuksissa, mikä positiivista. Muutenkin hyvät ajaa. Pintaa vielä +8mm kaikissa yhden talven jälkeen. Toistaiseksi hyvät, siis.
Sitä retkipatjaa noissa näytti olevan sisällä sellainen 10-15mm paksu kaistale kulutuspinnan leveydeltä, muistaakseni. Nastan ropinat kuuluu kävelynopeuksissa, eipä juuri sen jälkeen erotu muusta taustamöykästä. Ja pito toki 1000 toistaiseksi. Ihanan kallista listahinnalla jotain ovh 1800e kierros alle.
Yhtään nastaa ei ole irronnut yhdessä talvessa, mutta selkeästi näkee, että taka-akseli (+regen) kuormittaa nastaa kuopassaan.
Painavat ovat vanteineen, kesäsetti varmaan ainakin 5kg kevyempi per pyörä (eri vannekin toki).
 
Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.

+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma

+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana

Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.

Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?
 
Ajomukavuus paranee Conti, Goody & Misu vaihdolla Noksuun verrattuna ja tokikin pito kun noin vanhan renkaan uusii. R5 on hyvä rengas, mutta onko se ~150€ parempi rengas kuin nuo muut... En usko.

Kitkoilla jatkaisin edelleen.
 
Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.

+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma

+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana

Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.

Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?

4-5 vuotta jos on ajanut ja kulutuspinnastakin varmaan monta milliä lähtenyt tuossa ajassa, niin kyllähän se kitkarengas alkaa olla elinkaarensa päässä. Uudet ja ajamattomat tarjoaisivat lisää pitoa, varsinkin jos rengassukupolvikin päivittyy samalla nykyaikaisempaan. Nollakelissä märällä jäällä kitkarengas on toki aina vähän huono nastarenkaaseen verrattuna.

Turvallisuudella en nastoja lähtisi perustelemaan, jos auto siis on ID4. Nykyaikaisessa, isossa ja painavassa autossa on tiettyyn rajaan asti aika hyvässä turvassa, vaikka johonkin luistelisi.
 
Mitenkäs onko väellä kokemuksia talvirenkaiden leveydestä.

Houkuttaisi melkein koittaa 245/45 19 sijaan 225/50 19 kun loskakelissä tuntuu kelluvan noilla leveemmillä ihan hyvin.
 
Itse kavensin 205:stä 175 leveisiin ja vannekoko pieneni tuumalla ja profiili kasvoi sen mukaisesti. Juu auto kärsi siitä tuntumassa, mutta koska alla oli kevyt takavetoinen auto, totesin että loskakeli on tuolle autolle se vaarallisin paikka. Ihan rehti veikkaus on että kertaalleen olisi mennyt lepikkoon kun nousi vallin päälle kaistaa vaihtaessa. Tuntui kuin olisi noussut veneellä plaaniin. Jos olisi ollut samat kuin kesällä, kehtaan väittää että olisi menty ympäri. Plus tuolla sain säästettyä hyvin rahaa kun pystyin valitsemaan yleisemmän rengaskoon. Nokian R5:t tulivat vain siksi että olivat tuossa koossa huomattavasti halvemmat kuin muut tai muita ei saanut siinä koossa, tai niiden toimitus olisi kestänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom