Talvirenkaat - yleisketju

Katselin äsken kans pari vuotta vanhaa 40ke sähköautoa ja ilmoituksessa kehuttiin uusia Trianglen talvirenkaita. Ei tulis kauppoja noilla renkailla.
Kai sä voit sen auton ostaa ja vaihtaa ne renkaat? Myyt kinuskit torissa.
Ei ole kyllä itselle minkäänlainen ostokriteeri, jollei sitten kyse jostain max. 5000€ autosta sillä ajatuksella, että siihen ei hankinnan jälkeen investoida lutiakaan tuontyyppisiin asioihin.
 
Kai sä voit sen auton ostaa ja vaihtaa ne renkaat? Myyt kinuskit torissa.
Ei ole kyllä itselle minkäänlainen ostokriteeri, jollei sitten kyse jostain max. 5000€ autosta sillä ajatuksella, että siihen ei hankinnan jälkeen investoida lutiakaan tuontyyppisiin asioihin.

Tottakai, mutta aina on tullut ostettua autot niin, että autokauppa hoitaa hyvät renkaat alle jos tarvitsee. Aina on saanut pyytää et laittakaahan uudet ja hyvät jos vanhat on kelvottomat. Edellisenkin ostin ja liimatukka sanoi suoraan et renkaat on huonot, mitä laitetaan alle? Siitä sit valkattiin mieleiset ilman lisäkuluja. Jos laittaa autoon 40-50k niin ei kiinnosta lähtee sijottamaan heti renkaisiin lisää.

Nyt on lähdetty etupeltoon et laitetaan jotkut satasen mustat ja pyöreet alle, ei se ostaja ymmärrä mitään. Keskivertoa kalliimmassa autossa parin tonnin ritsan renkaat. Eikä kyllä kiinnosta mikään tori-veivaus elementtinä. Noh auto ei ole mitenkään uniikki lumihiutale eikä tässä kiire ole, niin odotellaan seuraavaa.
 
Jos laittaa autoon 40-50k niin ei kiinnosta lähtee sijottamaan heti renkaisiin lisää.
Niin että 40-50k pistät autoon niin se 41k-51k on sitten liikaa ja deal breaker? Kannattaisko sijoittaa vaikka 30k siihen autoon niin ei menisi ihan noin kireelle.
 
Niin että 40-50k pistät autoon niin se 41k-51k on sitten liikaa ja deal breaker? Kannattaisko sijoittaa vaikka 30k siihen autoon niin ei menisi ihan noin kireelle.

Turhaan käytetty tonni on turhaan käytetty tonni. Ei siinä ole mitään järkeä heittää priimaa (kiinalaistakaan) kamaa roskiin ja ostaa uutta tilalle.

@Ryderio ehdottaisin, että jos auto oikeasti kiinnostaa, niin kysyisit saisiko ne kumit vaikkapa satasen lisähinnasta vaihdettua johonkin parempaan tai saisiko auton ostaa yksillä renkailla (jos isompi firma, niin niille on varmasti tulossa lisää samanlaisia tuontiautoja, joihin lykätä ko. kumit).
 
Niin että 40-50k pistät autoon niin se 41k-51k on sitten liikaa ja deal breaker? Kannattaisko sijoittaa vaikka 30k siihen autoon niin ei menisi ihan noin kireelle.

Ei se rahasta ole kiiinni vaan periaatteesta pitäis saada auto täysin ajokuntosena kaupasta, ettei oo menty sit renkaissa siitä missä aita on matalin. Ei ole mikään yksisarvinen tuo auto enkä aio edes pyytää tarjousta, koska kertoo jotain liikkeestäkin et lyödään lähes uuteen autoon jotkut Trianglet alle. Kunhan ihmettelin tätä että laitetaan alle jotain mustaa ja pyöreetä, halvinta mitä löytyy. Ei tämä ennenkään ole mikään kynnyskysymys ollut ja ärsyttää että viedään se valinta tavallaan pois.

Yhtä autoa ostaessakin autokauppa sanoi, että meiltä saa uudet talvirenkaat XY, mutta jos haluat jotain muuta niin katotaan sit hintaa sille. Noh noi mitä tarjottiin oli ihan hyvät, en maksanut sitten ylimääräistä.

En tiedä ostaisiko kukaan torissakaan jotain 19" SUV-talvi-Triangleja.
 
  • Tykkää
Reactions: 10R
Oliks jollain kokemusta kitkarenkaissa miten paljon vaikutusta patteriautossa jos olisikin ilman vaahtoja?

Törkeen kalliita nykyään kun pitäs puolitoista tonnia laittaa 19" talvirenkaisiin..
Mulla on nyt ihan perus Kumhon kitkat ilman sitä vaahtomuovia. Pitäisi olla samat renkaat valmennuksella jotta voisi kunnolla vertailla mutta ei nämä ainakaan kaikkein hiljaisimmat renkaat ole. Ei mitään kunnon ujellusta tms. ole mutta jonkunlainen humina kuuluu siinä 60-80 nopeudessa. 780€ oli asennettuna 235/55-19 sarjalla hintaa kesällä.
 
Mulla on nyt ihan perus Kumhon kitkat ilman sitä vaahtomuovia. Pitäisi olla samat renkaat valmennuksella jotta voisi kunnolla vertailla mutta ei nämä ainakaan kaikkein hiljaisimmat renkaat ole. Ei mitään kunnon ujellusta tms. ole mutta jonkunlainen humina kuuluu siinä 60-80 nopeudessa. 780€ oli asennettuna 235/55-19 sarjalla hintaa kesällä.
Joo sitä renkaan sisäistä kaikumistahan sen ois tarkoitus vähentää ja sitäkautta ei niinkään vähentää melua mutta poistaa niitä ikäviä taajuuksia
 
Onko täällä muilla Continentalin IceContact 3? Uuden (käytetyn) auton mukana tuli ja mielestäni nastarenkaaksi todella hiljaiset. Mietin vain, johtuuko autosta vai autosta ja renkaasta? Hyvä jos edes rapinaa huomaa.
Joo on hiljaiset myös täällä (pösö 5008). Ei ole muita nastoja ollut verrokkina, mutta melultaan lähes kesärenkaiden veroiset. Nastojen ropinaa ei kuulu auton sisälle. Neljän talven jälkeen ovat alkaneet ulista noin 80 vauhdissa ja nastoja hävinnyt niin pitäisi vaihtaa pois.
 
Millainen rengas lienee Linglong Wintergrip 2 ? Pienessä alessa olisi ja osittain siksi houkuttaisi.

Kitkat olleet ja ihan hyvätkin vielä olleet, mutta ehkä nastat silti saattaisi kun kuitenkin kallista lastia kyydissä.
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
 
Harkitsin näitä, mutta hylkäsin nämä, kun koossa 225/55/17 ei ollut kantavuutta kuin 97. Muissa 101 XL.
 
Millainen rengas lienee Linglong Wintergrip 2 ? Pienessä alessa olisi ja osittain siksi houkuttaisi.

Kitkat olleet ja ihan hyvätkin vielä olleet, mutta ehkä nastat silti saattaisi kun kuitenkin kallista lastia kyydissä.
En ihan tarkkaan tiedä pystyykö talvikitkojen elinkaarta arvioimaan muusta, kuin urista?
Ruotsalaistesteissä linglongit ovat kategoriassa: vältä näiden ostamista.
 
Nokian EV HKPL nastat 19" koossa sähköauton alla. Ei "jollota" asfaltilla 80-100-+ nopeuksissa, mikä positiivista. Muutenkin hyvät ajaa. Pintaa vielä +8mm kaikissa yhden talven jälkeen. Toistaiseksi hyvät, siis.
Sitä retkipatjaa noissa näytti olevan sisällä sellainen 10-15mm paksu kaistale kulutuspinnan leveydeltä, muistaakseni. Nastan ropinat kuuluu kävelynopeuksissa, eipä juuri sen jälkeen erotu muusta taustamöykästä. Ja pito toki 1000 toistaiseksi. Ihanan kallista listahinnalla jotain ovh 1800e kierros alle.
Yhtään nastaa ei ole irronnut yhdessä talvessa, mutta selkeästi näkee, että taka-akseli (+regen) kuormittaa nastaa kuopassaan.
Painavat ovat vanteineen, kesäsetti varmaan ainakin 5kg kevyempi per pyörä (eri vannekin toki).
 
Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.

+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma

+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana

Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.

Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?
 
Ajomukavuus paranee Conti, Goody & Misu vaihdolla Noksuun verrattuna ja tokikin pito kun noin vanhan renkaan uusii. R5 on hyvä rengas, mutta onko se ~150€ parempi rengas kuin nuo muut... En usko.

Kitkoilla jatkaisin edelleen.
 
Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.

+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma

+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana

Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.

Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?

4-5 vuotta jos on ajanut ja kulutuspinnastakin varmaan monta milliä lähtenyt tuossa ajassa, niin kyllähän se kitkarengas alkaa olla elinkaarensa päässä. Uudet ja ajamattomat tarjoaisivat lisää pitoa, varsinkin jos rengassukupolvikin päivittyy samalla nykyaikaisempaan. Nollakelissä märällä jäällä kitkarengas on toki aina vähän huono nastarenkaaseen verrattuna.

Turvallisuudella en nastoja lähtisi perustelemaan, jos auto siis on ID4. Nykyaikaisessa, isossa ja painavassa autossa on tiettyyn rajaan asti aika hyvässä turvassa, vaikka johonkin luistelisi.
 
Mitenkäs onko väellä kokemuksia talvirenkaiden leveydestä.

Houkuttaisi melkein koittaa 245/45 19 sijaan 225/50 19 kun loskakelissä tuntuu kelluvan noilla leveemmillä ihan hyvin.
 


En muista lopputulosta, itse ajanut aina leveillä.
 
225/50r19 lienee ainakin melkosen harvinainen rengaskoko. 215/50r19 jopa yleisempi.
 
Itse kavensin 205:stä 175 leveisiin ja vannekoko pieneni tuumalla ja profiili kasvoi sen mukaisesti. Juu auto kärsi siitä tuntumassa, mutta koska alla oli kevyt takavetoinen auto, totesin että loskakeli on tuolle autolle se vaarallisin paikka. Ihan rehti veikkaus on että kertaalleen olisi mennyt lepikkoon kun nousi vallin päälle kaistaa vaihtaessa. Tuntui kuin olisi noussut veneellä plaaniin. Jos olisi ollut samat kuin kesällä, kehtaan väittää että olisi menty ympäri. Plus tuolla sain säästettyä hyvin rahaa kun pystyin valitsemaan yleisemmän rengaskoon. Nokian R5:t tulivat vain siksi että olivat tuossa koossa huomattavasti halvemmat kuin muut tai muita ei saanut siinä koossa, tai niiden toimitus olisi kestänyt.
 
Tuskin löytyy noin pienesssä koossa olevista mitään talvirengasvertailua.
Mihin nämä olisi tulossa:hmm:
 
Löydättekö näistä mitään oikeeta rengasvertailua? Nankang SV-4

Ainoa toinen järkevän oloinen vaihtoehto mitä löytyy on Hankoon Winter I*Cept RS2
Mutta ei vaikuta nuo RS2 olevan myöskään ihan uusinta mallistoa.

Nuo kumit on ihan eri kokoa, 145/70R13 ja 145/60R13, mitä pitäisi olla? Ja tuo RS2 on KE-kitka, eli jääpito on heikompi kuin pohjolan kitkarenkaissa, mutta märkäpito vastaavasti parempi (kuten tuonkin renkaan EU-merkinnöistä näkee).
 
@Catrik

Jos 155-leveä menee vanteelle (luulisi menevän?), niin se avaa vaihtoehtoja.

Tuosta alta sarja Michelinin Pohjolan kitkoja 240€. Miinuksena vanha paistoleima, mutta ei kai nuo varastossa ollessaan ole hirveästi kovettuneet - toivottavasti.

MICHELIN X ICE XI3
155/65R13 73T 3PMSF GRNX M+S DOT15 KITKARENGAS


Yokohamaltakin löytyisi Pohjolan kitka, mutta voi olla, että renkaan halkaisija on jo liian iso tuolla 80-profiilisuhteella.

YOKOHAMA ICE GUARD IG60
155/80R13 79Q 3PMSF M+S KITKARENGAS


Hyvät piikkirenkaat saisi Hankookilta, jos pitoa haluaa.

HANKOOK I PIKE RS2 W429
155/70R13 75T 3PMSF M+S STUDDED NASTARENGAS

 
Tuskin löytyy noin pienesssä koossa olevista mitään talvirengasvertailua.
Mihin nämä olisi tulossa:hmm:
Eiköhän ne rengasmallit suhteessa toimi samalla tavalla joka koossa. Eihän missään rengasvertailussa testata kaikkia kokoja erikseen. Megaan tulossa.

Nuo kumit on ihan eri kokoa, 145/70R13 ja 145/60R13, mitä pitäisi olla? Ja tuo RS2 on KE-kitka, eli jääpito on heikompi kuin pohjolan kitkarenkaissa, mutta märkäpito vastaavasti parempi (kuten tuonkin renkaan EU-merkinnöistä näkee).
Kumpikin on vakiokokoja. KE, keski-euroopan? Lukeeko se jossain tuossa vai päättelitkö kuviosta tai EU-merkinnästä?
Onko tuo sit ihan eri sarjaa ku I*Cept IZ3, joka pärjäsi hyvin TM:n vertailussa?

@Catrik

Jos 155-leveä menee vanteelle (luulisi menevän?), niin se avaa vaihtoehtoja.

Tuosta alta sarja Michelinin Pohjolan kitkoja 240€. Miinuksena vanha paistoleima, mutta ei kai nuo varastossa ollessaan ole hirveästi kovettuneet - toivottavasti.




Yokohamaltakin löytyisi Pohjolan kitka, mutta voi olla, että renkaan halkaisija on jo liian iso tuolla 80-profiilisuhteella.




Hyvät piikkirenkaat saisi Hankookilta, jos pitoa haluaa.



Ostin jo tuohon nuo 155/70R13 Hankookit, koska halusin pitoja :D Aivan liian isot, raapii niin perkeleesti kaariin.

E: Jaa, täällä mainitaan, että tuo Nankang SV-4 tarkoitettu Etelä-euroopan markkinoille. On nämä minun autovalinnat hyviä ku edelliset 10 vuotta ollu vaikea löytää tarpeeksi isoja, kunnollisia, talvirenkaita mistään, ja nyt sit ei saa mistään tarpeeksi pieniä. Nankang Launches Winter Activa SV-4 Winter Tyre | Business Wire
 
Viimeksi muokattu:
Kumpikin on vakiokokoja. KE, keski-euroopan? Lukeeko se jossain tuossa vai päättelitkö kuviosta tai EU-merkinnästä?
Onko tuo sit ihan eri sarjaa ku I*Cept IZ3, joka pärjäsi hyvin TM:n vertailussa?

Keski-Euroopan, kyllä. Eikä tarvi päätelläkään (vaikka renkaan voi päätellä KE-kitkaksi juuri tuosta liian hyvästä märkäpitoluokasta, koska märkäpitoa ja jääpitoa on käytännössä mahdotonta saada samaan renkaaseen, ne on vastakkaisia ominaisuuksia), sillä tunnistan tuon nimen entuudestaan. Tuota RS2:sta myydään erityisesti Keski-Euroopan markkinoilla, jossa sitä myös testataan sikäläisissä autolehdissä, täällä Pohjolassa Hankook taas on pitkään myynyt IZ2:sta ja nyt tuli uutuutena tuo IZ3.

 
Tämä kai pitäisi löytyä nykyään

Ei kai tuo ole ongelma, jos ei ole jotain 20 vuotta vanhoja käytettyjä kumeja ostamassa? Hankookistahan tuo 3PMSF-merkintä löytyy tuotetietojen perusteella, kuten kaikista edes jollain tapaa laadukkaista talvirenkaista, ja Nankangin tuotekuvaakin suurentelemalla symboli näyttäisi löytyvän renkaan sivuseinästä.
 
Tänä aamuna oli kauden ekat peilijäät edessä. Auton alla yhden talven ajettu nokian hpl9(paistoleima oli vuodelta -22). Täytyy kyllä sanoa, että todella paskat renkaat. Jarruttaessa meni monta metriä yli normaalisti. Onneksi siihen aikaan oli risteyksessä hyvin hiljaista vielä.
 
Tänä aamuna oli kauden ekat peilijäät edessä. Auton alla yhden talven ajettu nokian hpl9(paistoleima oli vuodelta -22). Täytyy kyllä sanoa, että todella paskat renkaat. Jarruttaessa meni monta metriä yli normaalisti. Onneksi siihen aikaan oli risteyksessä hyvin hiljaista vielä.
Hakkapeliitoissa on minun mielestä merkitystä säilytyksellä: ensimmäisenä talvena renkaat pitää kuin tauti, mutta kesärengaskautena jotain tapahtuu, koska minusta pidossa tapahtuu huomattava heikentyminen. Itse säilytän renkaita ulkovarastossa(pois sateelta ja valolta). En tiedä olisiko stabiilimpi lämpötila parempi? Mutulla heitettynä on. Tämä on vain minun mielipide. Toki tuohon sinun keissiin liittyen voi olla, että tuolla kelillä kaikki renkaat voisi luistella.
 
Kuulostaa kyllä enemmän ajovirheeltä ja väärältä tilannenopeudelta kuin maagisesti yhdessä kesässä pilalle menneistä renkaista, vaikka toki renkaat ikääntyykin ja säilytysolosuhteilla on jonkin verran merkitystä.

Sopivasti tamppaantunut nollakelin lumi voi olla pahimmillaan lähes vesijään veroista pääkallokeliä.
 
Tänä aamuna oli kauden ekat peilijäät edessä. Auton alla yhden talven ajettu nokian hpl9(paistoleima oli vuodelta -22). Täytyy kyllä sanoa, että todella paskat renkaat. Jarruttaessa meni monta metriä yli normaalisti. Onneksi siihen aikaan oli risteyksessä hyvin hiljaista vielä.

Mustaan jäähän ei pure kitka, eikä nasta, vaan tilannenopeus.
 
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista). Ihmettelin että miksi näin, kuulemma ei ole tavallinen koko, vaikka itse erheellisesti luulin että kaikki suomen 9 miljoonaa Yarista, Micraa yms. pikkuautoa tuon kokoisia käyttävät.

Jatkan sitten ajelua vanhoilla Hakkapeliitta 8:lla vuodelta 2014. Auto on Suzuki Swift 4x4, ja kyllä noilla viime talvenkin pärjäsi ihan tarpeeksi hyvin vaikka hieman kovat ovatkin jo. Pintaa ja nastaa löytyy vielä tarpeeksi. Meteli autossa nousee näillä noin 3-4dB kesärenkaisiin verrattuna ja on korjattavissa vääntämällä stereoita kovemmalle.

[1] Olen vanhanaikainen setämies, enkä helpolla osta jotain kiinanrengasta tai muuta merkkiä josta en ikinä ole kuullutkaan, oli se sitten kuinka hyvä tahansa random testin mukaan. Nastat siksi että kevättalvisin pihan kalteva ajoramppi muuttuu luistinradaksi eikä kitkoilla tee tuolloin yhtään mitään. Eikä talvinen tieylläpito täällä pöndellä muutenkaan välttämättä aina suosi kitkailua.
 

Löytyyhän noita vaihtoehtoja.

 
Kävinpä viikonloppuna nastarenkaita metsästämässä. Hakusessa oli ne perinteiset [1] Hakkapeliitta10:t eksoottisessa koossa 175/65-15 pieneen mopoautooni. Tiskeillä (ja netissä) myydään eioota, ja paikallisen Euromasterin kaveri sanoi että Nokialla tuotantohaasteita, eikä mitään luvassa ainakaan viiteen viikkoon (joka on aika minkä esim. Euromasterilla näkevät Nokian tulevista toimituksista). Ihmettelin että miksi näin, kuulemma ei ole tavallinen koko, vaikka itse erheellisesti luulin että kaikki suomen 9 miljoonaa Yarista, Micraa yms. pikkuautoa tuon kokoisia käyttävät.

Jatkan sitten ajelua vanhoilla Hakkapeliitta 8:lla vuodelta 2014. Auto on Suzuki Swift 4x4, ja kyllä noilla viime talvenkin pärjäsi ihan tarpeeksi hyvin vaikka hieman kovat ovatkin jo. Pintaa ja nastaa löytyy vielä tarpeeksi. Meteli autossa nousee näillä noin 3-4dB kesärenkaisiin verrattuna ja on korjattavissa vääntämällä stereoita kovemmalle.

[1] Olen vanhanaikainen setämies, enkä helpolla osta jotain kiinanrengasta tai muuta merkkiä josta en ikinä ole kuullutkaan, oli se sitten kuinka hyvä tahansa random testin mukaan. Nastat siksi että kevättalvisin pihan kalteva ajoramppi muuttuu luistinradaksi eikä kitkoilla tee tuolloin yhtään mitään. Eikä talvinen tieylläpito täällä pöndellä muutenkaan välttämättä aina suosi kitkailua.

Jos on tuotantohaasteita, niin pienet koot tarjoavat huonomman katteen kuin isommat. Muutenkin mielestäni hieman harvinainen koko, useinhan pikkuautoissa on 14-tuumaiset (esim. 175/65R14). 15-tuumaiset renkaat taas on yleensä vähintään 185 leveitä. Jos mahtuu pyöräkoteloon, niin 185/65R15 (tai 185/60R15) olisi mahdollinen vaihtoehto...

 
Löytyyhän noita vaihtoehtoja.
Toki, ja tiedän ainakin Goodyearin olevan ihan OK minun käyttöön (Kumhon talvinakeista ei mitään omia kokemuksia). Mutta kun a) olen vanhanaikainen ja b) haluaisin suosia suomalaista. Ehkä sitten Goodyearit jos tulee ihan pakko vaihtaa ennen kun HKPL10:stä on taas saatavilla. Mitä rengaskokoihin ja saatavuuteen tulee niin tosiaan yllätyin hieman, mutta kuten @kyynelkaasu toteat, koko on näemmä suht harvinainen. Kesänakit Suzukiin ovat sitten aluvanteilla ja 185/60-15. Ehkäpä ne kannattaisi päivittää nyt, ja talvirenkaat sitten keväällä.
 
Toki, ja tiedän ainakin Goodyearin olevan ihan OK minun käyttöön (Kumhon talvinakeista ei mitään omia kokemuksia). Mutta kun a) olen vanhanaikainen ja b) haluaisin suosia suomalaista. Ehkä sitten Goodyearit jos tulee ihan pakko vaihtaa ennen kun HKPL10:stä on taas saatavilla. Mitä rengaskokoihin ja saatavuuteen tulee niin tosiaan yllätyin hieman, mutta kuten @kyynelkaasu toteat, koko on näemmä suht harvinainen. Kesänakit Suzukiin ovat sitten aluvanteilla ja 185/60-15. Ehkäpä ne kannattaisi päivittää nyt, ja talvirenkaat sitten keväällä.

175/65-15 tilalle varmaan menee kepeästi 185/65-15 yleisenä kokona.

Nordman 9:t on kanssa ihan hyvät renkaat Nordman North 9 | Nastarenkaat| Vianor
 
Vaikka vannetukkua en muuten suosikaan, niin rengashaussa on kätevä toiminto vaihtoehtoisista rengaskokoista

Hakua 175/65-15 vastaavat 15" rengaskoot
175/60-15 ympärysmitan muutos -3%
195/55-15 ympärysmitan muutos -2%
185/60-15 ympärysmitan muutos -1%
195/60-15 ympärysmitan muutos +1%
185/65-15 ympärysmitan muutos +2%
205/60-15 ympärysmitan muutos +3%
195/65-15 ympärysmitan muutos +4%
Tuo 185/65 pitäisi kyllä mennä kun vain +2%.

Sitten autosta vähän riippuvainen, että kuinka isot menee. Ja katsastuksessa huomioitavaa on, että mittarivirhettä ei (teoriassa) saa olla alaspäin lainkaan.
 
175/65r15 on kyllä aika eksoottinen koko, ei varmasti ole ensimmäisenä tehtaalta ulos tuutattava tai liikkeessä varastoitava tuote. Sen lisäksi tuota kokoa käyttävät autot on usein omistajalla, joka ei halua ostaa kaikkein kalleinta mahdollista rengasta mitä on olemassa (hkpl10). Vaihtoehtoja tuossa koossa kyllä saa muilta merkeiltä, vaikka välttämättä ei hyllytuote olekaan missään. Vähän autosta ja vanteesta riippuen, yleensä voi myös käyttää korvaavia kokoja, esim 185/60r15, 195/60r15 tai 185/65r15 ja tuon kokoisia renkaita alkaakin jo löytymään paremmin.
 
Kuulostaa kyllä enemmän ajovirheeltä ja väärältä tilannenopeudelta kuin maagisesti yhdessä kesässä pilalle menneistä renkaista, vaikka toki renkaat ikääntyykin ja säilytysolosuhteilla on jonkin verran merkitystä.

Sopivasti tamppaantunut nollakelin lumi voi olla pahimmillaan lähes vesijään veroista pääkallokeliä.
Isäukolla on enemmän kokemusta noista Nokialaisista ja hän kyllä totesi että vanhenevat huomattavasti nopeammin kuin muut. Joutuu vaihtamaan parin talven jälkeen jos haluaa päästä kevytperäisellä Mersulla yhtään hankalampiin paikkoihin.
 
Mustaan jäähän ei pure kitka, eikä nasta, vaan tilannenopeus.
Kyllä se nasta on valinta nro 1 kun tienpinta on jäässä. Toki suurimman osan talvea ne rapisevat rasittavasti.

1732113989155.png
 
Nastarengas ei riko ohutta mustanjään kerrosta, siksi siitä varoitellaan koko ajan.
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, onko lie vanhojen ukkojen uskomuksia? Pistä toki jotain todistetta jos olet varma asiasta. Minä olen nähnyt asian tapahtuvaksi monta kertaa, myös faktat ovat sen kannalla:

Materiaalin paksuus ei vaikuta sen kovuuteen.

Nasta on kovempaa ainetta kuin jää.

Musta jää on "tavallista" jäätä vaarallisempaa vain siksi, että sitä ei huomaa. Autosta noustessaan lennähtääkin selälleen, koska olettaa pitoa olevan.
 
En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta, onko lie vanhojen ukkojen uskomuksia? Pistä toki jotain todistetta jos olet varma asiasta. Minä olen nähnyt asian tapahtuvaksi monta kertaa, myös faktat ovat sen kannalla:

Materiaalin paksuus ei vaikuta sen kovuuteen.

Nasta on kovempaa ainetta kuin jää.

Musta jää on "tavallista" jäätä vaarallisempaa vain siksi, että sitä ei huomaa. Autosta noustessaan lennähtääkin selälleen, koska olettaa pitoa olevan.
Ootkos kuullut suureesta sitkeys? Ei kovuus ole ainoa merkittävä suure. Ihan käytännön elämästä varmaan olet huomannut, että pito jäälläkin vaihtelee kovasti. Sopiva pakkasjää on suorastaan karheaa ja kitkarengas pitää ihan hullunlailla.

En silti ehkä jään liukkauden vaihtelua suoraan mustaan jäähän minäkään yhdistäisi. Pirun liukasta se kyllä on.
 
Kyllä se nasta on valinta nro 1 kun tienpinta on jäässä. Toki suurimman osan talvea ne rapisevat rasittavasti.

1732113989155.png
Kuvassa on niin monta kirjoitusvirhettä, että valveutuneen kansalaisen on syytä epäillä huijausta, varsinkin kun lähde puuttuu.

Joka tapauksessa kuvan suurinta antia on se, että kesärenkaat ja all-seasonit eivät ole talvirenkaat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 559
Viestejä
4 557 312
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Roope12345

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom