Pitkään on tullut pohdittua ottaisiko seuraaviksi talvirenkaiksi nastat vai kitkat. Nykyisten auton alkuperäisten (auto vm 2020) kitkojen kanssa viime talvena oli pari vähän stressaavaa reissua mökille, kun motari oli ihan jäinen. Kitkat + sähköauto (ainakin Volkkarin ID.4) tuntuu melko tunnottomalta yhdistelmältä tuolla jäisellä asfaltilla, ei mitään fiilistä onko pitoa vai joko lähtee kohta luistamaan motarin kaarteessa. Oon koittanut listata plussia ja miinuksia renkaiden välillä, mutta ei tästä oikein päätöstä saa aikaiseksi.
+Kitkat on mukavat, kun tänäkin syksynä ajelin hyvissä ajoin lokakuun puolivälissä suoraan nosturiin ja olin 10min päästä ulkona talvirenkaat alla. Nastojen kanssa osuu melkein väkisin ruuhkaisempaan renkaanvaihtokauteen.
+Kitkat on hiljaiset
-Kitkoilla ajotuntuma jäisellä pinnalla epävarma
+Nastoilla kuulee kun ollaan pidon rajoilla
+Nastat äärikelissä (musta jää, jäinen tien pinta) paremmat
-Nastat on äänekkäät ja kuluttaa tien pintaa
-Renkaidenvaihto pitää tehdä tiettynä aikana
Erityisesti tuntuu pahata palata nastoihin sen jälkeen, kun on monta vuotta ajanut kitkoilla. Toisaalta oma ja perheen turvallisuus on vaakakupissa kun jäiset kelit alkaa lähestymään. Ja toisaalta taas vanhoillakaan renkailla ei ollut läheltäpititilanteita, lähinnä jäiseen mäkeen jäätiin kiinni omassa pihassa ilman hiekoitushiekkaa.
Ehkä eniten mietityttää minkälaista eroa voisi odottaa esim. uusien Contin viking contactien ja vanhojen Hakkapeliitta kitkojen välillä? Oletettavasti 4-5 vuotta vanhat kitkat on jo elinikänsä loppupuolella, eli myös uudet kitkat olisi parannus nykytilanteeseen?