Talvirenkaat - yleisketju

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
272
Auton mukana tulleet pyörät ovat kitkarenkaita jotka taisivat juuri täyttää 6 vuotta. Ovatkohan mistään kotoisin talvella?
Olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastoilla ihan hyvin kaupungissa edellisellä autolla, mutta vanhemmista kitkarenkaista ei kokemusta.

Rengaskoko harmillisesti 195 45 16 talvipyörissä. Reff ei tarjoa mitään ja rengas365 tarjoaa ainakin toistaiseksi nastoja ja euroopan kitkoja.
Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.

Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
736
Hyvät kokemukset viime talvelta Bridgestone Blizzak DM-V2:sista Land Cruiserissa. Otin DM-V3 kolmanteen autoon 215/70-16. 640 €/sarja tehtynä. Autona MY 12 RAV4. RAV4 plugarissa on Nokian R3:t. Eli kaikki kulkee nyt kitkoilla. Renkaita vielä kuulemma löytyy. Tai no siis ainakin SUV kokoa.

edittiä:
Sarja 215/70-16 DM-V3 kustansi 640 €. Ei ollut taaskaan tuoretta paahtoa, niin sai kohtuu hintaan. Land Cruiserin 275/60-18 DM-V2 kustansi viime syksynä vain 550 € ja nyt olisi löytynyt samaan hintaan nuo RAV4 renkaat, mutta laitoin 90 € lisää, niin sai uudemman mallin DM-V3.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
151
Muuta profiilia korkeammalle.
Ja mahtuu samalle vanteelle?

Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.

Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.

Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
 

Liitteet

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
No siinä oli jo esimerkki. Kyl noillakin käytetyillä rullaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Ja mahtuu samalle vanteelle?


Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.

Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Silmämääräisesti ovat sen verran vähän ajetut, että ajaisin noilla koko talven ja ajomäärästä riippuen seuravankin.

Viime talvi oli Etelä-Suomessa kevättä kohti yhtä liukas, oli alla nastaa tai kitkaa. Kelit sahasivat nollan ympärillä vähän turhan paljon, joten jäätä riitti enemmän kuin tarpeeksi. Muutama auto kun tuossa pihalla on, niin sai kokeilla sekä nastaa että kitkaa, molemmille se liukas oli liukas.

Kevyessä pikkuautossa ajelin joskus vanhat contin kitkat aivan loppuun, siis kuvion loppuun. Toimivat yllättävän tasaisesti toisin kuin muutamat muut talvirenkaat samaan aikaan. Selkein ero tuntui tulevan siinä, onko auto iso vai pieni, jotta miten renkaan toimivuus meni elinkaaren loppua kohti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
464
Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Löytyy myös vaimennettu versio





 
Liittynyt
15.08.2017
Viestejä
115
Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..
Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.

Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.

Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL
 
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
477
Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.

Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.

Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL
Meillä on molemmissa autoissa tuollaiset ja ovat hyvät talvirenkaat. Meluisat ja lötköt toki, mutta talviominaisuudet ovat erinomaiset. Perstuntumalla en huomaa eroa pito-ominaisuuksissa työautoissa oleviin Nokialaisiin ja Conteihin. Tilasin renkaat rehvid24.ee -puljusta, josta on pelkästään hyviä kokemuksia.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Mulla oli nuo Hankookit hetken aikaa kun oli plugari, ihan hyvä rengas. :tup: Tosin itse en piikkeihin sotkeudu, kitkat 4tw.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Täällä samat Hankookit kahdessa eri autossa. Lötköt joo (205/65 ja 205/60 profiilit), muuten ei voi valittaa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Noi Falkenit sais aika halvalla alle asennettuna (<500e) renkaatalle.fi:sta (205/55R16), eli ihan houkutteleva vaihtoehto.

Esim. sarja 401,04 e + ilmainen toimitus asennuspajaan + asennuspaikoissa hinta Helsingissä 60e alimmillaan, 70e tarjoaa jo useampi paikka, eli yhteensä tollanen 470e.

Pitänee katella kuitenkin BF-tarjouksia, koska omilla renkailla (CVC7) voi vielä ajella periaatteessa vaikka koko talven, jos hinnat karkaavat käsistä. Misukan kitkat kiinnostaisivat eniten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
544
@UnpopularOpinion

Alla omat kokemukset loppuun ajetuista kitkoista 6mm urasyvyydellä. Ikää renkailla oli vain 2 vuotta, mutta viimeinen kesä ne oli hyvin todennäköisesti ajettu kesäkeleillä piloille.

Juurikin vetopito katoaa täysin, kun kuvioon menee lunta tamppaantunella lumipohjalla. Samaten jarrutettaessa voi yllättää, kun ohjattavuus katoaa alamäessä kevyesti jarruttaessa/regeneroidessa. Hoidetuilla pääväylillä nuo oli kuitenkin hämäävän talvirenkaan tuntuiset.

Näin jälkiviisaana, kuluneisuuden olisi huomannut myös syksyn märillä keleillä. Oli nimittäin leffarenkaat, kun 1.6 hybridilläkin sai valoista lähtiessä helposti sutimaan. Taka-akselilla nuo 6mm pinnalliset meni vielä yhden talven, mutta eipä sekään kovin järkevää tainnut olla.

Viime talveksi etuakselille Continental Viking Contact 7 ja niillä tuli ajettua aikalailla tasan 10 000 km. Pinta 8,2 mm -> 7 mm hybridissä eli etuset keskimääräistä suuremmalla rasituksella. Nyt uusi pari eteen, "vanhat" taakse ja talvinen 1000 km roadtrip oli kyllä ilo ajaa asvaltilla, lumella ja jäällä.

Jälkiviisaana tuossa säästämisessä/ kulutustestissä eriparirengastuksella ei kyllä lopulta ollut järkeä vaikkei ne kuluneemmat kitkat taka-akselilla mitään vaaratilanteita aiheuttaneetkaan. Noilla Michelin kitkoilla 6mm pinnalla ei olisi ollut kyllä mitään asiaa Kolin huipulle vetävällä akselilla, mutta ne olivat kyllä pinnaltaan niin sileät, että pilattu kesäajolla. Auton mukana siis tuli uusi setti kesärenkaita eli kitkoilla oli luultasti ajettu viimeinen kesä. Siksi myös kuluneet niin epätasaisesti. Menisikö 90k kilometriä kahteen vuoteen yhdellä kierroksella kesärenkaita ja kitkoja?

Eli Michelinin kitkoista jäi vähän huono maku, mutta en laita sitä renkaiden vaan käyttäjän syyksi. Nyt Conteilla saa pito sitten heiketä aika nopeasti, että olisin nastoja uudestaan harkitsemassa.

Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.

Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.

Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja. :D

Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.

Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369

Ota Hankookit tai jos oikein on "tarkka markka" niin Goodyear. On joo toki reilusti yli-ikäiset, mutta varastosäilytyksessä ei ne niin pilaannu kuin välillä pelotellaan. Tai sitten siirryt kitka masterrace ©
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
314
205/55-16 94T Kontio IcePaw - Riekko.eu
Onkohan tollaset Kontio IcePaw -renkaat mistään kotosin? Paperilla kuulostaa hyvältä kun on paljon nastoja. Arvosteluja ei vaan löydy mistään.
Arvosteluja ja testejä ei löydy eikä varmaan tulevaisuudessakaan tule löytymään. Syy on Vannetukussa ja kyseisen yrityksen markkinoinnissa. Rengasarvostelijat saivat tarpeekseen Vannetukun perseilyistä ja kiertävät kaukaa sen myymät tuotteet.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
88
Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.

Tässä on joku testi.

 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.

Tässä on joku testi.

Ensimmäisestä linkistä:
"Jääkiihtyvyydeltään testin paras rengas

Kontio IcePaw oli viimeisimmässä Test Worldin lehtitestissä nastarenkaista jääkiihtyvyydeltään paras rengas. Taakse jäivät muun muassa Nokian ja Continentalin uusimmat mallit. Testi julkaistiin pohjoismaisissa autolehdissä syksyllä 2020.

"Kontio IcePaw lähtee kuin tykin suusta, eikä jää risteykseen sutimaan. Kontio Renkaat suunnitteli ja testasi perusteellisesti erilaisia kuvioita, kunnes paras kuvio Pohjolan vaativiin talviolosuhteisiin löydettiin. Kuviota testattiin lukemattomia kertoja Suomen ja Ruotsin Lapissa sekä kesällä sisätiloissa että talvella ulkona. Testejä tehtiin ympäri vuorokauden myös syksyn ja kevään paljailla teillä", sanoo Heiskanen."


Kiihdytys jäällä onkin talvirenkaan todella tärkeä ominaisuus :D

Ihan kohtuullisesti näytti pärjäävän jäällä myös toisen linkin oikeassa testissäkin:

"Positive: Excellent traction and short braking distance on ice. Good road holding ability.
Negative: Low lateral stability on ice, due to which the tires lose grip on the rear axle during an emergency maneuver. Long braking distance, and prone to skidding on snow. Weak lateral grip on asphalt. High noise emission. "


Heikko sivuttaispito on aika iso miinus.
E: Muotoilua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Yleensä hyvän tuloksen jäällä saa kun nastaulkonemat on ihan päin helvettiä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
88
Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.
Tämä. Tuossa testattu Kontio ja Linglong, jotka TM jätti pois, kun ovat Vannetukun merkkejä. Linkki tosin maksumuurin takana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
464
Löytyy myös vaimennettu versio





Tuon Moottori-lehden perusteella paras valinta näistä olisi tuo Michelin tuohon hintaan (n. 160€ kpl), toki tällä hetkellä heiltä loppu. Myös tuo Continental on hyvän hintainen. Hyviä nostoja, kiitos.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Eilen tuli Reff.ee:stä Hankook Winter I Cept W616 nakit. Ei ihan tuoreimmasta päästä renkaita näköjään tuolta tule, paistoleima DOT oli 12/21. Myös viime vuonna tilatut renkaat olivat noin vuoden vanhat paistoleimat. Eipä se nyt sinänsä mihinkään vaikuta eikä minua haittaa mutta jollekin saattaa tulla yllätyksenä. Hinta oli kuitenkin noin 100e edullisempi kuin esimerkiksi Vannetukusta :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
776

Tämmöset tuli tilattua, saa nähä kui äijän käy ens talvena.
 
Liittynyt
11.07.2021
Viestejä
200
Mitä porukka mieltä näistä Kumhon wintercraft ice wi32 nastarenkaista? Mielestäni aika sopuhintaan lähtisi ja oli ihan ok testitulokset ainakin mitä kumhon sivuilla näistä oli tekniikan maailman testaamana.

Mitä myös lueskellut niin rengas365 pitäisi olla ihan toimiva kauppa?

Saa myös linkata parempia vaihtoehtoja asennettuna noin 500€ luokassa.
Kokona toimii 225/45R1


E: Laittelin tilaukseen hankookit reff.ee
 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Hintaan vaikuttaa tuo nasta, niissä pula nostaa hintoja kun saatavuus rajallinen. Paremmat vaihtoehdot olis niitä ei nastallisia, mutta niitä et kysynyt. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Hintaan vaikuttaa tuo nasta, niissä pula nostaa hintoja kun saatavuus rajallinen. Paremmat vaihtoehdot olis niitä ei nastallisia, mutta niitä et kysynyt. ;)
Tilattiin toukokuussa uudet nastarenkaat, kun medioissa oli kovasti juttua tulevasta talvirengaspulasta, varsinkin juuri nastarenkaiden osalta. Turhaa säikyttelyähän se tuntuu olevan, ainakin vielä sesongin kynnyksellä.

Sen verran ennakointi kuitenkin kannatti, että päivän hinta Goodyear UltraGrip Arctic 2 -renkaille, koossa 215/50R17, on tänään 50€ kalliimpi. Tosin reilun 700 euron rengaspaketissa säästö kutistuu mielessä kovin pieneksi, mutta 50€ = 50€ :smoke:
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.

Kiitoksia linkistä.

Taas näyttää siltä ettei tiedä YHTÄÄN mitkä talvinakit sitä pitäisi siis hankkia. Ei oikein tunnu löytyvän siedettävää kompromissia asfaltilla hyvin toimivasta (ei tunnu siltä että rengas taipuu jatkuvasti alle jne) mutta jäällä loogisesti käyttäytyvästä kitkarenkaasta niin millään. Juu tiedän fysiikka sitä tätä ja tota mutta... Aina saa toivoa. Pitäisi saada 14-15" 195 leveät kohtuu korkean profiilin renkaat siis MX-5:een jossa tosiaan ei mitään apuja, takaveto ja en ole ajanut talvella takavedoilla sitten öööö vuoden miekka ja kivi joten tavallaan toivoisi että rengas olisi kohdillaan PK-seudulla suhailuun.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Goodyear. Neljä sarjaa ajanut noita tyytyväisenä loppuun, ehkä hieman pitävämpiäkin on, mutta en ole vielä kokeillut. Michelin on nyt varastossa.
 
Liittynyt
17.07.2022
Viestejä
68
Itselle Misukan X-ice North neloset ja on kyllä parhaat talvirenkaat mitä on minulla ollut. Voisin hyvin kuvitella että toimisi mainiosti tuommoisessa kevyessä takapotkussa.

Nastat myös tuntuu pysyvän renkaissa vaikka vähän päästäisi lintassakin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Goodyear. Neljä sarjaa ajanut noita tyytyväisenä loppuun, ehkä hieman pitävämpiäkin on, mutta en ole vielä kokeillut. Michelin on nyt varastossa.
Miten kuvailisit nakkeja ja mikä tarkempi malli? Itse tykännyt merkin kesärenkaista mutta talvinakeissa menty aina Continental akselille jos mahdollista mutta nyt kun autossa ei ole mitään apuja ja ensimmäinen talvi vuosiin kun ei apuja niin toivoisi että renkaissa olisi jotain pitoa jäällä sekä PK-seudun kuivilla asfalteilla. Misukat ovat kesällä mallia pirun loogiset ja informoivat kuskin tarkalleen siitä mitä tapahtuu (ainakin PS4 ja muut performance renkaat) mutta ei ole kokemusta heidän talvirenkaistaan. Nastoja en haluaisi (melu, pöly, ja vuoden jälkeen paskemmat kuin kitkat). Ja kuten @Draghar toi esiin niin fakta on että kyseisellä autolla tulisi mentyä myös lintassa koska apuja ei tosiaan ole ja jäärata on myös optio enkä viitsisi piikkejä hankkia vain tuota varten vaan nauttia itse autosta ja siitä mitä se tarjoaa (onneksi HELVETIN looginen auto ääritilanteissa esim verrattuna kuplaan=tuntuu melkein huijaukselta sen perusteella mitä tähän mennessä on märällä tullut suhailtua).
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Juurikin tuo Ultragrip Ice 2. Lähellä nollakeliä hieman puskee risteyksissä jos liikaa vauhtia, mutta nelikolla ei ole ollut pito-ongelmia. Mukavat rullata Satakunnan paljailla teillä, oli pakkasta tai pientä plussaa. 4/5
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Juurikin tuo Ultragrip Ice 2. Lähellä nollakeliä hieman puskee risteyksissä jos liikaa vauhtia, mutta nelikolla ei ole ollut pito-ongelmia. Mukavat rullata Satakunnan paljailla teillä, oli pakkasta tai pientä plussaa. 4/5
Itse kun osaan vanhasta muistista vielä miten jarrutus toimii ilman ABS jarruja tai muita apuja mutta tuo takaveto 90% etuvetojen jälkee hiukan pistää miettimään (50/50 painonjakautuma saa kuivalla ensin aliohjautumaan ja sen jälkeen yliohjautumaan). Miten veikkaisit että toimisivat pienessä tehottomassa autossa niin ettei jäisi joka lumikasaan paikoilleen (kuten liian moni moderni kippo viime talvena) ja eivät olisi ihan löysää paskaa? Ajatus kuitekin nauttia autoilusta eikä vain ihmetellä auton paskaa ajotuntumaa (juu talvinakki on talvinakki mutta voisin melkein sanoa että ollaan jo voiton puolella jos eivät ole Nokian ultimate alle taittuvat).
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
GY UltraGrip Ice 2:lla (225/60-16) on nyt 3 päivään n. 500km rullattu sekä kuivalla että märällä asfaltilla 0-10C kelissä, ja ainakin vielä on hyvä fiilis kiekoista. Eihän ne kesärenkaalle pärjää ajettavuudessa, mutta sellainen yllätyksetön on ehkä paras kuvaus, menee suht vakaasti ja hiljaisesti, C5 (III / X7) ei nyt se tunnokkain ole ajaa muutenkaan. Testien mukaan jääpidossa piirun jää parhaista, lumella suunnilleen tasoissa ja paljaalla kitkojen kärkipäässä. Eiköhän noilla täällä keski-suomen/etelä-savon talvessa pärjää noillakin, 660EUR alle laitettuna (sis. kesärenkaat liikkeen säilytyksessä). Entisen Mk4 Mondeon alla CVC7 oli paljaalla hyvin samanoloinen, X-Ice Snow ehkä hivenen rauhattomampi.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Lumipidossa ei ole mitään vaikeuksia. Jos ei ole pohjasta kiinni niin ei se Icegripin takia paikalleen jää. Toki pieni autolapio kannattaa siellä kaupungeissa olla mukana, ettei naarmuta helmoja kun pyrkii auran lumivallilla saartamasta kadunvarsiparkista pois.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.

Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Pirellin Ice Zero FR:n kitkoilla lähtee kolmas talvi. Muistaakseni laskin ajaneeni noilla 17000km ja edelleen 8 milliä pintaa ja kumiseos tuntuu pehmeältä. Toivottavasti pito säilyy koko ensi talven, kun auto todennäköisesti menee ensi kesänä vaihtoon. Ei viitsi kesken talven ostella uusia renkaita. Contin IceContact 2:n pito romahti täysin kolmantena talvena, vaikka pintaa oli 6-7mm jäljellä.

Pirellien osto oli älyttömän hyvä idea aikanaan. Ne olivat edullisemmasta päästä, pärjäsivät kaikissa testeissä hyvin ja omien kokemuksien perusteella todella rauhalliset ja turvalliset renkaat kaikissa olosuhteissa. Jos nyt pitäisi ostaa uudet renkaat, niin ostaisin varmaan samat :think:
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.

Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Ei yllätä yhtään, että käytetyn auton mukana ovat tulleet kiinankumit. Kaverilla oli ihan sama homma, että molemmat rengassarjat uusia myynti-ilmoituksen mukaan ja olihan ne, mutta juuri halvinta kiinan kuraa. Ei raaskinut siksi myöskään heti marssia rengaskaupoille, mutta se jäi mieleen, että talvirenkaat olivat nuo Sailunit (mallia en tiedä) ja joutui viime talvena kesken kauden hommaamaan uudet renkaat, kun olivat Pirkanmaan talvikeleissä aivan luokattomat.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Ei yllätä yhtään, että käytetyn auton mukana ovat tulleet kiinankumit. Kaverilla oli ihan sama homma, että molemmat rengassarjat uusia myynti-ilmoituksen mukaan ja olihan ne, mutta juuri halvinta kiinan kuraa. Ei raaskinut siksi myöskään heti marssia rengaskaupoille, mutta se jäi mieleen, että talvirenkaat olivat nuo Sailunit (mallia en tiedä) ja joutui viime talvena kesken kauden hommaamaan uudet renkaat, kun olivat Pirkanmaan talvikeleissä aivan luokattomat.
Ihan sama juttu. Kahdet hyvät renkaat oli oikeasti kahdet hyväkuntoiset renkaat. Niitä hyviä ei oo näkynyt missään.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.

Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Ei toyo ole kiinalainen rengas. Japanilainen rengasvalmistaja ja usein löytyy ensiasennusrenkaina aasialaisista autoista. Ihan kohtuu laadukas merkki kyseessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Veikkaan, että noissa ei ole muuta ihmeellistä muuta kuin runkoa on hienosäädetty jämäkämmäksi sähköautojen suurempaa omamassaa kompensoimaan.
Joitain pikkuhifistelyjä ne on käsittääkseni. Pintakuvio ja kumiseos tuottaa hitusen vähemmän vastusta. Kumin sisäpintaan asennettu rengasmelua vaimentavaa vaahtokumimattoa tjsp.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 394
Viestejä
4 159 661
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom