Talvirenkaat - yleisketju

155/70R13 Uudet continentaalin nastat olleet talven.
Jäällä tietenkin kapea rengas on pintapaineeltaan purevampi joten pidosta ei ole ollut puutetta, mutta nuo ainakin märällä lumisateella ovat melko liukkaaat kokoisekseen, sivuttaispito on hyvä ja oikein miellyttävä rengas ajettavuudenkin kannalta, perus Continentaalin laatua joka ei yllätä.

Missä sillipurkissa on tuon kokoiset renkaat?
 
Pidon puolella nuo sitten olivatkin lievähkö pettymys. Aiemmat renkaat olivat -18 vuosimallin Hakkapeliitta 9:t ja uutenahan nuo oli ihan tautisen pitävät. Mutta jopa käytettyihin verrattuna tämän talven meno on ollut liukkaampaa. Erityisesti sivuttaispito huurteisella asfaltilla ja tasaisella jäällä on yllättävän heikko. Ikävästi näin kaupunkiympäristössä suolatuilla teillä pääasiallisesti ajellessa nuo on ne yleisimmät alustat. Ainakin tämän talven olleet. Vetopito ja jarrutus kuitenkin ihan ok, ei merkittävää eroa aikaisempiin paitsi tuon huurteisen asfaltin osalta. Vesijäitä ei tänä talvena osunut kohdalle, joten niistä en osaa sanoa.

Kiitos, hyvä tietää. Niin se taitaa olla että nastarenkaille on edelleen paikkansa. Testien vertailuissa huonotkin nastat (uutena) pesee parhaat kitkat jäällä.

Ihan historian havinana kun renkaiden myyjät vaoittelevat renkaiden hinnan nousulla, niin saman kokoiset (eli Goodyear Ultragrip Ice 2 205/55R16) renkaat oli alle laitettuna 530eur 3/2021, (mukana joku juuri päättynyt tarjous).
 
Virosta sai kyllä halvalla 235/45r17 ultragripit, 357€ sarja posteineen + alle laitto 70€ Mitähän mahtaa täälä pyytää samasta sarjasta. Oon kyllä ollut kans enemmän kuin tyytyväinen renkaisiin nelikon alla, pärjänny kelissä kuin kelissä tässä länsi-suomessa.
 
Offtopic: Mitähän varten reff.ee sivulla tulee luottokortilla maksua yrittäessä virhe ja maksu ei onnistu. Tuo SEB sivu vaan sanoo: Sorry, payment was unsuccessful. Virhe tulee kun on syöttänyt kortin tiedot ja ollaan siirtymässä ilmeisesti vahvaan tunnistukseen. Kokeilin kahdella eri kortilla.

Kokeiltu kahdella selaimella ja toisella incognito-tilassa. Onnistuiko muilla maksu luottokortilla ihan ok?
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic: Mitähän varten reff.ee sivulla tulee luottokortilla maksua yrittäessä virhe ja maksu ei onnistu. Tuo SEB sivu vaan sanoo: Sorry, payment was unsuccessful. Virhe tulee kun on syöttänyt kortin tiedot ja ollaan siirtymässä ilmeisesti vahvaan tunnistukseen. Kokeilin kahdella eri kortilla.

Kokeiltu kahdella selaimella ja toisella incognito-tilassa. Onnistuiko muilla maksu luottokortilla ihan ok?
Onhan verkkopankista maksut sallittuna ja ostoraja määritetty riittävän suureksi k
 
Tuli tilattua nyt sitten eksoottisesta paikasta renkaat, hobby hallista. Olivat jopa 7e/kpl halvemmat kuin aikaisemmalla luottotoimittajalla rehvid24. Toimituskin 5,90, postitoimipaikkaan tosin. Michelin x ice snow koossa 225 50 17.
 
Tuli tilattua nyt sitten eksoottisesta paikasta renkaat, hobby hallista. Olivat jopa 7e/kpl halvemmat kuin aikaisemmalla luottotoimittajalla rehvid24. Toimituskin 5,90, postitoimipaikkaan tosin. Michelin x ice snow koossa 225 50 17.

Vaan mikä lienee paistopäivä
 
Sitäpä ei tiedä ennenkuin saapuvat. Viimeiset kappaleet oli, mitään dot merkintää ei tietenkään ollut.
 

Liitteet

  • talvi.jpg
    talvi.jpg
    93,8 KB · Luettu: 95
  • talvi.jpg
    talvi.jpg
    93,8 KB · Luettu: 95
Nämä 205 55 R16 I Pike RS2 W429 tai nämä 225 55 R16 i Pike RS2 W429 XL varmaan käy tähän, kun edelliset renkaat tuossa?

Ulkonäköä en tarvitse, joten kannattaako ottaa nuo 205 vai sopiiko ne varmasti?
Jos kerta nykyiset ovat 225/55 R16, niin mainitsemistasi jälkimmäinen on suora korvaaja ja ei tarvitse miettiä sen enempiä.
205 kohdalla taas tarvitsee varmistaa vanteen leveys, joka on yleensä merkitty vanteen puolien sisäpuolelle esim. 7.5 J x 16 tai 5x112 x 7.5 ja katsoa vaikkapa tästä taulukosta suositellaanko kyseistä leveyttä kyseiselle vanteelle Mikä rengas millekin vanteelle? Rengas / vanne kokojen vastaavuus - 1001Renkaat.com
Rengaskoon toinen numero kun on prosenttiosuus leveydestä, niin ilmeisesti -3km/h tulisi mittarivirhettä 225 -> 205 lisäksi, joka ei kummoinen muutos ole.
 
Ei kai se nyt renkaan leveys vaikuta mittarivirheeseen vaan profiilin muutos/halkaisija
Varmaan huonosti muotoilin lauseen, mutta juurikin halkaisija tuossa 225/55 -> 205/55 muuttuu, joka ei välttämättä kaikille ole itsestäänselvyys, kun kerta numero 55 pysyy samana.
 
@AeshmA juu niin tekee, juuri sen noin 3km/h mittarivirhettä
@maustevoi Jos nuo kuvat on vanhasta renkaasta niin laita samanlaiset. Tuo linkkaamasi 225/55 on ainakin samalla kantavuudella niin ei tule ongelmia
 
@maustevoi 205/60r16 on lähes samalla halkaisijalla, kuin 225/55r16. Täyttää myös paremmin lokarin kaaren, kuin 205/55 ei näytä alikokoiselta. Samasta liikkeestä sama rengas:

 
Kesärenkaitten vaihdon yhteydessä varattu samalla uudet kitkat syksyksi, GY Ultragip Ice 2 kierros koossa 225/60-16 paikallisesta 660EUR alle laitettuna, odottelevat sitten liikkeessä valmiina vanteilla talven tuloa. Kovasti on kuulemma nousupainetta hinnoissa nyt kuun vaihteessa, joten jos uusille talvirenkaille on tarvetta syksyksi niin kannattanee kysellä nyt.
 
Tuliko talvi kesän keskelle?

Ei, mutta mielenkiinnosta kyselen näkemyksiä jo nyt, kun on tullut luettua näitä rengaskeskusteluja ja kuolattua verkkokauppoja. Erityisesti kiinnostaisi kokemukset rengasleveyden suhteen koskien kevyitä autoja.

Oma ajokki on Toyota Corolla E12 farmari, eli hyvinkin kevyt auto nykymittapuulla (omamassa reilu 1200 kg). Alkuperäiskoko oli 175/70R14 niin kesä- kuin talvirenkaissa, mutta talvirenkaiden 14" vannesarjan ruostuttua puhki useammasta vanteesta tuli hankittua viime talveksi halvahkot ja hyväkuntoiset 15" peltivanteet ja niille vanhaa varastoerää olevat Bridgestone Blizzak Spike 01 -jyrsimet koossa 195/60R15. Kumi oli huomattavan pehmeää ja joustavaa verrattuna Motonetissä hiplaamiini kiinalaisiin nastarenkaisiin, joten ilmeistä vahinkoa varastoinnista ei ollut syntynyt. Blizzakit olivat vieläpä monta kymppiä halvemmat. Toisaalta kun samalla autolla oli ajanut aiemmin myös bräniköillä, pienemmillä 175/70R14 IceContact 2:illa, niin ero oli havaittavissa. Blizzakeilla perä lähtee helposti elämään omaa elämäänsä liikenneympyröissä ja kiillottuneissa risteyksissä on syytä pitää vauhti vähintäänkin maltillisena, jos ei halua pyörittää rattia kuin Rovanperä. Ei mitkään tappokumit kyseessä, mutta ei selkeästikään myöskään testivoittajat.

Seuraavat talvirenkaat ovat luultavasti kitkat, koska taloudellisuus (hankintahinta, vierinvastus) ja kesällä loppuunajamisen helppous. Mutta olisiko parempi hankkia ne pienemmille vaiko isommille vanteille? Kuinka paljon kitkarengas välittää leveydestä?

Sen verran on tullut katsottua, että ellei tule uutuuksia vanhassa ja antiikkisessa 175/70R14:ssä, niin Goodyearilla olisi UltraGrip Ice 2, Michelinillä X-Ice Snow ja Hankookilla W616. Millaisia kokemuksia noista on ja millä on paras sivuttaispito lumella ja jäällä? Continentalin (CVC7) ja Nokian (R3, R5) ykköstuotteita ei ole tarjolla tässä 175/70R14-koossa, eli pitäisi mennä 195/60R15-kokoon, jos niitä haluaisi. (Ei, en ole poikkeamassa rekisteriotteessa mainittujen kokojen ulkopuolelle, eli niitä ei kannata ehdotella.)
 
Goodyearilla olisi UltraGrip Ice 2, Michelinillä X-Ice Snow
Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.

Itse kuitenkin olin Michelinin tuotteeseen niin tyytyväinen, että hankin tulevallekin talvelle uudet sellaiset (edelliset menivät autokaupan mukana).
 
Näitä on molempia ollut ajossa ja mielestäni Michelin on aavistuksen parempi. Joskin nämä ovat olleet eri autoissa ja molemmissa tapauksissa huomattavan eri kokoisia kuin sinun hakemasi, joten ei varmaan kauhean pitkälle meneviä johtopäätöksiä voi tehdä.

Itse kuitenkin olin Michelinin tuotteeseen niin tyytyväinen, että hankin tulevallekin talvelle uudet sellaiset (edelliset menivät autokaupan mukana).
Itselläkin näistä kokemuksia ja pidin Micheliniä hieman äänekkäänä. Tai niissä oli sellainen hienoinen jollottava ääni, joka ärsytti. Ihan ok gummit kuitenkin. Nyt kuitenkin suosinut Goodyearia. Continental on ylivoimaisesti paras äänen ja pidon suhteen ollut sekä kesä, että talvirenkaissa, mutta ne on myös kuluneet nopeiten. Ei noilla premium merkeillä hirveästi pieleen mene millään.
 
Autovaihdossa ens talvelle tuli mukana vuoden vanhat michelin x-ice snow kitkat.
Saapa nähdä millaset kokemukset näillä tulee. Tähän asti ajeltu nastoilla talvet vuodesta -79 asti.
 
235/60R17 Goodyear UltraGrip Ice Arctic SUV 106 XL T | 533096SPC
Hinta 85.66 | Määrä 4342.65

Välillä nastaa talvelle. Ylivuotiset? No totta hemmetissä :lol:
 
Onkohan Bridgestone Noranza 001 nastarenkaat mistään kotoisin? Toki onhan nuo joskus testeissä menestyneet, että tuskin nyt voi pahasti mennä pieleen noilla renkailla seuraavat vuodet. Tai onko tiedossa mitään hyviä 225/40/R18 koon renkaita edulliseen hintaan.

Olisi kyllä pitänyt keväällä ostaa VikingContact™ 7 kitkat kun olisi vielä saanut ihan kohtuulliseen hintaan :dead:
 
Kyllä noissa jäällä ja lumella on pitoa mukavasti mutta ainakin 205/50/17 koossa olivat asfaltilla tosi löysän oloiset. Eniten noissa ärsytti kuitenkin uraherkkyys sekä nastojen ropina, ts mielestäni kohtuu äänekkäät nastarenkaiksi. Tuohan on jo aika vanha malli niin huomaa kyllä että kehitystä on tapahtunut kun tuokin tosiaan ollut aikoinaan ihan testivoittaja tasoa.

Laatuvanteella oli tarjouksessa tuossa koossa ainakin eilen Pirelli Ice Zero 2 renkaat, nuo kuitenkin ainakin viime vuoden Tm:n testissä pärjäsi oikein mukavasti. Olikohan 670€ sarjalla hintaa jos en väärin muista eli mielestäni aika edukkaat.
Onkohan Bridgestone Noranza 001 nastarenkaat mistään kotoisin? Toki onhan nuo joskus testeissä menestyneet, että tuskin nyt voi pahasti mennä pieleen noilla renkailla seuraavat vuodet. Tai onko tiedossa mitään hyviä 225/40/R18 koon renkaita edulliseen hintaan.

Olisi kyllä pitänyt keväällä ostaa VikingContact™ 7 kitkat kun olisi vielä saanut ihan kohtuulliseen hintaan :dead:
 
Katselin käytettyä rengassarjaa joissa vanteilla päällä Tigar Sigura Stud nastarenkaat. Onko kokemuksia moisista? Nastoja noissa näyttää olevan vain reunoilla, keskellä rengasta ei nastoitusta ollenkaan. Tämä huono asia?

Hinnalla ei olisi setti kyllä pilattu mut onkohan olleet jo uutena ihan surkeat?
 
Viimeksi muokattu:
Katselin käytettyä rengassarjaa joissa vanteilla päällä Tigar Sigura Stud nastarenkaat. Onko kokemuksia moisista? Nastoja noissa näyttää olevan vain reunoilla, keskellä rengasta ei nastoitusta ollenkaan. Tämä huono asia?

Hinnalla ei olisi setti kyllä pilattu mut onkohan olleet jo uutena ihan surkeat?

Pari vuotta sitten meille tuli yhden auton mukana jotkut nastoitetut Tigarit, olivat ihan tuoreet ja kulumattomat, mutta melko nopeasti tuli tiedostettua ettei niillä hirvinnyt koko talvea ajaa. Pito talviolosuhteissa oli ala-arvoinen. Michelinit kaupasta tilalle ja elämänlaatu parani koko rahan edestä.
 
Mikä on hinta, jos lähelläkään ~100€/rengas niin en lähtis Serbialaisilla leikkimään. Jos parilla sataa saat tai halvemmalla niin kaipa niillä maltillisesti voi kokeilla kuinka selviää.
 
Älä osta, jos ei ole puoli-ilmaiset. Noiden ja talvirenkaiden ainut yhteinen tekijä on musta väri..
 
Kiitos, eli maksan niistä vain aluvanteiden hinnan jos lähden ostamaan ja pyöräytän nykyisistä peltivanteista kumit aluille. Rengastyöt joutuu toki maksamaan. Hintahan niinkin huima kuin 20 eur/ pyörä, sis alkup. 16" aluvanteen. Kumit näyttää kuvissa ihan hyväkuntosilta ja dot 2018.
 
Kiitos, eli maksan niistä vain aluvanteiden hinnan jos lähden ostamaan ja pyöräytän nykyisistä peltivanteista kumit aluille. Rengastyöt joutuu toki maksamaan. Hintahan niinkin huima kuin 20 eur/ pyörä, sis alkup. 16" aluvanteen. Kumit näyttää kuvissa ihan hyväkuntosilta ja dot 2018.
Riippuu toki mihin renkaisiin verrataan. Jotkut 10 vuotta vanhat ja loppuun ajetut nastatkaan luotettavimmilta merkeiltä nyt sen paremmat ole. Tosin tuskin nuo Tigeritkaan enää mitkään uudet ja ajamattomat ole, jos tuohon hintaan lähtee ja vaikea pistää noista Tigereista vielä huonommaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Auton mukana tulleet pyörät ovat kitkarenkaita jotka taisivat juuri täyttää 6 vuotta. Ovatkohan mistään kotoisin talvella?
Olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastoilla ihan hyvin kaupungissa edellisellä autolla, mutta vanhemmista kitkarenkaista ei kokemusta.

Rengaskoko harmillisesti 195 45 16 talvipyörissä. Reff ei tarjoa mitään ja rengas365 tarjoaa ainakin toistaiseksi nastoja ja euroopan kitkoja.
 
Auton mukana tulleet pyörät ovat kitkarenkaita jotka taisivat juuri täyttää 6 vuotta. Ovatkohan mistään kotoisin talvella?
Olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastoilla ihan hyvin kaupungissa edellisellä autolla, mutta vanhemmista kitkarenkaista ei kokemusta.

Rengaskoko harmillisesti 195 45 16 talvipyörissä. Reff ei tarjoa mitään ja rengas365 tarjoaa ainakin toistaiseksi nastoja ja euroopan kitkoja.
Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.

Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvät kokemukset viime talvelta Bridgestone Blizzak DM-V2:sista Land Cruiserissa. Otin DM-V3 kolmanteen autoon 215/70-16. 640 €/sarja tehtynä. Autona MY 12 RAV4. RAV4 plugarissa on Nokian R3:t. Eli kaikki kulkee nyt kitkoilla. Renkaita vielä kuulemma löytyy. Tai no siis ainakin SUV kokoa.

edittiä:
Sarja 215/70-16 DM-V3 kustansi 640 €. Ei ollut taaskaan tuoretta paahtoa, niin sai kohtuu hintaan. Land Cruiserin 275/60-18 DM-V2 kustansi viime syksynä vain 550 € ja nyt olisi löytynyt samaan hintaan nuo RAV4 renkaat, mutta laitoin 90 € lisää, niin sai uudemman mallin DM-V3.
 
Viimeksi muokattu:
Muuta profiilia korkeammalle.
Ja mahtuu samalle vanteelle?

Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.

Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.

Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
 

Liitteet

  • 232323.jpg
    232323.jpg
    3,6 MB · Luettu: 302
  • 13242.jpg
    13242.jpg
    4,6 MB · Luettu: 301
No siinä oli jo esimerkki. Kyl noillakin käytetyillä rullaa.
 
Ja mahtuu samalle vanteelle?


Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.

Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Silmämääräisesti ovat sen verran vähän ajetut, että ajaisin noilla koko talven ja ajomäärästä riippuen seuravankin.

Viime talvi oli Etelä-Suomessa kevättä kohti yhtä liukas, oli alla nastaa tai kitkaa. Kelit sahasivat nollan ympärillä vähän turhan paljon, joten jäätä riitti enemmän kuin tarpeeksi. Muutama auto kun tuossa pihalla on, niin sai kokeilla sekä nastaa että kitkaa, molemmille se liukas oli liukas.

Kevyessä pikkuautossa ajelin joskus vanhat contin kitkat aivan loppuun, siis kuvion loppuun. Toimivat yllättävän tasaisesti toisin kuin muutamat muut talvirenkaat samaan aikaan. Selkein ero tuntui tulevan siinä, onko auto iso vai pieni, jotta miten renkaan toimivuus meni elinkaaren loppua kohti.
 
Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..
 
Löytyy myös vaimennettu versio





 
Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..

Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.

Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.

Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL
 
Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.

Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.

Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL

Meillä on molemmissa autoissa tuollaiset ja ovat hyvät talvirenkaat. Meluisat ja lötköt toki, mutta talviominaisuudet ovat erinomaiset. Perstuntumalla en huomaa eroa pito-ominaisuuksissa työautoissa oleviin Nokialaisiin ja Conteihin. Tilasin renkaat rehvid24.ee -puljusta, josta on pelkästään hyviä kokemuksia.
 
Mulla oli nuo Hankookit hetken aikaa kun oli plugari, ihan hyvä rengas. :tup: Tosin itse en piikkeihin sotkeudu, kitkat 4tw.
 
Täällä samat Hankookit kahdessa eri autossa. Lötköt joo (205/65 ja 205/60 profiilit), muuten ei voi valittaa.
 
Noi Falkenit sais aika halvalla alle asennettuna (<500e) renkaatalle.fi:sta (205/55R16), eli ihan houkutteleva vaihtoehto.

Esim. sarja 401,04 e + ilmainen toimitus asennuspajaan + asennuspaikoissa hinta Helsingissä 60e alimmillaan, 70e tarjoaa jo useampi paikka, eli yhteensä tollanen 470e.

Pitänee katella kuitenkin BF-tarjouksia, koska omilla renkailla (CVC7) voi vielä ajella periaatteessa vaikka koko talven, jos hinnat karkaavat käsistä. Misukan kitkat kiinnostaisivat eniten.
 
Viimeksi muokattu:
@UnpopularOpinion

Alla omat kokemukset loppuun ajetuista kitkoista 6mm urasyvyydellä. Ikää renkailla oli vain 2 vuotta, mutta viimeinen kesä ne oli hyvin todennäköisesti ajettu kesäkeleillä piloille.

Juurikin vetopito katoaa täysin, kun kuvioon menee lunta tamppaantunella lumipohjalla. Samaten jarrutettaessa voi yllättää, kun ohjattavuus katoaa alamäessä kevyesti jarruttaessa/regeneroidessa. Hoidetuilla pääväylillä nuo oli kuitenkin hämäävän talvirenkaan tuntuiset.

Näin jälkiviisaana, kuluneisuuden olisi huomannut myös syksyn märillä keleillä. Oli nimittäin leffarenkaat, kun 1.6 hybridilläkin sai valoista lähtiessä helposti sutimaan. Taka-akselilla nuo 6mm pinnalliset meni vielä yhden talven, mutta eipä sekään kovin järkevää tainnut olla.

Viime talveksi etuakselille Continental Viking Contact 7 ja niillä tuli ajettua aikalailla tasan 10 000 km. Pinta 8,2 mm -> 7 mm hybridissä eli etuset keskimääräistä suuremmalla rasituksella. Nyt uusi pari eteen, "vanhat" taakse ja talvinen 1000 km roadtrip oli kyllä ilo ajaa asvaltilla, lumella ja jäällä.

Jälkiviisaana tuossa säästämisessä/ kulutustestissä eriparirengastuksella ei kyllä lopulta ollut järkeä vaikkei ne kuluneemmat kitkat taka-akselilla mitään vaaratilanteita aiheuttaneetkaan. Noilla Michelin kitkoilla 6mm pinnalla ei olisi ollut kyllä mitään asiaa Kolin huipulle vetävällä akselilla, mutta ne olivat kyllä pinnaltaan niin sileät, että pilattu kesäajolla. Auton mukana siis tuli uusi setti kesärenkaita eli kitkoilla oli luultasti ajettu viimeinen kesä. Siksi myös kuluneet niin epätasaisesti. Menisikö 90k kilometriä kahteen vuoteen yhdellä kierroksella kesärenkaita ja kitkoja?

Eli Michelinin kitkoista jäi vähän huono maku, mutta en laita sitä renkaiden vaan käyttäjän syyksi. Nyt Conteilla saa pito sitten heiketä aika nopeasti, että olisin nastoja uudestaan harkitsemassa.


Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.

Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.

Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja. :D

Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.

Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 507 755
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom