Talvirenkaat - yleisketju

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 741
Ei se nasta pääse sinne mistä sitä pitoa löytyy leveällä profiililla.
Eipä ne formuloissakaan ole mitään matalaprofiilisia ne renkaat.
Tiedän kyllä. Moni ei vain tule moista ajatelleeksi vaikka tajutaan kyllä että leveä kumi=helpommin vesiliirrossa ja että matalaprofiili=kovempi kyyti (eikä osata yhdistää että kovempi kyyti tarkoittaa tiettyyn rajaan asti sitä ettei kumi ole tienpintaa vasten optimaalisesti vaan pito vaihtelee vs renkaan oma jousto suuntaan ja toiseen)....
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
517
Tiedän kyllä. Moni ei vain tule moista ajatelleeksi vaikka tajutaan kyllä että leveä kumi=helpommin vesiliirrossa ja että matalaprofiili=kovempi kyyti (eikä osata yhdistää että kovempi kyyti tarkoittaa tiettyyn rajaan asti sitä ettei kumi ole tienpintaa vasten optimaalisesti vaan pito vaihtelee vs renkaan oma jousto suuntaan ja toiseen)....
Paljon on liikenteessä autoja joissa alusta vedetty alas ja matalaprofiilista rengasta ulkonäkö syistä ja aivan kauheita ajaa.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
641
Paljon on liikenteessä autoja joissa alusta vedetty alas ja matalaprofiilista rengasta ulkonäkö syistä ja aivan kauheita ajaa.
Uraisilla ja roudan raiskaamilla kantateillä upeita kilometrejä edessä, kun jonkun 1.6:n peruskiesin alle on kangettu hinnat alkaen -alustasarja ja jotkut 235-leveät kumit 18-tuumaisilla kiinantinavanteilla.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
86
Minkä fysiikan oppien mukaan kitkarengas pitäisi paremmin raskaan auton alla kuin kevyen?
Onhan tottakai raskaalla autolla enemmän pitoa, mutta niin on myös sitten sitä liike-energiaa taistelemaan pysähtymistä tai sivuttaispitoa vastaan.
Kvarkki jo kertoikin vastauksen.
Oletko ajanut moottoripyörää? Siinä mielestäni huomaa hyvin massan vaikutuksen, takapyörälle ei masaa, ei sitä sillä kyllä nopeasti pysäytetäkkään, etupyörällä on massaa ja sillä pysähdytään sitten jo nopeasti.
Ääritilanteet sitten erikseen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
92
Laita vielä, että mikä malli Nokian kitkoista.
Nokia Hakkapeliitta R2. Ihan sama mihinkä lähtee niin on 10km verran suuntaansa erittäin mutkikasta tietä, varustettuna ylä- ja alamäellä, sekä hirviä tulee harvakseen vastaan. Jos sitä asuisi muualla, niin varmaan olisi kitkat alla.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
551
Nokia Hakkapeliitta R2. Ihan sama mihinkä lähtee niin on 10km verran suuntaansa erittäin mutkikasta tietä, varustettuna ylä- ja alamäellä, sekä hirviä tulee harvakseen vastaan. Jos sitä asuisi muualla, niin varmaan olisi kitkat alla.
Mulla on entisessä autossa R2 kokemusta ja nykyään on R3:t alla. Omasta mielestä näillä on kyllä eroa paljonkin R3:n eduksi. Meilläkin on kotiin tulossa vähän haastetta ja hyvin pärjää. Vähän samoja mietteitä uusimmista kitkamalleista, mitä IS kirjoitti. Monet muutkin uudemmat kitkat pyörii kyllä toisella tasolla vanhempiin nähden.

” Jäällä ajaessa paljastui, että Hakkapeliitta R3 toimii lähes nastarenkaan veroisesti. Sen kanssa tulee varmasti paremmin toimeen hankalissa oloissa kuin aiemmilla kitkarenkailla.”

 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
162
Kokemuksia tai ehdotuksia "keskihintaluokan" kitkarentkaista (205/60/16), kun auton mukana 2016 tulleista alkuperäisistä Conteista on jo paras pito jäänyt matkalle?

Katsellut Savan, Kumhon, Hankookin kitkoja 16'' koossa, kun nekin ovat testeissä kohtuullisesti pärjänneet...
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 194
Goodyear on yleensä yllättävän inhimillinen ja pienet koot muutenkin ovat edullisia. Mut ehdotettu Hankook: :tup:
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 261
Kokemuksia tai ehdotuksia "keskihintaluokan" kitkarentkaista (205/60/16), kun auton mukana 2016 tulleista alkuperäisistä Conteista on jo paras pito jäänyt matkalle?

Katsellut Savan, Kumhon, Hankookin kitkoja 16'' koossa, kun nekin ovat testeissä kohtuullisesti pärjänneet...
Mikä se keskihintaluokan raja sitten on?
Michelin X-Ice Snow sarja lähti 205/55-16 kokoisena tänä syksynä omaan autoon 520 eurolla vanteelle laitettuna ja tuo on sitten jo ominaisuuksiltaan "paremman pään" rengas. 205/60-16 kokoisena näyttää paikallinen tarjoavan 558 euroa/sarja , Goodyear Ultragrip Ice 2 joka myös kovasti kehuttu rengas sitten muutaman kympin halvemmalla 498 eur. Hinnat pelkille renkaille, mutta vanteellelaiton saa varmaan tingittyä samaan hintaan jos vähän hätistelee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 980
Kokemuksia tai ehdotuksia "keskihintaluokan" kitkarentkaista (205/60/16), kun auton mukana 2016 tulleista alkuperäisistä Conteista on jo paras pito jäänyt matkalle?

Katsellut Savan, Kumhon, Hankookin kitkoja 16'' koossa, kun nekin ovat testeissä kohtuullisesti pärjänneet...
Sava Eskimo Icet tuli tänne ostettua, hintaa tuli jotain 468€? no kumminkin alle 500€ Kauppa oli muistaakseni rengas24.

Tosi hyvät renkaat, noin niikun kitkarenkaiksi. Pitoa löytyy. Suosittelen.

Alkutalvihan mentiin Hankookin 2v vanhoilla nastarenkailla, joten "vertailupintaa" löytyy... Sava Eskimo Ice on Suomen talveen siis erittäin toimiva kitkarengas!


Lainaus googlesta:
Sava Eskimo ICE kitkarengas sijoittui toiseksi Tekniikan Maailman kitkarengastestissä. Edellä kiilasi vain Continentalin kitkarengas. Savan taakse jäivät mm. Nokian Hakkapeliitta R2 ja Goodyearin nastarengas.
 
Liittynyt
12.04.2019
Viestejä
33
Suositus kanssa näille Sava Eskimo Icelle. Edellisen sukupolven Good yearin ykkös renkaille. Oli alla jo Good yearin nimellä aikaisemmin, nyt Savana. Oikeasti hyvät kitkat.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 020
Otetaan huomioon että Savan eskimo on 4 vuotta vanha rengas design, eli kannattaa uusimmat testit kattoa ennenkö ihan aukottomasti uskoo.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
487
Mikäli budjetti sallii, ottaisin kyllä aina uusimman sukupolven tuotteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
No himskutti, tämähän tekeekin tästä hankalamman valinnan. Oon ollut ihan tyytyväinen R3, mutta seuraavaksi piti kokeilla CVC7.
Onneksi ehtii vielä 10kk miettiä asiaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 485
Mielenkiintoista nähdä, miten Hakkapeliitta R5 pärjää testeissä. Continentalillakin alkaisi olla aika tuoda uusi kitkarengas markkinoille koska CVC7 esiteltiin jo 2018. CVC8:n aika alkaisi olla tänä vuonna mikäli aiempi 4 vuoden julkaisutahti on edelleen voimassa. Odotan tänä vuonna tulevaksi kitkarenkaissa samanlaista sukupolvihyppyä kuin R/R2 -> (CVC6), CVC7 ja ehkä R3 jne. oli viimeksi.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
987
Traficom
Jos rengasliike myy Viatti Vettore Inverno -nastarenkaita, pitää tuotteet välittömästi poistaa myynnistä.
Rengasmyyjällä on velvollisuus aloittaa toimet tuotteen poistamiseksi markkinoilta ja kuluttajilta, joille tuotetta on myyty tai luovutettu.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
3 753
Traficom
Jos rengasliike myy Viatti Vettore Inverno -nastarenkaita, pitää tuotteet välittömästi poistaa myynnistä.
Rengasmyyjällä on velvollisuus aloittaa toimet tuotteen poistamiseksi markkinoilta ja kuluttajilta, joille tuotetta on myyty tai luovutettu.
Turvallisuuden kannalta tuolla ei ole mitään merkitystä eli voi ihan hyvin rauhassa ajella jos tuommoiset sattuu omistamaan. Valmistaja ei vaan ole hakenut hyväksyntää noille mikä maksaa eli voivat kuluttaa tietä liikaa.
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
349
Sava Eskimo Icet tuli tänne ostettua, hintaa tuli jotain 468€? no kumminkin alle 500€ Kauppa oli muistaakseni rengas24.

Tosi hyvät renkaat, noin niikun kitkarenkaiksi. Pitoa löytyy. Suosittelen.

Alkutalvihan mentiin Hankookin 2v vanhoilla nastarenkailla, joten "vertailupintaa" löytyy... Sava Eskimo Ice on Suomen talveen siis erittäin toimiva kitkarengas!


Lainaus googlesta:
Suositus kanssa näille Sava Eskimo Icelle. Edellisen sukupolven Good yearin ykkös renkaille. Oli alla jo Good yearin nimellä aikaisemmin, nyt Savana. Oikeasti hyvät kitkat.
Kokemuksia Sava Eskimo Iceista tältä talvelta: Varmasti parhaat talvirenkaat kuivalla/märällä asvaltilla millä olen ikinä ajanut. Eivät tunnu lötköiltä ollenkaan 500 bemun alla ja hiljaiset. Lumipito hyvä, mutta niin on monilla muillakin ei niin kalliilla renkaillakin yleensä. Sitten siihen jääpitoon, karhealla jäällä pitää hyvin, mutta kiillotetulla/sileällä jäällä ovat kyllä todella liukkaat. Toki semmoisilla keleillä ja risteysalueilla ovat nastarenkaatkin liukkaat. Vaikeahan asiaa on vertailla, että miten joku muu merkki sitten toimisi samassa tilanteessa. Eikös joku täällä maininnut samaa Good yearin kitkoistakin, mistä nämä ovat Savat peräisin? Tälle talvelle osunut yksi lipakka Helsinki-Seinäjoki-reissu, jolloin mietin että kyllä niissä nastarenkaissa on puolensa.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
140
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 020
Itse ottaisin toistepäin eli talveksi 17" ja korkeemmalla rengasprofiililla. Ei sillä kai sen suurempaa merkitystä ole kuin oma preferenssi.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
Tykänny enemmän 17" rillan ulkonäöstä?
Ajatellut säästävänsä bensaa tällä tapaa? (Talvella alemmat nopeudet, leveämpi hitaammalla nopeudella vie vähemmän kuin kesänopeuksilla)
Tarvinnut ketjuja talvella ja enemmän tilaa vanteeseen?
Mistä näitä tietää. Itse ajaisin 18" kesällä ja 17" talvella, koska kapeampi rengas pitää talvella paremmin kuin leveämpi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
715
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
Ei tarkemmin esitelty mikä auto kyseessä, epäilen aikaisemmin löytyneen isommat kesäkiekotkin mutta näiden hävinneen kauppojen yhteydessä.

Yksityisillä legendaarinen ”kuvan vanteet eivät kuulu” ja osassa liikkeissäkin paremmat vanteet tuntuu häviävän. Porukat aikoinaan antoi vaihdossa audin s line 18” vanteilla parhaat päivät nähneillä renkailla, heti myyntiin tullessa oli vaihtuneet pienemmät alle.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 404
Ei tarkemmin esitelty mikä auto kyseessä, epäilen aikaisemmin löytyneen isommat kesäkiekotkin mutta näiden hävinneen kauppojen yhteydessä.

Yksityisillä legendaarinen ”kuvan vanteet eivät kuulu” ja osassa liikkeissäkin paremmat vanteet tuntuu häviävän. Porukat aikoinaan antoi vaihdossa audin s line 18” vanteilla parhaat päivät nähneillä renkailla, heti myyntiin tullessa oli vaihtuneet pienemmät alle.
Ihan mahdollista, toki mahdollista on sekin on että talvinakit on puuttuneet esim. tuontiautossa ja edellinen omistaja on sitten tykännyt isommista, muttei ole raaskinut vaihtaa kesäkumeja. Mahdotonhan tuota on tietää.

Mistä näitä tietää. Itse ajaisin 18" kesällä ja 17" talvella, koska kapeampi rengas pitää talvella paremmin kuin leveämpi.
Noin päin minäkin lähtökohtaisesti laittaisin useastakin muusta syystä, mutta eihän se vanteen halkaisija renkaan leveyttä määritä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644
@Walla yleensä tuumaa kohden lähtee profiilia pois ja tulee leveyttä tilalle. Itsellä ollut useampi eri renkaille rekisteröity auto eikä yhdessäkään ole ollut esim 18" vanteelle merkitty samalla leveydellä kumia kuin 17" saati 16" vanteella.
Ilmeisesti 17 ja 18 kokoluokassa 225 on tyypillisehkö leveys, mutten kyllä itse laittaisi tuota leveyttä 17" talvirillaan. MP : 215 enintään.
 

RieskaMies

Ketä tappaa prossut
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
375
@Walla yleensä tuumaa kohden lähtee profiilia pois ja tulee leveyttä tilalle. Itsellä ollut useampi eri renkaille rekisteröity auto eikä yhdessäkään ole ollut esim 18" vanteelle merkitty samalla leveydellä kumia kuin 17" saati 16" vanteella.
Ilmeisesti 17 ja 18 kokoluokassa 225 on tyypillisehkö leveys, mutten kyllä itse laittaisi tuota leveyttä 17" talvirillaan. MP : 215 enintään.
Kannattaa ihan vanteiden leveyden mukaan valita oikean kokoiset renkaat eikä millään omalla persvakiolla säätää, esim. 17" vannetta löytyy automerkistä ja mallista riippuen aika yleisesti 6-8,5" leveänä ja niille kaikille ei todellakaan kannata laittaa samoja 215/xxR17 renkaita.
En tiedä mitä autoja olet omistanut mutta vaikkapa nykyisen käyttikseni etupäähän on merkattu rekisteriotteessa 17-19" tuumaisille vanteille samaa 225 leveyttä kun edessä sen halkaisijan orkkisvanteet kaikki 8" leveät. Taakse sitten vannemallista riippuen kuuluu samaa kuin eteen tai leveämpää mutta niissä takasissakin tehtaalta 17-19" 225 tai 255 leveys.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 049
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?
 
Liittynyt
19.11.2017
Viestejä
349
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?
Oli kyllä kehä 3:n ainakin superliukas. Rouvan Polosella ei meinannut pysyä kaistalla 60 km/h, vaikka piikit alla. Lähti kulumisurista takapää irti koko ajan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 060
Juu, liukasta piisasi. En tiedä sitten onko nuo Michelin X-ice snow kitkat selvästi contin ja nokian vastaavia paskemmat, mutta tuntuu luistelevan enemmän, en ole kovin tyytyväinen vaikka muilta ominaisuuksiltaan ok. Toki auto ja rengaskokokin ovat ihan eri. Misukat ovat 14" Miin alla ja muut olivat 16" pösön 508 farmarin alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 020
Michelinin kitkoissa tuntuu lateraalinen pito olevan välillä todella hukassa ja toisinaan ei. Vetopitoa tuntuu olevan kyllä.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
2 644
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?
Itsellä suurin murhe eilen kitkoilla, oli noin 5 - 10 cm paksu auraamaton suolalla harmautettu lumi. Tä mm ä siis keskustassa.
Kehillä en käynyt mutta Turunväylällä pystyi ajamaan kohtuu normisti 80/100 tahteja joskin perä oli paikoin levoton ihan suoralla tiellä. Oli sitten renkaat ajourassa tai sitten siinä polanteen päällä. Pyrin pitämään osoitetun kaistan myös siloin kun siinä on lunta päällä.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
699
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?
Niin ol liukast kun kävin vantaalt hakemas auton missä oli Hakkapeliitta 8 nastat luistelin koko kehätie matkan Corolla kanssa sai oikeasti ajella.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 261
En tiedä sitten onko nuo Michelin X-ice snow kitkat selvästi contin ja nokian vastaavia paskemmat, mutta tuntuu luistelevan enemmän, en ole kovin tyytyväinen vaikka muilta ominaisuuksiltaan ok
Hassua, mä olen ollu vanhana nastarengaskuskina todella hämmentynyt ja positiivisesti yllättynyt noiden renkaiden toimivuudesta kamalalla kelillä. Kaikki mahdolliset kelit vesijäästä nouskalumen kautta kuivaan sulaan tiehen on tänä talvena tullut vastaan ja renkaat toimineet hämmentävän hyvin joka tilanteessa, etenkin jääpidosta olen ollut todella yllättynyt. Toki etenkin märällä jäällä saa mennä vähän sukkasillaan, mutta en ole mitään ahdistuksen hetkiä vielä noiden kanssa kokenut edes jäisellä moottoritiellä. Pienelle mutkaiselle, mäkiselle ja umpijäiselle tielly kun yksi päivä joudun ajelemaan niin vähän hermostutti alussa, mutta nopeudet kun piti maltillisena niin sielläkin eteni ihan mukavasti.

Toki auto varmasti vaikuttaa myös ajonvakautuksen ja muiden ominaisuuksien kautta aika paljonkin siihen miltä rengas tuntuu ajaa, ja mun renkaat on vielä ihan uudet tällä hetkellä kun tänä syksynä vasta lyöty alle. Sitä tässä vähän odotellaankin että miten renkaat toimii vanhempana, alkaako pito kärsimään kuinka paljon kun ikää ja kilometrejä kertyy enemmän...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 060
Hassua, mä olen ollu vanhana nastarengaskuskina todella hämmentynyt ja positiivisesti yllättynyt noiden renkaiden toimivuudesta kamalalla kelillä. Kaikki mahdolliset kelit vesijäästä nouskalumen kautta kuivaan sulaan tiehen on tänä talvena tullut vastaan ja renkaat toimineet hämmentävän hyvin joka tilanteessa, etenkin jääpidosta olen ollut todella yllättynyt. Toki etenkin märällä jäällä saa mennä vähän sukkasillaan, mutta en ole mitään ahdistuksen hetkiä vielä noiden kanssa kokenut edes jäisellä moottoritiellä. Pienelle mutkaiselle, mäkiselle ja umpijäiselle tielly kun yksi päivä joudun ajelemaan niin vähän hermostutti alussa, mutta nopeudet kun piti maltillisena niin sielläkin eteni ihan mukavasti.

Toki auto varmasti vaikuttaa myös ajonvakautuksen ja muiden ominaisuuksien kautta aika paljonkin siihen miltä rengas tuntuu ajaa, ja mun renkaat on vielä ihan uudet tällä hetkellä kun tänä syksynä vasta lyöty alle. Sitä tässä vähän odotellaankin että miten renkaat toimii vanhempana, alkaako pito kärsimään kuinka paljon kun ikää ja kilometrejä kertyy enemmän...
Uudethan nuo minunkin on. Märällä jäällä ja loskassa nuo ovat todella paljon heikomman tuntuiset kuin CVC6 tai R2. Ero on häiritsevän suuri, kun ajattelee, että nuo edeltävät olivat ihan loppuunajettuja. Asfaltilla (kuiva ja märkä) oikein mukavat, mutta varsinkin perinteisellä kitkojen vahvuusalueilla lumisissa oloissa ovat selvä pettymys. Kaikki on toki suhteellista, jotain vanhoja Nokian Rsiä nämä veisivät mennen tullen. Hyvin näillä pärjää, hinta kiva, mutta parempiakin on.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
85
Nyt on taas parkkipaikka ja pikkutiet auraamatta ja kitkat on kovilla. Onko kenelläkään kokemusta tuollaista pikalumiketjuista?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
1 697
Meillä CVC7 kitkat molemmissa autoissa (toisessa renkaiden ikä 3 kk / 3000 km ja toisessa 11 kk / 5000 km). Ja Lohjalla asustellaan. Ei kyllä paljo noi renkaat nyt lämmitä näillä keleillä, varsinkin kun verrokiksi ajoin kolmea muuta autoa joista kahdessa oli CIC3 nastat ja yhdessä Hakkapeliitta 9 nastat. Voi jösses mikä ero näillä jääpolanteisilla uraisilla pikkuteillä. Sitte faijan takavetoisella Mersullakin Misukan pari vuotta vanhoilla nastoilla pääsi ihan eri malliin myös.

Olkoot CVC7 vaikka mitkä testivoittajat, niin mä ostan jatkossa vaan nastarenkaita, ettei tartte nelipyöräsladissa mennä 30 km/h ympyröissä jne. Kyllähän noilla PÄRJÄÄ mutta testivoittajanastat vie 6-0 voiton.
 

Mariini

Team Android
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 194
...miten lumen tulo & auraamattomuus nyt tuottaisi ongelmia kitkoille kuin lumensyvyyden ylittäessä auton (sekä kuljettajansa) kyvyt...?

Lumiketjut 2 kpl Ei ole kallis hankinta, mutta kannattaa kokeilla ketjuttamista rauhassa aluksi, että alkaa sujua.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 020
Kyllä tietysti autoja ja renkaita on monenlaiseen lähtöön ajo-ominaisuuksia kun vertailee, mutta epäilen että useimmiten loppuu kuljettajan taito kesken ennen kuin renkaan tai auton ominaisuudet.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
595
225/45-17 nastakumit pitää Hynyseen hankkia. Onko ehdotuksia missä paras vetopito liukkaalla? Hakkapeliitta 10 taitaa olla paras vai löytyykö mitään edes hieman edullisempaa vaihtoehtoa?

Nyt on alkuperäiset Nokian R3 kitkat ja muuten erinomaiset mutta liikkeellelähtö karmeaa. Auto on tämä 7dct diesel ja heti kun vähänkin sutaisee lyö luistonesto ja vaihteisto yhdistelmä menon käytännössä nolliin. Vielä jos nostat jalkaa kaasulta meno hyytyy täysin ja kaasun painamisesta ei hyötyä. No ilman luistonestoa kaupungissa, niin päässyt jotenkin eteenpäin. Kuulemma ominaisuus koska vetopito huono ja dieselin vääntö.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
225
Joo kyllä ne kuljettajan taidot on suuressa osassa. Vaikka siellä autossa olisi ne testien parhaimmat renkaat, niin jos ei kuski osaa niin ei se auto kyllä liikukaan. Meillä emäntä saa auton aina jumiin kun ajetaan reilummassa hangessa. Kuskin vaihdon jälkeen auto saadaankin taas liikkeelle.
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
389
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
Varmaan ollut tosiaan ulkonäköön tai kulutukseen liittyviä seikkoja (tai sopivaan hintaan löytynyt 18” talvi- ja 17” kesärenkaat).

Itsekin laittaisin isommat kesärenkaiksi, etenkin siitä syystä että talvirenkaat (etenkin nastat) ovat huomattavasti kalliimmat 18” kuin 17” koossa. Kesärenkaissa hintaero ei ole niin tuntuva.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 228
Olen aina ajanut nastoilla, nyt "uuteen" autoon otettiin ekaa kertaa kitkat. Continental Viking Contact tjsp. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Tosin autokin on samalla muuttunut tuollaiseksi painavan sorttiseksi semi-nelivedoksi joten parempi etenemiskyky oli odotettavissakin, mutta myös jarru- ja sivuttaispito on ollut aika hyvä. Asun Helsingissä joten jään päällä harvoin tarvitsee ajaa, silti millään kelillä ei ole tullut isoja ahaa-elämyksiä. Pintaa on edelleen kivasti kun talvella ei ole ajeltu montaakaan tuhatta kilsaa. Saa nähdä heikkeneekkö ominaisuudet tulevina vuosina kun rengas kuluu/kovettuu. Toisaalta olen aina ollut sitä mieltä että renkaiden loppuun asti ajaminen on huono tapa säästää kun uudet maksaa kuitenkin vain satasia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 180
Viestejä
3 498 448
Jäsenet
62 248
Uusin jäsen
nischu

Hinta.fi

Ylös Bottom