Talvirenkaat - yleisketju

Traficom
Jos rengasliike myy Viatti Vettore Inverno -nastarenkaita, pitää tuotteet välittömästi poistaa myynnistä.
Rengasmyyjällä on velvollisuus aloittaa toimet tuotteen poistamiseksi markkinoilta ja kuluttajilta, joille tuotetta on myyty tai luovutettu.
Turvallisuuden kannalta tuolla ei ole mitään merkitystä eli voi ihan hyvin rauhassa ajella jos tuommoiset sattuu omistamaan. Valmistaja ei vaan ole hakenut hyväksyntää noille mikä maksaa eli voivat kuluttaa tietä liikaa.
 
Sava Eskimo Icet tuli tänne ostettua, hintaa tuli jotain 468€? no kumminkin alle 500€ Kauppa oli muistaakseni rengas24.

Tosi hyvät renkaat, noin niikun kitkarenkaiksi. Pitoa löytyy. Suosittelen.

Alkutalvihan mentiin Hankookin 2v vanhoilla nastarenkailla, joten "vertailupintaa" löytyy... Sava Eskimo Ice on Suomen talveen siis erittäin toimiva kitkarengas!


Lainaus googlesta:
Suositus kanssa näille Sava Eskimo Icelle. Edellisen sukupolven Good yearin ykkös renkaille. Oli alla jo Good yearin nimellä aikaisemmin, nyt Savana. Oikeasti hyvät kitkat.

Kokemuksia Sava Eskimo Iceista tältä talvelta: Varmasti parhaat talvirenkaat kuivalla/märällä asvaltilla millä olen ikinä ajanut. Eivät tunnu lötköiltä ollenkaan 500 bemun alla ja hiljaiset. Lumipito hyvä, mutta niin on monilla muillakin ei niin kalliilla renkaillakin yleensä. Sitten siihen jääpitoon, karhealla jäällä pitää hyvin, mutta kiillotetulla/sileällä jäällä ovat kyllä todella liukkaat. Toki semmoisilla keleillä ja risteysalueilla ovat nastarenkaatkin liukkaat. Vaikeahan asiaa on vertailla, että miten joku muu merkki sitten toimisi samassa tilanteessa. Eikös joku täällä maininnut samaa Good yearin kitkoistakin, mistä nämä ovat Savat peräisin? Tälle talvelle osunut yksi lipakka Helsinki-Seinäjoki-reissu, jolloin mietin että kyllä niissä nastarenkaissa on puolensa.
 
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
 
Itse ottaisin toistepäin eli talveksi 17" ja korkeemmalla rengasprofiililla. Ei sillä kai sen suurempaa merkitystä ole kuin oma preferenssi.
 
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
Tykänny enemmän 17" rillan ulkonäöstä?
Ajatellut säästävänsä bensaa tällä tapaa? (Talvella alemmat nopeudet, leveämpi hitaammalla nopeudella vie vähemmän kuin kesänopeuksilla)
Tarvinnut ketjuja talvella ja enemmän tilaa vanteeseen?
Mistä näitä tietää. Itse ajaisin 18" kesällä ja 17" talvella, koska kapeampi rengas pitää talvella paremmin kuin leveämpi.
 
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.

Ei tarkemmin esitelty mikä auto kyseessä, epäilen aikaisemmin löytyneen isommat kesäkiekotkin mutta näiden hävinneen kauppojen yhteydessä.

Yksityisillä legendaarinen ”kuvan vanteet eivät kuulu” ja osassa liikkeissäkin paremmat vanteet tuntuu häviävän. Porukat aikoinaan antoi vaihdossa audin s line 18” vanteilla parhaat päivät nähneillä renkailla, heti myyntiin tullessa oli vaihtuneet pienemmät alle.
 
Ei tarkemmin esitelty mikä auto kyseessä, epäilen aikaisemmin löytyneen isommat kesäkiekotkin mutta näiden hävinneen kauppojen yhteydessä.

Yksityisillä legendaarinen ”kuvan vanteet eivät kuulu” ja osassa liikkeissäkin paremmat vanteet tuntuu häviävän. Porukat aikoinaan antoi vaihdossa audin s line 18” vanteilla parhaat päivät nähneillä renkailla, heti myyntiin tullessa oli vaihtuneet pienemmät alle.
Ihan mahdollista, toki mahdollista on sekin on että talvinakit on puuttuneet esim. tuontiautossa ja edellinen omistaja on sitten tykännyt isommista, muttei ole raaskinut vaihtaa kesäkumeja. Mahdotonhan tuota on tietää.

Mistä näitä tietää. Itse ajaisin 18" kesällä ja 17" talvella, koska kapeampi rengas pitää talvella paremmin kuin leveämpi.
Noin päin minäkin lähtökohtaisesti laittaisin useastakin muusta syystä, mutta eihän se vanteen halkaisija renkaan leveyttä määritä.
 
@Walla yleensä tuumaa kohden lähtee profiilia pois ja tulee leveyttä tilalle. Itsellä ollut useampi eri renkaille rekisteröity auto eikä yhdessäkään ole ollut esim 18" vanteelle merkitty samalla leveydellä kumia kuin 17" saati 16" vanteella.
Ilmeisesti 17 ja 18 kokoluokassa 225 on tyypillisehkö leveys, mutten kyllä itse laittaisi tuota leveyttä 17" talvirillaan. MP : 215 enintään.
 
@Walla yleensä tuumaa kohden lähtee profiilia pois ja tulee leveyttä tilalle. Itsellä ollut useampi eri renkaille rekisteröity auto eikä yhdessäkään ole ollut esim 18" vanteelle merkitty samalla leveydellä kumia kuin 17" saati 16" vanteella.
Ilmeisesti 17 ja 18 kokoluokassa 225 on tyypillisehkö leveys, mutten kyllä itse laittaisi tuota leveyttä 17" talvirillaan. MP : 215 enintään.
Kannattaa ihan vanteiden leveyden mukaan valita oikean kokoiset renkaat eikä millään omalla persvakiolla säätää, esim. 17" vannetta löytyy automerkistä ja mallista riippuen aika yleisesti 6-8,5" leveänä ja niille kaikille ei todellakaan kannata laittaa samoja 215/xxR17 renkaita.
En tiedä mitä autoja olet omistanut mutta vaikkapa nykyisen käyttikseni etupäähän on merkattu rekisteriotteessa 17-19" tuumaisille vanteille samaa 225 leveyttä kun edessä sen halkaisijan orkkisvanteet kaikki 8" leveät. Taakse sitten vannemallista riippuen kuuluu samaa kuin eteen tai leveämpää mutta niissä takasissakin tehtaalta 17-19" 225 tai 255 leveys.
 
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?
 
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?

Oli kyllä kehä 3:n ainakin superliukas. Rouvan Polosella ei meinannut pysyä kaistalla 60 km/h, vaikka piikit alla. Lähti kulumisurista takapää irti koko ajan.
 
Juu, liukasta piisasi. En tiedä sitten onko nuo Michelin X-ice snow kitkat selvästi contin ja nokian vastaavia paskemmat, mutta tuntuu luistelevan enemmän, en ole kovin tyytyväinen vaikka muilta ominaisuuksiltaan ok. Toki auto ja rengaskokokin ovat ihan eri. Misukat ovat 14" Miin alla ja muut olivat 16" pösön 508 farmarin alla.
 
Viimeksi muokattu:
Michelinin kitkoissa tuntuu lateraalinen pito olevan välillä todella hukassa ja toisinaan ei. Vetopitoa tuntuu olevan kyllä.
 
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?

Itsellä suurin murhe eilen kitkoilla, oli noin 5 - 10 cm paksu auraamaton suolalla harmautettu lumi. Tä mm ä siis keskustassa.
Kehillä en käynyt mutta Turunväylällä pystyi ajamaan kohtuu normisti 80/100 tahteja joskin perä oli paikoin levoton ihan suoralla tiellä. Oli sitten renkaat ajourassa tai sitten siinä polanteen päällä. Pyrin pitämään osoitetun kaistan myös siloin kun siinä on lunta päällä.
 
Eilen maanantaina 31.1 oli kitkoilla ajaminen oikeasti haastavaa näissä kehien rampeissa, 30km/h vauhdissa meni täysin nelipyörä luistossa eikä mitään pitoa mihinkään suuntaan, luistonesto vilkutti vielä yli 100km/h vauhdissa kun painoi kaasun pohjaan.

Pöllyävä lumi ja autot kiillottaa sen jääksi siihen tien pintaan, en tiedä oliko muilla samoja kokemuksia?

Niin ol liukast kun kävin vantaalt hakemas auton missä oli Hakkapeliitta 8 nastat luistelin koko kehätie matkan Corolla kanssa sai oikeasti ajella.
 
En tiedä sitten onko nuo Michelin X-ice snow kitkat selvästi contin ja nokian vastaavia paskemmat, mutta tuntuu luistelevan enemmän, en ole kovin tyytyväinen vaikka muilta ominaisuuksiltaan ok

Hassua, mä olen ollu vanhana nastarengaskuskina todella hämmentynyt ja positiivisesti yllättynyt noiden renkaiden toimivuudesta kamalalla kelillä. Kaikki mahdolliset kelit vesijäästä nouskalumen kautta kuivaan sulaan tiehen on tänä talvena tullut vastaan ja renkaat toimineet hämmentävän hyvin joka tilanteessa, etenkin jääpidosta olen ollut todella yllättynyt. Toki etenkin märällä jäällä saa mennä vähän sukkasillaan, mutta en ole mitään ahdistuksen hetkiä vielä noiden kanssa kokenut edes jäisellä moottoritiellä. Pienelle mutkaiselle, mäkiselle ja umpijäiselle tielly kun yksi päivä joudun ajelemaan niin vähän hermostutti alussa, mutta nopeudet kun piti maltillisena niin sielläkin eteni ihan mukavasti.

Toki auto varmasti vaikuttaa myös ajonvakautuksen ja muiden ominaisuuksien kautta aika paljonkin siihen miltä rengas tuntuu ajaa, ja mun renkaat on vielä ihan uudet tällä hetkellä kun tänä syksynä vasta lyöty alle. Sitä tässä vähän odotellaankin että miten renkaat toimii vanhempana, alkaako pito kärsimään kuinka paljon kun ikää ja kilometrejä kertyy enemmän...
 
Hassua, mä olen ollu vanhana nastarengaskuskina todella hämmentynyt ja positiivisesti yllättynyt noiden renkaiden toimivuudesta kamalalla kelillä. Kaikki mahdolliset kelit vesijäästä nouskalumen kautta kuivaan sulaan tiehen on tänä talvena tullut vastaan ja renkaat toimineet hämmentävän hyvin joka tilanteessa, etenkin jääpidosta olen ollut todella yllättynyt. Toki etenkin märällä jäällä saa mennä vähän sukkasillaan, mutta en ole mitään ahdistuksen hetkiä vielä noiden kanssa kokenut edes jäisellä moottoritiellä. Pienelle mutkaiselle, mäkiselle ja umpijäiselle tielly kun yksi päivä joudun ajelemaan niin vähän hermostutti alussa, mutta nopeudet kun piti maltillisena niin sielläkin eteni ihan mukavasti.

Toki auto varmasti vaikuttaa myös ajonvakautuksen ja muiden ominaisuuksien kautta aika paljonkin siihen miltä rengas tuntuu ajaa, ja mun renkaat on vielä ihan uudet tällä hetkellä kun tänä syksynä vasta lyöty alle. Sitä tässä vähän odotellaankin että miten renkaat toimii vanhempana, alkaako pito kärsimään kuinka paljon kun ikää ja kilometrejä kertyy enemmän...
Uudethan nuo minunkin on. Märällä jäällä ja loskassa nuo ovat todella paljon heikomman tuntuiset kuin CVC6 tai R2. Ero on häiritsevän suuri, kun ajattelee, että nuo edeltävät olivat ihan loppuunajettuja. Asfaltilla (kuiva ja märkä) oikein mukavat, mutta varsinkin perinteisellä kitkojen vahvuusalueilla lumisissa oloissa ovat selvä pettymys. Kaikki on toki suhteellista, jotain vanhoja Nokian Rsiä nämä veisivät mennen tullen. Hyvin näillä pärjää, hinta kiva, mutta parempiakin on.
 
Nyt on taas parkkipaikka ja pikkutiet auraamatta ja kitkat on kovilla. Onko kenelläkään kokemusta tuollaista pikalumiketjuista?
 
Meillä CVC7 kitkat molemmissa autoissa (toisessa renkaiden ikä 3 kk / 3000 km ja toisessa 11 kk / 5000 km). Ja Lohjalla asustellaan. Ei kyllä paljo noi renkaat nyt lämmitä näillä keleillä, varsinkin kun verrokiksi ajoin kolmea muuta autoa joista kahdessa oli CIC3 nastat ja yhdessä Hakkapeliitta 9 nastat. Voi jösses mikä ero näillä jääpolanteisilla uraisilla pikkuteillä. Sitte faijan takavetoisella Mersullakin Misukan pari vuotta vanhoilla nastoilla pääsi ihan eri malliin myös.

Olkoot CVC7 vaikka mitkä testivoittajat, niin mä ostan jatkossa vaan nastarenkaita, ettei tartte nelipyöräsladissa mennä 30 km/h ympyröissä jne. Kyllähän noilla PÄRJÄÄ mutta testivoittajanastat vie 6-0 voiton.
 
...miten lumen tulo & auraamattomuus nyt tuottaisi ongelmia kitkoille kuin lumensyvyyden ylittäessä auton (sekä kuljettajansa) kyvyt...?

Lumiketjut 2 kpl Ei ole kallis hankinta, mutta kannattaa kokeilla ketjuttamista rauhassa aluksi, että alkaa sujua.
 
Kyllä tietysti autoja ja renkaita on monenlaiseen lähtöön ajo-ominaisuuksia kun vertailee, mutta epäilen että useimmiten loppuu kuljettajan taito kesken ennen kuin renkaan tai auton ominaisuudet.
 
225/45-17 nastakumit pitää Hynyseen hankkia. Onko ehdotuksia missä paras vetopito liukkaalla? Hakkapeliitta 10 taitaa olla paras vai löytyykö mitään edes hieman edullisempaa vaihtoehtoa?

Nyt on alkuperäiset Nokian R3 kitkat ja muuten erinomaiset mutta liikkeellelähtö karmeaa. Auto on tämä 7dct diesel ja heti kun vähänkin sutaisee lyö luistonesto ja vaihteisto yhdistelmä menon käytännössä nolliin. Vielä jos nostat jalkaa kaasulta meno hyytyy täysin ja kaasun painamisesta ei hyötyä. No ilman luistonestoa kaupungissa, niin päässyt jotenkin eteenpäin. Kuulemma ominaisuus koska vetopito huono ja dieselin vääntö.
 
Joo kyllä ne kuljettajan taidot on suuressa osassa. Vaikka siellä autossa olisi ne testien parhaimmat renkaat, niin jos ei kuski osaa niin ei se auto kyllä liikukaan. Meillä emäntä saa auton aina jumiin kun ajetaan reilummassa hangessa. Kuskin vaihdon jälkeen auto saadaankin taas liikkeelle.
 
Onko talvirenkaan tuumakoolla mitenkä suuri merkitys? Itsellä on talvirenkaat tuuman isommat kuin kesärenkaat ja samalla matalampi profiili. Olen pähkäilly tätä, kun varmaan ensi talveksi pitäisi ostaa uudet talvirenkaat, että onko tässä jokin syvempi syy miksi näin on aiempi omistaja tehnyt? Kesänakit siis 17" ja nastarenkaat 18". Kyseessä etuveto sedan.
Varmaan ollut tosiaan ulkonäköön tai kulutukseen liittyviä seikkoja (tai sopivaan hintaan löytynyt 18” talvi- ja 17” kesärenkaat).

Itsekin laittaisin isommat kesärenkaiksi, etenkin siitä syystä että talvirenkaat (etenkin nastat) ovat huomattavasti kalliimmat 18” kuin 17” koossa. Kesärenkaissa hintaero ei ole niin tuntuva.
 
Olen aina ajanut nastoilla, nyt "uuteen" autoon otettiin ekaa kertaa kitkat. Continental Viking Contact tjsp. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Tosin autokin on samalla muuttunut tuollaiseksi painavan sorttiseksi semi-nelivedoksi joten parempi etenemiskyky oli odotettavissakin, mutta myös jarru- ja sivuttaispito on ollut aika hyvä. Asun Helsingissä joten jään päällä harvoin tarvitsee ajaa, silti millään kelillä ei ole tullut isoja ahaa-elämyksiä. Pintaa on edelleen kivasti kun talvella ei ole ajeltu montaakaan tuhatta kilsaa. Saa nähdä heikkeneekkö ominaisuudet tulevina vuosina kun rengas kuluu/kovettuu. Toisaalta olen aina ollut sitä mieltä että renkaiden loppuun asti ajaminen on huono tapa säästää kun uudet maksaa kuitenkin vain satasia.
 
Olen aina ajanut nastoilla, nyt "uuteen" autoon otettiin ekaa kertaa kitkat. Continental Viking Contact tjsp. Olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Tosin autokin on samalla muuttunut tuollaiseksi painavan sorttiseksi semi-nelivedoksi joten parempi etenemiskyky oli odotettavissakin, mutta myös jarru- ja sivuttaispito on ollut aika hyvä. Asun Helsingissä joten jään päällä harvoin tarvitsee ajaa, silti millään kelillä ei ole tullut isoja ahaa-elämyksiä. Pintaa on edelleen kivasti kun talvella ei ole ajeltu montaakaan tuhatta kilsaa. Saa nähdä heikkeneekkö ominaisuudet tulevina vuosina kun rengas kuluu/kovettuu. Toisaalta olen aina ollut sitä mieltä että renkaiden loppuun asti ajaminen on huono tapa säästää kun uudet maksaa kuitenkin vain satasia.
Eli SUV? Tonniinkin mahtuu satasia kymmenen, mutta ei sen kokoisia CVC ihan parilla sataa taida saada kaupasta... Perus 16" CVC7 taisi olla jo 600e luokkaa.
 
Naapurin takavetoinen ykkösbemu jäi parkkipaikalla kiinni ja heti perään kadulla. Eivät olleet edes pahoja paikkoja, joten päätin myöhemmin vilkaista paistoleimaa. Kyljessä komeili viikko 14 ja vuosi 2002, Hakkapeliitta 2. :) Kumi oli kovaa ja lamellien reunat pyöreitä. Pintaa sentään puolisen senttiä ja nastat tallella, mutta ajettavuus saattaa olla aika mielenkiintoinen...
 
Ostin vanteineen ja maksoi 1500. Auto on bmw 225xe eli kai jonkinlainen suv tosiaan. Hyvin lähtee nelivedolle heti kun yksikin pyörä luiskahtaa, kierroamittarista vain huomaa, ei nykäise
Näillä säillä koko ajan kaikki pyörät työskentelee.
 
225-45-17 Triangle Icelinkit alla ja ihan hyvin on mersulla pärjätty talvella, varauksin toki kun on takaveto kyseessä. Täytyy kyllä myöntää, että rengas on liian leveä kun on lumiset tiet, kapeampi olisi parempi mutta näyttääpähän hienommalta. Muuten liukkaalla ajo sujuu ihan hyvin eikä auto ole mitenkään yllättävä ajella, varsinkin kun on automaatti winter moodissa. Sportilla auto on jo liian äkkinäinen. Hintaa oli jotain 350e paikkeilla, joten halpa ja hyvä taitaa toteutua tässä renkaassa.

Sinänsä takaveto on ihan kiva talvella, kunhan muistaa vähän katsoa, missä kaasua laittaa ja liikkeellelähtö on hieman tuskaista joskus, mutta ihan kelvollinen. Parasta renkaassa/autossa on, että keula ei lähde alta varoittamatta vaan heti kun menee kaasulle, niin auto kiristää kääntösädettä.

Mulla oli Lexus LS:n alla joskus kitkat, ja se oli kyllä ikävä talvella, kun ei ollut vetopitoa ja auto vaan lähti varoittamatta, välillä keula ja välillä perä. Meinasin saada sen kerran koristeeksi kaiteeseen moottoritielle kiihdytettäessä, kun 80 vauhdeissa perä irti varoittamatta, oli sentään luistonestot ja esp. Mersu CLK on paljon tasapainoisempi ajella enkä edes ole juuttunut mihinkään tasaiselle kuten LS:n kanssa kävi useamminkin. Kyllä näissä takavedoissakin on paljon eroja talviajossa.
 
Naapurin takavetoinen ykkösbemu jäi parkkipaikalla kiinni ja heti perään kadulla. Eivät olleet edes pahoja paikkoja, joten päätin myöhemmin vilkaista paistoleimaa. Kyljessä komeili viikko 14 ja vuosi 2002, Hakkapeliitta 2. :) Kumi oli kovaa ja lamellien reunat pyöreitä. Pintaa sentään puolisen senttiä ja nastat tallella, mutta ajettavuus saattaa olla aika mielenkiintoinen...

Upeaa säästämistä! Uudesta asti ollut ainakin 2 vuotta vanhat kumit.
 
Ostin vanteineen ja maksoi 1500. Auto on bmw 225xe eli kai jonkinlainen suv tosiaan. Hyvin lähtee nelivedolle heti kun yksikin pyörä luiskahtaa, kierroamittarista vain huomaa, ei nykäise
Näillä säillä koko ajan kaikki pyörät työskentelee.

Neliveto lähtee yleensä sohjosta liikkeelle vaikka kesärenkailla mutta jarrutuksissa ja sivuttaispidossa vetävien pyörien määrä ei paljoa auta.
 
Neliveto lähtee yleensä sohjosta liikkeelle vaikka kesärenkailla mutta jarrutuksissa ja sivuttaispidossa vetävien pyörien määrä ei paljoa auta.
Tätä yritän muistella joka risteyksessä. toisaalta edellinen kaksivetoinen lyheni uusista nastarenkaista huolimatta, kun rampissa meni jarrutus pitkäksi.
 

Tämmöset tuli hankittua tänä talvena autoon, kun olivat kohtuullisesti pärjänneet testeissä ja sain hyvän tarjouksen. Ainakin koossa 205/55/16 nuo on ihan toivottoman löysät ja niillä on todella ärsyttävää ajella yli kuuttakymppiä, ajaminen on kuin ohjastaisi jotain venettä. Renkaat löllyy ja hyllyy ihan mihin sattuu. Eipä ole tällaista tullut vastaan aiemmin ja nyt hieman harmittaa ettei sijottanut sitä n. 30% enempää kunnon merkkiin.

Vedin sitten paineet yli kolmeen, paljon yli suositusten, niin noilla jotenkuten pystyy ajamaan. TM mainitsikin testissään, että noissa on löysä runko ja epämääräinen ajoltaan kuivalla. Pitää kyllä täysin paikkansa. Eipä ole näin löysiä olleet aikaisemmat renkaat, Nokian/Michelin/Continental ollut ennen alla. Pitoahan noissa kyllä on.

Noh taas tuli opittua, ei kannata edes harkita halvempia merkkejä. Pari talvea ajelis, että ketutus laskee ja sitten kävis hakemassa paremmat :cautious:
 
Tässä kun talvikelit oli parhaimmillaan kävin molemmat autot ajamassa jälkikasvun kanssa jääradalla. Toisessa Continental Winter Contact 6 vm 2017 ja toisessa samat mutta 7 mallia ja vuoden 2019 lopulta.
Lopputulos, olin vain luullut että talvipito olisi heikompi cvc6 palloissa. Kyse on enemmän autojen erosta, toinen farkku ja toinen hatchback. Molemmilla kun taittoi 80-90 vauhdista mutkaan ja vastaheittoon, tai peilijäällä käänsi 30 km/h mutkaan löytyi pidon rajat pitkälti samalta nopeudelta. Olipa hauskaa ajella useampi tunti pitoja etsien. Paineet 2.5bar nurkilla.

@TommiZeliard kitkat nämä oli millä ajettiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä kun talvikelit oli parhaimmillaan kävin molemmat autot ajamassa jälkikasvun kanssa jääradalla. Toisessa Continental Winter Contact 6 vm 2017 ja toisessa samat mutta 7 mallia ja vuoden 2019 lopulta.
Lopputulos, olin vain luullut että talvipito olisi heikompi cvc6 palloissa. Kyse on enemmän autojen erosta, toinen farkku ja toinen hatchback. Molemmilla kun taittoi 80-90 vauhdista mutkaan ja vastaheittoon, tai peilijäällä käänsi 30 km/h mutkaan löytyi pidon rajat pitkälti samalta nopeudelta. Olipa hauskaa ajella useampi tunti pitoja etsien. Paineet 2.5bar nurkilla.
Mukavaa puuhaa!

Kummatkaan eivät ole enää ihan uusia, joten molempien nastat ovat todennäköisesti jo pyöristyneet ja menettäneet parhaan jääpidon. Tämä yhdistettynä keskeiskiihtyvyyden kaavassa olevaan nopeuden toiseen potenssiin tekee sen, että mutkanopeudessa ei ole isoa eroa, vaikka kitkakertoimessa jonkin verran eroa olisikin. Kitkakerroin ja keskeiskiihtyvyys kasvavat käsikynkkää.

a = v^2 / r
v = sqrt(a * r)

Otetaan esimerkiksi ensin nopeudeksi 8 m/s (eli reilut 30 mittarissa, 28,8 km/h todellista) ja kaarevuussäteeksi päässälaskua helpottava 64 m.

a = 8^2 / 64
a = 1 m/s^2

Jos pyöristetään 10 m/s^2 = 1 G, niin esimerkin kitkakerroin oli 0,1.

Oletetaan, että uudemmissa renkaissa olisi 10 % suurempi kitkakerroin (tuskin on, koska molemmat ovat jo enemmän ajettuja), niin silloin a = 1,1 m/s^2.

v = sqrt(1,1 * 64)
v = 8,39 m/s

Nopeus on 30,2 km/h todellista, eli edelleen vain reilut 30 mittarissa. Tarkemmin nopeusero jäiseen mutkaan noin kolmeakymppiä ajaen on vaivaiset 1,4 km/h (30,2 - 28,8), jos renkaiden pitoero olisi 10 %. Nopeusmittarissa selvästi näkyvää eroa ei siis ole luvassa, jos puhutaan saman rengastyypin ja -valmistajan käytetyistä renkaista. Kunhan nastat ovat tallella, ei ole katkenneita kärkiä ja ulkonema on normaali.

Jarrutusmatkassa vakionopeudesta ero on tuntuvampi. Jos pitoero on samat 10 %, niin matka lyhenee 1 / (1 + 0,1), eli lähes 9 %. Jos taas jarrutusmatka halutaan pitää vakiona, niin 10 % pitävämmät renkaat sallivat vain noin 5 % suuremman alkuvauhdin ennen jarrutusta, koska nopeuden neliö tulee tekemään temput.

En halua tällä mitenkään vähätellä renkaiden pidon merkitystä. Jos heikommilla renkailla ajetaan aivan pidon rajalla mutkaan, niin samalla nopeudella paremmissa renkaissa on vielä paljon pelivaraa. Sitten jos molemmat renkaat viedään äärirajoille (se jäärata-ajo), niin mutkanopeuksissa ei pahemmin ole eroa, koska toinen potenssi hillitsee. Ääriesimerkkinä nelinkertainen kitkakerroin (vaikkapa uusi nastarengas vs. vanha kesärengas jäällä) sallii vain kaksinkertaisen mutkanopeuden. Heikommilla jarrutusmatka samasta nopeudesta on nelinkertainen ja kuljettajan kokemat kiihtyvyydet ovat vain neljäsosa ("Eihän tää mene/käänny/pysähdy mihinkään!").
 
Alkaa tämän talven jälkeen olla contin talvirenkaat vaihtokunnossa/vanhentuneet. Mietin vaan että pitäiskö nyt jo ostaa uudet ensitalveksi. Jos sais halvemmalla kun ei ole sesonki päällä enään. Ja kovasti mietityttää, tuo venäjän sota, kun siellä vissiin moni rengastehdas lopettaa, niin onko hinnat aivan tapissa syksyllä kun tuotantoa siirretään.
Onko kukaan muu pohtinut samaa?
 
Jossain Viron kaupoissa on vielä ns vanhaan hintaan mutta monessa on jo pompannut ylemmäs että jos ensi talveksi tarvitsee kumit niin kannattanee harkita vanhaa varasto kyllä nyt jo.
 
Meinasin kanssa odotella kevään halpuutuksia, jos jotain olisi tullut vastaan, mutta tilasin nyt sitten virosta CVC7 odottelemaan ensi talvea. Saa unohtaa ne R5 tämän nykyisen tilanteen takia.
Tuohon kun laskee vielä vaihdon päälle, niin hinta on lähes sama kuin edellisellä vaihtokerralla (R3).

Jos jollain on keski-uudenmaan alueella koneet ja vehkeet sekä haluaa laittaa ne vanteelle, niin YV..... Tosin vasta joskus kesällä.
 
Minkähän ajanjakson paistoa mahtaisi saada, jos nyt tilailisi uudet talvirinkulat? Mahtaako olla jo alkanut seuraavan talvikauden renkaiden teko tehtailla?
2018 tilasin syyskuun puolessa välissä n. viikolla 38 Goodyearin kitkat ja olivat saman vuoden ja viikon 30 merkinnällä, että silloin ainakin sai tosi tuoretta kumia.
 
Vois kuvitella että kesärengasta paistetaan ja lujaa.. Veikkaan alkutalven paisto päivää, maanantaina se varmaan selviää.
 
Alkaa tämän talven jälkeen olla contin talvirenkaat vaihtokunnossa/vanhentuneet. Mietin vaan että pitäiskö nyt jo ostaa uudet ensitalveksi. Jos sais halvemmalla kun ei ole sesonki päällä enään. Ja kovasti mietityttää, tuo venäjän sota, kun siellä vissiin moni rengastehdas lopettaa, niin onko hinnat aivan tapissa syksyllä kun tuotantoa siirretään.
Onko kukaan muu pohtinut samaa?
Kuulemma hankalalta vaikuttaa ensi syksyn tilanne. Saatavuudesta alkaen. Näin ainakin toimijoilla, jotka ei myy venäläisiä tuotteita. Voi toki olla, että ensi syksynä saa jostain kanavista esim. Pietarissa valmistettuja Nokialaisia edullisesti.
 
Goodyear Ultragrip Ice 2 kitkoille valtaisa suositus. Ostin nyt viikonloppuna talven lopuksi viikolla 29 vuonna -21 paistetut korvaamaan -15 vuoden nastoja eli muutosta sopikin odottaa. Suurin parannus odotetusti ajomelussa, renkaat ovat lähes äänettömät kaupunkinopeuksissa, vasta yli 100kmh nopeus erittäin karkealla tiellä kuuluu. Ympyröiden ja liittymien ajossa yllättävämpi suuri parannus, parempi tuntuma ja silti parempi mukavuus. Jarrutus/liukas kokeet taitaa olla etelässä liian myöhäistä itse kokeilla mutta lehtien testien mukaan ei pitäisi olla hätää.

Monien testien kehut ajomukavuudessa vahvistan siis täysin.
 
Kyllä ne kitkat on monelle yllätys miten hyvin pitää, ei niinkään yllätys sitten jos ajattelee niitä nastoja ja mitä ne oikeasti voi auttaa. Ajelin muutaman talven saksan kitkoilla eli wet/mud renkailla ja hyvin niilläkin pärjäsi suomen talvessa. Nastat hiukan paremmat jäällä, siinä se on.
 
Omassa autossa alla WinterContact TS860S:t, eli keski-Euroopan kitkat. Hyvin pärjää, kun muistaa jäällä mennä rauhassa. Lumella, märällä ja etenkin sulalla ja kuivalla oikein mainiot.
 
155/70R13 Uudet continentaalin nastat olleet talven.
Jäällä tietenkin kapea rengas on pintapaineeltaan purevampi joten pidosta ei ole ollut puutetta, mutta nuo ainakin märällä lumisateella ovat melko liukkaaat kokoisekseen, sivuttaispito on hyvä ja oikein miellyttävä rengas ajettavuudenkin kannalta, perus Continentaalin laatua joka ei yllätä.
 
Goodyear Ultragrip Ice 2 kitkoille valtaisa suositus. Ostin nyt viikonloppuna talven lopuksi viikolla 29 vuonna -21 paistetut korvaamaan -15 vuoden nastoja eli muutosta sopikin odottaa. Suurin parannus odotetusti ajomelussa, renkaat ovat lähes äänettömät kaupunkinopeuksissa, vasta yli 100kmh nopeus erittäin karkealla tiellä kuuluu. Ympyröiden ja liittymien ajossa yllättävämpi suuri parannus, parempi tuntuma ja silti parempi mukavuus. Jarrutus/liukas kokeet taitaa olla etelässä liian myöhäistä itse kokeilla mutta lehtien testien mukaan ei pitäisi olla hätää.

Monien testien kehut ajomukavuudessa vahvistan siis täysin.

Talvi ajeltu saman mallisilla ja suurin piirtein samoihin aikoihin paistetulla renkailla. Kokona 205/55R16. Ajomelu oli kieltämättä positiivinen yllätys. Tuntui syksyllä hämmentävältä, kun talvirenkaat olivatkin kesänakkeja hiljaisemmat. Eikä ajotuntumassakaan asfaltilla ollut mitään moittimista. Madaltaa kiitettävästi kynnystä vaihtaa talvikumit ajoissa alle.

Pidon puolella nuo sitten olivatkin lievähkö pettymys. Aiemmat renkaat olivat -18 vuosimallin Hakkapeliitta 9:t ja uutenahan nuo oli ihan tautisen pitävät. Mutta jopa käytettyihin verrattuna tämän talven meno on ollut liukkaampaa. Erityisesti sivuttaispito huurteisella asfaltilla ja tasaisella jäällä on yllättävän heikko. Ikävästi näin kaupunkiympäristössä suolatuilla teillä pääasiallisesti ajellessa nuo on ne yleisimmät alustat. Ainakin tämän talven olleet. Vetopito ja jarrutus kuitenkin ihan ok, ei merkittävää eroa aikaisempiin paitsi tuon huurteisen asfaltin osalta. Vesijäitä ei tänä talvena osunut kohdalle, joten niistä en osaa sanoa.

Kyllähän noilla pärjää talven, kunhan vain tiedostaa, miten renkaat käyttäytyy. Ympyröihin saa ajella vähän hiljempaa ja jarrutuksia ennakoida aiemmin. Kulutuskestosta ei osaa vielä sanoa kuin ettei ainakaan alle ole sulanut. Urasyvyydet ja ajetut kilometrit saa sitten kesäkumeja vaihdellessa. Ostaisinko toistamiseen samanlaiset; vahva en osaa sanoa.
 
Tarvitsen nastarenkaat jotka kestää seuraavat 3-4 talvea. Nykyiset renkaat ovat nyt kuudennetta talvea ja alkavat olla loppu. Tosin eivät olleet mitkään parhaimmat, Gislaved merkkiä.

Päädyn luultavasti noihin Hankook i Pike RS2 W429 XL vaikka huomasin kyllä tuossa vähän ylempänä näistä kirjoitetun kokemuksen :) ei viitsi hirveästi panostaa enää, kun auto on tosi vanha ja tarkoitus vaihtaa sitten tuossa muutaman vuoden päästä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom