Tässä kun talvikelit oli parhaimmillaan kävin molemmat autot ajamassa jälkikasvun kanssa jääradalla. Toisessa Continental Winter Contact 6 vm 2017 ja toisessa samat mutta 7 mallia ja vuoden 2019 lopulta.
Lopputulos, olin vain luullut että talvipito olisi heikompi cvc6 palloissa. Kyse on enemmän autojen erosta, toinen farkku ja toinen hatchback. Molemmilla kun taittoi 80-90 vauhdista mutkaan ja vastaheittoon, tai peilijäällä käänsi 30 km/h mutkaan löytyi pidon rajat pitkälti samalta nopeudelta. Olipa hauskaa ajella useampi tunti pitoja etsien. Paineet 2.5bar nurkilla.
Mukavaa puuhaa!
Kummatkaan eivät ole enää ihan uusia, joten molempien nastat ovat todennäköisesti jo pyöristyneet ja menettäneet parhaan jääpidon. Tämä yhdistettynä keskeiskiihtyvyyden kaavassa olevaan nopeuden toiseen potenssiin tekee sen, että mutkanopeudessa ei ole isoa eroa, vaikka kitkakertoimessa jonkin verran eroa olisikin. Kitkakerroin ja keskeiskiihtyvyys kasvavat käsikynkkää.
a = v^2 / r
v = sqrt(a * r)
Otetaan esimerkiksi ensin nopeudeksi 8 m/s (eli reilut 30 mittarissa, 28,8 km/h todellista) ja kaarevuussäteeksi päässälaskua helpottava 64 m.
a = 8^2 / 64
a = 1 m/s^2
Jos pyöristetään 10 m/s^2 = 1 G, niin esimerkin kitkakerroin oli 0,1.
Oletetaan, että uudemmissa renkaissa olisi 10 % suurempi kitkakerroin (tuskin on, koska molemmat ovat jo enemmän ajettuja), niin silloin a = 1,1 m/s^2.
v = sqrt(1,1 * 64)
v = 8,39 m/s
Nopeus on 30,2 km/h todellista, eli edelleen vain reilut 30 mittarissa. Tarkemmin nopeusero jäiseen mutkaan noin kolmeakymppiä ajaen on vaivaiset 1,4 km/h (30,2 - 28,8), jos renkaiden pitoero olisi 10 %. Nopeusmittarissa selvästi näkyvää eroa ei siis ole luvassa, jos puhutaan saman rengastyypin ja -valmistajan käytetyistä renkaista. Kunhan nastat ovat tallella, ei ole katkenneita kärkiä ja ulkonema on normaali.
Jarrutusmatkassa vakionopeudesta ero on tuntuvampi. Jos pitoero on samat 10 %, niin matka lyhenee 1 / (1 + 0,1), eli lähes 9 %. Jos taas jarrutusmatka halutaan pitää vakiona, niin 10 % pitävämmät renkaat sallivat vain noin 5 % suuremman alkuvauhdin ennen jarrutusta, koska nopeuden neliö tulee tekemään temput.
En halua tällä mitenkään vähätellä renkaiden pidon merkitystä. Jos heikommilla renkailla ajetaan aivan pidon rajalla mutkaan, niin samalla nopeudella paremmissa renkaissa on vielä paljon pelivaraa. Sitten jos molemmat renkaat viedään äärirajoille (se jäärata-ajo), niin mutkanopeuksissa ei pahemmin ole eroa, koska toinen potenssi hillitsee. Ääriesimerkkinä nelinkertainen kitkakerroin (vaikkapa uusi nastarengas vs. vanha kesärengas jäällä) sallii vain kaksinkertaisen mutkanopeuden. Heikommilla jarrutusmatka samasta nopeudesta on nelinkertainen ja kuljettajan kokemat kiihtyvyydet ovat vain neljäsosa ("Eihän tää mene/käänny/pysähdy mihinkään!").