- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 3 369
Muuta profiilia korkeammalle. Ei se valikoima paljoa kasva, mutta löytyy huippurengas tarjouksessa: 195 50 R16 VikingContact 7 XL En silti epäile, ettetkö vanhoillakin vielä pärjäisi vuotta.
Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.Auton mukana tulleet pyörät ovat kitkarenkaita jotka taisivat juuri täyttää 6 vuotta. Ovatkohan mistään kotoisin talvella?
Olen ajanut 10 vuotta vanhoilla nastoilla ihan hyvin kaupungissa edellisellä autolla, mutta vanhemmista kitkarenkaista ei kokemusta.
Rengaskoko harmillisesti 195 45 16 talvipyörissä. Reff ei tarjoa mitään ja rengas365 tarjoaa ainakin toistaiseksi nastoja ja euroopan kitkoja.
Ja mahtuu samalle vanteelle?Muuta profiilia korkeammalle.
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.Paljonko pintaa? Todennäköisesti, jos niillä ajettu ns. normikilsoja siis, ovat lopussa, kauniisti muotoillen… tietysti jos ne on todella vähän ajetut laatukitkat, niin mahdollisuus olemassa. Tai voihan ne pitää kuluneina alkutalvesta kohtalaisesti, mutta sitten kun on sopivasti jäätä pohjalla ja lunta sopivan verran päällä että kuvio menee tukkoon tms. niin voi tulla epämiellyttäviä tilanteita jo vetopidonkin kanssa. Ne lamellit pelaa kuluneina huonosti.
Itse siis ajellut kitkoilla pidempää, kuluneina pitää olla tarkkana. Tosin kuluneet nastat yhtä huonot ja joissain tilanteissa huonommat, mutta kuluneilla renkailla nastat voi auttaa nimenomaan jäällä paljon.
Silmämääräisesti ovat sen verran vähän ajetut, että ajaisin noilla koko talven ja ajomäärästä riippuen seuravankin.Ja mahtuu samalle vanteelle?
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.
Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.Talvirenkaita hakusessa täälläkin ja rengaskauppa tarjosi Continentalia ja Nokiaa 1000-1100€ / kierros. (225/55/R17) Huhhuh.
Tuo aiemmin mainittu Goodyearin Ultragrip olikin "jo" 900€ pinnassa mutta näköjään pienellä nettiotannalla 150€-200€ saisi pelkät renkaat/kpl eikä allelaittokaan nyt maltaita pitäisi maksaa..
Meillä on molemmissa autoissa tuollaiset ja ovat hyvät talvirenkaat. Meluisat ja lötköt toki, mutta talviominaisuudet ovat erinomaiset. Perstuntumalla en huomaa eroa pito-ominaisuuksissa työautoissa oleviin Nokialaisiin ja Conteihin. Tilasin renkaat rehvid24.ee -puljusta, josta on pelkästään hyviä kokemuksia.Totesin juuri että 4mm merkki näkyy nykyisissä talvirenkaissa.
Saman kokoluokan renkaita katselen (225/50R17) ja premium merkit taitaa karsiutua pois hinnan puolesta ja kotimaiset rengaskauppiaat samalla. On aika suolaiset hinnat tuolla kombolla. Mutta mistä olette tilanneet renkaita? Pitäisi vielä päättää tuleeko nastat vai kitkat. Pk-seudulla tulee pääasiassa ajeltua nelikolla, nastat on aina ollut tähän mennessä.
Näitä harkitsen tällä hetkellä.
225 50 R17 i Pike RS2 W429 XL
7mm pintaa, hyvin ajaaJa mahtuu samalle vanteelle?
Auto on Ford Fiesta ST 2016 joten hieman epäilen onko nyt kovin nätisti ajettu.
Laitoin liitteeksi kuvan yhdestä pyörästä josta nappasin kuvat ennen kuin läksivät varastoon.
Viime talveksi etuakselille Continental Viking Contact 7 ja niillä tuli ajettua aikalailla tasan 10 000 km. Pinta 8,2 mm -> 7 mm hybridissä eli etuset keskimääräistä suuremmalla rasituksella. Nyt uusi pari eteen, "vanhat" taakse ja talvinen 1000 km roadtrip oli kyllä ilo ajaa asvaltilla, lumella ja jäällä.
Jälkiviisaana tuossa säästämisessä/ kulutustestissä eriparirengastuksella ei kyllä lopulta ollut järkeä vaikkei ne kuluneemmat kitkat taka-akselilla mitään vaaratilanteita aiheuttaneetkaan. Noilla Michelin kitkoilla 6mm pinnalla ei olisi ollut kyllä mitään asiaa Kolin huipulle vetävällä akselilla, mutta ne olivat kyllä pinnaltaan niin sileät, että pilattu kesäajolla. Auton mukana siis tuli uusi setti kesärenkaita eli kitkoilla oli luultasti ajettu viimeinen kesä. Siksi myös kuluneet niin epätasaisesti. Menisikö 90k kilometriä kahteen vuoteen yhdellä kierroksella kesärenkaita ja kitkoja?
Eli Michelinin kitkoista jäi vähän huono maku, mutta en laita sitä renkaiden vaan käyttäjän syyksi. Nyt Conteilla saa pito sitten heiketä aika nopeasti, että olisin nastoja uudestaan harkitsemassa.
Ainakaan Michelin XIce XI3 kitkoilla vetopito oli jo ihan onneton 4mm pinnalla, kun pihaan oli satanut sen verran ensilunta, että pääsi pakkautumaan ja kiillottumaan renkaan alla. Pieneen ylämäkeen ei päässyt ilman hiekkaa ja vauhdinottoa sitten millään.
Vaihdoin sitten viime talvena eteen Continental Viking Contact 7t ja alkoi pitoa taas löytymään. Täksi alkutalveksi laitoin nyt noi 6mm pinnalla olevat X-ICE:t eteen ja vaihtuu Contiin heti kun pito alkaa taas loppumaan.
Oli siis autoa ostaessa edessä 4 milliä pintaa ja takana 6-7 milliä niin en kaikkia laittanut kerralla kiertoon. Tuntuu hybridi syövän huomattavasti nopeammin eturenkaita.
Myös jarrutus ja kiihdytyskokeissa pidettiin talvirengasauton ratti suorassa ja all-season autolla heiluteltiin rattia pienin liikkein puolelta toiselle. Todella puolueellista arviointia kyllä. Vakuutti myös kuvituskuva talvirenkaasta, jossa oli nastarengas ilman nastoja.
Totesin nyt talvisten kelien taas tultua, että 6 mm pinnalla XIce XI3 ei pidä lumipeitteisellä tiellä nollan tuntumassa. Alamäessä regen talteenottojarrutuksella tuntui aika helposti ohjaus katoavan vaikka palautuikin myös jarrupoljin vapauttamalla. Ehkäpä noi oli sitten ajettu vanhan omistajan toimesta 2019 kesällä loppuun ja siksi silloiset eturenkaat oli niin paljon kuluneemmat.
Vaihdoin ne samoihin aikoihin viime talvena ja alkoi vetopitoa löytymään VC7:lla. Taka-akselille siirtämällä noilla pärjäisi kyllä yhtä hyvin kuin viime talvenakin, mutta mitäpä sitä 300e satsauksella enää pelaamaan. Vaihtoon menisi viimeistään ensi talvena, jolloin ero uuden ja käytetyn välillä kasvaa jo liikaa. Voihan olla että ensi kaudeksi tulee myös VC8, jolloin olisi taas eriparirengastus? Siksipä huomenna toinen pari VC7 alle ja kovaa ajoa.
Arvosteluja ja testejä ei löydy eikä varmaan tulevaisuudessakaan tule löytymään. Syy on Vannetukussa ja kyseisen yrityksen markkinoinnissa. Rengasarvostelijat saivat tarpeekseen Vannetukun perseilyistä ja kiertävät kaukaa sen myymät tuotteet.205/55-16 94T Kontio IcePaw - Riekko.eu
Onkohan tollaset Kontio IcePaw -renkaat mistään kotosin? Paperilla kuulostaa hyvältä kun on paljon nastoja. Arvosteluja ei vaan löydy mistään.
Ensimmäisestä linkistä:Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.
Tässä on joku testi.
Uusi Kontio IcePaw nastarengas markkinoille
Täysin uusi Kontio IcePaw on nyt vihdoinkin saapunut markkinoille. Suomessa suunnitellussa Kontio-nastarenkaassa on 270 "KontionKynttä" kokoluokassa 205/55 R16. Kontio IcePaw'ssa on markkinoiden suurin nastamäärä."Kontio Renkaiden uusi IcePaw-nastarengas saatiin lopultakin markkinoille...kuljetusnet.fi
Test World: Winter Tire Test R16 2020 - Tire Professional Test
See details and results of the Winter Tire professional test :: Test World: Winter Tire Test R16 2020 - for Passenger cartiresvote.com
Tämä. Tuossa testattu Kontio ja Linglong, jotka TM jätti pois, kun ovat Vannetukun merkkejä. Linkki tosin maksumuurin takana.Eikös Kontiota testattu jossain vertailussa, mutta TM jätti omasta julkaisusta pois Vannetukun kiusaksi. Joku ruotsalainen lehti taisi nämäkin julkaista.
Tuon Moottori-lehden perusteella paras valinta näistä olisi tuo Michelin tuohon hintaan (n. 160€ kpl), toki tällä hetkellä heiltä loppu. Myös tuo Continental on hyvän hintainen. Hyviä nostoja, kiitos.Löytyy myös vaimennettu versio225 55 R17 UltraGrip Ice 2 XL
Kitkarengas Goodyear UltraGrip Ice 2 on 3 vuotta kestäneen insinöörityön tulos. GoodYear hyödynsi kyseisen renkaan kehittämisessä kokemusta, jota rengasyritykselle on kertynyt 100 toimintavuoden aikana. Renkaan sujuvaa toimintaa olosuhteissa, joissa ilmanwww.reff.ee
225 55 R17 Hakkapeliitta R5 XL
PUHTAASTI TURVALLINEN Uusi Hakkapeliitta R5 on kitkarengas henkilöautoihin. Se varmistaa tinkimättömän pidon ja älykkäät ajo-ominaisuudet talven jokaisena päivänä. Hakkapeliitta R5 on turvallisuutta puhtaimmassa muodossa: innovatiivinenwww.reff.ee
225 55 R17 BLIZZAK ICE
Bridgestone põhjamaine lamellrehv Blizzak Ice, on loodud lõppkasutaja soove arvestades. Saab hästi hakkama kõige karmimates ja ettearvamatutes tingimustes. See teeb rehvist hea valiku juhtidele, kes astuvad vastu karmidele talvetingimustele, justwww.reff.ee
225 55 R17 VikingContact 7 SSR
Vaihtoehto nastarenkaille pohjoismaisissa olosuhteissa. Saksalaisen rengasvalmistajan, Continentalin, pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettu kitkarengas suuntakuviolla. Vahvojen, teräväreunaisten, vinoneliömäisten ja lamellipintaisten 3D-kuviolohkojen ansiosta pito vaikeissawww.reff.ee
225 55 R17 X-Ice Snow XL
Põhjamaine lamellrehv MICHELIN X-Ice™ SNOW - tagab vajaliku haarduvuse ka kõige ekstreemsemates talvistes ilmastikutingimustes. Soome ajakirja Tehnikamaailm 2020 aasta lamellrehvide testi kolmas koht. Uue põlkonna V-kujuline muster. Suurepäranewww.reff.ee
225 55 R17 Winter I Cept IZ2 (W616) XL
Põhjamaine lamellrehv Hankook Winter I Cept IZ2 (W616) -Suurepärane pidamine lumisel ja jäisel pinnal. -Eeskujulik manööverdamisel. -Agressiivne ühesuunaline turvisemuster, mis tagab parema kontakti teega, samuti hea vee ning lume ärajuhtimisewww.reff.ee
Tilattiin toukokuussa uudet nastarenkaat, kun medioissa oli kovasti juttua tulevasta talvirengaspulasta, varsinkin juuri nastarenkaiden osalta. Turhaa säikyttelyähän se tuntuu olevan, ainakin vielä sesongin kynnyksellä.Hintaan vaikuttaa tuo nasta, niissä pula nostaa hintoja kun saatavuus rajallinen. Paremmat vaihtoehdot olis niitä ei nastallisia, mutta niitä et kysynyt.
Kiitoksia linkistä.TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Miten kuvailisit nakkeja ja mikä tarkempi malli? Itse tykännyt merkin kesärenkaista mutta talvinakeissa menty aina Continental akselille jos mahdollista mutta nyt kun autossa ei ole mitään apuja ja ensimmäinen talvi vuosiin kun ei apuja niin toivoisi että renkaissa olisi jotain pitoa jäällä sekä PK-seudun kuivilla asfalteilla. Misukat ovat kesällä mallia pirun loogiset ja informoivat kuskin tarkalleen siitä mitä tapahtuu (ainakin PS4 ja muut performance renkaat) mutta ei ole kokemusta heidän talvirenkaistaan. Nastoja en haluaisi (melu, pöly, ja vuoden jälkeen paskemmat kuin kitkat). Ja kuten @Draghar toi esiin niin fakta on että kyseisellä autolla tulisi mentyä myös lintassa koska apuja ei tosiaan ole ja jäärata on myös optio enkä viitsisi piikkejä hankkia vain tuota varten vaan nauttia itse autosta ja siitä mitä se tarjoaa (onneksi HELVETIN looginen auto ääritilanteissa esim verrattuna kuplaan=tuntuu melkein huijaukselta sen perusteella mitä tähän mennessä on märällä tullut suhailtua).Goodyear. Neljä sarjaa ajanut noita tyytyväisenä loppuun, ehkä hieman pitävämpiäkin on, mutta en ole vielä kokeillut. Michelin on nyt varastossa.
Itse kun osaan vanhasta muistista vielä miten jarrutus toimii ilman ABS jarruja tai muita apuja mutta tuo takaveto 90% etuvetojen jälkee hiukan pistää miettimään (50/50 painonjakautuma saa kuivalla ensin aliohjautumaan ja sen jälkeen yliohjautumaan). Miten veikkaisit että toimisivat pienessä tehottomassa autossa niin ettei jäisi joka lumikasaan paikoilleen (kuten liian moni moderni kippo viime talvena) ja eivät olisi ihan löysää paskaa? Ajatus kuitekin nauttia autoilusta eikä vain ihmetellä auton paskaa ajotuntumaa (juu talvinakki on talvinakki mutta voisin melkein sanoa että ollaan jo voiton puolella jos eivät ole Nokian ultimate alle taittuvat).Juurikin tuo Ultragrip Ice 2. Lähellä nollakeliä hieman puskee risteyksissä jos liikaa vauhtia, mutta nelikolla ei ole ollut pito-ongelmia. Mukavat rullata Satakunnan paljailla teillä, oli pakkasta tai pientä plussaa. 4/5
Ei yllätä yhtään, että käytetyn auton mukana ovat tulleet kiinankumit. Kaverilla oli ihan sama homma, että molemmat rengassarjat uusia myynti-ilmoituksen mukaan ja olihan ne, mutta juuri halvinta kiinan kuraa. Ei raaskinut siksi myöskään heti marssia rengaskaupoille, mutta se jäi mieleen, että talvirenkaat olivat nuo Sailunit (mallia en tiedä) ja joutui viime talvena kesken kauden hommaamaan uudet renkaat, kun olivat Pirkanmaan talvikeleissä aivan luokattomat.Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.
Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Ihan sama juttu. Kahdet hyvät renkaat oli oikeasti kahdet hyväkuntoiset renkaat. Niitä hyviä ei oo näkynyt missään.Ei yllätä yhtään, että käytetyn auton mukana ovat tulleet kiinankumit. Kaverilla oli ihan sama homma, että molemmat rengassarjat uusia myynti-ilmoituksen mukaan ja olihan ne, mutta juuri halvinta kiinan kuraa. Ei raaskinut siksi myöskään heti marssia rengaskaupoille, mutta se jäi mieleen, että talvirenkaat olivat nuo Sailunit (mallia en tiedä) ja joutui viime talvena kesken kauden hommaamaan uudet renkaat, kun olivat Pirkanmaan talvikeleissä aivan luokattomat.
Ei toyo ole kiinalainen rengas. Japanilainen rengasvalmistaja ja usein löytyy ensiasennusrenkaina aasialaisista autoista. Ihan kohtuu laadukas merkki kyseessä.Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.
Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Katos vaan. Naapuriin osui. No, ainakin nämä yksilöt vaikuttaa aika heikolle esitykselle kuukauden käyttökokemuksella.Ei toyo ole kiinalainen rengas. Japanilainen rengasvalmistaja ja usein löytyy ensiasennusrenkaina aasialaisista autoista. Ihan kohtuu laadukas merkki kyseessä.
Veikkaan, että noissa ei ole muuta ihmeellistä muuta kuin runkoa on hienosäädetty jämäkämmäksi sähköautojen suurempaa omamassaa kompensoimaan.Onko kellään kokemusta ev-talvirenkaista, esim. Nokian R5 EV?
Joitain pikkuhifistelyjä ne on käsittääkseni. Pintakuvio ja kumiseos tuottaa hitusen vähemmän vastusta. Kumin sisäpintaan asennettu rengasmelua vaimentavaa vaahtokumimattoa tjsp.Veikkaan, että noissa ei ole muuta ihmeellistä muuta kuin runkoa on hienosäädetty jämäkämmäksi sähköautojen suurempaa omamassaa kompensoimaan.