Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Tilattiin toukokuussa uudet nastarenkaat, kun medioissa oli kovasti juttua tulevasta talvirengaspulasta, varsinkin juuri nastarenkaiden osalta. Turhaa säikyttelyähän se tuntuu olevan, ainakin vielä sesongin kynnyksellä.Hintaan vaikuttaa tuo nasta, niissä pula nostaa hintoja kun saatavuus rajallinen. Paremmat vaihtoehdot olis niitä ei nastallisia, mutta niitä et kysynyt.![]()

tekniikanmaailma.fi
Kiitoksia linkistä.TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.
![]()
TM:n suuri talvirengastesti 2022: Vertailussa 9 nastarengasta ja 9 kitkarengasta
Otimme vertailuun perinteisen ryhmän talvirenkaita, yhdeksän kitkarengasta ja yhdeksän nastarengasta. Niiden lisäksi halusimme testata, miten leudompiin talviin suunnatut rengasmallit pärjäävät vertailumme vaativissa testiosioissa.tekniikanmaailma.fi
Miten kuvailisit nakkeja ja mikä tarkempi malli? Itse tykännyt merkin kesärenkaista mutta talvinakeissa menty aina Continental akselille jos mahdollista mutta nyt kun autossa ei ole mitään apuja ja ensimmäinen talvi vuosiin kun ei apuja niin toivoisi että renkaissa olisi jotain pitoa jäällä sekä PK-seudun kuivilla asfalteilla. Misukat ovat kesällä mallia pirun loogiset ja informoivat kuskin tarkalleen siitä mitä tapahtuu (ainakin PS4 ja muut performance renkaat) mutta ei ole kokemusta heidän talvirenkaistaan. Nastoja en haluaisi (melu, pöly, ja vuoden jälkeen paskemmat kuin kitkat). Ja kuten @Draghar toi esiin niin fakta on että kyseisellä autolla tulisi mentyä myös lintassa koska apuja ei tosiaan ole ja jäärata on myös optio enkä viitsisi piikkejä hankkia vain tuota varten vaan nauttia itse autosta ja siitä mitä se tarjoaa (onneksi HELVETIN looginen auto ääritilanteissa esim verrattuna kuplaan=tuntuu melkein huijaukselta sen perusteella mitä tähän mennessä on märällä tullut suhailtua).Goodyear. Neljä sarjaa ajanut noita tyytyväisenä loppuun, ehkä hieman pitävämpiäkin on, mutta en ole vielä kokeillut. Michelin on nyt varastossa.
Itse kun osaan vanhasta muistista vielä miten jarrutus toimii ilman ABS jarruja tai muita apuja mutta tuo takaveto 90% etuvetojen jälkee hiukan pistää miettimään (50/50 painonjakautuma saa kuivalla ensin aliohjautumaan ja sen jälkeen yliohjautumaan). Miten veikkaisit että toimisivat pienessä tehottomassa autossa niin ettei jäisi joka lumikasaan paikoilleen (kuten liian moni moderni kippo viime talvena) ja eivät olisi ihan löysää paskaa? Ajatus kuitekin nauttia autoilusta eikä vain ihmetellä auton paskaa ajotuntumaa (juu talvinakki on talvinakki mutta voisin melkein sanoa että ollaan jo voiton puolella jos eivät ole Nokian ultimate alle taittuvat).Juurikin tuo Ultragrip Ice 2. Lähellä nollakeliä hieman puskee risteyksissä jos liikaa vauhtia, mutta nelikolla ei ole ollut pito-ongelmia. Mukavat rullata Satakunnan paljailla teillä, oli pakkasta tai pientä plussaa. 4/5

Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.
Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Ihan sama juttu. Kahdet hyvät renkaat oli oikeasti kahdet hyväkuntoiset renkaat. Niitä hyviä ei oo näkynyt missään.Ei yllätä yhtään, että käytetyn auton mukana ovat tulleet kiinankumit. Kaverilla oli ihan sama homma, että molemmat rengassarjat uusia myynti-ilmoituksen mukaan ja olihan ne, mutta juuri halvinta kiinan kuraa. Ei raaskinut siksi myöskään heti marssia rengaskaupoille, mutta se jäi mieleen, että talvirenkaat olivat nuo Sailunit (mallia en tiedä) ja joutui viime talvena kesken kauden hommaamaan uudet renkaat, kun olivat Pirkanmaan talvikeleissä aivan luokattomat.
Ei toyo ole kiinalainen rengas. Japanilainen rengasvalmistaja ja usein löytyy ensiasennusrenkaina aasialaisista autoista. Ihan kohtuu laadukas merkki kyseessä.Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.
Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Katos vaan. Naapuriin osui. No, ainakin nämä yksilöt vaikuttaa aika heikolle esitykselle kuukauden käyttökokemuksella.Ei toyo ole kiinalainen rengas. Japanilainen rengasvalmistaja ja usein löytyy ensiasennusrenkaina aasialaisista autoista. Ihan kohtuu laadukas merkki kyseessä.
Onko kellään kokemusta ev-talvirenkaista, esim. Nokian R5 EV?
Joitain pikkuhifistelyjä ne on käsittääkseni. Pintakuvio ja kumiseos tuottaa hitusen vähemmän vastusta. Kumin sisäpintaan asennettu rengasmelua vaimentavaa vaahtokumimattoa tjsp.Veikkaan, että noissa ei ole muuta ihmeellistä muuta kuin runkoa on hienosäädetty jämäkämmäksi sähköautojen suurempaa omamassaa kompensoimaan.
Joitain pikkuhifistelyjä ne on käsittääkseni. Pintakuvio ja kumiseos tuottaa hitusen vähemmän vastusta. Kumin sisäpintaan asennettu rengasmelua vaimentavaa vaahtokumimattoa tjsp.
Juu, onhan niitä ollut aiemminkin. Korostuu vain tuo rengasmelu sähköautossa, niin sen vaimentamisen merkitys on suurempi. En tiedä kyllä yhtään auttaako käytännössä, mutta isoimmilla valmistajilla nyt EV-mallin renkaissa kuitenkin käytössä.Eikös sitä vaimennusmattoa ole tietyissä Continentalin malleissa ollut jo pari vuotta, oli sitten EV speksattu rengas tai ei.
Tossa huomasin, että auton mukana tulleet talvirenkaat ovatkin 15 tuumaiset. Rengaskoko on 195/55/15, joka kyllä varmaan sinällään on ihan ok, vaikka jotenkin 16 tuumainen tuntuisi paremmalta. Peruskoko on 205/40/17. Lähtisittekö itse vaihtamaan talvirenkaita 16-, tai 17 tuumaisiksi?
Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin ei kannata vaihtaa. Isomman ilmatilan omaava rengas on lähtökohtaisesti mukavampi. (Ajettavuus onkin sitten toinen juttu)
Suurempi ero tulee leveydestä, 195/55/15 renkaan kanssa likimain samaa kokoa on 205/50/16. Mitä leveämpi, sitä uraherkempi ja talvellahan uria riittää.
Komppaan, talvella kapeahko ja korkeaprofiilinen on parempi kun tosiaan suodattaa röpelöt pois paremmin. Ja on kumissa joustovaraa kun ajelee monttuihin ja pökäleihin mitä on tiellä, ettei heti lyö vanteille.
Jos ulkonäöllä ei ole väliä niin ei kannata vaihtaa. Isomman ilmatilan omaava rengas on lähtökohtaisesti mukavampi. (Ajettavuus onkin sitten toinen juttu)
Suurempi ero tulee leveydestä, 195/55/15 renkaan kanssa likimain samaa kokoa on 205/50/16. Mitä leveämpi, sitä uraherkempi ja talvellahan uria riittää.
Leveämmän renkaan huono puoli on myös sohjoliirtoherkkyys, sitäkin ongelmaa riittää. Toki myös neliösenttiä kohden pintapaine on pienempi, joten jääpito heikkenee.
Tuli auton mukana kaksi settiä hyväkuntoisia kiinakumeja. Toyot nyt alla. Kohtuullisen surkeat tekeleet ainakin märällä. Aika helposti saa renkaat sutimaan vaikka auto on mallia lulla. Melko hiljaiset renkaat kyllä. En suosittele ostamaan. Nämä siis ketjun otsikosta poiketen kesärenkaat.
Talvirenkaina on Sailun -merkkiset nastat. Täällä ei kauheasti ollut juttua eikä netistäkään kauheasti arvosteluja löydy. Joku moitti todella liukkaiksi ja vähän tässä punnitsen, että pistäisikö suoraan vaihtoon vai kokeilisiko, jos noilla pärjää. Ovat kuitenkin hyvässä kunnossa päällisin puolin. n. 800€ näyttäisi uudet laatukumit maksavan töineen, että onhan siinä kyllä paljon euroja jonossa. Onko kenellekään kertynyt uusia kokemuksia Sailuneista?
Proxes 35. Kilometrejä on niin vähän mittarissa, että voihan nuo olla jo useamman vuoden vanhat, vaikka ovat ulkoisesti hyvässä kunnossa. Eli voi olla ominaisuudet vaan jo huonontuneet. Varmaan sitten sama talvirenkaissa, joten taidan laittaa vaihtoon.Ihan mielenkiinnosta; mitkä Toyot kyseessä? Proxes Sportit jotka itellä alla ovat olleet erinomaiset märällä, joskin kuulemma kuluvat melko nopeasti.
Tossa huomasin, että auton mukana tulleet talvirenkaat ovatkin 15 tuumaiset. Rengaskoko on 195/55/15, joka kyllä varmaan sinällään on ihan ok, vaikka jotenkin 16 tuumainen tuntuisi paremmalta. Peruskoko on 205/40/17. Lähtisittekö itse vaihtamaan talvirenkaita 16-, tai 17 tuumaisiksi?
Vähän kirpaisee tuo 560€ niistä maksaa. Mutta jos ei muutakaan tuohon hintaan saa niin ehkä sitten nuo?Hankookit varma valinta, noista kolmesta ottaisin ehdottomasti ne. Aivan eri luokan renkaat kun esim. nuo Sailunit. Sonareista ei kokemusta, mutta veikkaan että ei noista ole talvirenkaiksi.
Välttämättä ei ole nastoja ollenkaan. Näitä joskus tullut tilaajalle ilman nastoitusta. Hämäävästi kyllä nastrehvid otsikon alla.Selailin myös mielenkiinnosta noita reff sekä rehvid24 sivuja ja huomasin, että Hankookkia on ainakin kahta eri versiota. Toinen, jossa ei mainita nastasta mitään ja toinen tuo ylläkin näkyvä "Alkuperäinen Hankook -nasta"
Mikähän sitten lie tuo toinen nasta?
Onko se koko pakko 60-sarjaa? jos 55-sarjalaisen saisi halvemmalla..?Vähän kirpaisee tuo 560€ niistä maksaa
Nypit nastat pois niin saat ajella ne kesärenkaina loppuun ja säästät sillä. Onko se välillä järkevää, siihen en kommentoi, jokainen tekee valinnat omasta lähtökohdastaan.
Ja välillä niistä löytyy jopa ihan pyöreitäkin renkaitaCordiantti on venäläinen, asia josta ei hiiskutakaan jälleenmyyjien sivuilla. (No wonder....)
No en itse näistä jutuista niin paljon tiedä, että voiko niitä edes laittaa. Nykyiset talvirenkaat ajettu loppuun ja niissä lukee koko 205/60R16. Sillä lähdin sen mukaan etsimään uusia talvirenkaita.Onko se koko pakko 60-sarjaa? jos 55-sarjalaisen saisi halvemmalla..?
Vähiin käy valikoima, jos ja kun Venäläisiä renkaita boikotoi. TM:n talvirengastestistä bongattuna Venäjällä valmistettuja olivat Bridgestonet, Michelinit ja Nokiat. Continentalit olivat jotenkin onnistuneet hommaamaan Saksasta vaikka tuotanto on jatkunut itänaapurin puolella lähes keskeytyksettä tähän päivään asti. Eikä taida lista loppua noihin.Mites se Nokian renkaiden venäjän tuotannon myynti etenee? Pian on vuosi mennyt sodan alkamisesta ja kovat oli suunnitelmat luopua toiminnasta. Itse en enää ostaisi Made in Russia nokialaisia.. periaatteesta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.