Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Puuilosta löytyy fosforihappoa viemäriaukaisuosastolta (putkenavaajaa)
Rohkenen näin "varttikemistinä" epäillä, että viemärinavaaja olisi fosforihappoa. Natriumhydroksidia eli lipeää kaikki vastaan tulleet viemärinavausaineet ovat tähän mennessä olleet. Useimmat hapot tehoavat hyvin heikosti orgaaniseen ainekseen, joka viemäreissä yleensä tukoksia aiheuttaa.

Jos nyt forforihappoa haluaa "ruosteensyöjäksi", niin sitä löytyy ihan fosforihapon nimelläkin:

Fosforihappo 85%

Geelimäinen fosforihappo

Jälkimmäisessa fosforihappopitoisuus on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan alle 20% ja geelimäisyys voi olla jossain käyttökohteessa etu, muttei välttämättä bensatankin sisäpinnan käsittelyssä.
 
Rohkenen näin "varttikemistinä" epäillä, että viemärinavaaja olisi fosforihappoa. Natriumhydroksidia eli lipeää kaikki vastaan tulleet viemärinavausaineet ovat tähän mennessä olleet. Useimmat hapot tehoavat hyvin heikosti orgaaniseen ainekseen, joka viemäreissä yleensä tukoksia aiheuttaa.

Jos nyt forforihappoa haluaa "ruosteensyöjäksi", niin sitä löytyy ihan fosforihapon nimelläkin:

Fosforihappo 85%

Geelimäinen fosforihappo

Jälkimmäisessa fosforihappopitoisuus on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan alle 20% ja geelimäisyys voi olla jossain käyttökohteessa etu, muttei välttämättä bensatankin sisäpinnan käsittelyssä.

Taisikin olla kalkinpoistoaine nimellä siellä. No tuoteselosteesta lukemalla selviää.
 
Noni, tälle bensatankille riitti sitruunahappo viinietikka liuoskin. Tyhjennyspropun viereen syöpyi nuppineulan pään kokoinen reikä. Ei hirveän houkutteleva homma, mutta edessä bensatankin rälläköinti ja hitsaus :cigarbeye:
IMG_20250504_141408_886.jpg
IMG_20250504_141519_977.jpg
IMG_20250504_142029_908.jpg
 
Löytyihän se äänimerkin rele vihdoin kun painuin iltapäivästä pihalle mallilla "katsotaanpa". Siellä se näemmä hälärin sireenin vieressä on ollut, mutta koska sireeniä on jo murjottu irti muutamaan otteeseen, niin rele bokseineen on ollut irti raudasta ja siksi hiukan huomaamaton. Pyyhinten alta muovi mäkeen, niin johan alkoi löytymään.

Ei auttanut WD-40llä puhdistus eikä irti käyttäminen joten etsimään uutta. Motonetin yleisreleen saldo näytti viittä kappaletta joten sinne siis. Hyvät oli saldot tai sitten palikat oli survottu johonkin väärrän kohtaan. Etsittiin varaosamyyjän kanssa mutta kun ei niin ei. Kävin vielä toteamassa Biltemassa että siellä ei varmaan ole 80-luvun jälkeen valmistettuihin autoihin mitään. :D

Eli tie käy siniselle huomenna, niin ehkäpä tuo sitten ensi viikolla saadaan.

Suolestin vielä vanhan releen kotiin päästyä ja totesin että vesihän sinne on päässyt. Ei sinänsä käämin palamista, mutta hapettumaa sisäpuolellakin ja koko laitos ei inahtanutkaan kun sille antoi 12V.

Noh, ainakin todennäköinen vika äänimerkin hiljentymiseen löytyi - vielä kun saisi varaosan jostain.

e. Näkyy koodinsa perusteella olevan myös Fordeissa (Mondeo ja Transit) käytetty, niin että muualtakin saisi kuin marmoritiskiltä. Tai toki saa eBaysta, mutta ei oikein aika riitä enää venailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kaverin "käyttöautoa" rempattua kun se pitäisi katsastaa, epäilen kyllä että pohjasta löytyy mätää kun mazda 6 ja 2007 mallinen. Mut ainakin jarrut on nyt uusittu satuloineen joka nurkkaan, mut olihan nämä vanhat levyt jo aivan kamalassa kunnossa.
Radiota kovemmalle komennolla oli mennyt kun autosta alkaa kuulumaan outoja ääniä.


Jarrua.JPG
 
Rele hankittu. Jokaisessa tarvikeliikkeessä oltiin hoomoilasena, kun ei releen päällä olleella, ilmeisesti Fordin numerolla löytnyt vastaavaa. Kyllähän Boschilla noita diodilla olevia mikroreleitä on, mutta ei tietenkään hyllyssä missään.

Lopulta kyllästyin ja marssin siniselle eli Volvon liikkeelle, niin johan alkoi löytymään ja vieläpä hyllystä. Hinta nyt oli tuplat tarvikereleelle, mutta 8,90e vielä kohtuuden rajoissa.

Olisihan tuon itse etsimällä ja tilaamalla saanut, mutta muutama euro siitä ilosta, että voi lähteä kohta laittamaan auton kasaan ja se kaiketi jopa toimii, on tässä kohtaa muuta harrastamista tärkeämpää.
 
Äänimerkki lähti kyllä toimimaan välittömästi, kun löi uuden releen kiinni eli sikäli homma onnistui mainiosti.

Sen sijaan tuohon releeseen pääsee käsiksi vain irrottamalla pyyhkimien alla olevan muovin. Sinänsä homma ei ole iso ja tullut jo tehtyäkin moneen otteeseen.

Mutta ne pyyhkimien alla olevat kumitiivisteet kannattaa lipastaa talteen heti alkuun. Itsehän en heti muistanut eilen, enkä nyt oikeastaan ehtinyt juuri muuta, kuin irrotella kiinnikkeet toisesta päästä ja nostaa muovia sen verran, että sain päätykappaleen irti. Mutta se riitti. Tiiviste irtosi paikaltaan ja pyörähti johonkin paikkaan x, jota en pystynyt paikallistamaan sitten kerrassa millään. Katsoin jopa moottorin alusmuovin päältä mutta kun ei, niin ei.

Käytin vielä muovinkin uudestaan pois paikoiltaan ja tarkastin välitilan. Samalla lipastin toisen malliksi ja ajoin taas uudestaan marmorille kyselemään. Tilaukseen menivät, hinta sentään jälleen suht. kohtuullinen 8,90e/kpl. Mutta oli kyllä jo huumori loppua kesken. :beye:
 
Kokeile tilata marmorilta jotain isompaakin, jos vaikka hinta olisi taas 8,90€…

Enpä taida. Starttirahalla ei paljoa tilailla ja ihan riittävästi korpesi jo noidenkin tilaaminen.

Enpä ainakaan itse keksinyt, että millä hakusanalla noita helkutin kuminkappaleita olisi pitänyt hakea - ihan varmaan löytyy netistäkin kun kaikkea muutakin luukkua ja kilpeä saa.

Eikä tuollaisen 3x3cm palikan nyt pitäisi hävitä maan päältä tuolla lailla mutta viitsinyt alkaa koko autoa purkamaan sen takia, että tuo löytyy sitten jostain välistä.

Noin yleensä OE-numerolla kyllä löytyy muualtakin mutta näissä parissa tapauksessa sitä OE-numeroa ei valitettavasti ollut eikä löytynyt helposti edes Vidasta.

Mutta eipä hätää, töiden kanssa kun arvotaan edelleen, että tehtäisiinkö vaiko eikö, niin tälle harrastukselle voi kohta sasnoa tällä menolla hyvästit. Tuon toisen kulimallin korjauksesta viitsi mitään kummempaa edes laittaa kun koko laitos on niin viheliäinen kuin vain 2010-luvun auto voi olla. :beye:
 
Enpä taida. Starttirahalla ei paljoa tilailla ja ihan riittävästi korpesi jo noidenkin tilaaminen.

Enpä ainakaan itse keksinyt, että millä hakusanalla noita helkutin kuminkappaleita olisi pitänyt hakea - ihan varmaan löytyy netistäkin kun kaikkea muutakin luukkua ja kilpeä saa.

Eikä tuollaisen 3x3cm palikan nyt pitäisi hävitä maan päältä tuolla lailla mutta viitsinyt alkaa koko autoa purkamaan sen takia, että tuo löytyy sitten jostain välistä.

Noin yleensä OE-numerolla kyllä löytyy muualtakin mutta näissä parissa tapauksessa sitä OE-numeroa ei valitettavasti ollut eikä löytynyt helposti edes Vidasta.

Mutta eipä hätää, töiden kanssa kun arvotaan edelleen, että tehtäisiinkö vaiko eikö, niin tälle harrastukselle voi kohta sasnoa tällä menolla hyvästit. Tuon toisen kulimallin korjauksesta viitsi mitään kummempaa edes laittaa kun koko laitos on niin viheliäinen kuin vain 2010-luvun auto voi olla. :beye:
31333687 Wiper Arm Seal Grommet, tai jotakin sinnepäin
 
31333687 Wiper Arm Seal Grommet, tai jotakin sinnepäin

Kiitän. Tosin en tee tiedolla enää mitään. Ne maksoi Volvon liikkeella 8,90e/kpl! Kuulikko, 8,90e!

e, eBayssa näkyy olevan kalliimpia, Alista ei numerolla löydy. Näin olleen kotimaisen merkin edustajan hinta oli varsin kohtuullinen. :thumbsup:
 
Entisointiprojekti seisonut noin 10 vuotta, yllätys bensatankki täynnä ruostetta, imulinja 100% tukossa.
Fosforiahappo ilmeisesti paras bensatankkiin, luo jonkinmoisen suojaavan kerroksen ruosteenpoiston lisäksi?
Fosforihappoa en löytänyt, mutta elintarvikehyllystä löyty jauhemaista sitruunahappoa ja viinietikkaa, sekä soodaa.
Pari päivää litkut muhinut, ruoste alkanut irrota, seuraavaksi tankkiin muttereita ja rajua sekoitusta.
Luin myös että käsittelyn jälkeen pitäisi happamuus neutralisoida soodalla?

Tankin pohjalla jonkinlainen imusuodatin? ei mitään mahdollisuutta päästä käsiksi tuohon, mahtaako aueta happokylvyssä :hmm:
Motonetista löytyy fosforihappoa:

 
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?
 
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?
Jos ei itse pysty tekemään tai joku tuttu puoli-ilmaiseksi, niin kallista on.
 
Pitää rälläköidä tuo helma auki, sieltä voi paljastua vielä vaikka mitä. Ikävä kun muuten ihan ok laite eli käyttöarvoa olisi. Tuli just rempattua edestä jousitus ja vähän alustan osia. Mädät oli jemmassa maalin alla :(
 
Jos tonnin lekoilla ajelee, niin kyllä vahvasti suosittelen että kartuta osaamista (tilat nyt pitäisi jo ollakin jos noiden kanssa harrastelee) ja tee itse.
Muuten varmaan tulee halvemmaksi ostaa toista tilalle.
 
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?

Kannattaa kysyä useammastakin. Jossain pienellä pajalla voi saada paremman tarjouksen.
Tuohon saanee valmiin korjauspellin.
 
Maavaraan palatakseni niin eikö autoihin saa korotussarjoja alustaan? Madallussarjoja näyttäisi olevan joka paikassa.

Kaikki jousitukseen kohdistuvat muutokset vaativat muutoskatsastuksen 1.1.1998 käyttöönottoa uudemmissa autoissa.

Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?

Käytännössä ongelma on että välttämättä ei oo jäljellä mitään mihin hitsata uutta. Ja jos lähdetään korjaamaan tuosta eteenpäin niin pitää sisustaakin purkaa jne.
 
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?

Helman vaihto yhen työpäivän homma. Jos ei ole joku erikoisauto mitä on pakko saada voida pitää hengissä, niin ei yhtään mitään järkeä. Uutta autoa vaan tilalle. Ja ei - se sokean mummon saaressa ajama 1.3 corolla ei ole mikään sellainen jonka olemassa oloa pitäisi vaalia - romuksi vaan.
 
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?
Jos tekee "oikein" ja hienosti, tarvitsee todennäköisesti leikata aika paljon pois että löytää ehjää peltiä ja sitten tehdä/vaihtaa koko helma isolta alueelta. Jos joutuu täyden rahan maksamaan korjauksesta, ei todennäköisesti kannata tonnin autoon. Paitsi, jos se tonnin auto on muuten hyvä ja sitä autoa aikoo pitää pitkään, silloin siihen korjaukseenkin voi kannattaa laittaa tonni rahaa ja saa taas autoa pitkäksi aikaa siltä osin.
Toinen vaihtoehto on teettää siihen pikapaikka päälle. Suorasta pellistä riittävän iso paikkalappu hitsaten päälle ja jättää vanhat paskat sinne alle. Ei ole kaikkein tyylikkäin vaihtoehto, mutta aika suuri osa niistä vanhoista tonnin pommeista elvytetään juuri noin, eikä sen helman tarvitse niin kaunis välttämättä ollakaan, massa peittää loput. Tuollainen fiksaus ei ole kallis kun vaan saa jonkun sen tekemään.
 
Jos helma on kunnolla mätä niin korjauspala ei riitä,vaan pitää koko helma uusia ja lisäksi sama mätä vaanii todennäkoisesti toisellakin puolella.Pitäisi huolella tarkastaa kaikki lahopaikat ennen kuin edes aloittaa,pahimmassa tapauksessa on muuten ensi vuonna uudet mätä paikat paikattavana.Yleensä jos on useammassa paikassa lahoa niin vieraalla ei kannata teettää,eikä edes omaa aikaa kannata haaskata paitsi jos haluaa opetella ja harjoitella tekemistä.Mätävikojen korjaus on tympein homma auton laitossa jo hyvilläkin vehkeillä ja nosturin kanssa,ihan vihon viimeistä tehdä tunkkien ja huonojen työkalujen kanssa.
 
Tehdäänkö noita alusta/helmakorjauksia oppilastöinä ammattikoulussa? Jos hommaa itse vaan uuden helmapellin.

Lähimmässä ammattikoulussa auton huoltotyöt oli muistaakseni 30e/h eli tuollaiseen työvoimaintensiivisen tekemiseen voisi olla ok, jos vaan suostuvat noita tekemään. Voi olla, etteivät tee.
 
Viimeksi muokattu:
Auton helmat mureni jauhoksi katsastajan käsissä vähän yllättäen. Onko jollain kokemusasiantuntijalla heittää arviota mitä tuollaisten korjaus maksaa? Kävin yhdessä puljussa kysäisemässä ja sanoivat, että meillä maksaisi niin paljon ettei mitään järkeä. Käytännössä koko ulompi helma pitäisi vissiin ottaa irti, tai ainakin jostain kohtaa leikata, hitsata uusi pala paikalleen, varmaan kittiä ja maalit päälle. Sinänsä uuden veroisen näköinen ei tarvitse olla, tonnin ruoska, mutta muuten ihan ok kunnossa ikäisekseen. Vai onko tuollainen keissi kuolemantuomio autolle?
Ja jos tuohon ryhtyy ja sen teettää muilla niin kannattaa sitten vahvasti harkita että teettää samantien koko helman varsinkin jos halvalla löytyy valmis helma halvalla. (Kun eivät halvimmat maksa 30€ ylöspäin. Tosin rahti tuonkokoisissa nostaa hintaa.) Koska jos sen vain paikkaa niin melkovarmasti saa sitten melkein vuosittain siitä vierestä korjata taas uusiksi.
 
Jotain autojen kanssa äheltäminen sentään on auttanut, kun isompi meni tänään suoraan katsastuksesta läpi. Pakoputkea pitänee kiinnitellä paremmin - ymmärrettävästi alkuperäiset koukut lahoavat ajan myötä.

Nyt on sitten hyvä paikka päteä. Katsuri valitti, että autossa ei pala äärivalot tms. edessä. Toisin sanoen P3 V70n etu-umpioiden vilkkuosassa pitäisi olla jotkut tuikut. Takana tuossa on äärivaloina takavalojen reunassa 3 lediä. Mielestäni tuossa ei ole kyllä ikänään palanut itsellä ollessa mitään valoa, eikä asiasta ole aiemmissa katsastuksissa mainittu. Itsellä oli hiukan sellainen mielikuva, että näissä ensimmäisissä P3-sarjan autoissa moisia ei edes ole. Kyseessä siis per ensimmäisiä P3-sarjan V70. 2008-mallinen papereitten mukaan, koska siitä P3-tuotanto alkaa.

Toki nyppäisen umpiot irti tässä jossain vaiheessa, kun ajattelin ehostaa niitä hartsikitillä kun kaveri demonstroi, miten hyvät umpioista tulee niillä. Niin samallahan tuon katsoo, en nyt ole hetkeen noita käyttänyt irti, näemmä eivät kiinaledit lisäpitkissä suuresti kiinnostele katsuria kun jo toisen kerran meni niillä läpi. :D
 
Jotain autojen kanssa äheltäminen sentään on auttanut, kun isompi meni tänään suoraan katsastuksesta läpi. Pakoputkea pitänee kiinnitellä paremmin - ymmärrettävästi alkuperäiset koukut lahoavat ajan myötä.

Nyt on sitten hyvä paikka päteä. Katsuri valitti, että autossa ei pala äärivalot tms. edessä. Toisin sanoen P3 V70n etu-umpioiden vilkkuosassa pitäisi olla jotkut tuikut. Takana tuossa on äärivaloina takavalojen reunassa 3 lediä. Mielestäni tuossa ei ole kyllä ikänään palanut itsellä ollessa mitään valoa, eikä asiasta ole aiemmissa katsastuksissa mainittu. Itsellä oli hiukan sellainen mielikuva, että näissä ensimmäisissä P3-sarjan autoissa moisia ei edes ole. Kyseessä siis per ensimmäisiä P3-sarjan V70. 2008-mallinen papereitten mukaan, koska siitä P3-tuotanto alkaa.

Toki nyppäisen umpiot irti tässä jossain vaiheessa, kun ajattelin ehostaa niitä hartsikitillä kun kaveri demonstroi, miten hyvät umpioista tulee niillä. Niin samallahan tuon katsoo, en nyt ole hetkeen noita käyttänyt irti, näemmä eivät kiinaledit lisäpitkissä suuresti kiinnostele katsuria kun jo toisen kerran meni niillä läpi. :D
Kyllä siellä kulmassa lasikantapolttimo pitäisi olla.
 
Kyllä siellä kulmassa lasikantapolttimo pitäisi olla.

Näin hämärästi muistan itsekin katsoneeni. Sen sijaan muistan varsin selvästi että nuo ei ole kyllä itsellä ollessa palaneet koskaan.

Mutta kiva että tuli puheeksi, pitää vaihdella - joskaan en ollut lasikantapolttimoa laittamassa kun tuossa autossa niitä ei ole enää kuin sumareissa. :lol:
 
2003 Ford Focus 1.6 menossa katsastukseen.. Motonetissä "Mototesti" alessa 15€, näkyyköhän siinä tuon ikäisestä autosta kovasti kummempia kuin "Perus OBD-testi"ssäkään?

Motomaatti – Motonetin testaus- ja palveluasema | Motonet Oy :
OBD-TESTI PERUS, KANTA-ASIAKKAILLE 10,00 € (Norm. hinta 15,00 €)
Suoritetaan eurooppalaisten katsastusstandardien mukaisesti. Testi kertoo todennäköisen päästöihin vaikuttavan vian. Testissä tehdään omavalvontajärjestelmän osatestit ja luetaan moottorin ja automaattivaihteiston ohjausyksiköiden vikakoodit.
&
Mototesti eli järjestelmätestaus
Mototesti on huomattavasti OBD-testiä kattavampi. Siinä käydään läpi kaikki tuetut auton järjestelmät, kuten moottori, turvatyynyt, jarrut, ilmastointi sekä lisävarusteet. Mototestiin sisältyy OBD-testi kokonaisuudessaan.

Jos näkyy niin voisi vaikka ihan uteliaisuuttaan kokeilla..
 
2003 focuksessa ei taida olla kovin paljoa obd-krääsää, jos mitään akuuttia ongelmaa ei ole niin mitään kovin hyödyllistä tuosta ei selviä.

Jos esim abs-merkkivalo tai airbag-valo palaisi niin laajemmalla testillä voisi selvitellä mikä anturi tai airbag on viallinen.
 
2003 Ford Focus 1.6 menossa katsastukseen.. Motonetissä "Mototesti" alessa 15€, näkyyköhän siinä tuon ikäisestä autosta kovasti kummempia kuin "Perus OBD-testi"ssäkään?

Motomaatti – Motonetin testaus- ja palveluasema | Motonet Oy :

&


Jos näkyy niin voisi vaikka ihan uteliaisuuttaan kokeilla..
Kunnon lukijalla ehjästäkin autosta jää yleensä n. 10 koodia käsiin, jos ei ole hetkeen nollattu.
Itellä lukijat foordiin, Volvon Vida, Volkkarin vcds, vanhempiin volvoihin omansa, Boschin lukija ja autocom. Eli jotain kokemusta on.
Ihan semmoisella halpiksella lukee ja nollaa ne koodit mitkä vaikuttaa leimalla. Ei ole tarpeen juuri lukea, jos ei ole ongelmia.
 
Kunnon lukijalla ehjästäkin autosta jää yleensä n. 10 koodia käsiin, jos ei ole hetkeen nollattu.
Itellä lukijat foordiin, Volvon Vida, Volkkarin vcds, vanhempiin volvoihin omansa, Boschin lukija ja autocom. Eli jotain kokemusta on.
Ihan semmoisella halpiksella lukee ja nollaa ne koodit mitkä vaikuttaa leimalla. Ei ole tarpeen juuri lukea, jos ei ole ongelmia.

Jep. Ainakin Volvon Vida näyttää kyllä koodeja, jotka on olleet joskus päällä.. Mutta ei tosiaan vaikutusta katsastuksessa, ihan empiirinen kokemus tältä viikolta.
 
Jep. Ainakin Volvon Vida näyttää kyllä koodeja, jotka on olleet joskus päällä.. Mutta ei tosiaan vaikutusta katsastuksessa, ihan empiirinen kokemus tältä viikolta.
Mikäs Volvon softa muuten pitää sisällään vm1994 850:n ohjeet jne? Ajattelin laitella tallin perällä olevan ajokuntoon..
 
Mikäs Volvon softa muuten pitää sisällään vm1994 850:n ohjeet jne? Ajattelin laitella tallin perällä olevan ajokuntoon..

Eipä taida noihin olla oikein yleispätevää laitosta. 850t ei pääsääntöisesti kytkeydy Vidaan. Joskus kokeiltiiin Torqueta ja OBD-palikkaa -94 Ventoon, eikä sanonut mitään. Syy lienee siinä, että noissa ei ole OBD-II-liitäntää.


Ohessa on kaikki 850n vikakoodit.

Ja tässä ohessa loitsut, joita pitää tehdä, jotta nuo saa näkyviin:


Nämä pre ´99-autot tai jotain sinne päin on hiukan haastavampia koodinluvulleen. Mutta kyllä ne näkyviin saa.
 
Laturia laittamassa Opel Vivaroon. Kiire saada ajoon, joten vaihtolaturia ostamassa. Motonetin hyllyssä vain laturi jossa vapaakytkin. Alkuperäisessä ei ole, mutta muuten kaikki mitat täsmäävät. Laitanko paikalleen vai tilaanko ilman vapaakytkintä olevan? Parikymppiä kalliimpi joka ilman.
 
Laturia laittamassa Opel Vivaroon. Kiire saada ajoon, joten vaihtolaturia ostamassa. Motonetin hyllyssä vain laturi jossa vapaakytkin. Alkuperäisessä ei ole, mutta muuten kaikki mitat täsmäävät. Laitanko paikalleen vai tilaanko ilman vapaakytkintä olevan? Parikymppiä kalliimpi joka ilman.
Vapaakytkimestä ei ole haittaa, ei-vapaakytkimellisen voi korvata vapaakyktimellä mutta toisinpäin ei.
Yhtenä vaihtoehtona olisi sitten hihnapyörän siirto vanhasta uuteen mutta vaatisi vapaakytkintyökalusarjan oston.
 
Olen jakopää remppaan osia kahtelemassa ja hieman pihalla. kun volvon b5254t2 moottoriin löytyy kahdella eri versiolla hihnan kiristäjärullaa. moottorinumeroilla 3188688 tai 3188689 . Kävin sitten tarkastaa jakokopasta olevasta tarrasta mikä itsellä, siinä on sitten 3459076 joka teki hommasta vähän mutkikkaamman.
 
Olen jakopää remppaan osia kahtelemassa ja hieman pihalla. kun volvon b5254t2 moottoriin löytyy kahdella eri versiolla hihnan kiristäjärullaa. moottorinumeroilla 3188688 tai 3188689 . Kävin sitten tarkastaa jakokopasta olevasta tarrasta mikä itsellä, siinä on sitten 3459076 joka teki hommasta vähän mutkikkaamman.
On melko normaalia, että samoille osanumeroille on olemassa aliaksia. Joissain nettipalvelussa esitetään kaikki koodit peräkkäin, joissain vain yksi tietty. Jos et löydä näille tunnuksille kytköstä, niin seuraava vaihe on saatavilla olevien tietojen perusteella arvioida ovatko riittävän sama tuote.
 
mut siis noita samaa moottorii tehty kahdella eri rullalla vuosina 2002-2007 moottori numeroilla 3188688 tai 3188689 joka oisi pitäny löytyä jompikumpi omastakin tarrasta kuten löytyy toisesta volvostakin, mutta tässä on sitten joku ihan ihme moottorinumero . Täytynee lohkosta lähtee hankaamaan ja ottaa koppa auki ja vilkasta silmillä kumpiko siellä sitte on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 438
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom