Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko ainut keino varmistua ottamalla rengas irti ja mittailla? (256mm tai 280mm).
Paras keino on kaivaa jostain auton yksilöllinen PR-koodilistaus jossa on mainittu myös jarrujen koodit ja näiden perusteella määräytyy mitkä osat autoon sopivat. Tuon ikäisestä koodit voi hyvällä tuurilla vielä löytää takakontista johonkin peltiin liimattuna tai huoltokirjan sisäsivulle liimattuna. Ellei löydy niin pitää rekisteröityä volkkarin erwiniin (yrityksenä) ja maksaa pieni hinta saadakseen tuon listauksen tai mennä marmoritiskiltä kysymään listausta tai kysyä tuolla ystävällisiltä auttajilta: https://vagtech.fi/keskustelu/index.php
 
Paras keino on kaivaa jostain auton yksilöllinen PR-koodilistaus jossa on mainittu myös jarrujen koodit ja näiden perusteella määräytyy mitkä osat autoon sopivat. Tuon ikäisestä koodit voi hyvällä tuurilla vielä löytää takakontista johonkin peltiin liimattuna tai huoltokirjan sisäsivulle liimattuna. Ellei löydy niin pitää rekisteröityä volkkarin erwiniin (yrityksenä) ja maksaa pieni hinta saadakseen tuon listauksen tai mennä marmoritiskiltä kysymään listausta tai kysyä tuolla ystävällisiltä auttajilta: https://vagtech.fi/keskustelu/index.php
Etujarrujen koodi ei välttämättä löydy tarrasta.
 
Etujarrujen koodi ei välttämättä löydy tarrasta.
Siksipä mainitsinkin, että voi hyvällä tuurilla löytää. En muista ulkoa missä vaiheessa sitä alettiin pimittää määrätietoisemmin, jos se ylipäänsä tapahtui tiettynä ajankohtana eikä mallikohtaisesti.
 
Joo. Itse en ole enää tilaillut jarruosia sen enempää kuin muitakaan ilman alkuperäistä varaosakoodia.

Tämä on tietty hiukan haasteellisempaa, mikäli ei ole pääsyä varaosatietokantaan..
 
Katso huoltokirjan ekoilta sivuilta se varustetarra tai varapyöräkotelosta. Siellä näkyy pr koodit. Jos ei löydy pr koodia jarruille niin sitten mittaamalla.
 
Katso huoltokirjan ekoilta sivuilta se varustetarra tai varapyöräkotelosta. Siellä näkyy pr koodit. Jos ei löydy pr koodia jarruille niin sitten mittaamalla.
Anteeksi tyhmyyteni, mutta jos tietää levyn halkaisijan niin vittuako sillä pr-koodilla enää siinä vaiheessa tekee? :confused:
 
pitää rekisteröityä volkkarin erwiniin (yrityksenä)

En tiedä volkkarista, mutta skodan puolella erwiniin voi rekisteröityä ihan yksityishenkilönä ja olikohan 8e hintaan saa yhden tunnin käyttöoikeuden jolla pystyy ladata teoriassa loputtomasti korjausmanuaaleja yms.

edit:
1748034029736.png
 
En tiedä volkkarista, mutta skodan puolella erwiniin voi rekisteröityä ihan yksityishenkilönä ja olikohan 8e hintaan saa yhden tunnin käyttöoikeuden jolla pystyy ladata teoriassa loputtomasti korjausmanuaaleja yms.
Pätee jokaiseen erwiniin tämä. Mutta autojen PR-koodilistauksia sieltä ei mistään enää saa kuin yritystilillä. Pari vuotta sitten vielä sai. Korjausohjeet saa edelleen kyllä.

Onneksi tuo yritystili ei ole kuin rasti ruutuun rekisteröitymisessä.
 
Monesti se koodi ei vanhemmassa autossa kerro mitään... Itsekkin useampaan autoon vaihtanut paremmat jarrut....
 
Monesti se koodi ei vanhemmassa autossa kerro mitään... Itsekkin useampaan autoon vaihtanut paremmat jarrut....
 
Eiköhän AP ole kuitenkin helpoin käyttää pyörä irti ja mitata ja kuvata levy,tulee ainakin varma koko ja malli tieto.
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
Ruosteenmuunto ainetta pensselillä pintaan, sitten pohjamaali, pintamaali ja lopuksi kivenisku massaa
 
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp

ruosteenpoisto hiekkapuhalluksella tai harjalaikalla. päälle pensselillä 2k epoksimaali ja suojaus kiveniskumassalla.
 
Tai sitten vaan puhdistaa nailon harjalla tms. ja suihkii tätä


5 min ja hyvä tuli. Toimii kuin se vanha junan vessa.
Mahdollista täydennyskäsittelyä voi sitten pälyillä vaikka seuraavan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä
vaikka tuskin silloin on vielä tarpeen. Ihan riittävä toimenpide johonkin käyttikseen.

Ja on sen verran riittoisaa ettei toista pulloa tavitse hankkia.
 
Viimeksi muokattu:
Auton peltiset nostokohdat on vääntyneet ja alkaneet ruostumaan. Millä aineella voisi pysäyttää ruostumisen? Ei niin väliä miltä lopputulos näyttää, koska auton allehan ei niitä juurikaan näe. Eli onko olemassa joku kemikaali, jolla voisi ruosteen leviämisen pysäyttää. Liitteenä havainne kuva.


tunkki.webp
Tuon suojaamiseksi en ole löytänyt suomesta sopivaa palikkaa. Olen tehnyt jääkiekosta suojan sahaamalla siihen sopivan uran. Kiinasta saa myös monenlaisia palikoita:
 
Eikö motonetistä tai ihan mistä vaan puljusta saa kumitassuja ja kiekkoja tunkkiin. En ihan sisäistä mitä railo auttaa, yhtä lailla se helma kai senkin pohjalla uppoaa tai ei uppoa, riippuen kumin kovuudesta.
 
Tai sit alkaa vaan nostamaan sitä autoa jostain järkevästä paikasta, eikä helmasta.
Omassa autossa ei ole takana oikeastaan muuta paikka kuin virallinen nostopaikka eli helmasta. Kumitalla auttaa siinä ettei helma mene ruttuun ja ala ruostumaan.
Eikö motonetistä tai ihan mistä vaan puljusta saa kumitassuja ja kiekkoja tunkkiin. En ihan sisäistä mitä railo auttaa, yhtä lailla se helma kai senkin pohjalla uppoaa tai ei uppoa, riippuen kumin kovuudesta.
Saa laittaa linkkiä :) Suomesta olen löytänyt vain tasaisia lätkiä, joilla helman pokkaus menee ihan samalla tavalla ruttuun kuin ilman kumia.
 
Tai sitten vaan puhdistaa nailon harjalla tms. ja suihkii tätä


5 min ja hyvä tuli. Toimii kuin se vanha junan vessa.
Mahdollista täydennyskäsittelyä voi sitten pälyillä vaikka seuraavan kesärenkaiden vaihdon yhteydessä
vaikka tuskin silloin on vielä tarpeen. Ihan riittävä toimenpide johonkin käyttikseen.

Ja on sen verran riittoisaa ettei toista pulloa tavitse hankkia.
Tälle ääni minultakin. Siinä ajassa mikä menisi johonkin hiekkapuhalluksiin tai hiontoihin, maalien sekoitteluun, pensselöinteihin yms. niin tuolla kotelosuojalla käsittelee koko auton pohjan, 1-2 vuoden välein laittaa lisää jos tarvii.
 
Olen joskus vetänyt moottorisahalla 30cm puukapulaan railon, niin tuolla on saanut jaettua painoa vähän laajemmalle alalle, eikä kanttaus taitu niin helposti. Joissain autoissa nuo pohjamuovit vähän jarruttelee muualta kuin helmasta nostamista. Kaikissa ei tosin sovi siihen helmaankaan yhtään leveämpi kapula.
Lisätään vielä disclaimeri, että puukapulan laatuun kannattaa panostaa sen verran, ettei se pääse halkeamaan.
 
Olen joskus vetänyt moottorisahalla 30cm puukapulaan railon, niin tuolla on saanut jaettua painoa vähän laajemmalle alalle, eikä kanttaus taitu niin helposti. Joissain autoissa nuo pohjamuovit vähän jarruttelee muualta kuin helmasta nostamista. Kaikissa ei tosin sovi siihen helmaankaan yhtään leveämpi kapula.
Lisätään vielä disclaimeri, että puukapulan laatuun kannattaa panostaa sen verran, ettei se pääse halkeamaan.
Minulla on puolen metrin kertopuu pätkä mihin tein sirkkelillä sopivan uran ja hyvin kestää helmat vähän vanhemmisakin autoissa nostella.
 
Josko sitä huomenna ehtisi jopa ne umpiot käyttää pois paikoiltaan ja vaihtaa palaneet polttimot. Katsoo sitten, että jaksaako alkaa tusaamaan hartsikitin kanssa vai mennäänkö helpommalla vaihtoehdolla. Sisäpesu tuntuisi kieltämättä mieluisammalle vaihtoehdolle kun lupailee aurinkoista keliä.
 
Potilaana tesla ja vikana, että ilmastointi ei toimi.

Olen hieman yrittänyt Googletella, mutta en nyt 100% varmuutta ole saanut, että onko vika ihan varmasti kompressorissa vai voisiko vikaa olla jossain muuallakin? Eli siis tuo kompressorin toimintaperiaate hieman hakusessa itsellä. Se nyt on varmaa, että kompressorin sähkömoottori kyllä pyrii "normaalisti", mutta varmaan sitten joku muu vika siinä kompressorissa?


Vikakuvaus:
"Tesla Model S 90D 2016 facelift (noin 240tkm) Autossa siis ilmastoinnin kompressori hurisee/pyörii normaalisti, mutta yhtään kylmää ei tule. Eli ilmastointi ei toimi ollenkaan jostain syystä.

Voikohan ilmastoinnin kompressori olla kumminkin rikki? Esim Motonetissä uusi kompressori on 1300€.

Olisiko teillä osaamista esim tuohon kompressorin vaihtamiseen? Tai sitten vaihtoehtoisesti vianhakuun?
Teslan etutavaratilasta olen ottanut sen varastotilan kopan pois, eli ne melkein kaikki osat kyllä näkyvät aika hyvin.

Ja jos ilmastointi on esim 30 minuuttia päällä ja kompressorin teho isolla, niin tulee kompessorin ylikumenimis herja ja auto sammuttaa kompressorin, että se jäähtyy. Herjan numero on w0016 . Eikä siis tule ollenkaan kylmää ilmastoinnista edes ennen tuota herjaa."

Oikeaa kylmäainetta (R1234yf) on lisätty 100g. Mutta ilmastointi ei toiminut ennenkään tuota lisäystä."


Yksi huoltamo vastasikin jo, että eivät korjaa. Tuli käsitys, että Tesla liian vaikea :D Vaikka aika yksinkertaiselta nuo "häkkyrät" näyttää "moottoritilassa". Toki pitäisi jotain ymmärrystäkin olla, että vian pystyisi löytämään.

Toisesta korjaamosta tuli myös vastaus tosi nopeasti.

"Kuulostaa kompuran vialta, melko todennäköisesti pitää vaihtaa. Pitäisi katsoa huoltolaitteella että mitä paineille tapahtuu kun kompuran laittaa
pyörimään."

Kolmas korjaamo

"Auto tarvis tuoda tarkastuksen, että selvitää mikä on vikana.
Tai jos olet varma että asia on kompressorissa voit ostaa (etukäteenkin)".

Muistaakseni siis laitoin kysymystä myös muutamaan muuhun paikkaan, jotka olisi lähistöllä.

Ajatus tällä hetkellä, että kompressori ei tuottaisi riittävästi painetta? Eli ei toimi ollenkaan.

Tuollaisen kohdan löysin itse:
"Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihtamista suositellaan edelleen Tesla-ajoneuvoissa, joissa ei ole lämpöpumppua."

Ajatus että voiko tuo tukkeutua niin pahasti, että ilmastointi ei toimi ollenkaan? Vika tuskin siinä kumminkaan on. Eli isossa remontissa tuo "kuivapussi" tietysti vaihdetaan kanssa. On ainakin mahdollista, että tuo osa olisi 9 vuotta vanha jo.
 
Potilaana tesla ja vikana, että ilmastointi ei toimi.

Olen hieman yrittänyt Googletella, mutta en nyt 100% varmuutta ole saanut, että onko vika ihan varmasti kompressorissa vai voisiko vikaa olla jossain muuallakin? Eli siis tuo kompressorin toimintaperiaate hieman hakusessa itsellä. Se nyt on varmaa, että kompressorin sähkömoottori kyllä pyrii "normaalisti", mutta varmaan sitten joku muu vika siinä kompressorissa?


Vikakuvaus:
"Tesla Model S 90D 2016 facelift (noin 240tkm) Autossa siis ilmastoinnin kompressori hurisee/pyörii normaalisti, mutta yhtään kylmää ei tule. Eli ilmastointi ei toimi ollenkaan jostain syystä.

Voikohan ilmastoinnin kompressori olla kumminkin rikki? Esim Motonetissä uusi kompressori on 1300€.

Olisiko teillä osaamista esim tuohon kompressorin vaihtamiseen? Tai sitten vaihtoehtoisesti vianhakuun?
Teslan etutavaratilasta olen ottanut sen varastotilan kopan pois, eli ne melkein kaikki osat kyllä näkyvät aika hyvin.

Ja jos ilmastointi on esim 30 minuuttia päällä ja kompressorin teho isolla, niin tulee kompessorin ylikumenimis herja ja auto sammuttaa kompressorin, että se jäähtyy. Herjan numero on w0016 . Eikä siis tule ollenkaan kylmää ilmastoinnista edes ennen tuota herjaa."

Oikeaa kylmäainetta (R1234yf) on lisätty 100g. Mutta ilmastointi ei toiminut ennenkään tuota lisäystä."


Yksi huoltamo vastasikin jo, että eivät korjaa. Tuli käsitys, että Tesla liian vaikea :D Vaikka aika yksinkertaiselta nuo "häkkyrät" näyttää "moottoritilassa". Toki pitäisi jotain ymmärrystäkin olla, että vian pystyisi löytämään.

Toisesta korjaamosta tuli myös vastaus tosi nopeasti.

"Kuulostaa kompuran vialta, melko todennäköisesti pitää vaihtaa. Pitäisi katsoa huoltolaitteella että mitä paineille tapahtuu kun kompuran laittaa
pyörimään."

Kolmas korjaamo

"Auto tarvis tuoda tarkastuksen, että selvitää mikä on vikana.
Tai jos olet varma että asia on kompressorissa voit ostaa (etukäteenkin)".

Muistaakseni siis laitoin kysymystä myös muutamaan muuhun paikkaan, jotka olisi lähistöllä.

Ajatus tällä hetkellä, että kompressori ei tuottaisi riittävästi painetta? Eli ei toimi ollenkaan.

Tuollaisen kohdan löysin itse:
"Ilmastointilaitteen kuivauspussin vaihtamista suositellaan edelleen Tesla-ajoneuvoissa, joissa ei ole lämpöpumppua."

Ajatus että voiko tuo tukkeutua niin pahasti, että ilmastointi ei toimi ollenkaan? Vika tuskin siinä kumminkaan on. Eli isossa remontissa tuo "kuivapussi" tietysti vaihdetaan kanssa. On ainakin mahdollista, että tuo osa olisi 9 vuotta vanha jo.

Kannattaa varmasti aloittaa tällä: Model S Service Manual | Tesla

Vaatii tosin Toolbox 3, mutta luulisi sen löytyvän jo useammalta korjaamolta.
 
Kannattaa varmasti aloittaa tällä: Model S Service Manual | Tesla

Vaatii tosin Toolbox 3, mutta luulisi sen löytyvän jo useammalta korjaamolta.
Kiitos! Facen puolella oli myös nyt juttua tuosta Toolbox 3 hommasta.

"It's Tesla model with MCU1 Tegra NVidia so you couldn't do the termal test for it without Tesla Toolbox software"


Eilen laitoin Teslalle myös tiketin. Sen mukaan Ranger ei hoida tuollaista "huoltoa".

Screenshot_2025-05-26-10-52-09-94_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae~2.jpg

Ajatus että Rangerilla voisi tuo Toolbox 3 olla? Ranger olisi näppärä tai sitten joku muu, jolta Toolbox 3 löytyy (Etelä-Pohjanmaa tai mielellään lähellä sitä).


Yhdestä huoltamosta tuli kattava vastaus. Vaikka heillä ei työ onnistukaan.

"Kuulostaa siltä että autosi kompressori on todellakin pettämässä. (Ilmastoinnin tyhjäykseen, ilmastoinnin huuhteluun sekä täyttämiseen). Teslan ohjeiden mukaan on suositeltavaa ilmastoinnin järjestelmän huuhtelu ennen uuden kompressorin asentamista ja järjestelmän täyttämistä. Kompressorin pettäessä mekaanisesti sieltä yleensä irtoaa ilmastoinnin järjestelmään metallipölyä joka täytyy huuhdella pois ettei se kierrä järjestelmässä särkemässä uutta kompressoria."
 
Yhdestä huoltamosta tuli kattava vastaus. Vaikka heillä ei työ onnistukaan.

"Kuulostaa siltä että autosi kompressori on todellakin pettämässä. (Ilmastoinnin tyhjäykseen, ilmastoinnin huuhteluun sekä täyttämiseen). Teslan ohjeiden mukaan on suositeltavaa ilmastoinnin järjestelmän huuhtelu ennen uuden kompressorin asentamista ja järjestelmän täyttämistä. Kompressorin pettäessä mekaanisesti sieltä yleensä irtoaa ilmastoinnin järjestelmään metallipölyä joka täytyy huuhdella pois ettei se kierrä järjestelmässä särkemässä uutta kompressoria."

ja siis tämähän ohje pätee jokaiseen, missä mekaaninen ilmastoinnin kompressori.

Ihan sama, jos järjestelmä pääsee kokonaan tyhjäksi, se pitää huuhdella, kuivain ja suodattimet vaihtaa ja sitten vasta täyttö.
 
Umpiot kiskottu irti jos nyt kuitenkin innostuisi hinkkaamaan ja hartsittamaan nuo.

Vaihdoin sivuvalopolttimot - tosin jälleen kerran erikoisempi malli on erikoisempi malli. Ohjekirja kyllä kehuu auliisti, että polttimon kanta on W5W/T10 (Netistä ladattu). Mutta eipäs olekaan, vaan BAY9S. Mutta noita tuli onneksi tilattua jo viime kesänä toiseen, niin sattuipas kuitenkin löytymään sopivat - kunhan nyt eivät ala herjailemaan. Tämä V70 -laitos ei ole ihan niin nuuka vastuksesta, kun autossa on jo tehtaalta lähtien ledejä.

e. Umpiot takaisin paikallaan - on tuo kyllä niin onneton tuikku ainakin valoisassa, että ei mikään ihme, ettei noita ole huomannut. Mutta onpahan nyt ledit sielläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kysästäänpä täältä kun topikki on lähimpänä aihetta enkä alkanu tekemään pelkästään tän vuoksi uutta lankaa.

Auto vaihtu ja uudessa on tämmönen irroitettava vetokoukku:

vetokoukku.jpeg


Kysymys kuuluukin, että miten hemmetissä tuo pitäis saada pois? Punanen nuppi on avain ja kun siitä kääntää niin tuo isompi musta nuppi liikkuu ulos päiin. Mutta vaikka tuossa on nuoli alaspäin eli pitäis kääntää alas niin tuo musta nuppi ei hievahdakaan mihinkään. Ei tunnu olevan ruosteen ansioista jumissa kun siinä on ihan pieni liike havaittavissa, ennemin tuntuu mekaaniselta esteeltä. Yrittäny tässä googlettaa, mutta selkeää vastausta en ole mistään saanu.
 
Kysästäänpä täältä kun topikki on lähimpänä aihetta enkä alkanu tekemään pelkästään tän vuoksi uutta lankaa.

Auto vaihtu ja uudessa on tämmönen irroitettava vetokoukku:

vetokoukku.jpeg


Kysymys kuuluukin, että miten hemmetissä tuo pitäis saada pois? Punanen nuppi on avain ja kun siitä kääntää niin tuo isompi musta nuppi liikkuu ulos päiin. Mutta vaikka tuossa on nuoli alaspäin eli pitäis kääntää alas niin tuo musta nuppi ei hievahdakaan mihinkään. Ei tunnu olevan ruosteen ansioista jumissa kun siinä on ihan pieni liike havaittavissa, ennemin tuntuu mekaaniselta esteeltä. Yrittäny tässä googlettaa, mutta selkeää vastausta en ole mistään saanu.

Siis kai sä vedät sen mustan ulos (oikealle) ennen kuin koitat kääntää sitä?
 
Ei auta tätä asiaa, mutta tuollaiset värikoodatut, esim vihreät ja punaiset merkit on varsinaisia suunnittelun kukkasia, välillä vihreä tarkoittaa OK, ON, Lukossa, Saa mennä ja välillä taas päinvastoin. Paljon selkeämpi vaihtoehto tuossakin olisi lukko auki/lukko kiinni symboli.
 
Juu siis tietenkin. Eli musta nuppi ulosvedettynä ei kierry kumpaankaan suuntaan. Pientä välystä on, muttei sen enempää.

Meillä on samanlainen, voi joutua ihan kaksin käsin kääntämään. Eli mustaa ulospäin ja väkevä vääntö alaspäin. Ja ei, en ota vastuuta jos rikkontuu.
 
Meillä on samanlainen, voi joutua ihan kaksin käsin kääntämään. Eli mustaa ulospäin ja väkevä vääntö alaspäin. Ja ei, en ota vastuuta jos rikkontuu.

Joo ei, ei edes yritä. Tuossa tuntee selvästi ku alkaa vääntään, että ottaa metalliin kiinni. Ikään ku siinä olis joku lukko edelleen päällä. Kokeilin vielä isoilla pihdeilläki vääntää, mutta tuosta muoviosasta on aika hemmetin vaikia saada kunnolla otetta. No olkoot siinä sitten "puskurina" jos joku perään ajaa.
 
Joo ei, ei edes yritä. Tuossa tuntee selvästi ku alkaa vääntään, että ottaa metalliin kiinni. Ikään ku siinä olis joku lukko edelleen päällä. Kokeilin vielä isoilla pihdeilläki vääntää, mutta tuosta muoviosasta on aika hemmetin vaikia saada kunnolla otetta. No olkoot siinä sitten "puskurina" jos joku perään ajaa.

Laita kyselyä noita asentaviin liikkeisiin tai valmistajalle, josko saisi vinkkiä mihin liukkaria..
 
Laita kyselyä noita asentaviin liikkeisiin tai valmistajalle, josko saisi vinkkiä mihin liukkaria..

Pitääpä ens viikolla laitella josko osaisivat vastata. Laitoin nyt jokaiseen väliin ja reikään WD-40 aika huolella niin kattoo huomenna vaikuttiko mitään.
 
Kysästäänpä täältä kun topikki on lähimpänä aihetta enkä alkanu tekemään pelkästään tän vuoksi uutta lankaa.

Auto vaihtu ja uudessa on tämmönen irroitettava vetokoukku:

vetokoukku.jpeg


Kysymys kuuluukin, että miten hemmetissä tuo pitäis saada pois? Punanen nuppi on avain ja kun siitä kääntää niin tuo isompi musta nuppi liikkuu ulos päiin. Mutta vaikka tuossa on nuoli alaspäin eli pitäis kääntää alas niin tuo musta nuppi ei hievahdakaan mihinkään. Ei tunnu olevan ruosteen ansioista jumissa kun siinä on ihan pieni liike havaittavissa, ennemin tuntuu mekaaniselta esteeltä. Yrittäny tässä googlettaa, mutta selkeää vastausta en ole mistään saanu.

Itsellä oli sama ongelma uudessa autossa ja vastaus löytyi youtubesta. Youtubesta löytyi video tuonkin mallin toiminnasta.
 
Onko se avain nyt varmasti väännetty tarpeeksi pitkälle että lukitus on auki
 
Kannattaa myös koittaa "hieman" rynkyttää sitä koukkua nupin päästä samalla kun vääntää avausmekanismia. Jos siinä on ollut hieman liikaa aisapainoa päällä, niin mekanismin lukituskieleke voi hyvinkin olla hieman jännityksen alla.
 
Jos on jumissa niin lekalla vaan surutta iskua, kyllä se sieltä sitten antautuu.
 
Umpiot kiskottu irti jos nyt kuitenkin innostuisi hinkkaamaan ja hartsittamaan nuo.

Vaihdoin sivuvalopolttimot - tosin jälleen kerran erikoisempi malli on erikoisempi malli. Ohjekirja kyllä kehuu auliisti, että polttimon kanta on W5W/T10 (Netistä ladattu). Mutta eipäs olekaan, vaan BAY9S. Mutta noita tuli onneksi tilattua jo viime kesänä toiseen, niin sattuipas kuitenkin löytymään sopivat - kunhan nyt eivät ala herjailemaan. Tämä V70 -laitos ei ole ihan niin nuuka vastuksesta, kun autossa on jo tehtaalta lähtien ledejä.

e. Umpiot takaisin paikallaan - on tuo kyllä niin onneton tuikku ainakin valoisassa, että ei mikään ihme, ettei noita ole huomannut. Mutta onpahan nyt ledit sielläkin.

Seison vieläkin korjattuna. Nuo helkutin BAY9St on etuvilkut. Näin ollen myös katastusmies on merkinnyt väärin sivuvalot rikkinäiseksi, vaikka etuvilkut olivat pimeänä.

Sivuvaloissa on nyt oranssit ledit, jotka tuntuvat kyllä olevan sen verran tuikut, että taidan vaihtaa kirkkaisiin. Ja jo kerran vastusarvoltan korjatut vilkut nakuttavat taas nopeaan vasemmalla. Onneksi tilasin pussillisen vastuksia jo viime kesänä, niin laitetaanpa palikkaa väliin.
 
Paitsi jos niitä pitää paikallaan vain, kun on vetotarvetta. Grand Scenicin irrotettava koukku oli aika timmissä kunnossa vielä 14 vuoden ikäiseäkin.
Ei kai niitä kukaan irroittele, etenkään jos kärryn omistaa ja sitä silloin tällöin vetää perässään. Mä en muutenkaan oikein älyä koko irroitettavan koukun ideaa, miksi ihmeessä se pitäisi joskus saada irti? Vai onko siinä sama juttu, kun siinä että joistakin uudemmista autoista piilotetaan pakoputken ulostulo piiloon, koska se on joidenkin mielestä niin ruma?
Jos sitten taas on auto jossa sitä koukkua ei ikinä ole pidetty paikallaan, päästäänkin siihen toiseen ongelmaan, eli jos joku joskus sitten haluaisikin sen kiiltävän käyttämättömän minttikuntoisen koukun asentaa paikalleen, se ei helpolla onnistu, kun se tumppi ja lukko siellä auton perässä on kuitenkin ruosteessa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 407
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom