Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jarrulevyt nyt ruostuu jos auto seisoo viikonkin.

Tässä nyt tuskin on kyse siitä, että jarrulevyssä on yhdessä jarrutuksessa irtilähtevä pintaruoste. Todennäköisesti kyseessä on enemmänkin tämän kuvan kaltainen tilanne, jossa levy on ruostunut ja urautunut:
1746302516458.jpeg

(kuva netistä)
 
No tällä kertaa kävi näin. Itseäkin ärsytti kun tuollaista pikkujutuista hylkäsi. Tosin se jarrulevyn sisäpinta oli aika hurjannäköinen. On minulla kokemusta kun molemmat helmat on puhki koko matkalta ja tulee pelkkä korjauskehoitus.
Kyllä se suojakumi kannattaa pistää kuntoon, nopsaan se nivel tykkä kyttyrää ja leipoo sitten kesken ajon. Ei toki itse autoaan ylläpitävälle ongema mutta irma 78v voi ihmetellä mistä raksutus kuuluu.

Kait se ukosta riippuu tuleeko hylsy vai kehotus.
 
Tässä nyt tuskin on kyse siitä, että jarrulevyssä on yhdessä jarrutuksessa irtilähtevä pintaruoste. Todennäköisesti kyseessä on enemmänkin tämän kuvan kaltainen tilanne, jossa levy on ruostunut ja urautunut:
1746302516458.jpeg

(kuva netistä)

Joo kun sisemmät männät on ties milloin liikkuneet niin kyllä se jarrulevy alkaa ruostumaan ja uraa tulee paljon. Ei ollut hinkua alkaa siistimään vanhaa levyä vaikka sitäkin on tullut harrastettua. Ja kyllä uuden osan laittaminen on mukavampaa.
20250504_074706.jpg
 
Kyllä se suojakumi kannattaa pistää kuntoon, nopsaan se nivel tykkä kyttyrää ja leipoo sitten kesken ajon. Ei toki itse autoaan ylläpitävälle ongema mutta irma 78v voi ihmetellä mistä raksutus kuuluu.

Kait se ukosta riippuu tuleeko hylsy vai kehotus.

Käsittääkseni riippuu katsastusperusteista eikä ukosta. En ole kyllä aikaisemmin kuullut, että kellekään olisi tullut hylsyä pelkän suojakumin takia.

Kummastakaan en tiedä, miten kauan on ollut rikki, kun on itselle tullessa olleet jo valmiiksi.

Eikä se nivel kyllä ihan suoraan leivo kiinni, vaan ihan kohtuullista ääntä pitää ennen sitä..

Mitenkään nuo ei ole omien autojen ajoon toistaiseksi vaikuttaneet. Mutta kyllähän ne toki kannattaa laittaa.

Joo kun sisemmät männät on ties milloin liikkuneet niin kyllä se jarrulevy alkaa ruostumaan ja uraa tulee paljon. Ei ollut hinkua alkaa siistimään vanhaa levyä vaikka sitäkin on tullut harrastettua. Ja kyllä uuden osan laittaminen on mukavampaa.
20250504_074706.jpg

Toki näin. Eikä jarrulevyt nyt lähtökohtaisesti niin paljoa maksa, etteikö kannattaisi tehdä. Kiinnosti vaan, että missä kunnossa levyn pitää olla, että sen takia hylätään.
 
Käsittääkseni riippuu katsastusperusteista eikä ukosta. En ole kyllä aikaisemmin kuullut, että kellekään olisi tullut hylsyä pelkän suojakumin takia.

Kummastakaan en tiedä, miten kauan on ollut rikki, kun on itselle tullessa olleet jo valmiiksi.

Eikä se nivel kyllä ihan suoraan leivo kiinni, vaan ihan kohtuullista ääntä pitää ennen sitä..

Mitenkään nuo ei ole omien autojen ajoon toistaiseksi vaikuttaneet. Mutta kyllähän ne toki kannattaa laittaa.

Myöhästä se suojakumin vaihto on siinä vaiheessa, kun ääni alkaa kuulumaan..

Kyllä se suojakumi kannattaa pistää kuntoon, nopsaan se nivel tykkä kyttyrää ja leipoo sitten kesken ajon. Ei toki itse autoaan ylläpitävälle ongema mutta irma 78v voi ihmetellä mistä raksutus kuuluu.

Kait se ukosta riippuu tuleeko hylsy vai kehotus.


Suojakumista tulee vain kehoitus, ei hylkyä. Sivulla 50
 
Myöhästä se suojakumin vaihto on siinä vaiheessa, kun ääni alkaa kuulumaan..




Suojakumista tulee vain kehoitus, ei hylkyä. Sivulla 50

Kuten sanoin, ei mitään käryä, miten kauan on olleet rikki. On sen verran viheliäinen homma, ettei huvita alkaa missään katoksessa tekemään ja liikkeessä maksaa 200e. Ja ääni voi silti alkaa seuraavalla viikolla, jolloin menee koko nivel uusiksi.

Tarkoitin lähinnä, ettei se nivel kyllä vauhdista leivo kiinni ennen ääntämistä.
 
Kuten sanoin, ei mitään käryä, miten kauan on olleet rikki. On sen verran viheliäinen homma, ettei huvita alkaa missään katoksessa tekemään ja liikkeessä maksaa 200e. Ja ääni voi silti alkaa seuraavalla viikolla, jolloin menee koko nivel uusiksi.

Tarkoitin lähinnä, ettei se nivel kyllä vauhdista leivo kiinni ennen ääntämistä.

Sellainen motonetin tms liimattava tarvikekumi oli yllättävän laadukkaan tuntuinen (kun vertaa normi tarvikekumeihin) ja kesti ainakin vuoden mitä auto mulla oli.
 
Entisointiprojekti seisonut noin 10 vuotta, yllätys bensatankki täynnä ruostetta, imulinja 100% tukossa.
Fosforiahappo ilmeisesti paras bensatankkiin, luo jonkinmoisen suojaavan kerroksen ruosteenpoiston lisäksi?
Fosforihappoa en löytänyt, mutta elintarvikehyllystä löyty jauhemaista sitruunahappoa ja viinietikkaa, sekä soodaa.
Pari päivää litkut muhinut, ruoste alkanut irrota, seuraavaksi tankkiin muttereita ja rajua sekoitusta.
Luin myös että käsittelyn jälkeen pitäisi happamuus neutralisoida soodalla?

Tankin pohjalla jonkinlainen imusuodatin? ei mitään mahdollisuutta päästä käsiksi tuohon, mahtaako aueta happokylvyssä :hmm:
 
Entisointiprojekti seisonut noin 10 vuotta, yllätys bensatankki täynnä ruostetta, imulinja 100% tukossa.
Fosforiahappo ilmeisesti paras bensatankkiin, luo jonkinmoisen suojaavan kerroksen ruosteenpoiston lisäksi?
Fosforihappoa en löytänyt, mutta elintarvikehyllystä löyty jauhemaista sitruunahappoa ja viinietikkaa, sekä soodaa.
Pari päivää litkut muhinut, ruoste alkanut irrota, seuraavaksi tankkiin muttereita ja rajua sekoitusta.
Luin myös että käsittelyn jälkeen pitäisi happamuus neutralisoida soodalla?

Tankin pohjalla jonkinlainen imusuodatin? ei mitään mahdollisuutta päästä käsiksi tuohon, mahtaako aueta happokylvyssä :hmm:

Puuilosta löytyy fosforihappoa viemäriaukaisuosastolta (putkenavaajaa)
 
Puuilosta löytyy fosforihappoa viemäriaukaisuosastolta (putkenavaajaa)
Rohkenen näin "varttikemistinä" epäillä, että viemärinavaaja olisi fosforihappoa. Natriumhydroksidia eli lipeää kaikki vastaan tulleet viemärinavausaineet ovat tähän mennessä olleet. Useimmat hapot tehoavat hyvin heikosti orgaaniseen ainekseen, joka viemäreissä yleensä tukoksia aiheuttaa.

Jos nyt forforihappoa haluaa "ruosteensyöjäksi", niin sitä löytyy ihan fosforihapon nimelläkin:

Fosforihappo 85%

Geelimäinen fosforihappo

Jälkimmäisessa fosforihappopitoisuus on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan alle 20% ja geelimäisyys voi olla jossain käyttökohteessa etu, muttei välttämättä bensatankin sisäpinnan käsittelyssä.
 
Rohkenen näin "varttikemistinä" epäillä, että viemärinavaaja olisi fosforihappoa. Natriumhydroksidia eli lipeää kaikki vastaan tulleet viemärinavausaineet ovat tähän mennessä olleet. Useimmat hapot tehoavat hyvin heikosti orgaaniseen ainekseen, joka viemäreissä yleensä tukoksia aiheuttaa.

Jos nyt forforihappoa haluaa "ruosteensyöjäksi", niin sitä löytyy ihan fosforihapon nimelläkin:

Fosforihappo 85%

Geelimäinen fosforihappo

Jälkimmäisessa fosforihappopitoisuus on käyttöturvallisuustiedotteen mukaan alle 20% ja geelimäisyys voi olla jossain käyttökohteessa etu, muttei välttämättä bensatankin sisäpinnan käsittelyssä.

Taisikin olla kalkinpoistoaine nimellä siellä. No tuoteselosteesta lukemalla selviää.
 
Noni, tälle bensatankille riitti sitruunahappo viinietikka liuoskin. Tyhjennyspropun viereen syöpyi nuppineulan pään kokoinen reikä. Ei hirveän houkutteleva homma, mutta edessä bensatankin rälläköinti ja hitsaus :cigarbeye:
IMG_20250504_141408_886.jpg
IMG_20250504_141519_977.jpg
IMG_20250504_142029_908.jpg
 
Löytyihän se äänimerkin rele vihdoin kun painuin iltapäivästä pihalle mallilla "katsotaanpa". Siellä se näemmä hälärin sireenin vieressä on ollut, mutta koska sireeniä on jo murjottu irti muutamaan otteeseen, niin rele bokseineen on ollut irti raudasta ja siksi hiukan huomaamaton. Pyyhinten alta muovi mäkeen, niin johan alkoi löytymään.

Ei auttanut WD-40llä puhdistus eikä irti käyttäminen joten etsimään uutta. Motonetin yleisreleen saldo näytti viittä kappaletta joten sinne siis. Hyvät oli saldot tai sitten palikat oli survottu johonkin väärrän kohtaan. Etsittiin varaosamyyjän kanssa mutta kun ei niin ei. Kävin vielä toteamassa Biltemassa että siellä ei varmaan ole 80-luvun jälkeen valmistettuihin autoihin mitään. :D

Eli tie käy siniselle huomenna, niin ehkäpä tuo sitten ensi viikolla saadaan.

Suolestin vielä vanhan releen kotiin päästyä ja totesin että vesihän sinne on päässyt. Ei sinänsä käämin palamista, mutta hapettumaa sisäpuolellakin ja koko laitos ei inahtanutkaan kun sille antoi 12V.

Noh, ainakin todennäköinen vika äänimerkin hiljentymiseen löytyi - vielä kun saisi varaosan jostain.

e. Näkyy koodinsa perusteella olevan myös Fordeissa (Mondeo ja Transit) käytetty, niin että muualtakin saisi kuin marmoritiskiltä. Tai toki saa eBaysta, mutta ei oikein aika riitä enää venailemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli kaverin "käyttöautoa" rempattua kun se pitäisi katsastaa, epäilen kyllä että pohjasta löytyy mätää kun mazda 6 ja 2007 mallinen. Mut ainakin jarrut on nyt uusittu satuloineen joka nurkkaan, mut olihan nämä vanhat levyt jo aivan kamalassa kunnossa.
Radiota kovemmalle komennolla oli mennyt kun autosta alkaa kuulumaan outoja ääniä.


Jarrua.JPG
 
Rele hankittu. Jokaisessa tarvikeliikkeessä oltiin hoomoilasena, kun ei releen päällä olleella, ilmeisesti Fordin numerolla löytnyt vastaavaa. Kyllähän Boschilla noita diodilla olevia mikroreleitä on, mutta ei tietenkään hyllyssä missään.

Lopulta kyllästyin ja marssin siniselle eli Volvon liikkeelle, niin johan alkoi löytymään ja vieläpä hyllystä. Hinta nyt oli tuplat tarvikereleelle, mutta 8,90e vielä kohtuuden rajoissa.

Olisihan tuon itse etsimällä ja tilaamalla saanut, mutta muutama euro siitä ilosta, että voi lähteä kohta laittamaan auton kasaan ja se kaiketi jopa toimii, on tässä kohtaa muuta harrastamista tärkeämpää.
 
Äänimerkki lähti kyllä toimimaan välittömästi, kun löi uuden releen kiinni eli sikäli homma onnistui mainiosti.

Sen sijaan tuohon releeseen pääsee käsiksi vain irrottamalla pyyhkimien alla olevan muovin. Sinänsä homma ei ole iso ja tullut jo tehtyäkin moneen otteeseen.

Mutta ne pyyhkimien alla olevat kumitiivisteet kannattaa lipastaa talteen heti alkuun. Itsehän en heti muistanut eilen, enkä nyt oikeastaan ehtinyt juuri muuta, kuin irrotella kiinnikkeet toisesta päästä ja nostaa muovia sen verran, että sain päätykappaleen irti. Mutta se riitti. Tiiviste irtosi paikaltaan ja pyörähti johonkin paikkaan x, jota en pystynyt paikallistamaan sitten kerrassa millään. Katsoin jopa moottorin alusmuovin päältä mutta kun ei, niin ei.

Käytin vielä muovinkin uudestaan pois paikoiltaan ja tarkastin välitilan. Samalla lipastin toisen malliksi ja ajoin taas uudestaan marmorille kyselemään. Tilaukseen menivät, hinta sentään jälleen suht. kohtuullinen 8,90e/kpl. Mutta oli kyllä jo huumori loppua kesken. :beye:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 391
Viestejä
4 757 188
Jäsenet
77 472
Uusin jäsen
Yrmy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom