Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minä ajattelin kun Audin hommasin että en varmasti hommaa mitään merkkikohtaista vikakoodinlukijaa :D Kuitenkin se oli hyvin pian lähes pakko hommata erinäisten vikojen vuoksi. Täältä myyntiosastolta käytetty läppäri ja Kiinasta VCDS niin ei ollut iso investointi kuitenkaan.
Toimimattoman parkkitutkan korjaaminen ilman sitä (tai toista testeriä) olisi ollut melko mahdotonta. Autosta oli rikki kolme neljästä peruutustutkan anturista, vetokoukun boksi ja lisäksi puuttui peruutustutkan piippari.
 
Toyota….kerran luulin nähneeni Toyotan vikakoodinlukujan mutta erehdyin!

Viikolla kun kävin omia romuja katsastamassa niin siinä oli nuori nainen Toyotalla minua ennen ja kun katsuri palasi hän vaan antoi avaimet Toyotan omistajalle eikä edes sanonut mitään! :cool:
 
V70 mk2 käsijarrun säädöstä. Mitä eroa on säätääkö käsijarrua rummun sisällä olevista rissapyöristä jolloin kengät tulevat lähemmäksi rumpua vai käsijarru kahvan luona olevasta säädöstä vaijeria tiukentamalla? Eikö kummassakin tapauksessa kengät tule lähemmäksi rumpua samalla tavalla?
 
V70 mk2 käsijarrun säädöstä. Mitä eroa on säätääkö käsijarrua rummun sisällä olevista rissapyöristä jolloin kengät tulevat lähemmäksi rumpua vai käsijarru kahvan luona olevasta säädöstä vaijeria tiukentamalla? Eikö kummassakin tapauksessa kengät tule lähemmäksi rumpua samalla tavalla?
Säädetään sieltä jarrurummusta jos oikein tehdään ja hienosäätöä voi vielä tehdä sillä kahvan säädöllä. Ei se oikein tehty säätö ole jos vain sitä kahvan vaijeria vedetään tiukemmalle.
 
V70 mk2 käsijarrun säädöstä. Mitä eroa on säätääkö käsijarrua rummun sisällä olevista rissapyöristä jolloin kengät tulevat lähemmäksi rumpua vai käsijarru kahvan luona olevasta säädöstä vaijeria tiukentamalla? Eikö kummassakin tapauksessa kengät tule lähemmäksi rumpua samalla tavalla?
Edelliseen lisään, että kahvasta vaijeri löysälle ja sitten rummuista kengät säädetään ihan iholle niin, että seuraavasta rullan napsahduksesta rengas ei pyörisi. Sitten kahvasta säädetään vaijerista löysät pois niin, että parin kolmen naksahduksen jälkeen renkaat lukkiutuu.
 
Ja jos säätää pelkästään vaijerista niin se mekanismi on jatkuvasti vähän kireällä eikä se automaattinen säätö toimii enää sitäkään vähää mitä normaalisti koska mekanismi ei täysin palaudu.
 
Lisätään vielä, että säätö tarvitsee yleensä tehdä pyöräkohtaisesti, mikä ei onnistu kahvan juuressa olevalla kiristysmutterilla.
 
Kiitoksia vastauksista tyhjäkäynti-ongelmaan!

Joka on äärimmäisen helppo tuon ikäisessä. Virrat päällä antaa olla muutaman sekunnin. Sen jälkeen käyntiin ja pidetään kierroksia 3000rpm 3min ajan. Lopuksi viitisen minuuttia tyhjäkäyntiä.
Tajusin ja muistin että käytin akkua irti monta tuntia yhdessä kohtaa, joten silloinhan tuo sopeutus siis kai pitää tehdä ja koska en sitä tehnyt, niin ongelmahan saattoi olla itse aiheutettu?

No, tein ohjeiden mukaan sopeutuksen - tosin en kuullut missä kohtaa tuuletin lähti käyntiin, joten saattoi mennä pidempään kuin tarve - ja tuon jälkeen tuntui ajellessa jo hetken että hommahan on ilmeisesti auttanut. Mutta kotimatkalla jo alkoi tulla taas kierrosten laskua hyvin alas ja lopulta jopa pientä hyppelyä ykkösellä hitaasti ajaessa.

Järkevämpi olisi varmaan ollut putsatakin se kaasuläppäkotelo ennen sopeutusta mutta ajattelin ensin kokeilla tuota koska auto kuitenkin ihan puskista alkoi tyhjäkäyntinsä kanssa temppuilemaan, joten ajattelin että tuo sopeutuksen tekemättömyys voisikin olla se "vika". No, joko ei ollut tai en saanut sopeutusta tehtyä oikein/kunnolla.

Oli kyllä tympeää hommaa yrittää pitää kierroksia 3000:ssa ja kuunnella josko se tuuletin käynnistyisi (koska tein siis ohjeella, jonka mukaan pitää lopettaa kun tuuletin käynnistyy). Kierroksistakaan en sitä huomannut kun tuntui että kierrokset heitteli jo oman kaasujalan heilumisen takia. Pitkiäkin aikoja tuota sai kyllä pidettyä tarkasti 3000:ssa mutta sitten jalka väsyi tai heilahti ja sai taas yrittää mallata kohdalleen.

Kuinka tarkasti ne kierrokset pitäisi siinä 3000:ssa olla ja onko tuo heti pielessä jos tuota tekee liian kauan? Eli kuinka tarkka tuon kanssa pitää oikeastaan olla?

Sen verran sopeutus ehkä auttoi että tyhjäkäynti on hyvissä lukemissa. Siis aina silloin kun ei käynyt siellä alamaissa. Toisaalta ei se ollut aiemminkaan mielestäni mitenkään erityisen huono silloin kun vain pysyi tasaisena. Ongelmana tuossa siis oikeastaan vain se että tippuu välillä.

Saa nyt nähdä jaksanko enää ruveta säätämään itse tämän kanssa. Huoltamot on ehkä kalliita mutta säästää siinä ettei tarvitse itse kikkailla, hakea aineita ja muuta, yms. Mieluusti toki tekisi ja yrittäisi mutta ainakin minulla on isoin ongelma tilat ja työkalut. Saa olla jatkuvasti hakemassa vähintään jotain puuttuvaa työkalua, ainetta tai muuta ja sitten pitäisi autokatoksessa yrittää näitä tehdä yksinään.

Usein tuntuu että kun alkaa itse jotain säätämään niin ajattelee säästävänsä ja jopa sijoittavansa kun käy ostamassa välineet ja aineet mutta lopputuloksena sitten se, että on maksanut huoltamoreissun lisäksi vielä välineet ja aineet. Sentään en vielä ole onnistunut mitään lisää rikkomaan.
 
2012 Peugeot 208 1,2 VTI tuli parilla tonnilla hankittua muksujen ajo-opetukseen + satunnaisajoon. Jakohihna on vaihdettu vain kerran 90 000 sitten joten se ainakin hoidetaan, onko muuta mitä pitäisi huomioida? Tavoitteena että pysyisi 2 vuotta kasassa, enempi plussaa mutta ei välttämätöntä.
 
2012 Peugeot 208 1,2 VTI tuli parilla tonnilla hankittua muksujen ajo-opetukseen + satunnaisajoon. Jakohihna on vaihdettu vain kerran 90 000 sitten joten se ainakin hoidetaan, onko muuta mitä pitäisi huomioida? Tavoitteena että pysyisi 2 vuotta kasassa, enempi plussaa mutta ei välttämätöntä.
Jakopää,taka-akselin laakerointi ja lämmityslaitteen toiminta.
Tuo taka-akselin laakeroinnin kun antaa jonkun korjaamon vilkaista että on ehjä, niin uskaltaa muksuille antaa ajoon, on hyvinkin yleinen ja vaarallinen ongelma noissa. Katsastus 2026 sen verran kyseenalaista.

Jos nuo kunnossa niin käy nesteet ja renkaat läpi, hyviä autoja siltikin.
 
2012 Peugeot 208 1,2 VTI tuli parilla tonnilla hankittua muksujen ajo-opetukseen + satunnaisajoon. Jakohihna on vaihdettu vain kerran 90 000 sitten joten se ainakin hoidetaan, onko muuta mitä pitäisi huomioida? Tavoitteena että pysyisi 2 vuotta kasassa, enempi plussaa mutta ei välttämätöntä.

Yllä tulikin jo muutama ja öljynkulutusta kannattaa myös seurata, täytät nyt heti öljyn ylämerkkiin saakka ja katsot 500km jälkeen miten paljon sitä on kadonnut. Itselläni Citikan C3 samalla moottorilla kulutti runsaat sata tuhatta ajettuna öljyä sellaisen 7-8 desiä tuhannella kilometrillä ja tämä on noissa yleinen "ominaisuus". Jos autoa ei ole tarkoitus pitää paria vuotta kauempaa eikä kilometrejä kerry valtavasti, ei tuo välttämättä vaadi muita toimenpiteitä kuin muistaa säännöllisesti tarkistaa ja lisätä.
 
Yllä tulikin jo muutama ja öljynkulutusta kannattaa myös seurata, täytät nyt heti öljyn ylämerkkiin saakka ja katsot 500km jälkeen miten paljon sitä on kadonnut. Itselläni Citikan C3 samalla moottorilla kulutti runsaat sata tuhatta ajettuna öljyä sellaisen 7-8 desiä tuhannella kilometrillä ja tämä on noissa yleinen "ominaisuus". Jos autoa ei ole tarkoitus pitää paria vuotta kauempaa eikä kilometrejä kerry valtavasti, ei tuo välttämättä vaadi muita toimenpiteitä kuin muistaa säännöllisesti tarkistaa ja lisätä.
Toi öljynkulutus on kyl noissa yleistä, itelläki oli samanlainen ja aina piti ola kanisteri takakontissa. Mutta mites toi jakohihna, ootko tarkistanu ettei se oo alkanu hapertuu? Noissa 1.2 VTi:ssä on ollu ongelmiaa hihnojen kestävyyden kanssa, varsinki jos öljynvaihtovälit on venyny.
 
Höhö. Accord 2009 2.0 bensan tyhjäkäyntivärinät loppuivat liki sataprosenttisesti tyhjäkäynnin opetusprosessilla. Nyt auto ei tunnu enää rikkinäiseltä, tietenkin moottorista vähän jotain pientä kabiiniin asti tulee. Eipä maksanut kuin vähän palanutta bensiiniä ja häpeän tunteen, kun piti vähän kierroksia antaa auto parkissa. Ja radion koodi piti syöttää. Ja muija vähän rähjäsi, kun sen penkin asetukset katosivat muistista.
Vastaan vanhaan, mutta mikähän tämä prosessi on? Löytyykö manuaalista?
 
Toi öljynkulutus on kyl noissa yleistä, itelläki oli samanlainen ja aina piti ola kanisteri takakontissa. Mutta mites toi jakohihna, ootko tarkistanu ettei se oo alkanu hapertuu? Noissa 1.2 VTi:ssä on ollu ongelmiaa hihnojen kestävyyden kanssa, varsinki jos öljynvaihtovälit on venyny.
Jos minun alkuperäiseen kysymykseeni viittaat niin pistin tosiaan heti autojerryyn tarjouspyynnön jakohihnan vaihdosta kun 177k ajetun huoltokirjassa oli mainittu vain eka vaihto jossa 87k paikkeilla. Öljynvaihtoja yms. kyllä tehty aika hyvään tahtiin huoltokirjan perustella. Ja 610€ maksaa hihnan vaihto ihan hyvin arvostellulla korjaamolla ylihuomenna.
 
Jos minun alkuperäiseen kysymykseeni viittaat niin pistin tosiaan heti autojerryyn tarjouspyynnön jakohihnan vaihdosta kun 177k ajetun huoltokirjassa oli mainittu vain eka vaihto jossa 87k paikkeilla. Öljynvaihtoja yms. kyllä tehty aika hyvään tahtiin huoltokirjan perustella. Ja 610€ maksaa hihnan vaihto ihan hyvin arvostellulla korjaamolla ylihuomenna.
Hyvä että oot jo hommannu hihnan viahtoon. 610€ on kyl ihan kohtuullinen hinta noissa. Mä luin jostain et noissa 1.2 VTi:sä on kans joskus ongelmia öljynpineen knassa, varsinki jos öljyt on päässy loppuu. Mutta jos huoltkoirja näyttää hyvältä niin eiköhän se kestä sen pari vuotta. Tuli vaan mieleen et tarkistitko samalla vesipumpun kunnon, se on usein fiksua vaihtaa samalla ku se hihna on pois.
 
Hyvä että oot jo hommannu hihnan viahtoon. 610€ on kyl ihan kohtuullinen hinta noissa. Mä luin jostain et noissa 1.2 VTi:sä on kans joskus ongelmia öljynpineen knassa, varsinki jos öljyt on päässy loppuu. Mutta jos huoltkoirja näyttää hyvältä niin eiköhän se kestä sen pari vuotta. Tuli vaan mieleen et tarkistitko samalla vesipumpun kunnon, se on usein fiksua vaihtaa samalla ku se hihna on pois.
Tällä tavalla lukee tarjouksessa jonka hyväksyin:

vaihdamme aina täydellisen jakohihnasarjan, joka sisältää:

🔧 Jakohihnan vaihto
🔧 Vesipumpun vaihto
🔧 Jakohihnan rullien ja hihnapyörien vaihto
🔧 Moniurahihnan vaihto
🔧 Jäähdytinnesteen vaihto
🔧 Nokka- ja kampiakselin pulttien vaihto
🔧 Tiivisteet vaihto
🔧 Jäähdytinjärjestelmän huuhtelu
🔧 Kampiakselin Stefan vaihto
🔧 Total moottori öljyt vaihto
🔧 Öljypumpun sihtiin puhdistus
 
Tupakoijan keuhkot. Eiku ilmeisesti pitkään vaihtamatta ollut ”raitis”ilmansuodatin. Kannattaa näitäkin joskus vilkaista.
IMG_2173.jpeg
 
Tupakoijan keuhkot. Eiku ilmeisesti pitkään vaihtamatta ollut ”raitis”ilmansuodatin. Kannattaa näitäkin joskus vilkaista.
Tuo oikeanpuoleinen on aktiivihiilisuodatin, vasemmanpuoleinen paperisuodatin, siitä väriero :kahvi:

Toki samaa mieltä että kannattaa vaihtaa vähintään parin vuoden välein, kun suoraan sitä ilmaa siellä kabiinissa hengitetään.
 
Tuo oikeanpuoleinen on aktiivihiilisuodatin, vasemmanpuoleinen paperisuodatin, siitä väriero
Mietin aluksi samaa mutta kyllä sieltä paikalla olleesta valkoista tuli näkyviin kun vähän pyyhki! :) Sama suodatin.

edit: autolla ajettu 270.0000 km, huoltokirja on Ruotsin ajalta täytyy vilkaista sieltä vihjettä koska suodatin on vaihdettu viimeksi..
 
Voi olla että ehkä enemmän vitutus ketjun kamaa. Vaihdoin nyt itse öljyt ja jumalauta että oli viimeksi korjaamolla vedetty tiukkaan pohjan pultti sekä suodatin. Tuuria että ei ollut kierteet menneet paskaksi. Ja myös pelkäsin tuleeko vaurioita öljypohjan pultin reiän ympärille kun sai tosissaan vääntää.
 
Olen aina ihmetellyt japanilaisten autojen koripultteja, verraten vaikka normaali DIN 961 kuusiopultti + aluslevy. Tiedän, ettei Japanissa ole DIN pultteja, mutta autot ovat kasattu Euroopassa.

Ensiksi, avainkoko on normaalia pienempi, esim. 14 mm vs. normaali 17 mm. Vaikka normaalikoko olisi tilan puolesta mahtunut.

Toiseksi, kannassa on aina pieni päästö, ilmeisesti valmistuksen takia, toisin kuin normaali kuusiopultit. Päästö sitten pyrkii nostamaan avainta ja sorvaa helposti syöpyneen kannan. Ehkä Japanissa on oma avaintyyppi.

Kolmanneksi, nämä ovat vähän kuin tuuma-pultit - yhtä vaikeita löytää, paitsi merkkihuollosta. Ja hinta on sellainen, että sillä saa 10 kpl normaalipultteja.

Autorempoissa, olen usein heittänyt orkkismutterit pois ja korvannut DIN 961 10.9 hienokierrepulteilla. Eipä tarvitse kirota seuraavan kerran avatessa. Vaikka kierreosa olisi hyvä, niin ei lohduta, kun kanta on pyöristynyt.
1779047985577.png
 
Viimeksi muokattu:
Voi olla että ehkä enemmän vitutus ketjun kamaa. Vaihdoin nyt itse öljyt ja jumalauta että oli viimeksi korjaamolla vedetty tiukkaan pohjan pultti sekä suodatin. Tuuria että ei ollut kierteet menneet paskaksi. Ja myös pelkäsin tuleeko vaurioita öljypohjan pultin reiän ympärille kun sai tosissaan vääntää.
Minun ex-focuksesta oli kans öljyroppu vedetty jumiin, ostin pumpun ja vaihtelin yläkautta.
 
Vuosimallia 2016 oleva Octavia 2.0tdi, ~275tkm mittarissa. Ostin tuon viime talvena ja heti muutaman viikon ajojen jälkeen ihmettelin kun tuulettimet jää aina huutamaan ajokertojen jälkeen ja kulutus on melko reipasta; yli 7l, jopa lähempänä 8l ihan maantieajossa. Ensimmäisenä tuli mieleen, että DPF on tukossa ja voihan se noilla kilometreillä ollakin. Ainakin obd11 mukaan nuo dpf:n paine-erot on melkoiset ajossa, liian suuret siis mitä noiden pitäisi olla. Mutta auto itsessään muuten toimii ihan normaalisti, tehot tallella eikä mitään vikakoodeja. Ainoa tosiaan on tuo hyvinkin tiivis regenerointiväli.
Lähdin sitten asiaa selvittelemään vähän enemmän ja huomasin tuon measured sootin kipuavan ihan järkyttävää vauhtia ylöspäin, jopa paikallaan ollessa kierroksia nostaessa tuo juoksee ylöspäin melkoisesti. Kaikista mielenkiintoisinta on se, että kun measured soot saavuttaa ~22g rajan -> calculated soot hyppää silloin sinne samaan arvoon ja regenerointi käynnistyy. Tuo calculated sootin hyppäys saattaa olla siis sekunnissa 3g -> 22g. Eli se ei ole fyysisesti mahdollista. Ja sitten regenoinnin ollessa käynnissä molemmat arvot lähtevät laskemaan ensin tasaisesti, mutta measured soot pysähtyy ajossa noin 14g kun calculated soot jatkaa matkaansa alaspäin. Sitten kun calculated soot on laskenut noin 1g paikkeille (measured on edelleen siellä noin 14g paikkeilla) ja auton ajaa parkkiin ja antaa olla tyhjäkäynnillä niin tuo measured soot lähtee laskemaan järkyttävällä vauhdilla alaspäin ja regenointi toteaa itsensä valmiiksi kun measured soot saavuttaa noin 5,5g. Silloin s&s tulee taas toimintaan ja tyhjäkäyntikierrokset tippuu sinne 800rpm paikkeille.
Katselin myös MAFin ja EGR:n toimintaa ja ne toimivat loogisesti. Muun muassa EGR seuraa hyvin pyydettyjä arvoja ja MAFin arvot tippuvat kun EGR aukeaa. Myöskin pakoputken lämpötila-anturit näyttävät olevan linjassaan virtaavan DPF:n kanssa eli DPF:n jälkeinen lämpötila on ajossa pienempi kuin ennen DPF:ää oleva, vai kertooko tuo edes mistään?

Mulle itselleni tässä kaikessa sekamelskassa jää käsitys, että tuo paine-ero lukema on nyt se syyllinen tähän ihmeelliseen käytökseen. Mutta suurehkot lukemat eivät suoraan viittaa täysin tukkeutuneeseen hiukkassuodattimeen. lämmin tyhjäkäynti on noin 18-20kpa ja tasainen moottoritieajo on jotain 150-180kpan paikkeilla. Ja sen verran olen tuota lokittanut, että käyrä on suhkoht lineaarinen mutta arvot ovat liian suuria. Voiko tällaiset oireet johtua osittain tukkeutuneesta paineanturin putkesta tai siellä paineanturin putken dpf:n puoleisessa päässä olevasta nipan osittaisesta tukkeutumisesta? Vai onko tuo hiukkassuodatin vain yksinkertaisesti tukossa?
 
viimeksi korjaamolla vedetty tiukkaan pohjan pultti sekä suodatin. Tuuria että ei ollut kierteet menneet paskaksi.
Oletettavasti suodatin oli kiristetty jollain kuppiavaimella ja 1/2" vääntimellä?
Monissa peltivaippasuodattimissa ohje on kiristää käsin (ilman työkaluja), eikä silloin saa kierteitä hajalle. Mutta kiristäjän ei tarvitse olla mikään voimailija, että vuoden päästä avattaessa, voi joutua käyttämään apuvälinettä.
 
Oletettavasti suodatin oli kiristetty jollain kuppiavaimella ja 1/2" vääntimellä?
Monissa peltivaippasuodattimissa ohje on kiristää käsin (ilman työkaluja), eikä silloin saa kierteitä hajalle. Mutta kiristäjän ei tarvitse olla mikään voimailija, että vuoden päästä avattaessa, voi joutua käyttämään apuvälinettä.
Joo ei kyllä ole tietoa millä se on edellisellä kerralla kiristetty. Kun päätin vaihdattaa korjaamolla samalla kertaa kun oli myös jarruremonttia. Ja voi toisiaan mennä tiukkaan jos tiivisterengas kuivahtaa.
 
Caster-kulmat heittää 1.1 astetta toisiinsa nähden. Mitä tuolle kannattaa tehdä, kun autossa ei ole varsinaista caster-säätöä? Tekeekö jotkin pajat manuaalisäätöä apurunkoa nytkyttymällä? Onko kenties jokin pusla tms. kulunut?

Käytin siis suuntauksessa, kun ratti oli jäykempi kääntää toiseen suuntaan. Siinäpä tuli selitys.

Yli 1 aste kuulostaa kyllä paljolta. Tosin ratin tuntuma ei kauhean pahasti ole toispuoleinen, kun vaimo ei huomaa eroa. :)
 
Oletettavasti suodatin oli kiristetty jollain kuppiavaimella ja 1/2" vääntimellä?
Monissa peltivaippasuodattimissa ohje on kiristää käsin (ilman työkaluja), eikä silloin saa kierteitä hajalle. Mutta kiristäjän ei tarvitse olla mikään voimailija, että vuoden päästä avattaessa, voi joutua käyttämään apuvälinettä.
Tulee vedettyä momenttiavaimella kun itse vaihtaa. Sekä suodatin että pultti. Ei ole iso homma ja on ainakin tehnyt voitavansa että on oikein kiristetty.
 
Volvo S40 II koppaa ja automaatti ilmastointi.

- Tuntuu, ettei ilmastoinnissa riitä teho. Tuntuu, että tuulettimet ovat liian pienellä säädöllä jos vertaa viime kesään. Jos säätää huomattavasti alemmaksi kuin ennen riittänyt 20c, sillä saa edes jotenkin sopivaksi sisälämmön.
- JOS auton ilmastoinnin säätää manuaalisesti minimi lämmölle, mittasin tuollaisella kodin seinämittarilla alle 5c lämpöä, mitä venttiileistä tulee (en jaksanut kuin 5min mittailla, kun huomasin että kyllähän tuo jäähdyttää)
- Kabiinin lämpöanturi surisee erittäin kuuluvasti -> liekkö se syyllinen, jos manuaalisesti ilmastoinnissa on tehoa mutta automaatti ei toimi toivotunlaisesti? Anturi puhdistettu, ei vaikutusta toimintaan.
- Ilmastointi huollettu viime kesänä, ainakin raportin mukaan oikea määrä täytetty. Vajausta ei ollut kuin alle 100g, vaikka viime huollosta 5 vuotta (jolloin vaihdettiin ilmastointiin osia vuodon vuoksi).

Onko tuo epäilemäni sisälämpö anturi syypää automaatti-ilmastoinnin jännään käyttäytymiseen?

IMG_20260518_180602.jpg

IMG_20260518_180426.jpg

Marmorilla 134e, ettei ihan huvikseen viitsi vaihtaa.
 
Caster-kulmat heittää 1.1 astetta toisiinsa nähden. Mitä tuolle kannattaa tehdä, kun autossa ei ole varsinaista caster-säätöä? Tekeekö jotkin pajat manuaalisäätöä apurunkoa nytkyttymällä? Onko kenties jokin pusla tms. kulunut?

Käytin siis suuntauksessa, kun ratti oli jäykempi kääntää toiseen suuntaan. Siinäpä tuli selitys.

Yli 1 aste kuulostaa kyllä paljolta. Tosin ratin tuntuma ei kauhean pahasti ole toispuoleinen, kun vaimo ei huomaa eroa. :)

Kyllä tuollainen valettu terästukivarsikin voi vääntyä ja aiheuttaa eroa. Toki tämä ainakin tässä tapauksessa olisi vähentänyt casteria ohjearvosta.

Mun mielestä 1 aste ei kauheasti ole, auton kuormaus/jousituksen korkeus voi myös vaikuttaa todella paljon enemmän.

C3B2C9CE-A8BC-445E-8314-8599075470A3.jpeg
 
Volvo S40 II koppaa ja automaatti ilmastointi.

- Tuntuu, ettei ilmastoinnissa riitä teho. Tuntuu, että tuulettimet ovat liian pienellä säädöllä jos vertaa viime kesään. Jos säätää huomattavasti alemmaksi kuin ennen riittänyt 20c, sillä saa edes jotenkin sopivaksi sisälämmön.
- JOS auton ilmastoinnin säätää manuaalisesti minimi lämmölle, mittasin tuollaisella kodin seinämittarilla alle 5c lämpöä, mitä venttiileistä tulee (en jaksanut kuin 5min mittailla, kun huomasin että kyllähän tuo jäähdyttää)
- Kabiinin lämpöanturi surisee erittäin kuuluvasti -> liekkö se syyllinen, jos manuaalisesti ilmastoinnissa on tehoa mutta automaatti ei toimi toivotunlaisesti? Anturi puhdistettu, ei vaikutusta toimintaan.
- Ilmastointi huollettu viime kesänä, ainakin raportin mukaan oikea määrä täytetty. Vajausta ei ollut kuin alle 100g, vaikka viime huollosta 5 vuotta (jolloin vaihdettiin ilmastointiin osia vuodon vuoksi).

Onko tuo epäilemäni sisälämpö anturi syypää automaatti-ilmastoinnin jännään käyttäytymiseen?

IMG_20260518_180602.jpg

IMG_20260518_180426.jpg

Marmorilla 134e, ettei ihan huvikseen viitsi vaihtaa.
Kai V-toolilla tai vastaavalla vikakoodinlukijalla näkee mitä arvoa anturi näyttää? Mittaa paljonko resistorin vastus on, jotain 2-5 kOhm luokkaa kai voisi huoneenlämmössä olla.
 
Kai V-toolilla tai vastaavalla vikakoodinlukijalla näkee mitä arvoa anturi näyttää? Mittaa paljonko resistorin vastus on, jotain 2-5 kOhm luokkaa kai voisi huoneenlämmössä olla.
Toi V-toolilla katsominen ois kyl fisku tapa, mut eihän kaikilla oo semmosta. Mä oon miettiny et voisko sitä resistanssia mitata ihan yleismittarilla ja verrata johonki taulukkoon, mut en oo varma onko niitä arvoja missään julkisesti. Tulee vaan mieleen et onks toi anturi jotenki tunnettu ongelma noissa S40:sä vai voiko olla joku ihan muu vika?
 
Caster-kulmat heittää 1.1 astetta toisiinsa nähden. Mitä tuolle kannattaa tehdä, kun autossa ei ole varsinaista caster-säätöä? Tekeekö jotkin pajat manuaalisäätöä apurunkoa nytkyttymällä? Onko kenties jokin pusla tms. kulunut?

Käytin siis suuntauksessa, kun ratti oli jäykempi kääntää toiseen suuntaan. Siinäpä tuli selitys.

Yli 1 aste kuulostaa kyllä paljolta. Tosin ratin tuntuma ei kauhean pahasti ole toispuoleinen, kun vaimo ei huomaa eroa. :)
Onko autolla paukautettu kuoppaan tai kivetykseen oikein kunnolla, jossain vaiheessa vai oliko tuo jo vanha "vamma" ja oli rengaskulmat muilla säädöillä kompensoitu ajettaviksi? Kannattaa kysyä vaimoltakin varmaan :vihellys:

Rengaskulmasäätöjen suuruuserot ovat suhteessa siihen paljonko tuo eroaa suositellusta säätöarvosta PROSENTTEINA. Jos sulla on 7 asteen casterit vakiona niin tuo yksi aste on aika pieni ongelma, mutta jos on joku 2 asteen suositus niin johan oltaisiin melkoisen arveluttavissa lukemissa. (Sama koskee epäsymmetrisiä camber kulmiakin. Puolikas aste on paljon, jos renkaat ovat lähes pystyssä.)

Eiköhän osaava paja löysää apurungon kaikki kiinnityspisteet ja muut rengastuennan säätöihin vaikuttavat pultit ja etsi ensin mahdollisimman toimivan kompromissin mitä on tuolleen saatavilla. Tietysti pitäisi osien ja puslien olla ehjiä, muuten tuo on ajan hukkaa.
 
Nyt on taas aika korjailla volvoa. Ajelin tuossa motaria ja rekan takana niin sen alta ilmestyi sitten minun eteen jonkun auton pakoputkesta pätkä, joku pönttö. En kerennyt siinä sitä väistämään enkä olisi voinut vasemmalle edes mennä kun auto ohitti juuri.

Pohjapanssari meni solmuun ja yksi moottorin kannake halkesi mitä tuli silmäiltyä kun sain auton pukille ajettua. Suhkoht vähällä näillä näkymin selvisin. Onneksi tuli muutama vuosi sitten tehtyä vähän paksummasta alumiinista tuo panssari niin saattoi ottaa kovimmat iskut.

Kävin tuota kannaketta kyselemässä motonetistä niin ei saanut edes tilattua ja kaikissa noissa trodo, skruvat jne. niin ei edes löytynyt. Saksasta löyty yksi kappale niin se meni tilaukseen. 40€ ja postit 30€ :/
 
Toi V-toolilla katsominen ois kyl fisku tapa, mut eihän kaikilla oo semmosta. Mä oon miettiny et voisko sitä resistanssia mitata ihan yleismittarilla ja verrata johonki taulukkoon, mut en oo varma onko niitä arvoja missään julkisesti. Tulee vaan mieleen et onks toi anturi jotenki tunnettu ongelma noissa S40:sä vai voiko olla joku ihan muu vika?
Valitettavasti ei löydy kuin obd2 bluetooth härveli + torque. Ei näy volvon suhteen kovinkaan paljon infoja siitä.

Kai V-toolilla tai vastaavalla vikakoodinlukijalla näkee mitä arvoa anturi näyttää? Mittaa paljonko resistorin vastus on, jotain 2-5 kOhm luokkaa kai voisi huoneenlämmössä olla.
Eikä löydy ehjää sähkömittaria valitettavasti.

Edit. V-tool olikin ohjelma minkä saa ihan androidille. Kävin kokeilemassa, jotain valitteli ettei obd sovittimessani ole kaikkia toiminnallisuuksia JA en löytänyt sensoreista lainkaan mitään sisäilmalämpöön viittaavaa. Ehkä liian vanha volvo.

Mutta auto viileni kun manuaalisesti säädin vaikka ulkona melkein 27c. Automaatilla onneton tuhnu tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko autolla paukautettu kuoppaan tai kivetykseen oikein kunnolla, jossain vaiheessa vai oliko tuo jo vanha "vamma" ja oli rengaskulmat muilla säädöillä kompensoitu ajettaviksi? Kannattaa kysyä vaimoltakin varmaan :vihellys:

Rengaskulmasäätöjen suuruuserot ovat suhteessa siihen paljonko tuo eroaa suositellusta säätöarvosta PROSENTTEINA. Jos sulla on 7 asteen casterit vakiona niin tuo yksi aste on aika pieni ongelma, mutta jos on joku 2 asteen suositus niin johan oltaisiin melkoisen arveluttavissa lukemissa. (Sama koskee epäsymmetrisiä camber kulmiakin. Puolikas aste on paljon, jos renkaat ovat lähes pystyssä.)

Eiköhän osaava paja löysää apurungon kaikki kiinnityspisteet ja muut rengastuennan säätöihin vaikuttavat pultit ja etsi ensin mahdollisimman toimivan kompromissin mitä on tuolleen saatavilla. Tietysti pitäisi osien ja puslien olla ehjiä, muuten tuo on ajan hukkaa.
Ohjauksen toispuoleisuus ilmeni sen jälkeen, kun olin laskenut auton apurungon varassa pukille huolimattomasti. Herkkiä vissiin nämä nykyautot.

Ohjeistuksista en tiedä, mutta nyt vasemmalla on reilu 9 astetta ja oikealla vajaa 8 astetta. Oikea on sallitun sisällä, mutta 8 on näemmä jo yli (tasan 8 ennen suuntausta). Vasemmalla n. 14 % enemmän kuin oikealla.
 
Valitettavasti ei löydy kuin obd2 bluetooth härveli + torque. Ei näy volvon suhteen kovinkaan paljon infoja siitä.


Eikä löydy ehjää sähkömittaria valitettavasti.

Edit. V-tool olikin ohjelma minkä saa ihan androidille. Kävin kokeilemassa, jotain valitteli ettei obd sovittimessani ole kaikkia toiminnallisuuksia JA en löytänyt sensoreista lainkaan mitään sisäilmalämpöön viittaavaa. Ehkä liian vanha volvo.

Mutta auto viileni kun manuaalisesti säädin vaikka ulkona melkein 27c. Automaatilla onneton tuhnu tällä hetkellä.

Puhaltimen nopeus auto asennossa siis oireilee, mutta 1...5 ei? Olisko potikka kulunut, muistelisin yhdessä volvossa, olikohan juurikin s/v40, tullut vastaavaa vastaan aikanaan.
 
Puhaltimen nopeus auto asennossa siis oireilee, mutta 1...5 ei? Olisko potikka kulunut, muistelisin yhdessä volvossa, olikohan juurikin s/v40, tullut vastaavaa vastaan aikanaan.
Nopeus sekä ilmastoinnin tehon säätö. Autossa on valinnat puhaltimen nopeudelle sekä lämpötilalle, asteikko on laajempi kuin 1-5. Manuaalisesti työntää kylmää, kun laittaa esim pyynnin 17c ja nopeuden vajaaseen puoleen väliin. Automaatti asennolla 17c auto jää liian lämpimäksi.

Viime kesänä toimi normaalisti.

Tarkemmin kun miettii, lopputalvesta myös lämmitys käyttäytyi jännästi automaatilla ja jouduin laittamaan pyynnin korkeammalle kuin normaalisti, että lämpöä riitti pakkasella.
 
Puhaltimen nopeus auto asennossa siis oireilee, mutta 1...5 ei? Olisko potikka kulunut, muistelisin yhdessä volvossa, olikohan juurikin s/v40, tullut vastaavaa vastaan aikanaan.
Noi potikat on kyllä aika tyyiplilnen vika noissa. Tuli itellä vastaan joskus ja vaihdoin sen, auttoi siihen puolikkaaseen nopeuteen. Mutta mite toi sun manuaalisäätö, eiks se oo vaan joku väliaikainen kikka? Mä oon miettiny et voisko se olla joku ohjausyksikön häröily, jos automaatti ei osaa säätää oikein.
 
Noi potikat on kyllä aika tyyiplilnen vika noissa. Tuli itellä vastaan joskus ja vaihdoin sen, auttoi siihen puolikkaaseen nopeuteen. Mutta mite toi sun manuaalisäätö, eiks se oo vaan joku väliaikainen kikka? Mä oon miettiny et voisko se olla joku ohjausyksikön häröily, jos automaatti ei osaa säätää oikein.
En oikein potikkaan usko, kun säätimet toimivat. Automaatti ilmastointi taas vain tehoton. Toki toivon, ettei tuo ohjausyksikkö ole rikki, käsittääkseni joutui jonkin verran purkamaan että saa vaihdettua (toki hyvä puoli että käytettynä näemmä löytyy paljon).

Alla vastaavasta ohjausyksiköstä kuva.

o-f897d73d3b59508bfb0846868317a8a3-volvo_v50_climate_control_unit.jpg
 
Ohjauksen toispuoleisuus ilmeni sen jälkeen, kun olin laskenut auton apurungon varassa pukille huolimattomasti. Herkkiä vissiin nämä nykyautot.

Ohjeistuksista en tiedä, mutta nyt vasemmalla on reilu 9 astetta ja oikealla vajaa 8 astetta. Oikea on sallitun sisällä, mutta 8 on näemmä jo yli (tasan 8 ennen suuntausta). Vasemmalla n. 14 % enemmän kuin oikealla.
Onpas hurjan suuret casterit :) En tiennyt, että missään tavallisessa autossa käytetään noin suuria kulmia.

Hmm... tuo 14% ei kuulosta hirveän pahalta noilla spekseillä. Vähän vaikea hahmotta, kun on noin erilainen kuin olen itse edes koskaan varmaan ajanut (ainakaan koeajoa enempää). Kyllä itseäni häiritsee jos ohjaus on toiseen suuntaan eri tuntoinen kuin toiseen. Aivot kyllä korjaavat tuon virheen ajaessa, mutta ei se hyvä asia ole.

Olisikohan vaan ollut huono tuuri ja autoa tukeva pukki painanut sopivasti jostain kohdasta ja joku yksittäinen säätöpultti liikkunut muutamia millejä ja kääntänyt tuon casterin. Jos apurunko ei ole vääntynyt/vioittunut tuossa samalla niin tuo lienee säädettävissä aika helposti kohdilleen.
 
Edelliseen liittyen aloin vielä miettimään mitä tapahtuu, jos raidetanko menee vinoksi/mutkalle. Rengaskulmamittauslaite (laserit+peilit) olettaa nuo ohjauksen komponentit symmetrisiksi niin mitä mittaustuloksia laite näyttää A) ilman säätämistä B) vain aurauskulman säädön jälkeen?
 
Volvo S40 II koppaa ja automaatti ilmastointi.

- Tuntuu, ettei ilmastoinnissa riitä teho. Tuntuu, että tuulettimet ovat liian pienellä säädöllä jos vertaa viime kesään. Jos säätää huomattavasti alemmaksi kuin ennen riittänyt 20c, sillä saa edes jotenkin sopivaksi sisälämmön.
- JOS auton ilmastoinnin säätää manuaalisesti minimi lämmölle, mittasin tuollaisella kodin seinämittarilla alle 5c lämpöä, mitä venttiileistä tulee (en jaksanut kuin 5min mittailla, kun huomasin että kyllähän tuo jäähdyttää)
- Kabiinin lämpöanturi surisee erittäin kuuluvasti -> liekkö se syyllinen, jos manuaalisesti ilmastoinnissa on tehoa mutta automaatti ei toimi toivotunlaisesti? Anturi puhdistettu, ei vaikutusta toimintaan.
- Ilmastointi huollettu viime kesänä, ainakin raportin mukaan oikea määrä täytetty. Vajausta ei ollut kuin alle 100g, vaikka viime huollosta 5 vuotta (jolloin vaihdettiin ilmastointiin osia vuodon vuoksi).

Onko tuo epäilemäni sisälämpö anturi syypää automaatti-ilmastoinnin jännään käyttäytymiseen?

IMG_20260518_180602.jpg

IMG_20260518_180426.jpg

Marmorilla 134e, ettei ihan huvikseen viitsi vaihtaa.
Ja ilmastointi on aina keväisin toiminut hyvin?

Ihan vain ajatuksena kun omistamissani ranskalaisissa autoissa on ollut ominaisuutena että keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, mutta ulkolämpötila ei silti ole kovin korkea. Niin ranskalainen insinööri on pähkäillyt ettei autossakaan voi olla kuuma. Vasta sitten kun ulkolämpötila alkaa kakkosella auto tajuaa että sitä viilennystä tarvitaan alkuun enemmän. eli keväällä tulee autossa aina alkuun kuuma kun puhallusta ei nosteta viilentääkseen nopeasti. pidemmällä matkalla auto kyllä jäähtyy mutta ei tule sitä alku jäähdytystä mikä tulee kesäisillälämpötiloilla. Tämä vain tälläisenä välihuomiona että onko varsinaisesti vika vai ominaisuus.
 
Ja ilmastointi on aina keväisin toiminut hyvin?

Ihan vain ajatuksena kun omistamissani ranskalaisissa autoissa on ollut ominaisuutena että keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, mutta ulkolämpötila ei silti ole kovin korkea. Niin ranskalainen insinööri on pähkäillyt ettei autossakaan voi olla kuuma. Vasta sitten kun ulkolämpötila alkaa kakkosella auto tajuaa että sitä viilennystä tarvitaan alkuun enemmän. eli keväällä tulee autossa aina alkuun kuuma kun puhallusta ei nosteta viilentääkseen nopeasti. pidemmällä matkalla auto kyllä jäähtyy mutta ei tule sitä alku jäähdytystä mikä tulee kesäisillälämpötiloilla. Tämä vain tälläisenä välihuomiona että onko varsinaisesti vika vai ominaisuus.
Tuo ranskalaisten logiikka on kyl ihan oma lukunsa. Mulla oli kerran Peugeot, ja se päätti ettei se lämmitä ennenku pakkasta on kymmenen astetta. Kylmä kyyti. Mut toi sun mittaus alle 5c näyttää et perus kylmä kyllä tulee. Oisko se anturi sitten vika, vai onks toi vaan joku Volvon oma tapa säätää?
 
Ja ilmastointi on aina keväisin toiminut hyvin?

Ihan vain ajatuksena kun omistamissani ranskalaisissa autoissa on ollut ominaisuutena että keväällä kun aurinko alkaa lämmittämään, mutta ulkolämpötila ei silti ole kovin korkea. Niin ranskalainen insinööri on pähkäillyt ettei autossakaan voi olla kuuma. Vasta sitten kun ulkolämpötila alkaa kakkosella auto tajuaa että sitä viilennystä tarvitaan alkuun enemmän. eli keväällä tulee autossa aina alkuun kuuma kun puhallusta ei nosteta viilentääkseen nopeasti. pidemmällä matkalla auto kyllä jäähtyy mutta ei tule sitä alku jäähdytystä mikä tulee kesäisillälämpötiloilla. Tämä vain tälläisenä välihuomiona että onko varsinaisesti vika vai ominaisuus.
Ei ole ominaisuus, ollut toiminta ihan priimaa aiemmin 😅

Tuo ranskalaisten logiikka on kyl ihan oma lukunsa. Mulla oli kerran Peugeot, ja se päätti ettei se lämmitä ennenku pakkasta on kymmenen astetta. Kylmä kyyti. Mut toi sun mittaus alle 5c näyttää et perus kylmä kyllä tulee. Oisko se anturi sitten vika, vai onks toi vaan joku Volvon oma tapa säätää?
Taidan vaihtaa tuon surisevan anturin ensin ja sitten ihmetellä lisää jos ei pelaa.
 
ID4 Honey yellow metallic tuntuu hilseilevän reilusti maalia, varsinkin oven nurkista ja kyllä muutenkin. En tiedä onko vain sellainen väri että silmä pökkää heti. Varmaankin vielä IPAlla puhdistus ja kynsilakkapullosta maali+lakka päälle on kelpo tapa paikata ettei ainakaan ruostetta ala tekemään? Vai vaatiiko jotain hiontaa tai laajempia pohjatöitä tms?
20260520_161711.jpg


20260520_161616.jpg
 
ID4 Honey yellow metallic tuntuu hilseilevän reilusti maalia, varsinkin oven nurkista ja kyllä muutenkin. En tiedä onko vain sellainen väri että silmä pökkää heti. Varmaankin vielä IPAlla puhdistus ja kynsilakkapullosta maali+lakka päälle on kelpo tapa paikata ettei ainakaan ruostetta ala tekemään? Vai vaatiiko jotain hiontaa tai laajempia pohjatöitä tms?
20260520_161711.jpg


20260520_161616.jpg

Volkkarilta voisi suoraan saada sopivaa paikkamaalia pullossa siveltimellä.
 
Volvo S40 II koppaa ja automaatti ilmastointi.


Onko tuo epäilemäni sisälämpö anturi syypää automaatti-ilmastoinnin jännään käyttäytymiseen?


Marmorilla 134e, ettei ihan huvikseen viitsi vaihtaa.

Vaikuttaa ja hurjasti vaikuttaakin. Juuri kertomallasi tavalla. Seisova ilma anturilla ei ole hyvä juttu kun silloin hytin ilma ei virtaa anturin läpi ja muuta anturin näyttämää lämpötilaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 567
Viestejä
5 231 208
Jäsenet
83 331
Uusin jäsen
Huuhero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom