TheMeII
Übertaktungspotenzial
- Liittynyt
- 13.11.2016
- Viestejä
- 7 236
tätä olin itekki postaamassa. Mutta ajoneuvo/moottori kohtainen tuo mahdollinen haittaja hihnojen ja hihnapyörien kulumiseen kun moottoritilaan menee hiekkaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
tätä olin itekki postaamassa. Mutta ajoneuvo/moottori kohtainen tuo mahdollinen haittaja hihnojen ja hihnapyörien kulumiseen kun moottoritilaan menee hiekkaa.
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
![]()
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
![]()
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.
Ja vaikka noi katkeaisi, niin et sitä ajossa huomaisi.(ei katkea)
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.
Tilasin toiseen vakaajatangon jo aiemmin keväällä, kun etupyörän laakeria vaihtanut korjaamo oli merkinnyt, että löysä on toisella puolella.
Monroen osina vajaa 20e/kpl. Tänään opin ainakin sen, että jos tästä lähtien vaihdan alustan osia, nostan auton kokonaan tai ainakin etu- ja takapään - on huomattavassti helpompi elämä. Vakaajatanko ei edes mahtunut paikalleenpelkästään toiselta puolelta nostettuna.
Mutta siellä lepää ja samalla kesärenkaat alle. Vielä se torven rele, mutta jos nyt ei olisi alustahommia hetkeen.
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.
Olen minäkin niitä vaihtanut aikaisemmin ilman toisen puolen ilmaan nostamista, mutta yleensä on ollut paljon helpompi kun on suosiolla nostanut molemmat puolet ilmaan. Kokeilemalla näkee onnistuuko puoli kerrallaanTaitaa olla vahvasti autokohtaista, meinaan juuri viime viikonloppuna vaihdoin erääseen volkkarinsukuiseen koiranluut puoli kerrallaan eivätkä olleet millään tasolla pinteessä.
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.No näinpä taas. Tervetuloa vaan kokeilemaan.![]()
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.
Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.
Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.
Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.
Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.
Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.
Jos tekee yksin niin on aika paljon helpompi tunkata toinen puoli ylös kuin yrittää yhdellä kädellä vääntää rautakankea, toisella vääntää koiranluuta oikeaan asentoon ja kolmannella pulttia tai mutteria kohdalleense ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.
Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.
Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.
Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.
Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.
Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.
Jos tekee yksin niin on aika paljon helpompi tunkata toinen puoli ylös kuin yrittää yhdellä kädellä vääntää rautakankea, toisella vääntää koiranluuta oikeaan asentoon ja kolmannella pulttia tai mutteria kohdalleen![]()
Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
![]()
Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)
Ihan normaali nousu m8 pultille tuo on ja ehdotettu momenttikin oikealla hehtaarilla normaalille 8.8 pultille, eli sopivan pituinen normaali pultti käy tosiaan ihan hyvin tuohon ja sellainen se lienee alunperinkin.Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)
Varsinkin kiinalaisissa koneissa ja laitteissa noita rupupultteja tulee usein vastaan,onneksi kuitenkin on yleensä leimattu kantaan arvo ja voi vaihtaa parempaan jos siltä tuntuu ettei muuten kestä.Ihan normaali nousu m8 pultille tuo on ja ehdotettu momenttikin oikealla hehtaarilla normaalille 8.8 pultille, eli sopivan pituinen normaali pultti käy tosiaan ihan hyvin tuohon ja sellainen se lienee alunperinkin.
Sivuhuomiona sanottakoon, välillä tulee vastaan myös tuota normi 8.8 pulttia heikompiakin joissain tarvikehyllyissä. Pulteissa ei niin kovin tavanomaista, mutta esimerkiksi kierretangoissa tuppaa suurin osa etenkin edullisemmista eteen tulevista olemaan jollakin ihan rupuluokituksella, kannattaa olla tarkkana etenkin jos sellaisista joskus jotakin askartelee.
Tämän takia niitä jarruja on hyvä HUOLTAA vuosittain...Piti pitkäperjantaina sillai nopeesti tsekkaa jarrut kun renkaita vaihto... Noh kävi se perinteinen et muutaku toisella autolla suuntana motonet. Heti ensimmäisen satulan avaamisen jälkeen tervehtii eka kuva, verrokkina uus liuku, jäljempänä sit saldo kaikista liukutapeista. Saa varmaan enskesänä vetää varoiks noi satuloiden kiinnikkeet uusiks ku ei paljo brake cleaner-pesua enempää jaksanu toteuttaa, se "tunnin lisäjumppa" renkaanvaihdon yhteyteen muuttui yhteensä 7h työks.
![]()
![]()
Tämän takia niitä jarruja on hyvä HUOLTAA vuosittain...
Eikös sähköautoissa riski jarrujumeille ole suurempi kun jarruja käytetään vähemmän. Sen puolesta niitä pitäisi huoltaa enemmän kuin polttiksissa. Ja mitä huoltovapaa tarkoittaa? Ajetaan niin kauan kun ei enää toimi ja vaihdetaan kaikki komponentit kun mitään pelastettavaa ei enää ole.Tai sitten hankkii sähköauton kun niissä on huoltovapaat jarrut.
Piti pitkäperjantaina sillai nopeesti tsekkaa jarrut kun renkaita vaihto... Noh kävi se perinteinen et muutaku toisella autolla suuntana motonet. Heti ensimmäisen satulan avaamisen jälkeen tervehtii eka kuva, verrokkina uus liuku, jäljempänä sit saldo kaikista liukutapeista. Saa varmaan enskesänä vetää varoiks noi satuloiden kiinnikkeet uusiks ku ei paljo brake cleaner-pesua enempää jaksanu toteuttaa, se "tunnin lisäjumppa" renkaanvaihdon yhteyteen muuttui yhteensä 7h työks.
![]()
![]()
Toki riippuu automerkistä ja mallista mutta harvassa niitä tarvitsee huoltaa vuosittain,tarkistus että palat on kulunut tasaisesti ja liukutapit liikkuu on hyvä tehdä vuosittain esim.renkaanvaihdon yhteydessä.Ainakin perheen Kia ja Skoda riittää huoltoväliksi n.5 vuottaTämän takia niitä jarruja on hyvä HUOLTAA vuosittain...
Toki riippuu automerkistä ja mallista mutta harvassa niitä tarvitsee huoltaa vuosittain,tarkistus että palat on kulunut tasaisesti ja liukutapit liikkuu on hyvä tehdä vuosittain esim.renkaanvaihdon yhteydessä.Ainakin perheen Kia ja Skoda riittää huoltoväliksi n.5 vuotta
Miten sä tarkistat että liukutapit liikkuu? Se että heiluttelet satulaa sen 1-2mm ei kerro mitään liukutapeista ja niiden kunnosta.
Kun uudesta asti seuraa vuosittain niin tähän asti on riittänyt kun tarkistaa että palat on kulunut tasaisesti ja liukutapit liikkuu tuon muutaman millin ja palojen tai levyn vaihdon yhteydessä tutkii paremmin kunnon.Toki tuo ei toimi kovin hyvin sellaisilla jotka vaihtaa käytettyjä autoja vuoden kahden välein.Miten sä tarkistat että liukutapit liikkuu? Se että heiluttelet satulaa sen 1-2mm ei kerro mitään liukutapeista ja niiden kunnosta.
Kun uudesta asti seuraa vuosittain niin tähän asti on riittänyt kun tarkistaa että palat on kulunut tasaisesti ja liukutapit liikkuu tuon muutaman millin ja palojen tai levyn vaihdon yhteydessä tutkii paremmin kunnon.Toki tuo ei toimi kovin hyvin sellaisilla jotka vaihtaa käytettyjä autoja vuoden kahden välein.
Ei meilläkään enää ole mitenkään uudet ajossa,oma 07 reilut 210 tkm ja vaimon 08 vajaat 400 tkm,tarkoitin lähinnä että kun uudesta asti huoltaa omalla porukalla autot niin ne oppii tuntemaan ja pystyy optimoimaan tarkistukset ja huollot ja kun on tavan perheautot niin osatkaan ei maksa älyttömiä.Joo. Uuden kanssa on aina helpompaa. Toki kun itse tekee kerralla kunnolla, niin käytettyjenkin kanssa pärjää. Tosin isomman takasatuloille olisi ehkä syytä tehdä sama käsittely kuin toiselle. Vielä parempi jos ne jaksaisi maalata..
Viimeisen 5v (tai no, viime syksyyn) ollu renkaat hotellissa kun tarjosivat "osta talvi+kesärenkaat ja saat kaupanpäällisiksi 5v rengashotellin", eikä itsellä kunnon tee-se-itse huoltopaikkaa oikein ole, kerrostalon pihassa mäessä olevalla autopaikalla onkin nyt aika mahdotonta toteuttaa mitään huoltoja. Nyt tuo onnistuu isällä missä renkaita jatkossa säilytän niin pystyy paremmin jumppaamaan noita jarruja vuosittain, tai jopa rengaskausittain. Ei ole oikein ollut motivaatiota lähteä ajamaan yli tunnin päähän et saa toteuttaa pelkästää jarrujumppan. Ja eipä leimallakaan ole mitään vikaa näkynyt jarruissa tämän 5v aikana niin ei sieltäkää sillai mitään viitettä ole tullut et olis noin paskassa kunnossa.Tämän takia niitä jarruja on hyvä HUOLTAA vuosittain...
Ei ne huonossa kunnossa oo jos ei laahaa tms. Ennakoiva huolto asia erikseen sitten. Noi voi helposti näyttää hurjalt ja toimia ihan ok.Viimeisen 5v (tai no, viime syksyyn) ollu renkaat hotellissa kun tarjosivat "osta talvi+kesärenkaat ja saat kaupanpäällisiksi 5v rengashotellin", eikä itsellä kunnon tee-se-itse huoltopaikkaa oikein ole, kerrostalon pihassa mäessä olevalla autopaikalla onkin nyt aika mahdotonta toteuttaa mitään huoltoja. Nyt tuo onnistuu isällä missä renkaita jatkossa säilytän niin pystyy paremmin jumppaamaan noita jarruja vuosittain, tai jopa rengaskausittain. Ei ole oikein ollut motivaatiota lähteä ajamaan yli tunnin päähän et saa toteuttaa pelkästää jarrujumppan. Ja eipä leimallakaan ole mitään vikaa näkynyt jarruissa tämän 5v aikana niin ei sieltäkää sillai mitään viitettä ole tullut et olis noin paskassa kunnossa.