Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.

Tilasin toiseen vakaajatangon jo aiemmin keväällä, kun etupyörän laakeria vaihtanut korjaamo oli merkinnyt, että löysä on toisella puolella.

Monroen osina vajaa 20e/kpl. Tänään opin ainakin sen, että jos tästä lähtien vaihdan alustan osia, nostan auton kokonaan tai ainakin etu- ja takapään - on huomattavassti helpompi elämä. Vakaajatanko ei edes mahtunut paikalleenpelkästään toiselta puolelta nostettuna.

Mutta siellä lepää ja samalla kesärenkaat alle. Vielä se torven rele, mutta jos nyt ei olisi alustahommia hetkeen.
 
Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png

Yleensä nuo alustan pultit ovat hiukan kovempaa tavaraa. m tosin eihän tuohon ohjeen mukaan kovin mahdottomia voimia kohdistu. :D
 
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.

Ja vaikka noi katkeaisi, niin et sitä ajossa huomaisi.(ei katkea)
 
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.

Ja vaikka noi katkeaisi, niin et sitä ajossa huomaisi.(ei katkea)

No näinpä taas. Tervetuloa vaan kokeilemaan. :lol:
 
Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.

Tilasin toiseen vakaajatangon jo aiemmin keväällä, kun etupyörän laakeria vaihtanut korjaamo oli merkinnyt, että löysä on toisella puolella.

Monroen osina vajaa 20e/kpl. Tänään opin ainakin sen, että jos tästä lähtien vaihdan alustan osia, nostan auton kokonaan tai ainakin etu- ja takapään - on huomattavassti helpompi elämä. Vakaajatanko ei edes mahtunut paikalleenpelkästään toiselta puolelta nostettuna.

Mutta siellä lepää ja samalla kesärenkaat alle. Vielä se torven rele, mutta jos nyt ei olisi alustahommia hetkeen.
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.
 
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.

Taitaa olla vahvasti autokohtaista, meinaan juuri viime viikonloppuna vaihdoin erääseen volkkarinsukuiseen koiranluut puoli kerrallaan eivätkä olleet millään tasolla pinteessä.
 
Taitaa olla vahvasti autokohtaista, meinaan juuri viime viikonloppuna vaihdoin erääseen volkkarinsukuiseen koiranluut puoli kerrallaan eivätkä olleet millään tasolla pinteessä.
Olen minäkin niitä vaihtanut aikaisemmin ilman toisen puolen ilmaan nostamista, mutta yleensä on ollut paljon helpompi kun on suosiolla nostanut molemmat puolet ilmaan. Kokeilemalla näkee onnistuuko puoli kerrallaan :thumbsup:
Pihamaalla autoa korjatessa auton tunkkaaminen on se kaikista tympein vaihe remonteissa. Varsinkin kun autot ovat yleensä ollut siinä kunnossa ettei oikein tiedä mistä uskaltaa nostaa :D
 
No näinpä taas. Tervetuloa vaan kokeilemaan. :lol:
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.

Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.

Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.

Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.

Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.

Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.
 
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.

Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.

Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.

Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.

Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.

Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.

Näin saattaa tosiaan olla parempi. Onko sillä metodilla kerrassa mitään väliä jos ne kerran paikallaan on. En varsinaisesti ole joka ikisessä viestissäni neuvoa vailla ja tämä topicci ei kaiketi edes täysin siihen viittaa.

Ehkä sitä kirjoiitusasua voisi miettiä. Mutta tosiaan helpompi jos antaa olla kirjoittamatta jatkossa. :thumbsup:

Hyvä että tähänkin löytyi neuvo.
 
Viimeksi muokattu:
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.

Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.

Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.

Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.

Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.

Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.
Jos tekee yksin niin on aika paljon helpompi tunkata toinen puoli ylös kuin yrittää yhdellä kädellä vääntää rautakankea, toisella vääntää koiranluuta oikeaan asentoon ja kolmannella pulttia tai mutteria kohdalleen :)
 
Jos tekee yksin niin on aika paljon helpompi tunkata toinen puoli ylös kuin yrittää yhdellä kädellä vääntää rautakankea, toisella vääntää koiranluuta oikeaan asentoon ja kolmannella pulttia tai mutteria kohdalleen :)

Tätä pohdin itsekin, mutta viitsinyt alkaa kyseenalaistamaan.

Lisäksi piha ei ole tuossa kohtaa täysin suora, vaan kalteva. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan..

Ja joo. Tekisin kyllä ihan jonkin verran mieluummin nosturilla. Mutta kun ei moiseen luksukseen ole läheskään aina mahdollisuutta.
 
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png
Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)
 
Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)

Näinpä se on ja niin itsekin sanoin. Toisaalta sitten jos se kierre ei ihan täysin täsmää, niin seuraavan kerran ei välttämättä ole niin kiva vaihtaa.

Tämän vuoksi olen hakenut etenkin tietyt pultit ihan merkkiliikkeeltä. Onhan ne toki hitusen tyyriimmät kuin kilotavara, mutta eipähän tarvitse miettiä vaihtaessaan tai pulttihyllyn edessä.

S60n takaiskareiden alapultit maksoivat muistaakseni n. 18e/pari. Tähän voi sitten tulla kertomaan, että mitenkä ne kierteet kyllä asettuu kun antaa vähän voimaa ja viilaa vaikka kohdallaane jos ei meinaa osua. :thumbsup:
 
Tolla momentilla päättelisin olevan ihan perus markettipultti. Motonetistä ostaisin itse ja kovaa ajoa (jos vain kierre täsmää)
Ihan normaali nousu m8 pultille tuo on ja ehdotettu momenttikin oikealla hehtaarilla normaalille 8.8 pultille, eli sopivan pituinen normaali pultti käy tosiaan ihan hyvin tuohon ja sellainen se lienee alunperinkin.

Sivuhuomiona sanottakoon, välillä tulee vastaan myös tuota normi 8.8 pulttia heikompiakin joissain tarvikehyllyissä. Pulteissa ei niin kovin tavanomaista, mutta esimerkiksi kierretangoissa tuppaa suurin osa etenkin edullisemmista eteen tulevista olemaan jollakin ihan rupuluokituksella, kannattaa olla tarkkana etenkin jos sellaisista joskus jotakin askartelee.
 
Ihan normaali nousu m8 pultille tuo on ja ehdotettu momenttikin oikealla hehtaarilla normaalille 8.8 pultille, eli sopivan pituinen normaali pultti käy tosiaan ihan hyvin tuohon ja sellainen se lienee alunperinkin.

Sivuhuomiona sanottakoon, välillä tulee vastaan myös tuota normi 8.8 pulttia heikompiakin joissain tarvikehyllyissä. Pulteissa ei niin kovin tavanomaista, mutta esimerkiksi kierretangoissa tuppaa suurin osa etenkin edullisemmista eteen tulevista olemaan jollakin ihan rupuluokituksella, kannattaa olla tarkkana etenkin jos sellaisista joskus jotakin askartelee.
Varsinkin kiinalaisissa koneissa ja laitteissa noita rupupultteja tulee usein vastaan,onneksi kuitenkin on yleensä leimattu kantaan arvo ja voi vaihtaa parempaan jos siltä tuntuu ettei muuten kestä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 679
Viestejä
4 730 507
Jäsenet
77 226
Uusin jäsen
vilipili

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom