Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos jousissa on näkyvää ruostetta niin ne kannattaa vaihtaa. Samaten jos vaihtotyö teetetään korjaamolla niin tuntitaksojen vaikutuksen takia jouset aina ilman muuta vaihtoon ellei niitä oli pariin vuoteen aiemmin uusittu.
 
Kannattaa muistaa että se alkuperäinen jousi voi olla parempi mitä aftermarket. Tutulla meni ranskalaisessa puolipakussa tarvikejousi edestä poikki kolmena vuonna peräkkäin. Siinä ilmeisesti tehtaalla laitettu parempi jousi kompensoimaan huonoa suunnittelua..
 
Laitoin fordiin taakse jotkut halvin=paras hintaiset taaksejouset niin siitä perästä tuli alkuperäistä selvästi korkeampi ja näytti aivan typerältä. Vaihdoin sit uusiks ne jouset toisenmerkkisillä jousilla (purkuautosta hyväkuntoset oem jouset) niin korkeus palautui siihen mitä se pitikin olla. En allekirjottas tota että "jos jousissa näkyvää ruostetta niin vaihtoon", koska se lankapaksuus on kuitenkin peukalonpaksuus niin pintaruosteilla ei ole mitään merkitystä. lähes kaikissa autoissa on kierrejousissa ruostetta (koska suomi ja suolaus jne).
 
Kannattaa muistaa että se alkuperäinen jousi voi olla parempi mitä aftermarket. Tutulla meni ranskalaisessa puolipakussa tarvikejousi edestä poikki kolmena vuonna peräkkäin. Siinä ilmeisesti tehtaalla laitettu parempi jousi kompensoimaan huonoa suunnittelua..

Näin voi tosiaan joskus käydä. Itse vaihdoin "varmuuden vuoksi" uusien iskarien kanssa Lemförderin etujouset g-mersuun.. Vuoden päivät kesti, onneksi oli alkuperäiset 40v vanhat tallella, niin laitoin ne takaisin.

Huonolla tuurilla jousi katkeaa niin että tuhoaa renkaankin samalla.
 
Jos jousissa on näkyvää ruostetta niin ne kannattaa vaihtaa. Samaten jos vaihtotyö teetetään korjaamolla niin tuntitaksojen vaikutuksen takia jouset aina ilman muuta vaihtoon ellei niitä oli pariin vuoteen aiemmin uusittu.
Ei taida koskea kaikkia automerkkejä,itse ole ajanut yli 500tkm reilun 30 vuoden aikana eikä minulta ole katkennut yhtään jousta,toki minulla ei olekkaan ollut yhtään saksalaista tai muutakaan premium merkkiä.
 
En minäkään vielä alle 200 tkm kohdalla vaihtaisi jousia. 300 tkm kohdalla kun tarvikeiskarit menee vaihtoon, laittaisin varmaan samalla uudet jouset.
 
Jousen katketessa se voi parhaimmillaan kietasta itsensä vetarin ympärille ja kone + laatikko solmuun. Alkuperäiset kannattanee pitää jossei vikaa ole.
 
En kyllä itsekään vaihtaisi jousia ellei ole havaittavissa isompaa korroosiota. Ja jos vaihtaisin, niin laadukkaisiin sellaisiin.

Varaosien laatu on heikentynyt niin valtavasti, että joku randomi tarvikejousi saattaa olla tehty mistä tahansa kurasta jota voi hädin tuskin jousiteräkseksi sanoa.
 
Jousen katketessa se voi parhaimmillaan kietasta itsensä vetarin ympärille ja kone + laatikko solmuun. Alkuperäiset kannattanee pitää jossei vikaa ole.
Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.
 
Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.
Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.
 
Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.
Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.
 
Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.
Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.

Hiljan tuli yhteen fusioniinkin vaihettua jousi, se nojasi osin pyörään mutta oli kanssa tipahtanut sitä tolppaa pitkin alemmas. Tuo toki katkesi parkissa eli sinällään ihan normikeissi.
 
Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
 
Kaiken lisäksi tasauspyörästön pitäisi tuollaisessa toinen rengas lukkoon tilanteessa estää voimien siirtyminen niin että vahinkoja tulee. Voihan siellä toki olla joku nelikon erikoisempi ratkaisu, joka moisen mahdollistaa?
 
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.

Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.
Joo, ihan paskapuhetta tuollaiset skenaariot. Muutenhan kaikilla olisi jokaisen lukkojarrutuksen jälkeen vaihteistot ja koneet hajalla.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
 
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.

Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.

Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.

Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.

Paska puhetta sanon minäki
 
Tarina jatkuu: Viat palasi ja vika siis lienee joko suuttimessa tai ohjaus moduulissa.

Enpä tiedä, uskaltaisiko ostaa moduulin ja tuikata itse se autoon kiinni vai mennäkö sen mukaan että suuttimessa tai syöttöletkussa on vikaa. Valintoja valintoja..

Ja tämä jatkuu edelleen:
Korjaamolla arvailtiin että suutin/johtosarja pitäisi uusia. No joulun pyhinä sitten otin ja katsoin (putsasin) tuon suuttimen jossa ei kiteytymiä näkynyt eikä moottoritilassa olevissa ADblue letkuissakaan tai liittimissä mitään vuotomerkkejä löytynyt.

Seuraavana sitten tarkoitus asentaa toinen käytetty ohjausmoduuli ja samalla auton noustessa ilmaan kurkkaan josko näkisin tuon pohjassa kulkevan adblue-letkun ja sen kunnon.
 
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.

Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.

Paska puhetta sanon minäki
Tiedän kyllä. Tiedän senkin jos väännät rautakangen/jousen/iskaritolpan esim. 100kmh vauhdissa vetarin väliin niin jotain menee mutkalle tasauspyörästön/askin/laakeroinnin päästä ja aski leipoo. Tasauspyörästön läsnäolo ei paljoa auta kun vetari kuitenkin pyörii.

Totta vitussa siellä on tasauspyörästö, eihän noilla muuten voisi ajaa ollenkaan. Siellä myös vetarin tukilaakerointi joka ei ole suunniteltu kestämään tilannetta jossa vetari menee syystä x solmuun. Ihan vastaava joku alustaosan joutuminen sinne väliin kun kaveri ajaisia sua keulaan, yleensä menee koko ripustus uusiksi ja aski on ottanut osumaa kun vetari ei ole enää paikallaan.

Edit: siihen en kommentoi mimmoisen tällin tasauspyörästö kestää, onhan se pidon palautuminen esim. kuminpoltonkin jälkeen jo vähän huonoa sille suunnalle.
 
Raportoin, että Focuksen ABS-sensorivaiva on parannettu.

Ensimmäisellä yrityksellä eilen luovutin kesken, yritin painaa väärästä kohtaa sähköliitintä irti (pitää painaa aivan valkoisen osan yläpäästä) ja sensorikin istui kuopassaan mahdottoman tiukassa. Mutta rustoff ja vuorokauden odottelu ehkä auttoi, koska nyt sensori lähti lopulta kolostaan sivusuunnassa nitkuttelemalla ja väliin lisää rustoffia ruiskien. Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa. Valitettavasta vanha sensori oli kuollut, sillä sensoripään puhdistus ja liitinpään puhdistus oli yhtä tyhjän kanssa, mutta onneksi Motonetistä löytyi uusi Intermotorin sensori alle 30 euron ja se asentuikin sitten paikalleen 20 minuutissa. 200 metrin ajon jälkeen ABS-valo katosi ja ABS alkoi jälleen toimia.

1735651446922.jpeg
 
Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa.

Nämä kaikenlaiset erilaiset sähköliittimet on kyllä yksi (auton)remontoinnin ihanuuksia. Läheskään aina ei tietä pitääkö painaa vai vetää jostakin lirpakkeesta ja mihinkä suuntaan, välillä tulee vastaan myös erikoisempiakin virityksiä. Vanhemmiten hauraat liittimet ei myöskään useinkaan anna armoa, eikä kestä edes välttämättä oikeaoppista ja hellääkään avaamista. Lisäbonusta tiedossa jos liitin on auton alla tai muuten alttiina likapaskalle, tai paikassa johon ei ole kunnon näköyhteyttä.
 
Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
 
Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
 
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
Motonet ja 7-päivän palautusoikeus ;) Yleensä kyllä löytyy jonkun harrastelijan video, josta näkee ne vaiheet, jotka täytyy tehdä ennen varsinaiseen remppaan pääsemistä.
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg

Itsellä oli samanlainen ongelma taannoin Fabia III kanssa. Päädyin ottamaan suoraan pitkien h7-polttimon kannalta herätteen tällä:

Eli liitin aukeaa talttapääruuvarilla ehjänä mutta totesin etten halua lähteä itse liitintä purkamaan vaan otan ratkaisun joka voidaan poistaa jälkiä jättämättä.
 
Noitahan pitää siis ensin työntää sisäänpäin ja sitten vasta painaa tuota lukitusta ja vetää auki. Suurinosa mitä olen nähnyt on paskottu ruuvimeisselillä. Mutta tämänhän kaikki jo tiesikin.
 
Pitkillä ei ollut erillistä sulaketta, kun tarkistin

Joo, eli sama homma kuin tuossa omassa Fabiassa. 2 sulaketta eli 1 per umpio. Päivävaloilla oli ehkä omansa.

Ryöstöliitin on ratkaisuna vähän kyseenalainen tosin. Kannattaa otaa ensi kesän projektiksi väkästellä kunnollinen kytkentä, ryöstöliitin on 100% varma ongelmille, kyse on vain siitä että meneekö siinä 1 talvi vai useampi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 354
Viestejä
4 570 589
Jäsenet
75 143
Uusin jäsen
JayHo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom