Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Fordista en tiedä mutta vaimon skodassa on lämppärinpuhallin kitissyt välillä jo reilut 10 vuotta ja yli 250tkm.On niin mukavassa paikassa että pitää kojelauta purkaa että saa vaihdettua joten on jäänyt tekemättä.
Näyttää tuon moottorin vaihto Focukseen olevan niin helppo, että jos ääni häiritsee niin vaihtoon vaan.
Itsellä on omassa autossa vastaava pultti/pusla myös jumissa. Ei saa takarengasta tehtaan asentoon, mutta ei vieläkään syö rengasta että huomaisi eroa. Ehkä sitten joskus, kaikki muut puslat alustaan onkin jo uusittu ja alkaa vaikuttamaan et kohta alkaa round 2. 140tkm tuntuvat kestävän ns oem kumipuslat jos näin olisi.Tutkailin asiaa. Taitaa olla niin, että suuntauskuntoon korjaaminen + pyörien suuntaus on kustannuksiltaan samaa luokkaa tai kalliimpaa kuin ennenaikainen uusien renkaiden ostaminen. Itsellä on sellainen tilanne, että korjaustyöt jos tekee itse, niin niiden pitää olla aina sellaisia, että auton saa varmuudella seuraavaksi päiväksi ajokuntoon (yhden auton talous). Eli tässä tapauksessa korjaamolle pitäisi viedä, ja sille tulee hintaa. Ja tuskin autolla enää edes ajetaan tuolloin kun renkaat ovat vaihtokunnossa, sillä odotettu jäljellä oleva käyttöikä on 1-2 vuotta. Premiumrenkaat saa tähän autoon noin 500 eurolla asennettuna.
Alatukivarren (camber-säätö, osa 5) joutuisi todennäköisesti uusimaan auraustukivarren (osa 7) lisäksi. Ja kyseisen tukivarren puslalle ei ole omaa osanumeroa. Eli vaikka varren saisi ehjänä ulos mutta puslan hajottaisi, niin eipä se auta juuri. Ja itse varttakaan ei saa juuri mistään.
Taidan antaa olla ja ajella vain. Sinänsä ajossa ei huomaa mitään, kulkee suoraan ja käyttäytyy normaalisti. Neljä kesää ajelin edellisillä kesärenkailla, ja edelliset talvirenkaat (kitkat) menivät vaihtoon jo ennen kuin mitään epätasaista kulumaa edes oli.
![]()
Kuulostaa jännältä, mut itse lähtisin ensimmäisenä katsomaan jarru/kytkin polkimen liittimiä/jousia ja mahdollisesti pumppaisi et jarripoljin jäykistyy (ei jäykisty jos on vuoto jossain piilossa). Ymmärtääkseni nuo valot syttyisivät jos polkimen signaalia katoaaFocuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)
Kysymys kuuluukin:
1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?
2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?
3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...
4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Missähän kunnossa vetareiden uloimmat nivelet ovat?Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)
Kysymys kuuluukin:
1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?
2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?
3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...
4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)
Kysymys kuuluukin:
1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?
2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?
3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...
4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Missähän kunnossa vetareiden uloimmat nivelet ovat?
Tuntuiko jarrupolkimessa mitään tärinää, kun se ääni kuului? Minulla oli saman ikäluokan audissa vastaava vika, että jarruttaessa sanoi "sprojoing" ja abs-vikavalo syttyi. Vikakoodeja ei ollut ja valot nollaantui uudelleenkäynnityksessä. Viaksi paljastui yhden pyörän abs-anturi. Live-dataa katsoessa selkeästi näkyi yhden pyörän nopeussignaalin eroavan muista. Tietysti jarruttaessa abs-yksikkö yritti tehdä jotain, kun luuli yhden pyörän pyörivän eri nopeutta.
Kuulostaa jännältä, mut itse lähtisin ensimmäisenä katsomaan jarru/kytkin polkimen liittimiä/jousia ja mahdollisesti pumppaisi et jarripoljin jäykistyy (ei jäykisty jos on vuoto jossain piilossa). Ymmärtääkseni nuo valot syttyisivät jos polkimen signaalia katoaa
Iskarit huonot? Rengas pompottaa ja menettää kosketusta tienpintaan -> absit toteavat että rengas luistossa.Absiin liittyen Boxster (2002) tekee sitä jos ajaa kuoppaisella mutkaisella asfaltilla reipasta vauhtia ja jarruttaa niin ABS puuttuu peliin ihan liian aikaisten. Tasaisella alueella tuota ei tapahdu. Poljin alkaa mielestäni täristämään paljon ennen kuin renkaat ovat edes lukkiutumassa.
Renkaat ovat kuluneet ja ehkä vähän kovettuneet mutta tuskin on siitä kiinni vai olisiko toi systeemi kalibroitu niin tarkkaan laadukkaille OEM renkaille ettei toimi kunnolla huonoilla? Mitään vikakoodeja antureista ei näy. Autossa on vaan absit, ei mitään ajovakauden hallintaa tjms.
volvosta rasvasin tuulettimen laakerin, meni seuraavan muistaakseni 5 vuotta ainakin ihan ok hiljaa.voi sitä yrittää rasvata mutta pysyvä ratkaisu on vaihtaa puhallin.
En siitä tiedä, katsastuksessa ainakin oli ok (no se testeri ei paljon mitään kerro) mutta alusta on coilover mallia ja tietenkin ihan hemmetin jäykkä.Iskarit huonot? Rengas pompottaa ja menettää kosketusta tienpintaan -> absit toteavat että rengas luistossa.
Abs kehä hajalla jostain. Pyörintänopeudet otat niin näkee mistä kulmasta.Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)
Kysymys kuuluukin:
1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?
2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?
3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...
4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Abs kehä hajalla jostain. Pyörintänopeudet otat niin näkee mistä kulmasta.
Kunnollisella vikakoodin lukijalla asia selviää, saako nopeustiedot ja jollei saa niin johdotus helppo mitata pyörän ja yksikön välistä 30 minuutin homma. Kehän vaihtoon hyvät ohjeet youtubessa.Kenties.
Tulin nimittäin juuri sisään. Ei ollut jarrunesteen taso laskenut yön aikana. Tuli pumppailtua sitä jarrupoljinta (kyllä se aika lailla jäykistyi, pieni ehkä 5 mm liikematka jäi jäljelle) eikä sekään tuntunut laskevan nesteen tasoa säiliössä. Kokeilin myös Forscanin Demo for Android -versiota - ei sekään mitään koodeja löytänyt. (Jarruvalot unohtui katsoa, vaikka piti...)
Senkin tein, mitä netissä neuvottiin, että trippimittarin nappi pohjaan käynnistäessä 5 sekunniksi ja pääsee huoltotilaan ml. lukemaan vikakoodit. Pääsin, "DTC NONE" eli nähtävästi auton tietokoneella ei ole mitään vikakoodeja. Sekin vielä selvisi, että muillakin on ollut samankaltaisia tilanteita auton kanssa netissä - pyörien nopeussensoria tuollakin joku veikkasi. Kuulemma myös ABS-yksikölle menevä johto voi olla hansikaslokeron rikkoma, jolloin sen koodeja ei pysty lukemaan...
No, täytyy tarkkailla tuota jarrunesteen tasoa ja käyttää auto jossakin diagnosoitavana tammikuussa, jos sitä ennen ei itse tule keksittyä/vahvistettua syytä ongelmalle.
Absiin liittyen Boxster (2002) tekee sitä jos ajaa kuoppaisella mutkaisella asfaltilla reipasta vauhtia ja jarruttaa niin ABS puuttuu peliin ihan liian aikaisten. Tasaisella alueella tuota ei tapahdu. Poljin alkaa mielestäni täristämään paljon ennen kuin renkaat ovat edes lukkiutumassa.
Renkaat ovat kuluneet ja ehkä vähän kovettuneet mutta tuskin on siitä kiinni vai olisiko toi systeemi kalibroitu niin tarkkaan laadukkaille OEM renkaille ettei toimi kunnolla huonoilla? Mitään vikakoodeja antureista ei näy. Autossa on vaan absit, ei mitään ajovakauden hallintaa tjms.
Itse laitoin >300 tkm ajettuun Transportteriin vanhat jouset takaisin uusien iskarien kanssa ja eivät ole n. 100 tkm jälkeen vielä hajonneet tai olleet muuten haitaksiSanokaapa kannattaako etuiskarien vaihdon yhteydessä vaihtaa myös jouset? 14v ja 185tkm poljettu Mondeo kyseessä ja varaosamyyjä sanoi että nuo orkkis jouset voi kestää vielä yhtä pitkään kuin uudet tarvikejousetkin...
Epäilen abs anturia, en nyt focuksen rakennetta muista oliko niissä miten tuo anturin ja kehän luku toteutettu. Ääni ilmeisesti ei ole toistunut? En ole forscania käyttänyt, mutta pitäisi saada dataa ulos kohtuu hyvin ilmakseksi ohjelmaksi. Kannattaa ainakin kokeilla.
FORScan Home
Abs kehä hajalla jostain. Pyörintänopeudet otat niin näkee mistä kulmasta.
Laittaisin uudet jouset sekä yläpäät laakereineen samalla. Aikamoista lottoamista, jos ne vanhat sinne jättää. Saattaa mennä kauankin tai sitten ei.Sanokaapa kannattaako etuiskarien vaihdon yhteydessä vaihtaa myös jouset? 14v ja 185tkm poljettu Mondeo kyseessä ja varaosamyyjä sanoi että nuo orkkis jouset voi kestää vielä yhtä pitkään kuin uudet tarvikejousetkin...
Mulla hajos ensimmäisenä rellusta se jousen lautanen. Huomioiden osien hinnat vs. säätömäärä jos jotain pitää vaihtaa, niin uusisin minäkin kerralla kaiken. Toki aika epätodennäköistä se varmaan on, että jousi laukeaisi.Laittaisin uudet jouset sekä yläpäät laakereineen samalla. Aikamoista lottoamista, jos ne vanhat sinne jättää. Saattaa mennä kauankin tai sitten ei.
Työn määrän huomioiden vahva suositus, että uusii kaikki mahdolliset osat. Vanhat osat saattaa kyllä kestää, mutta jos taas kassa kestää, niin kannattaa vaihtaa kerralla kaikki mahdollinen.Mulla hajos ensimmäisenä rellusta se jousen lautanen. Huomioiden osien hinnat vs. säätömäärä jos jotain pitää vaihtaa, niin uusisin minäkin kerralla kaiken. Toki aika epätodennäköistä se varmaan on, että jousi laukeaisi.
Kannattaa muistaa että se alkuperäinen jousi voi olla parempi mitä aftermarket. Tutulla meni ranskalaisessa puolipakussa tarvikejousi edestä poikki kolmena vuonna peräkkäin. Siinä ilmeisesti tehtaalla laitettu parempi jousi kompensoimaan huonoa suunnittelua..
Ei taida koskea kaikkia automerkkejä,itse ole ajanut yli 500tkm reilun 30 vuoden aikana eikä minulta ole katkennut yhtään jousta,toki minulla ei olekkaan ollut yhtään saksalaista tai muutakaan premium merkkiä.Jos jousissa on näkyvää ruostetta niin ne kannattaa vaihtaa. Samaten jos vaihtotyö teetetään korjaamolla niin tuntitaksojen vaikutuksen takia jouset aina ilman muuta vaihtoon ellei niitä oli pariin vuoteen aiemmin uusittu.
Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.Jousen katketessa se voi parhaimmillaan kietasta itsensä vetarin ympärille ja kone + laatikko solmuun. Alkuperäiset kannattanee pitää jossei vikaa ole.
Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.
Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.
Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).Joo, ihan paskapuhetta tuollaiset skenaariot. Muutenhan kaikilla olisi jokaisen lukkojarrutuksen jälkeen vaihteistot ja koneet hajalla.
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.
Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
Tarina jatkuu: Viat palasi ja vika siis lienee joko suuttimessa tai ohjaus moduulissa.
Enpä tiedä, uskaltaisiko ostaa moduulin ja tuikata itse se autoon kiinni vai mennäkö sen mukaan että suuttimessa tai syöttöletkussa on vikaa. Valintoja valintoja..
Tiedän kyllä. Tiedän senkin jos väännät rautakangen/jousen/iskaritolpan esim. 100kmh vauhdissa vetarin väliin niin jotain menee mutkalle tasauspyörästön/askin/laakeroinnin päästä ja aski leipoo. Tasauspyörästön läsnäolo ei paljoa auta kun vetari kuitenkin pyörii.Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.
Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.
Paska puhetta sanon minäki
Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.