Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
 
Kaiken lisäksi tasauspyörästön pitäisi tuollaisessa toinen rengas lukkoon tilanteessa estää voimien siirtyminen niin että vahinkoja tulee. Voihan siellä toki olla joku nelikon erikoisempi ratkaisu, joka moisen mahdollistaa?
 
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.

Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.
Joo, ihan paskapuhetta tuollaiset skenaariot. Muutenhan kaikilla olisi jokaisen lukkojarrutuksen jälkeen vaihteistot ja koneet hajalla.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
 
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.

Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.

Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.

Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.

Paska puhetta sanon minäki
 
Tarina jatkuu: Viat palasi ja vika siis lienee joko suuttimessa tai ohjaus moduulissa.

Enpä tiedä, uskaltaisiko ostaa moduulin ja tuikata itse se autoon kiinni vai mennäkö sen mukaan että suuttimessa tai syöttöletkussa on vikaa. Valintoja valintoja..

Ja tämä jatkuu edelleen:
Korjaamolla arvailtiin että suutin/johtosarja pitäisi uusia. No joulun pyhinä sitten otin ja katsoin (putsasin) tuon suuttimen jossa ei kiteytymiä näkynyt eikä moottoritilassa olevissa ADblue letkuissakaan tai liittimissä mitään vuotomerkkejä löytynyt.

Seuraavana sitten tarkoitus asentaa toinen käytetty ohjausmoduuli ja samalla auton noustessa ilmaan kurkkaan josko näkisin tuon pohjassa kulkevan adblue-letkun ja sen kunnon.
 
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.

Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.

Paska puhetta sanon minäki
Tiedän kyllä. Tiedän senkin jos väännät rautakangen/jousen/iskaritolpan esim. 100kmh vauhdissa vetarin väliin niin jotain menee mutkalle tasauspyörästön/askin/laakeroinnin päästä ja aski leipoo. Tasauspyörästön läsnäolo ei paljoa auta kun vetari kuitenkin pyörii.

Totta vitussa siellä on tasauspyörästö, eihän noilla muuten voisi ajaa ollenkaan. Siellä myös vetarin tukilaakerointi joka ei ole suunniteltu kestämään tilannetta jossa vetari menee syystä x solmuun. Ihan vastaava joku alustaosan joutuminen sinne väliin kun kaveri ajaisia sua keulaan, yleensä menee koko ripustus uusiksi ja aski on ottanut osumaa kun vetari ei ole enää paikallaan.

Edit: siihen en kommentoi mimmoisen tällin tasauspyörästö kestää, onhan se pidon palautuminen esim. kuminpoltonkin jälkeen jo vähän huonoa sille suunnalle.
 
Raportoin, että Focuksen ABS-sensorivaiva on parannettu.

Ensimmäisellä yrityksellä eilen luovutin kesken, yritin painaa väärästä kohtaa sähköliitintä irti (pitää painaa aivan valkoisen osan yläpäästä) ja sensorikin istui kuopassaan mahdottoman tiukassa. Mutta rustoff ja vuorokauden odottelu ehkä auttoi, koska nyt sensori lähti lopulta kolostaan sivusuunnassa nitkuttelemalla ja väliin lisää rustoffia ruiskien. Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa. Valitettavasta vanha sensori oli kuollut, sillä sensoripään puhdistus ja liitinpään puhdistus oli yhtä tyhjän kanssa, mutta onneksi Motonetistä löytyi uusi Intermotorin sensori alle 30 euron ja se asentuikin sitten paikalleen 20 minuutissa. 200 metrin ajon jälkeen ABS-valo katosi ja ABS alkoi jälleen toimia.

1735651446922.jpeg
 
Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa.

Nämä kaikenlaiset erilaiset sähköliittimet on kyllä yksi (auton)remontoinnin ihanuuksia. Läheskään aina ei tietä pitääkö painaa vai vetää jostakin lirpakkeesta ja mihinkä suuntaan, välillä tulee vastaan myös erikoisempiakin virityksiä. Vanhemmiten hauraat liittimet ei myöskään useinkaan anna armoa, eikä kestä edes välttämättä oikeaoppista ja hellääkään avaamista. Lisäbonusta tiedossa jos liitin on auton alla tai muuten alttiina likapaskalle, tai paikassa johon ei ole kunnon näköyhteyttä.
 
Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
 
Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
 
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
Motonet ja 7-päivän palautusoikeus ;) Yleensä kyllä löytyy jonkun harrastelijan video, josta näkee ne vaiheet, jotka täytyy tehdä ennen varsinaiseen remppaan pääsemistä.
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg

Itsellä oli samanlainen ongelma taannoin Fabia III kanssa. Päädyin ottamaan suoraan pitkien h7-polttimon kannalta herätteen tällä:

Eli liitin aukeaa talttapääruuvarilla ehjänä mutta totesin etten halua lähteä itse liitintä purkamaan vaan otan ratkaisun joka voidaan poistaa jälkiä jättämättä.
 
Noitahan pitää siis ensin työntää sisäänpäin ja sitten vasta painaa tuota lukitusta ja vetää auki. Suurinosa mitä olen nähnyt on paskottu ruuvimeisselillä. Mutta tämänhän kaikki jo tiesikin.
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg

Ota sieltä pitkien sulakkeelta?
 
Pitkillä ei ollut erillistä sulaketta, kun tarkistin

Joo, eli sama homma kuin tuossa omassa Fabiassa. 2 sulaketta eli 1 per umpio. Päivävaloilla oli ehkä omansa.

Ryöstöliitin on ratkaisuna vähän kyseenalainen tosin. Kannattaa otaa ensi kesän projektiksi väkästellä kunnollinen kytkentä, ryöstöliitin on 100% varma ongelmille, kyse on vain siitä että meneekö siinä 1 talvi vai useampi.
 
Joo, eli sama homma kuin tuossa omassa Fabiassa. 2 sulaketta eli 1 per umpio. Päivävaloilla oli ehkä omansa.

Ryöstöliitin on ratkaisuna vähän kyseenalainen tosin. Kannattaa otaa ensi kesän projektiksi väkästellä kunnollinen kytkentä, ryöstöliitin on 100% varma ongelmille, kyse on vain siitä että meneekö siinä 1 talvi vai useampi.

Jep, pitänee tutkia sitä kesämmällä sitten. Polttimostakaan ei voinut ottoo edes, koska on joku ihmeellinen polttimo, jossa on parkki / pitkät samassa. 3 pinninen liitin joka sitten kieräytetään ja napsautetaan paikallee.
 
Voiko pelkkä apulaitehihna pitää vikinää/kirskuntaa pakkasella? Vähän yli vuoden vanha hihna ja näköjään Roadmax-merkkinen. Oli pakkasella irtonaisena jäykkä kuin mikä.

Laturi uusittu viime kesänä ja kiristin vaihdettu äskettäin. Laturin vapaakytkin lukkiutuu toiseen suuntaan ja ilmastoinnin kompura pyörii herkästi. Hirveästi muuta tuolla ei olekaan. Jakopäästä ääni ei kuulu.
 
Ääni on enemmän terävää säksätystä kierrosten tahtiin. Tuo tarvikehihna oli kyllä niin jäykkä, että sillä voisi hätätilanteessa rikkoa ikkunan.
 
Tuossa vaiheessa olisi kannattanut käyttää autoa vähän niin olisi äänen lähteestä saanut vähän tarkempaa käsitystä.
Käytin kyllä autoa ilman apulaitehihnaa. Ei mitään ylimääräistä vikinää tai ääntäkään, vaikka löi dieselin kylmänä käyntiin 15 asteen pakkasessa. Jäykkä hihna takaisin ja kirskunta alkoi heti. Kuulosti tulevan koneen takaa kampiakselin hihnapyörän luota, eli kaukaa laturista ja kompurasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa nyt vasta huomasin että Roadmax - hihnan laitoit.

Siinä syy. Noi on aivan susia. Valmiiks "kuluneita".

Tarkoitettu kehitysmaihin, säästetty kumissa. motonettihan noita myy Gatesin "laatuhihnana" :D
Tuo hihna oli laitettu autoon jakopääremontissa. Täytyy käydä ostamassa uusi hihna ja iskeä joku päivä sisään. Toivottavasti sillä loppuu äänet, kun vaihdoin jo kiristimenkin "turhaan". Toki olihan silläkin ajettu jo yli 180tkm :D
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
 
Jos on kylmä auto, niin lämpötila-anturiltahan tuo haiskahtaa.

e: Periaatteessa joku ilmakupla väärässä paikassa tai rikkinäinen termari voisi aiheuttaa lämpenemistä, mutta aikaskaala on paljon enemmän kuin 3 s.
 
Jollain OBD lukijalla näkee mitä lämpötila-anturi antaa arvoiksi. Joskus oli käytössä Ford jossa satunnaisesti kesken ajon lämpötila-mittari hyppäsi normaalilämmöistä maksimiin ja hetken päästä takaisin keskelle. Tällöin oli helppo diagnosoida OBD:n avulla että vika on todennäköisesti anturissa tai sen johdoissa kun lämpötila hyppäsi sekunnissa 90 asteesta 138c (tms) ja sitten takaisin, eikä moottori oikeasti ollut ylikuumenemassa.
 
Periaatteessa joku ilmakupla väärässä paikassa tai rikkinäinen termari voisi aiheuttaa lämpenemistä, mutta aikaskaala on paljon enemmän kuin 3 s.

No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
 
No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
Aikanaan e30:ssa oli ilmanputsarin alla lämpötilaanturi. Kun ilmanputsarin kiinnitys hieman löystyi, niin se osui anturiin ja lämpömittari raketoi kylmällä koneella sekunneissa. Sama ilmiö tuli kerran myös moottorin pesun jälkeen, eli vahva arvaus osuu lämpömittarin anturiin (vaikkei rakenne varmasti ole samanlainen kuin muinaisessa Bemarissa).
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
 
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
Mittaristosta joo. Joo, soitin eilen johonkin kia 247 autopalveluun huvikseen niin samaa tuumasi että kovalla pakkasella ollut noita ja useimmat hävinneet kun odottanut 20min ja kokeillut uudestaan.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.

Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
Tuollahan tuo selviää. Eli jos ääni ei häviä niin sitten selvittämään jakopään osat joko kiristin tai se vesipumppu.


EDIT:
4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
Melko mielenkiintoinen ratkaisu että on kaksi hihnaa?
 
Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.

Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
 
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).

Ainakin pitkittäiskoneen turbon banjopultit vuotaa helposti, jos ei prikkoja ole uusittu. Voi siis valuttaa jäähdytysnestettä tai öljyä
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.


Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
Ite oon käytelly noita sivustoja mistä saa varaosiakin tilattua, runkonumerolla etsii esim. https://partsouq.com

1736421326683.png

Oikeet huoltomanuaalit löytyy sitten muualta esim. AllDatalla on vuosimaksulla tarjolla vaikka mitä (melko kallista vaan kotimekaanikolle)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 034
Viestejä
4 603 084
Jäsenet
75 751
Uusin jäsen
Talapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom