Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
 
Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
 
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
Motonet ja 7-päivän palautusoikeus ;) Yleensä kyllä löytyy jonkun harrastelijan video, josta näkee ne vaiheet, jotka täytyy tehdä ennen varsinaiseen remppaan pääsemistä.
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg

Itsellä oli samanlainen ongelma taannoin Fabia III kanssa. Päädyin ottamaan suoraan pitkien h7-polttimon kannalta herätteen tällä:

Eli liitin aukeaa talttapääruuvarilla ehjänä mutta totesin etten halua lähteä itse liitintä purkamaan vaan otan ratkaisun joka voidaan poistaa jälkiä jättämättä.
 
Noitahan pitää siis ensin työntää sisäänpäin ja sitten vasta painaa tuota lukitusta ja vetää auki. Suurinosa mitä olen nähnyt on paskottu ruuvimeisselillä. Mutta tämänhän kaikki jo tiesikin.
 
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.

IMG_20241231_201356_106.jpg

Ota sieltä pitkien sulakkeelta?
 
Pitkillä ei ollut erillistä sulaketta, kun tarkistin

Joo, eli sama homma kuin tuossa omassa Fabiassa. 2 sulaketta eli 1 per umpio. Päivävaloilla oli ehkä omansa.

Ryöstöliitin on ratkaisuna vähän kyseenalainen tosin. Kannattaa otaa ensi kesän projektiksi väkästellä kunnollinen kytkentä, ryöstöliitin on 100% varma ongelmille, kyse on vain siitä että meneekö siinä 1 talvi vai useampi.
 
Joo, eli sama homma kuin tuossa omassa Fabiassa. 2 sulaketta eli 1 per umpio. Päivävaloilla oli ehkä omansa.

Ryöstöliitin on ratkaisuna vähän kyseenalainen tosin. Kannattaa otaa ensi kesän projektiksi väkästellä kunnollinen kytkentä, ryöstöliitin on 100% varma ongelmille, kyse on vain siitä että meneekö siinä 1 talvi vai useampi.

Jep, pitänee tutkia sitä kesämmällä sitten. Polttimostakaan ei voinut ottoo edes, koska on joku ihmeellinen polttimo, jossa on parkki / pitkät samassa. 3 pinninen liitin joka sitten kieräytetään ja napsautetaan paikallee.
 
Voiko pelkkä apulaitehihna pitää vikinää/kirskuntaa pakkasella? Vähän yli vuoden vanha hihna ja näköjään Roadmax-merkkinen. Oli pakkasella irtonaisena jäykkä kuin mikä.

Laturi uusittu viime kesänä ja kiristin vaihdettu äskettäin. Laturin vapaakytkin lukkiutuu toiseen suuntaan ja ilmastoinnin kompura pyörii herkästi. Hirveästi muuta tuolla ei olekaan. Jakopäästä ääni ei kuulu.
 
Ääni on enemmän terävää säksätystä kierrosten tahtiin. Tuo tarvikehihna oli kyllä niin jäykkä, että sillä voisi hätätilanteessa rikkoa ikkunan.
 
Tuossa vaiheessa olisi kannattanut käyttää autoa vähän niin olisi äänen lähteestä saanut vähän tarkempaa käsitystä.
Käytin kyllä autoa ilman apulaitehihnaa. Ei mitään ylimääräistä vikinää tai ääntäkään, vaikka löi dieselin kylmänä käyntiin 15 asteen pakkasessa. Jäykkä hihna takaisin ja kirskunta alkoi heti. Kuulosti tulevan koneen takaa kampiakselin hihnapyörän luota, eli kaukaa laturista ja kompurasta.
 
Viimeksi muokattu:
Jaa nyt vasta huomasin että Roadmax - hihnan laitoit.

Siinä syy. Noi on aivan susia. Valmiiks "kuluneita".

Tarkoitettu kehitysmaihin, säästetty kumissa. motonettihan noita myy Gatesin "laatuhihnana" :D
Tuo hihna oli laitettu autoon jakopääremontissa. Täytyy käydä ostamassa uusi hihna ja iskeä joku päivä sisään. Toivottavasti sillä loppuu äänet, kun vaihdoin jo kiristimenkin "turhaan". Toki olihan silläkin ajettu jo yli 180tkm :D
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
 
Jos on kylmä auto, niin lämpötila-anturiltahan tuo haiskahtaa.

e: Periaatteessa joku ilmakupla väärässä paikassa tai rikkinäinen termari voisi aiheuttaa lämpenemistä, mutta aikaskaala on paljon enemmän kuin 3 s.
 
Jollain OBD lukijalla näkee mitä lämpötila-anturi antaa arvoiksi. Joskus oli käytössä Ford jossa satunnaisesti kesken ajon lämpötila-mittari hyppäsi normaalilämmöistä maksimiin ja hetken päästä takaisin keskelle. Tällöin oli helppo diagnosoida OBD:n avulla että vika on todennäköisesti anturissa tai sen johdoissa kun lämpötila hyppäsi sekunnissa 90 asteesta 138c (tms) ja sitten takaisin, eikä moottori oikeasti ollut ylikuumenemassa.
 
Periaatteessa joku ilmakupla väärässä paikassa tai rikkinäinen termari voisi aiheuttaa lämpenemistä, mutta aikaskaala on paljon enemmän kuin 3 s.

No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
 
No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
Aikanaan e30:ssa oli ilmanputsarin alla lämpötilaanturi. Kun ilmanputsarin kiinnitys hieman löystyi, niin se osui anturiin ja lämpömittari raketoi kylmällä koneella sekunneissa. Sama ilmiö tuli kerran myös moottorin pesun jälkeen, eli vahva arvaus osuu lämpömittarin anturiin (vaikkei rakenne varmasti ole samanlainen kuin muinaisessa Bemarissa).
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
 
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
Mittaristosta joo. Joo, soitin eilen johonkin kia 247 autopalveluun huvikseen niin samaa tuumasi että kovalla pakkasella ollut noita ja useimmat hävinneet kun odottanut 20min ja kokeillut uudestaan.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiitos paljon avusta.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiitos paljon avusta.

Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiitos paljon avusta.


4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiitos paljon avusta.


Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
Tuollahan tuo selviää. Eli jos ääni ei häviä niin sitten selvittämään jakopään osat joko kiristin tai se vesipumppu.


EDIT:
4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
Melko mielenkiintoinen ratkaisu että on kaksi hihnaa?
 
Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.

Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
 
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).

Ainakin pitkittäiskoneen turbon banjopultit vuotaa helposti, jos ei prikkoja ole uusittu. Voi siis valuttaa jäähdytysnestettä tai öljyä
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.


Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
Ite oon käytelly noita sivustoja mistä saa varaosiakin tilattua, runkonumerolla etsii esim. https://partsouq.com

1736421326683.png

Oikeet huoltomanuaalit löytyy sitten muualta esim. AllDatalla on vuosimaksulla tarjolla vaikka mitä (melko kallista vaan kotimekaanikolle)
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kiitos paljon avusta.

Laakeri
 
No niin varmaan:lol:, mutta tuossa pyörii noin 8 laakeria noiden hihnojen läheisyydessä ja sitä just kysyjä tuossa pohtii.

Jotta ei olisi tämäkin ihan nollapostaus, niin ehdotan että otat hihnan irti, silloin potentiaaliset vikapaikat jää jo aika vähiin.
 
Hakee vaikka tälläsen ja kuuntelee paikkoja niin löytyy paremmin kun arpomalla ja turhia purkamalla.
Monesti ollut iso apu moisesta vaikka onkin hinnat alkaen pilipali kampe tuo.
+1 tälle. Tuollainen tai vastaava on erittäin hyödyllinen kampe.
(vastaavan vehkeen saa 1,26e Alista veroineen ja posteineen)
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
 
Öljyä on alkanut pikku hiljaa häviämään kiihtyvällä tahdilla (2-4dl/1000km). Koneessa (Opel Ecotec X16XEL) tunnettuna tyyppivikana sekä jumittavat männänrenkaat & kovettuvat venttiilivarrenkumit. Onko mitään keinoa selvittää purkamatta kummasta kyse ? Ei tässä kuitenkaan ihmeitä tehdä kun auton arvo on mitä on ja itse ei pysty tuollaisia tekemään, mutta ajattelin josko kokeilisi käärmeöljyjä eli RVS-käsittely tai sitten joku Forte tms. venttiilivarrenkumien elvyttämiseen tarkoitettu lisäaine.
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
 
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
 
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
iparts.fi tms

sieltä tulpat ja muut huolto osat murtohinnoin motonetin ryöstöön.

Iridium tulpat kun laittaa, niin 100tkm voi ajella huoletta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 098
Viestejä
4 899 973
Jäsenet
78 917
Uusin jäsen
Brootaldood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom