Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.

Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
 
Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.
 
Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, brake cleaneria pullo ja suihkimaan sinne konehuoneeseen. Kun vuoto löytyy, koneen kierrokset nousee.

Ei ole vaikeata.

Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.

Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.

Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
 
Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.



Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
Brake cleaner haihtuu pois.
 
Brake cleaner haihtuu pois.

Se on kuitenkin liuotin ja haihtumista odotellessa se tekee potentiaalisesti vahinkoa mm. kumitiivisteille ja maalipinnoille. Jokainen tietysti tekee miten parhaaksi näkee, kyllä minäkin putsasin sillä käsiäni jarruremonttia tehdessä, vaikka joku lääkäri varmaan ehdottomasti kieltäisi moisen...
 
Kyllä itse putsailen brake cleanerilla kaikenlaista öljyistä auton konehuoneesta, eikä ole sen käytöstä aiheutunut kalustotappioita. Esim. Öljysumun sotkemat johtosarjat liittimineen. Ainoa mikä kannattaa muistaa brake cleaneria käyttäessä on se että pääkoppa pehmenee sitä suihkiessa huonosti ilmastoidussa tilassa. Joillain korjaamoilla brake cleanerin käyttöä siis oikeastikin vältetään tai on kielletty tästä syystä.

Kaasua en ole ikinä nähnyt käytettävän imuvuodon etsimiseen, brake cleaneria kylläkin. Brake cleaneria voi suihkia kaaressa vaikka metrin päästä ja vaikuttaa varmasti siellä missä pinta kastuu. Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.
 
Se on kuitenkin liuotin ja haihtumista odotellessa se tekee potentiaalisesti vahinkoa mm. kumitiivisteille ja maalipinnoille.
Taatusti jos sitä sinne pullotolkulla alkaa suihkuttamaan. Mutta vuodon etsinnässä tuota menee sinne niin vähän että kyllä se aikalailla samantien sieltä myös haihtuu.
 
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.

Toivon onnea ja menestystä. Aina pieni riski korjailla vanhaa autoa isommalla rahalla yhdellä kertaa ja sitten löytää pinnan alla kytenyt pahempi vika vähän ajan päästä.

Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään? Ei sitä kaasuakaan mistään Nordstreamistä sinne moottoritilaan pusketa, että heti olisi kierrokset rajoittimessa, kun kaasuputken päätä näyttää kolmea metriä vuotokohtaa lähempänä...



E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.

Käytin hanskoja, mutta ne hajosivat alvariinsa jarrusatulaa ym. osia käsitellessä. Paksummat siivojan käsineet olisivat ehkä toimineet, lääkärin kumihanskat eivät.
 
Jokainenhan saa etsiä niitä vuotoja millä haluaa. Mutta itse henkilökohtaisesti en näe tuommoisella propaanisysteemillä mitään hyötyä jos sitä verrataan brake cleaneriin. Cleaner ei vahingoita mitään konehuoneesta ja brake cleaneria löytyy joka tallista.

Ja tuohon käsien pesuun @kyynelkaasu kannattaa ostaa semmoista rasvaisten käsien pesuun tehtyä rakeista pesuainetta. Lidlistä löytyy aika ajoin ja tietenkin Biltema/Motonet myy kanssa.
 
Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?
Niin, siis sehän on nestemäistä huoneilmassa, kyllä mä näen kaasun käyttämisen merkittävästi vaikeampana kuin brake cleanin. Märästä pinnasta on helppo nähdä minne ainetta meni. Nyt kuitenkin oltiin neuvomassa kaveria, joka ei tiedä miltä sen mahdollisesti löytyvän imuvuodon pitäisi edes kuulostaa.

Ainakin tuossa suihkepullossa jota käytän suutinta voi säätää hienon sumun ja "kusinoron" väliltä. Suihkepullon kanssa saa huomattavasti komeamman kusikaaren kuin mihin itse edes nuorempana on pystynyt, näin ollen kusinoron voi ampua metrin päästä kohteeseen moottorihommiin riittävällä tarkkuudella.
 
Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.

Jos pakoputkessa niin pieni vuoto jossain ettei sitä vielä itse kuule, sekoittaa arvot kuitenkin. Näin kävi itselle katsastuksessa, vaikka itse huomasin että nyt ääni ei ole ihan ok... katsuri ei sitä huomannut. Sittehän oli jo rally äänet hyvin pian, pikku fiksi ja leimalle uudestaan. Jos se on se isolohkomalli, niin sitten kannattaa jos miettiä että jotain tulee menemään pieleen ennemmin tai myöhemmin, pienemmällä motilla ei pitäisi olla ongelmia. Nyt kun täällä porukka ihmettelee mitä ihmeen auto kyseessä :D
 
Hjälp!

Audi A4 2017 (11-2016) Quattro 2.0TDI 190hv. AdBlue-järjestelmän häiriö ja tutkinnan perusteella pumppu lahonnut. No tämähän on helvetin kallis paukku jos marmorilta lähtee hakemaan.
Tulipa sitten Mieleen lähteä etsimään tuota osaa käytettynä. Virallisen varaosaluettelon mukaan tankin+pumpun korvaava osa tätä nykyä on koodiltaan 8W0131879BB ja tähän ohjainyksikkö 4M0907355H. Autossa tällä hetkellä olevien osien OEM-koodeja ei vielä ole tiedossa, joten suoraan vastaavan osan saatavuutta en vielä tiedä. Parashan olisi löytää nykyistä vastaava tankki+pumppu eikä ohjainyksikköä tarvitsisi vaihtaa

Nyt sitten löytyi osa jossa olisi sekä tankki+pumppu että ohjainyksikkö samassa nipussa ja kysymys kuuluu: Tuleeko tuo yksikkö parittaa vielä erikseen auton ECU:hun kuten korjaamo epäili asian olevan? Maahantuojan mukaan ei pitäisi vaatia tällaista, mutta ei pistänyt päätään pantiksi. Miten mahtaa olla forumin tietäjien kanta asiaan?

No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.
 
No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.

En päätäni pantiksi laita itsekään, mutta luulisin, ettei tarvitse koodausta.

Jos löytyy joku harrastaja, jolla vehkeet tuohon, niin nopeammin ja halvemmalla onnistuu taatusti.

VAGeissa ei tietääkseni ole mitään idioottimaisuuksia osien suhteen joten sopeutus tms. riittänee.

Toista se on näissä svedujen vehkeissä. Tulin siihen tulokseen itse, että jostain CEMin kautta lyö nyt hanoja lukkoon. Vaan liian kylmä keli tusata, niin jatkan loppuviikosta..
 
En päätäni pantiksi laita itsekään, mutta luulisin, ettei tarvitse koodausta.

Jos löytyy joku harrastaja, jolla vehkeet tuohon, niin nopeammin ja halvemmalla onnistuu taatusti.

VAGeissa ei tietääkseni ole mitään idioottimaisuuksia osien suhteen joten sopeutus tms. riittänee.

Toista se on näissä svedujen vehkeissä. Tulin siihen tulokseen itse, että jostain CEMin kautta lyö nyt hanoja lukkoon. Vaan liian kylmä keli tusata, niin jatkan loppuviikosta..

Täytynee kuitenkin käyttää lähikorjaamolla luetuttamassa mistä nyt kitisee tuo auto. Liekö pumppu viallinen (tuskin toinen sentään) vaiko tuo ohjaus kortti... Noh torstaina viisastunee taas ja sitten saa arvuutella seuraavia askeleita.

Jos olisi paikka tehdä tuo homma niin käsittääkseni olisi ihan amatöörin itse tehtävissä tuo pumpun/tankin vaihto kunhan vain löytyisi lukija vikakoodien nollaamiseen ja ecu:n opastamiseen.
 
kunhan vain löytyisi lukija vikakoodien nollaamiseen ja ecu:n opastamiseen

Merkkifoorumilta joku jolla on VCDS hankittuna. Yleensä kaikilla foorumeilla on ketjut aiheesta, että jos kaipaa apuja vikakoodien/sopeutusten kanssa tai omistaa laitteen ja haluaa tarjota pientä korvausta vastaan muille koodauksia tms.
 
Täytynee kuitenkin käyttää lähikorjaamolla luetuttamassa mistä nyt kitisee tuo auto. Liekö pumppu viallinen (tuskin toinen sentään) vaiko tuo ohjaus kortti... Noh torstaina viisastunee taas ja sitten saa arvuutella seuraavia askeleita.

Jos olisi paikka tehdä tuo homma niin käsittääkseni olisi ihan amatöörin itse tehtävissä tuo pumpun/tankin vaihto kunhan vain löytyisi lukija vikakoodien nollaamiseen ja ecu:n opastamiseen.

Jep. Sillähän se varmimmin tulee kuntoon.

Tosin kyllä muillakin korjaamoilla alkaa jo olemaan sellaisia vehkeitä, että koodien luku tuon ikäisestä onnistuu.
 
No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.
Mulla sattui Land cruiserista hajoamaan myös Adblue vehkeet. Korjaamolta ehdotettiin suuttimen vaihtoa 1800 € + työt. Sattumalta kertoivat erikoisesta painearvosta ja rupesin siitä tinkaamaan selitystä, jota eivät ymmärtäneet lopulta. No toiseen pikkukorjaamoon ja paineanturi löytyy kusipumpun sisältä, jota ei voi korjata ja uusi pumppu 3600 € + työt marmorilta. Ovokolta löytyi koko säiliö pumppuineen 350 € + Kuljetus ovelle 23ssa päivässä. Asennuksineen ja vuokra-auto yhteensä rapiat 800 €. Eli se oli jäätymisen rikkoma anturi, jonka komponenttihinta lienee noin 1 € luokkaa. Eri merkki, mutta vastaava pumppu näkyy tuossa kuvassa, jonka sisällä se anturi on. Jäätyminen saataisiin estettyä käyttämällä Adbluen tilalla aikanaan v 2008 peräisin olevaa Kemiran kehittämää liuosta, jossa on 26 % ammoniumformiaattia ja 20 % ureaa. Tällä jäätymispiste saataisiin n -30 asteen tienoille ja mitään muutoksia ei tarvitse järjestelmään tehdä. KEMIRA myi tämän yksinoikeuden aikanaan jenkkeihin ja sitä saisi sieltä tänne tuotua Denoxium nimellä. Yksi kaveri on laittanut tiedustelun menemään ja löysi kontaktin, joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Tuossa siis omaa vastaavasta pumpusta kuva Ovokon sivuilta. En sano, että varmuudella sama ongelmaosa, mutta jotenkin tuntuu tutulta ja olen kuulut toisesta täsmälleen samasta Toyotasta. EU ei määrää käyttämään Adblueta typen puhdistamiseen, mutta autonvalmistajat on täysiä fakki-idiootteja sen suhteen ja ”Adblue Hallelujaa”. Ammoniumformiaatti on myös kohtuu ympäristöystävällinen kemikaali ja sitä mm syötetään sianrehuissakin tänäpäivänäkin yhtenä osana. Olikohan jotain 2% pitoisuuksina. En nyt enempää muista noista ja LC tuli laitettua pois jo.

IMG_4238.png
 
Eli tuosta kysymys. Mitään järjellistä syytä en ole keksinyt, että miksi ei tuota käytettäisi meillä talvella. Testattu tehokkaammaksi, kuin Adblue. Estää Urean kristalloitumisen. Jäätyessään laajenee vähemmän kuin Adblue.

 
Mulla sattui Land cruiserista hajoamaan myös Adblue vehkeet. Korjaamolta ehdotettiin suuttimen vaihtoa 1800 € + työt. Sattumalta kertoivat erikoisesta painearvosta ja rupesin siitä tinkaamaan selitystä, jota eivät ymmärtäneet lopulta. No toiseen pikkukorjaamoon ja paineanturi löytyy kusipumpun sisältä, jota ei voi korjata ja uusi pumppu 3600 € + työt marmorilta. Ovokolta löytyi koko säiliö pumppuineen 350 € + Kuljetus ovelle 23ssa päivässä. Asennuksineen ja vuokra-auto yhteensä rapiat 800 €. Eli se oli jäätymisen rikkoma anturi, jonka komponenttihinta lienee noin 1 € luokkaa. Eri merkki, mutta vastaava pumppu näkyy tuossa kuvassa, jonka sisällä se anturi on. Jäätyminen saataisiin estettyä käyttämällä Adbluen tilalla aikanaan v 2008 peräisin olevaa Kemiran kehittämää liuosta, jossa on 26 % ammoniumformiaattia ja 20 % ureaa. Tällä jäätymispiste saataisiin n -30 asteen tienoille ja mitään muutoksia ei tarvitse järjestelmään tehdä. KEMIRA myi tämän yksinoikeuden aikanaan jenkkeihin ja sitä saisi sieltä tänne tuotua Denoxium nimellä. Yksi kaveri on laittanut tiedustelun menemään ja löysi kontaktin, joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Tuossa siis omaa vastaavasta pumpusta kuva Ovokon sivuilta. En sano, että varmuudella sama ongelmaosa, mutta jotenkin tuntuu tutulta ja olen kuulut toisesta täsmälleen samasta Toyotasta. EU ei määrää käyttämään Adblueta typen puhdistamiseen, mutta autonvalmistajat on täysiä fakki-idiootteja sen suhteen ja ”Adblue Hallelujaa”. Ammoniumformiaatti on myös kohtuu ympäristöystävällinen kemikaali ja sitä mm syötetään sianrehuissakin tänäpäivänäkin yhtenä osana. Olikohan jotain 2% pitoisuuksina. En nyt enempää muista noista ja LC tuli laitettua pois jo.

IMG_4238.png

Minulla siis vaihtui koko säiliö ja sen mukana pumppu, mutta vikakoodi tuli takaisin.
Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.

Tulipa vastaan audiforumilla viesti jossa seisoo näin: "Ohjainlaitteen rikkoontuminen oireilee mm. adblue pumpun paine liian vähäinen-vikakoodilla" jota omanikin antoi ja miksi pumppua epäiltiin rikkinäiseksi. Onkin sitten ohjainlaitteen vika luultavasti, koska tuntuisi oudolta että olisi tullut (purkaamosta huom.) samalla tavalla oireileva rikkinäinen tankki+pumppu yhdistelmä.
 
Minulla siis vaihtui koko säiliö ja sen mukana pumppu, mutta vikakoodi tuli takaisin.
Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.

Tulipa vastaan audiforumilla viesti jossa seisoo näin: "Ohjainlaitteen rikkoontuminen oireilee mm. adblue pumpun paine liian vähäinen-vikakoodilla" jota omanikin antoi ja miksi pumppua epäiltiin rikkinäiseksi. Onkin sitten ohjainlaitteen vika luultavasti, koska tuntuisi oudolta että olisi tullut (purkaamosta huom.) samalla tavalla oireileva rikkinäinen tankki+pumppu yhdistelmä.
Edelleen samanoloista vikaa oli ittellä. Adblue ”reductant pressure” arvoksi ilmoitettiin -49,3 kPa kaikissa toimintatiloissa. Olivat yrittäneet virhettä nollata, mutta eivät saaneet poistumaan. Oikea paine siis olisi n 490 kPa, kun ruiskuttaa. No todellinen paine olikin 1360 kPa, joka on maksimi paine, johon tuo pumppu edes pystyy. Raja näkyi hyvin hyvin sykkivässä lukemassa mittarissa, kun laitettiin T kappaleella painemittari suuttimen putkeen. Eli kun suutin aukesi, niin kuset lensi törkeällä ylipaineella pakoputkeen ja säiliö tyhjeni kohtuu vauhdilla. Vikavalot kyllä hävisi tankatessa, mutta siellä pysyi pohjalla jatkuvasti vikakoodi, jota ei saanut nollattua. Ja staattinen painelukema - 49,3 kPa, joka nyt ei oikeestaan voi olla negatiivinen. Säiliön vaihdon jälkeen vasta onnistu vikakoodin nollaus ja toiminta palautui normaaliksi. Onneksi nuo muut osat ja liittimet kesti sen 13,6 bar paineen, eikä korjauksen jälkeen löytynyt vuotoja mistään, kuten ei aikaisemminkaan. Kaikki kuset vain katosi pakoputken kautta höyrynä ulos. Putken päässä tietty valkoista löytyi. Kent lisäainetta vähän ronskimmin korjauksen jälkeen ja kohta loppui DPF polttelut jatkuvana riesana. Oliskohan luokkaa 1,5 L/100 km väheni kulutus, kun DPF korjaantui entiseen malliinsa. No tämä tapaus meni näin ja ehkä toiset menee toisella lailla, kun viat ehkä eri osissa. Samanlaisuutta kyllä pukkasi omassa hommassa kovastikin.
 
”Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.”

Ja siis tämä sama proseduuri toistui aina omalla kohdalla, kun taas tankkasi täyteen. Moottorikuva ilmestyi ensin ja sitten tuo ” täytä Adblue”. Eli väärässä järjestyksessä. Valot hävisi eri järjestyksessä ja taas muka OK. No siellä oli kyllä pysyvä vikakoodi tuosta paineesta, mutta ensimmäisen korjaamon vikapäätelmä oli, että itse moduli olisi viallinen. Toisessa korjaamissa ajettiin modulille testi ha se todettiin ehjäksi. Liittimuen johtavuus testattiin ja päädyttiin siihen, että anturi ei toimita oikeaa arvoa ja sen täytyy olla syynä. Anturi siis pumpun sisällä ja uusi pumppu 3600 €. Tämän jälkeen vikakoodin poisto sitten jo onnistuikin ja kusivalokin syttyi oikeassa järjestyksessä, eikä moottorinkuva valoa senkoomin enää ilmestynyt.
 
”Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.”

Ja siis tämä sama proseduuri toistui aina omalla kohdalla, kun taas tankkasi täyteen. Moottorikuva ilmestyi ensin ja sitten tuo ” täytä Adblue”. Eli väärässä järjestyksessä. Valot hävisi eri järjestyksessä ja taas muka OK. No siellä oli kyllä pysyvä vikakoodi tuosta paineesta, mutta ensimmäisen korjaamon vikapäätelmä oli, että itse moduli olisi viallinen. Toisessa korjaamissa ajettiin modulille testi ha se todettiin ehjäksi. Liittimuen johtavuus testattiin ja päädyttiin siihen, että anturi ei toimita oikeaa arvoa ja sen täytyy olla syynä. Anturi siis pumpun sisällä ja uusi pumppu 3600 €. Tämän jälkeen vikakoodin poisto sitten jo onnistuikin ja kusivalokin syttyi oikeassa järjestyksessä, eikä moottorinkuva valoa senkoomin enää ilmestynyt.

Tuo 1000km rajoitus oli jakarin kuvalla, ei nokkakannun kuvalla eli ei herjaa nesteen vähyyttä vaan järjestelmän vikaa.

No parasta aikaa istun odottelemassa vikakoodien lukua joten kohta viisastuu onko herja edelleen sama. Ohjausmoduulia merkkiforumilla on vaihdettu näissä tuon herjan pohjalta ja sen jälkeen homma on pelittänyt. Selvisipä sekin että ohjausmoduulivaihtoehtoja on kolme aiemmin luulemani yhden soveltuvan sijaan. Eli potentiaalisten vaihtoehtojen määrä kasvoi huomattavasti ja hinnat laski sen myötä.
 
No Toyota ilmoittaa tuon jakari kuvan myös, mutta aloittaa laskennan lukemasta ”2400 km jäljellä, tankkaa Adblue” ja sen lisäksi siis syttyi ” moottori kuvake” ilmentämään yleistä vikakoodia. Koodi taisi olla juurikin tuon modulin viallisuutta ilmoittava, mutta ei päästänyt nollaamaan vikaa tuon anturin -49,3 kPa vian takia. Kaikki valot sammui kyllä tankatessa, mutta tuo koodi jäi muistiin, eikä saatu nollattua. No testiliuskoista sitten tuon säiliön vaihdon jälkeen näkyy urealle sekä työpaine 490 kPa, että lepopaine jotain 5 kPa ja pumpun kierrosluvut, liuoksen lämpötilat ym ja tämän jälkeen muistiin jäänyt vikakoodi saatiin poistettua. Case is closed. Testistä on vieläkin paperiprintit tallella, vaikka auto on lähti viattomana jatkamaan matkaansa muiden kusetettavaksi ja kohti uudempia jäätymisiä.
 
Viimeksi muokattu:
No Toyota ilmoittaa tuon jakari kuvan myös, mutta aloittaa laskennan lukemasta ”2400 km jäljellä, tankkaa Adblue” ja sen lisäksi siis syttyi ” moottori kuvake” ilmentämään yleistä vikakoodia. Koodi taisi olla juurikin tuon modulin viallisuutta ilmoittava, mutta ei päästänyt nollaamaan vikaa tuon anturin -49,3 kPa vian takia. Kaikki valot sammui kyllä tankatessa, mutta tuo koodi jäi muistiin, eikä saatu nollattua. No testiliuskoista sitten tuon säiliön vaihdon jälkeen näkyy usealle sekä työpaine 490 kPa, että lepopaine jotain 5 kPa ja pumpun kierrosluvut, liuoksen lämpötilat ym ja tämän jälkeen muistiin jäänyt vikakoodi saatiin poistettua. Case is closed. Testistä on vieläkin paperiprintit tallella, vaikka auto on lähti viattomana jatkamaan matkaansa muiden kusetettavaksi ja kohti uudempia jäätymisiä.

Toyotalla kenties eri, mutta Audilla on eroa kojelaudassa riippuen siitä onko adbluen lisäys ohjelmassa vaiko järjestelmän vika.

No auto kävi testerissä ja vikailmoitus olikin eri, epäilivät huollossa että kenties pumpun/tankin vaihdossa on jäänyt letkuihin ilmaa jonka takia paine on ollut liian alhainen ja suuttimen syöttö pielessä. Nyt vikailmoitukset taas hävinneet eikä järjestelmässä vuotoja, joten tiskillä kehotettiin vain kovaa ajoa. Tarvittaessa paineputkiston ja suuttimen uusinta jos alkaa vika toistumaan.
 
Jotenkin tuohon tapaan se omakin eteni. Monenlaista eri pähkäilyä suuttimista, toimilaitteista ym keksimistä, kunnes tuo paineanturin aiheuttama vika ratkaisi koko sotkun. Satunnaisesti kun noita valoja ilmaantui n 1 1/2 vuoden aikana, eikä päässyt oikein kunnolla perille tuosta, kun lisäämällä kusta hävisi molemmat varoitusvalot aina hetken kuluttua. Suuttimenvaihtoa tarjottiin ensin joka kustantaa 1800 € pelkkä osa. Tuolloin sattuivat vahingossa mainitsemaan, että omituinen paine löytyy ja vikakoodia ei saa nollattua ja se estää testeriä pääsemästä eteenpäin oikeaan vikaan. Paineanturi sijaitsee pumpussa ja toisessa korjaamossa todettiinkin, että suutin on ehjä ja toimilaitteet meni testissä läpi, mutta paine on täysin väärä arvo ja se oli lisäksi staattinen -49,3 kPa negatiivinen lukema. Johtosarjat todettiin toimiviksi, niin anturi pumpun sisällä jäi jäljelle.
Toivotaan sun kohdalla, että asiat oikenee helpoimman kautta, mutta omalla kohdalla näin. Kokeeksihan mulla olisi vaihdatettu nuo suuttimet, toimilaitteet ja viimein pumppu yhteishintaan töineen varmaan 8000 €. Nyt kustansi töineen luokkaa 800 €.
 
Tarina jatkuu: Viat palasi ja vika siis lienee joko suuttimessa tai ohjaus moduulissa.

Enpä tiedä, uskaltaisiko ostaa moduulin ja tuikata itse se autoon kiinni vai mennäkö sen mukaan että suuttimessa tai syöttöletkussa on vikaa. Valintoja valintoja..
 
Mistähän tämä voisi johtua.

Meillä on tuollainen pieni mutta jyrkkä mäki kun lähtee pois kotoa. Nyt kahtena päivänä peräkkäin Megane 2017 on saanut painaa jarrua aivan perkeleesti eikä mitään tunnu tapahtuvan. Just ja just ennen ajorataa pysähtynyt.

Tuon ensimmäisen jarrutuksen jälkeen jarrut ovat toimineet normaalisti. Auto on seisonut pihalla eikä tallissa nämä päivät. Ilmaa jarruissa?
 
Mistähän tämä voisi johtua.

Meillä on tuollainen pieni mutta jyrkkä mäki kun lähtee pois kotoa. Nyt kahtena päivänä peräkkäin Megane 2017 on saanut painaa jarrua aivan perkeleesti eikä mitään tunnu tapahtuvan. Just ja just ennen ajorataa pysähtynyt.

Tuon ensimmäisen jarrutuksen jälkeen jarrut ovat toimineet normaalisti. Auto on seisonut pihalla eikä tallissa nämä päivät. Ilmaa jarruissa?

Olisiko mahdollista, että levyjen pinnassa kosteutta?
 
Mistähän tämä voisi johtua.

Meillä on tuollainen pieni mutta jyrkkä mäki kun lähtee pois kotoa. Nyt kahtena päivänä peräkkäin Megane 2017 on saanut painaa jarrua aivan perkeleesti eikä mitään tunnu tapahtuvan. Just ja just ennen ajorataa pysähtynyt.

Tuon ensimmäisen jarrutuksen jälkeen jarrut ovat toimineet normaalisti. Auto on seisonut pihalla eikä tallissa nämä päivät. Ilmaa jarruissa?
Pumppaat niitä jarruja muutaman kerran ennen mäkeä.

2024-12-21-13-07-39.jpg

Subaru-arpa paljastui tämmöiseksi. Nää muovilevikkeet on niin ihania.
 
Pumppaat niitä jarruja muutaman kerran ennen mäkeä.

2024-12-21-13-07-39.jpg

Subaru-arpa paljastui tämmöiseksi. Nää muovilevikkeet on niin ihania.

Eli taisi olla uhka :hmm:
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
2006 on vuosimalli. Nämä helmat on vielä noiden muovisten listojen takana piilossa, niin pääsee kaikki pska kertymään oikein kunnolla tuonne. Lisäksi hassusti pohjakin on suurelta osin peitetty jollain muovilevyillä, joten tuo on kyllä oikea ruostepommi käytössä.
Takakelkathan näistäkin menee ja tuohon se on jo muutama vuosi sitten vaihdettu.

Muutaman satasen enemmän maksamalla ja nelisen sataa kilometriä enemmän ajamalla olisi saanut ruosteettoman yksilön (myyjän mukaan), jossa oli tuo Subarun perus vika, eli kansien tiivisteet menneet. Tässä on vielä alkuperäiset tiivisteet joten tuokin jumppa on jossain vaiheessa edessä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
 
"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)

Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?
 
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?

eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
 
eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
Niin siis pultin kanta on ehjä. Mutterin puoli pultista katkesi. Mutta kaiketi samapa tuo kumpi puoli kyseessä.

Mutta juu, en ole siitä huolissani. Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.
 
Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
Pitänee näin tehdä.

On se jännä kun tietyillä aloilla ei voi luottaa, että tavallisilla ihmisillä on edes sellainen perusrehellisyys olemassa. Ei haluaisi olla ennakkoluuloinen ihmisten ammatin ja koulutustason perusteella, mutta vaikeaa on välillä, kun on tekemisissä esim. auto- ja raksapuolen duunarien kanssa. :)
 
Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.

Jep, ne jumittuu puslien holkkeihin niin lujasti ettei tosikaan. Uudet tukivarret + säätöpultit on järkevin ratkaisu. Tukivarret on nopee vaihtaa, kuin ruveta taistelemaan niitä pultteja puslista irti. Ja molemmat puolet vaihtoon samanmerkkisillä osilla. Olen nähny sen että säästetty ja vaihdettu vaan toinen tukivarsi. Ei tullu kulmien säädöstä mitään. Jäi huonoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 108
Viestejä
4 612 163
Jäsenet
75 739
Uusin jäsen
thuubi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom