Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pumppaat niitä jarruja muutaman kerran ennen mäkeä.

2024-12-21-13-07-39.jpg

Subaru-arpa paljastui tämmöiseksi. Nää muovilevikkeet on niin ihania.

Eli taisi olla uhka :hmm:
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
2006 on vuosimalli. Nämä helmat on vielä noiden muovisten listojen takana piilossa, niin pääsee kaikki pska kertymään oikein kunnolla tuonne. Lisäksi hassusti pohjakin on suurelta osin peitetty jollain muovilevyillä, joten tuo on kyllä oikea ruostepommi käytössä.
Takakelkathan näistäkin menee ja tuohon se on jo muutama vuosi sitten vaihdettu.

Muutaman satasen enemmän maksamalla ja nelisen sataa kilometriä enemmän ajamalla olisi saanut ruosteettoman yksilön (myyjän mukaan), jossa oli tuo Subarun perus vika, eli kansien tiivisteet menneet. Tässä on vielä alkuperäiset tiivisteet joten tuokin jumppa on jossain vaiheessa edessä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
 
"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)

Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?
 
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?

eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
 
eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
Niin siis pultin kanta on ehjä. Mutterin puoli pultista katkesi. Mutta kaiketi samapa tuo kumpi puoli kyseessä.

Mutta juu, en ole siitä huolissani. Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.
 
Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
Pitänee näin tehdä.

On se jännä kun tietyillä aloilla ei voi luottaa, että tavallisilla ihmisillä on edes sellainen perusrehellisyys olemassa. Ei haluaisi olla ennakkoluuloinen ihmisten ammatin ja koulutustason perusteella, mutta vaikeaa on välillä, kun on tekemisissä esim. auto- ja raksapuolen duunarien kanssa. :)
 
Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.

Jep, ne jumittuu puslien holkkeihin niin lujasti ettei tosikaan. Uudet tukivarret + säätöpultit on järkevin ratkaisu. Tukivarret on nopee vaihtaa, kuin ruveta taistelemaan niitä pultteja puslista irti. Ja molemmat puolet vaihtoon samanmerkkisillä osilla. Olen nähny sen että säästetty ja vaihdettu vaan toinen tukivarsi. Ei tullu kulmien säädöstä mitään. Jäi huonoksi.
 
Lisäyksenä vielä että eikös tuon korimallin 9-3:ssa ole takapäässä se monivarsituenta josta puslat on kulutustavaraa. Eli hirveän vaivan jälkeen seuraavana vuonna onkin sitten leimalla puslaremppaa tiedossa joka on käytännössä helpoin tehdä koko tukivarsi vaihtamalla.
 
Jep, ne jumittuu puslien holkkeihin niin lujasti ettei tosikaan. Uudet tukivarret + säätöpultit on järkevin ratkaisu. Tukivarret on nopee vaihtaa, kuin ruveta taistelemaan niitä pultteja puslista irti. Ja molemmat puolet vaihtoon samanmerkkisillä osilla. Olen nähny sen että säästetty ja vaihdettu vaan toinen tukivarsi. Ei tullu kulmien säädöstä mitään. Jäi huonoksi.
Tutkailin asiaa. Taitaa olla niin, että suuntauskuntoon korjaaminen + pyörien suuntaus on kustannuksiltaan samaa luokkaa tai kalliimpaa kuin ennenaikainen uusien renkaiden ostaminen. Itsellä on sellainen tilanne, että korjaustyöt jos tekee itse, niin niiden pitää olla aina sellaisia, että auton saa varmuudella seuraavaksi päiväksi ajokuntoon (yhden auton talous). Eli tässä tapauksessa korjaamolle pitäisi viedä, ja sille tulee hintaa. Ja tuskin autolla enää edes ajetaan tuolloin kun renkaat ovat vaihtokunnossa, sillä odotettu jäljellä oleva käyttöikä on 1-2 vuotta. Premiumrenkaat saa tähän autoon noin 500 eurolla asennettuna.

Alatukivarren (camber-säätö, osa 5) joutuisi todennäköisesti uusimaan auraustukivarren (osa 7) lisäksi. Ja kyseisen tukivarren puslalle ei ole omaa osanumeroa. Eli vaikka varren saisi ehjänä ulos mutta puslan hajottaisi, niin eipä se auta juuri. Ja itse varttakaan ei saa juuri mistään.

Taidan antaa olla ja ajella vain. Sinänsä ajossa ei huomaa mitään, kulkee suoraan ja käyttäytyy normaalisti. Neljä kesää ajelin edellisillä kesärenkailla, ja edelliset talvirenkaat (kitkat) menivät vaihtoon jo ennen kuin mitään epätasaista kulumaa edes oli.

1734940476358.png
 
Viimeksi muokattu:
Tutkailin asiaa. Taitaa olla niin, että suuntauskuntoon korjaaminen + pyörien suuntaus on kustannuksiltaan samaa luokkaa tai kalliimpaa kuin ennenaikainen uusien renkaiden ostaminen. Itsellä on sellainen tilanne, että korjaustyöt jos tekee itse, niin niiden pitää olla aina sellaisia, että auton saa varmuudella seuraavaksi päiväksi ajokuntoon (yhden auton talous). Eli tässä tapauksessa korjaamolle pitäisi viedä, ja sille tulee hintaa. Ja tuskin autolla enää edes ajetaan tuolloin kun renkaat ovat vaihtokunnossa, sillä odotettu jäljellä oleva käyttöikä on 1-2 vuotta. Premiumrenkaat saa tähän autoon noin 500 eurolla asennettuna.

Alatukivarren (camber-säätö, osa 5) joutuisi todennäköisesti uusimaan auraustukivarren (osa 7) lisäksi. Ja kyseisen tukivarren puslalle ei ole omaa osanumeroa. Eli vaikka varren saisi ehjänä ulos mutta puslan hajottaisi, niin eipä se auta juuri. Ja itse varttakaan ei saa juuri mistään.

Taidan antaa olla ja ajella vain. Sinänsä ajossa ei huomaa mitään, kulkee suoraan ja käyttäytyy normaalisti. Neljä kesää ajelin edellisillä kesärenkailla, ja edelliset talvirenkaat (kitkat) menivät vaihtoon jo ennen kuin mitään epätasaista kulumaa edes oli.

1734940476358.png
Ymmärrän hyvin, jos itse ei voi ainoana autona laittaa, tai jos suhteettoman kallis korjaus kokonaiskuvaan. Mutta oletko nyt ihan varma että puslaa tai itse vartta ei saa järkevästi mistään?

Oma havainto pielessä olevista kulmista on sellainen, että ne ei vaikuttanut vain renkaiden kulumiseen, joka minusta yksipuolisena vähän liian korostettu ongelma, vaan tässä tapauksessa ohjauksen palautus oli epänormaalin äkäinen, ja kummasti sisempiin raidetankoihin tuli välystä (todennäköisesti johtui siitä että ajettu pidempään kulmat pielessä).
 
Menomatkalla joulunviettoon hajos 2021 vuoden kia sportage moottorina bensa 1.6 turbo

Yhtäkkiä tiputti vakkarin pois päältä 80km/h vauhdissa,sitä ennen kuulu pieni napsahdus josta ehkä 5s päästä lähti vakkari pois ja vauhti tippu. Kulki 30-50km/h hajosi just huoltoaseman vieressä niin sai heti pelit seis. Tyhjäkäynnillä kävi ihan normaalisti. Sitten kun hinurilla seuraavana päivänä korjaamolle ei lähtenyt käyntiin. Mitään vikavaloja ei mittaristossa palanut.

Itellä tuli mieleen olisko jako hypännyt

Onko jollain kokemusta ton ikäisestä sportagesta? Onko jotain tyyppivikaa? Takuunalainen auto onneks kyseessä.
 
Menomatkalla joulunviettoon hajos 2021 vuoden kia sportage moottorina bensa 1.6 turbo

Yhtäkkiä tiputti vakkarin pois päältä 80km/h vauhdissa,sitä ennen kuulu pieni napsahdus josta ehkä 5s päästä lähti vakkari pois ja vauhti tippu. Kulki 30-50km/h hajosi just huoltoaseman vieressä niin sai heti pelit seis. Tyhjäkäynnillä kävi ihan normaalisti. Sitten kun hinurilla seuraavana päivänä korjaamolle ei lähtenyt käyntiin. Mitään vikavaloja ei mittaristossa palanut.

Itellä tuli mieleen olisko jako hypännyt

Onko jollain kokemusta ton ikäisestä sportagesta? Onko jotain tyyppivikaa? Takuunalainen auto onneks kyseessä.
Voihan siellä olla vain joku vuoto - ilmaletku irronnut tms. ja auto vetänyt itsensä limp modeen. Toisaalta siitä pitäisi kyllä tulla ilmoitus mittaristoon. Vikakoodit lukemalla homma alkaa ratketa.

Paljonko autolla on ajettu?
 
Potilaana on täällä Ford Focus Mk1 vm. 2001. Nyt viime päivinä puhallinmoottori(?) on alkanut pitää sellaista siritystä/vinkunaa. Ei kaiken aikaa, mutta suurimman osan aikaa. Ääni kuuluu yleensä sitä kovempaa, mitä kovemmalle puhaltimen asettaa (asetus on 0-4). Kyseessä ei liene laturinhihna tms., koska laitoin kokeeksi kaikki sähkölaitteet (penkinlämmittimet jne.) päälle puhallus nollalla eikä mitään ääntä tule.

Kysymys kuuluukin, että kannattaako puhallinmoottoria vaihtaa varmuuden vuoksi vai voiko tämä nykyinenkin toimia vielä pitkään? Ja mikä on puhallinmoottorin vastus, mitä se vastus tekee ja voiko vika olla siinä tai pitäisikö vastus vaihtaa samalla kun puhallinmoottorikin?
 
Potilaana on täällä Ford Focus Mk1 vm. 2001. Nyt viime päivinä puhallinmoottori(?) on alkanut pitää sellaista siritystä/vinkunaa. Ei kaiken aikaa, mutta suurimman osan aikaa. Ääni kuuluu yleensä sitä kovempaa, mitä kovemmalle puhaltimen asettaa (asetus on 0-4). Kyseessä ei liene laturinhihna tms., koska laitoin kokeeksi kaikki sähkölaitteet (penkinlämmittimet jne.) päälle puhallus nollalla eikä mitään ääntä tule.

Kysymys kuuluukin, että kannattaako puhallinmoottoria vaihtaa varmuuden vuoksi vai voiko tämä nykyinenkin toimia vielä pitkään? Ja mikä on puhallinmoottorin vastus, mitä se vastus tekee ja voiko vika olla siinä tai pitäisikö vastus vaihtaa samalla kun puhallinmoottorikin?

voi sitä yrittää rasvata mutta pysyvä ratkaisu on vaihtaa puhallin.
 
Potilaana on täällä Ford Focus Mk1 vm. 2001. Nyt viime päivinä puhallinmoottori(?) on alkanut pitää sellaista siritystä/vinkunaa. Ei kaiken aikaa, mutta suurimman osan aikaa. Ääni kuuluu yleensä sitä kovempaa, mitä kovemmalle puhaltimen asettaa (asetus on 0-4). Kyseessä ei liene laturinhihna tms., koska laitoin kokeeksi kaikki sähkölaitteet (penkinlämmittimet jne.) päälle puhallus nollalla eikä mitään ääntä tule.

Kysymys kuuluukin, että kannattaako puhallinmoottoria vaihtaa varmuuden vuoksi vai voiko tämä nykyinenkin toimia vielä pitkään? Ja mikä on puhallinmoottorin vastus, mitä se vastus tekee ja voiko vika olla siinä tai pitäisikö vastus vaihtaa samalla kun puhallinmoottorikin?

Kyllä se kannattaa vaihtaa samalla kun sen ottaa irti, rasvaukset saattaa kestää kuukauden tai pari.

Vastuksella säädetään puhaltimen nopeutta eli jos eri nopeudet toimii niin se lienee kunnossa. Monesti uusi
vastus tulee samassa moottoripaketissa niin se menee sitten samalla, jos on erikseen/kallis niin voi jättää vaihtamattakin.
 
voi sitä yrittää rasvata mutta pysyvä ratkaisu on vaihtaa puhallin.
Kannattaa samalla rasvata ne ohjurit, jos niiden säätö yhtään tuntuu jäykältä. Noissa ykköskoppaisissa tuppaa olemaan ongelmaa, että säädin alkaa jumittamaan kylmänä ja et saa puhallusta säädettyä esim. jalkatilasta tuulilasille.
 
Fordista en tiedä mutta vaimon skodassa on lämppärinpuhallin kitissyt välillä jo reilut 10 vuotta ja yli 250tkm.On niin mukavassa paikassa että pitää kojelauta purkaa että saa vaihdettua joten on jäänyt tekemättä.
 
Golfissakin kitisee toista talvea. Ei muuten niin haittaa, mutta jos vaikenee kokonaan, tulee ajamisesta melko mahdotonta.

Pitäisi olla helppo homma vaihtaa.. pitäisi vaan saada aikaiseksi.
 
Fordista en tiedä mutta vaimon skodassa on lämppärinpuhallin kitissyt välillä jo reilut 10 vuotta ja yli 250tkm.On niin mukavassa paikassa että pitää kojelauta purkaa että saa vaihdettua joten on jäänyt tekemättä.

Asia selvä, eli tuurilla mennään. :thumbsup:

Näyttää tuon moottorin vaihto Focukseen olevan niin helppo, että jos ääni häiritsee niin vaihtoon vaan.

Juu, ei onneksi tarvi purkaa puolta kojelautaa pois tieltä. Mutta niin kauan kuin ääni peittyy radion alle, niin taidan antaa olla. Autoilua mahdollisimman edullisesti ja niin edelleen. Tuskin tällä autolla on kovin montaa vuotta edessä muutenkaan.
 
Tutkailin asiaa. Taitaa olla niin, että suuntauskuntoon korjaaminen + pyörien suuntaus on kustannuksiltaan samaa luokkaa tai kalliimpaa kuin ennenaikainen uusien renkaiden ostaminen. Itsellä on sellainen tilanne, että korjaustyöt jos tekee itse, niin niiden pitää olla aina sellaisia, että auton saa varmuudella seuraavaksi päiväksi ajokuntoon (yhden auton talous). Eli tässä tapauksessa korjaamolle pitäisi viedä, ja sille tulee hintaa. Ja tuskin autolla enää edes ajetaan tuolloin kun renkaat ovat vaihtokunnossa, sillä odotettu jäljellä oleva käyttöikä on 1-2 vuotta. Premiumrenkaat saa tähän autoon noin 500 eurolla asennettuna.

Alatukivarren (camber-säätö, osa 5) joutuisi todennäköisesti uusimaan auraustukivarren (osa 7) lisäksi. Ja kyseisen tukivarren puslalle ei ole omaa osanumeroa. Eli vaikka varren saisi ehjänä ulos mutta puslan hajottaisi, niin eipä se auta juuri. Ja itse varttakaan ei saa juuri mistään.

Taidan antaa olla ja ajella vain. Sinänsä ajossa ei huomaa mitään, kulkee suoraan ja käyttäytyy normaalisti. Neljä kesää ajelin edellisillä kesärenkailla, ja edelliset talvirenkaat (kitkat) menivät vaihtoon jo ennen kuin mitään epätasaista kulumaa edes oli.

1734940476358.png
Itsellä on omassa autossa vastaava pultti/pusla myös jumissa. Ei saa takarengasta tehtaan asentoon, mutta ei vieläkään syö rengasta että huomaisi eroa. Ehkä sitten joskus, kaikki muut puslat alustaan onkin jo uusittu ja alkaa vaikuttamaan et kohta alkaa round 2. 140tkm tuntuvat kestävän ns oem kumipuslat jos näin olisi.
 
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)

Kysymys kuuluukin:

1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?

2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?

3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...

4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
 
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)

Kysymys kuuluukin:

1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?

2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?

3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...

4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Kuulostaa jännältä, mut itse lähtisin ensimmäisenä katsomaan jarru/kytkin polkimen liittimiä/jousia ja mahdollisesti pumppaisi et jarripoljin jäykistyy (ei jäykisty jos on vuoto jossain piilossa). Ymmärtääkseni nuo valot syttyisivät jos polkimen signaalia katoaa
 
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)

Kysymys kuuluukin:

1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?

2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?

3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...

4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Missähän kunnossa vetareiden uloimmat nivelet ovat?
 
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)

Kysymys kuuluukin:

1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?

2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?

3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...

4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?

Tuntuiko jarrupolkimessa mitään tärinää, kun se ääni kuului? Minulla oli saman ikäluokan audissa vastaava vika, että jarruttaessa sanoi "sprojoing" ja abs-vikavalo syttyi. Vikakoodeja ei ollut ja valot nollaantui uudelleenkäynnityksessä. Viaksi paljastui yhden pyörän abs-anturi. Live-dataa katsoessa selkeästi näkyi yhden pyörän nopeussignaalin eroavan muista. Tietysti jarruttaessa abs-yksikkö yritti tehdä jotain, kun luuli yhden pyörän pyörivän eri nopeutta.
 
Missähän kunnossa vetareiden uloimmat nivelet ovat?

Tarkoitatko niitä vetoakseleita, joiden kumisuojan irtoaminen ja rasvojen ulostulo oli Focuksen tyyppivika aikanaan? Tähän autoon on reilu 15 vuotta sitten tehty ko. remontti, huoltokirjan mukaan, olikohan silloin ajettu joitakin kymppitonneja, ja nyt ollaan 176 tkm kohdalla.
 
Tuntuiko jarrupolkimessa mitään tärinää, kun se ääni kuului? Minulla oli saman ikäluokan audissa vastaava vika, että jarruttaessa sanoi "sprojoing" ja abs-vikavalo syttyi. Vikakoodeja ei ollut ja valot nollaantui uudelleenkäynnityksessä. Viaksi paljastui yhden pyörän abs-anturi. Live-dataa katsoessa selkeästi näkyi yhden pyörän nopeussignaalin eroavan muista. Tietysti jarruttaessa abs-yksikkö yritti tehdä jotain, kun luuli yhden pyörän pyörivän eri nopeutta.

Taisi se poljin vähän tärähtää, niin kuin ABS olisi aktivoitunut puoleksi sekunniksi. Ei kyllä olisi pitänyt IMHO aktivoitua niissä olosuhteissa ja sillä voimalla millä poljinta painoin.

Corollassa mullakin aikanaan pomppasi ABS-sensori ulos kolostaan, mutta se sytytti vain keltaisen ABS-merkkivalon. Tämän jarrujärjestelmän punaisen varoitusvalon syttymisen luulisi viittaavan johonkin vakavampaan.

Kuulostaa jännältä, mut itse lähtisin ensimmäisenä katsomaan jarru/kytkin polkimen liittimiä/jousia ja mahdollisesti pumppaisi et jarripoljin jäykistyy (ei jäykisty jos on vuoto jossain piilossa). Ymmärtääkseni nuo valot syttyisivät jos polkimen signaalia katoaa

Onkohan tuo sama "brake switch" kuin mikä saa takajarruvalot palamaan? Ne täytyy ainakin katsoa, että syttyvätkö poljinta painaessa, kiitos vinkistä. Ja toki kokeilla pumpata sitä poljinta, jos säiliöön ei nyt yön aikana synny painovoimaisesti vajetta mahdollisen vuodon seurauksena.
 
Epäilen abs anturia, en nyt focuksen rakennetta muista oliko niissä miten tuo anturin ja kehän luku toteutettu. Ääni ilmeisesti ei ole toistunut? En ole forscania käyttänyt, mutta pitäisi saada dataa ulos kohtuu hyvin ilmakseksi ohjelmaksi. Kannattaa ainakin kokeilla.

FORScan Home
 
Absiin liittyen Boxster (2002) tekee sitä jos ajaa kuoppaisella mutkaisella asfaltilla reipasta vauhtia ja jarruttaa niin ABS puuttuu peliin ihan liian aikaisten. Tasaisella alueella tuota ei tapahdu. Poljin alkaa mielestäni täristämään paljon ennen kuin renkaat ovat edes lukkiutumassa.

Renkaat ovat kuluneet ja ehkä vähän kovettuneet mutta tuskin on siitä kiinni vai olisiko toi systeemi kalibroitu niin tarkkaan laadukkaille OEM renkaille ettei toimi kunnolla huonoilla? Mitään vikakoodeja antureista ei näy. Autossa on vaan absit, ei mitään ajovakauden hallintaa tjms.
 
Absiin liittyen Boxster (2002) tekee sitä jos ajaa kuoppaisella mutkaisella asfaltilla reipasta vauhtia ja jarruttaa niin ABS puuttuu peliin ihan liian aikaisten. Tasaisella alueella tuota ei tapahdu. Poljin alkaa mielestäni täristämään paljon ennen kuin renkaat ovat edes lukkiutumassa.

Renkaat ovat kuluneet ja ehkä vähän kovettuneet mutta tuskin on siitä kiinni vai olisiko toi systeemi kalibroitu niin tarkkaan laadukkaille OEM renkaille ettei toimi kunnolla huonoilla? Mitään vikakoodeja antureista ei näy. Autossa on vaan absit, ei mitään ajovakauden hallintaa tjms.
Iskarit huonot? Rengas pompottaa ja menettää kosketusta tienpintaan -> absit toteavat että rengas luistossa.
 
Iskarit huonot? Rengas pompottaa ja menettää kosketusta tienpintaan -> absit toteavat että rengas luistossa.
En siitä tiedä, katsastuksessa ainakin oli ok (no se testeri ei paljon mitään kerro) mutta alusta on coilover mallia ja tietenkin ihan hemmetin jäykkä.
 
Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)

Kysymys kuuluukin:

1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?

2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?

3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...

4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?
Abs kehä hajalla jostain. Pyörintänopeudet otat niin näkee mistä kulmasta.
 
Abs kehä hajalla jostain. Pyörintänopeudet otat niin näkee mistä kulmasta.

Kenties.

Tulin nimittäin juuri sisään. Ei ollut jarrunesteen taso laskenut yön aikana. Tuli pumppailtua sitä jarrupoljinta (kyllä se aika lailla jäykistyi, pieni ehkä 5 mm liikematka jäi jäljelle) eikä sekään tuntunut laskevan nesteen tasoa säiliössä. Kokeilin myös Forscanin Demo for Android -versiota - ei sekään mitään koodeja löytänyt. (Jarruvalot unohtui katsoa, vaikka piti... :facepalm:)

Senkin tein, mitä netissä neuvottiin, että trippimittarin nappi pohjaan käynnistäessä 5 sekunniksi ja pääsee huoltotilaan ml. lukemaan vikakoodit. Pääsin, "DTC NONE" eli nähtävästi auton tietokoneella ei ole mitään vikakoodeja. Sekin vielä selvisi, että muillakin on ollut samankaltaisia tilanteita auton kanssa netissä - pyörien nopeussensoria tuollakin joku veikkasi. Kuulemma myös ABS-yksikölle menevä johto voi olla hansikaslokeron rikkoma, jolloin sen koodeja ei pysty lukemaan...

No, täytyy tarkkailla tuota jarrunesteen tasoa ja käyttää auto jossakin diagnosoitavana tammikuussa, jos sitä ennen ei itse tule keksittyä/vahvistettua syytä ongelmalle.
 
Kenties.

Tulin nimittäin juuri sisään. Ei ollut jarrunesteen taso laskenut yön aikana. Tuli pumppailtua sitä jarrupoljinta (kyllä se aika lailla jäykistyi, pieni ehkä 5 mm liikematka jäi jäljelle) eikä sekään tuntunut laskevan nesteen tasoa säiliössä. Kokeilin myös Forscanin Demo for Android -versiota - ei sekään mitään koodeja löytänyt. (Jarruvalot unohtui katsoa, vaikka piti... :facepalm:)

Senkin tein, mitä netissä neuvottiin, että trippimittarin nappi pohjaan käynnistäessä 5 sekunniksi ja pääsee huoltotilaan ml. lukemaan vikakoodit. Pääsin, "DTC NONE" eli nähtävästi auton tietokoneella ei ole mitään vikakoodeja. Sekin vielä selvisi, että muillakin on ollut samankaltaisia tilanteita auton kanssa netissä - pyörien nopeussensoria tuollakin joku veikkasi. Kuulemma myös ABS-yksikölle menevä johto voi olla hansikaslokeron rikkoma, jolloin sen koodeja ei pysty lukemaan...

No, täytyy tarkkailla tuota jarrunesteen tasoa ja käyttää auto jossakin diagnosoitavana tammikuussa, jos sitä ennen ei itse tule keksittyä/vahvistettua syytä ongelmalle.
Kunnollisella vikakoodin lukijalla asia selviää, saako nopeustiedot ja jollei saa niin johdotus helppo mitata pyörän ja yksikön välistä 30 minuutin homma. Kehän vaihtoon hyvät ohjeet youtubessa.
Helposti ja nopeasti korjattavissa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 695
Viestejä
4 562 994
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom