- Liittynyt
- 10.10.2021
- Viestejä
- 1 901
Tätä samaa olin tulossa kertomaan, että kun työ on iso, niin kaikki hillut samalla kertaa - säästtää monta satasta myöhemmin, vaikka maksaa enemmän kerralla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Kannattaa muistaa että se alkuperäinen jousi voi olla parempi mitä aftermarket. Tutulla meni ranskalaisessa puolipakussa tarvikejousi edestä poikki kolmena vuonna peräkkäin. Siinä ilmeisesti tehtaalla laitettu parempi jousi kompensoimaan huonoa suunnittelua..
Ei taida koskea kaikkia automerkkejä,itse ole ajanut yli 500tkm reilun 30 vuoden aikana eikä minulta ole katkennut yhtään jousta,toki minulla ei olekkaan ollut yhtään saksalaista tai muutakaan premium merkkiä.Jos jousissa on näkyvää ruostetta niin ne kannattaa vaihtaa. Samaten jos vaihtotyö teetetään korjaamolla niin tuntitaksojen vaikutuksen takia jouset aina ilman muuta vaihtoon ellei niitä oli pariin vuoteen aiemmin uusittu.
Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.Jousen katketessa se voi parhaimmillaan kietasta itsensä vetarin ympärille ja kone + laatikko solmuun. Alkuperäiset kannattanee pitää jossei vikaa ole.
Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.Aika kaukaa haettu skenaario, että koneen ja laatikon hajoittaa jousen katkeaminen. Hyvinkin usein kyllä tulee vastaan tilanne, että ensimmäisenä on rengas puhki katkenneen jousen takia.
Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.Totta tämäkin mutta tuo vetarin ympärillekin meno/konerikko on ihan tositarina. Ei varmasti yleisin tapaus, mutta mahdollinen tuokin. Toki täysin ennakoimaton ja sinänsä tyhmä esimerkki, mutta ehkä auttaa hahmottamaan missä ei kannata säästää tai vaihtaa tarviketta pois huvikseen.
Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.Jos tiedät tuollaisesta tapauksesta lisää, olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin. Kuulostaa sen verran uskomattomalta. En ihan heti keksi, miten siinä edes voisi kone hajota, jos vaikka kuvitellaankin, että se jousi on ensin vetarin ympärille jotenkin ihmeellisesti joutunut.
En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.Tutulle tuo kävi, tuhoja en nähnyt itse. Jousi/sen puolikas tipahti vauhdissa sinne vetarin ja jonkun tukivarren väliin. Siitä sitten laatikko solmuun kun vetari lakkaa pyörimästä ja kone samaan syssyyn kun laatikko hirtti kiinni vauhdista vaihde päällä. Harvoin se moottori tykkää jos yhtäkkiä lakkaa kampuran päässä kaikki pyörimästä.
Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.En väitä että ihan täysin mahdotonta, mutta pitää kyllä sattua todella huonosti kaikki epätodennäköisyydet kohdalleen, enkä vieläkään ihan purematta niele. Mikä mahtoi olla auto, etuveto/takaveto? Etupäässä on yleensä jousi iskarin ympärillä, eikä siitä tyypillisesti voi irrota kuin vajaa kierros jousta niin, että se pääsisi siitä iskarin ympäriltä kokonaan tippumaan. Takapäässä taas voi useammin olla jousi irtonaisena niin, että pääsee puolikaskin jousi irtoamaan autosta kokonaan. Vauhdissa olevan vetarin lukkoon lyöminen laakista ei sekään ihan helposti onnistu, jos jousi putoaakin jotenkin niin, että se vetaria/tukivarsia vasten jäisi kinnaamaan. Jos vaikka takatuupparista menee pyörä lukkoon, se on silti vasta sama kuin käkkärin vetäminen vauhdista. Auto voi stumpata, mutta ei siitä silti vaihteisto tai varsinkaan moottori hajoa.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).Joo, ihan paskapuhetta tuollaiset skenaariot. Muutenhan kaikilla olisi jokaisen lukkojarrutuksen jälkeen vaihteistot ja koneet hajalla.
Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.Harvinaistahan tuo on enkä ole itsekään vastaavasta kuullut. Nyt kun tarkemmin muistelee niin en ole enää varma katkesko sieltä jousi vai murtuiko sieltä iskari/yläpää tmv ja koko paska vetarin kanssa sitten yhteen ja lopputulos oli täystuho. Jousihan ei yksistään kovin helposti mcphersonissa sen tolpan ympäriltä karkaa.
Etuveto tuo oli, olisko ollut sitikka tmv, tiedä sitten oliko siinä mcpherson vai erillinen jousi ja iskari. Niitähän ei paljon uudemmissa enää ole.
Riippuu, vetarin pysäyttämällähän ei tuhoa tule mutta heitä rautakanki sinne väliin ja laatikon päädyn laakerointi ottaa siipeen niin kyllä siellä menee paljon siinä kohdin solmuun. Kuten tässä yllä mainitsin niin en oo enää ihan varma katkesko sieltä pelkkä jousi vai pettikö sieltä tuennasta jotain isompaa, vuosia kuitenkin tosta tapauksesta. Jousen tosiaan vaikea kuvitella että yksistään tekee tolkutonta tuhoa kunhan pysyy iskaritolpan ympärillä (jos on tolppa).
Tarina jatkuu: Viat palasi ja vika siis lienee joko suuttimessa tai ohjaus moduulissa.
Enpä tiedä, uskaltaisiko ostaa moduulin ja tuikata itse se autoon kiinni vai mennäkö sen mukaan että suuttimessa tai syöttöletkussa on vikaa. Valintoja valintoja..
Tiedän kyllä. Tiedän senkin jos väännät rautakangen/jousen/iskaritolpan esim. 100kmh vauhdissa vetarin väliin niin jotain menee mutkalle tasauspyörästön/askin/laakeroinnin päästä ja aski leipoo. Tasauspyörästön läsnäolo ei paljoa auta kun vetari kuitenkin pyörii.Siellä on tasauspyörästö ekana, sitten vasta laatikko, sitten vasta kytkin, SITTEN vasta moottori.
Jos toinen rengas menee lukkoon, tasauspyörästö ohjaa moottorin voiman toiselle puolelle.
Paska puhetta sanon minäki
Sähköliitin lähti yllättävän helposti irti, kun kertasi Youtubesta oikean kohdan, mistä painaa.
Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.Yleensä yritän käydä ostamassa oikean varaosan ennen remppaa, että voi siitä arpoa minkälainen liitin on ja miten se avataan. Toki jos joku hyvä video/kuva löytyy, niin ei tarvitse käydä etukäteen ostamassa.
Motonet ja 7-päivän palautusoikeus Yleensä kyllä löytyy jonkun harrastelijan video, josta näkee ne vaiheet, jotka täytyy tehdä ennen varsinaiseen remppaan pääsemistä.Tämä onkin varsin hyvä konsti mikäli on uutta osaa vaihtamassa. Läheskään aina ei kuitenkaan liittimen avaamisessa ole kysymys uuden osan vaihtamisesta.
Onko ne tiputtaneet palautusoikeuden seitsemään päivään?Motonet ja 7-päivän palautusoikeus Yleensä kyllä löytyy jonkun harrastelijan video, josta näkee ne vaiheet, jotka täytyy tehdä ennen varsinaiseen remppaan pääsemistä.
Onko ne tiputtaneet palautusoikeuden seitsemään päivään?
Äh, ei. Kyllä se on 30 pv edelleen. Olen käyttänyt myös paljon sitä, että tilaan osan itselle noutoon, jossa on 7 pv noutoaika. Meni sekaisin. Kiitos korjauksesta.Onko ne tiputtaneet palautusoikeuden seitsemään päivään?
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.
Vm - 12 mk6 vw golf. Lisäpitkille pitäisi heräte saada, mutta tuota liitintä ei saa auki, kun joku rikkonut sen joskus? Saako mistään muualta?
Toisen puolen liitin aukeaa kyllä, mutta aivan liian ahdas että pystyisi mitään tekemään.
Pitkillä ei ollut erillistä sulaketta, kun tarkistin.Ota sieltä pitkien sulakkeelta?
Pitkillä ei ollut erillistä sulaketta, kun tarkistin