Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos koko ovi maalataan, niin se on satavarmasti eri sävyinen, kuin muu auto. Pitäs häivyttää.
Onko näin? Mun autoon tuli takapuskuri uusiksi, kun audisti osui takamukseen suojatien eteen pysähtyessäni. Takamuovi tuli jonain ruskeana ja maalattiin. En näe mitään eroa sävyssä.
 
Jos koko ovi maalataan, niin se on satavarmasti eri sävyinen, kuin muu auto. Pitäs häivyttää.
Riippuu väristä ja auton iästä,minulla maalattiin takaovet ja takaluukku uutena takuuseen ja myöhemmin kolhittu takapuskuri vakuutusyhtiön piikkin enkä ole löytänyt mitään värieroa muuhun autoon.Värinä metallihohto musta.
 
Onko näin? Mun autoon tuli takapuskuri uusiksi, kun audisti osui takamukseen suojatien eteen pysähtyessäni. Takamuovi tuli jonain ruskeana ja maalattiin. En näe mitään eroa sävyssä.
No, kokemusta on tosin vain yhdestä perusvalkoisesta, josta oli yksi ovi maalattu kokonaan uudestaan. Pilvisellä kelillä huomasi todella selvästi sävyeron, kun katsoi sivusta. Ehkä vain huonoa tuuria sävyn kanssa.
 
Tarkemmin voi osua jos katotaan värisävy optisesti viereisestä ovesta, eikä värikoodin perusteella. Tuuripeliä kuitenkin. On itekin tullu maalattua esim takakylkiä ja on tullut niin lähelle sävy ettei eroa ainakaan harjaantumaton silmä löydä. Aina se ei onnistu noinvaan. Jos max muutaman tonnin peli niin hyväksyisin sävyerot, kyllä kura ja pöly tasottaa erot :)
 
Maalaristahan se on kiinni. Vaihtoehtona etsiä myös käytetty ovi samaa sävyä, siinä oletettavasti sävy suhteellisen sama.
Juuri tämä. Maalari vaikuttaa ihan oleellisesti asiaan, sekä se, että mitä siltä maalarilta on tilattu. Jos mahdollista, laita vakuutuksen kautta. Sijaisauto remontin ajaksi ja hyväksyt auton vastaanotetuksi takaisin vasta kun on ovi saman värinen. Kyllä ne sen maalaa useammankin kerran uusiksi tarvittaessa. Aika usein kokeillaan ensin vähän nopeammalla ja halvemmalla maalauksella, kelpaako asiakkaalle..
 
Ei nyt korjauksesta aivan kyse, mutta olisiko jollain dataa, josko Corollan (ehkä vuoden 2020 ollut) rengaspaineanturit ovat samoja kuin Auriksessa (2016)? Lähinnä, että jos tuollaiset vanteet ja renkaat otan, niin voiko niitä koodata kelpaamaan autolle?
 
Ei nyt korjauksesta aivan kyse, mutta olisiko jollain dataa, josko Corollan (ehkä vuoden 2020 ollut) rengaspaineanturit ovat samoja kuin Auriksessa (2016)? Lähinnä, että jos tuollaiset vanteet ja renkaat otan, niin voiko niitä koodata kelpaamaan autolle?
tod.näk. alkaa olemaan paineanturien paristot loppusuoralla jos hyvällä tuurilla sopivatkin
 
En tiedä todennäköisyyksistä, mutta alkuperäiset 8+ vuotta vanhatkin yhä toimivat.
Se riippuu minkälaisessa ajossa ovat olleet, voi hyvinkin kestää 8+ vuotta. Keskimäärin alkaa paristot sippaamaan 5-6v kohdalla, aika usein jo aikaisemminkin.
 
Ammattikouluissa korjaus voisi olla vain muutaman kympin, mutta siinä saattaisi mennä aikaa jonkin verran ja autoa tarvitsee kuitenkin joka päivä. Tavallisilla korjaamoilla ei oikein ole kiinnostusta korjata mitään ja pitäisi opetella itse korjaamaan. Täytyy varmaan kokeilla niin, että tilaa ja vaihtaa yhden osan kerrallaan ja näin ollen saisi lopulta vian korjattua.
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.
 
@ossid voiko sulakkeelta ottaa virran?

Ei enää tässä Fabia 3:ssa. Edellisessä fabia2:ssa otin sulakkeelta ja oli erinomaisen helppoa mutta tässä kabiinin puolella ei ole kuin yksi ajovalojen sulake.

Pitänee tosin tutkia konehuoneen sulakerasian sulakkeet vielä tarkemmin käyttöohjeesta.
 
Ei enää tässä Fabia 3:ssa. Edellisessä fabia2:ssa otin sulakkeelta ja oli erinomaisen helppoa mutta tässä kabiinin puolella ei ole kuin yksi ajovalojen sulake.

Pitänee tosin tutkia konehuoneen sulakerasian sulakkeet vielä tarkemmin käyttöohjeesta.
Uskaltaisin väittää että pitkille löytyy oma sulake jostain.
 
Ei enää tässä Fabia 3:ssa. Edellisessä fabia2:ssa otin sulakkeelta ja oli erinomaisen helppoa mutta tässä kabiinin puolella ei ole kuin yksi ajovalojen sulake.

Pitänee tosin tutkia konehuoneen sulakerasian sulakkeet vielä tarkemmin käyttöohjeesta.

Uskaltaisin väittää että pitkille löytyy oma sulake jostain.
Väittäisin kanssa. Ei kovin fiksu ratkaisu, että keula menisi kokonaan pimeäksi jos sulake palaa.
 
Eikös noille can-väyläisille autoille ole niitä jotain omia bokseja tms lisävaloille?
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.

Saako umpion sisään työnnettyä mistään ohutta johdinta.
Polttimon liittimeltä ryöstät.
 
IMG_20241210_171949705.jpg


Skodan ajovalojen liitin. Valkoinen johto(toinen ylhäältä oikealla) on pitkien virta, josta tarvisi saada heräte lisäpitkälle. En keksi muuta paikkaa josta sen saisi helposti.

Mutta miten saada heräte ilman johtosarjan silpomista? Eli ratkaisu joka kestää vielä parin vuoden päästäkin.

Teoriassa tuon liittimen voisi kai saada purettua mutta käytännössä se voi olla aika hankalaa saada pinni irti tuolta liittimestä johon voisi sitten haaroittaa toisen johdon ja tuoda releelle.

Jos tuo kuvasi johto/liitin on otollisella paikalla muuten mihin johtosarjaa asennat, niin kuin se varmaankin on, en näe mitään ongelmaa ryöstää sitä herätettä tuosta, muutamalla varauksella:
-Kunhan et käytä puristettavaa rosvoliitintä
-Ryöstät hieman kauempaa ja jätät riittävästi pelivaraa tuohon vanhaan liittimeen, jos tarvitsee sun tai jonkun muun joskus poistaa se tekemäsi asennus.
-Jätät sen ryöstön helposti nähtäville, eli et jemmaa kaikkia johtoja karmivan teippimäärän tms alle.

Siihen ryöstöön on monta tapaa, yksi on se, että mattopuukolla tms halkaiset muutaman sentin tuota alkuperäistä eristettä, jolloin alkuperäinen kaapeli jää ehjäksi ja kuorikin pääosin. Siihen ympärille sitten se ryöstöjohto muutaman kierroksen pyöritettynä. Käytännössä toimii jo ihan noinkin, mutta parempi tulee kun pusertaa krympin päälle. Voi sen piuhan kokonaan pokkikin laittaa, silloin helpompi laittaa kaikki piuhat saman krymppiholkin sisälle.

Kaikkein pahimpia jälkikäteen on sellaiset liitokset mitä ei oikein meinaa löytää, niissä on järkyttävästi sähköteippiä päällä, joka vanhemmiten on ihanan limaista ja sotkuista. Tai liitokset on tehty ihan auton alkuperäisten liittimien juureen, jolloin ei ole yhtään pelivaraa tehdä korjauksia. Autojen johtosarjat muutenkin tuppaa olemaan hyvin pihin mittaisia jo alunperinkin. Juotosliitoksia myös on syytä välttää tuolla keskellä johtosarjaa, ne toimivat kyllä mutta pitkällä aikavälillä saattaa tulla ongelmia.
Myös kaikki epämääräisistä paikoista pitkältä ryöstetyt ja pujotellut vedot voi usein olla aika hämmentäviä selvitettäviä. Alkuperäiseltä lampulta vedetty heräte lisävaloille on ihan looginen paikka.
 
Viimeksi muokattu:
... halkaiset muutaman sentin tuota alkuperäistä eristettä, jolloin alkuperäinen kaapeli jää ehjäksi ja kuorikin pääosin. Siihen ympärille sitten se ryöstöjohto muutaman kierroksen pyöritettynä. Käytännössä toimii jo ihan noinkin...
Siis mitä ihmettä taas?! KOSKAAN ei pidä jättää mitään suojaamattomia johtoja/liitäntöjä autoon. Oli se sitten vaan muutaman sentin pätkä tms. Eihän tuommoista liitosta nyt kukaan vaan tee omaan autoonsa?
 
Siis mitä ihmettä taas?! KOSKAAN ei pidä jättää mitään suojaamattomia johtoja/liitäntöjä autoon. Oli se sitten vaan muutaman sentin pätkä tms. Eihän tuommoista liitosta nyt kukaan vaan tee omaan autoonsa?
En tietystikään tarkoittanut että suojaamatta pitäisi jättää ja siihen suojaamiseen on hyviä tapoja useita. Ylenpalttista teippimäärää kirotessani tarkoitin, että joku järki siinäkin kuitenkin. Ne tietää, ketkä vanhoja kötöstyksiä pääsee purkamaan ja ihailemaan.
 
En tietystikään tarkoittanut että suojaamatta pitäisi jättää ja siihen suojaamiseen on hyviä tapoja useita. Ylenpalttista teippimäärää kirotessani tarkoitin, että joku järki siinäkin kuitenkin. Ne tietää, ketkä vanhoja kötöstyksiä pääsee purkamaan ja ihailemaan.
Hyviä tapoja on useita, mut et kuitenkaan viitsinyt kertoa ensimmäistäkään?
 
Hyviä tapoja on useita, mut et kuitenkaan viitsinyt kertoa ensimmäistäkään?
Vaikea aina muistaa, että kaikenlaiset pääsiäiskädet näitä lukee, että ihan kaikki pitäisi ihan alkeista asti selvittää.
Mutta vaikka esimerkiksi, jos liitoksen muoto sallii, kutistesukka liimalla on hyvä. Jos ei salli, niin siihen tarkoitukseen on hyviä itsevulkanisoituvia teippejä, sitä hillitty määrä liitoksen kohdalle. Jos tarvii johtosarjaa niputtaa pidemmältä matkalta, siihenkin on oikeita teippejä/nauhoja, jotka eivät limo koko johtosarjaa, kuten perus sähkisteippi.
 
Nobel palkinto sille, joka kehittää kutistesukan jonka saa paikalleen yhtenäiseen johtimeen.

Ja joo, ei todellakaan rosvoliitintä tai mitään muutakaan kötöstystä. Vaikka tietäisin että en pitäisi tuota autoa kuin pari kuukautta niin en kötöstele. Vähän sillä meiningillä, että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän.
 
Onhan noita halkaistuja kutistesukkia "vetoketjulla" ihan yleisesti..?
Onhan niitä, mutta saako niin pienessä koossa, että kutistuu ohuelle auton johtimelle. 15mm oli pienin halkaisija mitä sattui silmään ja tuo on liian isoa vielä. Nämäkin tarkoitettu lähinnä maakaapelien vaurioiden korjaamiseen ja ovat erikoisempaa tavaraa mikä näkyy hinnassa jos vertaa ihan perus kutistesukkaan.
 
Onhan noita halkaistuja kutistesukkia "vetoketjulla" ihan yleisesti..?

En nyt puhunut mistään maakaapelin kosanilla lämmitettävästä kutistesukasta vaan autosähköihin liittyvästä, niinkuin tuossa jo yllä huomautettiin.

Mutta tämä alun perin kesken ollut projekti etenee nyt varmaan siten, että kolvailen tuohon polttimon kannan kupareihin suoraan kiinni johdon ja tuon sen umpion takana olevan kumitulpan läpi tai sen vierestä sopivasti releelle(tod.näk. kytkimen kautta).

Katsoin josko olisi ollut jotain johtoreittiä sieltä umpiosta olemassa, mutta ei näkynyt mitään eikä ole kiinnostusta alkaa irroittamaan umpiota. Liian isoon hifistelyyn ei nyt ole aikaa koska joulunpyhinä on tiedossa tuhatkunta kilometriä pimeitä maanteitä.
 
Meilläpäin ne pääsiäiskädet tekee juurikin tuommoisia karvaperseliitoksia, jotka pysyy kasassa vain jonkun teipin avulla.

Ja sit ihmetellään kun autossa on sähköongelmia vaikka "ite tein ja taatusti oikein".

Aina kunnon liittimet ja aina sen liitoksen suojaus. Tuossa ei ole mitään oikotietä.
 
On tässä parin viime kuukauden aikana tullut koitettua aivan kaikki ja mahdolliset temput tuon Volvo S60-paskeen kanssa, kun päätti yhden äkin, että MOST-väylä on auki, ja sammutti koko stereot.

On vaihdettu uusi keskinäyttö ja saatu homma pelaamaan jotenkuten sillä. Menutkin lähti jopa toimimaan kun laittoi valokuidun liittimeen silmukan.

Mutta soitin on ja pysyy virrattomana vaikka mitä tekisi. Tilasin varmuuden vuoksi uuden soittimenkin kun arvelin, että ehkä sekin on kuollut. Valvonta on siis koodattu pois päältä, mutta eipä sillä tunnu suuren suurta merkitystä olevan.

Leikin tänään tuon kanssa taas vaihteeksi päivän, eikä tullut yhtään sen kummemmaksi. Niin kauan toimii kaikki hienosti, kunnes kytkee soittimen kuidun kiinni. Siihen jäätyy auton menut, joskin ilmastoinnin ja penkinlämmittien säädöt näkyy, kun on nyt jopa toimiva näyttö.

Aftermarket-soitin kyllä löytyisi, mutta kun se ottaa virtansa haaroittimella juurikin tuosta alkuperäisestä soittimesta - ja eipä ne AUX-liitännät sun muut toimi yhtään sen paremmin, joten pitäisi vetää kaikki stereot uusiksi ihan omilla vedoillaan. Mutta eipä näin talvella ilman tallia oikein viitsi.

Joka ikinen sulake on tarkistettu ja ovat ehjät. Autossa ei ole muuten mitään vikaa, mutta kun valokuituväylä kuvittelee syystä tahi toisesta olevansa auki, niin eipä siinä oikein kummoisia tehdä.

Kai se on nöyrryttävä ja kysyttävä ensi viikolla marmorilta apua, että mikä hitto tuossa oikein takkuaa.
 
Vaikea aloittaa korjaamisen opettelu tyhjästä, mutta tästä se lähtee :D Vikana siis moottorinvikavalo keltaisella ja bensan ja ilman suhde ei ole oikein. Vaihtoehtoja on ilmamassamittari, polttoainesuodatin, alipaineletkut, imusarjalla vuoto jne.
Ilmansuodatin on vaihdettu ja jonkin verran onneksi vaikutti bensansyöntiin. Oli kuulemma öljyinen, eli vuotaa jostain sinnekin.

Ostin jo ilmamassamittarin puhdistusaineen. Ilmamassamittari on kiinnitetty erikoisella 5 sakaraisella Torxilla jota ei ole, mutta ehkä lähtee kun vääntää tapin keskeltä poikki ja tavallisella Torxilla aukaisee. Täytyy huomenna kokeilla puhdistaa.

Kuuluuko tuon letkun olla irti? Kokeilin ja se ei edes yllä mihinkään?

001 – kopio.jpg
 
Omassa autossa ajotietokone/näyttö ei toimi ja siinä samassa on radio. Ostin sitten akkukäyttöisen radion ja tein siihen jatkoanteenin, hyvin kuuluu :D

Joo. No varmaan BT-kajarin kanssa joutunee ajelemaan ainakin jonkin aikaa, kun osoittautui noinkin isoksi työmaaksi.

Jatkaa kun jaksaa. Ei vaan viitsisi välttämättä ajella 4 kertaa enemmän bensaa vievällä isommalla. Mutta onhan sillä tietysti kivaakin sillä rahalla. :thumbsup:
 
Ilmamassamittari on kiinnitetty erikoisella 5 sakaraisella Torxilla jota ei ole, mutta ehkä lähtee kun vääntää tapin keskeltä poikki ja tavallisella Torxilla aukaisee.

Ethän mene räpeltämään security torxeja, ne on juuri siellä räpeltämisen estämiseksi. IMM tötterö irtoaa neljä pulttia ja letkuklemmarin avaamalla.
 
Vaikea aloittaa korjaamisen opettelu tyhjästä, mutta tästä se lähtee :D Vikana siis moottorinvikavalo keltaisella ja bensan ja ilman suhde ei ole oikein. Vaihtoehtoja on ilmamassamittari, polttoainesuodatin, alipaineletkut, imusarjalla vuoto jne.
Ilmansuodatin on vaihdettu ja jonkin verran onneksi vaikutti bensansyöntiin. Oli kuulemma öljyinen, eli vuotaa jostain sinnekin.

Ostin jo ilmamassamittarin puhdistusaineen. Ilmamassamittari on kiinnitetty erikoisella 5 sakaraisella Torxilla jota ei ole, mutta ehkä lähtee kun vääntää tapin keskeltä poikki ja tavallisella Torxilla aukaisee. Täytyy huomenna kokeilla puhdistaa.

Kuuluuko tuon letkun olla irti? Kokeilin ja se ei edes yllä mihinkään?
Mikäs auto kyseessä? Onko paljon ajettu, syökö moottori paljon öljyä? Miten moottori käy, onko tyhjäkäynti tasainen vai humppaava, toimiiko moottori ajossa nikottelematta?

Autosta löytyy varmaan jo katalysaattori pakoputkesta ja lambda katin toimintaaa valvomassa? Moottorin häiriövalo voi liittyä myös ihan vain päästöihin vaikuttavaan vikaan. Eli esimerkiksi katti väsynyt ja valvontalambda ei ole tyytyväinen näkemäänsä. Samoin voi olla kyse myös valvontalambdan ikääntymisestä, jonka myötä tulee moottorin häiriövalo vaikka katti olisikin kunnossa. Katalysaattori on voinut vaurioitua esim. sen seurauksena jos autolla on ajeltu "iät ajat" sellainen vika päällä jonka seurauksena seokset olleet rikkaalla. Olit kuulemma lukenut autosta jotain vikakoodeja jollain halpis lukijalla, mitä ne koodit oli? Koodien kertomisesta ei ole myöskään mitään hyötyä jos et kerro mikä auto tarkalleen ottaen on kyseessä.

Ilmamassamittarin putsailtusta voi olla montaa mieltä. Itse saattaisin olla sitä mieltä että putsailu on ihan 50-60 että onko siitä mitään apua. Ilmamassamittari on kuitenkin suhteellisen herkkä ja moottorin toiminnan kannalta kriittinen komponentti, joten suosittelisin uuden ostamista. Tän päivän bensanhinnoilla muutaman kympin - max satasen IMM saattaa haukkua hintansa ihan muutaman tuhannen kilometrin ajolla (esim. jos vaikuttaa 1l/100km kulutukseen, niin voit siitä itse laskea takaisinmaksuajan).
 
Nobel palkinto sille, joka kehittää kutistesukan jonka saa paikalleen yhtenäiseen johtimeen.

Ja joo, ei todellakaan rosvoliitintä tai mitään muutakaan kötöstystä. Vaikka tietäisin että en pitäisi tuota autoa kuin pari kuukautta niin en kötöstele. Vähän sillä meiningillä, että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän.
Vulkanoivateippi
 
@dragon age jos epäilet jossain imuvuotoa niin brake cleaner käsiin ja suihkuttelemaan konehuoneeseen. Jos kierrokset nousee, olet löytänyt vuodon.
 
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
Noin 100e tunti alvillista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
 
Viimeksi muokattu:
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D

Olikos tuo vanhempi Nissan? Joku Ad korjaamo ehkä, tai mitä nyt seudulla löytyy. Itseä ei ainakaan noissa paikoissa ryöstetty. Marmorilla käynyt tasan yhden kerran viimeisinä vuosikymmeninä. (no ok, kaveri omisti merkkihuollon, niin mulla oma hinnoittelu siellä) Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.
 
Noin 100e tunti alvilista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
Ei taida Pörhöllä merkkiliikkeenä satku riittää kun monimerkkikorjaamotkin veloittaa tuon nykyään. Neuvoisin foorumikolleega @dragon age ottamaan luurin käteen ja rohkeasti soittelemaan korjaamoita läpi ja valkkaamaan selllaisen joka kykenee selvittämään ne ajoneuvon(jota ei kai ole edelleenkään paljastettu) merkki/mallikohtaiset vikakoodit ja sen perusteella sitten pyytämään tarjousta vianhausta/korjauksesta.
 
Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.

Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
 
Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
Eli kyseessä on lähinnä käyttöarvon omaava ajoneuvo jonka korjaukseen olet valmis sijoittamaan minimaalisen summan jonkun kaupallisen toimijan tekemänä. Kuulostaa sellaiselta yhtälöltä että kannattaisi varmaan laittaa kyseinen ajoneuvo paaliin ja hommata tilalle hieman paremmassa kunnossa oleva toimiva kulkine.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 623 071
Jäsenet
75 964
Uusin jäsen
Epit

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom