Focuksella oli näköjään toinenkin jouluyllätys varastossa. Risteykseen kevyesti jarrutellessa kuului yhtäkkiä "sprojoing" ja mittaritauluun ilmaantui samalla ABS:n ja jarrujärjestelmän varoitusvalot. Ei mitään, pari käännöstä lisää ja parkkiin tutkimaan. Jarrunestesäiliö oli täysi, vaikka harvoinhan se heti tyhjentyykään vuototapauksessa. Yritin kierrellä kulmia katselemassa puhelimen valossa, mutta ilmeistä vuotoa en löytänyt. Starttasin uudestaan ja jarrujärjestelmän varoitusvalo katosi, ABS:n varoitusvalo jäi hetkeksi palamaan ja sammui muutaman sadan metrin päästä sekin. Ajo jatkui tavallista pienempi vaihde päällä, pidempää turvaväliä pitäen ja maltillisesti alle rajoituksen. Tosin seuraavan kerran jarrua kevyesti hipaistessa tuli taas molemmat valot päälle. Seuraavassa paikassa katselin jarrunestesäiliötä ja vähän sinne lisäsin autossa jarruremontin jäljiltä olleesta putelista, vaikka se oli edelleen selvästi alamerkin yläpuolella enkä ollut edes varma, oliko taso laskenut milliäkään 5 km aiemmin tehdystä tarkastuksesta. Kotimatkalla taas valot päälle ja kotiin päästyä yritin lukea vikakoodit kahdellakin ohjelmalla, mutta mitään koodeja ei löytynyt ainakaan ilmaisilla softilla. (EOBD Facil. ja Dashcommand - OBD-lukijan paketissa suositeltiin käyttämään jälkimmäistä tai Torque-ohjelmaa, jonka perillinen EOBD Facil. ilmeisesti on.)
Kysymys kuuluukin:
1. Mitä tapahtui jarruille, kun molemmat merkkivalot ilmestyivät heti? Miksi sekä ABS:n että jarrujärjestelmän varoitusvalo samanaikaisesti, kun nestevajausta ei järjestelmässä ole? Voiko valoista päätellä tai rajata vian syytä?
2. Mistä "sprojoing"-ääni syntyi todennäköisimmin?
3. Kannattaako noiden softien maksullisista versioista maksaa? Saako niillä esiin tarkentavaa tietoa vian laadusta ("vuoto jarrupiirissä 1", "jarrutehostimen häiriö" tms.)? Kyseessähän on siis Focus Mk1 bensa pre-facelift, 2001 ensirekisteröity, mutta ilmeisesti jo vuoden 2000 puolella tehtaalta rullannut yksilö. Eli käsittääkseni rajatapaus sen suhteen, mitä tietoja OBD-portista voi lukea. Nopeasti
internetistä lukemalla OBD-II antaisi kyllä myös jarrujärjestelmän viat, mutta se tuli EU:ssa pakolliseksi vasta 2001, eli onko sitä nyt sitten tässä autossa vai eikö ole...
4. Kannattaako tätä korjata? Katsastus olisi helmikuun alussa, eli jos löytyy hankalia lisävikoja, niin parin kuukauden kuluttua voi olla edessä paalituomio. Toisaalta katsastukseen tätä ei kai voi viedä, koska jarruvikainen auto taitaa mennä automaattisesti ajokieltoon ja siirtoluvan saaminen on kai vähän niin ja näin, hinaus taas osaa veloittaa parinkin kilometrin kyydistä muhkeat lähtötaksat (hinausvakuutus ei maksane kyytiä katsastuskonttorista korjaamolle?). Olisiko mitään ideaa käyttää auto katsastuskonttorin kuntotarkastuksessa ja sen perusteella päättää, korjataanko vai paalataanko?