Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nobel palkinto sille, joka kehittää kutistesukan jonka saa paikalleen yhtenäiseen johtimeen.

Ja joo, ei todellakaan rosvoliitintä tai mitään muutakaan kötöstystä. Vaikka tietäisin että en pitäisi tuota autoa kuin pari kuukautta niin en kötöstele. Vähän sillä meiningillä, että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän.
Vulkanoivateippi
 
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
Noin 100e tunti alvilista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
 
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D

Olikos tuo vanhempi Nissan? Joku Ad korjaamo ehkä, tai mitä nyt seudulla löytyy. Itseä ei ainakaan noissa paikoissa ryöstetty. Marmorilla käynyt tasan yhden kerran viimeisinä vuosikymmeninä. (no ok, kaveri omisti merkkihuollon, niin mulla oma hinnoittelu siellä) Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.
 
Noin 100e tunti alvilista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
Ei taida Pörhöllä merkkiliikkeenä satku riittää kun monimerkkikorjaamotkin veloittaa tuon nykyään. Neuvoisin foorumikolleega @dragon age ottamaan luurin käteen ja rohkeasti soittelemaan korjaamoita läpi ja valkkaamaan selllaisen joka kykenee selvittämään ne ajoneuvon(jota ei kai ole edelleenkään paljastettu) merkki/mallikohtaiset vikakoodit ja sen perusteella sitten pyytämään tarjousta vianhausta/korjauksesta.
 
Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.

Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
 
Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
Eli kyseessä on lähinnä käyttöarvon omaava ajoneuvo jonka korjaukseen olet valmis sijoittamaan minimaalisen summan jonkun kaupallisen toimijan tekemänä. Kuulostaa sellaiselta yhtälöltä että kannattaisi varmaan laittaa kyseinen ajoneuvo paaliin ja hommata tilalle hieman paremmassa kunnossa oleva toimiva kulkine.
 
Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.

Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
 
Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.
 
Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, brake cleaneria pullo ja suihkimaan sinne konehuoneeseen. Kun vuoto löytyy, koneen kierrokset nousee.

Ei ole vaikeata.

Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.

Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.

Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
 
Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.



Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
Brake cleaner haihtuu pois.
 
Brake cleaner haihtuu pois.

Se on kuitenkin liuotin ja haihtumista odotellessa se tekee potentiaalisesti vahinkoa mm. kumitiivisteille ja maalipinnoille. Jokainen tietysti tekee miten parhaaksi näkee, kyllä minäkin putsasin sillä käsiäni jarruremonttia tehdessä, vaikka joku lääkäri varmaan ehdottomasti kieltäisi moisen...
 
Kyllä itse putsailen brake cleanerilla kaikenlaista öljyistä auton konehuoneesta, eikä ole sen käytöstä aiheutunut kalustotappioita. Esim. Öljysumun sotkemat johtosarjat liittimineen. Ainoa mikä kannattaa muistaa brake cleaneria käyttäessä on se että pääkoppa pehmenee sitä suihkiessa huonosti ilmastoidussa tilassa. Joillain korjaamoilla brake cleanerin käyttöä siis oikeastikin vältetään tai on kielletty tästä syystä.

Kaasua en ole ikinä nähnyt käytettävän imuvuodon etsimiseen, brake cleaneria kylläkin. Brake cleaneria voi suihkia kaaressa vaikka metrin päästä ja vaikuttaa varmasti siellä missä pinta kastuu. Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.
 
Se on kuitenkin liuotin ja haihtumista odotellessa se tekee potentiaalisesti vahinkoa mm. kumitiivisteille ja maalipinnoille.
Taatusti jos sitä sinne pullotolkulla alkaa suihkuttamaan. Mutta vuodon etsinnässä tuota menee sinne niin vähän että kyllä se aikalailla samantien sieltä myös haihtuu.
 
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.

Toivon onnea ja menestystä. Aina pieni riski korjailla vanhaa autoa isommalla rahalla yhdellä kertaa ja sitten löytää pinnan alla kytenyt pahempi vika vähän ajan päästä.

Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään? Ei sitä kaasuakaan mistään Nordstreamistä sinne moottoritilaan pusketa, että heti olisi kierrokset rajoittimessa, kun kaasuputken päätä näyttää kolmea metriä vuotokohtaa lähempänä...



E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.

Käytin hanskoja, mutta ne hajosivat alvariinsa jarrusatulaa ym. osia käsitellessä. Paksummat siivojan käsineet olisivat ehkä toimineet, lääkärin kumihanskat eivät.
 
Jokainenhan saa etsiä niitä vuotoja millä haluaa. Mutta itse henkilökohtaisesti en näe tuommoisella propaanisysteemillä mitään hyötyä jos sitä verrataan brake cleaneriin. Cleaner ei vahingoita mitään konehuoneesta ja brake cleaneria löytyy joka tallista.

Ja tuohon käsien pesuun @kyynelkaasu kannattaa ostaa semmoista rasvaisten käsien pesuun tehtyä rakeista pesuainetta. Lidlistä löytyy aika ajoin ja tietenkin Biltema/Motonet myy kanssa.
 
Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?
Niin, siis sehän on nestemäistä huoneilmassa, kyllä mä näen kaasun käyttämisen merkittävästi vaikeampana kuin brake cleanin. Märästä pinnasta on helppo nähdä minne ainetta meni. Nyt kuitenkin oltiin neuvomassa kaveria, joka ei tiedä miltä sen mahdollisesti löytyvän imuvuodon pitäisi edes kuulostaa.

Ainakin tuossa suihkepullossa jota käytän suutinta voi säätää hienon sumun ja "kusinoron" väliltä. Suihkepullon kanssa saa huomattavasti komeamman kusikaaren kuin mihin itse edes nuorempana on pystynyt, näin ollen kusinoron voi ampua metrin päästä kohteeseen moottorihommiin riittävällä tarkkuudella.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 801
Viestejä
4 539 623
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom