Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Pumppaat niitä jarruja muutaman kerran ennen mäkeä.

2024-12-21-13-07-39.jpg

Subaru-arpa paljastui tämmöiseksi. Nää muovilevikkeet on niin ihania.

Eli taisi olla uhka :hmm:
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
 
En tunnista kuvasta vuosimallia, mutta vaikuttaa aika normaalilta 20-vuotiaalta suomiautolta.

Tuollaiset helmakotelot, jos niitä ei tehdä järkevästi on kyllä satavarmat ruostemuuntimet. Eli muuntaa tervettä peltiä ruosteeksi sataprosenttisella varmuudella
2006 on vuosimalli. Nämä helmat on vielä noiden muovisten listojen takana piilossa, niin pääsee kaikki pska kertymään oikein kunnolla tuonne. Lisäksi hassusti pohjakin on suurelta osin peitetty jollain muovilevyillä, joten tuo on kyllä oikea ruostepommi käytössä.
Takakelkathan näistäkin menee ja tuohon se on jo muutama vuosi sitten vaihdettu.

Muutaman satasen enemmän maksamalla ja nelisen sataa kilometriä enemmän ajamalla olisi saanut ruosteettoman yksilön (myyjän mukaan), jossa oli tuo Subarun perus vika, eli kansien tiivisteet menneet. Tässä on vielä alkuperäiset tiivisteet joten tuokin jumppa on jossain vaiheessa edessä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
 
"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)

Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
 
Vein auton pyörien suuntaukseen. Auto on Saab 9-3 (2003-2012). Alla uudet nastarenkaat. Suuntaus ei kuitenkaan ollut mahdollista, koska takapään epäkeskiset camber- ja aurauspultit olivat ruostuneet kiinni. Yksi aurauspultti jo katkesi mutterin puolelta korjaamon käsissä. Korjaamo hitsasi kyseisen hajonneen pultin muutteripään väliaikaisesti kiinni. Eivät veloittaneet mitään. Sovittiin, että etsin tarvittavat osat, kokeilen irrottaa pultit ja otan yhteyttä myöhemmin.

Netin syövereistä en löytänyt todisteita siitä, että kukaan olisi saanut kyseisen automallin juuttuneita takapään aurauspultteja irti ilman, että siihen liittyvää tukivartta olisi täytynyt rikkoa. Osille tulee halvimmillaan hintaa reilu 120 euroa postikuluineen (pultit, prikat, mutterit, aurauksen tukivarret). Kokeilin pikaisesti saada ruostuneita pultteja auki, mutta ovat juuri niin epätoivoisesti kiinniruostuneita kuin muillakin. Eli pitäisi varmaan pajalla teettää työt neljän ruostuneen säätöpultin irrottamiseen (plus tukivarsien toisen pään mutterit), ja siihen liittyisi rälläköintiä tai muuta leikkaamista ahtaassa tilassa. Rikkoutumisriskejä on ja tuntimäärä kuulostaa isolta.

Tässä nyt puntaroin, että pitäisikö vain antaa asian olla ja ajaa nykyisellä suuntauksella, joka on jonkin verran pielessä. Auton korjauskulut säätökuntoon saattamiseksi voivat helposti olla suuremmat kuin uusien renkaiden hinta. Pari vuotta aiemmin jo poisheitetyissä kesärenkaissa huomasin hieman epätasaista kulumista, mutta vasta ehkä kolmannen kesän kohdalla (meillä tulee noin 30 000 km vuodessa). Autokin on vanha ja mittarissa yli 400 000 km. Korkeintaan 1-2 vuotta ajetaan. Lisäksi ei kai näin talvella huono suuntaus syö renkaita juurikaan, kun kitkaa on vähemmän?

"Hauskasti" olin jo teettänyt suuntauksen kesällä toisella korjaamolla (Vianor). Vihreät arvot he olivat saaneet paperille ja ratin suoristettua (olin vaihtanut tukivarren etupäähän, siksi suuntaustarve), mutta ruostuneisiin takapään pultteihin eivät satavarmasti olleet koskeneet. Eivät siis olleet käytännössä suunnanneet ollenkaan ja ottivat silti rahat. En suosittele kyseistä puljua. (tämä uusi suuntaustarve tuli siitä, kun auton etupyöriin oli mahdollisesti kohdistunut kohtuullisen kova isku tiellä liukastellessa)
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?
 
Siellä on nyt kuitenkin se yksi katkennut pultti hitsattuna väliaikaisesti kasaan. Miten se pysyy siellä ja tuleeko tuosta viimeistään katsastuksessa sanomista?

eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
 
eiköhän se ole katkenneen kannan kohdalta hitsattu apurunkoon kiinni. Noin joutunut itse ainakin tekemään. Se ei sieltä mihinkään irtoa jos sauma on kunnollinen.
Niin siis pultin kanta on ehjä. Mutterin puoli pultista katkesi. Mutta kaiketi samapa tuo kumpi puoli kyseessä.

Mutta juu, en ole siitä huolissani. Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.
 
Kannattaa tehdä suuntaukset korjaamoilla joissa voi itse seurata prosessia.
Tuossakin varmaan tehty niin että säädetty etupää, mutta takapää jätetty koskematta, ja jos lähtötilanne takana oli punaisella, niin vihreät arvot saatu esim pitämällä kädellä peilejä sen verran että arvot näyttää hyviltä.
Pitänee näin tehdä.

On se jännä kun tietyillä aloilla ei voi luottaa, että tavallisilla ihmisillä on edes sellainen perusrehellisyys olemassa. Ei haluaisi olla ennakkoluuloinen ihmisten ammatin ja koulutustason perusteella, mutta vaikeaa on välillä, kun on tekemisissä esim. auto- ja raksapuolen duunarien kanssa. :)
 
Kuulemma kun nämä aurauksen säätöpultit jumiutuvat, niin ovat myös tukivarren puslassa jumissa. Pultteja ei ilmeisesti saa enää irti muutoin kuin tuhoamalla tukivarsikin.

Jep, ne jumittuu puslien holkkeihin niin lujasti ettei tosikaan. Uudet tukivarret + säätöpultit on järkevin ratkaisu. Tukivarret on nopee vaihtaa, kuin ruveta taistelemaan niitä pultteja puslista irti. Ja molemmat puolet vaihtoon samanmerkkisillä osilla. Olen nähny sen että säästetty ja vaihdettu vaan toinen tukivarsi. Ei tullu kulmien säädöstä mitään. Jäi huonoksi.
 
Lisäyksenä vielä että eikös tuon korimallin 9-3:ssa ole takapäässä se monivarsituenta josta puslat on kulutustavaraa. Eli hirveän vaivan jälkeen seuraavana vuonna onkin sitten leimalla puslaremppaa tiedossa joka on käytännössä helpoin tehdä koko tukivarsi vaihtamalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 418
Viestejä
4 555 870
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom