Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nobel palkinto sille, joka kehittää kutistesukan jonka saa paikalleen yhtenäiseen johtimeen.

Ja joo, ei todellakaan rosvoliitintä tai mitään muutakaan kötöstystä. Vaikka tietäisin että en pitäisi tuota autoa kuin pari kuukautta niin en kötöstele. Vähän sillä meiningillä, että tee niinkuin itsellesi haluaisit tehtävän.
Vulkanoivateippi
 
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
 
Viimeksi muokattu:
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D
Noin 100e tunti alvilista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
 
Puhdistin ilmamassamittarin, mutta se ei vaikuttanut mitenkään. Tyhjäkäynti humppaa edelleen, kaasua joutuu painamaan lujaa kakkos ja kolmosvaihteella ennenkuin saa vauhtia ym. Korjaamolla sanoivat viikko sitten, että joku vuoto olisi jossain alipaineletkuissa.

Yritin nyt sitten varata aikaa merkkiliikkeeseen Pörhölle, mutta listalla olevia päiviä ei voinut varata, vaan ne näkyivät himmeinä, vaikka katsoin puoli vuotta eteenpäinkin. Varasin sitten aikatiedustelun huomiselle. Jospa ne siellä korjaisivat vian ja myös saisi tietää paljonko maksaa ajotietokoneen ja radion korjaus. Katsoin hintoja eikä näyttäneet pahoilta, mutta sivulla oli lueteltu vain joitakin muita kuten turvahuolto 200€ ja katsastus 50€ eikä sanottu korjauksien hintaa.

Eilen vilkaisin Nintendon korjaukseen tarkoitettuja Gamebit kärkiä ja siinä tuli mieleen, että jos Nintendoruuvareilla autoa yrittää korjata, niin kyllä se on parempi viedä auto suosiolla merkkiliikkeeseen :D

Olikos tuo vanhempi Nissan? Joku Ad korjaamo ehkä, tai mitä nyt seudulla löytyy. Itseä ei ainakaan noissa paikoissa ryöstetty. Marmorilla käynyt tasan yhden kerran viimeisinä vuosikymmeninä. (no ok, kaveri omisti merkkihuollon, niin mulla oma hinnoittelu siellä) Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.
 
Noin 100e tunti alvilista nykyään. Minimi parilta, ja yleensä 5-8 tuntia.
Tämä tuntematta pörhöä. Yleisesti tuota luokkaa töiden osalta kun hiukan jotain päivään tehdään.
Korjaamoita kun ei kukaan valvo.
Ei taida Pörhöllä merkkiliikkeenä satku riittää kun monimerkkikorjaamotkin veloittaa tuon nykyään. Neuvoisin foorumikolleega @dragon age ottamaan luurin käteen ja rohkeasti soittelemaan korjaamoita läpi ja valkkaamaan selllaisen joka kykenee selvittämään ne ajoneuvon(jota ei kai ole edelleenkään paljastettu) merkki/mallikohtaiset vikakoodit ja sen perusteella sitten pyytämään tarjousta vianhausta/korjauksesta.
 
Eli ei kannata sitä kalleinta korjaamoa valita, osaa ne muillakin pajoilla kun ei nyt kovin kummoiselta vialta kuulosta.

Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
 
Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.
Eli kyseessä on lähinnä käyttöarvon omaava ajoneuvo jonka korjaukseen olet valmis sijoittamaan minimaalisen summan jonkun kaupallisen toimijan tekemänä. Kuulostaa sellaiselta yhtälöltä että kannattaisi varmaan laittaa kyseinen ajoneuvo paaliin ja hommata tilalle hieman paremmassa kunnossa oleva toimiva kulkine.
 
Näin täytyy varmaankin tehdä, jos vaikka alipaineletkun korjaus maksaa 800€ merkkiliikkeessä, niin jossain toisessa se voisi maksaa vaikka 50€, eli täytyy kysellä. Onhan noita eroja ollutkin jo melkoisia, yhdestä korjaamosta soittivat ja kysyin tuntihintaa, joka oli 90€ ja sanoivat, että kyllä he pari tuntia vikakoodia tutkivat, vastasin heti ettei käy :D Toisessa sitten kävin, vikakoodin luku maksoi 30€, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä kylläkään. Kuitissa luki, että syö liikaa bensaa, joka varsin hyvin tiedetään...
Vanha Nissan on kyseessä. Vaihtoehtona olisi ollut 500€ autoja, joilla kaikilla oli ajettu noin 450 000km ja pahoja vikoja ja tavallaan tämä jäi ainoaksi vaihtoehdoksi. Toisaalta taas muut olisivat luultavasti olleet parempia ja helpompia korjata, muttei välttämättä. Turhaanpa sitä enää pohtii, auto täytyy kuitenkin ostaa aina muutaman vuoden välein, riippuen siitä hajoaako heti vai eikö hajoa.
Korjaukseen ei kuitenkaan kannata laittaa 1000€ jos auto on vaikka ostaessa 100€, jos ei sitten ole poikkeusyksilö kyseessä. Huomasin, että paljon olisi todella hyviä n. 300€ autoja, joissa ainoa vika oli ettei yhtäkkiä käynnistynyt enää.

Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
 
Oman autosi tiedät mikä on. Jos tuon ongelman korjaa pikkurahalla, niin ajaahan tuolla vielä montakin vuotta, ennenkun ruoste puraisee, sitten paaliin siinä kohtaa kun jotain isompaa korjattavaa tulee. Noi nyt on niin simppeleitä vehkeitä että joka paja osaa korjata. Ne muut ongelmat unohdat, ellei löydy jotain todella halpaa temppua. Toi on niinkun autoilua edullisesti kuitenkin :) Uuden halpiksen jos ostaa, niin ikinä ei tiedä mitä se pitää sisällään. Jotta piiskaat loppuun asti vaan. En minäkään mikään mekaanikko ole, muut fiksaa.
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.
 
Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.
 
Kuten jo aiemmin kirjoitin, brake cleaneria pullo ja suihkimaan sinne konehuoneeseen. Kun vuoto löytyy, koneen kierrokset nousee.

Ei ole vaikeata.

Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.

Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.

Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
 
Käsittääkseni kaasu on parempaa tavaraa tuossa tarkoituksessa, ei sotke eikä aiheuta vaaraa sähkölaitteille, tiivisteille tai muillekaan. Käytännössä paineilmaspray, kunhan pitää huolen, että sisältö on butaani-propaania tms. palavaa.



Etsit sen vuodon, kuten täällä on kerrottu, ja sitten kun löydät sen, alat pohtia korjausta. Hyvällä tuurilla se on jossakin suht helpossa paikassa ja sitten vaihdat uuden letkun tai laitat kutistesukkaa.
Brake cleaner haihtuu pois.
 
Kyllä itse putsailen brake cleanerilla kaikenlaista öljyistä auton konehuoneesta, eikä ole sen käytöstä aiheutunut kalustotappioita. Esim. Öljysumun sotkemat johtosarjat liittimineen. Ainoa mikä kannattaa muistaa brake cleaneria käyttäessä on se että pääkoppa pehmenee sitä suihkiessa huonosti ilmastoidussa tilassa. Joillain korjaamoilla brake cleanerin käyttöä siis oikeastikin vältetään tai on kielletty tästä syystä.

Kaasua en ole ikinä nähnyt käytettävän imuvuodon etsimiseen, brake cleaneria kylläkin. Brake cleaneria voi suihkia kaaressa vaikka metrin päästä ja vaikuttaa varmasti siellä missä pinta kastuu. Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.
 
Tätä komppaan, monta "pommia" olen ostanut, monet kyllä pistänyt joko romutukseen tai muuten lihoiksi mutta sitten on poikkeuksia kuten nykyinen, maksoin siitä 1400 tietäen että tekniikkamurheita on rutkasti enkä osaa kaikkia itse korjata. Nyt auton korjaaminen, joka maksoi pari sataa enemmän kuin auton arvo, kannatti koska tuosta on nyt autoksi moneksi vuodeksi, ruostetta ei juuri ole ja jarrut ja ilmastointi toimii mainiosti sekä nyt tiedän varmaksi millä ajan.

Korjauksia on ollut jarrut joka nurkkaan (teetin), tuulilasi (teetin), renkaat (teetin), ilmastoinnin täyttö (teetin), perushuollot (tein itse) ja nythän tuolla jo ajaa sen mitä on pakko.
Remppaan menneillä rahoilla olisin voinut ostaa muutamankin "pommia" aina vuodeksi kerrallaan mutta kun osui lähes ruosteeton yksilö kokoluokassa jota hain ja vielä herkuilla joita en edes kaikkia kaivannut niin on tuohon tullut laitettua sitä rahaa mitä en saa koskaan takaisin. Mutta tiedän millä ajan.

Toivon onnea ja menestystä. Aina pieni riski korjailla vanhaa autoa isommalla rahalla yhdellä kertaa ja sitten löytää pinnan alla kytenyt pahempi vika vähän ajan päästä.

Miten se kaasu saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?

Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään? Ei sitä kaasuakaan mistään Nordstreamistä sinne moottoritilaan pusketa, että heti olisi kierrokset rajoittimessa, kun kaasuputken päätä näyttää kolmea metriä vuotokohtaa lähempänä...



E. Mutta en todellakaan putsaa käsiä brake cleanerilla. Käyttäkää kumihanskoja öljyjen ja liuottimien kanssa läträtessä, on tosi tympeää jos iho menee pilalle em. läträämisten myötä.

Käytin hanskoja, mutta ne hajosivat alvariinsa jarrusatulaa ym. osia käsitellessä. Paksummat siivojan käsineet olisivat ehkä toimineet, lääkärin kumihanskat eivät.
 
Jokainenhan saa etsiä niitä vuotoja millä haluaa. Mutta itse henkilökohtaisesti en näe tuommoisella propaanisysteemillä mitään hyötyä jos sitä verrataan brake cleaneriin. Cleaner ei vahingoita mitään konehuoneesta ja brake cleaneria löytyy joka tallista.

Ja tuohon käsien pesuun @kyynelkaasu kannattaa ostaa semmoista rasvaisten käsien pesuun tehtyä rakeista pesuainetta. Lidlistä löytyy aika ajoin ja tietenkin Biltema/Motonet myy kanssa.
 
Miten brake cleaner -aerosoli saadaan luotettavasti sille alueelle mistä vuotoa etsitään?
Niin, siis sehän on nestemäistä huoneilmassa, kyllä mä näen kaasun käyttämisen merkittävästi vaikeampana kuin brake cleanin. Märästä pinnasta on helppo nähdä minne ainetta meni. Nyt kuitenkin oltiin neuvomassa kaveria, joka ei tiedä miltä sen mahdollisesti löytyvän imuvuodon pitäisi edes kuulostaa.

Ainakin tuossa suihkepullossa jota käytän suutinta voi säätää hienon sumun ja "kusinoron" väliltä. Suihkepullon kanssa saa huomattavasti komeamman kusikaaren kuin mihin itse edes nuorempana on pystynyt, näin ollen kusinoron voi ampua metrin päästä kohteeseen moottorihommiin riittävällä tarkkuudella.
 
Löytyi vielä tämä suomi24 keskustelupalstalta:

Lisään vielä että järjestelmä liian laiha -vikakoodilla arvailevat yleensä lambda-tunnistinta mutta sehän kertoo vain seurauksen eikä juurisyytä. Seos voi olla liian laiha jos imuilmavuoto on ilmamassamittarin jälkeen jolloin moottoriin kulkeutuu mittaamatonta ilmaa, totta helevetissä lambda-anturi silloin raportoi liian laihaa seosta! Sen vaihtaminen ei korjaa vikaa vaan aiheuttaa vain asiakkaalle täysin turhia kustannuksia.

Eli pelkkä lambdan vaihto ei riitä välttämättä. Vaikea vain itse etsiä vuotoa ja millä se sitten korjataan jos sen jotenkin löytäisi.

Jos pakoputkessa niin pieni vuoto jossain ettei sitä vielä itse kuule, sekoittaa arvot kuitenkin. Näin kävi itselle katsastuksessa, vaikka itse huomasin että nyt ääni ei ole ihan ok... katsuri ei sitä huomannut. Sittehän oli jo rally äänet hyvin pian, pikku fiksi ja leimalle uudestaan. Jos se on se isolohkomalli, niin sitten kannattaa jos miettiä että jotain tulee menemään pieleen ennemmin tai myöhemmin, pienemmällä motilla ei pitäisi olla ongelmia. Nyt kun täällä porukka ihmettelee mitä ihmeen auto kyseessä :D
 
Hjälp!

Audi A4 2017 (11-2016) Quattro 2.0TDI 190hv. AdBlue-järjestelmän häiriö ja tutkinnan perusteella pumppu lahonnut. No tämähän on helvetin kallis paukku jos marmorilta lähtee hakemaan.
Tulipa sitten Mieleen lähteä etsimään tuota osaa käytettynä. Virallisen varaosaluettelon mukaan tankin+pumpun korvaava osa tätä nykyä on koodiltaan 8W0131879BB ja tähän ohjainyksikkö 4M0907355H. Autossa tällä hetkellä olevien osien OEM-koodeja ei vielä ole tiedossa, joten suoraan vastaavan osan saatavuutta en vielä tiedä. Parashan olisi löytää nykyistä vastaava tankki+pumppu eikä ohjainyksikköä tarvitsisi vaihtaa

Nyt sitten löytyi osa jossa olisi sekä tankki+pumppu että ohjainyksikkö samassa nipussa ja kysymys kuuluu: Tuleeko tuo yksikkö parittaa vielä erikseen auton ECU:hun kuten korjaamo epäili asian olevan? Maahantuojan mukaan ei pitäisi vaatia tällaista, mutta ei pistänyt päätään pantiksi. Miten mahtaa olla forumin tietäjien kanta asiaan?

No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.
 
No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.

En päätäni pantiksi laita itsekään, mutta luulisin, ettei tarvitse koodausta.

Jos löytyy joku harrastaja, jolla vehkeet tuohon, niin nopeammin ja halvemmalla onnistuu taatusti.

VAGeissa ei tietääkseni ole mitään idioottimaisuuksia osien suhteen joten sopeutus tms. riittänee.

Toista se on näissä svedujen vehkeissä. Tulin siihen tulokseen itse, että jostain CEMin kautta lyö nyt hanoja lukkoon. Vaan liian kylmä keli tusata, niin jatkan loppuviikosta..
 
En päätäni pantiksi laita itsekään, mutta luulisin, ettei tarvitse koodausta.

Jos löytyy joku harrastaja, jolla vehkeet tuohon, niin nopeammin ja halvemmalla onnistuu taatusti.

VAGeissa ei tietääkseni ole mitään idioottimaisuuksia osien suhteen joten sopeutus tms. riittänee.

Toista se on näissä svedujen vehkeissä. Tulin siihen tulokseen itse, että jostain CEMin kautta lyö nyt hanoja lukkoon. Vaan liian kylmä keli tusata, niin jatkan loppuviikosta..

Täytynee kuitenkin käyttää lähikorjaamolla luetuttamassa mistä nyt kitisee tuo auto. Liekö pumppu viallinen (tuskin toinen sentään) vaiko tuo ohjaus kortti... Noh torstaina viisastunee taas ja sitten saa arvuutella seuraavia askeleita.

Jos olisi paikka tehdä tuo homma niin käsittääkseni olisi ihan amatöörin itse tehtävissä tuo pumpun/tankin vaihto kunhan vain löytyisi lukija vikakoodien nollaamiseen ja ecu:n opastamiseen.
 
Täytynee kuitenkin käyttää lähikorjaamolla luetuttamassa mistä nyt kitisee tuo auto. Liekö pumppu viallinen (tuskin toinen sentään) vaiko tuo ohjaus kortti... Noh torstaina viisastunee taas ja sitten saa arvuutella seuraavia askeleita.

Jos olisi paikka tehdä tuo homma niin käsittääkseni olisi ihan amatöörin itse tehtävissä tuo pumpun/tankin vaihto kunhan vain löytyisi lukija vikakoodien nollaamiseen ja ecu:n opastamiseen.

Jep. Sillähän se varmimmin tulee kuntoon.

Tosin kyllä muillakin korjaamoilla alkaa jo olemaan sellaisia vehkeitä, että koodien luku tuon ikäisestä onnistuu.
 
No löytyi sopiva osa sopivilla varaosakoodeilla, tilattu ja laitettu alle.

Alle tuhat kilometriä ajelua ja vikakoodit tauluun taas. Torstaina luetuttamaan mistä nyt kiikastaa, mutta adblue-häiriötä edelleen tyrkkää eetteriin. VMP nämä kusitankkipelleilyt.
Mulla sattui Land cruiserista hajoamaan myös Adblue vehkeet. Korjaamolta ehdotettiin suuttimen vaihtoa 1800 € + työt. Sattumalta kertoivat erikoisesta painearvosta ja rupesin siitä tinkaamaan selitystä, jota eivät ymmärtäneet lopulta. No toiseen pikkukorjaamoon ja paineanturi löytyy kusipumpun sisältä, jota ei voi korjata ja uusi pumppu 3600 € + työt marmorilta. Ovokolta löytyi koko säiliö pumppuineen 350 € + Kuljetus ovelle 23ssa päivässä. Asennuksineen ja vuokra-auto yhteensä rapiat 800 €. Eli se oli jäätymisen rikkoma anturi, jonka komponenttihinta lienee noin 1 € luokkaa. Eri merkki, mutta vastaava pumppu näkyy tuossa kuvassa, jonka sisällä se anturi on. Jäätyminen saataisiin estettyä käyttämällä Adbluen tilalla aikanaan v 2008 peräisin olevaa Kemiran kehittämää liuosta, jossa on 26 % ammoniumformiaattia ja 20 % ureaa. Tällä jäätymispiste saataisiin n -30 asteen tienoille ja mitään muutoksia ei tarvitse järjestelmään tehdä. KEMIRA myi tämän yksinoikeuden aikanaan jenkkeihin ja sitä saisi sieltä tänne tuotua Denoxium nimellä. Yksi kaveri on laittanut tiedustelun menemään ja löysi kontaktin, joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Tuossa siis omaa vastaavasta pumpusta kuva Ovokon sivuilta. En sano, että varmuudella sama ongelmaosa, mutta jotenkin tuntuu tutulta ja olen kuulut toisesta täsmälleen samasta Toyotasta. EU ei määrää käyttämään Adblueta typen puhdistamiseen, mutta autonvalmistajat on täysiä fakki-idiootteja sen suhteen ja ”Adblue Hallelujaa”. Ammoniumformiaatti on myös kohtuu ympäristöystävällinen kemikaali ja sitä mm syötetään sianrehuissakin tänäpäivänäkin yhtenä osana. Olikohan jotain 2% pitoisuuksina. En nyt enempää muista noista ja LC tuli laitettua pois jo.

IMG_4238.png
 
Eli tuosta kysymys. Mitään järjellistä syytä en ole keksinyt, että miksi ei tuota käytettäisi meillä talvella. Testattu tehokkaammaksi, kuin Adblue. Estää Urean kristalloitumisen. Jäätyessään laajenee vähemmän kuin Adblue.

 
Mulla sattui Land cruiserista hajoamaan myös Adblue vehkeet. Korjaamolta ehdotettiin suuttimen vaihtoa 1800 € + työt. Sattumalta kertoivat erikoisesta painearvosta ja rupesin siitä tinkaamaan selitystä, jota eivät ymmärtäneet lopulta. No toiseen pikkukorjaamoon ja paineanturi löytyy kusipumpun sisältä, jota ei voi korjata ja uusi pumppu 3600 € + työt marmorilta. Ovokolta löytyi koko säiliö pumppuineen 350 € + Kuljetus ovelle 23ssa päivässä. Asennuksineen ja vuokra-auto yhteensä rapiat 800 €. Eli se oli jäätymisen rikkoma anturi, jonka komponenttihinta lienee noin 1 € luokkaa. Eri merkki, mutta vastaava pumppu näkyy tuossa kuvassa, jonka sisällä se anturi on. Jäätyminen saataisiin estettyä käyttämällä Adbluen tilalla aikanaan v 2008 peräisin olevaa Kemiran kehittämää liuosta, jossa on 26 % ammoniumformiaattia ja 20 % ureaa. Tällä jäätymispiste saataisiin n -30 asteen tienoille ja mitään muutoksia ei tarvitse järjestelmään tehdä. KEMIRA myi tämän yksinoikeuden aikanaan jenkkeihin ja sitä saisi sieltä tänne tuotua Denoxium nimellä. Yksi kaveri on laittanut tiedustelun menemään ja löysi kontaktin, joten saa nähdä mitä tuleman pitää.
Tuossa siis omaa vastaavasta pumpusta kuva Ovokon sivuilta. En sano, että varmuudella sama ongelmaosa, mutta jotenkin tuntuu tutulta ja olen kuulut toisesta täsmälleen samasta Toyotasta. EU ei määrää käyttämään Adblueta typen puhdistamiseen, mutta autonvalmistajat on täysiä fakki-idiootteja sen suhteen ja ”Adblue Hallelujaa”. Ammoniumformiaatti on myös kohtuu ympäristöystävällinen kemikaali ja sitä mm syötetään sianrehuissakin tänäpäivänäkin yhtenä osana. Olikohan jotain 2% pitoisuuksina. En nyt enempää muista noista ja LC tuli laitettua pois jo.

IMG_4238.png

Minulla siis vaihtui koko säiliö ja sen mukana pumppu, mutta vikakoodi tuli takaisin.
Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.

Tulipa vastaan audiforumilla viesti jossa seisoo näin: "Ohjainlaitteen rikkoontuminen oireilee mm. adblue pumpun paine liian vähäinen-vikakoodilla" jota omanikin antoi ja miksi pumppua epäiltiin rikkinäiseksi. Onkin sitten ohjainlaitteen vika luultavasti, koska tuntuisi oudolta että olisi tullut (purkaamosta huom.) samalla tavalla oireileva rikkinäinen tankki+pumppu yhdistelmä.
 
Minulla siis vaihtui koko säiliö ja sen mukana pumppu, mutta vikakoodi tuli takaisin.
Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.

Tulipa vastaan audiforumilla viesti jossa seisoo näin: "Ohjainlaitteen rikkoontuminen oireilee mm. adblue pumpun paine liian vähäinen-vikakoodilla" jota omanikin antoi ja miksi pumppua epäiltiin rikkinäiseksi. Onkin sitten ohjainlaitteen vika luultavasti, koska tuntuisi oudolta että olisi tullut (purkaamosta huom.) samalla tavalla oireileva rikkinäinen tankki+pumppu yhdistelmä.
Edelleen samanoloista vikaa oli ittellä. Adblue ”reductant pressure” arvoksi ilmoitettiin -49,3 kPa kaikissa toimintatiloissa. Olivat yrittäneet virhettä nollata, mutta eivät saaneet poistumaan. Oikea paine siis olisi n 490 kPa, kun ruiskuttaa. No todellinen paine olikin 1360 kPa, joka on maksimi paine, johon tuo pumppu edes pystyy. Raja näkyi hyvin hyvin sykkivässä lukemassa mittarissa, kun laitettiin T kappaleella painemittari suuttimen putkeen. Eli kun suutin aukesi, niin kuset lensi törkeällä ylipaineella pakoputkeen ja säiliö tyhjeni kohtuu vauhdilla. Vikavalot kyllä hävisi tankatessa, mutta siellä pysyi pohjalla jatkuvasti vikakoodi, jota ei saanut nollattua. Ja staattinen painelukema - 49,3 kPa, joka nyt ei oikeestaan voi olla negatiivinen. Säiliön vaihdon jälkeen vasta onnistu vikakoodin nollaus ja toiminta palautui normaaliksi. Onneksi nuo muut osat ja liittimet kesti sen 13,6 bar paineen, eikä korjauksen jälkeen löytynyt vuotoja mistään, kuten ei aikaisemminkaan. Kaikki kuset vain katosi pakoputken kautta höyrynä ulos. Putken päässä tietty valkoista löytyi. Kent lisäainetta vähän ronskimmin korjauksen jälkeen ja kohta loppui DPF polttelut jatkuvana riesana. Oliskohan luokkaa 1,5 L/100 km väheni kulutus, kun DPF korjaantui entiseen malliinsa. No tämä tapaus meni näin ja ehkä toiset menee toisella lailla, kun viat ehkä eri osissa. Samanlaisuutta kyllä pukkasi omassa hommassa kovastikin.
 
”Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.”

Ja siis tämä sama proseduuri toistui aina omalla kohdalla, kun taas tankkasi täyteen. Moottorikuva ilmestyi ensin ja sitten tuo ” täytä Adblue”. Eli väärässä järjestyksessä. Valot hävisi eri järjestyksessä ja taas muka OK. No siellä oli kyllä pysyvä vikakoodi tuosta paineesta, mutta ensimmäisen korjaamon vikapäätelmä oli, että itse moduli olisi viallinen. Toisessa korjaamissa ajettiin modulille testi ha se todettiin ehjäksi. Liittimuen johtavuus testattiin ja päädyttiin siihen, että anturi ei toimita oikeaa arvoa ja sen täytyy olla syynä. Anturi siis pumpun sisällä ja uusi pumppu 3600 €. Tämän jälkeen vikakoodin poisto sitten jo onnistuikin ja kusivalokin syttyi oikeassa järjestyksessä, eikä moottorinkuva valoa senkoomin enää ilmestynyt.
 
”Tosin tänä aamuna 1000km ajorajoitus poistui taas, moottorin vikavalon jäädessä päälle. Luultavasti seuraavalla käynnistyksellä sekin on taas tipotiessään.”

Ja siis tämä sama proseduuri toistui aina omalla kohdalla, kun taas tankkasi täyteen. Moottorikuva ilmestyi ensin ja sitten tuo ” täytä Adblue”. Eli väärässä järjestyksessä. Valot hävisi eri järjestyksessä ja taas muka OK. No siellä oli kyllä pysyvä vikakoodi tuosta paineesta, mutta ensimmäisen korjaamon vikapäätelmä oli, että itse moduli olisi viallinen. Toisessa korjaamissa ajettiin modulille testi ha se todettiin ehjäksi. Liittimuen johtavuus testattiin ja päädyttiin siihen, että anturi ei toimita oikeaa arvoa ja sen täytyy olla syynä. Anturi siis pumpun sisällä ja uusi pumppu 3600 €. Tämän jälkeen vikakoodin poisto sitten jo onnistuikin ja kusivalokin syttyi oikeassa järjestyksessä, eikä moottorinkuva valoa senkoomin enää ilmestynyt.

Tuo 1000km rajoitus oli jakarin kuvalla, ei nokkakannun kuvalla eli ei herjaa nesteen vähyyttä vaan järjestelmän vikaa.

No parasta aikaa istun odottelemassa vikakoodien lukua joten kohta viisastuu onko herja edelleen sama. Ohjausmoduulia merkkiforumilla on vaihdettu näissä tuon herjan pohjalta ja sen jälkeen homma on pelittänyt. Selvisipä sekin että ohjausmoduulivaihtoehtoja on kolme aiemmin luulemani yhden soveltuvan sijaan. Eli potentiaalisten vaihtoehtojen määrä kasvoi huomattavasti ja hinnat laski sen myötä.
 
No Toyota ilmoittaa tuon jakari kuvan myös, mutta aloittaa laskennan lukemasta ”2400 km jäljellä, tankkaa Adblue” ja sen lisäksi siis syttyi ” moottori kuvake” ilmentämään yleistä vikakoodia. Koodi taisi olla juurikin tuon modulin viallisuutta ilmoittava, mutta ei päästänyt nollaamaan vikaa tuon anturin -49,3 kPa vian takia. Kaikki valot sammui kyllä tankatessa, mutta tuo koodi jäi muistiin, eikä saatu nollattua. No testiliuskoista sitten tuon säiliön vaihdon jälkeen näkyy usealle sekä työpaine 490 kPa, että lepopaine jotain 5 kPa ja pumpun kierrosluvut, liuoksen lämpötilat ym ja tämän jälkeen muistiin jäänyt vikakoodi saatiin poistettua. Case is closed. Testistä on vieläkin paperiprintit tallella, vaikka auto on lähti viattomana jatkamaan matkaansa muiden kusetettavaksi ja kohti uudempia jäätymisiä.
 
No Toyota ilmoittaa tuon jakari kuvan myös, mutta aloittaa laskennan lukemasta ”2400 km jäljellä, tankkaa Adblue” ja sen lisäksi siis syttyi ” moottori kuvake” ilmentämään yleistä vikakoodia. Koodi taisi olla juurikin tuon modulin viallisuutta ilmoittava, mutta ei päästänyt nollaamaan vikaa tuon anturin -49,3 kPa vian takia. Kaikki valot sammui kyllä tankatessa, mutta tuo koodi jäi muistiin, eikä saatu nollattua. No testiliuskoista sitten tuon säiliön vaihdon jälkeen näkyy usealle sekä työpaine 490 kPa, että lepopaine jotain 5 kPa ja pumpun kierrosluvut, liuoksen lämpötilat ym ja tämän jälkeen muistiin jäänyt vikakoodi saatiin poistettua. Case is closed. Testistä on vieläkin paperiprintit tallella, vaikka auto on lähti viattomana jatkamaan matkaansa muiden kusetettavaksi ja kohti uudempia jäätymisiä.

Toyotalla kenties eri, mutta Audilla on eroa kojelaudassa riippuen siitä onko adbluen lisäys ohjelmassa vaiko järjestelmän vika.

No auto kävi testerissä ja vikailmoitus olikin eri, epäilivät huollossa että kenties pumpun/tankin vaihdossa on jäänyt letkuihin ilmaa jonka takia paine on ollut liian alhainen ja suuttimen syöttö pielessä. Nyt vikailmoitukset taas hävinneet eikä järjestelmässä vuotoja, joten tiskillä kehotettiin vain kovaa ajoa. Tarvittaessa paineputkiston ja suuttimen uusinta jos alkaa vika toistumaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 059
Viestejä
4 544 597
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom