Mikä auto minulle?

eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
 
eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
Ehkä siinä mielessä kannattaa hihnoja ja ketjuja miettiä, että jos niillä on taipumusta aiheuttaa ongelmia toiselle tai kolmannelle omistajalle niin se vaikuttaa oleellisesti auton arvoon myyntivaiheessa.
 
Mitäs pitäisi osata Audi A5 2018/2019, bensa, autom. osata katsoa jos sellaisen renkaita menisi potkimaan? Jakohihna varmaan, mutta onko siellä jotain tyyppivikaa tjms. mitä yleisesti tiedetään?
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
 
Luotettavuudesta kiinnostuneille. Whatcar on julkaissut 2024 autoilijoille tehdyn luotettavuustutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa on haastateltu lähes 30 000 1-5 vuoden ikäisen auton omistajaa. Autoille on omistajien ilmoittamien vikojen perusteella laskettu "reliability rating."

Mini onnistui ottamaan kärkipaikan Lexukselta luotettavimpana merkkinä. Lexuksen 7 vuoden voittokulku vaihtui toiseen sijaan. Viiden kärkeen ei Minin lisäksi mahtunut muita merkkejä Japanin ulkopuolelta.

Luotettavimman auton tittelin jakoivat Lexus NX 2014 - 2021 ja Toyota Aygo X 2021 ->. Molemmilla rating 100 %, jota voi varsinkin NX:n kohdalla pitää todella kovana saavutuksena, koska joukossa uusimmatkin autot ovat vuosimallia 2021.

Executive categoriassa luottevin oli Lexus ES. BMW:ltä erittäin hyvä suoritus ottaa sijat 2 - 5.

Hybrideistä luotettavin oli tietysti Lexus NX, koska oli koko joukon luotettavin. Tämä kategoria oli tietysti Toyta/Lexus voittoinen. Top 10 mahtui 4 kpl muiden merkkien autoa.

Luotettavain sähköauto oli Mini electric
 
Executive categoriassa luottevin oli Lexus ES. BMW:ltä erittäin hyvä suoritus ottaa sijat 2 - 5.
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.

Multa löytyykin sopivasti dataa tommosesta uudehkosta diesel bemarista, jolla nyt on ikää se ~5v/~100tkm. Tuona aikana on ilmennyt yksi vika, auton pohjasta hajosi jokin hiukkassuodattimen anturi. Itse anturi (100€) oli helppo vaihtaa, mutta pohjamuovi oli varmaan 20 ruuvilla kiinni.
 
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.

Tässä mutuillaan huolella vailla tietoa. Aiemmat B8 ja B8,5 bensa-audit oli tosiaan pommeja öljynkulutusongelmien suhteen. Eli about vuosimallit 2007-2015. Uudemmassa B9 mallissa tämä ongelma on merkittävästi pienempi, eikä pitäisi olla mikään kynnyskysymys ko. auton hankinnasta kiinnostuneelle. Huolettomampiakin vaihtoehtoja varmastikin löytyy, mutta jos haluaa nelivedon, niin mielestäni pätevä kulkine hintaluokassaan.
 
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.

Multa löytyykin sopivasti dataa tommosesta uudehkosta diesel bemarista, jolla nyt on ikää se ~5v/~100tkm. Tuona aikana on ilmennyt yksi vika, auton pohjasta hajosi jokin hiukkassuodattimen anturi. Itse anturi (100€) oli helppo vaihtaa, mutta pohjamuovi oli varmaan 20 ruuvilla kiinni.

Hyvinhän ne tuossa executive categoriassa oli bensa BMW:t heti Lexuksen jälkeen. Dieseleissä ja hybrideissä sitten vähän enemmän ongelmia.
 
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Samoja vehkeitä oon itekki sillontällön katellu 2013 diesel-Civicin korvaajaksi ja nyt taas viikon ajan vähän enemmänkin. 2-litraset bensavehkeet kannattanee skipata kun lienevät edelleen jakoketjuvammaisia, sen verran usein näkyy "jakoketju vaihdettu" mainittavan. Toki kutoskone sitten erikseen.
Pitäis vaan osata itelleen perustella että oisko se sitten vajaavetoinen vai nelikko ja C- vai E-sarjalainen... Jostain se kuume vaan taas nousi esiin :D
 
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
Neljä edellistä autoa olleet Audeja eikä ole ollut mitään vikaa yhdessäkään.
  • A6 2008 3.0 TFSI
  • A6 2012 3.0 TDI
  • A6 2015 3.0 TDI
  • Q7 e-tron 2018
 
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
 
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
300km range -20 asteen lämpötilassa karsinee valikoiman aika pieneksi, kun kyse on 30ke hintaluokasta... Ei lämpöpumpun hyötysuhdekaan ole enää noissa lämmöissä hirvittävän hyvä.

Teknikens Världin testissä 20 asteen pakkasessa keskimääräinen range oli 60-65% WLTP:stä, eli toisin sanoen WLTP-rangen pitäisi olla n. 500 km. Ja sitten kun käytettyä metsästää, niin pitää muistaa, etteivät kaikki kilsat ole enää akussa, eli sanoisin, että kannattaa rajata valikoima selvästi yli 500 km WLTP-toimintamatkan autoihin, jos haluaa tuon ehdon ehdottomasti täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
Tämä olisi suurella toimintamatkalla, mutta ei saa koukkua:

Tähän saisi koukun (jos ei ole valmiina):

Tämä täsmää parhaiten:

Itse ajaisin jonkun aikaa vanhalla, niin valikoimaa tulee enemmän. Tuo 30 k€ on hyvin niukka suhteessa vaatimuksiin.
 
Kannattaisiko lähteä hakemaan käytettyä autoa länsinaapurista nyt kun kruunun kurssikin on suhteellisen edullinen?

Riippuu paljon autosta, jos Suomesta ei löydy haluttua niin luultavasti kannattaa. Yleisesti Ruotsalaisita on aika helppo hakea historiatietoja. Kuvia ja tietoja kannattaa kysellä etukäteen yllättävän kalliitakin vehkeitä aika kolhuja ja naarmuja täynnä, etenkin tukholman suunnalla.

Toissa vuonna kävin hakemassa La-aamuna lento ja Su-aamusta olin suomessa, kustannukset ulkomuistista. Hintoja ei hirveästi pystynyt optimoimaan, kun noin viikon varoajalla varasin.

Tarrakilvet siirtoon suomesta 15 €
Juna Helsinkiin 20 €
Lentoliput Göteborgiin 150 €
Bussiliput Göteborgissa 15 €
Polttoaineet Göteborg-Tukholma 70 €
Ruokailut matkalla 15 €
Finnlines laivalippu Naantaliin 150 €
Tarrakilvet Suomessa ajeluun 15 €
Rekisteröintikatsastus + kilvet 120 €

Eli kaiken kaikkiaan vajaa 500 € meni hakemiseen rahaa. Toukokuun alussa toin Suomeen ja verot meni muistaakseni juhannuksen jälkeisellä viikolla maksuun. Kokemuksena ihan hauska reissu ja voisin hakea uudestaankin.
 
Ja sitten kun verrataan Saksan tuonteihin, niin Ruotsista saat yleensä talvipyörät auton mukaan ja monesti myös moottorilämmittimen valmiiksi asennettuna. Tuossa voi säästää parikin tonnia Saksa-autoon verrattuna. Saksan etuna on sitten autojen keskimäärin parempi varustelutaso, mutta siinäkin on poikkeuksia.
 
Ja sitten kun verrataan Saksan tuonteihin, niin Ruotsista saat yleensä talvipyörät auton mukaan ja monesti myös moottorilämmittimen valmiiksi asennettuna. Tuossa voi säästää parikin tonnia Saksa-autoon verrattuna. Saksan etuna on sitten autojen keskimäärin parempi varustelutaso, mutta siinäkin on poikkeuksia.

Kun Saksassakin on talvirengaspakko, niin mitä niille toisille renkaille tapahtuu autoa Suomeen tuotaessa? Toki ne talvirenkaat on sitten KE-kitkat, siinä missä ruotsintuonnissa on kuun asennosta riippuen KE-kitkat, pohjolan kitkat tai nastarenkaat.
 
Riippuu paljon autosta, jos Suomesta ei löydy haluttua niin luultavasti kannattaa. Yleisesti Ruotsalaisita on aika helppo hakea historiatietoja. Kuvia ja tietoja kannattaa kysellä etukäteen yllättävän kalliitakin vehkeitä aika kolhuja ja naarmuja täynnä, etenkin tukholman suunnalla.

Toissa vuonna kävin hakemassa La-aamuna lento ja Su-aamusta olin suomessa, kustannukset ulkomuistista. Hintoja ei hirveästi pystynyt optimoimaan, kun noin viikon varoajalla varasin.

Tarrakilvet siirtoon suomesta 15 €
Juna Helsinkiin 20 €
Lentoliput Göteborgiin 150 €
Bussiliput Göteborgissa 15 €
Polttoaineet Göteborg-Tukholma 70 €
Ruokailut matkalla 15 €
Finnlines laivalippu Naantaliin 150 €
Tarrakilvet Suomessa ajeluun 15 €
Rekisteröintikatsastus + kilvet 120 €

Eli kaiken kaikkiaan vajaa 500 € meni hakemiseen rahaa. Toukokuun alussa toin Suomeen ja verot meni muistaakseni juhannuksen jälkeisellä viikolla maksuun. Kokemuksena ihan hauska reissu ja voisin hakea uudestaankin.
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko oli säästöä verrattuna vastaaviin Suomessa myynnissä oleviin? Laita vaikka yv:llä jos et tänne halua avata enempää.
 
Kun Saksassakin on talvirengaspakko, niin mitä niille toisille renkaille tapahtuu autoa Suomeen tuotaessa? Toki ne talvirenkaat on sitten KE-kitkat, siinä missä ruotsintuonnissa on kuun asennosta riippuen KE-kitkat, pohjolan kitkat tai nastarenkaat.
Kaikki autot mitä olen Saksasta tuonut ovat olleet yksillä renkailla. Keski-Euroopan kitkathan puolestaan eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin.
 
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko oli säästöä verrattuna vastaaviin Suomessa myynnissä oleviin? Laita vaikka yv:llä jos et tänne halua avata enempää.

Ostin kvd.se huutokaupasta. Ymmärtääkseni toimivat pääosin välittäjänä, hoitavat kaikki käytännön asiat mutta myyjänä toimi auton edellisenä omistajana ollut yritys. Ainakin omasta mielestäni hyvät kuvat, havaitusta virheistä ja vioista oli kirjaukset ja kuvat. Ilmoituksesta löytyi tiedot renkaista, tehdyistä huolloista, aikasemmat omistajat yms.

Täältä kannattaa tarkastaa ruotsalaisten autojen historiatietoja vin/rekkarilla:


Hintaa todella hankala verrata kotimarkkinoihin, tarjolla ei oikein ollut mieluisilla varusteilla ja historialla olevia. Ehkä tonnin pari saattoi säästää tai samaan rahaan sai paremmin varustellun ja vuoden uudemman. Myös Saksasta katselin hintataso oli about sama Ruotsin kanssa webat ja lämpöratit aika harvassa.

Matkaan tarttui 130tkm ajettu my19 530d xdrive m sport mieluisilla varusteilla mm. Prof Navi, HUD, digimittari, Panorama, nahkaiset sportpenkit, comfort access, parking assistant plus, driving assistant, webasto, lämpöratti, penkin lämppärit etu+taka, H&K, adaptiiviset ledit ja sähkökoukku, kontissa oli 18” goodyearin pohjoisen kitkat. Napsun alle 32 k€ ruotsissa sai maksaa keväällä -23.

Auton hakemisesta:

Hieman häijyltä tuntui maksaa kuvien perusteella autosta, paikan päällä ajoivat auton eteen ja antoivat avaimet koeajolle ei päässyt. Kaikki jäljet mitä löysin oli myös ilmoituksessa kuvattu. Tutkimisen jälkeen kävin sisällä kuittaamassa ottavani auton, tehtiin paperit ja liimasin tarratkilvet laseihin. Olisikohan tunnin verran mennyt liikkeeseen saapumisesta lähtöön. Traficomille tein käyttöönottoilmoituksen liikkeen pihassa ja laitoin suomalaisen vakuutuksen voimaan. Näiden voimalla puoliso haki suomessa ns. 3 kk tarrat suomessa ajelua varten.

Bemarin naviin Kapellskärin sataman osoite ja survomaan ruotsin läpi. Matkalla kerran pysähdyin tankkaamaan ja nappasin mäkkäristä evästä naamaan. Kapellskärin suorilla pääsi rekkoja ohitellessa hieman nopeudet karkaamaan ja hymy nousemaan. Satamassa suunnitelmien mukaisesti ajoissa laivana vanha finnlines ja buffetti kuului lipun hintaan, hyvät sapuskat, pubissa olut ja nukkumaan. Sunnuntai aamusta Suomessa ja veroilmoituksen jätin viimeisenä mahdollisena päivänä muistaakseni 7pv käyttöönotosta.

Uudempien osalta Ruotsissa kannatta huomioida, ettei sikäläiset vaihtoauto takuut ole Suomessa voimassa esim. Volvo Selekt tai BMW premium selection, Saksasta ostaessa nämä toimii myös Suomessa.

Vähitellen pitäisi keksiä mitä seuraavaksi, kun kilsoja tulee jonkun verran. Takuuton hybridi ei oikein nappaile, täyssähköjä mieluisia ei tahdo saada budjettiin. Ehkä kesän tullessa ideoita tulee lisää, ehdokkaat halpenee tai budjetti kasvaa.
 
Kaikki autot mitä olen Saksasta tuonut ovat olleet yksillä renkailla. Keski-Euroopan kitkathan puolestaan eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin.

Herää kysymys, että mihin ne sakujen talvirenkaat sitten päätyy?

Hain Nettiautosta lisämääreellä "Saksa". Kaikki kolme ensimmäisenä hakutuloksista avaamaani saksantuonti-Passattia myytiin kaksilla renkailla ja yhdessä ilmoituksessa (J. Rinta-Jouppi Jyväskylä) ne toiset renkaat oli laitettu rohkeasti kuvaankin - Kumho Wintercraft WP52 eli KE-kitka.

KE-kitkojen sopimattomuus/sopivuus Suomen oloihin on sitten toinen juttu. Mutta onko ne nyt niin huonoja? Lailliset ne ainakin on, joten ei ihan huonot voi olla. Onhan täällä ajeltu kitkarenkailla jo vuosikymmeniä sitten ihan tyytyväisinä ja voisi olla aika karsea kokemus hypätä johonkin 50 vuoden takaiseen designiin uusimmasta Nokianin tai Contin pohjolan kitkarenkaasta. En yhtään hämmästyisi, jos nykypäivän KE-kitka biittaisi jäälläkin tuollaiset muinaismuistot.
 
Tutulla haussa kohtuu kokoinen auto seuraavilla spekseillä.
Korimallillla ei niin väliä, mutta takaluukun on oltava iso, jotta Ikea tavaraa mahtuu kyytiin.

Lisävarusteita ei tarvitse olla, paitsi ilmastoinnista plussaa.

Tekniikan oltava yksinkertaista, jotta
suurimman osan huolloista voisi tehdä itse.

- Pyöränkaarissa oltava suojalistat, koska ajoa paljon sorateillä.

- Ketjukone

- Bensa / e85

- Mekaaninen käsijarru

- Ahtamaton

- Manuaali vaihdelaatikko

- Ei suorasuihku ( GDI )

- Tehoa +100 hv

- Hinta maks n. 12 k

- Ei yli 10 vuotias

- Ajettu maks n.150 k

Saksasta / Ruotsista haku onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Suoraruiskun välttäminen alle 10-vuotiaassa autossa tulee olemaan haastavaa.

Neuvoisin lisäksi poistamaan listalta vaatimuksen ketjukoneesta, koska useimmissa tapauksissa ketju heikentää kestävyyttä ja lisää huomattavasti huoltokustannuksia, kun puhutaan tuon ikäluokan autoista.

Tästä huolimatta voisin kyllä suositella 9:n sukupolven Honda Civiciä (siis vm.2011 eteenpäin). Siinä taitaa täyttyä melko lailla kaikki ehdot. 1.8 moottori on äärimmäisen kestävä ja auto on laadukas sekä hyvä ajettava.

Ruosteen kurissa pitämiseen kannattaa panostaa, koska japanilaisen taustan takia peltien kestävyys ei ole huippuluokkaa. Kymmenvuotias yksilö on kuitenkin vielä yleensä pelleiltäänkin varsin asiallisessa kunnossa, ellei ole ollut huonolla pidolla.

Civic menee juuri ja juuri haluttuun hintaluokkaan mainitulla kilometrirajalla. Näissä ei tosin isompaakaan kilometrimäärää tarvitse vieroksua, sillä asiallisesti huollettuna tekniikan käyttöiäksi voidaan odottaa vähintään 500 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Kyöstillä on kyllä niin hankala lista vaatimuksista, että eihän tuolla saa oikein mitään järkevää.
Ajoprofiiliin nähden itse ostaisin XC70 Volvon ja unohtaisin nuo muut hömpötykset kokonaan. En keksi mitään järkisyytä ottaa mekaanisella käsijarrulla olevaa ahtamatonta, ei-suoraruiskullista vekotinta muuta kuin joku teoreettinen mahdollisuus että joku noista hajoaa.

Melkein täytyisi mennä johonkin Lada Niva osastolle että toiveet täyttyy, juurihan tuli Niva Sport jossa on se jo 120hp. Sellainen alle.
Tuskin on luotettavampi kun kaikki nuo kieltolistan omaavat modernit autot.
 
Suoraruiskun välttäminen alle 10-vuotiaassa autossa tulee olemaan haastavaa.

Neuvoisin lisäksi poistamaan listalta vaatimuksen ketjukoneesta, koska useimmissa tapauksissa ketju heikentää kestävyyttä ja lisää huomattavasti huoltokustannuksia, kun puhutaan tuon ikäluokan autoista.

Tästä huolimatta voisin kyllä suositella 9:n sukupolven Honda Civiciä (siis vm.2011 eteenpäin). Siinä taitaa täyttyä melko lailla kaikki ehdot. 1.8 moottori on äärimmäisen kestävä ja auto on laadukas sekä hyvä ajettava.

Ruosteen kurissa pitämiseen kannattaa panostaa, koska japanilaisen taustan takia peltien kestävyys ei ole huippuluokkaa. Kymmenvuotias yksilö on kuitenkin vielä yleensä pelleiltäänkin varsin asiallisessa kunnossa, ellei ole ollut huonolla pidolla.

Civic menee juuri ja juuri haluttuun hintaluokkaan mainitulla kilometrirajalla. Näissä ei tosin isompaakaan kilometrimäärää tarvitse vieroksua, sillä asiallisesti huollettuna tekniikan käyttöiäksi voidaan odottaa vähintään 500 tkm.
Mä ajan 2019 vuoden autolla missä ei ole suorasuihkua.

@Lindblo

Itse ostin melko vastaavilla spekseillä 2019 Clion Aj.40tkm 9k€, noh on siinä turbo, eikä vakiona kuin 90hv, mutta farmarissa on tilaa ja ohjelmalla 130hv ja 220nm.
 
Tutulla haussa kohtuu kokoinen auto seuraavilla spekseillä.
Korimallillla ei niin väliä, mutta takaluukun on oltava iso, jotta Ikea tavaraa mahtuu kyytiin.

Lisävarusteita ei tarvitse olla, paitsi ilmastoinnista plussaa.

Tekniikan oltava yksinkertaista, jotta
suurimman osan huolloista voisi tehdä itse.

- Pyöränkaarissa oltava suojalistat, koska ajoa paljon sorateillä.

- Ketjukone

- Bensa / e85

- Mekaaninen käsijarru

- Ahtamaton

- Manuaali vaihdelaatikko

- Ei suorasuihku ( GDI )

- Tehoa +100 hv

- Hinta maks n. 12 k

- Ei yli 10 vuotias

- Ajettu maks n.150 k

Saksasta / Ruotsista haku onnistuu.
Suzuki vitara/sx4 1.6 -koneella(imusarjasuihku, ketju, vapari), penkit kippaamalla sopii jotain kyytiinkin ja ovat luotettavia. Ongelmana näissäkin tahtoo tulla hinta/kilometrivaatimukset. Muuten edustavat perinteistä japanilaista tekniikkaa ja ainakin vitarassa konehuone on tilava ja kaikki on näkyvissä verrattuna suurimpaan osaan nykyautoja. Joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ovat myös nelivetoja ja suht pieniruokaisia.
 
Ainakin meikäläisen ajoprofiililla vitara vie ihan helvetisti ainetta. Ajan paljon maantietä ja motaria ja tollaselle kipolle en millään kykene hyväksymään niitä kulutuslukemia kun mennään 9-10 keskikulutuksissa. Toki ajelen aika reippaasti ja motariakin aika usein 140 lasissa.
 
Tästä huolimatta voisin kyllä suositella 9:n sukupolven Honda Civiciä (siis vm.2011 eteenpäin). Siinä taitaa täyttyä melko lailla kaikki ehdot. 1.8 moottori on äärimmäisen kestävä ja auto on laadukas sekä hyvä ajettava.

Civicille toinen ääni.

Hyundai i30 voisi myös täyttää suurimman osan vaatimuksista, mutta ne suojalistat pitäisi askarrella itse...


Kyöstillä on kyllä niin hankala lista vaatimuksista, että eihän tuolla saa oikein mitään järkevää.
Ajoprofiiliin nähden itse ostaisin XC70 Volvon ja unohtaisin nuo muut hömpötykset kokonaan. En keksi mitään järkisyytä ottaa mekaanisella käsijarrulla olevaa ahtamatonta, ei-suoraruiskullista vekotinta muuta kuin joku teoreettinen mahdollisuus että joku noista hajoaa.

Kuulemma joillakin merkeillä edes jarrupaloja ei saa vaihdettua ilman läppäriä, kaapelia ja ohjelmistoa sähköisen kässärin käskyttämiseen oikeaan asentoon. Se voisi olla yksi syy ko. ominaisuuden välttämiseen, kun käyttäjä halusi huoltaa autonsa itse mahdollisimman pitkälle. (Nyt voidaan väitellä, kannattaisiko investoida vehkeisiin, mutta ehkä kyseessä on joku vanhempi, ei-niin-tietotekninen DIY-mekaanikko. Muutenkin kustannus voi olla suht kova, jos käyttökertoja tulee vain yksi tai muutama auton pitoaikana.)
 
Ainakin meikäläisen ajoprofiililla vitara vie ihan helvetisti ainetta. Ajan paljon maantietä ja motaria ja tollaselle kipolle en millään kykene hyväksymään niitä kulutuslukemia kun mennään 9-10 keskikulutuksissa. Toki ajelen aika reippaasti ja motariakin aika usein 140 lasissa.
Meillä vei aika tasan 7, ehkä jopa hieman alle. Maantiepainotteinen ajo.

Uudempi litrainen turbo vei aavistuksen enemmän(7,3) mutta olikin automaatti.

Ei noita mahda olla suunniteltu motariajoon kovilla nopeuksilla, voimaton kone ja kova tuulenvastuskin vielä riesana niin äkkiä kasvaa kulutus.
 
Auto tulee henkilölle, jonka käytössä veikkaan ettei turbo kauaa kestä ( ei odoteta moottorin lämpeämistä ennen kengitystä ja ajon jälkeen moottori sammutetaan heti jne.)

Juuri tuli 6 vuotta korjailtua Renaulttia, eli ei sitä.

Sähkökäsijarrujen kanssa ei jaksa enää leikkiä ( korjata ).

Suorasuihkuissa ajan kysymys milloin ruiskut / korkeapainepumppu hajoaa.

Pyöränkaarissa oltava suojalistat valmiina tehtaalta.

Ei ole tarkoitus merkkikohtaisia softia hommata, perus OBD vikakoodinlukijalla mennään.

Ehdotetut Mazda ja Kia menisi, mutta suojat pyöräkaarista puuttuu.

Suzukeita katsellut myös, niissä 1.6 koneissa kannentiiviste kuulemma enemmän ajaessa hajoaa.

Ssangyong Tivoli muuten hyvä, mutta varaosat kiven alla + kalliita.

Jos vähän kriteereitä joustaisi ketjun suhteen.

Honda Civic olisi kova, löytyykö muita ?
 
Viimeksi muokattu:
Auto tulee henkilölle, jonka käytössä veikkaan ettei turbo kauaa kestä ( ei odoteta moottorin lämpeämistä ennen kengitystä ja ajon jälkeen moottori sammutetaan heti jne.)

Juuri tuli 6 vuotta korjailtua Renaulttia, eli ei sitä.

Sähkökäsijarrujen kanssa ei jaksa enää leikkiä ( korjata ).

Suorasuihkuissa ajan kysymys milloin ruiskut / korkeapainepumppu hajoaa.

Pyöränkaarissa oltava suojalistat valmiina tehtaalta.

Ei ole tarkoitus merkkikohtaisia softia hommata, perus OBD vikakoodinlukijalla mennään.

Ehdotetut Mazda ja Kia menisi, mutta suojat pyöräkaarista puuttuu.

Suzukeita katsellut myös, niissä 1.6 koneissa kannentiiviste kuulemma enemmän ajaessa hajoaa.

Ssangyong Tivoli muuten hyvä, mutta varaosat kiven alla + kalliita.

Jos vähän kriteereitä joustaisi ketjun suhteen.

Honda Civic olisi kova, löytyykö muita ?

Dacia Dusterissa & Joggerissa taitaa olla nuo muovisuojat kaarissa, mutta en tiedä miten muuten sopivat kriteereihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 527
Viestejä
4 598 158
Jäsenet
75 650
Uusin jäsen
EWMeister

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom