Mikä auto minulle?

eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
 
eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
Ehkä siinä mielessä kannattaa hihnoja ja ketjuja miettiä, että jos niillä on taipumusta aiheuttaa ongelmia toiselle tai kolmannelle omistajalle niin se vaikuttaa oleellisesti auton arvoon myyntivaiheessa.
 
Mitäs pitäisi osata Audi A5 2018/2019, bensa, autom. osata katsoa jos sellaisen renkaita menisi potkimaan? Jakohihna varmaan, mutta onko siellä jotain tyyppivikaa tjms. mitä yleisesti tiedetään?
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
 
Luotettavuudesta kiinnostuneille. Whatcar on julkaissut 2024 autoilijoille tehdyn luotettavuustutkimuksen tulokset. Tutkimuksessa on haastateltu lähes 30 000 1-5 vuoden ikäisen auton omistajaa. Autoille on omistajien ilmoittamien vikojen perusteella laskettu "reliability rating."

Mini onnistui ottamaan kärkipaikan Lexukselta luotettavimpana merkkinä. Lexuksen 7 vuoden voittokulku vaihtui toiseen sijaan. Viiden kärkeen ei Minin lisäksi mahtunut muita merkkejä Japanin ulkopuolelta.

Luotettavimman auton tittelin jakoivat Lexus NX 2014 - 2021 ja Toyota Aygo X 2021 ->. Molemmilla rating 100 %, jota voi varsinkin NX:n kohdalla pitää todella kovana saavutuksena, koska joukossa uusimmatkin autot ovat vuosimallia 2021.

Executive categoriassa luottevin oli Lexus ES. BMW:ltä erittäin hyvä suoritus ottaa sijat 2 - 5.

Hybrideistä luotettavin oli tietysti Lexus NX, koska oli koko joukon luotettavin. Tämä kategoria oli tietysti Toyta/Lexus voittoinen. Top 10 mahtui 4 kpl muiden merkkien autoa.

Luotettavain sähköauto oli Mini electric
 
Executive categoriassa luottevin oli Lexus ES. BMW:ltä erittäin hyvä suoritus ottaa sijat 2 - 5.
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.

Multa löytyykin sopivasti dataa tommosesta uudehkosta diesel bemarista, jolla nyt on ikää se ~5v/~100tkm. Tuona aikana on ilmennyt yksi vika, auton pohjasta hajosi jokin hiukkassuodattimen anturi. Itse anturi (100€) oli helppo vaihtaa, mutta pohjamuovi oli varmaan 20 ruuvilla kiinni.
 
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.

Tässä mutuillaan huolella vailla tietoa. Aiemmat B8 ja B8,5 bensa-audit oli tosiaan pommeja öljynkulutusongelmien suhteen. Eli about vuosimallit 2007-2015. Uudemmassa B9 mallissa tämä ongelma on merkittävästi pienempi, eikä pitäisi olla mikään kynnyskysymys ko. auton hankinnasta kiinnostuneelle. Huolettomampiakin vaihtoehtoja varmastikin löytyy, mutta jos haluaa nelivedon, niin mielestäni pätevä kulkine hintaluokassaan.
 
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.

Multa löytyykin sopivasti dataa tommosesta uudehkosta diesel bemarista, jolla nyt on ikää se ~5v/~100tkm. Tuona aikana on ilmennyt yksi vika, auton pohjasta hajosi jokin hiukkassuodattimen anturi. Itse anturi (100€) oli helppo vaihtaa, mutta pohjamuovi oli varmaan 20 ruuvilla kiinni.

Hyvinhän ne tuossa executive categoriassa oli bensa BMW:t heti Lexuksen jälkeen. Dieseleissä ja hybrideissä sitten vähän enemmän ongelmia.
 
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?

Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.

Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660

Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.

Samoja vehkeitä oon itekki sillontällön katellu 2013 diesel-Civicin korvaajaksi ja nyt taas viikon ajan vähän enemmänkin. 2-litraset bensavehkeet kannattanee skipata kun lienevät edelleen jakoketjuvammaisia, sen verran usein näkyy "jakoketju vaihdettu" mainittavan. Toki kutoskone sitten erikseen.
Pitäis vaan osata itelleen perustella että oisko se sitten vajaavetoinen vai nelikko ja C- vai E-sarjalainen... Jostain se kuume vaan taas nousi esiin :D
 
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
Neljä edellistä autoa olleet Audeja eikä ole ollut mitään vikaa yhdessäkään.
  • A6 2008 3.0 TFSI
  • A6 2012 3.0 TDI
  • A6 2015 3.0 TDI
  • Q7 e-tron 2018
 
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
 
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
300km range -20 asteen lämpötilassa karsinee valikoiman aika pieneksi, kun kyse on 30ke hintaluokasta... Ei lämpöpumpun hyötysuhdekaan ole enää noissa lämmöissä hirvittävän hyvä.

Teknikens Världin testissä 20 asteen pakkasessa keskimääräinen range oli 60-65% WLTP:stä, eli toisin sanoen WLTP-rangen pitäisi olla n. 500 km. Ja sitten kun käytettyä metsästää, niin pitää muistaa, etteivät kaikki kilsat ole enää akussa, eli sanoisin, että kannattaa rajata valikoima selvästi yli 500 km WLTP-toimintamatkan autoihin, jos haluaa tuon ehdon ehdottomasti täyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)

Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.

Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)

95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.

Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
Tämä olisi suurella toimintamatkalla, mutta ei saa koukkua:

Tähän saisi koukun (jos ei ole valmiina):

Tämä täsmää parhaiten:

Itse ajaisin jonkun aikaa vanhalla, niin valikoimaa tulee enemmän. Tuo 30 k€ on hyvin niukka suhteessa vaatimuksiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 249
Viestejä
4 594 107
Jäsenet
75 585
Uusin jäsen
fran

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom