Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
no eikö museoautoille ole omaa ketjua?Käsittääkseni nyt ollaan vuodessa 2025 ja kysyjä oli ostamassa 2018-2019 autoa. Tuskin ajamaton varastolöytö oli kyseessä.
Tämä ei ole mikään uusien autojen ketju, jos et sattunut huomaamaan. Keskity asialliseen keskusteluun.no eikö museoautoille ole omaa ketjua?
no eikö museoautoille ole omaa ketjua?
Ehkä siinä mielessä kannattaa hihnoja ja ketjuja miettiä, että jos niillä on taipumusta aiheuttaa ongelmia toiselle tai kolmannelle omistajalle niin se vaikuttaa oleellisesti auton arvoon myyntivaiheessa.eipä niitä hihnoja ja ketjuja tarvi miettiä jos uutta ostaa, se on sitten toisen tai kolmannen omistajan ongelma
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.Mitäs pitäisi osata Audi A5 2018/2019, bensa, autom. osata katsoa jos sellaisen renkaita menisi potkimaan? Jakohihna varmaan, mutta onko siellä jotain tyyppivikaa tjms. mitä yleisesti tiedetään?
Kaikki TFSI koneet on lähtökohtaisesti paskaa, kannattaa välttää suosiolla.
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.Executive categoriassa luottevin oli Lexus ES. BMW:ltä erittäin hyvä suoritus ottaa sijat 2 - 5.
Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
Tuntuu että bemari mielletään nykyään suht luotettavaksi merkiksi, niitä näkyy niin älytön määrä liikenteessä.
Multa löytyykin sopivasti dataa tommosesta uudehkosta diesel bemarista, jolla nyt on ikää se ~5v/~100tkm. Tuona aikana on ilmennyt yksi vika, auton pohjasta hajosi jokin hiukkassuodattimen anturi. Itse anturi (100€) oli helppo vaihtaa, mutta pohjamuovi oli varmaan 20 ruuvilla kiinni.
Kertokaapa fiksummat, että olenko työntämässä kädet paskaan?
Ajoprofiili: Työmatkaa 50 km päivässä motaria, johon lisäksi kaupunkiajoa harrasteisiin n. 50 km viikossa. Lisäksi 3-4 reissua Tampereelta Ouluun vuodessa.
Nykyinen auto: 2010 Honda Civic 1.8, joka jää paremmalle puoliskolle satunnaiseen ajoon. Muuten hyvä auto, mutta motari ja matka-ajo tällä tuskaa sisämelun ja kokonsa takia.
Vaatimukset: Neliveto, pienempi sisämelu kuin Hondassa, vakkari (+15k€ autossa adaptiivinen), tehoa vähintään 180 Hv ja ei mielellään ikäviä tyyppivikoja, kun entinen VAG-kuski olen.
Ajatuksena tällä hetkellä hankkia nelivetoinen facelift 250/220 CDI W204 C-mersu (~13k€, ~220tkm). Järkeilin, että kyseinen moottori on suutinongelmien jälkeistä tuotantoa, mutta ei omaa vielä AdBlueta. Lisäksi saisin Mersuun töiden kautta marmorin huollot nyrkkipajan hintaan.
Esimerkiksi: https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c/14747660
Saa myös antaa hyvät perustelut, että miksi kannattaisi ennemmin investoida 2021 Model 3 LR/Performance. Latausmahdollisuus järjestyy.
Neljä edellistä autoa olleet Audeja eikä ole ollut mitään vikaa yhdessäkään.Älä osta. Nuo Audit on sellaisia romuja, että niistä ei ole kuin harmia. Juuri tänään ajelin Audi TT takana ja oli kauhea öljyn käry. Lexus IS tai ES alle ja huoletonta ajoa.
300km range -20 asteen lämpötilassa karsinee valikoiman aika pieneksi, kun kyse on 30ke hintaluokasta... Ei lämpöpumpun hyötysuhdekaan ole enää noissa lämmöissä hirvittävän hyvä.Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)
Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.
Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)
95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.
Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
Tämä olisi suurella toimintamatkalla, mutta ei saa koukkua:Mikä olisi vetokoukullinen ja luotettava sähköauto ~300km rangella normaalissa talvikelissä (-20)
Rengas/sisämelulle olen allerginen ja ajoasento saisi olla ryhdikäs huonon selän/polvien takia. Omakotitalo joten saa asenneltua latauslaitteen. Hintaluokka halvalla rahoituksella max 30k, jotain takuita olisi hyvä olla voimassa. Neliveto ja korkea maavarakaan ei olisi pahitteeksi mutta alkaa mennä jo hankalammaksi. Painopiste autolla jokatapauksessa talviominaisuuksilla, kesällä saattaa seistä toista kuukautta koskematta.
Aiemmin ajattelin plugaria mutta huonosti sellainenkaan sähköllä kulkee talviaikaan näissä meidän päivittäisissä ajoissä(ehkä max 5-10km/pvä)
95% ajoista ajaisi pikkuakkuisellakin mutta joskus saattaa tulla viikkoja että joutuu useamminkin käymään 130km suuntaansa työkeikoilla eikä latausmahdollisuutta ole.
Sähköauto vain siksi koska haluan, sellaista ei ole tullut vielä omistettua...taloudellisesti ei mitään järkeä meidän vuotuisella ~6tkm suoritteella vaikka nykyinen hybridilexus hörppääkin talvella sen ~15l/100km(rx400h)
Kannattaisiko lähteä hakemaan käytettyä autoa länsinaapurista nyt kun kruunun kurssikin on suhteellisen edullinen?
Kyllä kannattaa. On ne halvempia siellä. Juuri tuo kurssi on se yksi halvemman hinnan syy.Kannattaisiko lähteä hakemaan käytettyä autoa länsinaapurista nyt kun kruunun kurssikin on suhteellisen edullinen?
Tämä on ollut kannattavaa yli 10 vuotta kun kruunu on ollut halpa. Autoliikeet näitä myös hyödyntävät mutta halvin toki tuoda itse.Kannattaisiko lähteä hakemaan käytettyä autoa länsinaapurista nyt kun kruunun kurssikin on suhteellisen edullinen?
Ja sitten kun verrataan Saksan tuonteihin, niin Ruotsista saat yleensä talvipyörät auton mukaan ja monesti myös moottorilämmittimen valmiiksi asennettuna. Tuossa voi säästää parikin tonnia Saksa-autoon verrattuna. Saksan etuna on sitten autojen keskimäärin parempi varustelutaso, mutta siinäkin on poikkeuksia.
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko oli säästöä verrattuna vastaaviin Suomessa myynnissä oleviin? Laita vaikka yv:llä jos et tänne halua avata enempää.Riippuu paljon autosta, jos Suomesta ei löydy haluttua niin luultavasti kannattaa. Yleisesti Ruotsalaisita on aika helppo hakea historiatietoja. Kuvia ja tietoja kannattaa kysellä etukäteen yllättävän kalliitakin vehkeitä aika kolhuja ja naarmuja täynnä, etenkin tukholman suunnalla.
Toissa vuonna kävin hakemassa La-aamuna lento ja Su-aamusta olin suomessa, kustannukset ulkomuistista. Hintoja ei hirveästi pystynyt optimoimaan, kun noin viikon varoajalla varasin.
Tarrakilvet siirtoon suomesta 15 €
Juna Helsinkiin 20 €
Lentoliput Göteborgiin 150 €
Bussiliput Göteborgissa 15 €
Polttoaineet Göteborg-Tukholma 70 €
Ruokailut matkalla 15 €
Finnlines laivalippu Naantaliin 150 €
Tarrakilvet Suomessa ajeluun 15 €
Rekisteröintikatsastus + kilvet 120 €
Eli kaiken kaikkiaan vajaa 500 € meni hakemiseen rahaa. Toukokuun alussa toin Suomeen ja verot meni muistaakseni juhannuksen jälkeisellä viikolla maksuun. Kokemuksena ihan hauska reissu ja voisin hakea uudestaankin.
Kaikki autot mitä olen Saksasta tuonut ovat olleet yksillä renkailla. Keski-Euroopan kitkathan puolestaan eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin.Kun Saksassakin on talvirengaspakko, niin mitä niille toisille renkaille tapahtuu autoa Suomeen tuotaessa? Toki ne talvirenkaat on sitten KE-kitkat, siinä missä ruotsintuonnissa on kuun asennosta riippuen KE-kitkat, pohjolan kitkat tai nastarenkaat.
Ostitko liikkeestä vai yksityiseltä? Paljonko oli säästöä verrattuna vastaaviin Suomessa myynnissä oleviin? Laita vaikka yv:llä jos et tänne halua avata enempää.
Kaikki autot mitä olen Saksasta tuonut ovat olleet yksillä renkailla. Keski-Euroopan kitkathan puolestaan eivät sovellu Suomen talviolosuhteisiin.
Mä ajan 2019 vuoden autolla missä ei ole suorasuihkua.Suoraruiskun välttäminen alle 10-vuotiaassa autossa tulee olemaan haastavaa.
Neuvoisin lisäksi poistamaan listalta vaatimuksen ketjukoneesta, koska useimmissa tapauksissa ketju heikentää kestävyyttä ja lisää huomattavasti huoltokustannuksia, kun puhutaan tuon ikäluokan autoista.
Tästä huolimatta voisin kyllä suositella 9:n sukupolven Honda Civiciä (siis vm.2011 eteenpäin). Siinä taitaa täyttyä melko lailla kaikki ehdot. 1.8 moottori on äärimmäisen kestävä ja auto on laadukas sekä hyvä ajettava.
Ruosteen kurissa pitämiseen kannattaa panostaa, koska japanilaisen taustan takia peltien kestävyys ei ole huippuluokkaa. Kymmenvuotias yksilö on kuitenkin vielä yleensä pelleiltäänkin varsin asiallisessa kunnossa, ellei ole ollut huonolla pidolla.
Civic menee juuri ja juuri haluttuun hintaluokkaan mainitulla kilometrirajalla. Näissä ei tosin isompaakaan kilometrimäärää tarvitse vieroksua, sillä asiallisesti huollettuna tekniikan käyttöiäksi voidaan odottaa vähintään 500 tkm.
Suzuki vitara/sx4 1.6 -koneella(imusarjasuihku, ketju, vapari), penkit kippaamalla sopii jotain kyytiinkin ja ovat luotettavia. Ongelmana näissäkin tahtoo tulla hinta/kilometrivaatimukset. Muuten edustavat perinteistä japanilaista tekniikkaa ja ainakin vitarassa konehuone on tilava ja kaikki on näkyvissä verrattuna suurimpaan osaan nykyautoja. Joitain harvoja poikkeuksia lukuunottamatta ovat myös nelivetoja ja suht pieniruokaisia.Tutulla haussa kohtuu kokoinen auto seuraavilla spekseillä.
Korimallillla ei niin väliä, mutta takaluukun on oltava iso, jotta Ikea tavaraa mahtuu kyytiin.
Lisävarusteita ei tarvitse olla, paitsi ilmastoinnista plussaa.
Tekniikan oltava yksinkertaista, jotta
suurimman osan huolloista voisi tehdä itse.
- Pyöränkaarissa oltava suojalistat, koska ajoa paljon sorateillä.
- Ketjukone
- Bensa / e85
- Mekaaninen käsijarru
- Ahtamaton
- Manuaali vaihdelaatikko
- Ei suorasuihku ( GDI )
- Tehoa +100 hv
- Hinta maks n. 12 k
- Ei yli 10 vuotias
- Ajettu maks n.150 k
Saksasta / Ruotsista haku onnistuu.
Eikös toi Mazda oo ahtamaton ?Jossain määrin sopii hahloon.
Ahtamattomuus on melkein mahdotonta.
OnEikös toi Mazda oo ahtamaton ?
Tästä huolimatta voisin kyllä suositella 9:n sukupolven Honda Civiciä (siis vm.2011 eteenpäin). Siinä taitaa täyttyä melko lailla kaikki ehdot. 1.8 moottori on äärimmäisen kestävä ja auto on laadukas sekä hyvä ajettava.
Kyöstillä on kyllä niin hankala lista vaatimuksista, että eihän tuolla saa oikein mitään järkevää.
Ajoprofiiliin nähden itse ostaisin XC70 Volvon ja unohtaisin nuo muut hömpötykset kokonaan. En keksi mitään järkisyytä ottaa mekaanisella käsijarrulla olevaa ahtamatonta, ei-suoraruiskullista vekotinta muuta kuin joku teoreettinen mahdollisuus että joku noista hajoaa.
Meillä vei aika tasan 7, ehkä jopa hieman alle. Maantiepainotteinen ajo.Ainakin meikäläisen ajoprofiililla vitara vie ihan helvetisti ainetta. Ajan paljon maantietä ja motaria ja tollaselle kipolle en millään kykene hyväksymään niitä kulutuslukemia kun mennään 9-10 keskikulutuksissa. Toki ajelen aika reippaasti ja motariakin aika usein 140 lasissa.
On, sen takia sen valkkasinkin. Mielestäni tuostakin kuutosesta on luiskaperä, mut suomessa ei ole myynnissä yhtään, joten farmari.Eikös toi Mazda oo ahtamaton ?
Ei ole noista uudemmista olemassa. 2012 viimeinen vuosimalli.On, sen takia sen valkkasinkin. Mielestäni tuostakin kuutosesta on luiskaperä, mut suomessa ei ole myynnissä yhtään, joten farmari.
Auto tulee henkilölle, jonka käytössä veikkaan ettei turbo kauaa kestä ( ei odoteta moottorin lämpeämistä ennen kengitystä ja ajon jälkeen moottori sammutetaan heti jne.)
Juuri tuli 6 vuotta korjailtua Renaulttia, eli ei sitä.
Sähkökäsijarrujen kanssa ei jaksa enää leikkiä ( korjata ).
Suorasuihkuissa ajan kysymys milloin ruiskut / korkeapainepumppu hajoaa.
Pyöränkaarissa oltava suojalistat valmiina tehtaalta.
Ei ole tarkoitus merkkikohtaisia softia hommata, perus OBD vikakoodinlukijalla mennään.
Ehdotetut Mazda ja Kia menisi, mutta suojat pyöräkaarista puuttuu.
Suzukeita katsellut myös, niissä 1.6 koneissa kannentiiviste kuulemma enemmän ajaessa hajoaa.
Ssangyong Tivoli muuten hyvä, mutta varaosat kiven alla + kalliita.
Jos vähän kriteereitä joustaisi ketjun suhteen.
Honda Civic olisi kova, löytyykö muita ?