• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sinun tehtäväsi on käyttää videoita ainoastaan tukemaan asiaasi ja avata niiden sisältö oleellisilta osin muille keskustelijoille.
Lisätty Tynkkysen esittelemä 6-kohdan listan aiheet. Ei kai minun tarvitse sentään koko videota tänne kirjoittaa? Ja muuten, voitte olla varmoja, että samaa vaaditaan muiltakin, eikös niin Kokkonen?

Tynkkynen tuo esiin mm. opposition toimia on vaikeutettu, esim. "miehistön" määrällä on melkoinen ero kun 6 kk EU:n puheenjohtajuuden jälkeenkin on tuplamäärä poliittisia avustajia, joissa on useita pudonneita kansanedustajia. Asiaa ei kannata vähätellä, onhan porukkaa paljon, kokemusta ja varoja. Samoin on melkoinen asia kun hallitus pimittää tietoja, eikä anna niitä oppositiolle, vaan niitä on kaivettava väkisin esille. Entä media? Eikös sen pitäisi olla vallan vahtikoira? No eipä ole, varsinkin verovaroin oppositiolle pyllistelevä ja Marinin hallitusta nuoleskeleva pikku puudeli Yle, on vallan sylikoira. :love: It is love <3

Tynkkynen tuo myös esiin sen, miten vihervasemmiston näkemys sananvapaudesta, tuo mieleen sellaisia sananvapauden esimerkkejä kuin Neuvostoliitto/Venäjä, Itä-Saksa, Kiina, Pohjois-Korea jne. Vain oikealla "totuudella" tulisi olla sananvapaus.

Jos minä alkaisin kirjoittelemaan tänne jatkuvasti viestejä, joiden lukemiseen menisi normaalilta ihmiseltä se 20 minuuttia, niin bannit napsahtaisi varmastikin aika nopeasti. Ja aivan varmasti häiritsisi keskustelua
Keneen mahdat viitata tällä. Onko antaa esimerkkejä moisesta jatkuvasta toiminnasta?

Tää on tätä perinteistä. Tietyt nimimerkit ummistaa silmänsä ja aloittaa tämän videovänkäämisen, ohjaten keskustelua eri urille. Sitten kun joku yrittää avata videon pointteja parhaansa mukaan, niin tartutaan kaikenmaailman epäolennaisuuksiin, ohittaen videon koko alkuperäisen kokonaisviestin. Tämä on nähty jo monta kertaa tällä foorumilla. "Videokeskusteluksi" leimataan heti, kun yhden (potentiaalisesti omaa agendaa vastaan olevan) videon saateviestin kanssa keskusteluketjuun laittaa.
Tässäpä se hyvin sanottuna. Näin tullee käymään tämänkin asian kanssa. En tosin vastaa niihin epäolennaisuuksiin ainakaan. Ajattelen niin, että on hyvä käydä itse kuuntelemassa lyhyt puhe (herranjestas, jos siis kiinnostaa, jos ei niin seuraavaan viestiin), jolloin ei tule ainakaan rikkinäinen puhelin -efektiä (varmuudeksi linkki, jos joku ei ymmärrä mitä rikkinäisellä puhelimella tarkoitetaan, ja epäillään ties miksi alhaiseksi persujen kepuloinniksi.)
 
Viimeksi muokattu:
Lisätty Tynkkysen esittelemä 6-kohdan listan aiheet. Ei kai minun tarvitse sentään koko videota tänne kirjoittaa?

Ei tarvitse koko videota, se riittää, että laitat ne asiat, joiden takia koko videon tänne postasitkin. Aluksi et laittanut mitään. Mutta miksi helvetissä siihen tarvitaan mode, että sen referaatin pistät? Sitä pyydettiin ihan kohteliaasti monta kertaa ennen modea. Ei pitäisi olla uusi asia kellekään vakionaamalle.

Ja muuten, voitte olla varmoja, että samaa vaaditaan muiltakin, eikös niin Kokkonen?

Totta helvetissä. Mä ainakin olen pyytänyt referaattia ihan riippumatta siitä, veikkaanko olevani kyseisen videon toitottaman asian kanssa samaa vai eri mieltä. Videokeskustelu on aivan perseestä:

  • Oleellisten asioiden läpikäymiseen menee helvetisti aikaa. Esim. tässä 18min vs. 10 sek kun teit sen listan. Ja tämä kertautuu kaikkien katsojien kanssa.
  • Videolta on mahdoton hakea mitään katsomatta videota läpi. Tekstistä voi tehdä hakuja.
  • Videot on valitettavan harvoin aikamerkitty aiheittain.
Ei pitäisi olla liikaa vaadittu se, että hoidetaan se keskustelu tekstein - ja niin että se video on vaan kiva boonus, muttei välttämätön elementti.

Takaisin aiheeseen...
 
Ei tarvitse koko videota, se riittää, että laitat ne asiat, joiden takia koko videon tänne postasitkin. Aluksi et laittanut mitään.
Tämähän on ihan puhdasta valhetta. Aluksi siinä luki ne mitä siinä viestissä alussa lukee edelleen. Takaisin aiheeseen.
 
Tämähän on ihan puhdasta valhetta. Aluksi siinä luki ne mitä siinä viestissä alussa lukee edelleen. Takaisin aiheeseen.

Siis et laittanut mitään niistä 6 kohdasta. Hehkutit kuutta kohtaa vuolaasti, muttet kertonut lainkaan, mitä ne ovat. Silloin on mahdoton jatkaa keskustelua ilman, että katsoo sitä koko videota.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Lisätty pyydetty Sebastian Tynkkysen videon 6-kohdan lista.

"Nostetaanpa nyt esiin niitä oikeusvaltion tunnusmerkkejä mistä vasemmisto on puhunut ja ollut huolissaan esim. Unkarin kohdalla
  1. vahvassa oikeusvaltiossa on terve demokratia ja
  2. opposition toimintamahdollisuudet on turvattu
  3. ihmisten perusoikeuksia kunnioitetaan ja sananvapaus takaa sen, että kriittisiäkin näkökulmia voidaan nostaa esiin
  4. media ei toimi hallituksen sylikoira äänitorvena vaan vallan vahtikoirana
  5. oikeusvaltiossa hallitus ei ole korruptoitunut ja ministeriön sanaan voidaan luottaa
  6. perustuslakia kunnioitetaan"
    (Äänitin Googlen puheentunnistuksella tekstin ja vähän korjailin. Ei ole ihan 1:1, en käyttänyt murretta esim. yms. jne. tjsp.)
En nyt tästä ala tämän enempää vääntämään, mutta oikeusvaltion tunnusmerkit nyt lienee kaikille selviä. Se mikä olis tässä oleisinta, on se miten niitä Tynkkysen mukaan on rikottu tai ollaan rikkomassa.
Tynkkynen tuo esiin mm. opposition toimia on vaikeutettu, esim. "miehistön" määrällä on melkoinen ero kun 6 kk EU:n puheenjohtajuuden jälkeenkin on tuplamäärä poliittisia avustajia, joissa on useita pudonneita kansanedustajia. Asiaa ei kannata vähätellä, onhan porukkaa paljon, kokemusta ja varoja. Samoin on melkoinen asia kun hallitus pimittää tietoja, eikä anna niitä oppositiolle, vaan niitä on kaivettava väkisin esille. Entä media? Eikös sen pitäisi olla vallan vahtikoira? No eipä ole, varsinkin verovaroin oppositiolle pyllistelevä ja Marinin hallitusta nuoleskeleva pikku puudeli Yle, on vallan sylikoira. :love: It is love <3

Tynkkynen tuo myös esiin sen, miten vihervasemmiston näkemys sananvapaudesta, tuo mieleen sellaisia sananvapauden esimerkkejä kuin Neuvostoliitto/Venäjä, Itä-Saksa, Kiina, Pohjois-Korea jne. Vain oikealla "totuudella" tulisi olla sananvapaus.
Miten hallituksen avustajien määrä vaikeuttaa opposition toimintaa? (ei mitenkään)
Mistähän tietojen pimittämisestä nyt on kyse?
Edelleen persut jo ulissut mediasta jo vuositolkulla.
Ettei nyt vaan yritettäisi vetää aivan helvetin huonoa vertailua taas Unkariin?

Jaa en kerinnyt loppuun lukea, kun oli jo vertailut neukkulasta Koreaan :facepalm:

Ihan näillä selityksillä ei tarvinne vieläkään sitä videota katsoa...

E: näillä tiedoilla on ns. kuorolle saarnaamisesta kyse
 
Viimeksi muokattu:
Lisätty Tynkkysen esittelemä 6-kohdan listan aiheet. Ei kai minun tarvitse sentään koko videota tänne kirjoittaa? Ja muuten, voitte olla varmoja, että samaa vaaditaan muiltakin, eikös niin Kokkonen?

Tynkkynen tuo esiin mm. opposition toimia on vaikeutettu, esim. "miehistön" määrällä on melkoinen ero kun 6 kk EU:n puheenjohtajuuden jälkeenkin on tuplamäärä poliittisia avustajia, joissa on useita pudonneita kansanedustajia. Asiaa ei kannata vähätellä, onhan porukkaa paljon, kokemusta ja varoja. Samoin on melkoinen asia kun hallitus pimittää tietoja, eikä anna niitä oppositiolle, vaan niitä on kaivettava väkisin esille. Entä media? Eikös sen pitäisi olla vallan vahtikoira? No eipä ole, varsinkin verovaroin oppositiolle pyllistelevä ja Marinin hallitusta nuoleskeleva pikku puudeli Yle, on vallan sylikoira. :love: It is love <3

Tynkkynen tuo myös esiin sen, miten vihervasemmiston näkemys sananvapaudesta, tuo mieleen sellaisia sananvapauden esimerkkejä kuin Neuvostoliitto/Venäjä, Itä-Saksa, Kiina, Pohjois-Korea jne. Vain oikealla "totuudella" tulisi olla sananvapaus.
Mielenkiintoista. Tynkkysen mielestä siis oppositiota heikentää se, että isoilla puolueilla on jopa entisiä kansanedustajiakin avustajiksi ja valtiosihteereiksi. Persuillakin toki olisi, jopa entisiä ministereitä. Siis jos olisivat kyenneet pysymään kasassa. Avustajien laatu on aina puolueen oma asia. Persuilla suurin ongelma ei liene määrä, vaan nimenomaan laatu.

Hallitus pimittää tietoja. Käsittääkseni meillä on sekä julkisuuslaki, että kansanedustajien laaja tiedonsaantioikeus. Lisäksi on vakiintuneet toimintatavat. Kolmanneksi, Tynkkynen voisi muistella viime hallituskautta, jossa puolueensa oli: talkin’ bout’ pimittäminen - silloinhan jokainen joitain asioita myös hallituskumppaneilta.
Tässäkin tosin PS suurin ongelma liittyy puolueen hajaantumiseen ja sen fiksuimman ja kokeneemman porukan häviäminen. Siis sen, joka tietäisi mitä asiakirjoja kysyä milloinkin ja mistä, ja milloin sen voi tehdä kansanedustajana, milloin täytyy tehdä jonkun valiokunnan kautta.

Mediahömppä on hömppää. Varsinkin iltapäivälehdet on olleet omiin silmiini hallituskriittisiä. YLE kannattaa ja toisaalta kritisoi kaikkia vuoron perään. Hesari nyt on Hesari, talouselämän ja (pää)kaupungistumisen sekä kaupungistumiseen liittyvän elämäntavan pää-äänenkannattaja. Se on ihan okei näin maalaiskaupungistakin katsottuna; onhan meillä sitten oma maakuntalehti balansoimaan. Näin vapaa markkinalähtöinen media toimii vrt. se kaikkia kannattava ja kaikkia pikkuisen kritisoiva YLE. Ja hyvä niin.

Ketkä on tynkkyselle vihervasemmistoa? Millainen sananvapauden näkemys heillä on? Käsittääkseni kaikilla perinteisillä valtapuolueilla näkemys on hyvin samankaltainen. Sanoa ja kirjoittaa saa, mutta sanoistaan ja kirjoituksistaan tulee kyetä kantamaan vastuunsa selkä suorana. Suoraan sanoen ihmettelen, eikö Tynkkysen kesken jääneistä opettajaopinnoista sen vertaa jäänyt muistiin, tai peruskoulusta ja lukiosta. Koko meidän koulutusjärjestelmä kun tähtää sen ymmärtämiseen, että kaikkien vapauksien kanssa käsi kädessä kulkee vastuu; yksi tavoite on kasvattaa vapaita ja vastuullisia kansalaisia.

vahvassa oikeusvaltiossa on terve demokratia
- se meillä kyllä on, terve edustuksillinen demokratia, jossa jopa hajottavina voimina toimivat populistipuolueet voivat menestyä ja päästä hallitukseenkin, kuten viime hallituskaudella

opposition toimintamahdollisuudet on turvattu
- se meillä on, puoluetuki- ja avustajajärjestelmä on tehokkaita turvaajia, mutta myös eduskunnan tietopalvelut yms.

ihmisten perusoikeuksia kunnioitetaan ja sananvapaus takaa sen, että kriittisiäkin näkökulmia voidaan nostaa esiin
- näyttäisi siltä, että todella aivan minkälaisia tahansa kriittisiä näkökulmia voidaan nostaa esiin, kun oppositio voi jopa nimitellä ministereitä p****rei’iksi.

media ei toimi hallituksen sylikoira äänitorvena vaan vallan vahtikoirana
- meillä media toimii vapaana ja riippumattomana, ja räkyttää niin valtaapitäjistä kuin vallattomista. Silloin tällöin jopa entisestä ”puolivallattomasta” kuten n. viikko sitten. Presidentti Niinistö tosin meni vähän harkitsematta ärähtämään takaisin; sitä ei ehkä olisi kannattanut tästä medianäkökulmasta tehdä.

oikeusvaltiossa hallitus ei ole korruptoitunut ja ministeriön sanaan voidaan luottaa perustuslakia kunnioitetaan
- muistaakseni aikanaan Juhantalo taisi olla korruptoitunut, ja sai rangaistuksensa ns. koplausjutussa. Siitä on kuitenkin jo joitain kymmeniä vuosia. Muutoinhan olemme nytkin korruptiolistalla maailman 3. vähiten korruptoitunut maa, joinain vuosina olemme olleet ykkönenkin.
 
Viimeksi muokattu:
En ole katsonut videota, mutta esimerkiksi suuri avustajien määrä on piilopuoluetukea, koska puolueet eivät enää itse maksa avustajiensa palkkoja. Pitää myöskin muistaa, että esimerkiksi erityisavustajat toimivat ministerin mandaatilla, mutta heitä ei sido samat säännöt ja pykälät kuin ministeriä. (esimerkiksi Kulmunin keississä, erityisavustaja kertoi toimineensa ministerin mandaatilla ja ohjanneen vahvasti sopimuksen valmistelussa) Virkamiesnimitykset taas ovat omanlaista korruptiota, eli omaan pussiin pelattua vallan väärinkäyttöä.

Jos taas jotain konkreettista pimittämistä haetaan, niin sitä on esimerkkinä koronakriisi ja sen varjolla annettu väärä informaatio tai sen puute, koskien esimerkiksi maasta poistumista. Mutta suomalaiset ovat lainkuuliaista kansaa, niin kukaan ei edes kyseenalaistanut meidän perusoikeuksia. (sekä hyvä, että huono asia)
 
Viimeksi muokattu:
Minusta hyvässä tarkoituksessa saa vähän valehdellakkin. Samaa mieltä on kaikki muutkin. Tai ei siitä kukaan ole mitään sanonut. Meinaan kun valehdeltiin että rajat kiinni. Ja ois voinut ulkomaille mennä.
 
En ole katsonut videota, mutta esimerkiksi suuri avustajien määrä on piilopuoluetukea, koska puolueet eivät enää itse maksa avustajiensa palkkoja. Pitää myöskin muistaa, että esimerkiksi erityisavustajat toimivat ministerin mandaatilla, mutta heitä ei sido samat säännöt ja pykälät kuin ministeriä. (esimerkiksi Kulmunin keississä, erityisavustaja kertoi toimineensa ministerin mandaatilla ja ohjanneen vahvasti sopimuksen valmistelussa) Virkamiesnimitykset taas ovat omanlaista korruptiota, eli omaan pussiin pelattua vallan väärinkäyttöä.

Mutta liian pieni avustajien määrä voi myös johtaa siihen että hallituksen toiminta lamaantuu, etenkin lainsäädäntötyön osalta, ja lopputuloksena on hallitus joka polkee tyhjää. Esim. edellinen hallitushan oli esimerkki tästä, se kovaa toitotti sitä miten trimmattu se oli avustajien osalta ja lopputulos oli se että lakivalmistelu työ meni perseelleen ja hallitus hakkasi päätänsä seinään neljän vuoden ajan. Toki ei tuo varmaan ollut vain kiinni avustajien pienestä määrästä mutta ilmeisesti se ei ainakaan auttanut asiaa.

Jos taas jotain konkreettista pimittämistä haetaan, niin sitä on esimerkkinä koronakriisi ja sen varjolla annettu väärä informaatio tai sen puute, koskien esimerkiksi maasta poistumista. Mutta Suomalaiset ovat lainkuuliaista kansaa, niin kukaan ei edes kyseenalaistanut meidän perusoikeuksia.

No niin no, tuohan oli suht hienosti suoritettu bluffi hallitukselta. Mutta sanoisin että ylipäätänsä koronakriisi on osoittanut sen että hallitus kyllä pyrkii noudattamaan sitä perustuslakia (ja tälläkin foorumilla on useaan otteeseen puhuttu jostain perustuslakinipotuksesta kun selitetään miksi hallituksen pitää toimia niin kuin se toimii).
 
Mutta liian pieni avustajien määrä voi myös johtaa siihen että hallituksen toiminta lamaantuu, etenkin lainsäädäntötyön osalta, ja lopputuloksena on hallitus joka polkee tyhjää. Esim. edellinen hallitushan oli esimerkki tästä, se kovaa toitotti sitä miten trimmattu se oli avustajien osalta ja lopputulos oli se että lakivalmistelu työ meni perseelleen ja hallitus hakkasi päätänsä seinään neljän vuoden ajan. Toki ei tuo varmaan ollut vain kiinni avustajien pienestä määrästä mutta ilmeisesti se ei ainakaan auttanut asiaa.
Niin, mikä määrä on oikea ja mikä väärä, en tiedä. Mutta tähän asiaan silti kuuluu yllämainitsemani ongelmat.

No niin no, tuohan oli suht hienosti suoritettu bluffi hallitukselta. Mutta sanoisin että ylipäätänsä koronakriisi on osoittanut sen että hallitus kyllä pyrkii noudattamaan sitä perustuslakia (ja tälläkin foorumilla on useaan otteeseen puhuttu jostain perustuslakinipotuksesta kun selitetään miksi hallituksen pitää toimia niin kuin se toimii).
Toisaalta taas perustuslakivaliokunnan kannan yli käveltiin elvytyspaketin kohdalla. Neljä päivää kestäneissä keskusteluissa ei kysytty perustuslakivaliokunnan kantaa myöskään "uuteen sopimukseen". No tästä toiminnasta on varmasti mielipiteitä yhtä paljon, kuin on asiantuntijoita ja poliitikoita, mutta tuskin tällainen toiminta nostaa kansalaisten luottamusta politiikkoihin.
 
Toisaalta taas perustuslakivaliokunnan kannan yli käveltiin elvytyspaketin kohdalla. Neljä päivää kestäneissä keskusteluissa ei kysytty perustuslakivaliokunnan kantaa myöskään "uuteen sopimukseen". No tästä toiminnasta on varmasti mielipiteitä yhtä paljon, kuin on asiantuntijoita ja poliitikoita, mutta tuskin tällainen toiminta nostaa kansalaisten luottamusta politiikkoihin.
Tässäpä se ongelma on: jos mediat eivät kerro*, eivät toimi "vallan vahtikoirina", niin tietääkö kansa? Tietääkö mummu, jonka mielestä Marin niin mukavan selkeästi artikuloi, että on käynyt noin? Eipä taida tietää. Ja kun se Marin niin kauniisti hymyileekin, ah...

* pilkunnäplääjille jo valmiiksi: sillä on eroa, kerrotaanko kerran pari lyhyesti, vai nostetaanko kunnon meteli ala "kun perussuomalainen on sanonut vaikka ruman sanan".
 
Toisaalta taas perustuslakivaliokunnan kannan yli käveltiin elvytyspaketin kohdalla. Neljä päivää kestäneissä keskusteluissa ei kysytty perustuslakivaliokunnan kantaa myöskään "uuteen sopimukseen". No tästä toiminnasta on varmasti mielipiteitä yhtä paljon, kuin on asiantuntijoita ja poliitikoita, mutta tuskin tällainen toiminta nostaa kansalaisten luottamusta politiikkoihin.

Eiköstä tämä mennyt niin että perustuslakivaliokunta nosti jonkun huolen siitä että noudattaako tuo paketti EU:n perussopimuksia. Tuohon sitten haettiin selvyyttä EU:n tuomioistuimilta (tai joltain EU:n laillisuusasioita valvovalta taholta) ja sieltä tuli kommentti että homma on niiltä osin kosher.
Lisäksi se on nyt ihan normaalia että sieltä ei jatkuvasti kysytä sitä mielipidettä kun neuvottelut on kesken. Tuo sopimus menee kuitenkin ratifioitavaksi EU:n jäsenvaltioille joten jos tuossa on jotain perustuslaillista ongelmaa vielä jäljellä Suomen osalta niin sitten tuossa vaiheessa perustuslakivaliokunta voi ottaa asiaan kantaa uudestaan.
 
Niin, mikä määrä on oikea ja mikä väärä, en tiedä. Mutta tähän asiaan silti kuuluu yllämainitsemani ongelmat.
Toisaalta taas perustuslakivaliokunnan kannan yli käveltiin elvytyspaketin kohdalla. Neljä päivää kestäneissä keskusteluissa ei kysytty perustuslakivaliokunnan kantaa myöskään "uuteen sopimukseen". No tästä toiminnasta on varmasti mielipiteitä yhtä paljon, kuin on asiantuntijoita ja poliitikoita, mutta tuskin tällainen toiminta nostaa kansalaisten luottamusta politiikkoihin.
Kansalaisille tietysti myös tämä prosessi on hankala ymmärtää. Perustuslakivaliokuntahan ottaa lopullisen kannan vasta kun asia tulee lainsäädäntökäsittelyyn.
Alkuperäiset kannat eivät siis ole lukitsevia, vaan ne antavat raamit suurelle valiokunnalle, joka taas evästää valtioneuvoston, joka sitten neuvottelijat keskuudestaan.
Nyt mitä ilmeisimmin suuri valiokunta päätti katsoa EU-perussopimuksen osalta tulkitsijana Komission oikeuspalvelua ja oikeuskansleri (joka valvoo myös valtioneuvostoa) siunasi sen siinä vaiheessa.
Seuraavassa vaiheessa perustusvaliokunta arvioi neuvottelutulosta. Nyt se voi hyväksyä, hylätä tai edellyttää muutoksia.
Muutosten vaatiminen (joka on hyvin epätodennäköistä) johtaisi todennäköisesti jatkoneuvotteluihin Suomen ja komission välillä - sen tulos sitten menisi Euroopan Neuvostolle eli jäsenmaiden käsittelyyn. Jos muutos ei olisi valtavan radikaali, eiköhän se olisi 1-2 kk ja taputeltu.
Hylky (tai esim. vaade perustuslakikäsittelystä 2/3 äänimäärineen) olisi mielenkiintoisempi tilanne. Myöhästyisikö koko paketti kaikilta, vai menisikö EU ja EN eteenpäin ilman Suomea ja neuvottelisi samaan aikaan uutta sopimusta meidän kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Minusta hyvässä tarkoituksessa saa vähän valehdellakkin. Samaa mieltä on kaikki muutkin. Tai ei siitä kukaan ole mitään sanonut. Meinaan kun valehdeltiin että rajat kiinni. Ja ois voinut ulkomaille mennä.

Kaikki muutkin? Tuskin.

Hyvyys on subjektiivista. Saako mielestäsi valehdella jos tarkoitus on pelastaa aivan yksin Kreikan leireille tulleiden lapsukaisten elämä?

Laillisuusperiaate kunniaan. Jos suomalainen pitää pakottaa karanteeniin nuuskanhakureissulta niin säädetään siitä laki. Sen sijaan suomalaista ei voi pakottaa pysymään Suomessa (paitsi vangitun). Sellainen on ollut tapana lähinnä Itä-Saksassa, Neuvostoliitossa ja tuoreemmalti Pohjois-Koreassa.
 
Eiköstä tämä mennyt niin että perustuslakivaliokunta nosti jonkun huolen siitä että noudattaako tuo paketti EU:n perussopimuksia. Tuohon sitten haettiin selvyyttä EU:n tuomioistuimilta (tai joltain EU:n laillisuusasioita valvovalta taholta) ja sieltä tuli kommentti että homma on niiltä osin kosher.
Lisäksi se on nyt ihan normaalia että sieltä ei jatkuvasti kysytä sitä mielipidettä kun neuvottelut on kesken. Tuo sopimus menee kuitenkin ratifioitavaksi EU:n jäsenvaltioille joten jos tuossa on jotain perustuslaillista ongelmaa vielä jäljellä Suomen osalta niin sitten tuossa vaiheessa perustuslakivaliokunta voi ottaa asiaan kantaa uudestaan.
Valtioneuvosto ei voi toimia EU-lainsäädännön valmistelussa vastoin perustuslakivaliokunnan ilmaisemaa ja ehdotonta valtiosääntöoikeudellista kantaa, perustuslakivaliokunta on perustuslainmukaisuuden ensisijainen tulkitsija.

"Komission ehdotus elpymisvälineeksi ei sellaisenaan ole Suomen hyväksyttävissä."

"Taloudellisten kokonaisvastuiden on oltava suhteessa Suomen valtion taloudelliseen kantokykyyn. Suomi ei voi hyväksyä toimia, jotka vaarantaisivat Suomen budjettisuvereniteetin tai rahoitusaseman kestävyyden. "


Tällaisissa asioissa ehdottomasti pitäisi kysyä mielipidettä, jos kerta jo ensimmäisen paketin kohdalla lopputulema on: ehdottomasti ei.

Jos ei kerta miljardien elvytyspaketeissa, mikä on yksi naula lisää arkkuun, kiinnosta perustuslakivaliokunnan kanta, niin mitä virkaa meidän perustuslakivaliokunnalla sitten enää on?
 
Kumma kun vain kansallismielisillä on tämä poliittisten puhuvien päiden videoilla keskustelemisen (lue: propagandan jakamisen) tarve. Ei ole paljoa näkynyt Zyskowiczia, Arhinmäkeä, Ville Niinistöä tai edes Soinia tarinoimassa kameralle vakavalla naamalla omien kannattajiensa totuuksia (no okei Sipilä teki alkajaisiksi yhden tällaisen youtube-videon telkkarissa), mutta jos jokaisesta surusilmäisestä Watsonista ja Tynkkysestä olisi saanut euron, niin kyllä sillä hyvät ilmaiset kännit vetäisi.
Mä oon kyllä kattonu paljonkin Benin videoita. En tosin tiedä, onko kenen totuuksia, vai onko totuuksia lainkaan.
 
Valtioneuvosto ei voi toimia EU-lainsäädännön valmistelussa vastoin perustuslakivaliokunnan ilmaisemaa ja ehdotonta valtiosääntöoikeudellista kantaa, perustuslakivaliokunta on perustuslainmukaisuuden ensisijainen tulkitsija.

"Komission ehdotus elpymisvälineeksi ei sellaisenaan ole Suomen hyväksyttävissä."

"Taloudellisten kokonaisvastuiden on oltava suhteessa Suomen valtion taloudelliseen kantokykyyn. Suomi ei voi hyväksyä toimia, jotka vaarantaisivat Suomen budjettisuvereniteetin tai rahoitusaseman kestävyyden. "
Se on sitten kun eduskunta palaa lomilta, kun perustuslakivaliokunta ottaa sen lopullisen kannan, joka on otettava lainsäädäntöprosessissa huomioon. Malta nyt vielä joku viikko, niin saat sieltä lausunnon.

Älä kuitenkaan pidätä hengitystä noiden kohtien kanssa.
1. Se ei enää ole ”sellaisenaan”, vaan neuvotteluiden tuloksena sitä on muokattu PEVin ohjaamaan suuntaan.
2. Maksimivastuiden tarkka rajaaminen vastaa tuohon toiseen kohtaan, mitä PEV vaatikin.
 
Se on sitten kun eduskunta palaa lomilta, kun perustuslakivaliokunta ottaa sen lopullisen kannan, joka on otettava lainsäädäntöprosessissa huomioon. Malta nyt vielä joku viikko, niin saat sieltä lausunnon.

Älä kuitenkaan pidätä hengitystä noiden kohtien kanssa.
1. Se ei enää ole ”sellaisenaan”, vaan neuvotteluiden tuloksena sitä on muokattu PEVin ohjaamaan suuntaan.
2. Maksimivastuiden tarkka rajaaminen vastaa tuohon toiseen kohtaan, mitä PEV vaatikin.
Niin, nyt lisäselvitys voitiin helposti skipata, koska paketti ei ole enää "entisellään". Mutta kun täällä peräänkuulutettiin hallitusta ja heidän perustuslainmukaisuutta, niin tottakai nostan tällaisen asian esille.

Asiasta kolmanteen, Vihreiden piti olla se puolue joka poistaa virkamiesnimitykset, näin he ainakin paasasivat oppositiossa, mutta Ohisalo oli heti ensimmäisten joukossa nimittämässä puoluetovereita virkamiehiksi. Pata kattilaa soimaa. :kahvi:

edit: ja toki vielä sellainen pieni huomio, että Marin toimi suuren valiokunnan "mandaatilla", mikä ei ole ihme, koska se on puoluepoliittisesti hallituksen hallussa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin on. Kuulemma niitä vaan ei ole paljon näkynyt. :btooth:
No mielestäni on yhdentekevää, tekeekö kansanedustaja videoita vai blogikirjoituksia, sanoma niissä on sama ja se kohdistuu lähinnä omaan kannattajakuntaan. Lukuisat kansanedustajat tekevät omia blogikirjoituksia, joko omille sivuilleen, puoluelehtiin tai ihan valtamediaan.

Käsittämätöntä, että tällaisesta jaksetaan motkottaa ja pöyristyä.
 
pilkunnäplääjille jo valmiiksi: sillä on eroa, kerrotaanko kerran pari lyhyesti, vai nostetaanko kunnon meteli ala "kun perussuomalainen on sanonut vaikka ruman sanan".

99% tapauksista kun joku valittaa tässäkin ketjussa kuinka "media on hiljaa", löytyy välittömästi toistakymmentä etusivun uutista ja uutislähetysten juttuja juuri kyseisestä aiheesta ja joista osa kirjoitushetkellä on yhä etusivulla. Keskimäärin siis median kritisoijilla ei ole oikein dataa sen oman mutunsa tueksi. (Ja oikeastaan poikkeuksetta kyse on aina PS:n kannattajista, jotka mediasta itkevät.)
 
Viimeksi muokattu:
Lisätty Tynkkysen esittelemä 6-kohdan listan aiheet. Ei kai minun tarvitse sentään koko videota tänne kirjoittaa? Ja muuten, voitte olla varmoja, että samaa vaaditaan muiltakin, eikös niin Kokkonen?
:thumbsup: Kaikilla samat säännöt ja ne on linkitettynä vielä erikseen joka sivulla tuossa näkymän yläreunassa.

Pääpointti on nyt se, että ei linkitetä sisältöä, jonka oleellisinta antia ei pysty lukemaan suoraan foorumiviestistä. Ja jos joku pyytää lisäselvennystä linkitetystä sisällöstä, niin lähtökohtaisesti se olisi hyvä antaa, koska silloin referointia ei ole tehty riittävän hyvin.
 
Niin, nyt lisäselvitys voitiin helposti skipata, koska paketti ei ole enää "entisellään". Mutta kun täällä peräänkuulutettiin hallitusta ja heidän perustuslainmukaisuutta, niin tottakai nostan tällaisen asian esille.

Asiasta kolmanteen, Vihreiden piti olla se puolue joka poistaa virkamiesnimitykset, näin he ainakin paasasivat oppositiossa, mutta Ohisalo oli heti ensimmäisten joukossa nimittämässä puoluetovereita virkamiehiksi. Pata kattilaa soimaa. :kahvi:

edit: ja toki vielä sellainen pieni huomio, että Marin toimi suuren valiokunnan "mandaatilla", mikä ei ole ihme, koska se on puoluepoliittisesti hallituksen hallussa.
Ei sitä vielä ole skipattu. Eiköhän PeV tule asian käsittelemään. Näkee sitten, pyytävätkö lisäselvityksiä vai ei. Lähtökohtaisesti kuitenkin aiemmassa viestissä olleella tavalla PeVin kantaa on mun mielestä noudatettu, mistä on johdettavissa, että myös perustuslakia on noudatettu.

Virkanimityksistä.
Tiedä sitten vihreistä tai muistakaan puolueista. Oma mielipiteeni ei edes ole poliittisia nimityksiä vastaan silloin, kun on suurin piirtein tasaveroisista hakijoista kysymys, ei varsinkaan silloin, kun itse virka tai positiokin on perusluonteeltaan poliittinen. Sen sijaan ne toki tulisi mun mielestä olla avoimen poliittisia, niin, että se asia olisi selvä kaikille.
 
Ei sitä vielä ole skipattu. Eiköhän PeV tule asian käsittelemään. Näkee sitten, pyytävätkö lisäselvityksiä vai ei. Lähtökohtaisesti kuitenkin aiemmassa viestissä olleella tavalla PeVin kantaa on mun mielestä noudatettu, mistä on johdettavissa, että myös perustuslakia on noudatettu.

Virkanimityksistä.
Tiedä sitten vihreistä tai muistakaan puolueista. Oma mielipiteeni ei edes ole poliittisia nimityksiä vastaan silloin, kun on suurin piirtein tasaveroisista hakijoista kysymys, ei varsinkaan silloin, kun itse virka tai positiokin on perusluonteeltaan poliittinen. Sen sijaan ne toki tulisi mun mielestä olla avoimen poliittisia, niin, että se asia olisi selvä kaikille.
Skippaamalla tarkoitin tarvetta kutsua perustuslakivaliokunta kasaan neljä päivää kestäneissä keskusteluissa. Toki asiaa käsitellään vielä täällä kotosuomessa että Brysselissä.

Poliittiset virkanimitykset ovat ongelmaisia, koska niissä harvemmin otetaan huomioon kokemus ja pätevyys, puoluekirjan sijaan. Tiedä sitä onko tällaiset nimitykset edes "lain mukaisia" (harmaata aluetta?), ei heistä ainakaan ole valitusoikeutta. (tämäkin uudistus kuopattiin joskus aikoinaan) Tämä on suomalaista korruptiota muun hyvä veli -verkoston tapaan.
 
99% tapauksista kun joku valittaa tässäkin ketjussa kuinka "media on hiljaa", löytyy välittömästi toistakymmentä etusivun uutista ja uutislähetysten juttuja juuri kyseisestä aiheesta ja joista osa kirjoitushetkellä on yhä etusivulla.
Jotain todisteita/esimerkkejä vai mutua taas?
 
Oikeastaan tosta Vihreiden ja Ohisalon linjasta teki huvittavan sellainen fakta, että kansiapäälliköksi valittiin "yhdenvertaisuusvaltuutettu": :rofl:

"Iltalehti paljasti tiistaina, että nykyinen sisäministeri Maria Ohisalo kaavailee yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiän nimittämistä uudeksi kansliapäälliköksi eli ministeriönsä ylimmäksi virkamieheksi. Samaa paikkaa on hakenut tehtävään meriittiensä puolesta pätevämmältä vaikuttava Supon päällikkö Antti Pelttari, joka sattuu olemaan kokoomuslainen.

Vihreiden kannalta vielä kiusallisempaa on, että IL:n tietojen mukaan nimitys on osa isompaa pakettia, jossa hallituspuolueet ovat jakaneet poliittisia virkanimityksiä toisilleen sulle mulle -periaatteella."
 
Kysyin niitä videon pointteja -> "ummistaa silmänsä"

Kukaan ei avannut niitä videon pointteja vieläkään.

Videokeskustelua nimenomaan on tuollainen "tässä hyvä video" -postailu.

Tässäkin aivan perseestä lukea tällaista, kun ei ole sitä videota katsonut. Et itsekään viitsi avata niitä pointteja, joista pitäisi keskustella, mutta jaksat ulista jostain mistä siitä sun mielessä seuraisi :facepalm:

...tai sitten jättää postaamatta ne videot ja kertoo tänne omin sanoin.

Puhuinkin tulevaa aikamuotoa ajatellen, että kun joku avaa pointteja, niin ulina ja tarttuminen epäolennaisuuksiin/väärille raiteille johdattaminen alkaa. Tämä myös laskee keskustelijoiden mielenkiintoa lähteä kovin syvällisesti niitä pointteja kirjoittamaan auki, kun tietty porukka on samantien vanhojen kommenttiensa kanssa kimpussa. Vaikkakin toivoisin jonkun ne pointit auki kirjoittavan itsekin, siitä olen samaa mieltä. En sinällään viitannut viestin sisällöllä sinuun ja siksi en viestiäsikään lainannut. Tosin ymmärrän kyllä, jos pisto sydämessä tuntui.

Tynkkysen videolla oli paljon myös perusjuttuja, mutta nimenomaan se kokonaisuus on siinä mikä ratkaisee ja mikä "kulttuuri" loukkaantumisien, median puolueellisuuden yms. suhteen on ollut täälläkin paljon puheissa. Ja tämä on täysin uutta vs aiemmat hallituskaudet.

Eikös Tynkkynen ole tehnyt videoita jo ties miten pitkään ja laatu niissä on vaihdellut suuresti? Ihan hyvä keino mielestäni vaikuttaa ja olla kansalle läsnä myös sosiaalisen median kautta. Varsinkin nyt, kun muuten pyritään vaientamaan ja ääntä/asioita ei saa kuuluviin eduskunnassa.
 
Puhuinkin tulevaa aikamuotoa ajatellen, että kun joku avaa pointteja, niin ulina ja tarttuminen epäolennaisuuksiin/väärille raiteille johdattaminen alkaa. Tämä myös laskee keskustelijoiden mielenkiintoa lähteä kovin syvällisesti niitä pointteja kirjoittamaan auki, kun tietty porukka on samantien vanhojen kommenttiensa kanssa kimpussa. Vaikkakin toivoisin jonkun ne pointit auki kirjoittavan itsekin, siitä olen samaa mieltä. En sinällään viitannut viestin sisällöllä sinuun ja siksi en viestiäsikään lainannut. Tosin ymmärrän kyllä, jos pisto sydämessä tuntui.

Tynkkysen videolla oli paljon myös perusjuttuja, mutta nimenomaan se kokonaisuus on siinä mikä ratkaisee ja mikä "kulttuuri" loukkaantumisien, median puolueellisuuden yms. suhteen on ollut täälläkin paljon puheissa. Ja tämä on täysin uutta vs aiemmat hallituskaudet.

Eikös Tynkkynen ole tehnyt videoita jo ties miten pitkään ja laatu niissä on vaihdellut suuresti? Ihan hyvä keino mielestäni vaikuttaa ja olla kansalle läsnä myös sosiaalisen median kautta. Varsinkin nyt, kun muuten pyritään vaientamaan ja ääntä/asioita ei saa kuuluviin eduskunnassa.
Eduskunnassa on tapana, että ryhmäpuheenvuoron ensin, sitten puolueen sisäisessä nokkimisjärjestyksessä, normaalisti on kokemusvuosien (ja ministerikokemusvuosien) mukaan, mutta puheenjohtajisto ja ryhmäpuheenjohtajisto ensin.

Tynkkynen on vasta ensimmäisen kauden kansanedustaja vailla aiempaa kokemusta, eikä kuulu eduskuntaryhmänsä ryhmäpuheenjohtajistoon tai puolueensa puheenjohtajistoon.
Silloin ei tietysti saa puheenvuoroja ja ääntään kuuluviin kovin paljoa, ainakaan verrattuna noihin edellämainittuihin.

Mutta se on siis heidän puolueensa eduskuntaryhmän sisäinen asia, eikä liity muihin puolueisiin millään tavalla.

Omille kannattajilleen voi toki väittää / selittää asiaa miten vaan, mutta tuolla perinteisellä tavalla on yli sata vuotta menty ja hyvin on toiminut.
 
Jotain todisteita/esimerkkejä vai mutua taas?

Todisteita siitä, että on vaikka väitetty, ettei löydy uutisointia, oikeasti löytyykin kun vähän jaksaa ottaa selvää? No vaikka nämä heti alkuun:


Vähän eri variaatioita samasta teemasta. @JCSH :ltä noita löytyy ihan helvetisti (ja kiitos hänelle siitä että jaksaa samoille naamoille laittaa faktaa pöytään), mutta en nyt enempää halunnut tähän laittaa aikaa. Voit jatkaa itse, luottaa sanaani tai olla luottamatta.

Ja varmasti joskus on aihe, josta ei todella ole uutisoitu. Mutta hirmu usein tilanne on toisinpäin. On uutisoitu. Yleensä juuri paatuneimmissa suvakkimedioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos minä alkaisin kirjoittelemaan tänne jatkuvasti viestejä, joiden lukemiseen menisi normaalilta ihmiseltä se 20 minuuttia, niin bannit napsahtaisi varmastikin aika nopeasti. Ja aivan varmasti häiritsisi keskustelua
Ei #sinihiekka ole banneissa?
 
Halla-aho kiteyttää hyvin Kaivopuiston henkirikokseen ja BLM-mellakointiin liittyvän kaksoisstandardin.



Halla-aho otti oivaltavan kannan toiseenkin tapaukseen, jossa kansanedustaja nimitti ministereitä perserei'iksi, koska olivat hiljaa perussuomalaisten toimijaan liittyvässä epäillyssä murhan yrityksessä.


"Ministeriä riennettiin taannoin puolustamaan argumentilla, että 'kyllä paskapuhetta saa kutsua paskapuheeksi'. Samalla logiikalla kai sitten persereikääkin saa kutsua persereiäksi."
 
Sisäministeri Ohisalo esittää oppikirjaesimerkin tekopyhyydestä. Ohisalon omien toteamustensa perusteella hän saattoi syyllistyä sananvastuun, käytöstapojen ja toisten kunnioittamisen rikkomiseen, ehkä myös "sulki osan ihmisistä vaikuttamisen ulkopuolelle".
Pitäisikö valtakunnansyyttäjä Toiviaisen vakavasti harkita aloittaa tutkinta mahdollisesta vihapuheesta, kiihottamisesta kansanryhmää vastaan?

Ohisalo 2014 "Best quote: 'The World Economic Forum, a giant circle jerk of self important arseholes dedicated to sustaining global economic inequality.'"

Ohisalo 2020 "Demokratiassa asioista kuuluukin vääntää & olla eri mieltä, väitellä jne.,mutta sananvapauteen kuuluu myös sananvastuu, käytöstavat, toisten kunnioittaminen. Pahimmillaan aggressiivinen kielenkäyttö sulkee osan ihmisistä vaikuttamisen ulkopuolelle (tämä on ongelma demokratialle)."

"Oli miten oli, hypätään takaisin vuoden 2020 tammikuuhun. Maailman talousfoorumi kokoontuu Davosissa. Paikalle kerääntyy jälleen Ohisalon luonnehtima 'jättimäinen itseään täynnä olevien per********* r*****rinki'. Suomea paikalla edustavat pääministeri Sanna Marin (sd.), työministeri Tuula Haatainen (sd.) ja ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.)." Onko Ohisalo siis sitä mieltä, että Marin, Haatainen ja puoluetoveri Haavisto ovat jättimäisiä persereikiä? Tämä herättää hämmennystä.

 
Sisäministeri Ohisalo esittää oppikirjaesimerkin tekopyhyydestä. Ohisalon omien toteamustensa perusteella hän saattoi syyllistyä sananvastuun, käytöstapojen ja toisten kunnioittamisen rikkomiseen, ehkä myös "sulki osan ihmisistä vaikuttamisen ulkopuolelle".
Pitäisikö valtakunnansyyttäjä Toiviaisen vakavasti harkita aloittaa tutkinta mahdollisesta vihapuheesta, kiihottamisesta kansanryhmää vastaan?

Ohisalo 2014 "Best quote: 'The World Economic Forum, a giant circle jerk of self important arseholes dedicated to sustaining global economic inequality.'"

Ohisalo 2020 "Demokratiassa asioista kuuluukin vääntää & olla eri mieltä, väitellä jne.,mutta sananvapauteen kuuluu myös sananvastuu, käytöstavat, toisten kunnioittaminen. Pahimmillaan aggressiivinen kielenkäyttö sulkee osan ihmisistä vaikuttamisen ulkopuolelle (tämä on ongelma demokratialle)."

"Oli miten oli, hypätään takaisin vuoden 2020 tammikuuhun. Maailman talousfoorumi kokoontuu Davosissa. Paikalle kerääntyy jälleen Ohisalon luonnehtima 'jättimäinen itseään täynnä olevien per********* r*****rinki'. Suomea paikalla edustavat pääministeri Sanna Marin (sd.), työministeri Tuula Haatainen (sd.) ja ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.)." Onko Ohisalo siis sitä mieltä, että Marin, Haatainen ja puoluetoveri Haavisto ovat jättimäisiä persereikiä? Tämä herättää hämmennystä.


Ai siis meinaat että henkilö joka tuolloin ei edes ollut kansanedustaja sulki Davosin kävijöitä pois poliittisesta vaikuttamisesta kutsumalla heitä persereiksi? :rolleyes:
Tämä on taas tätä perus pelleilyä missä unohdetaan konteksti aivan täysin.
 
Pääasia että kaksoisstandardeja löytyy vaikka pitäisi vähän syvemmältä kaivaa :D
 
Ai siis meinaat että henkilö joka tuolloin ei edes ollut kansanedustaja sulki Davosin kävijöitä pois poliittisesta vaikuttamisesta kutsumalla heitä persereiksi? :rolleyes:
Tämä on taas tätä perus pelleilyä missä unohdetaan konteksti aivan täysin.

...saattoi syyllistyä sananvastuun, käytöstapojen ja toisten kunnioittamisen rikkomiseen, ehkä myös "sulki osan ihmisistä vaikuttamisen ulkopuolelle".

Ai siis ainoa mitä sait irti tuosta oli tuo kohta, joka oli kirjoitettu sanan 'ehkä' jälkeen?
Tämä on taas just tätä samaa pelleilyä, että takerrutaan yhteen kohtaan ja ollaan sillä mitätöimässä koko viesti.
 
Ai siis ainoa mitä sait irti tuosta oli tuo kohta, joka oli kirjoitettu sanan 'ehkä' jälkeen?
Tämä on taas just tätä samaa pelleilyä, että takerrutaan yhteen kohtaan ja ollaan sillä mitätöimässä koko viesti.

No tuo "kontekstin unohtaminen" viittaa koko viestiin, ei pelkästään tuohon kohtaan minkä boldasin.
 
Halla-aho otti oivaltavan kannan toiseenkin tapaukseen, jossa kansanedustaja nimitti ministereitä perserei'iksi, koska olivat hiljaa perussuomalaisten toimijaan liittyvässä epäillyssä murhan yrityksessä.


"Ministeriä riennettiin taannoin puolustamaan argumentilla, että 'kyllä paskapuhetta saa kutsua paskapuheeksi'. Samalla logiikalla kai sitten persereikääkin saa kutsua persereiäksi."

Tässäpä mielenkiintoinen aihe. Suomen uutiset on jaksanut uutisoida tästä tapauksesta viimeksi yli 1,5 viikkoa sitten (*). Uutisen sisältö oli että Kataja arveli miesten olleen "arabinnäköisiä", mutta tutkinnan myötä on ristiriitaista tietoa noussut esille. Tutkitaan tapon yrityksenä, yhteyttä voi ottaa Keski-Suomen poliisilaitokseen jos on vihjeitä. Kaikkiaan neljä uutista tehtiin viikonlopun aikana tuosta tapauksesta.

Noh, sittenhän kävi niin että tutkinta siirtyi KRP:lle, rikosnimike murhan yritys, miehet olivatkin suomalaisen näköisiä, puhuivat murretta eivätkä "huonoa suomea", ja Kataja itse nosti äärioikeiston mahdolliseksi syylliseksi. Jostain syystä nämä viimeisimmät käänteet eivät ole Suomen uutisia kiinnostaneet millään tavalla. Aika jännä juttu että samalla persuedustajat valittavat kun ministerit eivät ota kantaa tapahtumaan. Ilmeisesti Persujakaan puolueena ei asia enää kiinnosta kun ei saada edes yhtä uutista aikaan, Hesarissakin oli Katajan haastattelu.

(*) tein yksinkertaisen haun sanoilla Pekka Kataja ja 4 uutista tuli vastaan.
 
Tässäpä mielenkiintoinen aihe. Suomen uutiset on jaksanut uutisoida tästä tapauksesta viimeksi yli 1,5 viikkoa sitten (*). Uutisen sisältö oli että Kataja arveli miesten olleen "arabinnäköisiä", mutta tutkinnan myötä on ristiriitaista tietoa noussut esille. Tutkitaan tapon yrityksenä, yhteyttä voi ottaa Keski-Suomen poliisilaitokseen jos on vihjeitä. Kaikkiaan neljä uutista tehtiin viikonlopun aikana tuosta tapauksesta.

Noh, sittenhän kävi niin että tutkinta siirtyi KRP:lle, rikosnimike murhan yritys, miehet olivatkin suomalaisen näköisiä, puhuivat murretta eivätkä "huonoa suomea", ja Kataja itse nosti äärioikeiston mahdolliseksi syylliseksi. Jostain syystä nämä viimeisimmät käänteet eivät ole Suomen uutisia kiinnostaneet millään tavalla. Aika jännä juttu että samalla persuedustajat valittavat kun ministerit eivät ota kantaa tapahtumaan. Ilmeisesti Persujakaan puolueena ei asia enää kiinnosta kun ei saada edes yhtä uutista aikaan, Hesarissakin oli Katajan haastattelu.

(*) tein yksinkertaisen haun sanoilla Pekka Kataja ja 4 uutista tuli vastaan.

Jo 19.7. (2pv alkup. jälkeen?) oli uutinen, jossa kerrottiin tietojen olevan ristiriitaisia ja että kyseessä olisi erehdys. Mitä täydennystä vielä kaipasit? Uusintauutisen ja toistoa siitä, että erehdys todellakin oli tapahtunut? KSML: Pekka Kataja -tapauksen tutkinnanjohtaja: epäillyistä on saatu ristiriitaisia ja erilaisia tietoja - Suomen Uutiset

Vaikka toki tekijöitä ei ole vielä saatu kiinni.

Enempi minua kiinnostaa, että miksi vasta tuon jälkeen alkoivat muut mediat kiinnostumaan asiasta enemmän? Ja otsikoissa puhutaan pahoinpitelyistä, kun selvästi kyseessä ollut rajumpi teko.
 
Jo 19.7. (2pv alkup. jälkeen?) oli uutinen, jossa kerrottiin tietojen olevan ristiriitaisia ja että kyseessä olisi erehdys. Mitä täydennystä vielä kaipasit? Uusintauutisen ja toistoa siitä, että erehdys todellakin oli tapahtunut? KSML: Pekka Kataja -tapauksen tutkinnanjohtaja: epäillyistä on saatu ristiriitaisia ja erilaisia tietoja - Suomen Uutiset

Vaikka toki tekijöitä ei ole vielä saatu kiinni.

No tuossa viestissä minä ne listasin: tapon yrityksestä murhan yritykseksi, KRP mukaan, suomalaiset eikä ulkomaalaiset miehet, äärioikeston mahdollisesti mukana. Aika olennaisia tapaukseen liittyen, ja luulisi että kiinnostaisi muutenkin uutisoida viimeisimmät käänteet vaikka sen suhteen miten Kataja tällä hetkellä voi

edit: tässä nyt nopeasti muutama esimerkki miten tällaisesta tapauksesta voi uutisoida, jos aihe kiinnostaa
 
Viimeksi muokattu:
No tuossa viestissä minä ne listasin: tapon yrityksestä murhan yritykseksi, KRP mukaan, suomalaiset eikä ulkomaalaiset miehet, äärioikeston mahdollisesti mukana. Aika olennaisia tapaukseen liittyen, ja luulisi että kiinnostaisi muutenkin uutisoida viimeisimmät käänteet vaikka sen suhteen miten Kataja tällä hetkellä voi
Mitä voi uutisoida, jos poliisi ei kerro mitään uutta?
 
Onko mulla menny jotain ohi? Viimeks ku muistan jotain tästä aiheesta niin riideltiin siitä saako noita päästää suomeen vai pelkästään lapset vai myös äidit ja sitten Haavisto sävelsi jotain omiaan joka oli jonkin pykälän vastaista ja nyt noita kiikutetaan suomeen äiteineen.

Missä kohdassa se päätös tuli että ketä ja koska päästetään suomeen?
 
Onko mulla menny jotain ohi? Viimeks ku muistan jotain tästä aiheesta niin riideltiin siitä saako noita päästää suomeen vai pelkästään lapset vai myös äidit ja sitten Haavisto sävelsi jotain omiaan joka oli jonkin pykälän vastaista ja nyt noita kiikutetaan suomeen äiteineen.

Missä kohdassa se päätös tuli että ketä ja koska päästetään suomeen?

Juu, olet missannut sen että kyse ei missään vaiheessa ole ollut siitä että saako nuo päästää Suomeen vai ei. Heillä on aina ollut perustuslaillinen oikeus palata Suomeen.
Kysymys oli siitä että pitäisikö Suomen valtion järjestää noiden paluu sieltä Suomeen esim. tilauslennoilla ja tekemällä muita järjestelyjä jotka eivät sisälly kaikille Suomen kansalaisille kuuluviin konsulipalveluihin.
 
Kai suomalaiset saavat palata Suomeen? Vai mitä mahdat tarkoittaa?
Niinkuin muistan vaan sen kun oli puhetta että voidaanko noita laskea suomeen turvallisuuteen ja terrorismin ehkäisyyn vedoten. Mutta en vaan missää muista lukeneeni että tälle annettiin virheetä valoa ja tervetuloa.
 
Niinkuin muistan vaan sen kun oli puhetta että voidaanko noita laskea suomeen turvallisuuteen ja terrorismin ehkäisyyn vedoten. Mutta en vaan missää muista lukeneeni että tälle annettiin virheetä valoa ja tervetuloa.

No siis kai tuosta jotku perustuslaista tietämättömät spekuloivat mutta lainopillinen kanta on aina ollut selvä. Ei ole mitään perustetta jolla voitaisiin estää noiden maahanpääsy.

Ja sanoisin että tuo on hyvä juttu. Koska mä en ainakaan halua että poliittisilla päätöksillä voidaan sanoa että kuka Suomen kansalainen saa palata maahan ja kuka ei. Vaikka kuinka paljon haluaisinkin että Hakkarainen jäisi sinne Etelä-Amerikkaan ja katoaisi Suomen poliittiselta kentältä niin en halua että Ohisalolla olisi valtaa sanoa Hakkaraiselle että sua ei enää kaivata Suomessa ja estäisi Hakkaraisen paluun Suomeen.
 
Niinkuin muistan vaan sen kun oli puhetta että voidaanko noita laskea suomeen turvallisuuteen ja terrorismin ehkäisyyn vedoten. Mutta en vaan missää muista lukeneeni että tälle annettiin virheetä valoa ja tervetuloa.
Vaikuttaa siltä että muistikuvat ei nyt ole ihan kunnossa. Ei tuolle voi antaa vihreätä valoa tai mitään muutakaan valoa. Suomalaiset pääsee Suomeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 566
Viestejä
4 477 222
Jäsenet
73 957
Uusin jäsen
helzinki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom