Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)

Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
350
Heinäkuussa. Uutisissa oli näköjään suunnitelma rajoitusten purusta, se tehdään asteittain "että nähdään purettavien rajoitusten vaikutus tartuntamääriin". Toisinsanoen, homma tehdään niin hitaasti kuin vain mahdollista.

Tosin AVIn ajatuksenkulkua on vaikea ennakoida, hallitushan antaa vain ohjeistusta, mutta AVI päättää paikallisesti.


MTV Uutisten tietojen mukaan suunnitelmassa arvioidaan, että jo tässä kuussa voitaisiin ravintoloita pitää auki jossain määrin koko maassa. Nykyinen ravintolasulku pahimmilla korona-alueilla on päättymässä ensi viikon sunnuntaina.


Kesäkuussa on kaavailtu, että ravintolat voisivat jo toimia ainakin kutakuinkin normaaliin tapaan. Joitakin urheilutapahtumia voitaisiin myös järjestää.

Heinäkuussa sallittaisiin jo melko isoja kokoontumisia.

Hallituslähde arvioi MTV Uutisille, että kesäfestivaalit voisivat suunnitelman mukaan olla mahdollisia viimeistään elokuussa.

Tapahtuma-alalla noudatettaneen alalle laadittua omaa exit-suunnitelmaa, joka julkistettiin pari viikkoa sitten.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Ongelmana on se, että rokotteet eivät suojaa näiltä uusilta pahoilta mutaatioilta välttämättä kuin nimeksi. Rokotteet eivät välttämättä siis juurikaan hillitse neljännen aallon leviämistä. Nyt puhutaan, että Brasilian muunnos tarttuu jopa 2 kertaa helpommin kuin alkuperäinen versio ja sairastuttaa vakavammin. Kyllä sen kanssa ollaan syksyllä ongelmissa, ellei kyseisen mutaation pääsyä maahan ja leviämistä pysäytetä heti alkuunsa.

Ja siitäkään ei taida mitään varmaa tietoa olla tällä hetkellä, että suojaako rokotteet oikeasti edes tuon vakavalta muodolta. Ja vaikka jokseenkin suojaisikin, niin ollaanko sitten valmiita siihen, että antaa mennä vaan väestön läpi virus, kun kerran harva sairastuu erittäin vakavasti? Sitäkö se sitten on? Jotenkin en ole vakuuttunut siitä, että toikaan on mikään realistinen strategia, saati sellainen, jonka ihmiset mukisematta hyväksyy. Ja riippumatta siitä mitä hallitus puuhailee, niin aika moni kansalainen joka tapauksessa sitten tottelee omaa järjen ääntään kun ei kiinnosta edes sitä "epä-vakavaa" muotoa saada korkeine kuumeineen, eli yhteiskunta ei sitten joka tapauksessa tule pyörimään normaalisti.

Toisissa uutisissa... Jopa kolmannes koronaan sairastuneista saa myöhemmin mielenterveydellisiä tai neurologisia ongelmia:


Että siitä vaan, antaa mennä vaan, ei huolta huomisesta! Joo ei.
Missä on tutkittu, ettei rokotteet suojaisi vakavalta tautimuodolta mutaatioita vastaan? No niihän se influenssan kanssakin on, vain harva sairastuu vakavasti kun se vuosittain kulkee väestön läpi. Sitä se vaan on. Ei tätä voidaan jatkaa loputtomiin, vaikka sinä niin ehkä haluaisit. Ne keitä pelottaa voi vapaasti eristäytyä. Jossain vaiheessa on vaan lopetettava tämä ja alettava palaamaan kohti normaalia tai uutta normaalia. Niin se infulenssakin menee väestön läpi. Osalla on sille vastustuskykyä ja osalla ei. Nyt rokotuksilla se vastustuskyky koronaa vastaan. Niitä rokotteita kuitenkin muutetaan kyllä tarpeen mukaan ja sitten piikitetään taas. Ihan kun infulenssaakin joka vuosi. Influenssa rokotuksen ottaa vuosittain suunnilleen joku 1-2 miljoonaa Suomalaista, selvästi alle puolet joten loput ottaa riskin. Matkailussa varmasti on vielä pitkään rajoituksia, koska rokotukset etenevät köyhissä maissa niin hitaasti.

Mitä noihin mielenterveydellisiin ongelmiin tulee, niin niistä olen jo useamman kerran täällä kirjoittanut. Viimeksi eilen ja olen edelleen samaa mieltä. Eli tämä koronalla pelottelu tekee meille suuremmat ongelmat kuin itse korona juuri näiden mielenterveysongelmien kautta. Eilen tänne linkitettiin uutinen, jossa monet hehkuttivat että heti helpotti kun sai piikin ja ennen sen saamista ahdisti jne. Se rokote ei heti vaikuta, mutta kun ongelma on psyykkinen, niin siihen se voi heti auttaa. Eli nyt oikeasti jotain tolkkua tähän koronalla pelotteluun tai kohta täällä on osa kansasta ihan hermoraunioina. Eli jospa ne tuomionpäivän julistukset ja pelottelun voisi pikkuhiljaa lopettaa ettei ongelma enää pahene? Joo rajoituksia tarvitaan, mutta pelottelu pitäisi lopettaa ettei osa kansasta ahdistu liikaa. Niihin mielenterveysongelmiin kun ei ole olemassa rokotetta.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Mitä noihin mielenterveydellisiin ongelmiin tulee, niin niistä olen jo useamman kerran täällä kirjoittanut. Viimeksi eilen ja olen edelleen samaa mieltä. Eli tämä koronalla pelottelu tekee meille suuremmat ongelmat kuin itse korona juuri näiden mielenterveysongelmien kautta. Eilen tänne linkitettiin uutinen, jossa monet hehkuttivat että heti helpotti kun sai piikin ja ennen sen saamista ahdisti jne. Se rokote ei heti vaikuta, mutta kun ongelma on psyykkinen, niin siihen se voi heti auttaa. Eli nyt oikeasti jotain tolkkua tähän koronalla pelotteluun tai kohta täällä on osa kansasta ihan hermoraunioina. Eli jospa ne tuomionpäivän julistukset ja pelottelun voisi pikkuhiljaa lopettaa ettei ongelma enää pahene? Joo rajoituksia tarvitaan, mutta pelottelu pitäisi lopettaa ettei osa kansasta ahdistu liikaa. Niihin mielenterveysongelmiin kun ei ole olemassa rokotetta.
Tämä oli maailman ensimmäinen some-pandemia, edes sikainfluenssa-aalto ei vielä ollut somen kulta-aikaa, joten se meni ohi aika kepoisesti. Miettikääpä millainen vaikutus sillä oli, että ensimmäisiä tietoja tappavasta viruksesta alkoi tulla Kiinasta somen kautta, näytettiin kuvia kauduille kuolevista ihmisiistä, teho-osastojen kauhunhetkiä kuvattiin ja levitettiin ympäri maailmaa, sotilaat desinfioivat katuja avaruuspuvuissa, ihmiset jakoivat omakohtaisia kauhukokemuksia koronasta, rokotteiden tehoa ja tehottomuutta arvioidaan asiantuntevasti somen keskusteluissa jne.

Itse olen asunut nyt alueella, jossa esiintyvyysluku on ollut lähempänä tuhatta kuukausikaupalla eikä mitään merkkejä näistä kauhukuvista todellisuudessa ole :)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Tämä oli maailman ensimmäinen some-pandemia, edes sikainfluenssa-aalto ei vielä ollut somen kulta-aikaa, joten se meni ohi aika kepoisesti. Miettikääpä millainen vaikutus sillä oli, että ensimmäisiä tietoja tappavasta viruksesta alkoi tulla Kiinasta somen kautta, näytettiin kuvia kauduille kuolevista ihmisiistä, teho-osastojen kauhunhetkiä kuvattiin ja levitettiin ympäri maailmaa, sotilaat desinfioivat katuja avaruuspuvuissa, ihmiset jakoivat omakohtaisia kauhukokemuksia koronasta, rokotteiden tehoa ja tehottomuutta arvioidaan asiantuntevasti somen keskusteluissa jne.

Itse olen asunut nyt alueella, jossa esiintyvyysluku on ollut lähempänä tuhatta kuukausikaupalla eikä mitään merkkejä näistä kauhukuvista todellisuudessa ole :)
Tämäpä se juuri ongelma on, tämä järjetön pelottelu pitäisi lopettaa kun osa ihmisistä ei tälläistä kestä vaan heille tulee oikeita mielenterveysongelmia. Jos sattuu olemaan alueella, missä koronaan on enemmän niin järjenkäyttö ja hyvä hygieenia auttaa paljon. Järjetön panikointi ja pelon lietsonta ei. Suomessa nyt tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne ja parempaan päin mennään, että voisi ihan hyvin tämän pelottelukampanjan lopettaa. Somessa nyt leviää toki kaikkea paskaa aina, mutta media voisi osaltaa olla osallistumatta, mutta kun se myy niin hyvin, joten tottakai haluavat jokaisen euron mehustaa. Jokainen itse voi myös miettiä osallistuuko tähän vai lopettaako tämän pelottelun somessa.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 453
Itse olen asunut nyt alueella, jossa esiintyvyysluku on ollut lähempänä tuhatta kuukausikaupalla eikä mitään merkkejä näistä kauhukuvista todellisuudessa ole :)
Covid oli tavallaan täydellinen virus, juuri sopiva aiheuttamaan maksimaalisen globaalin vitutuksen. Jos se olisi ollut vakavampi, se olisi torpattu jo ajat sitten, ja jos se olisi ollut lievempi, olisi voinut vain antaa asian olla ja todeta että tulipas paskamainen flunssakausi tänä vuonna.

Eikä koko pandemiasta oikeastaan edes opittu mitään kun tällaista semipandemiaa voi koittaa torjua tai olla torjumatta niin eri tavoilla ja saada erilaisia lopputuloksia jotka ehkä erottuvat satunnaisvaihtelusta tai eivät. Sitten seuraavalla kierroksella jokainen voi tehdä saman mikä on tässäkin ketjussa käyty läpi kymmeniä kertoja, poimia haluamansa data pointit ja vääntää niiden perusteella analyysit siitä miten uutta pandemiaa voisi edellisen oppien mukaan torjua, ja toisilla on sitten toiset data pointit ja analyysit. "Oikeaa" totuutta ei ehkä ole, tai niitä on useampia, ja päätöksenteko uppoaa hetteikköön.

Toivottavasti sitten seuraavaa saa taas odotella sen 70 vuotta...
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Tämäpä se juuri ongelma on, tämä järjetön pelottelu pitäisi lopettaa kun osa ihmisistä ei tälläistä kestä vaan heille tulee oikeita mielenterveysongelmia. Jos sattuu olemaan alueella, missä koronaan on enemmän niin järjenkäyttö ja hyvä hygieenia auttaa paljon. Järjetön panikointi ja pelon lietsonta ei. Suomessa nyt tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne ja parempaan päin mennään, että voisi ihan hyvin tämän pelottelukampanjan lopettaa. Somessa nyt leviää toki kaikkea paskaa aina, mutta media voisi osaltaa olla osallistumatta, mutta kun se myy niin hyvin, joten tottakai haluavat jokaisen euron mehustaa. Jokainen itse voi myös miettiä osallistuuko tähän vai lopettaako tämän pelottelun somessa.
Pelottelu, vaikka ei olisi tarkoituksellista, vaikuttaa ihan varmasti, eli joo, ainahan varmaan teho-osastolta saisi karua kuvaa, tukehtuvan ihmisen katseleminen ei liene mieluisaa koskaan ja ruumiskontti takapihalla aiheuttaa kyllä vähän kylmiä väreitä itse kullekin. Sitten eristäminen - ihminen ei halua elää eristyksessä, vaikka moni kokisikin olevansa introvertti, niin harvempi oikeasti on.

Ei mikään ihme, että kasetti prakaa itse kullakin, voin myöntää, että kyllä tämä vuosi on itselläni vaikuttanut negatiivisesti, vaikken sinänsä ole juuri siellä kräsivässä päässä ollutkaan.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 875
Oma veikkaus että 10 vuotta. Luulisi osuvan ihmisiin näitä patogeenejä kun muut lajit vähenevät urakalla samaan aikaan kun ihmisiä tulee lisää.
Tehomaataloudessa on aikoja sitten kehitetty konstit isojen laumojen ja asukastiheyksien hallintaan. Tuotantoyksitköt/suurkaupungit eristetään tehokkaasti toisistaan, karanteenit ja desinfioinnit alueelta toiselle liikuttaessa. Lisänä antibioottia ja rokotuksia sen minkä pers kestää. Kuolleisuutta toki on, mutta raadot käsittelylaitoksen läpi, jolloin patogeenit kuolevat, mutta ravinteet saada palautettua kiertoon.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Pelottelu, vaikka ei olisi tarkoituksellista, vaikuttaa ihan varmasti, eli joo, ainahan varmaan teho-osastolta saisi karua kuvaa, tukehtuvan ihmisen katseleminen ei liene mieluisaa koskaan ja ruumiskontti takapihalla aiheuttaa kyllä vähän kylmiä väreitä itse kullekin. Sitten eristäminen - ihminen ei halua elää eristyksessä, vaikka moni kokisikin olevansa introvertti, niin harvempi oikeasti on.

Ei mikään ihme, että kasetti prakaa itse kullakin, voin myöntää, että kyllä tämä vuosi on itselläni vaikuttanut negatiivisesti, vaikken sinänsä ole juuri siellä kräsivässä päässä ollutkaan.
Ellei kyseessä ole riskiryhmäläinen, niin itse en näe järkeä eristäytyä Suomessa. Meillä ei ole niin paha tautitilanne, että siinä olisi järkeä. Eli tapaa edelleen ystäviä, kavereita ja sukulaisia (ei riskiryhmäläisiä) ja noudattaa hyvää hygieeniaa. Jokaiselle varmaan elämään tämä on vaikuttanut, mutta itse en ainakaan ole eristäytynyt enkä aio. Ystävien, kavereiden, sukulaisten kanssa olen ollut koko pandemia-ajan tekemisissä ja aion olla jatkossakin (pl. ne riskiryhmät). Täysi eristäytyminen ei tee suurimmalle osalle hyvää ja varmaan pidemmän päälle alkaa tosiaan kasetti leviämään. Sulla nyt siellä vähän hankalampi tilanne kun tartuntoja on ollut paljon enemmän, niin joutuu vähän enemmän pohtimaan riskejä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Ellei kyseessä ole riskiryhmäläinen, niin itse en näe järkeä eristäytyä Suomessa. Meillä ei ole niin paha tautitilanne, että siinä olisi järkeä. Eli tapaa edelleen ystäviä, kavereita ja sukulaisia (ei riskiryhmäläisiä) ja noudattaa hyvää hygieeniaa. Jokaiselle varmaan elämään tämä on vaikuttanut, mutta itse en ainakaan ole eristäytynyt enkä aio. Ystävien, kavereiden, sukulaisten kanssa olen ollut koko pandemia-ajan tekemisissä ja aion olla jatkossakin (pl. ne riskiryhmät). Täysi eristäytyminen ei tee suurimmalle osalle hyvää ja varmaan pidemmän päälle alkaa tosiaan kasetti leviämään. Sulla nyt siellä vähän hankalampi tilanne kun tartuntoja on ollut paljon enemmän, niin joutuu vähän enemmän pohtimaan riskejä.
Itse olen kyllä vähentänyt kontaktit siinä määrin minimiin, että tuttuja en mene proaktiivisesti tapaamaan, ellei ole jotenkin itsestään selvää, että se on oikeasti heidän mielestään ok. Käytännössä menisin kyllä vaikka isovanhempianikin tapaamaan, jos siis olisivat vielä hengissä ja pyytäisivät käymään. Jokaisella pitää olla jonkinlainen oikeus ottaa riskejä ja jos tietoisen päätöksen tekee, niin asia on osaltani kunnossa.
 

mti

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Tämä oli maailman ensimmäinen some-pandemia, edes sikainfluenssa-aalto ei vielä ollut somen kulta-aikaa, joten se meni ohi aika kepoisesti. Miettikääpä millainen vaikutus sillä oli, että ensimmäisiä tietoja tappavasta viruksesta alkoi tulla Kiinasta somen kautta, näytettiin kuvia kauduille kuolevista ihmisiistä, teho-osastojen kauhunhetkiä kuvattiin ja levitettiin ympäri maailmaa, sotilaat desinfioivat katuja avaruuspuvuissa, ihmiset jakoivat omakohtaisia kauhukokemuksia koronasta, rokotteiden tehoa ja tehottomuutta arvioidaan asiantuntevasti somen keskusteluissa jne.
On kyllä tosissaan ollut mielenkiintoista seurata, kuinka eri tavoin ihmiset ovat tähän suhtautuneet, ja kuinka se suhtautuminen on kehittynyt ihan yleiselläkin tasolla tämän reilun vuoden aikana. Noiden ensimmäisten tietojen vaikutushan on ollut valtava, mutta samalla on ollut "lohduttavaa" (en nyt keksi parempaakaan sanaa) huomata, miten helposti todenmukaisempaakin tietoa on nykyään saatavilla. Kunhan vain malttaa sitä lukea, ja malttaa ymmärtää suodattaa lukemansa kriittisesti (etenkin, jos somesta jotain lukee).

Pitää varmaan varastaa tämä termi omaankin käyttöön :D
Toden totta, niin pitää.

Tämäpä se juuri ongelma on, tämä järjetön pelottelu pitäisi lopettaa kun osa ihmisistä ei tälläistä kestä vaan heille tulee oikeita mielenterveysongelmia. Jos sattuu olemaan alueella, missä koronaan on enemmän niin järjenkäyttö ja hyvä hygieenia auttaa paljon. Järjetön panikointi ja pelon lietsonta ei. Suomessa nyt tällä hetkellä sen verran hyvä tilanne ja parempaan päin mennään, että voisi ihan hyvin tämän pelottelukampanjan lopettaa. Somessa nyt leviää toki kaikkea paskaa aina, mutta media voisi osaltaa olla osallistumatta, mutta kun se myy niin hyvin, joten tottakai haluavat jokaisen euron mehustaa. Jokainen itse voi myös miettiä osallistuuko tähän vai lopettaako tämän pelottelun somessa.
(HUOM! En tarkoita kohdentaa tätä vastausta sinuun tai viestiisi, vaan vain jatkan ajatusta yleistasoisesti siitä). Tämä on ongelma, mutta mielestäni vielä suurempi ongelma on yleensäkin poteroitua ja käsitellä asioita vain yhdeltä suunnalta. Pelottelun lisäksi vähättely ja kaikenlainen molemminpuolinen lällättely on vähintään yhtälainen ongelma kuin pelottelukin. Keskustelua, ymmärtämistä ja tämän pandemian hoitamista kun ei edistä yhtään enempää sekään, vaan kumpaankin poteroon (kärjistettyinä "iso paha tauti, me kuollaan kaikki" vs. "ei koske mua, pikku lentsu") kallistuminen vain hankaloittaa asioita. Yhtä kaikki, kaikenmoinen nokittelu pitäisi lopettaa (joo turha toivo, tiedän, täältähän loppuisi keskustelu tyystin :) ), ja keskittyä tarkastelemaan eri toimenpiteiden tehoa, tarpeellisuutta, toteutusmahdollisuuksia ja haitta/sivuvaikutuksia sekä koko pandemian hallinnan kannalta yhteiskunnallisesti, että mitä itse kukin ihminen voi asian eteen tehdä. Ja tuon yksilön toiminnan ei edes lopulta pitäisi olla mielipidekysymys, vaan pikemminkin haluaako ja voiko kokonaisuutta yrittää ymmärtää, vai kannattaisiko vaan mennä "virallisten suositusten" mukaan vaikkei siitä ihan aina itse pitäisikään. Mielipidekysymys siitä vain valitettavasti lopulta tulee, sellainen ihmisluonto näyttää yleensä olevan.

Eikä koko pandemiasta oikeastaan edes opittu mitään kun tällaista semipandemiaa voi koittaa torjua tai olla torjumatta niin eri tavoilla ja saada erilaisia lopputuloksia jotka ehkä erottuvat satunnaisvaihtelusta tai eivät. Sitten seuraavalla kierroksella jokainen voi tehdä saman mikä on tässäkin ketjussa käyty läpi kymmeniä kertoja, poimia haluamansa data pointit ja vääntää niiden perusteella analyysit siitä miten uutta pandemiaa voisi edellisen oppien mukaan torjua, ja toisilla on sitten toiset data pointit ja analyysit. "Oikeaa" totuutta ei ehkä ole, tai niitä on useampia, ja päätöksenteko uppoaa hetteikköön.
Tämän takia onkin mielenkiintoista toisaalta nähdä sitten lopulta, millaisia tutkimus/analyysituloksia pandemian hoidosta saadaan kun sitä päästään lopulta katsomaan hieman kauempaa tulevaisuudesta. Voisin hyvin kuvitella esiin nousevan yllättäviäkin asioita, joita olisi voinut kannattaa tietyissä tilanteissa tehdä muttei nyt hoksattu, ja toisaalta paljon sellaista, millä ei lopulta näytä olevan mitään merkitystä. Hyvä harjoituskappalehan tämä on ollut siinä mielessä, että nyt nähdään erilaisia reaktioita niin valtioiden kuin yksittäisten ihmistenkin tasolta. Mielenkiintoinen matka, niin sanoakseni.

Itse olen kyllä vähentänyt kontaktit siinä määrin minimiin, että tuttuja en mene proaktiivisesti tapaamaan, ellei ole jotenkin itsestään selvää, että se on oikeasti heidän mielestään ok. Käytännössä menisin kyllä vaikka isovanhempianikin tapaamaan, jos siis olisivat vielä hengissä ja pyytäisivät käymään. Jokaisella pitää olla jonkinlainen oikeus ottaa riskejä ja jos tietoisen päätöksen tekee, niin asia on osaltani kunnossa.
Itsekin toimin käytännössä näin, toki turvatoimet huomioiden. Turvaväliä ja maskeja pidetään myös kaverien kesken mahdollisuuksien mukaan (turhaapa sitä on noin helpoissa toimenpiteissä laistaakaan, auttoivat ne tai eivät), käsiä pestään ja tapaamiset sijoittuvat ulos jos mahdollista. Mitään pelkoa tai muutakaan panikointia ei kellään ole, vaan pikemminkin pyrimme tekemään osamme arkijärjen rajoissa, ja tiedostamaan kontaktimme mikäli sellainen epäonni sattuisi, että tartunnanjäljityksestä jollekulle soittaisivat. Helppoja juttuja, esim. kahvitellaankin keittiön sijaan ulkona terassilla (se nyt on muutenkin mukavaa), hoidetaan asioita hieman suunnitelmallisemmin (jottei juosta siellä täällä yksittäisten nippelien perässä) jne.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Itse olen kyllä vähentänyt kontaktit siinä määrin minimiin, että tuttuja en mene proaktiivisesti tapaamaan, ellei ole jotenkin itsestään selvää, että se on oikeasti heidän mielestään ok. Käytännössä menisin kyllä vaikka isovanhempianikin tapaamaan, jos siis olisivat vielä hengissä ja pyytäisivät käymään. Jokaisella pitää olla jonkinlainen oikeus ottaa riskejä ja jos tietoisen päätöksen tekee, niin asia on osaltani kunnossa.
No tottakai jokaisella pitää olla oikeus päättää haluaako tavata vai ei. Itse en muutenkaan tuppaudu "väkisin" kenenkään luokse en ennen pandemiaa tai nyt. Ne ketkä haluavat eristäytyä saavat vapaasti eristäytyä. Itsekin olen jättänyt riskiryhmäläisten tapaamiset minimiin. Toki olen kyllä tavannut yli 80v sukulaisia kun ovat pyytäneet käymään, mielestäni jokaisella on oikeus päättää itse haluaako ottaa sen riskin vai ei. Turhat tarpeettomat kontaktit toki pois ja miettii nyt muutenkin milloin ja missä käy kaupassa jne.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 899

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Oma veikkaus että 10 vuotta. Luulisi osuvan ihmisiin näitä patogeenejä kun muut lajit vähenevät urakalla samaan aikaan kun ihmisiä tulee lisää.
Vois tulla vaikka vuoden välein, olis hauska nähdä miten nämä lockdowneja huutelevat suhtautuisi siihen, että olisi käytännössä jatkuva lockdown. :hmm:

Taikaseinästä kaikki sais rahaa, kun vaan hengailtais kotona eikä tarttis mihinkään mennä, eikä missään tapahtuis mitään. Good life.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Rajoitusten poistamisen kutsuminen korona-exitiksi on kyllä aikamoista itsensä pettämistä. Enemmänkin kyse on koronan paluun toivottamisesta. Itse korona saadaan loppumaan laumaimmuniteetin kautta, toivottavasti rokottamalla. Rajoitunsia voidaan sitten poistaa siten, että R pysyy muutaman kuukauden keskiarvona alle yhdessä, jos ei tyhmiä haluta olla.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535

Elinkeinoministeriä ei haluta korona exit suunnitelmiin. Sieltä on tulossa varmasti aikamoinen pommi. Lillukanvarsia tarjotaan ennen heinäkuuta ja sitten pitkin hampain avataankin jotain?
Eipä tässä koronan hoidossa ole missään välissä tainnut pahemmin talous painaa, joten ei sinänsä yllätä. Samalla linjalla jatketaan :kahvi:
 
  • Tykkää
Reactions: B12
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Vois tulla vaikka vuoden välein, olis hauska nähdä miten nämä lockdowneja huutelevat suhtautuisi siihen, että olisi käytännössä jatkuva lockdown. :hmm:

Taikaseinästä kaikki sais rahaa, kun vaan hengailtais kotona eikä tarttis mihinkään mennä, eikä missään tapahtuis mitään. Good life.
Niin ja milloin loppuisi se "kuka hyvänsä jaksaa x viikkoa olla ilman tekemistä y" -mantra? Nyt on vuosi jauhettu samaa skeidaa, että ihan vaan jos pari viikkoa jaksatte, ei ole iso uhraus eikä ylivoimaista kenellekään :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 206
Niin ja milloin loppuisi se "kuka hyvänsä jaksaa x viikkoa olla ilman tekemistä y" -mantra? Nyt on vuosi jauhettu samaa skeidaa, että ihan vaan jos pari viikkoa jaksatte, ei ole iso uhraus eikä ylivoimaista kenellekään :)
Ei tässä onneksi sentään vuotta olla samassa tilanteessa oltu. Keväällä 2020 suljettiin uusimaa ja ravintolat toviksi. Mutta kesä meni todella rennosti, sai tehdä ja käydä missä vain, tartuntoja oli todella vähän. Vasta loppuvuonna alkoi tilanne taas heikentyä ja esim. ravintolat suljettiin vasta muutama viikko sitten. Eli riippuu mistä puhutaan. Baari- ja ravintolakieltoa ei ole kauan tarvinnut sietää. Konserteissa ja teattereissa taas ei ole saanut käydä vuoteen. EDIT: ei nyt sentään noinkaan teatterin ja konserttien osalta. Sielläkin on ollut sallittua käydä pienemmällä yleisömäärällä. Ei tosin tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Ei tässä onneksi sentään vuotta olla samassa tilanteessa oltu. Keväällä 2020 suljettiin uusimaa ja ravintolat toviksi. Mutta kesä meni todella rennosti, sai tehdä ja käydä missä vain, tartuntoja oli todella vähän. Vasta loppuvuonna alkoi tilanne taas heikentyä ja esim. ravintolat suljettiin vasta muutama viikko sitten. Eli riippuu mistä puhutaan. Baari- ja ravintolakieltoa ei ole kauan tarvinnut sietää. Konserteissa ja teattereissa taas ei ole saanut käydä vuoteen.
No onneksi näitä toimintoja vapautettiin, vaikka kyllähän baarissa riekkujia moralisoitiin silloinkin, kun ne olivat auki. Eli siis kyllä kovien rajoitusten huutelijoita piisasi, vaikka yhteiskunta ONNEKSI vähän avasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 206
No onneksi näitä toimintoja vapautettiin, vaikka kyllähän baarissa riekkujia moralisoitiin silloinkin, kun ne olivat auki. Eli siis kyllä kovien rajoitusten huutelijoita piisasi, vaikka yhteiskunta ONNEKSI vähän avasi.
Eiköhän baareissa riekkujia moralisoida ihan aina jonkun toimesta - oli pandemia tai ei. Tässä tapauksessa joku syy-seuraus voi olla baarien sulkemisella ja tartuntojen määrän laskulla. Ainakin nyt näyttää että kasvu taittui laskuksi kun baarit pistettiin säppiin. Mutta jos tämä tahti jatkuu, niin kyllä baarit/ravintolat avataan taas pian rajoitetusti.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Eiköhän baareissa riekkujia moralisoida ihan aina jonkun toimesta - oli pandemia tai ei. Tässä tapauksessa joku syy-seuraus voi olla baarien sulkemisella ja tartuntojen määrän laskulla. Ainakin nyt näyttää että kasvu taittui laskuksi kun baarit pistettiin säppiin. Mutta jos tämä tahti jatkuu, niin kyllä baarit/ravintolat avataan taas pian rajoitetusti.
Vaikea sanoa, mikä vaikutti mihinkin ja kuinka paljon, mutta se on varmaan kiistatonta, että rajoitukset vaikuttavat vain sen ajan kuin rajoitukset ovat voimassa, ellei ympäristössä tapahdu muutosta. Nyt jos ravintolat avataan ja tartunnat lähtevät laukkaamaan, niin sitten voidaan ehkä sanoa, että baarirajoituksilla oli merkittävä vaikutus, mutta jos tartunnat jatkavat laskuaan siitä huolimatta, voidaan vain arvailla johtuiko lasku baarisulusta vai tapahtuiko ympäristössä jotain.

Ongelma rajoitusten tehon arvioinnissa on lisäksi se, että meillä on yleensä monta erilaista rajoitusta päällekäin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Ei tässä onneksi sentään vuotta olla samassa tilanteessa oltu. Keväällä 2020 suljettiin uusimaa ja ravintolat toviksi. Mutta kesä meni todella rennosti, sai tehdä ja käydä missä vain, tartuntoja oli todella vähän. Vasta loppuvuonna alkoi tilanne taas heikentyä ja esim. ravintolat suljettiin vasta muutama viikko sitten. Eli riippuu mistä puhutaan. Baari- ja ravintolakieltoa ei ole kauan tarvinnut sietää. Konserteissa ja teattereissa taas ei ole saanut käydä vuoteen.
Joillakin on vieläkin jostakin käsittämättömästä syystä se näkemys, että vatsa loppuvuonna 2020 tilanne olisi pahentunut, kun todellisuudessa homma oli täysin vakaalla kasvulinjalla jo elokuusta 2020 alkaen. Vaikka kristallipallo ei toimisikaan taaksepäin, niin toivottavasti tämä saa heräämään ja miettimään, miten maailman voisi nähdä hivenen realistisemmin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Se tässä on ongelmana, että koronavirusta ei kiinnosta Marinin hallituksen exit-suunnitelmat, vaan se leviää tilaisuuksien tullen, koska se on sen luonto.

Tuntuu kyllä todella naivilta ja välinpitämättömältä puhua nyt yhteiskunnan avaamisesta lähikuukausina ikäänkuin varmana asiana. Olisikohan syytä katsella ensin miten epidemia kehittyy, vai eikö ole malttia?

Tässä tulee vielä lopulta käymään niin, että Suomi huomaa toteuttavansa Tegnellin mallia.. Tai Brasilian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 401
Se tässä on ongelmana, että koronavirusta ei kiinnosta Marinin hallituksen exit-suunnitelmat, vaan se leviää tilaisuuksien tullen, koska se on sen luonto.

Tuntuu kyllä todella naivilta ja välinpitämättömältä puhua nyt yhteiskunnan avaamisesta lähikuukausina ikäänkuin varmana asiana. Olisikohan syytä katsella ensin miten epidemia kehittyy, vai eikö ole malttia?

Tässä tulee vielä lopulta käymään niin, että Suomi huomaa toteuttavansa Tegnellin mallia.. Tai Brasilian.
Sitähän hallitus, THL yms juurikin tekevät. Yhteiskuntaa avataan osa kerrallaan ja samalla seurataan miten tartunnat kehittyvät avaamisten jälkeen. On naiivia ajatella että pidetää koko yhteiskunta suljettuna 3vko-3kk ja avataan sen jälkeen yhteiskunta. Ei se vaan toimi niin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Se tässä on ongelmana, että koronavirusta ei kiinnosta Marinin hallituksen exit-suunnitelmat, vaan se leviää tilaisuuksien tullen, koska se on sen luonto.

Tuntuu kyllä todella naivilta ja välinpitämättömältä puhua nyt yhteiskunnan avaamisesta lähikuukausina ikäänkuin varmana asiana. Olisikohan syytä katsella ensin miten epidemia kehittyy, vai eikö ole malttia?

Tässä tulee vielä lopulta käymään niin, että Suomi huomaa toteuttavansa Tegnellin mallia.. Tai Brasilian.
Kannattaa valmistautua, ehkä hallitus on jo oppinut, että jos asioita ei valmistele hyvissä ajoin, niin ne tulevat aina yllätyksenä ja syntyy sutta ja sekundaa. Ei kai siinä ole mitään ongelmaa, että ollaan päätetty avata yhteiskunta 1.7.2021, mutta HUS ilmoittaa, että ambulanssijono kasvaa pihalla, niin perutaan avaaminen ja tuskinpa siihen on kellään mitään sanomista.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Sitähän hallitus, THL yms juurikin tekevät. Yhteiskuntaa avataan osa kerrallaan ja samalla seurataan miten tartunnat kehittyvät avaamisten jälkeen. On naiivia ajatella että pidetää koko yhteiskunta suljettuna 3vko-3kk ja avataan sen jälkeen yhteiskunta. Ei se vaan toimi niin.
Uutisissa on puhuttu nyt rajoitusten purkamisesta aika faktuaalisena eikä kovin ehdollisena tapahtumana, ja se on kyllä ongelma. Hyvin varovaisesti pitäisi nyt tilanne ottaa eikä ainakaan tiedottaa perusteettoman yltiöpositiivisesti.

Britanniassa on muuten tietääkseni edelleen aika kovia rajoituksia, vaikka rokotukset on pitkällä ja tartunnat aika alhaalla. Nyt siellä kai jonkinlaista avautumista suunnitellaan mutta ei mitään takki auki -meininkiä siltikään..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 401
Uutisissa on puhuttu nyt rajoitusten purkamisesta aika faktuaalisena eikä kovin ehdollisena tapahtumana, ja se on kyllä ongelma. Hyvin varovaisesti pitäisi nyt tilanne ottaa eikä ainakaan tiedottaa perusteettoman yltiöpositiivisesti.

Britanniassa on muuten tietääkseni edelleen aika kovia rajoituksia, vaikka rokotukset on pitkällä ja tartunnat aika alhaalla. Nyt siellä kai jonkinlaista avautumista suunnitellaan mutta ei mitään takki auki -meininkiä siltikään..
Uutisissa on puhuttu että yhteiskunnan avaaminen tapahtuu portaittain.

Hallitus neuvottelee tänään Säätytalolla rajoitteiden purkamissuunnitelmasta, niin sanotusta exit-strategiasta. Rajoitusten avaamisessa on tarkoitus edetä portaittain, jotta toimien vaikutus viruksen ilmaantuvuuteen ehditään todeta ennen seuraavan rajoituksen poistoa.

 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Uutisissa on puhuttu että yhteiskunnan avaaminen tapahtuu portaittain.

Hallitus neuvottelee tänään Säätytalolla rajoitteiden purkamissuunnitelmasta, niin sanotusta exit-strategiasta. Rajoitusten avaamisessa on tarkoitus edetä portaittain, jotta toimien vaikutus viruksen ilmaantuvuuteen ehditään todeta ennen seuraavan rajoituksen poistoa.

Miksei vaan ihan suoraan käytetä konditionaalia "edettäisiin portaittain"? Tai vielä parempi, "rajoituksia voitaisiin vähentää portaittain SITÄ MUKAA KUN EPIDEMIATILANNE SALLII".

Eikä niin, että puhutaan nyt jo jostain tarkoista päivämääristä, tyyliin, heinäkuussa voisi olla jo aika normaalia, tai kesäkuussa jo poistuu merkittävästi rajoituksia. Ei näin. Ei pitäisi vielä luulla kesäkuusta tai heinäkuusta yhtään mitään nyt.

Lisäksi meidän pitää koko ajan huomioida SYKSY näissä päätöksissä myös.
 

mti

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
446
Tuntuu kyllä todella naivilta ja välinpitämättömältä puhua nyt yhteiskunnan avaamisesta lähikuukausina ikäänkuin varmana asiana. Olisikohan syytä katsella ensin miten epidemia kehittyy, vai eikö ole malttia?
Sitähän hallitus, THL yms juurikin tekevät. Yhteiskuntaa avataan osa kerrallaan ja samalla seurataan miten tartunnat kehittyvät avaamisten jälkeen. On naiivia ajatella että pidetää koko yhteiskunta suljettuna 3vko-3kk ja avataan sen jälkeen yhteiskunta. Ei se vaan toimi niin.
Tämä osa kerrallaan avaaminen, ehkä jopa jonkin ennalta määritellyn exit-strategian mukaisesti, olisi vallan hyvä ja tervetullut asia. Ja pakkohan siihen on jossain vaiheessa mennä, siitä nyt ei liene tarpeellista keskustellakaan itsessään. Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota nyt julkisuudessa käytyyn "keskusteluun" siitä, että exit-strategian "tulisi olla päivämääriin sidottu" (kuten Centterin linkkaamassa uutisessa: "viimeistään heinäkuun aikana rajoituksia olisi purettu jo niin, että kesän vietto sujuu varsin normaalisti."). Itse näkisin tärkeämpänä luoda nyt sellainen strategia, jota lähdettäisiin toteuttamaan nimenomaan tartuntatilanteen ja sairaalakuormituksen perusteella sen sijaan, että päätettäisi jo ennakolta joku tietty päivä jolloin x toiminto avataan. Mikäli yhteiskunnan avaaminen perustuu kalenteriin, on se tietty helppo ymmärtää ja ehkäpä jaksaa paremmin "sen muutaman viikon" odottaa toimintojen avautumista. Tässä on kuitenkin mielestäni varsin paha miina, sillä jos tartunnat eivät noudatakaan ennalta arvioitua, joudutaan exit-strategian päivämääriä heti muokkaamaan. Tämä ei välttämättä olekaan niin hyvin kansan taholta siedetty asia, vaan saattaisi olla parempi asettaa tavoitteet ilman päivämääriä. Tällöin voitaisi tiedottaa ehkäpä valmiimpi strategia, ja antaa kansalle selkeämpää porkkanaa hoitaa asia hyvin ("kun tilanne on n aikaa tämä, niin avaamme nämä").

Hyvät puolensa toki molemmissa lähestymistavoissa, ja paras voisi olla jonkinlainen riittävän selkeästi ja laajasti tiedotettu hybridimalli (tietty järjestys perustuen rajoituksen vaikuttavuusarvioon, kalenteriin sidottuna enemmän ohjeellisesti tyyliin "kesällä"). Nythän tuntuu, kärjistäen, olevan vallalla ajatus, että "kesäksi on taas vapaata, on oltava!", eikä se välttämättä ole hyvä saati realistinen ajatus. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että yleisestikin käppyrät ovat Suomessa laskussa, ja nyt voidaan katsoa tilanteen kehittymistä ilman tarvetta ajaa liikkumisrajoituksia voimaan väkisin.

Kannattaa valmistautua, ehkä hallitus on jo oppinut, että jos asioita ei valmistele hyvissä ajoin, niin ne tulevat aina yllätyksenä ja syntyy sutta ja sekundaa. Ei kai siinä ole mitään ongelmaa, että ollaan päätetty avata yhteiskunta 1.7.2021, mutta HUS ilmoittaa, että ambulanssijono kasvaa pihalla, niin perutaan avaaminen ja tuskinpa siihen on kellään mitään sanomista.
Joo, nyt sentään yritetään valmistella päätöksiä vähän etukäteen. Olisihan sitä aikaa enemmänkin varmaan ollut, mutta siihen vänkäykseen ei sitten lähdetäkään, mennyt on mennyttä :). Mutta kuten yllä, näen tuollaisen päivämäärän ilmoittamisen tavallaan ongelmallisena, vaikkei itse hallitukselle olisikaan ongelmaa perua avaamispäätöksiään jos tarve vaatii. Pikemmin näkisin tarpeen kommunikoida perusteet rajoitusten poistolle *ja* lisäämiselle paremmin, ja hieman ennakolta (jos tapahtuu noin, niin teemme näin).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Joillekin ihmisille on mielettömän kova paikka henkisesti edes vihjailu tai suunnittelu, rajoituksien edes asteittaisista ja varovaisistakin purkamisista.
Mielestäni se on vaarallista, koska on ennenkin nähty, että ihmisten käyttäytyminen herpaantuu kun puhutaankin siihen sävyyn että homma on hallussa...

Lisäksi mielestäni hallituksen touhusta huokuu täysi tietämättömyys siitä, miten koronamutaatiot voi aiheuttaa neljännen aallon - rokotuksista huolimatta.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 256
Niin ja milloin loppuisi se "kuka hyvänsä jaksaa x viikkoa olla ilman tekemistä y" -mantra? Nyt on vuosi jauhettu samaa skeidaa, että ihan vaan jos pari viikkoa jaksatte, ei ole iso uhraus eikä ylivoimaista kenellekään :)
eikös niin että jaksetaan pari viikkoa ja sen jälkeen toiset pariviikkoa nönnönöö kuukausien ajan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 206
Joillekin ihmisille on mielettömän kova paikka henkisesti edes vihjailu tai suunnittelu, rajoituksien edes asteittaisista ja varovaisistakin purkamisista.
Musta on hyvä kertoa ainakin karkeat suunnitelmat siitä, miten toimitaan jos tartuntojen määrä ja tehopaikkojen tarve jatkaa laskuaan. Kaikkia yksityiskohtie ei tarvitse tietää mutta joku haarukka sille että missä kohtaa eri rajoituksia alettaisiin mahdollisesti poistaa eri alueilla voisi hyödyttää yrittäjiä ja kansalaisia. Se on selvää ettei lupauksia pandemian kehittymisestä voi tehdä, mutta tuohon suuntaan (tartuntojen laskusuunta) pitäisi voida antaa suuntaviivat.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
302
Mielestäni se on vaarallista, koska on ennenkin nähty, että ihmisten käyttäytyminen herpaantuu kun puhutaankin siihen sävyyn että homma on hallussa...

Lisäksi mielestäni hallituksen touhusta huokuu täysi tietämättömyys siitä, miten koronamutaatiot voi aiheuttaa neljännen aallon - rokotuksista huolimatta.
Tuliko näissä tapauksissa niitä tuhansia sairastuneita ja kuolleita, kun puhutaan Suomesta?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 410
Se tässä on ongelmana, että koronavirusta ei kiinnosta Marinin hallituksen exit-suunnitelmat, vaan se leviää tilaisuuksien tullen, koska se on sen luonto.

Tuntuu kyllä todella naivilta ja välinpitämättömältä puhua nyt yhteiskunnan avaamisesta lähikuukausina ikäänkuin varmana asiana. Olisikohan syytä katsella ensin miten epidemia kehittyy, vai eikö ole malttia?

Välinpitämättömältä? Kuten jo edelle todettu, niin mielenterveysongelmia alkaa tulla ihan näiden rajoitusten ja jatkuvien pelotten seurauksena, joten kyllä on tervetullutta vihdoinkin jotain positiivista uutisoida. Ellei rokotteiden tulossa tapahdu nyt jotain ihmeellistä, niin tottakai lähikuukausina aletaan palapalalta avaamaan yhteiskuntaa. Tämä nykytilanne ei ole mikään toivottava tila, vaan kohti normaalia pitää pyrkiä heti kun tilanne sen mahdollistaa. Nyt päätökset tehdään sen tiedon varassa mikä meillä nyt on. Jos tilanne jostain syystä nyt menee huonoksi, niin sitten tehdään uudet päätökset. Ei täällä voi kaikkea aina tehdä worst-case scenario pohjalta, kuten sinä tunnut tätä aina pohtivan.

Tässä tulee vielä lopulta käymään niin, että Suomi huomaa toteuttavansa Tegnellin mallia.. Tai Brasilian.
Tämä nyt on ihan täyttä paskaa. Tengelin linja oli saada laumasuoja sairaastamalla, meillä se tulee rokotuksilla, joten ei täällä ei todellakaan olla toteuttamassa Tengelin linjaa. Brasiliassa nyt ei ollut mitään tolkkua, eikä yksikään länsimaa olen sen linjaa toteuttanut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Uutisissa on puhuttu nyt rajoitusten purkamisesta aika faktuaalisena eikä kovin ehdollisena tapahtumana, ja se on kyllä ongelma. Hyvin varovaisesti pitäisi nyt tilanne ottaa eikä ainakaan tiedottaa perusteettoman yltiöpositiivisesti.

Britanniassa on muuten tietääkseni edelleen aika kovia rajoituksia, vaikka rokotukset on pitkällä ja tartunnat aika alhaalla. Nyt siellä kai jonkinlaista avautumista suunnitellaan mutta ei mitään takki auki -meininkiä siltikään..
Eiköhän tässä näy kuntavaalit, joissa yritetään esiintyä koronan voittaneena. Tällöin järki jää toiseksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Eiköhän tässä näy kuntavaalit, joissa yritetään esiintyä koronan voittaneena. Tällöin järki jää toiseksi.
No niinpä, eipä voisi kuntavaaleille paljon parempaa ajankohtaa olla kuin juuri toi kesäkuu, hallituksen kannalta.

Etenkin nyt jälkiviisaana voi myös sanoa, että ei olisi ollut mikään maailmanloppu järjestää niitä suunnitelmien mukaisesti 18.4.2021. Kovin tarkoitushakuiselta tuntuu, ettei järjestetty. On näitä vaaleja järjestetty aika paljon pahempienkin koronatilanteiden aikaan muissa maissa, ja jossei moderni Suomen yhteiskunta onnistu koronaturvallisia vaaleja järjestämään suunnitelmien mukaisesti, niin voimme vaikka MENNÄ NURKKAAN HÄPEÄMÄÄN.

Nyt muuten eletään kohta sikäli mielenkiintoisia aikoja, että päivätartuntoja voi alkaa suoraan vertailemaan viime vuoden saman ajankohdan tartuntoihin. Eiköhän ainakin toukokuun luvut ole jo jokseenkin vertailukelpoiset?
 

Holotna

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
1 378
Edit: Meni jo niin hirtehiseksi että itteäkin hävettää. Pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Nyt muuten eletään kohta sikäli mielenkiintoisia aikoja, että päivätartuntoja voi alkaa suoraan vertailemaan viime vuoden saman ajankohdan tartuntoihin. Eiköhän ainakin toukokuun luvut ole jo jokseenkin vertailukelpoiset?
Ei varmaan voi, koska testausmäärät ovat nyt melkein kymmenkertaiset viime kevääseen nähden. Vasta viime vuoden elokuussa alkoivat testausmäärät olla "vertailukelpoisella" tasolla, joskin vielä silloinkin selvästi alemmat kuin nyt.

Sairaalakuormitusta voi toki vertailla 1:1.

Vuosi sitten 7.4. todettiin 200 tartuntaa, nyt 348. Sairaalakuormituksesta en löytänyt tarkkaa tilastoa, onkohan missään saatavilla? Mutta noista käyristä päätellen oltiin about samalla tasolla kokonaispotilasmäärässä, mutta teho-osastokuormitus oli vuosi sitten melkein tuplat, tämä siis karkeasta Hesarin käyrästä arvioituna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Ei varmaan voi, koska testausmäärät ovat nyt melkein kymmenkertaiset viime kevääseen nähden. Vasta viime vuoden elokuussa alkoivat testausmäärät olla "vertailukelpoisella" tasolla, joskin vielä silloinkin selvästi alemmat kuin nyt.

Sairaalakuormitusta voi toki vertailla 1:1.
Ei se sairaalakuormituskaan ole 1:1, kun hoitoja on opittu antamaan, jolloin sairaalaan päätyy vähemmän tapauksia ja hoitoajat ovat vuodentakaisia lyhyempiä (ja hyvä niin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 401
No niinpä, eipä voisi kuntavaaleille paljon parempaa ajankohtaa olla kuin juuri toi kesäkuu, hallituksen kannalta.

Etenkin nyt jälkiviisaana voi myös sanoa, että ei olisi ollut mikään maailmanloppu järjestää niitä suunnitelmien mukaisesti 18.4.2021. Kovin tarkoitushakuiselta tuntuu, ettei järjestetty. On näitä vaaleja järjestetty aika paljon pahempienkin koronatilanteiden aikaan muissa maissa, ja jossei moderni Suomen yhteiskunta onnistu koronaturvallisia vaaleja järjestämään suunnitelmien mukaisesti, niin voimme vaikka MENNÄ NURKKAAN HÄPEÄMÄÄN.

Nyt muuten eletään kohta sikäli mielenkiintoisia aikoja, että päivätartuntoja voi alkaa suoraan vertailemaan viime vuoden saman ajankohdan tartuntoihin. Eiköhän ainakin toukokuun luvut ole jo jokseenkin vertailukelpoiset?
Ei voi suoraan koska tuolloin tartuntoja oli todennäköisesti enemmän mitä tilastoissa näkyy. Toki voidaan katsoa milloin rajoituksia alettiin höllentämään. Poislukien se sulku.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Ei se sairaalakuormituskaan ole 1:1, kun hoitoja on opittu antamaan, jolloin sairaalaan päätyy vähemmän tapauksia ja hoitoajat ovat vuodentakaisia lyhyempiä (ja hyvä niin).
Joo, totta. Mutta tavallaan antaa osviittaa, miten tilanteen vakavuus käytännössä etenee. Nythän on esim. puhuttu, että jotkut variantit (brittivariantti) saattaisivat aiheuttaa vakavampaa tautimuotoa helpommin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Ei varmaan voi, koska testausmäärät ovat nyt melkein kymmenkertaiset viime kevääseen nähden. Vasta viime vuoden elokuussa alkoivat testausmäärät olla "vertailukelpoisella" tasolla, joskin vielä silloinkin selvästi alemmat kuin nyt.

Sairaalakuormitusta voi toki vertailla 1:1.

Vuosi sitten 7.4. todettiin 200 tartuntaa, nyt 348. Sairaalakuormituksesta en löytänyt tarkkaa tilastoa, onkohan missään saatavilla? Mutta noista käyristä päätellen oltiin about samalla tasolla kokonaispotilasmäärässä, mutta teho-osastokuormitus oli vuosi sitten melkein tuplat, tämä siis karkeasta Hesarin käyrästä arvioituna.
Joo vähän hankalaahan toi vertaaminen on vielä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
Jos nyt oikein katson, niin tasan vuosi sitten taisi olla testein todettu tartuntapiikki ja siitä sitten lasketeltiin. Olisko vähän merkkejä, että näin käy nytkin :)
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 875
Jos nyt oikein katson, niin tasan vuosi sitten taisi olla testein todettu tartuntapiikki ja siitä sitten lasketeltiin. Olisko vähän merkkejä, että näin käy nytkin :)
viime vuonna tehtiin se kuolettava lähes kansanmurhaksi luettava virhe, että alettiin avaamaan rajoituksia kesäksi. Nyt tulee välttää sama virhe ja tiukentaa rajoituksia entisestään kesän ajaksi, että vältetään syksyn tartuntapiikki ja talven joukkohaudat. Hautoja on huono kaivaa routaiseen maahan. Tai sitten käytettävä kaukolämpönä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 593
Jos nyt oikein katson, niin tasan vuosi sitten taisi olla testein todettu tartuntapiikki ja siitä sitten lasketeltiin. Olisko vähän merkkejä, että näin käy nytkin :)
Viime keväänä oli aika kovat rajoitukset ja nyt näyttää siltä, että tänä keväänä ei tule olemaan niin kovat, vaikka on aiempaa tarttuvampi mutaatio liikkeellä...

Esimerkiksi yläkouluja ollaan avaamassa...

Ja toki ihmisten oma käyttäytyminen on nyt vähemmän varovaista, maskien käyttöä lukuunottamatta. Siitä puheenollen, kesällä on sekin vaara, että ihmiset rokotteen saatuaan käyttäytyvät kuin lehmät ensilaitumella, mikä ei kyllä auta asiaa yhtään etenkään Etelä-Afrikan ja Brasilian mutaatioiden kanssa. Etenkin jos ulkomaanmatkailu lisääntyy...
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 477
viime vuonna tehtiin se kuolettava lähes kansanmurhaksi luettava virhe, että alettiin avaamaan rajoituksia kesäksi. Nyt tulee välttää sama virhe ja tiukentaa rajoituksia entisestään kesän ajaksi, että vältetään syksyn tartuntapiikki ja talven joukkohaudat. Hautoja on huono kaivaa routaiseen maahan. Tai sitten käytettävä kaukolämpönä.
Muistan äärimmäisen hyvin viime kevään keskustelun rajoitusten avaamisesta, siis ihan poliittisen keskustelun. Mm. Uudenmaan sulku oli vuosi sitten voimissaan ja kun se ennenaikaisesti purettiin, sitä vastustettiin jopa hallituksessa. Sellainen vänkä huomio, että tartunnat laskivat sulun aikana myös Uudellamaalla, vaikka siis ööh, niin, miksi.

Oppositio itki myös kovaan ääneen rajoitusten purusta ja ylipäätään liian löysistä rajoituksista. Kyllä minä muistan, eli oppositionkaan on turha yrittää sumuttaa, että muka oltaisiin jotenkin rajoituksia vastaan :) Muisti on pitkä...

Ja kansa toki ulisi minkä kerkesi.

No mitä opimme? Sen, että pitää olla myös rohkeutta purkaa rajoituksia.
 

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Ei yläkouluja kokonaan olla avaamassa vaan hybridimallisesti siten että aina yksi luokkataso kerrallaan koulussa viikon ja kaksi muuta etänä näin ainakin Espoossa
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
247 940
Viestejä
4 320 311
Jäsenet
72 144
Uusin jäsen
Murmelihurri

Hinta.fi

Ylös Bottom