Koronaan vakavasti sairastuneet ovat samaa mieltä kuin minäkin siitä, että hommat on hoidettu päin p*rsettä ja paljon napakammin pitäisi taistella epidemiaa vastaan:
Kolme koronan takia lähellä kuolemaa käynyttä kertoo MTV Uutisten haastattelussa taistelustaan tautia vastaan ja siitä, miten sairastaminen muutti heitä. Päättäjille ja muille suomalaisille heillä on yksiselitteinen viesti.
www.mtvuutiset.fi
"Järvenpääläinen Pertti Viljakainen, 67, sairastui koronaan noin vuosi sitten maaliskuussa.
Hän uskoo saaneensa tartunnan Helsinki-Vantaan lentokentällä tullessaan Espanjasta. Juuri eläkkeelle elintarvikealan myyntipäällikön työstä jäänyt Viljakainen ja hänen vaimonsa olivat lomailleet pitkin talvea etelässä ja tarkoitus oli pysyä siellä pääsiäisen yli, mutta koronan takia he päättivät tulla kotiin etuajassa.
– Espanjassa ja monessa muussa maassa koronatoimet olivat jo silloin hyvin tiukat. Espanjassa oli voimassa esimerkiksi ulkonaliikkumiskielto ja taksiinkin otettiin vain yksi ihminen. Mutta Helsingissä lentokentän tuloaula oli niin tukossa kuin vain voi olla ja meno oli ihan villiä ja vapaata. Koronasta ei ollut mitään hajua.
Koronarajoitusten laistaminen saa kaikki haastatellut näkemään punaista. Myös päättäjien toiminta saa kritiikkiä.
– Esimerkiksi Espanjassa päätökset pantiin toimeen yhdessä yössä ja mutinat pois. Meillä ei ole saatu vieläkään mitään konkreettista aikaiseksi. Olen pettynyt, Pertti Viljakainen toteaa.
– Minä ajattelen (päättäjistä) niin, että älkää viitsikö lässyttää, täällä kuolee ihmisiä. Minun ympäriltäni teholla kaikki taisivat lähteä kuolleensa pois, yhä sairaalassa toipuva Särkelä kertoo.
– Minusta asia ei sitä paitsi kuulu poliitikoille ollenkaan. Asiantuntijoiden pitäisi antaa hoitaa se."