F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllähän tuo 1 piste nopeimmasta vähentää köröttelyä kärjessä, kun porukka paukuttaa lopussa aika-ajo kierroksia jotta sais sen 1 pisteen.
Jaa että miten? Eivät kärkikuljettajat ala vetää 5-10 kierroksen stinttejä saadakseen yhden säälipisteen lisää, kun ajetaan voitosta tai podiumista ja kaikki ne pisteet joutuu laittamaan panokseksi. Määräävä tekijähän on lopulta se, että voiko renkaista enää saada viimeisillä kierroksilla sellaista suorituskykyä irti, että se riittäisi nopeimpaan kierrokseen. Jos joku on takana hakenut uudet renkaat, niin eipä silloin tarvitse edes kokeilla.

Mielestäni uudistus jää ns. tuulipukujen halvaksi huviksi. Siis niiden sunnuntaikatsojien, jotka innostuvat siitä ajatuksesta, että joku sijalla seitsemän kurvaileva Grosjean saattaa ajaa nopeimman kierroksen, huh huh!

Kärkitalleille koittanee jossain välissä sellainen tilanne, että ero taakse päin on niin suuri, että paperilla olisi mahdollista tehdä ylimääräinen stoppi ja säilyttää oma sijoitus.

Se voi olla joko kärkisija suurella marginaalilla tai esimerkiksi niin päin, että kakkosena ajava kuljettaja on vaikkapa viiden sekunnin päässä johtajasta mutta 25 sekuntia kolmannen edellä. Ja jossain välissä tulee käymään niin, että se ylimääräinen stoppi meneekin vituiksi ja sitten palstoilla nauretaan, miten tyhmästi tuli yhden pisteen takia meneteltyä.
 
Itse kyllä uskon, että kaikki tallit katsovat tarkkaan, josko voisivat napsia noita nopeimman kierroksen pisteitä. Aika monta kertaa mestaruus on voitettu yhden pisteen erolla. Uskon, että tämä voi lisätä varikkokäyntejä siten, että kun pohditaan, ajetaanko kisa yhdellä vai kahdella tai kahdella vai kolmella pysähdyksellä, niin valitaan herkemmin se useamman vaikkokäynnin vaihtoehto, jotta voidaan lopussa yrittää saada sitä nopeinta kierrosta. Tosin aika nopeasti varmaan tiimit keksivät optimaaliset strategiat ja sitten riskinotto vähenee.

Näköjään 50-luvun formuloissa on myös saanut pisteen nopeimmasta kierroksesta. Silloin asialla oli suurempi merkitys, koska voitosta sai vain 8 pistettä.
 
Itse kyllä uskon, että kaikki tallit katsovat tarkkaan, josko voisivat napsia noita nopeimman kierroksen pisteitä. Aika monta kertaa mestaruus on voitettu yhden pisteen erolla. Uskon, että tämä voi lisätä varikkokäyntejä siten, että kun pohditaan, ajetaanko kisa yhdellä vai kahdella tai kahdella vai kolmella pysähdyksellä, niin valitaan herkemmin se useamman vaikkokäynnin vaihtoehto, jotta voidaan lopussa yrittää saada sitä nopeinta kierrosta.
Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.
 
Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.
En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.
 
Tuon ylimääräisen pisteen hakee aina "normaalikisassa" se joka on kisan lopulla kärkiporukan viimeinen. Paitsi tietysti jos ykkös/kakkoskuski on peräkkäin. Esimerkiksi Hamilton ja Bottas ajaa vaikka sijoilla 3 ja 4, ja Bottaksesta ero sijaan 5. on +20sek käy Hamilton hakemassa renkaat lisäpisteeseen ja Bottas päästää takaisin edelle. Tämä olettaen, että voimasuhteet pysyy viime kauden tapaisena ja miksi ei pysyisi. Testeissä näytti taas kolmen tallin olevan selvästi eri luokassa.

Minusta ihan yhdentekevää antaa piste nopeimmasta kierroksesta. Ehkä siitä saa jotain seurattavaa muuten tylsän kisan loppuhetkille.
 
En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.
Heh heh. Jos taktiikalla ei olisi mitään väliä, niin hajontaa olisi silloin paljon enemmän. "Jostain syystä" kärkitalleilla vallitsee kuitenkin aika usein yhtenevä näkemys siitä, mikä on optimaalinen taktiikka. Variaatiota tulee lähinnä silloin, kun toisen tallin kisavauhti on aika-ajoja parempaa ja takaa-ajoasemaa yritetään kääntää nopeammalla autolla. Niissäkin tapauksissa aika usein riittää undercut.
 
Niin ja aika usein kärkiautoilla on lopussa jo renkaat niin kuluneet, että ei niillä hirveästi vedellä mitään aika-ajokierroksia. Tuon 1 pisteen tulee tasan tarkkaan nappaamaan se (nopein) auto, jolla on eteen liikaa gappia taistellakseen ratasijoituksesta mutta toisaalta taakse niin paljon, että voi tehdä sen ilmaisen varikkopysähdyksen napatakseen tuon yhden pojon. Hyvin vaikea nähdä kärkitiimejä tekemässä taktiikoita, jotka keskittyisivät voiton sijaan tuohon nopeimman kierroksen saamiseen. Isompi merkitys tuolla yhdellä pisteellä tulee varmaan olemaan nimenomaan niillä heikoimilla talleilla, kun käytännössä melkein millä vaan autolla voi ajaa kisan lopussa tuoreilla renkailla ja pienellä bensamäärällä nopeammin kuin ne sijoituksista taistelevat.

Katsellaan miten käy mutta itsekin uskon tuon johtavan siihen, että vain ne lopussa vapaassa raossa ajavat tulevat hakemaan tuoreet renkaat tuota varten.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
 
Joo ei tuo oikein toimi nykysäännöillä, koska taktiikat. Tankkauksen kans vois toimia, kun ei tarvis täydessä lastissa lähteä kisaan.
 
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt. :)



Tämä oli kyl erinomaisen mukaansatempaava, traileri anto vähän väärän kuvan ylidramatisoinnillaan mutta sitä ei noin paljoa ollu itte sarjassa. Olis tuota mieluusti kattonu n. tuplasti enemmänkin koska nyt ku kymmenessä jaksossa käytiin läpitte 21 osakilpailua ja 8 tallia niin joutu paljon jättämään väliin, vaan olipa hiton hauska seurata Haasin seikkailuita (Steiner on kyllä hupaisan suorapuheinen ukkeli) ja Ricciardon ajatusmaailmaa. Ja tuo vahvisti käsitystä siitä että Ocon kärsi kyl oikeusmurhan ihan vaan siksi ettei kaverilla ollu massia tarjolla siinä missä Perezillä :|

Toivottavasti saavat nyt alkavalle kaudelle lisää resursseja, onhan tuo ny uhkapeliä ku joutuu arpomaan että minkä tiimin kulisseihin pistetään kuvausryhmä ennen kisaa. Sitä kun etukäteen ei tiedä mitä kannattaisi aina kulloinkin seurata. Ja tästähän uupui Ferrari ja Mercedes kokonaan, olishan sitä sinivalkoisin lasein halunnu kattoa Bottasta ja Räikköstäkin tässä.

Mutta semmonen 4/5 tälle sarjalle, meni sutjakkaan kyl kaikki 10 jaksoa
 
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt. :)



Puolessa välissä ollaan ja tämä toimisi vallan hyvin F1-sarjaa tukevana TV-sarjana, yksi jakso per osakilpailu joka esitettäisiin viikon sisällä edellisestä osakilpailusta.

Kaikki tallit & kuskit toki velvotettaisiin mukaan.

Mukavaa tätä on näinkin katsoa mutta ei enää vain kovin ajankohtaista.
 
Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
Neljää sekuntia ero näytti olevan suurimmaksi osaksi. Abu Dhabissa delta oli peräti kuusi sekuntia mutta selittynee osin sillä, että aurinko laskee kisan aikana ja siksi rata myös jäähtyy hieman loppua kohti, kun autot olisivat parhaimmillaan. Massiivinen delta-aika kertoo tosiaan hyvin siitä, miksi pisteen jakaminen nopeimmasta kierroksesta on kyseenalaista.

Aika-ajossa nopeimman ja hitaimman auton ero on ehkä 1,5–2,0 sekunnin luokkaa eli kisassa jää sellaiset pari, kolme sekuntia gäppiä jopa sarjan hitaimmalle autolle puskea nopeinta kierrosta.

Tosin jos lisäpisteeseen ovat oikeutettuja vain kärkikymmenikön autot, niin aika harvoin pääsee tulemaan sitä tilannetta, että kuljettajalla olisi mahdollisuutta käydä tekemässä varikkostoppi vain lentävää kierrosta varten. Se tilaisuus aukenee useimmiten ns. A-sarjan viimeiselle kuljettajalle, jolla on eroa taaksepäin ainakin se puoli minuuttia.

Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

Oma arvaukseni on, että F1-sarjassa tulee käymään niin, että viimeisen varikkostopin jälkeen kuljettajat kiskaisevat yhden nopean kierroksen ja sen jälkeen körötellään kuten aina ennenkin. Viime kaudella kisan nopein kierros meni palkintosijoille ajaneelle kuljettajalle vain kymmenen kertaa, mikä kertoo siitä, että taktiikat todellakin optimoidaan raa'an nopeuden sijaan eri fokuksella, jos halutaan ajaa voitosta.

Edit: Katselin vielä kisa- ja aika-ajotuloksia kausilta 1998–99. Tuohon aikaan säännöt olivat paljon vapaammat eikä ollut mitään parc fermé -sääntöjä, vaan autot säädettiin erikseen aika-ajoja ja kisaa varten. Jopa moottori vaihdettiin aika-ajojen jälkeen eli tehoja saattoi ottaa irti ns. ihan vitusti. Tästä huolimatta ero paaluajan ja kisan nopeimman kierroksen välillä näytti olevan noin kahden sekunnin luokkaa – ja aika usein jopa alle puoltatoista sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

No keinotekoista viihdettähän esim. DRS:t on niin sinne sekaan vaan kun nyt kerta eivät parempaa kilvanajoa saa aikaiseksi. Eipä itseäni kauheasti miellytä tällaiset kikkailut mutta tavallaan rajan yli mentiin jo siinä kohtaa kun pistelasku muuttui 10-6-4:stä.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.

Minimibensoilla kyttäämässä tyhjää rataa ja hakemassa lisää bensaa 2-3 kierroksen välein? Vai miten tää sitten meni ?:D
edit: eikun vittu, formula E...käykö ne varikolla pistorasialla hakemassa lisää sähköä, en minä tiedä :btooth:
edit2: ei saatana, ei kai se sähkö mitään paina...voisin editoida nämä pois mutta jätetään nyt tähän muidenkin iloksi :facepalm:
 
Silloin oli vielä kaksi autoa käytössä, eli kävivät hakemassa ehjän auton tilalle. En muista kävivätkö vielä uudemman kerran varikolla hakemassa parempia säätöjä. Youtubesta löytynee koostetta
 
Jep, suosittelen itekin tuota Netflixin dokkaria, erittäin hyvin tehty ja kameraryhmä on päästetty toisinaan aika herkullisiinkin tilanteisiin. Ekan jakson kattonu ja se pyöri Haasin ja Red Bullin ympärillä. Ilmeisesti näin menee koko kausi.
 
No keinotekoista viihdettähän esim. DRS:t on niin sinne sekaan vaan kun nyt kerta eivät parempaa kilvanajoa saa aikaiseksi. Eipä itseäni kauheasti miellytä tällaiset kikkailut mutta tavallaan rajan yli mentiin jo siinä kohtaa kun pistelasku muuttui 10-6-4:stä.
DRS:llä on sentään konkreettinen vaikutus kisaamiseen ja kisan lopputulokseen. Nopeimmasta kierroksesta palkitseminen voi päin vastoin johtaa siihen, että hitaammat autot sekoilevat kärkikuljettajien ympärillä ja jopa pilaavat sen tärkeimmän elementin eli rehellisen voittotaistelun.
 
Jep, suosittelen itekin tuota Netflixin dokkaria, erittäin hyvin tehty ja kameraryhmä on päästetty toisinaan aika herkullisiinkin tilanteisiin. Ekan jakson kattonu ja se pyöri Haasin ja Red Bullin ympärillä. Ilmeisesti näin menee koko kausi.

Vaimon(Kyllä! Formulafani :p) kanssa eilen aloitettiin katsomaan ja 4 jaksoa katsottu. Ihan hyvin tehty tuo dokkari joten täältä myöskin ääni tälle.
 
4 päivää enää! Mahtava viikonloppu tiedossa :tup: Eniten kiinnostaa Ferkkujen vauhti verrattuna Mersuun, Alfan todellinen suorituskyky, sekä Leclerc ylipäätään Ferrarilla.

EDIT. Ja totta kai Red Bull vs Renault.
 
Jännittävää nähdä, miten Leclerc suoriutuu ja lentääkö Bottas pihalle Oconin tieltä kesken kauden.
 
Eiköhän se suurin syy ole vaihtuvissa tuomareissa, josta on tässä nyt puhuttu jo useampi kausi.
Kepeät mullat Whitingille, oli kuitenkin pitkään lajin parissa ja mielenkiintoista nähdä mistä keksivät korvaajan näin nopeasti.
 
Charlie "Dinosaurus" Whiting kuollut. Hyvä homma, nimittäin hänen sekoilunsa on ollut jo pitkään yksi syy sen takana, miksi päätöksenteko kisojen aikana vaikuttaa välillä täydelliseltä lottokoneelta.
1. Whiting on tehnyt pitkän hienon uran ja on alallaan todella kunnioitettu
2. Ei ole ihan tervettä todeta että "hyvä homma" kun joku kuolee.

Häpeäisit.
 
Mainosvetoisella alalla kunnioitus tarkoittaa epäkohdista vaikenemista. Berniekin oli kunnioitettu mies vaikka viimeisinä vuosinaan veti lajin umpisolmuun. Hän itse kertoi tehneensä sen siksi, että hänen pomonsa käski maksimoida tuotot lyhyellä aikavälillä, jotta silloinen omistaja saisi parhaan myyntitulon seuraavalta hyväuskoiselta hölmöltä. Lajin kannalta on hyvä homma, että Charlie menee nyt vaihtoon. On epäoleellinen seikka, mitkä syyt siihen johtivat.

Se on toki vaikea pala, että vaihto tapahtuu tällä tavalla yllättäen, sillä hyvän korvaajan hakeminen vienee aikaa ja sijaisetkin joutuvat hommiin jo huomenna eli valmistautumiseen ei ole hirvittävästi aikaa.
 
Olen kyllä samaa mieltä, että Whitingin ja kumppaneiden ylläpitämä epämääräinen rangaistuslotto oli erittäin syvältä, mutta iloitseminen kaverin äkillisellä menehtymisellä menee kyllä hyvän maun rajoilla.
 
Mä todella toivon että tänävuonna nämä sääntömuutokset tekee sen että noi oikeesti pystyy ajamaan jo kilpaa.. Jos tulee yhtä tylsä kisa kun viimevuonna ni voi taivas...
 
Ootteko kattonu sitä F1 sarjaa netflixistä ? On näin forumula fanina kyllä hyvä kurkistus kulisseihin, ricciardon tallin vaihdos ja redbullin moottorin vaihdoksen syyt selventyi hyvin siinä.
 
Aika shokki laji-ihmisille varmasti. Vähänkö on varmasti outoa kaikille niille ketkä kisan aikana ovat tottuneet radioon huutelemaan Charlie sitä ja tätä. :(
 
Mä todella toivon että tänävuonna nämä sääntömuutokset tekee sen että noi oikeesti pystyy ajamaan jo kilpaa.. Jos tulee yhtä tylsä kisa kun viimevuonna ni voi taivas...
On radalla edelleen oma vaikutuksensa kilpailemisen laatuun ja Melbourne on sieltä heikommasta päästä sen suhteen. Veikkaan että tehokkaampi drs-toiminto on tällä radalla muita muutoksia suurempi apu, sillä suorat ovat verrattain lyhyitä. Mahtaakohan tehokkaampi drs muuten tehdä autoista vaikeampia ajettavia, sillä Melbournen takasuora ei itse asiassa ole suora vaan taittaa vasemmalle? Noh, ainakin sitten nähdään paljon kolareita ja turva-autoja, nam nam.
 
Ootteko kattonu sitä F1 sarjaa netflixistä ? On näin forumula fanina kyllä hyvä kurkistus kulisseihin, ricciardon tallin vaihdos ja redbullin moottorin vaihdoksen syyt selventyi hyvin siinä.
Oli hyvä dokkari. Toivottavasti tekevät tästäkin kaudesta ja sisällyttävät myös Mesen ja Ferrarin siihen.
 
Pysäyttävä uutinen tämä Whitingin poismeno. Loppuun asti painoi täyttä työpäivää, vaikka olisi ikänsä puolesta päässyt eläkkeelle. Saa nähdä, kuka jatkossa perii kisaohjaajan paikan. Todennäköisesti yhdelle ei enää samanlaista vastuuta anneta, vaan työ pirstotaan eri henkilöille.

Rehellisyyden nimissä Charlie olisi joutanut eläkkeelle jo viime vuosikymmenen lopulla. Tuomaripäätökset ovat olleet vähintääkin kyseenalaisia, ja viime vuosina monet hyvät sadekisat ja -aika-ajot on keskeytetty vain Charlien nössöilyn takia. Halo oli oikeastaan Whitingin keksintö, ja tämän seurauksena IndyCar on viimeinen perinteinen open-cockpit -kilpaluokka.

90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa Whiting oli kuitenkin oikea mies paikallaan. Hän tunsi jokaisen varikolla kulkevan henkilökohtaisesti, ja oli selvästi F1-fani, eikä mikään rahasta työtä tekevä virkamies. Näiden takia häntä niin kovasti arvostettiin.
RIP.
 
Halosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta Halo luultavasti pelasti Charles Leclercin hengen viime vuoden Belgian GP:ssä.

Joku voisi toki tässä yhteydessä taasen todeta Halon myötä Kimiltä meni työpaikka ;)

Terrifying Belgian GP Crash Shows How Well the Formula 1 Halo Works
Jännä twisti sinänsä että koko haloa alettiin ajaa voimalla eteenpäin kun Kimin korvaajaksi suunnitteltu Bianchi ajoi päin traktoria.

Leclerc tulee vielä tekemään isoa tulosta ja yhdessä Bianchin kanssa olisi Ferkulla ollut dream team vaikka vuosikymmeneksi eteenpäin.
 
Halosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta Halo luultavasti pelasti Charles Leclercin hengen viime vuoden Belgian GP:ssä.
Valeuutisia. FIA on jo kauan sitten julkaissut raportin, jonka mukaan ainoa kontakti olisi voinut olla Alonson auton etusiiven päätylevystä Leclercin kypärään. Sitä en lähde spekuloimaan, olisiko kyse ollut terävän kulman uppamisesta silmäkulmaan vai sivuprofiilin hipaisusta, tai miten suurista voimista olisi puhuttu. Eikä spekuloi FIA:kaan.

Halo saved Charles Leclerc from visor strike in Spa start crash
 
Valeuutisia. FIA on jo kauan sitten julkaissut raportin, jonka mukaan ainoa kontakti olisi voinut olla Alonson auton etusiiven päätylevystä Leclercin kypärään. Sitä en lähde spekuloimaan, olisiko kyse ollut terävän kulman uppamisesta silmäkulmaan vai sivuprofiilin hipaisusta, tai miten suurista voimista olisi puhuttu. Eikä spekuloi FIA:kaan.
Onneksi olivat linkittämässäsi uutisessa spekuloineet:
"* If the wheel had contacted Leclerc's helmet with a similar force, there would have been potential for a very serious head or neck injury."
 
Onneksi olivat linkittämässäsi uutisessa spekuloineet:
"* If the wheel had contacted Leclerc's helmet with a similar force, there would have been potential for a very serious head or neck injury."
Kun vaan vielä tiedostat sen, että FIA:n raportin mukaan rengas ei olisi koskaan osunut Leclercin kypärään. (Videolla noin ajassa 1:25.) Edelleen Autosportin valeuutisia, tosin oma vikani, että linkitin tuohon huttuun.
 
On kyllä surullista räpeltämistä Williamsilta, jos ne on nejä sekuntia perässä kärkeä ja kaks sekuntia hitaampia, ku toisiks hitaimmat.
 
Williams varmaan lähtee kokonaan kohta F1 sarjasta jos eivät saa autoja toimimaan.

Entinen huippu talli muuttunut lähinnä isoksi vitsiksi
 
Kimi puhuu vähän mutta asiaa. Kimin "ilmaiset bensat" -läpät jossain gaalassa kullanarvoisia sponsorille.
Alfan sponsoritouhut kyllä melko hyvällä mallilla moneen muuhun keskikastin talliin verrattuna. Mitä siellä nyt on näitä mielikuvitus energiajuomia ja telealan yritystä.
Kimin incar kuvakulmasta näyttää ihan siltä kuin se ajaisi vieläkin Ferraria tuon Shell-logon myötä.
 
Silloin kun Kimi palasi Ferrarille 2014, niin puhuttiin, että Shell maksaisi hänen palkkansa, joka vielä tuolloin oli aika korkea. Ilmeisesti sillä huhulla todellakin on jotain perää, kun Shell nyt seuraa häntä uuteen talliin.

Williams varmaan lähtee kokonaan kohta F1 sarjasta jos eivät saa autoja toimimaan.
Williams ei "lähde" yhtään minnekään vaan se joko myydään tai se menee konkurssiin. Williamsilla ei ole takanaan mitään infrastruktuuria F1-sarjan ulkopuolella kuten esimerkiksi McLarenilla nykyään on, vaan se puhtaasti kilpatalli. Sivutuloina se kyhäilee joskus jotain pientä pienempiin formuloihin mutta jos F1-talli lakkaa olemasta, niin kyllä koko Williamsin perheyritys on silloin historiaa.
 
Onkos kellään tuon c moren kautta tuo sport paketti ja katsoo tietokoneelta? Jonkun "http suojausasetuksen" takia ei anna kun 720p 25fps kuvaa.. Telia sovellus ilmeisesti pystyikiertämään tuon jutun, kun sillä ennen katsoin mutta c more oli nyt femman halvempi ja heti kaduttaa... Pystyykö tuon jotenkin "kiertämään" ja katsomaan 1080p kuvalla? C moren asiakaspalvelun kautta sain tuommoisen infon asiasta.
 
Williams ei "lähde" yhtään minnekään vaan se joko myydään tai se menee konkurssiin. Williamsilla ei ole takanaan mitään infrastruktuuria F1-sarjan ulkopuolella kuten esimerkiksi McLarenilla nykyään on, vaan se puhtaasti kilpatalli. Sivutuloina se kyhäilee joskus jotain pientä pienempiin formuloihin mutta jos F1-talli lakkaa olemasta, niin kyllä koko Williamsin perheyritys on silloin historiaa.

Williamsilla on muitakin teollisuuden toimialueita kuin F1.


Williams Group
Williams Grand Prix Holdings is the public company of Williams Group, that includes the Formula One Team, Williams Advanced Engineering and others like Williams Heritage and collaborations with other brands.

Williams Advanced Engineering

Aerial view of the Williams F1 factory in Grove, Oxfordshire
Williams Advanced Engineering (WAE) is the technology and engineering services business of the Williams Group. Based in the United Kingdom, it is located in a dedicated facility of 3,800 square metres (41,000 sq ft), adjacent to Williams Formula One facilities.

WAE's target markets are: automotive, motorsport, civil aerospace, defence (land, sea and air), renewable energy and sports science.[citation needed]

The company provides the battery technology used in Formula E,[83] and has assisted the development of the electric Vanda Dendrobium car from Singapore.[84] It has worked with Jaguar to create the revolutionary C-X75 hybrid supercar. WAE partnered once again with Jaguar to build new stunt C-X75s for the 24th James Bond film, SPECTRE.[citation needed]

WAE announced in June 2013 a new collaboration with Nismo, the performance orientated brand of Nissan, to partner in the development of high performance road cars. The company announced in August 2017 a collaboration with Singer Vehicle Design. The first fruit of this work is a modified, naturally aspirated, air-cooled, flat-six Porsche 911 engine with a 4.0L capacity, four-valves per cylinder and four cam-shafts, rated at 500HP.

WAE generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m.[85]



Williams Heritage

Williams Conference Centre in Grove
Williams Heritage (WH) is the retired chassis and restoration division of Williams F1 (similar to Ferrari F1 Clienti and Classic Team Lotus) that keeps and maintains old retired Williams Formula One chassis that are no longer in racing use or are prepared for historic events and show runs or for the client that used in track. The division's headquarters are located at the Formula One team's Grove site and also manages and looks after the Williams Grand Prix collection. The division is currently managed by Jonathan Williams and longtime Williams mechanic Dickie Stanford.
 
Onkos kellään tuon c moren kautta tuo sport paketti ja katsoo tietokoneelta? Jonkun "http suojausasetuksen" takia ei anna kun 720p 25fps kuvaa.. Telia sovellus ilmeisesti pystyikiertämään tuon jutun, kun sillä ennen katsoin mutta c more oli nyt femman halvempi ja heti kaduttaa... Pystyykö tuon jotenkin "kiertämään" ja katsomaan 1080p kuvalla? C moren asiakaspalvelun kautta sain tuommoisen infon asiasta.
Edge selaimella mielestäni näytti kuva paremmalta kuin chromella. Kokeile sitä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 125
Viestejä
4 861 677
Jäsenet
78 608
Uusin jäsen
Herttua

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom