F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
Neljää sekuntia ero näytti olevan suurimmaksi osaksi. Abu Dhabissa delta oli peräti kuusi sekuntia mutta selittynee osin sillä, että aurinko laskee kisan aikana ja siksi rata myös jäähtyy hieman loppua kohti, kun autot olisivat parhaimmillaan. Massiivinen delta-aika kertoo tosiaan hyvin siitä, miksi pisteen jakaminen nopeimmasta kierroksesta on kyseenalaista.

Aika-ajossa nopeimman ja hitaimman auton ero on ehkä 1,5–2,0 sekunnin luokkaa eli kisassa jää sellaiset pari, kolme sekuntia gäppiä jopa sarjan hitaimmalle autolle puskea nopeinta kierrosta.

Tosin jos lisäpisteeseen ovat oikeutettuja vain kärkikymmenikön autot, niin aika harvoin pääsee tulemaan sitä tilannetta, että kuljettajalla olisi mahdollisuutta käydä tekemässä varikkostoppi vain lentävää kierrosta varten. Se tilaisuus aukenee useimmiten ns. A-sarjan viimeiselle kuljettajalle, jolla on eroa taaksepäin ainakin se puoli minuuttia.

Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

Oma arvaukseni on, että F1-sarjassa tulee käymään niin, että viimeisen varikkostopin jälkeen kuljettajat kiskaisevat yhden nopean kierroksen ja sen jälkeen körötellään kuten aina ennenkin. Viime kaudella kisan nopein kierros meni palkintosijoille ajaneelle kuljettajalle vain kymmenen kertaa, mikä kertoo siitä, että taktiikat todellakin optimoidaan raa'an nopeuden sijaan eri fokuksella, jos halutaan ajaa voitosta.

Edit: Katselin vielä kisa- ja aika-ajotuloksia kausilta 1998–99. Tuohon aikaan säännöt olivat paljon vapaammat eikä ollut mitään parc fermé -sääntöjä, vaan autot säädettiin erikseen aika-ajoja ja kisaa varten. Jopa moottori vaihdettiin aika-ajojen jälkeen eli tehoja saattoi ottaa irti ns. ihan vitusti. Tästä huolimatta ero paaluajan ja kisan nopeimman kierroksen välillä näytti olevan noin kahden sekunnin luokkaa – ja aika usein jopa alle puoltatoista sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

No keinotekoista viihdettähän esim. DRS:t on niin sinne sekaan vaan kun nyt kerta eivät parempaa kilvanajoa saa aikaiseksi. Eipä itseäni kauheasti miellytä tällaiset kikkailut mutta tavallaan rajan yli mentiin jo siinä kohtaa kun pistelasku muuttui 10-6-4:stä.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.

Minimibensoilla kyttäämässä tyhjää rataa ja hakemassa lisää bensaa 2-3 kierroksen välein? Vai miten tää sitten meni ?:D
edit: eikun vittu, formula E...käykö ne varikolla pistorasialla hakemassa lisää sähköä, en minä tiedä :btooth:
edit2: ei saatana, ei kai se sähkö mitään paina...voisin editoida nämä pois mutta jätetään nyt tähän muidenkin iloksi :facepalm:
 
Silloin oli vielä kaksi autoa käytössä, eli kävivät hakemassa ehjän auton tilalle. En muista kävivätkö vielä uudemman kerran varikolla hakemassa parempia säätöjä. Youtubesta löytynee koostetta
 
Jep, suosittelen itekin tuota Netflixin dokkaria, erittäin hyvin tehty ja kameraryhmä on päästetty toisinaan aika herkullisiinkin tilanteisiin. Ekan jakson kattonu ja se pyöri Haasin ja Red Bullin ympärillä. Ilmeisesti näin menee koko kausi.
 
No keinotekoista viihdettähän esim. DRS:t on niin sinne sekaan vaan kun nyt kerta eivät parempaa kilvanajoa saa aikaiseksi. Eipä itseäni kauheasti miellytä tällaiset kikkailut mutta tavallaan rajan yli mentiin jo siinä kohtaa kun pistelasku muuttui 10-6-4:stä.
DRS:llä on sentään konkreettinen vaikutus kisaamiseen ja kisan lopputulokseen. Nopeimmasta kierroksesta palkitseminen voi päin vastoin johtaa siihen, että hitaammat autot sekoilevat kärkikuljettajien ympärillä ja jopa pilaavat sen tärkeimmän elementin eli rehellisen voittotaistelun.
 
Jep, suosittelen itekin tuota Netflixin dokkaria, erittäin hyvin tehty ja kameraryhmä on päästetty toisinaan aika herkullisiinkin tilanteisiin. Ekan jakson kattonu ja se pyöri Haasin ja Red Bullin ympärillä. Ilmeisesti näin menee koko kausi.

Vaimon(Kyllä! Formulafani :p) kanssa eilen aloitettiin katsomaan ja 4 jaksoa katsottu. Ihan hyvin tehty tuo dokkari joten täältä myöskin ääni tälle.
 
4 päivää enää! Mahtava viikonloppu tiedossa :tup: Eniten kiinnostaa Ferkkujen vauhti verrattuna Mersuun, Alfan todellinen suorituskyky, sekä Leclerc ylipäätään Ferrarilla.

EDIT. Ja totta kai Red Bull vs Renault.
 
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt. :)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Liityn mukaan kehukuoroon, ehdottomasti katsomisen arvoinen.

Vahvistaa muuten hyvin käsitystäni Alonsosta narsistina, joka syö jokaisen "tallinsa" sisältä päin kuoliaaksi. Saattaa olla hyvä kuski, mutta henkilönä aivan mahdoton.
 
Jännittävää nähdä, miten Leclerc suoriutuu ja lentääkö Bottas pihalle Oconin tieltä kesken kauden.
 
Eiköhän se suurin syy ole vaihtuvissa tuomareissa, josta on tässä nyt puhuttu jo useampi kausi.
Kepeät mullat Whitingille, oli kuitenkin pitkään lajin parissa ja mielenkiintoista nähdä mistä keksivät korvaajan näin nopeasti.
 
Charlie "Dinosaurus" Whiting kuollut. Hyvä homma, nimittäin hänen sekoilunsa on ollut jo pitkään yksi syy sen takana, miksi päätöksenteko kisojen aikana vaikuttaa välillä täydelliseltä lottokoneelta.
1. Whiting on tehnyt pitkän hienon uran ja on alallaan todella kunnioitettu
2. Ei ole ihan tervettä todeta että "hyvä homma" kun joku kuolee.

Häpeäisit.
 
Mainosvetoisella alalla kunnioitus tarkoittaa epäkohdista vaikenemista. Berniekin oli kunnioitettu mies vaikka viimeisinä vuosinaan veti lajin umpisolmuun. Hän itse kertoi tehneensä sen siksi, että hänen pomonsa käski maksimoida tuotot lyhyellä aikavälillä, jotta silloinen omistaja saisi parhaan myyntitulon seuraavalta hyväuskoiselta hölmöltä. Lajin kannalta on hyvä homma, että Charlie menee nyt vaihtoon. On epäoleellinen seikka, mitkä syyt siihen johtivat.

Se on toki vaikea pala, että vaihto tapahtuu tällä tavalla yllättäen, sillä hyvän korvaajan hakeminen vienee aikaa ja sijaisetkin joutuvat hommiin jo huomenna eli valmistautumiseen ei ole hirvittävästi aikaa.
 
Olen kyllä samaa mieltä, että Whitingin ja kumppaneiden ylläpitämä epämääräinen rangaistuslotto oli erittäin syvältä, mutta iloitseminen kaverin äkillisellä menehtymisellä menee kyllä hyvän maun rajoilla.
 
Mä todella toivon että tänävuonna nämä sääntömuutokset tekee sen että noi oikeesti pystyy ajamaan jo kilpaa.. Jos tulee yhtä tylsä kisa kun viimevuonna ni voi taivas...
 
Ootteko kattonu sitä F1 sarjaa netflixistä ? On näin forumula fanina kyllä hyvä kurkistus kulisseihin, ricciardon tallin vaihdos ja redbullin moottorin vaihdoksen syyt selventyi hyvin siinä.
 
Aika shokki laji-ihmisille varmasti. Vähänkö on varmasti outoa kaikille niille ketkä kisan aikana ovat tottuneet radioon huutelemaan Charlie sitä ja tätä. :(
 
Mä todella toivon että tänävuonna nämä sääntömuutokset tekee sen että noi oikeesti pystyy ajamaan jo kilpaa.. Jos tulee yhtä tylsä kisa kun viimevuonna ni voi taivas...
On radalla edelleen oma vaikutuksensa kilpailemisen laatuun ja Melbourne on sieltä heikommasta päästä sen suhteen. Veikkaan että tehokkaampi drs-toiminto on tällä radalla muita muutoksia suurempi apu, sillä suorat ovat verrattain lyhyitä. Mahtaakohan tehokkaampi drs muuten tehdä autoista vaikeampia ajettavia, sillä Melbournen takasuora ei itse asiassa ole suora vaan taittaa vasemmalle? Noh, ainakin sitten nähdään paljon kolareita ja turva-autoja, nam nam.
 
Ootteko kattonu sitä F1 sarjaa netflixistä ? On näin forumula fanina kyllä hyvä kurkistus kulisseihin, ricciardon tallin vaihdos ja redbullin moottorin vaihdoksen syyt selventyi hyvin siinä.
Oli hyvä dokkari. Toivottavasti tekevät tästäkin kaudesta ja sisällyttävät myös Mesen ja Ferrarin siihen.
 
Pysäyttävä uutinen tämä Whitingin poismeno. Loppuun asti painoi täyttä työpäivää, vaikka olisi ikänsä puolesta päässyt eläkkeelle. Saa nähdä, kuka jatkossa perii kisaohjaajan paikan. Todennäköisesti yhdelle ei enää samanlaista vastuuta anneta, vaan työ pirstotaan eri henkilöille.

Rehellisyyden nimissä Charlie olisi joutanut eläkkeelle jo viime vuosikymmenen lopulla. Tuomaripäätökset ovat olleet vähintääkin kyseenalaisia, ja viime vuosina monet hyvät sadekisat ja -aika-ajot on keskeytetty vain Charlien nössöilyn takia. Halo oli oikeastaan Whitingin keksintö, ja tämän seurauksena IndyCar on viimeinen perinteinen open-cockpit -kilpaluokka.

90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa Whiting oli kuitenkin oikea mies paikallaan. Hän tunsi jokaisen varikolla kulkevan henkilökohtaisesti, ja oli selvästi F1-fani, eikä mikään rahasta työtä tekevä virkamies. Näiden takia häntä niin kovasti arvostettiin.
RIP.
 
Halosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta Halo luultavasti pelasti Charles Leclercin hengen viime vuoden Belgian GP:ssä.

Joku voisi toki tässä yhteydessä taasen todeta Halon myötä Kimiltä meni työpaikka ;)

Terrifying Belgian GP Crash Shows How Well the Formula 1 Halo Works
Jännä twisti sinänsä että koko haloa alettiin ajaa voimalla eteenpäin kun Kimin korvaajaksi suunnitteltu Bianchi ajoi päin traktoria.

Leclerc tulee vielä tekemään isoa tulosta ja yhdessä Bianchin kanssa olisi Ferkulla ollut dream team vaikka vuosikymmeneksi eteenpäin.
 
Halosta voidaan olla montaa eri mieltä mutta Halo luultavasti pelasti Charles Leclercin hengen viime vuoden Belgian GP:ssä.
Valeuutisia. FIA on jo kauan sitten julkaissut raportin, jonka mukaan ainoa kontakti olisi voinut olla Alonson auton etusiiven päätylevystä Leclercin kypärään. Sitä en lähde spekuloimaan, olisiko kyse ollut terävän kulman uppamisesta silmäkulmaan vai sivuprofiilin hipaisusta, tai miten suurista voimista olisi puhuttu. Eikä spekuloi FIA:kaan.

Halo saved Charles Leclerc from visor strike in Spa start crash
 
Valeuutisia. FIA on jo kauan sitten julkaissut raportin, jonka mukaan ainoa kontakti olisi voinut olla Alonson auton etusiiven päätylevystä Leclercin kypärään. Sitä en lähde spekuloimaan, olisiko kyse ollut terävän kulman uppamisesta silmäkulmaan vai sivuprofiilin hipaisusta, tai miten suurista voimista olisi puhuttu. Eikä spekuloi FIA:kaan.
Onneksi olivat linkittämässäsi uutisessa spekuloineet:
"* If the wheel had contacted Leclerc's helmet with a similar force, there would have been potential for a very serious head or neck injury."
 
Onneksi olivat linkittämässäsi uutisessa spekuloineet:
"* If the wheel had contacted Leclerc's helmet with a similar force, there would have been potential for a very serious head or neck injury."
Kun vaan vielä tiedostat sen, että FIA:n raportin mukaan rengas ei olisi koskaan osunut Leclercin kypärään. (Videolla noin ajassa 1:25.) Edelleen Autosportin valeuutisia, tosin oma vikani, että linkitin tuohon huttuun.
 
On kyllä surullista räpeltämistä Williamsilta, jos ne on nejä sekuntia perässä kärkeä ja kaks sekuntia hitaampia, ku toisiks hitaimmat.
 
Williams varmaan lähtee kokonaan kohta F1 sarjasta jos eivät saa autoja toimimaan.

Entinen huippu talli muuttunut lähinnä isoksi vitsiksi
 
Kimi puhuu vähän mutta asiaa. Kimin "ilmaiset bensat" -läpät jossain gaalassa kullanarvoisia sponsorille.
Alfan sponsoritouhut kyllä melko hyvällä mallilla moneen muuhun keskikastin talliin verrattuna. Mitä siellä nyt on näitä mielikuvitus energiajuomia ja telealan yritystä.
Kimin incar kuvakulmasta näyttää ihan siltä kuin se ajaisi vieläkin Ferraria tuon Shell-logon myötä.
 
Silloin kun Kimi palasi Ferrarille 2014, niin puhuttiin, että Shell maksaisi hänen palkkansa, joka vielä tuolloin oli aika korkea. Ilmeisesti sillä huhulla todellakin on jotain perää, kun Shell nyt seuraa häntä uuteen talliin.

Williams varmaan lähtee kokonaan kohta F1 sarjasta jos eivät saa autoja toimimaan.
Williams ei "lähde" yhtään minnekään vaan se joko myydään tai se menee konkurssiin. Williamsilla ei ole takanaan mitään infrastruktuuria F1-sarjan ulkopuolella kuten esimerkiksi McLarenilla nykyään on, vaan se puhtaasti kilpatalli. Sivutuloina se kyhäilee joskus jotain pientä pienempiin formuloihin mutta jos F1-talli lakkaa olemasta, niin kyllä koko Williamsin perheyritys on silloin historiaa.
 
Onkos kellään tuon c moren kautta tuo sport paketti ja katsoo tietokoneelta? Jonkun "http suojausasetuksen" takia ei anna kun 720p 25fps kuvaa.. Telia sovellus ilmeisesti pystyikiertämään tuon jutun, kun sillä ennen katsoin mutta c more oli nyt femman halvempi ja heti kaduttaa... Pystyykö tuon jotenkin "kiertämään" ja katsomaan 1080p kuvalla? C moren asiakaspalvelun kautta sain tuommoisen infon asiasta.
 
Williams ei "lähde" yhtään minnekään vaan se joko myydään tai se menee konkurssiin. Williamsilla ei ole takanaan mitään infrastruktuuria F1-sarjan ulkopuolella kuten esimerkiksi McLarenilla nykyään on, vaan se puhtaasti kilpatalli. Sivutuloina se kyhäilee joskus jotain pientä pienempiin formuloihin mutta jos F1-talli lakkaa olemasta, niin kyllä koko Williamsin perheyritys on silloin historiaa.

Williamsilla on muitakin teollisuuden toimialueita kuin F1.


Williams Group
Williams Grand Prix Holdings is the public company of Williams Group, that includes the Formula One Team, Williams Advanced Engineering and others like Williams Heritage and collaborations with other brands.

Williams Advanced Engineering

Aerial view of the Williams F1 factory in Grove, Oxfordshire
Williams Advanced Engineering (WAE) is the technology and engineering services business of the Williams Group. Based in the United Kingdom, it is located in a dedicated facility of 3,800 square metres (41,000 sq ft), adjacent to Williams Formula One facilities.

WAE's target markets are: automotive, motorsport, civil aerospace, defence (land, sea and air), renewable energy and sports science.[citation needed]

The company provides the battery technology used in Formula E,[83] and has assisted the development of the electric Vanda Dendrobium car from Singapore.[84] It has worked with Jaguar to create the revolutionary C-X75 hybrid supercar. WAE partnered once again with Jaguar to build new stunt C-X75s for the 24th James Bond film, SPECTRE.[citation needed]

WAE announced in June 2013 a new collaboration with Nismo, the performance orientated brand of Nissan, to partner in the development of high performance road cars. The company announced in August 2017 a collaboration with Singer Vehicle Design. The first fruit of this work is a modified, naturally aspirated, air-cooled, flat-six Porsche 911 engine with a 4.0L capacity, four-valves per cylinder and four cam-shafts, rated at 500HP.

WAE generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m.[85]



Williams Heritage

Williams Conference Centre in Grove
Williams Heritage (WH) is the retired chassis and restoration division of Williams F1 (similar to Ferrari F1 Clienti and Classic Team Lotus) that keeps and maintains old retired Williams Formula One chassis that are no longer in racing use or are prepared for historic events and show runs or for the client that used in track. The division's headquarters are located at the Formula One team's Grove site and also manages and looks after the Williams Grand Prix collection. The division is currently managed by Jonathan Williams and longtime Williams mechanic Dickie Stanford.
 
Onkos kellään tuon c moren kautta tuo sport paketti ja katsoo tietokoneelta? Jonkun "http suojausasetuksen" takia ei anna kun 720p 25fps kuvaa.. Telia sovellus ilmeisesti pystyikiertämään tuon jutun, kun sillä ennen katsoin mutta c more oli nyt femman halvempi ja heti kaduttaa... Pystyykö tuon jotenkin "kiertämään" ja katsomaan 1080p kuvalla? C moren asiakaspalvelun kautta sain tuommoisen infon asiasta.
Edge selaimella mielestäni näytti kuva paremmalta kuin chromella. Kokeile sitä
 
Jaa niin on se aika vuodesta, kun vituttaa cmoren susipaskaa sisältöniputus. Olikos vaihtoehtoisia palveluita ihan maksavalle asiakkaalle (haluan pelkän F1)?
 
Williamsilla on muitakin teollisuuden toimialueita kuin F1.
Sanoinhan minä heti alkuunsa, että Williams näpertelee myös pienempien formuloiden kanssa jne. Kannattaa pitää silmät auki: "Williams Advanced Engineering generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m."

F1-operaatioiden ulkopuolinen yksikkö siis pyöritti muutama vuosi sitten 11 miljoonan punnan liikevaihtoa ja voittoa sille kertyi peräti miljoona puntaa. Kärpäsen kakkaa. Kaiken lisäksi sen toimitilat ovat samalla tontilla F1-tallin kanssa, joten kun F1-talli kippaa, niin tämä toinenkin yksikkö saa lähtöpassit.
 
Sanoinhan minä heti alkuunsa, että Williams näpertelee myös pienempien formuloiden kanssa jne. Kannattaa pitää silmät auki: "Williams Advanced Engineering generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m."

F1-operaatioiden ulkopuolinen yksikkö siis pyöritti muutama vuosi sitten 11 miljoonan punnan liikevaihtoa ja voittoa sille kertyi peräti miljoona puntaa. Kärpäsen kakkaa. Kaiken lisäksi sen toimitilat ovat samalla tontilla F1-tallin kanssa, joten kun F1-talli kippaa, niin tämä toinenkin yksikkö saa lähtöpassit.
Tutkinpas huvikseni. Nykyää luultavasti tuo WAEkin olla jo päälle 40M (F1-tiimi: 125M, 2017 ja 160M, 2016) puntaa liikevaihdoltaan. Nousua sentään WAE:n kohdalla.
Williams Grand Prix Holdings PLC Financial Reports
 
Se nyt ei liene kenellekään yllätys et Mersu esitti testeissä, mutta toi ero Ferrariin on jo aivan valtaisa, hävyttömän iso.

Red Bull kokonaisuutena vaisu Verstappenista huolimatta. Onko autossa vai Hondassa ongelma?

Alfa oli pettymys, sillä odotin tiukkaa taistelua Haasin kanssa. Nyt kun tuntuu, että Haas jää omaan kastiin kärjen takana.
Sit taas Mclarenissa saattaa olla yllätystä tälle kaudelle.
 
Se nyt ei liene kenellekään yllätys et Mersu esitti testeissä, mutta toi ero Ferrariin on jo aivan valtaisa, hävyttömän iso.

Red Bull kokonaisuutena vaisu Verstappenista huolimatta. Onko autossa vai Hondassa ongelma?
Ferrari oli vaisu mutta Ferrarin kanssa tasoihin yltänyt Red Bullihan on silloin melkeinpä loistanut. Lähtötilanne tähän kauteen oli se, että olipa Red Bullin suorituskyky mitä tahansa, niin moottoriosastolla pitäisi olla reilusti potentiaalista suorituskykyä varastossa. Jos voimasuhteet ovat samat vielä kisan jälkeenkin, niin silloin Ferrarilla on syytä alkaa miettiä, että millä tavalla he voivat pitää Red Bullin takanaan kauden edetessä.

Alfa oli pettymys, sillä odotin tiukkaa taistelua Haasin kanssa. Nyt kun tuntuu, että Haas jää omaan kastiin kärjen takana.
Sit taas Mclarenissa saattaa olla yllätystä tälle kaudelle.
McLarenin resurssit muihin keskikastin talleihin verrattuna ovat niin isot, että tallin pitäisikin olla joukosta parhaiten valmistautunut kauden avaukseen. Näin oli myös viime vuonna ja takapakki alkoi hyvin nopeasti. Puhuin aiemmin siitä, että Mäkin pitäisi haastaa vähintään Renault, jottei tarvitsisi haukkua tallia (vaan sitä kuollutta hevosta eli Renault'n moottoreita...) ja nyt se tavoite saavutettiin, joten pisteet siitä.

Arvaukseni Q3:n kokoonpanosta ei ihan osunut kohdilleen mutta tosiaan Renaultin ja Toro Rosson välillä käytiin tiukka taistelu. Kyllä tästä asetelmasta voi jo todeta sen, että Renault on jäänyt Hondankin jalkoihin moottorien kehityksessä.

Häntäpäässä Robert Kubican suoritus oli hälyttävän huono. Aika-ajoissa hän vaurioitti autoaan pienellä seinäraapaisulla ja sama tapahtui myös harjoituksissa, kun hän varikolle tullessaan törmäsi ratavalliin. Oliko kyse kisakylmyydestä vuosien jälkeen vai onko hänen ajokykynsä todella näin huono vammautuneen kätensä kanssa?
 
Huokaus. Oli kyllä mersun dominointi aivan suvereenia. Toivottavasti tämä ei taas merkkaa järkyttävän tylsää kautta ja Hamiltonin mestaruutta. Nih aika näyttää
 
Potta taisi menettää paalun viimeisessä mutkassa pitkäksi ajettuaan, että ei kierros niin huono ollut. Kahden sektorin jälkeen hän oli noin 0,15 sekuntia edellä.
 
Hyvä vetohan tuo oli Valelta, ja vielä jos sinne virhekkin mahtui mukaan. Nicohan ei ollut koskaan näin lähellä Hamiltonia tällä radalla.
 
Onhan tämä nyt tylsää. Aina voi sanoa että vasta ekan kisan aika-ajot ajettu mutta jos/kun Mersun kehitys jatkuu kauden aikana samaan malliin kuin aikaisemminkin niin kaudesta uhkaa taas kerran tulla liiankin tylsä. Toivottavasti Ferrari löytää kisaan lisävauhtia että saadaan kunnon kamppailut aikaiseksi, Verstappen Red Bullilla siihen tuskin ihan pystyy.

Kimillä on tiukkaa huomenna kisassa tuoda auto ehjänä ekoista mutkista ulos, sen verran trafiikkia tuolla keskikastissa. Kimihän ei koskaan ole ollut mikään loistava aika-ajokuski ja kisoissa aina parempi joten toivotaan että pääsee ihan tosissaan ajamaan eikä matka katkea heti. Toisaalta Kimin on kyllä löydettävä tälle kaudelle kovempi lataus nimenomaan aika-ajoihin kun Alfalla ei muuten Q3 pääse jos ei homma sillä osa-alueella rokkaa just eikä melkein.
 
Häntäpäässä Robert Kubican suoritus oli hälyttävän huono. Aika-ajoissa hän vaurioitti autoaan pienellä seinäraapaisulla ja sama tapahtui myös harjoituksissa, kun hän varikolle tullessaan törmäsi ratavalliin. Oliko kyse kisakylmyydestä vuosien jälkeen vai onko hänen ajokykynsä todella näin huono vammautuneen kätensä kanssa?

Onko Kubica muuten tällä kertaa ns. maksukuski, onko siellä jotkut polakkien rahat taustalla?
 
Huh, neljä jaksoa ny kattonu tuota Netflixin dokkaria, on kyllä helvetin hyvä sarja. :kippis:
Toivottavasti jatkoa tulee, esim. Mersun Toto Wolffhan kieltäytyi tuohon osallistumisesta mutta myönti nähtyään sarjan että se olikin parempi ja erilainen kuin luuli.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 618
Viestejä
4 972 398
Jäsenet
79 815
Uusin jäsen
torniainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom