F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä ei ollut aiempaa tietoa Hulkin ja Magnussenin keskinäisestä kärhämästä. Hyvää taustatietoa kauden alla ja asetti heti jotkut kommenteista uuteen valoon.

Se mistä en pitänyt oli tuo pomppiminen kisoissa edes takas. Välillä oltiin kauden päätöskisassa ja hetken päästä pompattiin sitten taas takaisin keskelle kautta. Tietysti jaksoissa keskityttiin aina johonkin tiettyyn henkilöön tai tiimiin, mutta silti.
 
Tuli kanssa katsottua viikonloppuna tuo Netflixin dokkari kokonaan läpi. Ihan asiallista settiä.

Edit: Laitetaan nyt Spoilerin taakse hyvin ylätason kommentteja jos joku ei halua sitäkään vähää tietää ennen sarjan katsomista:

Yksittäisenä asiana vahvimmin jäi mieleen Abiteboulin ja Hornerin välinen kitka sekä siihen liittyvä Rellun moottorijupakka.

Henkilökohtaisesti olisin toivonut enemmän erilaista teknistä inside juttua mutta tuskinpa tallit hirveästi noita haluaa tällaisen dokumentinkaan kautta paljastaa vaikka julkiseen levitykseen materiaali päätyikin vasta kauden jälkeen. Pientä miinusta tulee paikoitellen ylidramatisoidusta tuotannosta mutta kokonaisuutena erittäin vahvasti positiivinen kokonaisuus ja toivotaan tosiaan että tästä kaudesta saataisiin aikanaan jotain vastaavaa

Itsellä ei ollut aiempaa tietoa Hulkin ja Magnussenin keskinäisestä kärhämästä. Hyvää taustatietoa kauden alla ja asetti heti jotkut kommenteista uuteen valoon.

Se mistä en pitänyt oli tuo pomppiminen kisoissa edes takas. Välillä oltiin kauden päätöskisassa ja hetken päästä pompattiin sitten taas takaisin keskelle kautta. Tietysti jaksoissa keskityttiin aina johonkin tiettyyn henkilöön tai tiimiin, mutta silti.

En ole vielä katsonut kokonaan mutta jos joku tuossa häiritsee niin ainakin nuo äänitehosteet. Joka kolarissa samoja äänitehosteita lisätty. Ei pysty ymmärtämään miksei dokumentissa voisi käyttää vain ja ainoastaa oikeita ääniä.
 
En ole vielä katsonut kokonaan mutta jos joku tuossa häiritsee niin ainakin nuo äänitehosteet. Joka kolarissa samoja äänitehosteita lisätty. Ei pysty ymmärtämään miksei dokumentissa voisi käyttää vain ja ainoastaa oikeita ääniä.
Lisää dramaattisuutta, tehokeino.
 
Gallup!

Oikea kisakuva vai konsolipeli?
Vettel-Verstappen-s.jpg
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
Todellakin suosittelen tuon dokkarin katsomaan. Erittäin koskettava myös monella tapaa.
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
Itse katsoisin toisessa järjestyksessä, eli ensin Williams ja sitten tuo sarja. Tuo vähän perspektiiviä Williamsin (pieneen) osuuteen sarjassa kun on tuo Williams-dokkari alla.
 
Saa hetken odottaa sitä päivää kun Bottaksen nimi laitetaan Räikkösestä kertovan jutun otsikkoon ja kuten tuossa ilman mitään yhteyttä hakemaan enemmän klikkauksia. :D

Kyllähän hänestä seuratuin formulakuski tulee heti kun Kimi lopettaa. :rolleyes:
 
Meinaat, että Patrick Head ei voisi tuoda tasonparannusta?

joo, kysyin sulta, ku se sun mielestä oli hyvä uutinen. Et vastannut, miksi? Miksi vastasit kysymyksellä? Williamsin ongelma on takuulla muualla kuin eläköisen konsultin puutteessa. Mut mitäpä tuo tiimi olisi viime vuosina oikein tehnyt..
 
Joku voisi olla sitä mieltä että Clairen sivuun siirto pelastaisi tallin. Saas nähdä kuinka kauan tuo nainen saa häärätä tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan joku bongannut mihin cmoreen on F2 ja F3 jemmattu, kun ei näytä löytyvän samasta paikasta kuin viime kaudella?
 
Onkohan joku bongannut mihin cmoreen on F2 ja F3 jemmattu, kun ei näytä löytyvän samasta paikasta kuin viime kaudella?



edit: Jaa se oliki formula 1 esport, ei formula 1 :D
edit2: ja näemmä väärä topic myös..

Näyttökuva 2019-3-30 kello 12.54.55.png Näyttökuva 2019-3-30 kello 12.46.32.png
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tuolla virallisella F1 sovelluksella saa ratakartan esille.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Mersu johtaa 39 pisteellä kahden kisan jälkeen.

Tylsä kausi tiedossa, jos Ferrarilla ei saada hommia kuosiin. Vauhtia pitäisi saada uhraamatta luotettavuutta ja Vettelkin saisi pikkuhiljaa jättää taakseen nuo spinnailunsa.
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy? Mutta nämä kaksi kisaa on jo osoittanut, että nyt on säännöissä tehty jotain oikein. Nyt pystyy autot roikkumaan toistensa kontissa vaikka kuinka monta kierrosta putkeen. :tup:
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy?
Tallimestaruus voi olla jo aika done deal, varsinkin jos ferrarilla pahempia luotettavuusongelmia, mutta kuskimestaruus nyt on erittäin mielenkiintoinen tälle kaudelle.
 
Tallimestaruus voi olla jo aika done deal, varsinkin jos ferrarilla pahempia luotettavuusongelmia, mutta kuskimestaruus nyt on erittäin mielenkiintoinen tälle kaudelle.

Ferrari oli kuitenkin kiistatta viikonlopun nopein auto, niin en ehkä sanoisi "done deal" kun kautta jäljellä 19 kisaa. Toki italialaiset ja luotettavuus/taktiikat on match made in heaven...mutta kyllä tässä nyt sopivasti haiskahtaa siltä että jokainen viikonloppu ainakin alkukaudesta on hyvin omaleimainen.
 
Kiinassa Ferkun koneisiin ruuvataan Australian asetukset takaisin, että kestää maaliin saakka.
 
Kiinassa on ihanan pitkät suorat.. Jos Ferrarin palikat pysyy kasassa, niin en uskoisi että mersuilla tulee olemaan mahdollisuuksia.

Mielenkiintoista viimekisassa oli miten noi renkaat vaikuttaa kierrosnopeuteen. Hämiksen kierrosajat pehmeämmällä seoksella keskellä kisaa oli kyllä huomattava pettymys.
 
Ferrari oli kuitenkin kiistatta viikonlopun nopein auto, niin en ehkä sanoisi "done deal" kun kautta jäljellä 19 kisaa. Toki italialaiset ja luotettavuus/taktiikat on match made in heaven...mutta kyllä tässä nyt sopivasti haiskahtaa siltä että jokainen viikonloppu ainakin alkukaudesta on hyvin omaleimainen.
Oli toki ja kärjistettynä se olikin sanottu. Mutta vaatii parannuksia tuohon voimayksikön luotettavuuteen. Hirveänä auta olla nopein jos koneet paukkuu. Kiinassa varmaan on taas säädetty tehoja alemmas ettei tule samanlaista farssia.
 
Kiinassa Ferkun koneisiin ruuvataan Australian asetukset takaisin, että kestää maaliin saakka.
Kestihän ne nytkin. Ei se asetuksista ollut kiinni, että LeClercille tuli vika. Paska säkä on sitä itseään, niin kuin kaikilla muillakin kuskeilla.
 
Kestihän ne nytkin. Ei se asetuksista ollut kiinni, että LeClercille tuli vika. Paska säkä on sitä itseään, niin kuin kaikilla muillakin kuskeilla.
Niin, jos ajatellaan, että pystyi ajamaan maaliin ja semmosen 160hv tasotusta ei tunnu missään.

Lähinnä meinasin sitä, että olisiko koko paketti voinut säilyä toimivana loppuun asti, jos ei oltaisi menty niin lujaa kuin koko viikonlopun ajan mentiin? Vai oliko oikeasti kyse vain huonosta tuurista, että "kers" menetettiin?
 
Niin, jos ajatellaan, että pystyi ajamaan maaliin ja semmosen 160hv tasotusta ei tunnu missään.
Ei se ihan niin paljon ollut, koska syy oli toinen kuin oletettiin:

"Ongelmaksi epäiltiin aluksi lämpöenergiaa keräävän MGU-H:ta, mutta Ferrarin tarkastettua auton viaksi paljastuikin hajonnut polttomoottorin sylinteri.

– Yksi sylintereistä ei toiminut kunnolla."
Syy selvisi: Tähän ongelmaan Ferrarin ja Charles Leclercin voitto kariutui | SuomiF1

Ja: "Tulemme käyttämään moottoria seuraavana viikonloppuna Kiinassa harjoituksissa, jotta voimme testata sen toimivuutta ja suorituskykyä, tallipomo Mattia Binotto kertoi Autosportille kisan jälkeen."

Aika turhaa alkaa repimään ennusteita suuntaan tai toiseen kahden ekan kisan jälkeen, ja niistäkin vain toinen oli varsinaisella kisaradalla. Kyllä tästä vielä kausi aikaan saadaan. Vastahan tätä käynnistellään. :tup:
 
Mikä kisa se oli vuosia sitten missä Lewis lähti paalulta ja ekan mutkan jälkeen oikaisi nurmikon yli kakkosmutkan ohi, saaden huomattavasti lisää etumatkaa seuraaviin? Jatkoi vaan kisaa kaasu pohjassa eikä sitä oikaisua otettu edes tutkittavaksi, saati sitten että olisi jotain rangaistusta saanut. Brittiselostajatkin olivat ihan hiljaa. Kisaa ei ollut ajettu puolta kierrostakaan ja Lewis oli kaukana karussa muilta :D

Sen nähtyäni tajusin että F1 ei ole urheilulaji vaan show.
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy? Mutta nämä kaksi kisaa on jo osoittanut, että nyt on säännöissä tehty jotain oikein. Nyt pystyy autot roikkumaan toistensa kontissa vaikka kuinka monta kierrosta putkeen. :tup:
Katotaan nyt useampi kisa, vielä ei voi sanoa että uudet säännöt toimii joka radalla. Muistaakseni Bahrainissa on ollut aina tiukkoja kisoja ja kisaamista / ohittelua.

Hamilton sai taas tuurivoiton. Jotenkin tuntuu että todella harvoin hänen kohdallaan sattuu huono tuuri.
 
Vähän offtopic, mutta taisi olla Meksikon kisa 2016.


Jännää miten olin kokonaan unohtanut tuon, vaikka nyt kun tuon katsoo niin sehän on ihan ilmiselvää että jos siellä on ollut jokin tuomaristo niin se on lahjottu. Ehkä nämä tuntui jotenkin normaalimmalta silloin? Vaikea uskoa että menisi nykyään läpi.
 
Mietin tässä, että nyt Kimi Räikkösen ja Alfa Romeon tilanne MM-sarjassa on nyt suunnilleen niin hyvä kuin se teoriassa voi olla, koska edellä on liian kovia talleja ja kuskeja ohitettaviksi. Veikkaan, että Räikkösen sijoitus MM-sarjassa tippuu vielä, mutta toivottavasti ei kovin paljon. Potentiaalisia haastajia kyllä löytyy: Magnussen, Sainz, Gasly, Norris.
 
Kimin osalta MM sarjan sija 7 on ehkä sellainen mahdollisesti otettavissa oleva, jos Alfalla on hyvä kehityskaari auton kanssa. Kyllä tuo RB on sen verran parempi kuin Alfa niin ihme on jos ei RB:n kakkosauto eli Gasly nouse Kimin ohi. Toki tuolla Renaultilla, Haasilla ja McLarenilla kaikki kuskit on sellaisia, joiden kanssa saa ihan tosissaan vääntää. Paha sanoa itse autojen paremmuusjärjestyksestä mutta en usko Alfan olevan parempi kuin tuon kolmikon autot, enemmän tuo on hyvin pärjääminen on varmasti ollut Kimin ajotaitoa ja muiden epäonnea. Valmistajien sarjassa tuo koko mainittu tallikolmikko tulee melkein väkisinkin kauden pituudella ohi, mikäli Giovinazzi jatkaa kahden ensimmäisen kisan mukaisia otteita.
 
Seuraaavat päivitykset ratkaisevat paljon. Keskikastissa omaan silmään Rellu,Haas ja Lareni ovat kaikki hieman Alfaa edellä ainakin aika-ajo vauhdissa. Muiden epäonni on se mikä on Kimille pisteitä tuonut noin paljon. Taitaa Barcelonaan tulla ekat isommat päivitykset ja niistä riippuu paljon kesän kisat ja siitä miten taulukko alkaa muotoutumaan. Sekin pitää huomioida että Ferrarin koneongelmat heijastuvat suoraan myös alfaan, sitä ei tiedetä millaisilla modeilla alfa on ajanut kun mahdolliset ongelmat ovat varmaan olleet myös heidän tiedossa.
Kimin vauhti oli tosin hyvä pehmeillä kummeilla, medikoilla sitten selkeästi vaisumpi, toki kun yksi harjoitus jäi kokonaan välistä ja juuri noita renkaita ei päästy kisavedoilla testaamaan, niin se sellittää varmasti suurelta osin tämän.
Mutta hyvä että alfa on onnistunut maksimoimaan muiden epäonnen, se on hyvin tärkeää tallisijoitusta ajatellen.
Giovinazzi on ollut pettymys, toivottavasti vauhti paranee selkeästi.
 
enemmän tuo on hyvin pärjääminen on varmasti ollut Kimin ajotaitoa ja muiden epäonnea. Valmistajien sarjassa tuo koko mainittu tallikolmikko tulee melkein väkisinkin kauden pituudella ohi, mikäli Giovinazzi jatkaa kahden ensimmäisen kisan mukaisia otteita.
Ja varmaankin tarkoitit tuolla Giovinazzin otteilla sitä, että on kakkoskuski. Muilla keskikastin tiimeillä ei mielestäni ole noin selviä ykkös- ja kakkoskuskeja, kuin alfalla. Heti jo Melbournessa nähtiin kun Giovinazzi oli tulppana Kimin perässä, ja samat kakkoskuskin elkeet oli myös viime viikonloppuna.
 
Kyllä siitä tulpan osasta pääsee kun ajaa hyvät aika-ajot. Jos Giovinazzi on vaikka 8:na ja kimi 11:sta kun ekat varikkopysähdykset osuu, niin varmasti Giovinazzi otetaan ensin tupaan.
Jos lähtee jostain 15 paikkeilta ja saumat pisteille on hyvin pienet, niin tietysti pelataan sen pussiin jolla on hyvät mahkut tuoda pisteitä.
Tallille on Parempi sija 16 ja 7 kuin sijat esim. sijat 10 ja 11.
 
Olihan tuo Giovinazzi ihan käsittämätön valinta, ei ole toistaiseksi vakuuttanu. Olisivat vaan pitäneet Wehrleinin tallissa..
 
Kimihän on molemmissa aika-ajoissa ollut erittäin lähellä jäädä Q3:een. Ei nyt ehkä tartte "tuurista" puhua, mutta kyllä tulee myös niitä viikonloppuna jolloin lähdetään kisaan ruudusta 16 ja Kimin starteilla pistesaumoja ei kyllä oikeastaan ole (ellei satu olemaan joku ihan härö kisa).
 
Ja varmaankin tarkoitit tuolla Giovinazzin otteilla sitä, että on kakkoskuski. Muilla keskikastin tiimeillä ei mielestäni ole noin selviä ykkös- ja kakkoskuskeja, kuin alfalla. Heti jo Melbournessa nähtiin kun Giovinazzi oli tulppana Kimin perässä, ja samat kakkoskuskin elkeet oli myös viime viikonloppuna.

Tarkoitin ihan suoraan sitä, että on hidas. Ja osittain jo sen seurauksenakin on kakkoskuskina. Alfan kannalta on yksinkertaisesti tehokkaampaa pisteissä nostaa Kimin sijaa Giovinazzin kustannuksella, kun tämä yltää parhaimmillaankin korkeintaan top10 paikalle josta saa vain yhden pinnan. Sen sijaan esim. Kimin nostaminen 9. -> 8. tuo jo esimerkiksi kaksi pistettä. Eihän nyt esimerkiksi Giovinazzin aika-ajosuorituksien osalta voi mitenkään vedota kakkoskuskin rooliin. Räikkönen ei ole ollut pitkään aikaan erityisen kova aika-ajokuski (pl. kausi 2018 oli semi-positiivinen) ja silti voittaa ihan käsittämättömin eroin tuon Giovinazzin aika-ajoissa.

Totta, mut Sauber halusi Räikkösen ja Ferrari halusi Giovinazzin.

Ja tätä tahtia Ferrari haluaa nuoren Schumacherin Giovinazzin tilalle kaudelle 2020.
 
Räikkönen ei ole ollut pitkään aikaan erityisen kova aika-ajokuski (pl. kausi 2018 oli semi-positiivinen) ja silti voittaa ihan käsittämättömin eroin tuon Giovinazzin aika-ajoissa.

No ei nyt ihan noinkaan, mut Räikkönen on ollut juuri sen verran nopea, että on kakkos-/kolmos-osioon selvinnyt. Erot on pieniä.

edit: ja "todellista" aika-ajovertailua ei ole vielä saatu, kun ei molemmat ole olleet kakkososiossa.. kolmosesta puhumattakaan. edit2: muisti petti.
 
Viimeksi muokattu:
No ei nyt ihan noinkaan, mut Räikkönen on ollut juuri sen verran nopea, että on kakkososioon selvinnyt. Erot on pieniä.

edit: ja "todellista" aika-ajovertailua ei ole vielä saatu, kun ei molemmat ole olleet kakkososiossa.. kolmosesta puhumattakaan.

No tarkoitin enemmän niitä lopullisia lähtösijoituksia kuin itse aikaeroa. Vaikka tietysti tuo on hieman kiero tapa verrata mutta toisaalta se on sen kisan ja siihen saatavan taktiikan kannalta se ainoa merkityksellinen asia. Onhan Kimillä ollut toki tuuriakin noissa aika-ajoissa. Ja olihan Giovinazzi Australiassa Q2:ssa, joten molemmat on kyllä kakkososiossa kertaalleen samanaikaisesti päässeet. Mutta ei tuota Giovinazzin tilannetta ollenkaan helpota se, että Kimi on "jatkuvasti" Q3:ssa ja Giovinazzi itse pääsee korkeintaan Q2:seen.

Muutenkin tuo nyt on aika tyly tosiasia, että loppupäässä pisteiden kannalta voi olla helpostikin kannattavaa uhrata toisen auton kisa. Yksi 8. sija (4 pistettä) on tallille pisteitse parempi kuin sijat 9. & 10. (3 pistettä).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 786
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom