F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä kisa se oli vuosia sitten missä Lewis lähti paalulta ja ekan mutkan jälkeen oikaisi nurmikon yli kakkosmutkan ohi, saaden huomattavasti lisää etumatkaa seuraaviin? Jatkoi vaan kisaa kaasu pohjassa eikä sitä oikaisua otettu edes tutkittavaksi, saati sitten että olisi jotain rangaistusta saanut. Brittiselostajatkin olivat ihan hiljaa. Kisaa ei ollut ajettu puolta kierrostakaan ja Lewis oli kaukana karussa muilta :D

Sen nähtyäni tajusin että F1 ei ole urheilulaji vaan show.
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy? Mutta nämä kaksi kisaa on jo osoittanut, että nyt on säännöissä tehty jotain oikein. Nyt pystyy autot roikkumaan toistensa kontissa vaikka kuinka monta kierrosta putkeen. :tup:
Katotaan nyt useampi kisa, vielä ei voi sanoa että uudet säännöt toimii joka radalla. Muistaakseni Bahrainissa on ollut aina tiukkoja kisoja ja kisaamista / ohittelua.

Hamilton sai taas tuurivoiton. Jotenkin tuntuu että todella harvoin hänen kohdallaan sattuu huono tuuri.
 
Vähän offtopic, mutta taisi olla Meksikon kisa 2016.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Jännää miten olin kokonaan unohtanut tuon, vaikka nyt kun tuon katsoo niin sehän on ihan ilmiselvää että jos siellä on ollut jokin tuomaristo niin se on lahjottu. Ehkä nämä tuntui jotenkin normaalimmalta silloin? Vaikea uskoa että menisi nykyään läpi.
 
Mietin tässä, että nyt Kimi Räikkösen ja Alfa Romeon tilanne MM-sarjassa on nyt suunnilleen niin hyvä kuin se teoriassa voi olla, koska edellä on liian kovia talleja ja kuskeja ohitettaviksi. Veikkaan, että Räikkösen sijoitus MM-sarjassa tippuu vielä, mutta toivottavasti ei kovin paljon. Potentiaalisia haastajia kyllä löytyy: Magnussen, Sainz, Gasly, Norris.
 
Kimin osalta MM sarjan sija 7 on ehkä sellainen mahdollisesti otettavissa oleva, jos Alfalla on hyvä kehityskaari auton kanssa. Kyllä tuo RB on sen verran parempi kuin Alfa niin ihme on jos ei RB:n kakkosauto eli Gasly nouse Kimin ohi. Toki tuolla Renaultilla, Haasilla ja McLarenilla kaikki kuskit on sellaisia, joiden kanssa saa ihan tosissaan vääntää. Paha sanoa itse autojen paremmuusjärjestyksestä mutta en usko Alfan olevan parempi kuin tuon kolmikon autot, enemmän tuo on hyvin pärjääminen on varmasti ollut Kimin ajotaitoa ja muiden epäonnea. Valmistajien sarjassa tuo koko mainittu tallikolmikko tulee melkein väkisinkin kauden pituudella ohi, mikäli Giovinazzi jatkaa kahden ensimmäisen kisan mukaisia otteita.
 
enemmän tuo on hyvin pärjääminen on varmasti ollut Kimin ajotaitoa ja muiden epäonnea. Valmistajien sarjassa tuo koko mainittu tallikolmikko tulee melkein väkisinkin kauden pituudella ohi, mikäli Giovinazzi jatkaa kahden ensimmäisen kisan mukaisia otteita.
Ja varmaankin tarkoitit tuolla Giovinazzin otteilla sitä, että on kakkoskuski. Muilla keskikastin tiimeillä ei mielestäni ole noin selviä ykkös- ja kakkoskuskeja, kuin alfalla. Heti jo Melbournessa nähtiin kun Giovinazzi oli tulppana Kimin perässä, ja samat kakkoskuskin elkeet oli myös viime viikonloppuna.
 
Olihan tuo Giovinazzi ihan käsittämätön valinta, ei ole toistaiseksi vakuuttanu. Olisivat vaan pitäneet Wehrleinin tallissa..
 
Kimihän on molemmissa aika-ajoissa ollut erittäin lähellä jäädä Q3:een. Ei nyt ehkä tartte "tuurista" puhua, mutta kyllä tulee myös niitä viikonloppuna jolloin lähdetään kisaan ruudusta 16 ja Kimin starteilla pistesaumoja ei kyllä oikeastaan ole (ellei satu olemaan joku ihan härö kisa).
 
Ja varmaankin tarkoitit tuolla Giovinazzin otteilla sitä, että on kakkoskuski. Muilla keskikastin tiimeillä ei mielestäni ole noin selviä ykkös- ja kakkoskuskeja, kuin alfalla. Heti jo Melbournessa nähtiin kun Giovinazzi oli tulppana Kimin perässä, ja samat kakkoskuskin elkeet oli myös viime viikonloppuna.

Tarkoitin ihan suoraan sitä, että on hidas. Ja osittain jo sen seurauksenakin on kakkoskuskina. Alfan kannalta on yksinkertaisesti tehokkaampaa pisteissä nostaa Kimin sijaa Giovinazzin kustannuksella, kun tämä yltää parhaimmillaankin korkeintaan top10 paikalle josta saa vain yhden pinnan. Sen sijaan esim. Kimin nostaminen 9. -> 8. tuo jo esimerkiksi kaksi pistettä. Eihän nyt esimerkiksi Giovinazzin aika-ajosuorituksien osalta voi mitenkään vedota kakkoskuskin rooliin. Räikkönen ei ole ollut pitkään aikaan erityisen kova aika-ajokuski (pl. kausi 2018 oli semi-positiivinen) ja silti voittaa ihan käsittämättömin eroin tuon Giovinazzin aika-ajoissa.

Totta, mut Sauber halusi Räikkösen ja Ferrari halusi Giovinazzin.

Ja tätä tahtia Ferrari haluaa nuoren Schumacherin Giovinazzin tilalle kaudelle 2020.
 
Räikkönen ei ole ollut pitkään aikaan erityisen kova aika-ajokuski (pl. kausi 2018 oli semi-positiivinen) ja silti voittaa ihan käsittämättömin eroin tuon Giovinazzin aika-ajoissa.

No ei nyt ihan noinkaan, mut Räikkönen on ollut juuri sen verran nopea, että on kakkos-/kolmos-osioon selvinnyt. Erot on pieniä.

edit: ja "todellista" aika-ajovertailua ei ole vielä saatu, kun ei molemmat ole olleet kakkososiossa.. kolmosesta puhumattakaan. edit2: muisti petti.
 
Viimeksi muokattu:
No ei nyt ihan noinkaan, mut Räikkönen on ollut juuri sen verran nopea, että on kakkososioon selvinnyt. Erot on pieniä.

edit: ja "todellista" aika-ajovertailua ei ole vielä saatu, kun ei molemmat ole olleet kakkososiossa.. kolmosesta puhumattakaan.

No tarkoitin enemmän niitä lopullisia lähtösijoituksia kuin itse aikaeroa. Vaikka tietysti tuo on hieman kiero tapa verrata mutta toisaalta se on sen kisan ja siihen saatavan taktiikan kannalta se ainoa merkityksellinen asia. Onhan Kimillä ollut toki tuuriakin noissa aika-ajoissa. Ja olihan Giovinazzi Australiassa Q2:ssa, joten molemmat on kyllä kakkososiossa kertaalleen samanaikaisesti päässeet. Mutta ei tuota Giovinazzin tilannetta ollenkaan helpota se, että Kimi on "jatkuvasti" Q3:ssa ja Giovinazzi itse pääsee korkeintaan Q2:seen.

Muutenkin tuo nyt on aika tyly tosiasia, että loppupäässä pisteiden kannalta voi olla helpostikin kannattavaa uhrata toisen auton kisa. Yksi 8. sija (4 pistettä) on tallille pisteitse parempi kuin sijat 9. & 10. (3 pistettä).
 
Viimeksi muokattu:
Ja varmaankin tarkoitit tuolla Giovinazzin otteilla sitä, että on kakkoskuski. Muilla keskikastin tiimeillä ei mielestäni ole noin selviä ykkös- ja kakkoskuskeja, kuin alfalla. Heti jo Melbournessa nähtiin kun Giovinazzi oli tulppana Kimin perässä, ja samat kakkoskuskin elkeet oli myös viime viikonloppuna.
Gio tippuu ekassa osiossa aika-ajosta, Kimi menee viimeiseen. Tarvi hirveänä erikseen jakaa kumpi on ykkös ja kumpi kakkoskuski.
 
On tämä uusi teema vaan kova.. :drool:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Ihan näin aiheen vierestä; mitä helvetin hyötyä tosta kapellimestarista on kun kaikki kuitenkin tuijottaa vaan omia nuottejaan? :think:
 
Gio tippuu ekassa osiossa aika-ajosta, Kimi menee viimeiseen. Tarvi hirveänä erikseen jakaa kumpi on ykkös ja kumpi kakkoskuski.
Minulle tämä on ollut pieni yllätys, sillä muistelin Giovinazzin olleen melko hyvä nimenomaan aika-ajoissa mutta tehneen paljon virheitä kisatilanteessa. Tarkoitan siis niitä kahta kisaa kaudella 2017, kun hän tuurasi muistaakseni Wehrleinia.

Ihan näin aiheen vierestä; mitä helvetin hyötyä tosta kapellimestarista on kun kaikki kuitenkin tuijottaa vaan omia nuottejaan? :think:
Kapellimestari tekee työnsä harjoitteluvaiheessa, kun yleisö ei ole paikalla, joten sitten kun orkesteri esiintyy maksavalle yleisölle, niin kapellimestarinkin annetaan paistatella parrasvaloissa.
 
Kapellimestari tekee työnsä harjoitteluvaiheessa, kun yleisö ei ole paikalla, joten sitten kun orkesteri esiintyy maksavalle yleisölle, niin kapellimestarinkin annetaan paistatella parrasvaloissa.

No ei nyt iha noinkaan mustavalkoista. Kapellimestari on yleisönki apuväline, osa esitystä. Sen lisäksi, että antaa muusikoille informaatiota.
 
Minulle tämä on ollut pieni yllätys, sillä muistelin Giovinazzin olleen melko hyvä nimenomaan aika-ajoissa mutta tehneen paljon virheitä kisatilanteessa. Tarkoitan siis niitä kahta kisaa kaudella 2017, kun hän tuurasi muistaakseni Wehrleinia.
Otanta on vielä pieni ja kausi ihan alussa, joten katsotaan nyt mihin Giovinazzi vielä pystyy. Toisaalta nyt on aiempaa kovempi mittari, kun tallikaverina on Kimin kaltainen kokenut ja nopea kuski.

Vaikea on sanoa, että saako Kimi nyt Alfasta irti tavallaan hieman ylimääräistä omien taitojensa vuoksi, vai jääkö Giovinazzi nyt oman tekemisensä vuoksi näin pahasti varjoon. Mielenkiinnolla seuraan tätäkin tulevissa kisoissa. Toivottavasti Giovinazzi tuosta piristyy, koska toivon myös Alfalle tallina menestystä ja Kimillä on kova homma kannatella tallia yksinään pistetilastoissa.
 
Näinköhän Gio ajelee koko kautta jos suoritukset jatkuu samanlaisina. Mick voi vaihtua tilalle nopeallakin aikataululla, joskin epärealisitinen skenaario. Todennäköisemmin Gaslyn ajopaikka alkaa Barcelonaan mennessä olemaan vaakalaudalla jos taaperrus jatkuu samana, eli Toro Rossolta voidaan herkästi ottaa korvaajaa. Vrt. case Kvyat.
 
Viimeksi muokattu:
Näinköhän Gio ajelee koko kautta jos suoritukset jatkuu samanlaisina. Mick voi vaihtua tilalle nopeallakin aikataululla, joskin epärealisitinen skenaario. Todennäköisemmin Gaslyn ajopaikka alkaa Barcelonaan mennessä olemaan vaakalaudalla jos taaperrus jatkuu samana, eli Toro Rossolta voidaan herkästi ottaa korvaajaa. Vrt. case Kvyat.

Onhan siellä muuan Ericsson kärkkymässä paikkaa kanssa.
 
Eikä Oconkaan ole pois suljettu vaikka virallisesti onkin mersun miehiä
Kyllä se taitaa aika pitkälti olla suljettu pois. Hyvin vaikea on kuvitella, että Oconia väkisin sinne kaivettaisiin, jos nyt olisi Ericsson käytettävissä ja pikkuschumi viimeistään tämän kauden jälkeen myös. Jos ei olisi muita vaihtoehtoja, niin ehkä sitten Oconin perään voitaisiin lähteä, mutta nyt kyllä ei.
 
Ei tule Mick Schumacher ajamaan kilpaa tällä kaudella F1-sarjassa kuin siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että hän varmistaisi F2-mestaruuden ennen kauden päätöskisaa ja voisi siksi ottaa F1-komennuksenkin vastaan. Mutta silloinkin Giovinazzin pitäisi flopata niin pahasti, että hänet haluttaisiin syrjäyttää ennenaikaisesti. Ferrari on kuitenkin organisaationa hyvin solidaarinen kuljettajiaan kohtaan eikä nöyryyttäisi heitä sillä tavalla. (Se Luca Badoerin sekoilu kaudella 2009 oli aivan omaa luokkaansa ja siksi hänen hyllyttämisensä oli myös tarpeellinen toimenpide.)
 
Siellä on Maranellossa keksitty taas uusi syy Leclercin hyytyneeseen menoon. Tällä kertaa syynä olisi sytyksen ohjausyksikkö...

Onhan siellä muuan Ericsson kärkkymässä paikkaa kanssa.

Jos meinaat Marcusta niin kaveria ajaa täysillä Indycareja.
 
Viimeksi muokattu:
Ironista sinänsä että juuri Hulkenberg valittaa ajamisen olevan liian helppoa, 9 kautta ykkösissä eikä vielä edes ainuttakaan podiumia.. :vihellys:
 
Ironista sinänsä että juuri Hulkenberg valittaa ajamisen olevan liian helppoa, 9 kautta ykkösissä eikä vielä edes ainuttakaan podiumia.. :vihellys:
Kuivalla kelillä hyödynnetään vain auton ominaisuuksia ja sateen sattuessa alkaa kuskikin erottua enemmän. Ei Lance Stroll ole parempi kuski, vaikka on korokkeelle eksynyt, säkää vaatii ellei ole juuri sopivassa tallissa.
 
Kaikkien pitäisi keskeyttää että Force Indialla pääsisi podiumille.
Sergio Pérez on ottanut Force Indialla podiumit melkein joka kaudella 2014-2018. Vain kaudella 2017 se jäi saavuttamatta mutta 2016 hän ottikin niitä kaksi.

Force India on itse asiassa ainoa talli, joka viime kaudella ylsi palkintosijoille kolmen kärjen ulkopuolelta. Kaudella 2017 siihen pystyi vain Williams ja kaudella 2016 sekä Williams että Force India. Kaudella 2016 jälleen Williams ja Force India. Kaudella 2015 Williams, FI sekä Lotus...

Kai tämäkin kertoo kolmen kärjen karkaavan muilta, kun palkintosijat yhä useammin miehitetään vain Mersun, Red Bullin ja Ferrarin autoilla. Tosin ei sekään ole sattumaa, että kaikki podiumin ottaneet pikkutallit ovat käyttäneet Mersun koneita.
 
Meinaat @Nelfor että Kimikään ei koskaan ole voittanut Lotuksella koska tallia ei enää ole?

Rellu on rakennettu Lotuksen raunioille ja samaa kuraa kuin Force India.
:facepalm: Automerkin tehdastalli. Varmaankin heti ferrarin ja mersun jälkeen suurin budjetti. Force india (nykyinen racing point) on taas aina ollut pikkutalli, tehtaasta lähtien. Täysin eri kastissa lotuksen/rellun kanssa. Ota nyt edes asioista selvää ennenkuin lauot näitä järjettömyyksiä.
 
:facepalm: Automerkin tehdastalli. Varmaankin heti ferrarin ja mersun jälkeen suurin budjetti. Force india (nykyinen racing point) on taas aina ollut pikkutalli, tehtaasta lähtien. Täysin eri kastissa lotuksen/rellun kanssa. Ota nyt edes asioista selvää ennenkuin lauot näitä järjettömyyksiä.

Alunperin totesin että Hulkin aikana Force Indialla ei ajeltu palkintopalleilla edes tuurilla. Tämän jälkeen jotkut alkoi jauhamaan että Force India ei ole enää Force India tai Renault on tehdas talli.

Tsekkaa nyt omat faktat mille pohjalle Renault on rakennettu. Faktat historiasta kertoo että voittavilla talleilla menee monta kautta rämpiessä kunnes heillä on voittava auto. Mercedes 4. kautta, Red Bull 3 kautta jne. Rellulla on nyt menossa 4. kausi ja Hulk on ajanut heillä nämä rämpimis kaudet.
 
Alunperin totesin että Hulkin aikana Force Indialla ei ajeltu palkintopalleilla edes tuurilla. Tämän jälkeen jotkut alkoi jauhamaan että Force India ei ole enää Force India tai Renault on tehdas talli.
Ahaa, tämähän oli täysin selvää alkuperäisen viestisi perusteella, se kun ei ollut yhtään tulkinnanvarainen :vihellys:

Tsekkaa nyt omat faktat mille pohjalle Renault on rakennettu. Faktat historiasta kertoo että voittavilla talleilla menee monta kautta rämpiessä kunnes heillä on voittava auto. Mercedes 4. kautta, Red Bull 3 kautta jne. Rellulla on nyt menossa 4. kausi ja Hulk on ajanut heillä nämä rämpimis kaudet.
Se että tallin johto/henkilökunta on osaamatonta, on täysin eri asia kuin se että rellulla ei olisi resursseja tehdä voittavaa autoa, niinkuin force indian/racing pointin tapauksessa on. Renault nimenomaan tuli sillä mielellä takaisin että pystyy olemaan kärkitalli.
 
Alunperin totesin että Hulkin aikana Force Indialla ei ajeltu palkintopalleilla edes tuurilla. Tämän jälkeen jotkut alkoi jauhamaan että Force India ei ole enää Force India tai Renault on tehdas talli.

Tsekkaa nyt omat faktat mille pohjalle Renault on rakennettu. Faktat historiasta kertoo että voittavilla talleilla menee monta kautta rämpiessä kunnes heillä on voittava auto. Mercedes 4. kautta, Red Bull 3 kautta jne. Rellulla on nyt menossa 4. kausi ja Hulk on ajanut heillä nämä rämpimis kaudet.
Ihanko nyt tosissasi väität, että tästä lauseesta olisi pitänyt päätellä sinun tarkoittaneen Hulkin menneitä aikoja Force Indialla? "Kaikkien pitäisi keskeyttää että Force Indialla pääsisi podiumille."

Jos olisit edes kirjoittanut menneessä aikamuodossa, niin ehkäpä sen yhteyden olisi tuosta voinut löytää, mutta kun et näin tehnyt, niin aika turha on tulla itkemään siitä, että jotkut huomauttavat jostain viestiisi liittyen.

Ja jos omaat hieman luetun ymmärtämistä, niin huomaisit ehkä, että ei kenelläkään ole tässä ketjussa ollut epäselvyyttä siitä, mistä lähtökohdista Renaultin nykytalli on rakennettu. Siitä täällä lienee suurin osa samaa mieltä, että ei Hulkilla ole ollut kärkipään autoa allaan missään vaiheessa uransa aikana.
 
Huomautus (Täysin turha offtopic)
Offtopic:
Termit "luetun ymmärtäminen" ja "ihanko tosissasi" ovat meikäläiselle sellaisia punaisia flageja viestille, jota ei kannata lukea.
 
Asiaton käytös (Turhat henkilökohtaisuudet)
Offtopic:
Termit "luetun ymmärtäminen" ja "ihanko tosissasi" ovat meikäläiselle sellaisia punaisia flageja viestille, jota ei kannata lukea.
Aika herkkää touhua siellä suunnalla. Joku on ilmeisesti satuttanut aiemmin, kun tuollaisista asioista tulee punaisia flageja.

Noh, mutta mitäpä väliä tuolla on. En kyllä ymmärrä miksi tämä asia piti nostaa oikein esille asti - etenkin, kun viesti ei liittynyt sinuun millään tavalla. Erikoista touhua.

PS. Raportoin turhan offtopic-viestisi ja häpeän sitä, että alennuin lähes samalle tasolle vastaamalla tuohon. Pahoittelut omasta puolestani.
 
Alunperin totesin että Hulkin aikana Force Indialla ei ajeltu palkintopalleilla edes tuurilla.
Mutta silti tallikaveri ajoi... :rolleyes:

Tästä huolimatta kyllä ne Hulkin puuttuvat podiumit on ollut kalustosta kiinni, kuten lähes kaikilla muillakin joilla niitä ei ole. Erityisesti tässä hybridiajalla Mersu ja paikoin Ferrarikin ovat olleet niin ylivoimaisia, että ei F1-tasolla ole niin huonoja kuskeja etteikö jossain kohtaa kautta olisi podium napsahtanut.
 
Katsottuani tuon F1 dokkarin jossa Rellun Abiteboul oli helvetin ylimielinen Red Bullin moottoreista valittamisen suhteen, on kyllä pakko sanoa että Rellun pitää vetää nyt se pää pois omasta perseestä ja kohdata todellisuus. Molemmat autot jäi viime kisassa radan varteen samalla kierroksella, joten ei ole kyllä varaa paukutella henkseleitä tyyliin "me ollaan suuri autonvalmistaja".
Hornerin piikki Rellun suuntaan Bahrainin jälkeen osui ja upposi, nyt on Rellulla oikeasti kasvopesun paikka.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tämmönen tulee "livenä" :eek:

edit: JA SENNA HÄKKISESTÄ OHI :facepalm: Ei tuu Mikasta koskaan mestaria tolla ajolla.


:p

edit2: Loppu. Senna voitti.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko todeta että jos olisin ollut Bottaksen asemassa ekan kisan jälkeen, olisin pitänyt mölyt mahassani. Etenkin kun Valtteri oli kommenteissaan asiattoman rajamailla. Kisaahan ei voiteta ekassa mutkassa eikä myöskään maailmanmestaruutta ekassa kisassa.
Jos kävisi esim. niinkin ikävästi että Hamilton pyyhkisi Bottaksella lattiaa kaikissa niissä jäljellä olevissa osakilpailuissa joissa Hamiltonia ei tekniikka petä eikä kukaan klikkaa ulos radalta, Bottaksen uho muuttuisi monen mielestä lähinnä säälittäväksi todisteeksi siitä että virtsan nousunopeus kohti hattua voi joillain olla hämmästyttävän suuri.
Ainoa järkiperusteinen syy veikata Bottaksen olevan pisteissä tallikaveriaan edellä kauden lopussa on se että vedonlyöntikerroin sen skenaarion toteutuessa aivan varmasti on todella suuri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 117
Viestejä
4 922 970
Jäsenet
79 322
Uusin jäsen
vmk25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom