- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 484
Meinaat että Vale ja Kimi on lähellä toisiaan?
Ihan mahdollinen skenaario, esim. Vale ruudussa 5 ja Kimi ruudussa 6.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meinaat että Vale ja Kimi on lähellä toisiaan?
No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.Yksinkertaistat nyt liian ronskisti, sillä Brawn GP voitti kyllä kisoja loppukaudestakin mutta vain Barrichellon voimin. Buttonin ongelmat olivat ensisijaisesti pääkopassa. Tuolloin Vettel keskeytti viisi kilpailua Buttonin yhtä vastaan ja siihenpä se kaatuikin. Webberille pisteettömiä kisoja tuli peräti seitsemän, joista osa oli tosin taktisia mokia. Totta kai vahva alkukausi riittää silloin, kun vastustajat mokailevat läpi kauden. Button keräsi kuitenkin pisteitä yhtä vaille kaikista kilpailuista.
Kilpakausi on nykyaikana niin pitkä, että "huonon" alkukauden voi kääntää ympäri sitkeällä kehitystyöllä. Täydellistä romahdusta se ei kestä mutta jos ajatellaan kärkikolmikon olevan tälläkin kaudella koskematon, niin Mersulle riittäisi aloittaa kolmanneksi nopeimpana ja kehittyä siitä. Mutta ei sekään tietysti välttämättä riitä sitten, jos Vettel voittaa yksin ensimmäiset 6-7 kilpailua.
Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.Mitä tulee viime vuoden paaluun:
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Jäi vain 6 kymmenystä viime vuoden paalusta, eli se -1,5sek. alkaa joutaan romukoppaan, mitä saavatkaan aikaseen ko. kisaan mennessä?
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Tuukka Hyttinen
28.02.2019 19:47
© Kuva: Getty Images
Torstain nopein Barcelonan talvitesteissä oli Ferrarin tuore pilotti Charles Leclerc, joka ylsi parhaimmillaan yhden minuutin ja 16,231 sekunnin aikaan.
Monacolaiskuljettajan aika jäi vain kuusi kymmenystä Lewis Hamiltonin viime vuoden Espanjan GP:n paaluajasta.
Leclerc kellotti kierrosennätyksensä Pirellin pehmeimmällä C5-seoksella. Ferrari-pilotti joutui vielä keskeyttämään noin 20 minuuttia ennen testien päätöstä, mutta ehti ajaa päivän mittaan jopa 138 kierrosta.
Toiseksi nopeimpaan aikaan ylsi Toro Rosson uusi kuskilupaus Alexander Albon, joka täräytti tulostaululle yhden minuutin ja 16,882 sekunnin ajan C5-renkailla.
Päivän hurjimmasta ulosajosta vastasi Red Bullin Pierre Gasly, joka rysäytti autollaan ulos Barcelonan radan nopeassa Campsa-mutkassa.
Gaslyn RB15-kilpurin etu- ja takasiivet repeytyivät rikki onnettomuudessa. Gasly pääsi autosta omin voimin ulos.
Nuorukainen kävi tarkastuttamassa tilansa Barcelonan lääkintäpisteellä ja ilmoitti pian medialle olevansa kunnossa.
Kimi Räikkönen ei ajanut tänään lainkaan. Alfa Romeon autoa piiskasi ympäri Katalonian rataa italialaiskuski Antonio Giovinazzi.
Valtteri Bottas ja Hamilton keskittyivät Mercedeksen kanssa lähinnä pitkiin vetoihin ja W10-autonsa luotettavuuden testaamiseen. Bottakselle kertyi kierroksia jopa 96 kappaletta.
Hän varustautui suojalasein muttei muuten suojannut suutaan ja kasvojaan hiilikuitupölyltä, mikä on kerännyt jonkin verran hämmästelyä Räikkösen seuraajilta.
Mahtaako seuraajat olla tietoisia siitä että kuskit hengittelee hiilikuitupölyä joka kisassa muutenkin..
Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?Petaaminen uusille maksukanava-tilaajille on siis alkanut toden teolla.
Saattaahan tuon joku lajia seuraamaton uskoakin että "RÄIKKÖSEN ALFA ROMEO" vie Mersua kuin pässiä narussa..
Mietipä sitä vielä... poista adblocker käytöstä, niin valaistut? edit: ja samaa settiähän se on joka tuutista. Maikkarilla kaikki Leclerciin, ferrariin, alfaromeoon ja välillä Giovinazziin otsikoidaan Räikkösen nimeä käyttäen.Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?
Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.Toisaalla, jos aeron on ajateltu hidastavan ton verran, niin onko sit muualla (Voimayksiköt + tuo "tehokkaampi" DRS) tultu eteenpäin vai arvio ollut väärä?
Lainaus Ferrarin tallipäälliköltä on valeuutinen ja heti perään heität hatusta jotain skenaarioita joilla selität tätä "valeuutista". Hieno tarina.Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.
Uudet siivet ovat paljon suurempia kuin vanhat, joten yksinään se tuo lisää downforcea, kunhan auto vain ns. osaa käsitellä sen.
Tuohan vain sotii väittämääsi vastaan entistäkin kovemmin. Kaudella 2009 oli sekä vähemmän kisoja että pistejärjestelmä oli täysin erilainen. Nykyään voitosta saa enemmän pisteitä suhteessa jämäsijoihin mutta toisaalta pisteitä jaetaan myös useammalle kuljettajalle.No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.
1 Sebastian Vettel Ferrari 1m16.221s - 110
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m16.224s 0.003s 61
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m16.561s 0.340s 71
4 Nico Hulkenberg Renault 1m16.843s 0.622s 51
5 Daniil Kvyat Toro Rosso 1m16.898s 0.677s 131
6 Carlos Sainz McLaren 1m16.913s 0.692s 134
7 Romain Grosjean Haas 1m17.076s 0.855s 73
8 Daniel Ricciardo Renault 1m17.114s 0.893s 52
9 Kimi Raikkonen Alfa Romeo 1m17.239s 1.018s 132
10 Kevin Magnussen Haas 1m17.565s 1.344s 94
11 Max Verstappen Red Bull 1m17.709s 1.488s 29
12 Sergio Perez Racing Point 1m17.791s 1.570s 104
13 Robert Kubica Williams 1m18.993s 2.772s 90
Toisaalta lämpötilakin on varmaan +10c lisää kisa-aikana? Pitoa paljon enemmän.Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.
Näin taitaa käydä, viime kaudella Haasin Magnussen Singaporen GP:ssä oli ainut kärkikolmikkotallien ulkopuolelta joka onnistui nappaamaan nopeimman kierroksen nimiinsä.Pistemuutos tulossa, yksi piste nopeimmasta kierroksesta top-10 kuskille. Niin kuin F2-sarjassa. Jo tulevalle kaudelle
F1:n pisteuudistus läpi moottoriurheiluneuvostossa – todennäköisesti voimaan jo täksi kaudeksi | SuomiF1
Taitaa vain lisätä kärki-3 -tallien pistekeräilyä.
Mitenköhän tämä nyt sitten lisää jännitystäPistemuutos tulossa, yksi piste nopeimmasta kierroksesta top-10 kuskille. Niin kuin F2-sarjassa. Jo tulevalle kaudelle
F1:n pisteuudistus läpi moottoriurheiluneuvostossa – todennäköisesti voimaan jo täksi kaudeksi | SuomiF1
Taitaa vain lisätä kärki-3 -tallien pistekeräilyä.
Saa nähdä, tosiaan. Mutta se varikkokäynti helposti tiputtaa kärkikymmeniköstä, jos ei kuulu kärkikuusikkoon.Voihan tuo viimeisille kierroksille tuoda lisää mielenkiintoa, kun keskikastilaiset kurvaa varikolle hakemaan tuoret renkaat vielä yhtä nopeeta varten. Saa nähdä.
Miten? En vain pysty näkemään sitä, että heittopussitallin yksittäiset pisteet vaikuttaisivat millään tavalla kokonaiskilpailuun.Kyllä tuosta 1 pisteestä tulee taistelua, kuitenkin 21 pistettä otettavissa yhteensä.
Noilla nopeimmilla kierroksilla pystyy ratkaisemaan jopa mestaruuden.
No enpä tiedä. Aika-ajon palkinto se että lähdet ekana mikä jo itsessään antaa parhaimmat mahdollisuudet saada kisassa täydet pisteet.Aika-ajoissakin voisi jakaa 1:n pisteen, mutta ettei menisi liian helpoksi, se pitäisi saada ajamalla nopein aika kaikissa kolmessa osiossa.
Jaa että miten? Eivät kärkikuljettajat ala vetää 5-10 kierroksen stinttejä saadakseen yhden säälipisteen lisää, kun ajetaan voitosta tai podiumista ja kaikki ne pisteet joutuu laittamaan panokseksi. Määräävä tekijähän on lopulta se, että voiko renkaista enää saada viimeisillä kierroksilla sellaista suorituskykyä irti, että se riittäisi nopeimpaan kierrokseen. Jos joku on takana hakenut uudet renkaat, niin eipä silloin tarvitse edes kokeilla.Kyllähän tuo 1 piste nopeimmasta vähentää köröttelyä kärjessä, kun porukka paukuttaa lopussa aika-ajo kierroksia jotta sais sen 1 pisteen.
Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.Itse kyllä uskon, että kaikki tallit katsovat tarkkaan, josko voisivat napsia noita nopeimman kierroksen pisteitä. Aika monta kertaa mestaruus on voitettu yhden pisteen erolla. Uskon, että tämä voi lisätä varikkokäyntejä siten, että kun pohditaan, ajetaanko kisa yhdellä vai kahdella tai kahdella vai kolmella pysähdyksellä, niin valitaan herkemmin se useamman vaikkokäynnin vaihtoehto, jotta voidaan lopussa yrittää saada sitä nopeinta kierrosta.
En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.
Heh heh. Jos taktiikalla ei olisi mitään väliä, niin hajontaa olisi silloin paljon enemmän. "Jostain syystä" kärkitalleilla vallitsee kuitenkin aika usein yhtenevä näkemys siitä, mikä on optimaalinen taktiikka. Variaatiota tulee lähinnä silloin, kun toisen tallin kisavauhti on aika-ajoja parempaa ja takaa-ajoasemaa yritetään kääntää nopeammalla autolla. Niissäkin tapauksissa aika usein riittää undercut.En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt.
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt.
Neljää sekuntia ero näytti olevan suurimmaksi osaksi. Abu Dhabissa delta oli peräti kuusi sekuntia mutta selittynee osin sillä, että aurinko laskee kisan aikana ja siksi rata myös jäähtyy hieman loppua kohti, kun autot olisivat parhaimmillaan. Massiivinen delta-aika kertoo tosiaan hyvin siitä, miksi pisteen jakaminen nopeimmasta kierroksesta on kyseenalaista.Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.
Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.
Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.