F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Yksinkertaistat nyt liian ronskisti, sillä Brawn GP voitti kyllä kisoja loppukaudestakin mutta vain Barrichellon voimin. Buttonin ongelmat olivat ensisijaisesti pääkopassa. Tuolloin Vettel keskeytti viisi kilpailua Buttonin yhtä vastaan ja siihenpä se kaatuikin. Webberille pisteettömiä kisoja tuli peräti seitsemän, joista osa oli tosin taktisia mokia. Totta kai vahva alkukausi riittää silloin, kun vastustajat mokailevat läpi kauden. Button keräsi kuitenkin pisteitä yhtä vaille kaikista kilpailuista.

Kilpakausi on nykyaikana niin pitkä, että "huonon" alkukauden voi kääntää ympäri sitkeällä kehitystyöllä. Täydellistä romahdusta se ei kestä mutta jos ajatellaan kärkikolmikon olevan tälläkin kaudella koskematon, niin Mersulle riittäisi aloittaa kolmanneksi nopeimpana ja kehittyä siitä. Mutta ei sekään tietysti välttämättä riitä sitten, jos Vettel voittaa yksin ensimmäiset 6-7 kilpailua.
No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.
 
Mitä tulee viime vuoden paaluun:
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Jäi vain 6 kymmenystä viime vuoden paalusta, eli se -1,5sek. alkaa joutaan romukoppaan, mitä saavatkaan aikaseen ko. kisaan mennessä?

Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Tuukka Hyttinen
28.02.2019 19:47
getty_leclerccharlesbarcelona20190228-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Torstain nopein Barcelonan talvitesteissä oli Ferrarin tuore pilotti Charles Leclerc, joka ylsi parhaimmillaan yhden minuutin ja 16,231 sekunnin aikaan.

Monacolaiskuljettajan aika jäi vain kuusi kymmenystä Lewis Hamiltonin viime vuoden Espanjan GP:n paaluajasta.

Leclerc kellotti kierrosennätyksensä Pirellin pehmeimmällä C5-seoksella. Ferrari-pilotti joutui vielä keskeyttämään noin 20 minuuttia ennen testien päätöstä, mutta ehti ajaa päivän mittaan jopa 138 kierrosta.

Toiseksi nopeimpaan aikaan ylsi Toro Rosson uusi kuskilupaus Alexander Albon, joka täräytti tulostaululle yhden minuutin ja 16,882 sekunnin ajan C5-renkailla.

Päivän hurjimmasta ulosajosta vastasi Red Bullin Pierre Gasly, joka rysäytti autollaan ulos Barcelonan radan nopeassa Campsa-mutkassa.

Gaslyn RB15-kilpurin etu- ja takasiivet repeytyivät rikki onnettomuudessa. Gasly pääsi autosta omin voimin ulos.

Nuorukainen kävi tarkastuttamassa tilansa Barcelonan lääkintäpisteellä ja ilmoitti pian medialle olevansa kunnossa.

Kimi Räikkönen ei ajanut tänään lainkaan. Alfa Romeon autoa piiskasi ympäri Katalonian rataa italialaiskuski Antonio Giovinazzi.

Valtteri Bottas ja Hamilton keskittyivät Mercedeksen kanssa lähinnä pitkiin vetoihin ja W10-autonsa luotettavuuden testaamiseen. Bottakselle kertyi kierroksia jopa 96 kappaletta.
 
Mitä tulee viime vuoden paaluun:
Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Jäi vain 6 kymmenystä viime vuoden paalusta, eli se -1,5sek. alkaa joutaan romukoppaan, mitä saavatkaan aikaseen ko. kisaan mennessä?

Charles Leclerc lähenteli Hamiltonin paaluaikaa F1-testeissä – Red Bull -kuski kolaroi autonsa
Tuukka Hyttinen
28.02.2019 19:47
getty_leclerccharlesbarcelona20190228-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Torstain nopein Barcelonan talvitesteissä oli Ferrarin tuore pilotti Charles Leclerc, joka ylsi parhaimmillaan yhden minuutin ja 16,231 sekunnin aikaan.

Monacolaiskuljettajan aika jäi vain kuusi kymmenystä Lewis Hamiltonin viime vuoden Espanjan GP:n paaluajasta.

Leclerc kellotti kierrosennätyksensä Pirellin pehmeimmällä C5-seoksella. Ferrari-pilotti joutui vielä keskeyttämään noin 20 minuuttia ennen testien päätöstä, mutta ehti ajaa päivän mittaan jopa 138 kierrosta.

Toiseksi nopeimpaan aikaan ylsi Toro Rosson uusi kuskilupaus Alexander Albon, joka täräytti tulostaululle yhden minuutin ja 16,882 sekunnin ajan C5-renkailla.

Päivän hurjimmasta ulosajosta vastasi Red Bullin Pierre Gasly, joka rysäytti autollaan ulos Barcelonan radan nopeassa Campsa-mutkassa.

Gaslyn RB15-kilpurin etu- ja takasiivet repeytyivät rikki onnettomuudessa. Gasly pääsi autosta omin voimin ulos.

Nuorukainen kävi tarkastuttamassa tilansa Barcelonan lääkintäpisteellä ja ilmoitti pian medialle olevansa kunnossa.

Kimi Räikkönen ei ajanut tänään lainkaan. Alfa Romeon autoa piiskasi ympäri Katalonian rataa italialaiskuski Antonio Giovinazzi.

Valtteri Bottas ja Hamilton keskittyivät Mercedeksen kanssa lähinnä pitkiin vetoihin ja W10-autonsa luotettavuuden testaamiseen. Bottakselle kertyi kierroksia jopa 96 kappaletta.
Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalla, jos aeron on ajateltu hidastavan ton verran, niin onko sit muualla (Voimayksiköt + tuo "tehokkaampi" DRS) tultu eteenpäin vai arvio ollut väärä?

Itse en usko, että voimayksiköstä puristetaan edes hieman enemmän avautuvan takasiiven avulla 1,5 sekuntia kovempaa yhtäkkiä*. Voimayksiköt on kuitenkin käytännössä vain seuraava versio edellisen kauden viimeisimmistä.

*siis jos oletetaan uusien aerojen hidastavan 1,5 sekkaa, mut näytettäis jo olevan viime vuoden vauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:

Seuraavaksi hioo vähän koria jne.. "KIMI TUUNASI ALFA-ROMEOTAAN NOPEAMMAKSI, KATSO VIDEO" olis ollut parempi otsikko. Melkein sama silti. Iltiksellä nyt ote lipeämässä.

Mitähän Kimi tuossa niinkuin vakavasti ottaen tekee? Seku vain tahto tylsyyksissään itse hioa möykkyä pois ja tehdä hassun instapäivityksen siitä? Kohta se ukko siirtyy kovempiin huumeisiin ja alkaa twiittaileenki.
 
Viimeksi muokattu:
Hän varustautui suojalasein muttei muuten suojannut suutaan ja kasvojaan hiilikuitupölyltä, mikä on kerännyt jonkin verran hämmästelyä Räikkösen seuraajilta.

Mahtaako seuraajat olla tietoisia siitä että kuskit hengittelee hiilikuitupölyä joka kisassa muutenkin.. :D
 
Mahtaako seuraajat olla tietoisia siitä että kuskit hengittelee hiilikuitupölyä joka kisassa muutenkin.. :D

Oli niin tai näin, niin silti ihan validi pointti tuo hengityssuojaimen käyttö. Toki nyt jos kerran tolleen vähän rapsuttelee, nii enemmän paskaa sitä tuolla ulkona hengittelee, varsinkin näin kevään lähestyessä. Ei tee hiilikuitupölyn hengittämisestä silti yhtää vähemmän haitallista :)
 
Petaaminen uusille maksukanava-tilaajille on siis alkanut toden teolla.
Saattaahan tuon joku lajia seuraamaton uskoakin että "RÄIKKÖSEN ALFA ROMEO" vie Mersua kuin pässiä narussa.. :dead:
Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?
:speak:
 
Miten Iltasanomat hyötyy siitä jos hehkutuksellaan saa lisää tilaajia Maikkarin kanavapaketille?
Mietipä sitä vielä... poista adblocker käytöstä, niin valaistut? :D edit: ja samaa settiähän se on joka tuutista. Maikkarilla kaikki Leclerciin, ferrariin, alfaromeoon ja välillä Giovinazziin otsikoidaan Räikkösen nimeä käyttäen.

Lisäksi Vettel saattaa olla Räikkösen ex-tallikaveri tai muuta vastaavaa. Sit toisaalla otsikoidaan Kim Kardashian tai Kim Jong Ung "Kimi´nä"... :darra:

Minttu Räikkönen uutisoidaan yleensä omana nimellään, koska kantaa nimeä Räikkönen nykyään. Muuten olis Kimin/Räikkösen vaimo.

Enivei. Vittu mitä paskaa otsikointi voi olla. Tämä sen takia, ku bisnes pyörii klikeissä ja vierailijoissa.

edit: Sori offtopic jauhaminen. Ei kuulu tähän ketjuun. Eikä lainaus eikä sen lainaama. Eikä varmaan tännekkään: F1-lähetykset
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalla, jos aeron on ajateltu hidastavan ton verran, niin onko sit muualla (Voimayksiköt + tuo "tehokkaampi" DRS) tultu eteenpäin vai arvio ollut väärä?
Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.

Uudet siivet ovat paljon suurempia kuin vanhat, joten yksinään se tuo lisää downforcea, kunhan auto vain ns. osaa käsitellä sen.
 
Ei ole ollut mitään arvioita, on ollut vain valeuutisia. "Puolitoista sekuntia hitaampi" tarkoitti sitä aikaa, kun inssit vaihtoivat vanhoista autoista siivekkeet uusiin ja testasivat suorituskykyä tuulitunnelissa. On täysin selvää, että kun autoihin laitetaan täysin erilaiset siivet, joille autoa ei ole suunniteltukaan, niin tulos on worst case scenario, josta parantaminen on triviaalia.

Uudet siivet ovat paljon suurempia kuin vanhat, joten yksinään se tuo lisää downforcea, kunhan auto vain ns. osaa käsitellä sen.
Lainaus Ferrarin tallipäälliköltä on valeuutinen ja heti perään heität hatusta jotain skenaarioita joilla selität tätä "valeuutista". Hieno tarina. :D
 
No vähän yksinkertaistat asioita itsekkin. Noista loppukauden kisoista Barrichello voitti kaksi, joista toisessa Button oli toinen ja kisoja oli kaksi(21vs19)vähemmän kuin viime vuonna. Braw tallin voiton avain oli tupladiffuusori.
Tuohan vain sotii väittämääsi vastaan entistäkin kovemmin. Kaudella 2009 oli sekä vähemmän kisoja että pistejärjestelmä oli täysin erilainen. Nykyään voitosta saa enemmän pisteitä suhteessa jämäsijoihin mutta toisaalta pisteitä jaetaan myös useammalle kuljettajalle.

Eilen ajettiin testien viimeinen päivä ja siten Mersukin alkoi jo ottaa tehoja ulos autosta. Hamilton 0,003 s Vetteliä hitaampi Bottasin jäädessä perinteiset +0,3 s Hamiltoniin. Kyllä nuo kuulostavat jo sellaisilta aika-ajoyrityksiltä vaikka tankissa on edelleen reilusti bensaa. En millään usko Toro Rosson yltävän 0,7 s:n päähän kärkitalleista Melbournessa.

Koodi:
1 Sebastian Vettel      Ferrari         1m16.221s -             110
2 Lewis Hamilton        Mercedes        1m16.224s 0.003s        61
3 Valtteri Bottas       Mercedes        1m16.561s 0.340s        71
4 Nico Hulkenberg       Renault         1m16.843s 0.622s        51
5 Daniil Kvyat          Toro Rosso      1m16.898s 0.677s        131
6 Carlos Sainz          McLaren         1m16.913s 0.692s        134
7 Romain Grosjean       Haas            1m17.076s 0.855s        73
8 Daniel Ricciardo      Renault         1m17.114s 0.893s        52
9 Kimi Raikkonen        Alfa Romeo      1m17.239s 1.018s        132
10 Kevin Magnussen      Haas            1m17.565s 1.344s        94
11 Max Verstappen       Red Bull        1m17.709s 1.488s        29
12 Sergio Perez         Racing Point    1m17.791s 1.570s        104
13 Robert Kubica        Williams        1m18.993s 2.772s        90
 
Viimeksi muokattu:
Se paalu oli 1:16,173 ja se ajettiin supersofteilla, ei siis läheskään yhtä pehmeillä renkailla! Tällä kaudella takasiipi aukee myös enemmän. Viime kauden paalu olisi varmaan ollu 1-1,5s nopeampi noilla höysteillä. Toimittajan matiikka on hieman ruosteessa, kun aika on lähes sama. Vastaako C5 viime kauden hyperiä vai vielä pehmeämpää? Sitten vielä soppaa sekoittaa, että mitkä mahtaa olla kisaviikonlopun renkaat, vertaile siinä sitten.
Toisaalta lämpötilakin on varmaan +10c lisää kisa-aikana? Pitoa paljon enemmän.
 
Monoa perseeseen ja kilometritehtaalle! Vähän jo etukäteen harmittaa kubican puolesta tuleva kausi..
 
Onko tälle foorumille kukaan tehnyt liigaa tuonne F1 Fantasy peliin? Vois olla mukava kisata kauden edetessä, juuri kun tiimitkin tuli tehtyä.
 
Pistemuutos tulossa, yksi piste nopeimmasta kierroksesta top-10 kuskille. Niin kuin F2-sarjassa. Jo tulevalle kaudelle

F1:n pisteuudistus läpi moottoriurheiluneuvostossa – todennäköisesti voimaan jo täksi kaudeksi | SuomiF1

Taitaa vain lisätä kärki-3 -tallien pistekeräilyä.
Näin taitaa käydä, viime kaudella Haasin Magnussen Singaporen GP:ssä oli ainut kärkikolmikkotallien ulkopuolelta joka onnistui nappaamaan nopeimman kierroksen nimiinsä.
 
Voihan tuo viimeisille kierroksille tuoda lisää mielenkiintoa, kun keskikastilaiset kurvaa varikolle hakemaan tuoret renkaat vielä yhtä nopeeta varten. Saa nähdä.
 
Kyllähän tuo 1 piste nopeimmasta vähentää köröttelyä kärjessä, kun porukka paukuttaa lopussa aika-ajo kierroksia jotta sais sen 1 pisteen.
 
Mielestäni ei tule vaikuttamaan kärkeen mitenkään kun voitosta saa 25 pistettä kuitenkin.
 
Tai sitten siellä on se joku 2018 alkukauden RB tyylinen talli, joka on selkeästi hitaampi kuin Ferrari+Mersu mutta selkeästi nopeampi kuin muut. Ferrari ja Mersu kituuttelevat loppuun renkaiden säästelyllä kisatakseen voitoista ja RB:n kuskit käyvät hakemassa tokavikalla kiekalla rauhassa tuoreet nakit napaten tuon pisteen.
 
Voihan tuo viimeisille kierroksille tuoda lisää mielenkiintoa, kun keskikastilaiset kurvaa varikolle hakemaan tuoret renkaat vielä yhtä nopeeta varten. Saa nähdä.
Saa nähdä, tosiaan. Mutta se varikkokäynti helposti tiputtaa kärkikymmeniköstä, jos ei kuulu kärkikuusikkoon.
 
Kyllä tuosta 1 pisteestä tulee taistelua, kuitenkin 21 pistettä otettavissa yhteensä.

Noilla nopeimmilla kierroksilla pystyy ratkaisemaan jopa mestaruuden.
 
Aika-ajoissakin voisi jakaa 1:n pisteen, mutta ettei menisi liian helpoksi, se pitäisi saada ajamalla nopein aika kaikissa kolmessa osiossa.
 
Kyllä tuosta 1 pisteestä tulee taistelua, kuitenkin 21 pistettä otettavissa yhteensä.

Noilla nopeimmilla kierroksilla pystyy ratkaisemaan jopa mestaruuden.
Miten? En vain pysty näkemään sitä, että heittopussitallin yksittäiset pisteet vaikuttaisivat millään tavalla kokonaiskilpailuun.
 
Täytyis olla 5 pistettä vaikka niin alkais kärkitallitkin tosissaan yrittämään
 
Aika-ajoissakin voisi jakaa 1:n pisteen, mutta ettei menisi liian helpoksi, se pitäisi saada ajamalla nopein aika kaikissa kolmessa osiossa.
No enpä tiedä. Aika-ajon palkinto se että lähdet ekana mikä jo itsessään antaa parhaimmat mahdollisuudet saada kisassa täydet pisteet.
 
Se aika-ajopiste tarvis melkein jakaa 2. osiosta, niin vois saada jotain hämmennystä aikaan, kun joku kärkikuski voisi käyttää ylimääräiset renkaat metsästäessään sitä. Muuten en oikein näe tuossa ideaa.

Tuosta nopein kierros -pisteestä oon kans vähän skeptinen. Jos olis vaikka 2 autoa karussa muilta, niin se kärjessä oleva ei voi tulla ekana sisään. Kakkonen voisi luovuttaa voittotaistelun vähän ennen maalia ja vaihtaa renkaat. Kärjestä tuohon ei oikein voi vastata, koska joutuu tulemaan sisään vasta seuraavalta kierrokselta, mikä antaa mahdollisuuden undercuttiin.

Tuo on vähän kuin rallin power stage. Niistäkin pisteistä ajaa tosissaan yleensä vain ne kärkitallien kuskit, jotka on sössineet kisansa jo aiemmin. Podium-kuskit ei ota enää riskiä.
 
Kyllähän tuo 1 piste nopeimmasta vähentää köröttelyä kärjessä, kun porukka paukuttaa lopussa aika-ajo kierroksia jotta sais sen 1 pisteen.
Jaa että miten? Eivät kärkikuljettajat ala vetää 5-10 kierroksen stinttejä saadakseen yhden säälipisteen lisää, kun ajetaan voitosta tai podiumista ja kaikki ne pisteet joutuu laittamaan panokseksi. Määräävä tekijähän on lopulta se, että voiko renkaista enää saada viimeisillä kierroksilla sellaista suorituskykyä irti, että se riittäisi nopeimpaan kierrokseen. Jos joku on takana hakenut uudet renkaat, niin eipä silloin tarvitse edes kokeilla.

Mielestäni uudistus jää ns. tuulipukujen halvaksi huviksi. Siis niiden sunnuntaikatsojien, jotka innostuvat siitä ajatuksesta, että joku sijalla seitsemän kurvaileva Grosjean saattaa ajaa nopeimman kierroksen, huh huh!

Kärkitalleille koittanee jossain välissä sellainen tilanne, että ero taakse päin on niin suuri, että paperilla olisi mahdollista tehdä ylimääräinen stoppi ja säilyttää oma sijoitus.

Se voi olla joko kärkisija suurella marginaalilla tai esimerkiksi niin päin, että kakkosena ajava kuljettaja on vaikkapa viiden sekunnin päässä johtajasta mutta 25 sekuntia kolmannen edellä. Ja jossain välissä tulee käymään niin, että se ylimääräinen stoppi meneekin vituiksi ja sitten palstoilla nauretaan, miten tyhmästi tuli yhden pisteen takia meneteltyä.
 
Itse kyllä uskon, että kaikki tallit katsovat tarkkaan, josko voisivat napsia noita nopeimman kierroksen pisteitä. Aika monta kertaa mestaruus on voitettu yhden pisteen erolla. Uskon, että tämä voi lisätä varikkokäyntejä siten, että kun pohditaan, ajetaanko kisa yhdellä vai kahdella tai kahdella vai kolmella pysähdyksellä, niin valitaan herkemmin se useamman vaikkokäynnin vaihtoehto, jotta voidaan lopussa yrittää saada sitä nopeinta kierrosta. Tosin aika nopeasti varmaan tiimit keksivät optimaaliset strategiat ja sitten riskinotto vähenee.

Näköjään 50-luvun formuloissa on myös saanut pisteen nopeimmasta kierroksesta. Silloin asialla oli suurempi merkitys, koska voitosta sai vain 8 pistettä.
 
Itse kyllä uskon, että kaikki tallit katsovat tarkkaan, josko voisivat napsia noita nopeimman kierroksen pisteitä. Aika monta kertaa mestaruus on voitettu yhden pisteen erolla. Uskon, että tämä voi lisätä varikkokäyntejä siten, että kun pohditaan, ajetaanko kisa yhdellä vai kahdella tai kahdella vai kolmella pysähdyksellä, niin valitaan herkemmin se useamman vaikkokäynnin vaihtoehto, jotta voidaan lopussa yrittää saada sitä nopeinta kierrosta.
Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.
 
Kukaanhan ei ala uhrata 25 pistettä sen takia, että saattaisi saada yhden lisäpisteen. Korkeintaan sitten kauden lopussa, kun niitä irtopinnoja aletaan oikeasti laskea. WRC-sarjassa viimeisellä etapilla jaetaan peräti ylimääräiset viisi pistettä mutta aika harvoin sitä etappia kisan voittaja vie, koska kukaan ei silläkään puolella tee tyhmiä vetoja.
En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.
 
Tuon ylimääräisen pisteen hakee aina "normaalikisassa" se joka on kisan lopulla kärkiporukan viimeinen. Paitsi tietysti jos ykkös/kakkoskuski on peräkkäin. Esimerkiksi Hamilton ja Bottas ajaa vaikka sijoilla 3 ja 4, ja Bottaksesta ero sijaan 5. on +20sek käy Hamilton hakemassa renkaat lisäpisteeseen ja Bottas päästää takaisin edelle. Tämä olettaen, että voimasuhteet pysyy viime kauden tapaisena ja miksi ei pysyisi. Testeissä näytti taas kolmen tallin olevan selvästi eri luokassa.

Minusta ihan yhdentekevää antaa piste nopeimmasta kierroksesta. Ehkä siitä saa jotain seurattavaa muuten tylsän kisan loppuhetkille.
 
En vertaisi ralliin, koska siellä ei ole kisoissa pakollisia renkaanvaihtoja. Se on selvä, että voittoa ei kannata riskeerata. F1-kisoissa kuitenkin ajetaan aika paljon säästellen nyt, joten renkaanvaihtojen optimointi siten, että voi ajaa loppupuolella yhden nopean kierroksen, ei ole mitään kovin suurta riskeerausta.
Heh heh. Jos taktiikalla ei olisi mitään väliä, niin hajontaa olisi silloin paljon enemmän. "Jostain syystä" kärkitalleilla vallitsee kuitenkin aika usein yhtenevä näkemys siitä, mikä on optimaalinen taktiikka. Variaatiota tulee lähinnä silloin, kun toisen tallin kisavauhti on aika-ajoja parempaa ja takaa-ajoasemaa yritetään kääntää nopeammalla autolla. Niissäkin tapauksissa aika usein riittää undercut.
 
Niin ja aika usein kärkiautoilla on lopussa jo renkaat niin kuluneet, että ei niillä hirveästi vedellä mitään aika-ajokierroksia. Tuon 1 pisteen tulee tasan tarkkaan nappaamaan se (nopein) auto, jolla on eteen liikaa gappia taistellakseen ratasijoituksesta mutta toisaalta taakse niin paljon, että voi tehdä sen ilmaisen varikkopysähdyksen napatakseen tuon yhden pojon. Hyvin vaikea nähdä kärkitiimejä tekemässä taktiikoita, jotka keskittyisivät voiton sijaan tuohon nopeimman kierroksen saamiseen. Isompi merkitys tuolla yhdellä pisteellä tulee varmaan olemaan nimenomaan niillä heikoimilla talleilla, kun käytännössä melkein millä vaan autolla voi ajaa kisan lopussa tuoreilla renkailla ja pienellä bensamäärällä nopeammin kuin ne sijoituksista taistelevat.

Katsellaan miten käy mutta itsekin uskon tuon johtavan siihen, että vain ne lopussa vapaassa raossa ajavat tulevat hakemaan tuoreet renkaat tuota varten.
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
 
Joo ei tuo oikein toimi nykysäännöillä, koska taktiikat. Tankkauksen kans vois toimia, kun ei tarvis täydessä lastissa lähteä kisaan.
 
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt. :)



Tämä oli kyl erinomaisen mukaansatempaava, traileri anto vähän väärän kuvan ylidramatisoinnillaan mutta sitä ei noin paljoa ollu itte sarjassa. Olis tuota mieluusti kattonu n. tuplasti enemmänkin koska nyt ku kymmenessä jaksossa käytiin läpitte 21 osakilpailua ja 8 tallia niin joutu paljon jättämään väliin, vaan olipa hiton hauska seurata Haasin seikkailuita (Steiner on kyllä hupaisan suorapuheinen ukkeli) ja Ricciardon ajatusmaailmaa. Ja tuo vahvisti käsitystä siitä että Ocon kärsi kyl oikeusmurhan ihan vaan siksi ettei kaverilla ollu massia tarjolla siinä missä Perezillä :|

Toivottavasti saavat nyt alkavalle kaudelle lisää resursseja, onhan tuo ny uhkapeliä ku joutuu arpomaan että minkä tiimin kulisseihin pistetään kuvausryhmä ennen kisaa. Sitä kun etukäteen ei tiedä mitä kannattaisi aina kulloinkin seurata. Ja tästähän uupui Ferrari ja Mercedes kokonaan, olishan sitä sinivalkoisin lasein halunnu kattoa Bottasta ja Räikköstäkin tässä.

Mutta semmonen 4/5 tälle sarjalle, meni sutjakkaan kyl kaikki 10 jaksoa
 
Laitetaas tää tänne.
Katsomisen arvonen dokkari sarja netflixissä jos ei ole nähnyt. :)



Puolessa välissä ollaan ja tämä toimisi vallan hyvin F1-sarjaa tukevana TV-sarjana, yksi jakso per osakilpailu joka esitettäisiin viikon sisällä edellisestä osakilpailusta.

Kaikki tallit & kuskit toki velvotettaisiin mukaan.

Mukavaa tätä on näinkin katsoa mutta ei enää vain kovin ajankohtaista.
 
Huvittavaa että kisan nopeimmasta saa pisteen koska ajat on 5-6sec hitaampia kuin aika-ajojen kierrokset.
Neljää sekuntia ero näytti olevan suurimmaksi osaksi. Abu Dhabissa delta oli peräti kuusi sekuntia mutta selittynee osin sillä, että aurinko laskee kisan aikana ja siksi rata myös jäähtyy hieman loppua kohti, kun autot olisivat parhaimmillaan. Massiivinen delta-aika kertoo tosiaan hyvin siitä, miksi pisteen jakaminen nopeimmasta kierroksesta on kyseenalaista.

Aika-ajossa nopeimman ja hitaimman auton ero on ehkä 1,5–2,0 sekunnin luokkaa eli kisassa jää sellaiset pari, kolme sekuntia gäppiä jopa sarjan hitaimmalle autolle puskea nopeinta kierrosta.

Tosin jos lisäpisteeseen ovat oikeutettuja vain kärkikymmenikön autot, niin aika harvoin pääsee tulemaan sitä tilannetta, että kuljettajalla olisi mahdollisuutta käydä tekemässä varikkostoppi vain lentävää kierrosta varten. Se tilaisuus aukenee useimmiten ns. A-sarjan viimeiselle kuljettajalle, jolla on eroa taaksepäin ainakin se puoli minuuttia.

Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

Oma arvaukseni on, että F1-sarjassa tulee käymään niin, että viimeisen varikkostopin jälkeen kuljettajat kiskaisevat yhden nopean kierroksen ja sen jälkeen körötellään kuten aina ennenkin. Viime kaudella kisan nopein kierros meni palkintosijoille ajaneelle kuljettajalle vain kymmenen kertaa, mikä kertoo siitä, että taktiikat todellakin optimoidaan raa'an nopeuden sijaan eri fokuksella, jos halutaan ajaa voitosta.

Edit: Katselin vielä kisa- ja aika-ajotuloksia kausilta 1998–99. Tuohon aikaan säännöt olivat paljon vapaammat eikä ollut mitään parc fermé -sääntöjä, vaan autot säädettiin erikseen aika-ajoja ja kisaa varten. Jopa moottori vaihdettiin aika-ajojen jälkeen eli tehoja saattoi ottaa irti ns. ihan vitusti. Tästä huolimatta ero paaluajan ja kisan nopeimman kierroksen välillä näytti olevan noin kahden sekunnin luokkaa – ja aika usein jopa alle puoltatoista sekuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Onko se sitten hyvää viihdettä, että joku Gasly kurvaa varikolle viisi kierrosta ennen maalia ajaakseen nopeimman kierroksen?

No keinotekoista viihdettähän esim. DRS:t on niin sinne sekaan vaan kun nyt kerta eivät parempaa kilvanajoa saa aikaiseksi. Eipä itseäni kauheasti miellytä tällaiset kikkailut mutta tavallaan rajan yli mentiin jo siinä kohtaa kun pistelasku muuttui 10-6-4:stä.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.
 
Formula E:n 2015-2016 kaudella nähtiin viimeisessä kisassa mielenkiintoinen taistelu. Kisan alussa mestaruudesta kamppailevat kuskit kolaroivat keskenään, ja ryhtyivät kisaamaan auton vaihdon jälkeen nopeimmasta kierroksesta. Nopeimman kierroksen ajanut veisi mestaruuden.

Tuossa vaan ei tainnut olla sääntöä, että pitäisi sijoittua kympin sakkiin, ja nopeimmasta kierroksesta sai 2 pistettä.

Oletus tosiaan on että kolmen kärkitallin kesken nämäkin pisteet jaetaan, kun pakan viimeinen ei enää saa edellä ajavaa kiinni.

Minimibensoilla kyttäämässä tyhjää rataa ja hakemassa lisää bensaa 2-3 kierroksen välein? Vai miten tää sitten meni ?:D
edit: eikun vittu, formula E...käykö ne varikolla pistorasialla hakemassa lisää sähköä, en minä tiedä :btooth:
edit2: ei saatana, ei kai se sähkö mitään paina...voisin editoida nämä pois mutta jätetään nyt tähän muidenkin iloksi :facepalm:
 
Silloin oli vielä kaksi autoa käytössä, eli kävivät hakemassa ehjän auton tilalle. En muista kävivätkö vielä uudemman kerran varikolla hakemassa parempia säätöjä. Youtubesta löytynee koostetta
 
Jep, suosittelen itekin tuota Netflixin dokkaria, erittäin hyvin tehty ja kameraryhmä on päästetty toisinaan aika herkullisiinkin tilanteisiin. Ekan jakson kattonu ja se pyöri Haasin ja Red Bullin ympärillä. Ilmeisesti näin menee koko kausi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 396
Viestejä
4 489 757
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom