F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Jotenkin tositoimissa ihan kohtuullisen näköinen o_O

Dz2jm6hXcAEO01m.jpg
 
Olisi kyllä kiva nähdä Ferrarin vuosi, mikään ei ilahduttaisi enempää kuin Hamiltonin ulina radiossa kun hommat ei menekään herran haluamalla tavalla. :cigar2:
Toisaalta jos Hamilton rupeaa hajoilemaan kun asiat eivät sujukaan kuin tanssi, niin se sataa Bottaksen laariin. :)
 
Jotenkin tämän kaiken sekamelskan keskellä mielenkiintoinen seurata myös Ricciardon kurvailua Rellulla ja miten
Ric vs. Rai päättyy kauden loputtua.

Koko Rellu on jäänyt unholaan Alfahypen jälkeen.
 
Williams näyttää Trackmania pelistä repäistyltä. Näinköhän saavat myös aikakierroksen aikaan tänään? Autosportkin tietää kenestä fanit tykkää. Kimillä mehustellaan liveseurannassa melkoisen paljon.
 
Hyvin on lähtenyt testit käyntiin kimillä, nyt jo 138 kierrosta täynnä, mikä on eniten koko porukasta.
Tässähän alkaa jos itsekkin vähän innostumaan, pystyykö Alfa tekemään kimin kanssa sama tempun kuin Lotus.

Säännöt on muuttunut ja jos siellä on jotain löydetty niin kaikki on mahdollista.
 
ToroRosso/Kvyat palautteli Alfaa maanpinalle vielä aivan testipäivä lopuksi, ajamalla nopeimman ajan samalla rengasseoksella kuin mitä Kimi veti. Mersu se vaan pokkana vetelee melkein 200 kierrosta per päivä noita 1:20 kierroksia.
 
No eiköhän se Kimin kausi taas oo perinteisesti perseestä, taas monia sunnuntai vitutuksia tiedossa jos vanhat merkit paikkaansa pitää
 
Päivä 3 olisi ajettu. Alla parhaat kierrokset ja kierrosmäärät.

Leaderboard

Session status:

DRIVER TEAM TIME
1 Kvyat
tororosso.png
Toro Rosso 1m17.704s
2 Raikkonen
alfaromeo.png
Alfa Romeo 1m17.762s
3 Ricciardo
renault.png
Renault 1m18.164s
4 Vettel
ferrari.png
Ferrari 1m18.350s
5 Verstappen
redbull.png
Red Bull 1m18.787s
6 Hulkenberg
renault.png
Renault 1m18.800s
7 Grosjean
haas.png
Haas 1m19.189s
8 Fittipaldi
haas.png
Haas 1m19.249s
9 Sainz
mclaren.png
McLaren 1m19.354s
10 Perez
racingpoint.png
Racing Point 1m20.102s
11 Bottas
mercedes.png
Mercedes 1m20.693s
12 Hamilton
mercedes.png
Mercedes 1m20.818s
13 Russell
williams.png
Williams 1m25.625s
Last updated: 18:55


Total laps:
Raikkonen - 138
Kvyat - 137
Vettel - 134
Verstappen - 104
Hamilton - 94
Sainz - 90
Bottas - 88
Ricciardo - 80
Grosjean - 69
Perez - 67
Hulkenberg - 63
Fittipaldi - 48
Russell - 23
 
ToroRosso/Kvyat palautteli Alfaa maanpinalle vielä aivan testipäivä lopuksi, ajamalla nopeimman ajan samalla rengasseoksella kuin mitä Kimi veti. Mersu se vaan pokkana vetelee melkein 200 kierrosta per päivä noita 1:20 kierroksia.
Mersulla on siellä kaksi autoa rataa kiertämässä. Mielenkiintoista etteivät tuon nopeampaan kierrosaikaan kyenneet.
 
Huvittavasti kaikki mesut listan lopussa. Vaikka Mersu itse kiersi rataa paljon asiakastallit ajoivat niin vähän että Ferrarin moottoreille tuli taas enemmän kierroksia.
 
Tallina Mese ajoi eniten kierroksia.
Hakevat nyt vain luotettavuutta, tasaisella mutta riittävän hyvällä kisanopeudella päästään monesti jo pitkälle, kyllä sen ruuvin voi vääntää kireälle myöhemminkin.
 
Tallina Mese ajoi eniten kierroksia.
Mersulla on siellä kaksi autoa rataa kiertämässä.
Hakevat nyt vain luotettavuutta, tasaisella mutta riittävän hyvällä kisanopeudella päästään monesti jo pitkälle, kyllä sen ruuvin voi vääntää kireälle myöhemminkin.
Tai sitten eivät uskalla kokeilla moottorin rajoja?

Eiköhän tuo järjestys selviä viikolla.
 
Viime vuonna mersu oli 7. nopein testeissä, 1.5 sekkaa nopeinta (ferrari) hitaampi.
Ei siinä mistään rajojen kokeilun uskalluksesta ole kyse vaan tietystä ohjelmasta mikä on hyväksi havaittu.
 
Viime vuonna mersu oli 7. nopein testeissä, 1.5 sekkaa nopeinta (ferrari) hitaampi.
Ei siinä mistään rajojen kokeilun uskalluksesta ole kyse vaan tietystä ohjelmasta mikä on hyväksi havaittu.

Valitettavasti olet luultavastikin oikeassa, mersu näyttää kyllä taas kaapin paikan, toisaalta itselleni on aivan sama kuka niitä kisoja oikein voittaa tai vie mestaruuden jos Kimi ei ole ykkönen. Röyhkeydestä ja puhtaasta nopeudesta voisi toivoa ehkä menestystä Verstappenille täällä olevien kiusaksi ;)
 
On varmaan jo vanha juttu, mutta olenko ainoa, joka olisi halunnut ehkä tämän värityksen Alfalle:

f28666fbc5bc964cc2322b13b7ba8fd2.jpg


Ei siinä että nykyinen olisi ruma.
 
Melko varmaa on kuitenkin jo se, että Kimi taistelee hyvistä pisteistä tällä kaudella, varmasti nähdään useasti kuuden sakissa. Podiumeista nyt ei kannata vielä puhua mitään, kolmas testipäivä.
Minä ne pitäisi hyvin varmana mitään muuta kuin sen, että neljä tehdastallia tulevat valtaamaan kärkikahdeksikon useimmissa kilpailuissa. Se jättää kaksi pistesijaa ja yhteensä kolme pistettä muille talleille taisteltavaksi.
 
Olisi kyllä kiva nähdä Ferrarin vuosi, mikään ei ilahduttaisi enempää kuin Hamiltonin ulina radiossa kun hommat ei menekään herran haluamalla tavalla. :cigar2:
Ei siinä, mies on kaikki mestaruutensa kyllä ansainnu ihan taitojensa puolesta, mutta että olisi taas jotain jännäämisen arvoista muutakin kuin että montako kisaa on kaudessa jäljellä kun Hamilton varmistaa mestaruutensa.. :dead:

Samaa mieltä... Olispa hauskuuskerrointa f1-kisojen seuraamiseen ku hami rämpis siel 5-6 sijoilla.. "Auto ei käänny, renkaat on paskat, tehoja puuttuu, auto ei pysähdy...." :rofl::rofl:


On varmaan jo vanha juttu, mutta olenko ainoa, joka olisi halunnut ehkä tämän värityksen Alfalle:

f28666fbc5bc964cc2322b13b7ba8fd2.jpg


Ei siinä että nykyinen olisi ruma.

Liian saman näköinen Ferrarin kanssa. Se testiväritys olis ollu kiva mattamustalla pohjalla viininpunaisia apiloita :p
Mutta nykyinen väritys sopii hyvin :happy:
 
Mä pidän siitä ferrarin mattaväristä komeen näkönen, sama kuin redbull myös mieleeni
 
Viime vuonna mersu oli 7. nopein testeissä, 1.5 sekkaa nopeinta (ferrari) hitaampi.

Ja kuinkas sitten kävikään.. :dead:
Juuri tuon takia en aio, eikä kenenkään muunkaan kannata vetää testeistä vielä mitään ennakko-odotuksia, katsellaan ne realiteetit sitten muutaman viikon päästä.
 
Pystyykö Kimin mestaruudesta vedota vain ulkomailla vai onko suomessa jotain vedon tarjoajaa tuohon?
 
Pystyykö Kimin mestaruudesta vedota vain ulkomailla vai onko suomessa jotain vedon tarjoajaa tuohon?
Eiköhän se veikkauksen palveluunkin tule, mutta paljon huonommalla kertoimella. Jos alfa riskiä aikoo kokeilla, melkein kannattaisi veikata Giovinazzia, koska kerroin olisi paljon parempi. :)
 
Eiköhän se veikkauksen palveluunkin tule, mutta paljon huonommalla kertoimella. Jos alfa riskiä aikoo kokeilla, melkein kannattaisi veikata Giovinazzia, koska kerroin olisi paljon parempi. :)

Eiköhn tämä vuosi ole Giovinazzilla ihan harjoittelua, tulee varmaan hyvi ja huonoja suorituksia. Ei ainakaan aikaisemmin ole vakuuttanut mitä sen pari ekrtaa sai sauberilla ajaa, toisen kerran niistä kivasti seinään.
 
Albon on näköjään päättänyt imitoida Kimiä oikein huolella.
1. päivä: Kimi ulos ekalla kierroksella
2. päivä: Albon ulos ekalla kierroksella
3. päivä: Kimi kärkeen ennen lounastaukoa
4. päivä: Albon kärkeen ennen lounastaukoa
 
Tänään on jotenkin tuntunut siltä että Ferrari ja Alfa ajelee yhteistä ohjelmaa. Jos näin on, niin Kimi Räikkösen vaimon lapsen isän tallin auto vaikuttaa n. puolta sekuntia Ferraria hitaammalta.

Very speculation, mutta tämmöinen mielipide on tässä päässyt muodostumaan.
 
Bottas meinaa kasvattaa roikottimia:
”Kivan kaverin” asenne historiaa? Valtteri Bottakselta tiukka uhkaus F1-kauden kynnyksellä – ”Olin liian mukava”
Mitenköhän mahtaa olla? Pari tilannetta radalla, joissa talli menettää pisteitä ja palaveri varikolla.
Sitten taas loppukauden kannatellaan aisaa...

”Kivan kaverin” asenne historiaa? Valtteri Bottakselta tiukka uhkaus F1-kauden kynnyksellä – ”Olin liian mukava”
Tuukka Hyttinen
21.02.2019 20:06
getty_bottasvaltteribarcelona20190220-696x464.jpg

© Kuva: Getty Images
Mercedeksen F1-tallin suomalaistähti Valtteri Bottas lupaa lähestyvänsä ensi kautta määrätietoisemmalla ja ärhäkämmällä asenteella.

Nastolasta autourheilun kovimmalle huipulle ponnistanut kilpa-ajaja on tottunut taistelemaan urakehityksensä eteen.

Vaikka Bottas joutuikin tyytymään viime vuonna ”tukikuskin” rooliin Lewis Hamiltonin mestaruuden varmistamiseksi, ei suomalainen aio alistua samaan asemaan enää toistamiseen.

– Uusi Valtteri. Tarvitsen uuden asenteen tänä vuonna saavuttaakseni tavoitteeni. Olin niin pettynyt ja turhautunut viime vuoden lopussa, että vannoin, ettei se voi toistua enää koskaan, F1-tähti latasi Auto Bildin haastattelussa.

Hyvänä joukkuepelaajana kunnostautunut Bottas aikoo panostaa jatkossa enemmän omaan ruutuunsa.

– Ehkä olin liian mukava ajoittain, kun mietin sitä jälkeenpäin. Olen aina ollut joukkuepelaaja, mutta olen tajunnut tässä lajissa kaikella olevan rajansa. On ajateltava myös itseään, Bottas pohti.

– Samalla voi silti olla joukkupelaaja, sillä saavuttaakseen parhaat tulokset tallin kanssa on oltava pitkällä tähtäimellä hyvissä väleissä. Minulla on kuitenkin vain yksi ura elämässäni, jos olen aina vain tukemassa hyökkäämättä itse, en saavuta koskaan tavoitteitani, Mercedes-pilotti linjasi.
 
No ei varmasti aja yhteistä ohjelmaa.

Jep, mutta jos olis yhteistoimintaa/tiedonjakoa, niin olisiko parempi ajaa samoja settejä per päivä vai poikkeavia :bored: Molemmissa varmaan puolensa. Ensimmäisessä voisi jotain vertailudataa saada eli laadukkampaa dataa, jälkimmäisessä voisi säästää aikaa testaamalla useampia asioita samaan aikaan.

Toki eri autoista kyse, mut seku ääneen mietin.
 
Moottorin suhteen on varmasti jotain tiedonjakoa ainakin suunnasta alfa suuntaan ferrari. Eli jos alfa huomaa jotain ongelmaa/mahdollista ongelmakohtaa se tietenkin informoi ferraria joka moottorit toimittaa.
Ja tietysti voidaan esim. pintapuolisesti keskustella esim. siitä miten eri rengasseokset kestävät jne. josta ei esim. mersun tai bullin kanssa keskustella ollenkaan, ellei ole selkeää ongelmaa renkaissa joka jollain tavoin
koskettaa kaikkia. Niinkuin muutamana vuotena on ollut.
Muuten ei kyllä varmasti ole mitään suurempaa yhteispeliä. Ei settejä voi verrata eri autoilla joissa aerodynaamiset ratkaisut poikkeavat jne.
 
Siis.. Totta munassa autojen välillä voidaan verrata miljoonaa eri parametria jos niin halutaan. Ja jos joidenkin tallien välillä siinä on järkeä niin juuri noiden.

Pistin vain merkille että ajoivat varsinkin puolen päivän jälkeen about saman pituisia settejä samoilla renkailla.
 
Voidaan tietysti verrata, mutta onko siitä hyötyä + tietenkin se, että jos itsellä on hihassa jotain joka datasta näkyy niin kannattaako sitä muille paljastaa.
Mitä esim. alfa tekee ferrarin rengas datalla ? Muuta kun saa hyötyä itselleen kun voi arvioida ferrarin rengas taktiikoita.

Pistin vain merkille että ajoivat varsinkin puolen päivän jälkeen about saman pituisia settejä samoilla renkailla.

Tottakai ne ajaa samankaltaisia testejä kun kisoissa on käytettävä tiettyjä renkaita ja takavuosilta on tiedossa mitkä ovat parhaat ja yleisimmät renkaat käytössä.
 
Voidaan tietysti verrata, mutta onko siitä hyötyä + tietenkin se, että jos itsellä on hihassa jotain joka datasta näkyy niin kannattaako sitä muille paljastaa.
Mitä esim. alfa tekee ferrarin rengas datalla ? Muuta kun saa hyötyä itselleen kun voi arvioida ferrarin rengas taktiikoita.

Tottakai ne ajaa samankaltaisia testejä kun kisoissa on käytettävä tiettyjä renkaita ja takavuosilta on tiedossa mitkä ovat parhaat ja yleisimmät renkaat käytössä.
Enempää on mahdotonta spekuloida datan käyttötarkoituksista.

Sanonpa vain ettei vastaavaa korrelaatiota osunut muina päivinä silmiin saati muiden tallien välillä. Se ei ole mikään tottakai, ja jos olisi niin enpä olisi tästä huomiosta mitään maininnut.
 
Enempää on mahdotonta spekuloida datan käyttötarkoituksista.

Sanonpa vain ettei vastaavaa korrelaatiota osunut muina päivinä silmiin saati muiden tallien välillä. Se ei ole mikään tottakai, ja jos olisi niin enpä olisi tästä huomiosta mitään maininnut.

Voi olla toki myös se, että halusit nähdä tuon korrelaation :) tai sit oli vain sattumaa. Kyseessä oli kuitenkin vain yksi päivä ja kaikki varmaan tekee samantyyppisiä päiviä ennemmin tai myöhemmin. Päiviä taas ei kovin montaa ole.

Ei varmaan montaa eri koulukuntaa ole testien läpiajamiseen. Sen verran on porukka mennyt ristiin rastiin ja oppinut toisilta jne..evoluutio ja parhaaksi todetut toimintamallit. Aikataulutus voi tietenkin olla omansa talleilla.

edit: tietty raha ja resurssit vaikuttaa myös siihen, että mihin pitää keskittyä, mitä tarvii testata ja kuinka paljon. Täydellisyyteen pyritään, mut helpot voitot eka :)
 
Viimeksi muokattu:
Testipäiviä on yhteensä kahdeksan ja talleja kymmenen, niin ei se ole ihme, jos joskus testiohjelmat vaikuttavat pinnallisesti tarkasteltuna samanlaisilta. Eri tallit vaan ottavat tehoja ulos eri tavoin. Ferrarilla ei ole mitään tarvetta näyttää vauhtiaan, mutta Sauber on ennenkin ajanut testikaudella kovia aikoja ja kauden avauskisassa ollut aivan hukassa, joskaan nyt Alfan aikana sille ei välttämättä ole niin paljoa tarvetta sponsoreita metsästäessä. McLaren ajoi kärkivauhtia ekoina päivinä aivan varmasti myös hakeakseen huomiota.

Tässä vaiheessa kaikki ovat ajelleet vielä säästöliekillä ja ensi viikolla kierrosajat tulevat alkamaan 1:16.xxx.
 
Näkyykö nuo sektoriajat jossain vai pelkästään kierrosajat? Tuon kierrosajan saa helposti pilattua vaikka viimeisessä mutkassa.
Kun kierrosaikoja ruvetaan oikeasti ajamaan, niin kyllä se Mersu ja Ferrari vaan ottaa niskalenkin kaikista muista. Onhan se ollut tähänkin asti kylmää kyytiä kisaviikonloppuina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom