F1 Kausi 2019

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Jaa niin on se aika vuodesta, kun vituttaa cmoren susipaskaa sisältöniputus. Olikos vaihtoehtoisia palveluita ihan maksavalle asiakkaalle (haluan pelkän F1)?
 
Williamsilla on muitakin teollisuuden toimialueita kuin F1.
Sanoinhan minä heti alkuunsa, että Williams näpertelee myös pienempien formuloiden kanssa jne. Kannattaa pitää silmät auki: "Williams Advanced Engineering generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m."

F1-operaatioiden ulkopuolinen yksikkö siis pyöritti muutama vuosi sitten 11 miljoonan punnan liikevaihtoa ja voittoa sille kertyi peräti miljoona puntaa. Kärpäsen kakkaa. Kaiken lisäksi sen toimitilat ovat samalla tontilla F1-tallin kanssa, joten kun F1-talli kippaa, niin tämä toinenkin yksikkö saa lähtöpassit.
 
Sanoinhan minä heti alkuunsa, että Williams näpertelee myös pienempien formuloiden kanssa jne. Kannattaa pitää silmät auki: "Williams Advanced Engineering generated revenues of £10.9m in fiscal year 2014–15, with profits of £1m."

F1-operaatioiden ulkopuolinen yksikkö siis pyöritti muutama vuosi sitten 11 miljoonan punnan liikevaihtoa ja voittoa sille kertyi peräti miljoona puntaa. Kärpäsen kakkaa. Kaiken lisäksi sen toimitilat ovat samalla tontilla F1-tallin kanssa, joten kun F1-talli kippaa, niin tämä toinenkin yksikkö saa lähtöpassit.
Tutkinpas huvikseni. Nykyää luultavasti tuo WAEkin olla jo päälle 40M (F1-tiimi: 125M, 2017 ja 160M, 2016) puntaa liikevaihdoltaan. Nousua sentään WAE:n kohdalla.
Williams Grand Prix Holdings PLC Financial Reports
 
Se nyt ei liene kenellekään yllätys et Mersu esitti testeissä, mutta toi ero Ferrariin on jo aivan valtaisa, hävyttömän iso.

Red Bull kokonaisuutena vaisu Verstappenista huolimatta. Onko autossa vai Hondassa ongelma?

Alfa oli pettymys, sillä odotin tiukkaa taistelua Haasin kanssa. Nyt kun tuntuu, että Haas jää omaan kastiin kärjen takana.
Sit taas Mclarenissa saattaa olla yllätystä tälle kaudelle.
 
Se nyt ei liene kenellekään yllätys et Mersu esitti testeissä, mutta toi ero Ferrariin on jo aivan valtaisa, hävyttömän iso.

Red Bull kokonaisuutena vaisu Verstappenista huolimatta. Onko autossa vai Hondassa ongelma?
Ferrari oli vaisu mutta Ferrarin kanssa tasoihin yltänyt Red Bullihan on silloin melkeinpä loistanut. Lähtötilanne tähän kauteen oli se, että olipa Red Bullin suorituskyky mitä tahansa, niin moottoriosastolla pitäisi olla reilusti potentiaalista suorituskykyä varastossa. Jos voimasuhteet ovat samat vielä kisan jälkeenkin, niin silloin Ferrarilla on syytä alkaa miettiä, että millä tavalla he voivat pitää Red Bullin takanaan kauden edetessä.

Alfa oli pettymys, sillä odotin tiukkaa taistelua Haasin kanssa. Nyt kun tuntuu, että Haas jää omaan kastiin kärjen takana.
Sit taas Mclarenissa saattaa olla yllätystä tälle kaudelle.
McLarenin resurssit muihin keskikastin talleihin verrattuna ovat niin isot, että tallin pitäisikin olla joukosta parhaiten valmistautunut kauden avaukseen. Näin oli myös viime vuonna ja takapakki alkoi hyvin nopeasti. Puhuin aiemmin siitä, että Mäkin pitäisi haastaa vähintään Renault, jottei tarvitsisi haukkua tallia (vaan sitä kuollutta hevosta eli Renault'n moottoreita...) ja nyt se tavoite saavutettiin, joten pisteet siitä.

Arvaukseni Q3:n kokoonpanosta ei ihan osunut kohdilleen mutta tosiaan Renaultin ja Toro Rosson välillä käytiin tiukka taistelu. Kyllä tästä asetelmasta voi jo todeta sen, että Renault on jäänyt Hondankin jalkoihin moottorien kehityksessä.

Häntäpäässä Robert Kubican suoritus oli hälyttävän huono. Aika-ajoissa hän vaurioitti autoaan pienellä seinäraapaisulla ja sama tapahtui myös harjoituksissa, kun hän varikolle tullessaan törmäsi ratavalliin. Oliko kyse kisakylmyydestä vuosien jälkeen vai onko hänen ajokykynsä todella näin huono vammautuneen kätensä kanssa?
 
Huokaus. Oli kyllä mersun dominointi aivan suvereenia. Toivottavasti tämä ei taas merkkaa järkyttävän tylsää kautta ja Hamiltonin mestaruutta. Nih aika näyttää
 
Potta taisi menettää paalun viimeisessä mutkassa pitkäksi ajettuaan, että ei kierros niin huono ollut. Kahden sektorin jälkeen hän oli noin 0,15 sekuntia edellä.
 
Hyvä vetohan tuo oli Valelta, ja vielä jos sinne virhekkin mahtui mukaan. Nicohan ei ollut koskaan näin lähellä Hamiltonia tällä radalla.
 
Onhan tämä nyt tylsää. Aina voi sanoa että vasta ekan kisan aika-ajot ajettu mutta jos/kun Mersun kehitys jatkuu kauden aikana samaan malliin kuin aikaisemminkin niin kaudesta uhkaa taas kerran tulla liiankin tylsä. Toivottavasti Ferrari löytää kisaan lisävauhtia että saadaan kunnon kamppailut aikaiseksi, Verstappen Red Bullilla siihen tuskin ihan pystyy.

Kimillä on tiukkaa huomenna kisassa tuoda auto ehjänä ekoista mutkista ulos, sen verran trafiikkia tuolla keskikastissa. Kimihän ei koskaan ole ollut mikään loistava aika-ajokuski ja kisoissa aina parempi joten toivotaan että pääsee ihan tosissaan ajamaan eikä matka katkea heti. Toisaalta Kimin on kyllä löydettävä tälle kaudelle kovempi lataus nimenomaan aika-ajoihin kun Alfalla ei muuten Q3 pääse jos ei homma sillä osa-alueella rokkaa just eikä melkein.
 
Häntäpäässä Robert Kubican suoritus oli hälyttävän huono. Aika-ajoissa hän vaurioitti autoaan pienellä seinäraapaisulla ja sama tapahtui myös harjoituksissa, kun hän varikolle tullessaan törmäsi ratavalliin. Oliko kyse kisakylmyydestä vuosien jälkeen vai onko hänen ajokykynsä todella näin huono vammautuneen kätensä kanssa?

Onko Kubica muuten tällä kertaa ns. maksukuski, onko siellä jotkut polakkien rahat taustalla?
 
Huh, neljä jaksoa ny kattonu tuota Netflixin dokkaria, on kyllä helvetin hyvä sarja. :kippis:
Toivottavasti jatkoa tulee, esim. Mersun Toto Wolffhan kieltäytyi tuohon osallistumisesta mutta myönti nähtyään sarjan että se olikin parempi ja erilainen kuin luuli.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Tuli tällänen haastattelu vastaan, joten linkkaan sen tänne kisojen välille katsottavaksi.
 
Huh, neljä jaksoa ny kattonu tuota Netflixin dokkaria, on kyllä helvetin hyvä sarja. :kippis:
Toivottavasti jatkoa tulee, esim. Mersun Toto Wolffhan kieltäytyi tuohon osallistumisesta mutta myönti nähtyään sarjan että se olikin parempi ja erilainen kuin luuli.
Joo, mäkin mietin, että huipputallit varmaan jatkossa lähtevät sarjaan ihan mielellään, kun näkevät, että miten hyvää jälkeä tuli ekalla kaudella.
 
Tuli kanssa katsottua viikonloppuna tuo Netflixin dokkari kokonaan läpi. Ihan asiallista settiä.

Edit: Laitetaan nyt Spoilerin taakse hyvin ylätason kommentteja jos joku ei halua sitäkään vähää tietää ennen sarjan katsomista:

Yksittäisenä asiana vahvimmin jäi mieleen Abiteboulin ja Hornerin välinen kitka sekä siihen liittyvä Rellun moottorijupakka.

Henkilökohtaisesti olisin toivonut enemmän erilaista teknistä inside juttua mutta tuskinpa tallit hirveästi noita haluaa tällaisen dokumentinkaan kautta paljastaa vaikka julkiseen levitykseen materiaali päätyikin vasta kauden jälkeen. Pientä miinusta tulee paikoitellen ylidramatisoidusta tuotannosta mutta kokonaisuutena erittäin vahvasti positiivinen kokonaisuus ja toivotaan tosiaan että tästä kaudesta saataisiin aikanaan jotain vastaavaa
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä ei ollut aiempaa tietoa Hulkin ja Magnussenin keskinäisestä kärhämästä. Hyvää taustatietoa kauden alla ja asetti heti jotkut kommenteista uuteen valoon.

Se mistä en pitänyt oli tuo pomppiminen kisoissa edes takas. Välillä oltiin kauden päätöskisassa ja hetken päästä pompattiin sitten taas takaisin keskelle kautta. Tietysti jaksoissa keskityttiin aina johonkin tiettyyn henkilöön tai tiimiin, mutta silti.
 
Tuli kanssa katsottua viikonloppuna tuo Netflixin dokkari kokonaan läpi. Ihan asiallista settiä.

Edit: Laitetaan nyt Spoilerin taakse hyvin ylätason kommentteja jos joku ei halua sitäkään vähää tietää ennen sarjan katsomista:

Yksittäisenä asiana vahvimmin jäi mieleen Abiteboulin ja Hornerin välinen kitka sekä siihen liittyvä Rellun moottorijupakka.

Henkilökohtaisesti olisin toivonut enemmän erilaista teknistä inside juttua mutta tuskinpa tallit hirveästi noita haluaa tällaisen dokumentinkaan kautta paljastaa vaikka julkiseen levitykseen materiaali päätyikin vasta kauden jälkeen. Pientä miinusta tulee paikoitellen ylidramatisoidusta tuotannosta mutta kokonaisuutena erittäin vahvasti positiivinen kokonaisuus ja toivotaan tosiaan että tästä kaudesta saataisiin aikanaan jotain vastaavaa

Itsellä ei ollut aiempaa tietoa Hulkin ja Magnussenin keskinäisestä kärhämästä. Hyvää taustatietoa kauden alla ja asetti heti jotkut kommenteista uuteen valoon.

Se mistä en pitänyt oli tuo pomppiminen kisoissa edes takas. Välillä oltiin kauden päätöskisassa ja hetken päästä pompattiin sitten taas takaisin keskelle kautta. Tietysti jaksoissa keskityttiin aina johonkin tiettyyn henkilöön tai tiimiin, mutta silti.

En ole vielä katsonut kokonaan mutta jos joku tuossa häiritsee niin ainakin nuo äänitehosteet. Joka kolarissa samoja äänitehosteita lisätty. Ei pysty ymmärtämään miksei dokumentissa voisi käyttää vain ja ainoastaa oikeita ääniä.
 
En ole vielä katsonut kokonaan mutta jos joku tuossa häiritsee niin ainakin nuo äänitehosteet. Joka kolarissa samoja äänitehosteita lisätty. Ei pysty ymmärtämään miksei dokumentissa voisi käyttää vain ja ainoastaa oikeita ääniä.
Lisää dramaattisuutta, tehokeino.
 
Gallup!

Oikea kisakuva vai konsolipeli?
Vettel-Verstappen-s.jpg
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
Todellakin suosittelen tuon dokkarin katsomaan. Erittäin koskettava myös monella tapaa.
 
Onhan tuo Netflixin dokkari todella vahvasti dramatisoitu, näkee että selkeästi jenkkimarkkinoille suunnattu.
Meinasin perään katsella Williamsista kertovan dokkarin, löytyy myös Netflixistä. Onkos tuosta kellään mielipidettä?
Itse katsoisin toisessa järjestyksessä, eli ensin Williams ja sitten tuo sarja. Tuo vähän perspektiiviä Williamsin (pieneen) osuuteen sarjassa kun on tuo Williams-dokkari alla.
 
Saa hetken odottaa sitä päivää kun Bottaksen nimi laitetaan Räikkösestä kertovan jutun otsikkoon ja kuten tuossa ilman mitään yhteyttä hakemaan enemmän klikkauksia. :D

Kyllähän hänestä seuratuin formulakuski tulee heti kun Kimi lopettaa. :rolleyes:
 
Meinaat, että Patrick Head ei voisi tuoda tasonparannusta?

joo, kysyin sulta, ku se sun mielestä oli hyvä uutinen. Et vastannut, miksi? Miksi vastasit kysymyksellä? Williamsin ongelma on takuulla muualla kuin eläköisen konsultin puutteessa. Mut mitäpä tuo tiimi olisi viime vuosina oikein tehnyt..
 
Joku voisi olla sitä mieltä että Clairen sivuun siirto pelastaisi tallin. Saas nähdä kuinka kauan tuo nainen saa häärätä tuossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan joku bongannut mihin cmoreen on F2 ja F3 jemmattu, kun ei näytä löytyvän samasta paikasta kuin viime kaudella?
 
Onkohan joku bongannut mihin cmoreen on F2 ja F3 jemmattu, kun ei näytä löytyvän samasta paikasta kuin viime kaudella?



edit: Jaa se oliki formula 1 esport, ei formula 1 :D
edit2: ja näemmä väärä topic myös..

Näyttökuva 2019-3-30 kello 12.54.55.png Näyttökuva 2019-3-30 kello 12.46.32.png
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin tuolla virallisella F1 sovelluksella saa ratakartan esille.

Lähetetty minun TA-1004 laitteesta Tapatalkilla
 
Mersu johtaa 39 pisteellä kahden kisan jälkeen.

Tylsä kausi tiedossa, jos Ferrarilla ei saada hommia kuosiin. Vauhtia pitäisi saada uhraamatta luotettavuutta ja Vettelkin saisi pikkuhiljaa jättää taakseen nuo spinnailunsa.
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy? Mutta nämä kaksi kisaa on jo osoittanut, että nyt on säännöissä tehty jotain oikein. Nyt pystyy autot roikkumaan toistensa kontissa vaikka kuinka monta kierrosta putkeen. :tup:
 
Kaksi kaksoivoittoa kauden alkuun. Tilastojen puolelta ei liene syytä tarkistaa miten yleensä käy tallille joka tähän pystyy?
Tallimestaruus voi olla jo aika done deal, varsinkin jos ferrarilla pahempia luotettavuusongelmia, mutta kuskimestaruus nyt on erittäin mielenkiintoinen tälle kaudelle.
 
Tallimestaruus voi olla jo aika done deal, varsinkin jos ferrarilla pahempia luotettavuusongelmia, mutta kuskimestaruus nyt on erittäin mielenkiintoinen tälle kaudelle.

Ferrari oli kuitenkin kiistatta viikonlopun nopein auto, niin en ehkä sanoisi "done deal" kun kautta jäljellä 19 kisaa. Toki italialaiset ja luotettavuus/taktiikat on match made in heaven...mutta kyllä tässä nyt sopivasti haiskahtaa siltä että jokainen viikonloppu ainakin alkukaudesta on hyvin omaleimainen.
 
Kiinassa Ferkun koneisiin ruuvataan Australian asetukset takaisin, että kestää maaliin saakka.
 
Kiinassa on ihanan pitkät suorat.. Jos Ferrarin palikat pysyy kasassa, niin en uskoisi että mersuilla tulee olemaan mahdollisuuksia.

Mielenkiintoista viimekisassa oli miten noi renkaat vaikuttaa kierrosnopeuteen. Hämiksen kierrosajat pehmeämmällä seoksella keskellä kisaa oli kyllä huomattava pettymys.
 
Ferrari oli kuitenkin kiistatta viikonlopun nopein auto, niin en ehkä sanoisi "done deal" kun kautta jäljellä 19 kisaa. Toki italialaiset ja luotettavuus/taktiikat on match made in heaven...mutta kyllä tässä nyt sopivasti haiskahtaa siltä että jokainen viikonloppu ainakin alkukaudesta on hyvin omaleimainen.
Oli toki ja kärjistettynä se olikin sanottu. Mutta vaatii parannuksia tuohon voimayksikön luotettavuuteen. Hirveänä auta olla nopein jos koneet paukkuu. Kiinassa varmaan on taas säädetty tehoja alemmas ettei tule samanlaista farssia.
 
Kiinassa Ferkun koneisiin ruuvataan Australian asetukset takaisin, että kestää maaliin saakka.
Kestihän ne nytkin. Ei se asetuksista ollut kiinni, että LeClercille tuli vika. Paska säkä on sitä itseään, niin kuin kaikilla muillakin kuskeilla.
 
Kestihän ne nytkin. Ei se asetuksista ollut kiinni, että LeClercille tuli vika. Paska säkä on sitä itseään, niin kuin kaikilla muillakin kuskeilla.
Niin, jos ajatellaan, että pystyi ajamaan maaliin ja semmosen 160hv tasotusta ei tunnu missään.

Lähinnä meinasin sitä, että olisiko koko paketti voinut säilyä toimivana loppuun asti, jos ei oltaisi menty niin lujaa kuin koko viikonlopun ajan mentiin? Vai oliko oikeasti kyse vain huonosta tuurista, että "kers" menetettiin?
 
Niin, jos ajatellaan, että pystyi ajamaan maaliin ja semmosen 160hv tasotusta ei tunnu missään.
Ei se ihan niin paljon ollut, koska syy oli toinen kuin oletettiin:

"Ongelmaksi epäiltiin aluksi lämpöenergiaa keräävän MGU-H:ta, mutta Ferrarin tarkastettua auton viaksi paljastuikin hajonnut polttomoottorin sylinteri.

– Yksi sylintereistä ei toiminut kunnolla."
Syy selvisi: Tähän ongelmaan Ferrarin ja Charles Leclercin voitto kariutui | SuomiF1

Ja: "Tulemme käyttämään moottoria seuraavana viikonloppuna Kiinassa harjoituksissa, jotta voimme testata sen toimivuutta ja suorituskykyä, tallipomo Mattia Binotto kertoi Autosportille kisan jälkeen."

Aika turhaa alkaa repimään ennusteita suuntaan tai toiseen kahden ekan kisan jälkeen, ja niistäkin vain toinen oli varsinaisella kisaradalla. Kyllä tästä vielä kausi aikaan saadaan. Vastahan tätä käynnistellään. :tup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 171
Viestejä
4 924 673
Jäsenet
79 326
Uusin jäsen
hirachan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom