Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Komppaan edellisiä. Yleensä suurin harmituksen aihe jälkikäteen on se, jos asennuttaa liian pienen laitoksen. Laajentaminen vaatii kuitenkin sitten todennäköisesti uuden invertterin + nosturit yms.
 
Komppaan edellisiä. Yleensä suurin harmituksen aihe jälkikäteen on se, jos asennuttaa liian pienen laitoksen. Laajentaminen vaatii kuitenkin sitten todennäköisesti uuden invertterin + nosturit yms.
Niin.. Invertterissä kannattaa olla ainankin 2 sisäänmenoa, joista toinen jää vapaaksi. Näin tein itse. Kunhan tässä nyt vähän katselee, niin pitää sitten päättää, riittääkö 18 paneelia ja 300Ah:n, 52V:n akku vai pitääkö lätkiä paneeleita ja /tai akkua lisää..Molempien määrän voi esim tuplata.. Ideana on se, etten myy sähköä mihinkään..
 
Niin.. Invertterissä kannattaa olla ainankin 2 sisäänmenoa, joista toinen jää vapaaksi. Näin tein itse. Kunhan tässä nyt vähän katselee, niin pitää sitten päättää, riittääkö 18 paneelia ja 300Ah:n, 52V:n akku vai pitääkö lätkiä paneeleita ja /tai akkua lisää..Molempien määrän voi esim tuplata.. Ideana on se, etten myy sähköä mihinkään..
Tietämättä sähkönkulutusta kukaan ei voi kuin arvailla mikä voisi olla järkevää. Ja jos talvellakin pitäisi tuotantoa olla, niin järjestelmälle tulee omat vaatimuksensa
 
Jos teillä olisi sähköauto, niin pystyisikö sitä koskaan lataamaan kotona kevät / kesä / alkusyksy aikana? Jos pystyy, niin sitten varmaan voi miettiä isommankin järjestelmän rakentamista, koska olisi joku hyötykäyttö sille energialle mitä tulee ja säästäisi siirtomaksut auton latailiusta. Samalla vaivalla kuitenkin laittaisi pari paneelia enemmän kun kerran koko hommaan lähtee?

Isompi kenttä mahdollistaa kovemmat piikkitehot mikä on sähköauton lataamiseen kivempi. Jos auto on vain vähän kotona auringonpaisteen aikana, niin on kätevämpi jos voi työntää sillä 11kW teholla sähköä autoon silloin kun sitä tulee. Tai ainakin mahdollisimman suurella teholla. Helposti säädettävä minimilatausteho kolmivaihelaturilla on 4.1kW - sen alle pitää joko kikkailla vähemmän vaiheita lataukseen tai pätkiä latausta, mikä on usein autojen näkökulmasta vähän hankalaa.
Pystyisi ladata sähköautoa pihan autokatoksessa. Ehkä 1-2v päästä saattaisi olla ajankohtainen. Hyvä tietää tuo sähköauton latauksesta!

Katolle mahtuu tosiaan noin 10kpl arviolta, koska molemmissa päädyissä on piiput. Harjakatto, toinen puoli pohjoinen ja sitten terassilla on peltikatto 1krs kohdilla, johon ei osu ehkä matalalta tuleva aurinko yhtä hyvin.
Ja tosiaan Energiolla oli n. 300e ero onko 8 vai 10kpl.

Sitä lueskelin, että kannattaa olla noin kolmas osa kulutuksesta niin maksaa itsensä paremmin takaisin eikä tule liikaa ylijäämää myytäväksi.

Mutta onkohan noissa merkeissä eroa?

Tarjous2 Energio - Leapton 480W lasi-lasi
Hinnat sisältävät alv 25,5%
10 kpl Leapton 480W lasi-lasi täysmusta aurinkopaneeli (4,80 kWp)
1 kpl Sofar 6.6 invertteri 10v tehdastakuu,
Etäseuranta ilmainen
Nordic Sun tai Nordic Slope kiinnitysjärjestelmä
Muut sähkötarvikkeet
Asennus
Pientuotantoilmoitus verkkoyhtiölle
Käyttöönotto & koulutus
Mikäli kohteessa tarvitaan nostinta (nostin tarvitaan pääasiassa yli 1 kerroksissa kohteissa), lisätään hintaan 200€ sis alv
Kokonaishinta: 4 508 €
Hinta kotitalousvähennys huomioituna: 3 869 €
 
Isompi kenttä mahdollistaa kovemmat piikkitehot mikä on sähköauton lataamiseen kivempi. Jos auto on vain vähän kotona auringonpaisteen aikana, niin on kätevämpi jos voi työntää sillä 11kW teholla sähköä autoon silloin kun sitä tulee. Tai ainakin mahdollisimman suurella teholla. Helposti säädettävä minimilatausteho kolmivaihelaturilla on 4.1kW - sen alle pitää joko kikkailla vähemmän vaiheita lataukseen tai pätkiä latausta, mikä on usein autojen näkökulmasta vähän hankalaa.
Teslaan saa säädettyä 3*5A alimmillaan.
Mökille kun nuo paneelit laitan, niin kustannus on 12*79e (paneelit 950e), 650e invertterit, sähkömies 300e?, piuhat 150e ehkä kun mikroihin tarvitsee erilliset , 4*6 MCMK:ta 20 metriä ja pieni alakeskus 300e (koska samaan auton lataus), asennuskiskot ja kiinnikkeet sekä turvakytkin ~500e. Kyllä tuosta äkkiä hintaa tulee, vaikka omalle työlle ei laske mitään arvoa.
 
Pystyisi ladata sähköautoa pihan autokatoksessa. Ehkä 1-2v päästä saattaisi olla ajankohtainen. Hyvä tietää tuo sähköauton latauksesta!

Ja tosiaan Energiolla oli n. 300e ero onko 8 vai 10kpl.

Sitä lueskelin, että kannattaa olla noin kolmas osa kulutuksesta niin maksaa itsensä paremmin takaisin eikä tule liikaa ylijäämää myytäväksi.
Ehdottomasti ääni sitten tuolle isommalle määrälle. Mielestäni 1/3 kulutuksesta on aivan humpuukia. Mikäli et pysty yhtään kulutusta kohdistamaan päivälle, niin sitten kaava on "ok", mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan

Itse otin 6,88kwp järjestelmän ja kulutus kesällä on noin 1200kwh/kk (keskimäärin 35kwh/vrk). Aluksi ei ollut sähköautoa, niin puolet tuotannosta livahti myyntiin. Nyt on, niin myyntiin pääsee enää vain n.1/5 tuotannosta. Ja tuo myyntihän ei ole mikään ongelma, vaikka tuotantoa on yli. Rahaa myynnistä ei käytännössä saa, mutta parempi että tuotantoa on yli tarpeen, niin pilvisinä päivinä saa myös oltua päivällä "omavarainen".
 
Ehdottomasti ääni sitten tuolle isommalle määrälle. Mielestäni 1/3 kulutuksesta on aivan humpuukia. Mikäli et pysty yhtään kulutusta kohdistamaan päivälle, niin sitten kaava on "ok", mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan

Itse otin 6,88kwp järjestelmän ja kulutus kesällä on noin 1200kwh/kk (keskimäärin 35kwh/vrk). Aluksi ei ollut sähköautoa, niin puolet tuotannosta livahti myyntiin. Nyt on, niin myyntiin pääsee enää vain n.1/5 tuotannosta. Ja tuo myyntihän ei ole mikään ongelma, vaikka tuotantoa on yli. Rahaa myynnistä ei käytännössä saa, mutta parempi että tuotantoa on yli tarpeen, niin pilvisinä päivinä saa myös oltua päivällä "omavarainen".
Kiitos, pyykinpesua yms saa tehtyä päivälläkin. Ja tosiaan hintaero on hankintaan nähden tosi pieni tuohon 10 paneeliin. Ja saa vielä tehokkaamman invertterin, jos sillä on vaikutusta.
 
On myös latureita, joissa minimi on 1x6A eli noin 1,38 kW ja muuttavat virtaa 1A stepeillä sekä osaavat tarvittaessa vaihtaa kolmeen vaiheeseen jos ylijäämää tulee tarpeeksi. Fronius Wattpilot yhtenä esimerkkinä ja mahdollisesti go-e Chargeritkin osaisi tuon kun ovat ilmeisesti samoja laitteita pl. Froniuksen softa. Ts. Eco-tilassa kun laittaa kynnykseksi 1,4 kW, alkaa lataus vasta kun ylijäämää on niin paljon, ettei verkosta oteta yhtään sähköä (pörsähinnan raja-arvoa voi myös käyttää).

Riippuu sitten autosta, haluaako se enemmän virtaa, mutta ainakin VW:lle tuo riittää.
 
mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan
Ja, jos sähköautoa ei tarvii joka päivä ladata niin sekin tieto helpottaa, että aurinkokaan ei paista joka päivä. Eli silloin kun paistaa niin tehoa saa olla käytettävissä mielellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 967
Viestejä
4 753 010
Jäsenet
77 413
Uusin jäsen
Aleximal

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom