Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Komppaan edellisiä. Yleensä suurin harmituksen aihe jälkikäteen on se, jos asennuttaa liian pienen laitoksen. Laajentaminen vaatii kuitenkin sitten todennäköisesti uuden invertterin + nosturit yms.
 
Komppaan edellisiä. Yleensä suurin harmituksen aihe jälkikäteen on se, jos asennuttaa liian pienen laitoksen. Laajentaminen vaatii kuitenkin sitten todennäköisesti uuden invertterin + nosturit yms.
Niin.. Invertterissä kannattaa olla ainankin 2 sisäänmenoa, joista toinen jää vapaaksi. Näin tein itse. Kunhan tässä nyt vähän katselee, niin pitää sitten päättää, riittääkö 18 paneelia ja 300Ah:n, 52V:n akku vai pitääkö lätkiä paneeleita ja /tai akkua lisää..Molempien määrän voi esim tuplata.. Ideana on se, etten myy sähköä mihinkään..
 
Niin.. Invertterissä kannattaa olla ainankin 2 sisäänmenoa, joista toinen jää vapaaksi. Näin tein itse. Kunhan tässä nyt vähän katselee, niin pitää sitten päättää, riittääkö 18 paneelia ja 300Ah:n, 52V:n akku vai pitääkö lätkiä paneeleita ja /tai akkua lisää..Molempien määrän voi esim tuplata.. Ideana on se, etten myy sähköä mihinkään..
Tietämättä sähkönkulutusta kukaan ei voi kuin arvailla mikä voisi olla järkevää. Ja jos talvellakin pitäisi tuotantoa olla, niin järjestelmälle tulee omat vaatimuksensa
 
Jos teillä olisi sähköauto, niin pystyisikö sitä koskaan lataamaan kotona kevät / kesä / alkusyksy aikana? Jos pystyy, niin sitten varmaan voi miettiä isommankin järjestelmän rakentamista, koska olisi joku hyötykäyttö sille energialle mitä tulee ja säästäisi siirtomaksut auton latailiusta. Samalla vaivalla kuitenkin laittaisi pari paneelia enemmän kun kerran koko hommaan lähtee?

Isompi kenttä mahdollistaa kovemmat piikkitehot mikä on sähköauton lataamiseen kivempi. Jos auto on vain vähän kotona auringonpaisteen aikana, niin on kätevämpi jos voi työntää sillä 11kW teholla sähköä autoon silloin kun sitä tulee. Tai ainakin mahdollisimman suurella teholla. Helposti säädettävä minimilatausteho kolmivaihelaturilla on 4.1kW - sen alle pitää joko kikkailla vähemmän vaiheita lataukseen tai pätkiä latausta, mikä on usein autojen näkökulmasta vähän hankalaa.
Pystyisi ladata sähköautoa pihan autokatoksessa. Ehkä 1-2v päästä saattaisi olla ajankohtainen. Hyvä tietää tuo sähköauton latauksesta!

Katolle mahtuu tosiaan noin 10kpl arviolta, koska molemmissa päädyissä on piiput. Harjakatto, toinen puoli pohjoinen ja sitten terassilla on peltikatto 1krs kohdilla, johon ei osu ehkä matalalta tuleva aurinko yhtä hyvin.
Ja tosiaan Energiolla oli n. 300e ero onko 8 vai 10kpl.

Sitä lueskelin, että kannattaa olla noin kolmas osa kulutuksesta niin maksaa itsensä paremmin takaisin eikä tule liikaa ylijäämää myytäväksi.

Mutta onkohan noissa merkeissä eroa?

Tarjous2 Energio - Leapton 480W lasi-lasi
Hinnat sisältävät alv 25,5%
10 kpl Leapton 480W lasi-lasi täysmusta aurinkopaneeli (4,80 kWp)
1 kpl Sofar 6.6 invertteri 10v tehdastakuu,
Etäseuranta ilmainen
Nordic Sun tai Nordic Slope kiinnitysjärjestelmä
Muut sähkötarvikkeet
Asennus
Pientuotantoilmoitus verkkoyhtiölle
Käyttöönotto & koulutus
Mikäli kohteessa tarvitaan nostinta (nostin tarvitaan pääasiassa yli 1 kerroksissa kohteissa), lisätään hintaan 200€ sis alv
Kokonaishinta: 4 508 €
Hinta kotitalousvähennys huomioituna: 3 869 €
 
Isompi kenttä mahdollistaa kovemmat piikkitehot mikä on sähköauton lataamiseen kivempi. Jos auto on vain vähän kotona auringonpaisteen aikana, niin on kätevämpi jos voi työntää sillä 11kW teholla sähköä autoon silloin kun sitä tulee. Tai ainakin mahdollisimman suurella teholla. Helposti säädettävä minimilatausteho kolmivaihelaturilla on 4.1kW - sen alle pitää joko kikkailla vähemmän vaiheita lataukseen tai pätkiä latausta, mikä on usein autojen näkökulmasta vähän hankalaa.
Teslaan saa säädettyä 3*5A alimmillaan.
Mökille kun nuo paneelit laitan, niin kustannus on 12*79e (paneelit 950e), 650e invertterit, sähkömies 300e?, piuhat 150e ehkä kun mikroihin tarvitsee erilliset , 4*6 MCMK:ta 20 metriä ja pieni alakeskus 300e (koska samaan auton lataus), asennuskiskot ja kiinnikkeet sekä turvakytkin ~500e. Kyllä tuosta äkkiä hintaa tulee, vaikka omalle työlle ei laske mitään arvoa.
 
Pystyisi ladata sähköautoa pihan autokatoksessa. Ehkä 1-2v päästä saattaisi olla ajankohtainen. Hyvä tietää tuo sähköauton latauksesta!

Ja tosiaan Energiolla oli n. 300e ero onko 8 vai 10kpl.

Sitä lueskelin, että kannattaa olla noin kolmas osa kulutuksesta niin maksaa itsensä paremmin takaisin eikä tule liikaa ylijäämää myytäväksi.
Ehdottomasti ääni sitten tuolle isommalle määrälle. Mielestäni 1/3 kulutuksesta on aivan humpuukia. Mikäli et pysty yhtään kulutusta kohdistamaan päivälle, niin sitten kaava on "ok", mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan

Itse otin 6,88kwp järjestelmän ja kulutus kesällä on noin 1200kwh/kk (keskimäärin 35kwh/vrk). Aluksi ei ollut sähköautoa, niin puolet tuotannosta livahti myyntiin. Nyt on, niin myyntiin pääsee enää vain n.1/5 tuotannosta. Ja tuo myyntihän ei ole mikään ongelma, vaikka tuotantoa on yli. Rahaa myynnistä ei käytännössä saa, mutta parempi että tuotantoa on yli tarpeen, niin pilvisinä päivinä saa myös oltua päivällä "omavarainen".
 
Ehdottomasti ääni sitten tuolle isommalle määrälle. Mielestäni 1/3 kulutuksesta on aivan humpuukia. Mikäli et pysty yhtään kulutusta kohdistamaan päivälle, niin sitten kaava on "ok", mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan

Itse otin 6,88kwp järjestelmän ja kulutus kesällä on noin 1200kwh/kk (keskimäärin 35kwh/vrk). Aluksi ei ollut sähköautoa, niin puolet tuotannosta livahti myyntiin. Nyt on, niin myyntiin pääsee enää vain n.1/5 tuotannosta. Ja tuo myyntihän ei ole mikään ongelma, vaikka tuotantoa on yli. Rahaa myynnistä ei käytännössä saa, mutta parempi että tuotantoa on yli tarpeen, niin pilvisinä päivinä saa myös oltua päivällä "omavarainen".
Kiitos, pyykinpesua yms saa tehtyä päivälläkin. Ja tosiaan hintaero on hankintaan nähden tosi pieni tuohon 10 paneeliin. Ja saa vielä tehokkaamman invertterin, jos sillä on vaikutusta.
 
On myös latureita, joissa minimi on 1x6A eli noin 1,38 kW ja muuttavat virtaa 1A stepeillä sekä osaavat tarvittaessa vaihtaa kolmeen vaiheeseen jos ylijäämää tulee tarpeeksi. Fronius Wattpilot yhtenä esimerkkinä ja mahdollisesti go-e Chargeritkin osaisi tuon kun ovat ilmeisesti samoja laitteita pl. Froniuksen softa. Ts. Eco-tilassa kun laittaa kynnykseksi 1,4 kW, alkaa lataus vasta kun ylijäämää on niin paljon, ettei verkosta oteta yhtään sähköä (pörsähinnan raja-arvoa voi myös käyttää).

Riippuu sitten autosta, haluaako se enemmän virtaa, mutta ainakin VW:lle tuo riittää.
 
mutta mikäli sähköäauto ja sitä voi ladata päivällä, niin hyvin voi mitoittaa kulutuksen isommalle. Jos muutakin kulutusta saa päivälle (itsellä mm. käytöveden lämmitys ja pyykinpesu), niin isompaa järjestelmää vaan hankintaan
Ja, jos sähköautoa ei tarvii joka päivä ladata niin sekin tieto helpottaa, että aurinkokaan ei paista joka päivä. Eli silloin kun paistaa niin tehoa saa olla käytettävissä mielellään.
 
Tietämättä sähkönkulutusta kukaan ei voi kuin arvailla mikä voisi olla järkevää. Ja jos talvellakin pitäisi tuotantoa olla, niin järjestelmälle tulee omat vaatimuksensa
Tässä ketjussa puhutaan aurinkopaneeleista.
Käytännössä paneelit eivät tuota SUOMESSA talvella, sillä:
- Jos aurinko on horisontin alapuolella, niin ei tuota.
- Jos paneelin päällä on yhtään lunta tai huurretta, niin ei tuota (Yleensä riittää, että edes osa paneelista on peitossa, niin ei tuota.)
- Auringon säteilyteho on meillä Suomessa onneton talvella /m2, joten vaikka aurinko paistaisi kirkkaalta taivaalta, suoraan puhtaan paneelin pintaan niin aurinkokennot tuottavat todella huonosti VS kesä.
+ eli positiivinen asia talvessamme on se, että kylmä paneeli toimii paremmalla hyötysuhtella, mutta se ei ole niin merkittävää, jotta se kumoasi ollenkaan tarpeeksi noita miinuksia..
KTS esim:

Käytännössä olen vain todennut, kun olen monien aurinkopaneeleita hankkineiden kanssa puhunut, jotta erittäin usein ovat todenneet, jotta paneeleita pitäisi olla enemmän.. Joten kun joku on noita hankkimassa, niin melko hyvä arvaus on, jotta kannattaa suositella vielä miettimään, josko saisi enemmän mahtumaan niitä paneeleita.
 
Mitä paneeleihin tulee, niin luuletteko että uusimman teknologian preemioita kannattaa paneeleissa maksaa, tai toisaalta kannattaako maksaa ekstraa jos on tehty euroopassa? Vai kannattaako vaan ostaa halvimmat watit kunhan ei ihan surkeimmasta roinasta ole kyse?

Esimerkkinä uudesta tenologiasta Longi:n X10:n antishading (näissä myös entisestään pidentynyt 15v materiaalit/ 30v tehontuottotakuu) :

Paneelit näyttävät kehittyvän koko ajan ja uudet teknologiat valuvat edullisiin paneeleihin kun vielä uudempia tulee markkinoille. Joutuu varmasti miettimään tapauskohtaisesti onko hypähdys tuotossa/ominaisuuksissa hintaeron arvoinen tai onko ominaisuus itselle kriittinen. Bifacial/lasi-lasi paneeleissa tuottotakuu näyttää olevan yleisesti 30v (vs 25v "normaaleissa"). Materiaalitakuissa näyttää olevan eroja valmistajien välillä.
Juuri tämä + jos haluaa järjestelmän jonka voi jättää yli talven niin AGM akut + kaksi sarjaa paneleita (4(2+2)+2 esim), mutta niin että osa on pystyssä jolloin ei jää lumi niihin. Virtaa tulee sen verran että järjestelmä pysyy hengissä yli talven.
Sitten sammuttaa kaikki muut laitteet paitsi tuon Easy Solarin + mahdollisen modeemin jotta voi pitää järjestelmään silmällä VRM:n kautta.
(Omalla kohdalla ajan 4G modeemia 12v kautta 12kk ja 230v on 6kk sammutettuna, mutta saan tiedot järjestelmästä VRM kautta mitä mökillä tapahtuu)
Karkean teoreettisesti talvea varten voisi olla oma pienehkö AGM akku johon lataisi paneeleiden tuoton/pyörittäisi järjestelmää minimiasetuksilla talven yli ja kytkee LFP:n latauksen pois tai vie sen kokonaan muualle. Teoriassa LFP:stä (jos jättää mökille talveksi) voisi vielä pakkasella tarvittaessa ottaa lisävirtaa joko järjestelmän pyörittämiseen tai AGM:n lataukseen, mutta riippuu taas tuotosta/kulutuksesta ym.
Tässä ketjussa puhutaan aurinkopaneeleista.
Käytännössä paneelit eivät tuota SUOMESSA talvella, sillä:
- Jos aurinko on horisontin alapuolella, niin ei tuota.
- Jos paneelin päällä on yhtään lunta tai huurretta, niin ei tuota (Yleensä riittää, että edes osa paneelista on peitossa, niin ei tuota.)
- Auringon säteilyteho on meillä Suomessa onneton talvella /m2, joten vaikka aurinko paistaisi kirkkaalta taivaalta, suoraan puhtaan paneelin pintaan niin aurinkokennot tuottavat todella huonosti VS kesä.
+ eli positiivinen asia talvessamme on se, että kylmä paneeli toimii paremmalla hyötysuhtella, mutta se ei ole niin merkittävää, jotta se kumoasi ollenkaan tarpeeksi noita miinuksia..
KTS esim:

Käytännössä olen vain todennut, kun olen monien aurinkopaneeleita hankkineiden kanssa puhunut, jotta erittäin usein ovat todenneet, jotta paneeleita pitäisi olla enemmän.. Joten kun joku on noita hankkimassa, niin melko hyvä arvaus on, jotta kannattaa suositella vielä miettimään, josko saisi enemmän mahtumaan niitä paneeleita.
Suomessa auringon säteilyn määrän takia nyrkkisääntönä marras-, joulu- ja tammikuu ovat käytännössä toivottomia. Pieniä tuottoja voi saada esim. järjestelmän pyörittämiseen. Eli nämä kuukaudet kannattaa käytännössä unohtaa. Korjatkaa toki, jos joku on saanut näinä kuukausina järkeviä tuottoja.

Näitä kuukausia edeltävät ja seuraavat kuukaudet ovat myös haastavia (loka- ja helmikuu), mutta helmikuussa auringon säteilyn määrä sentään kasvaa joka päivä. Maaliskuu on kevään puolella jo hyvä tuottokuukausi. Loppusyksyllä ja alkuvuodesta optimituotto saadaan eri paneelikulmalla verrattuna kesää + paneelit pitäisi olla lumettomat. Mutta yritä sit näistä määritellä mitä talvella tarkoitetaan aurinkopaneelijärjestelmien tuotoista puhuttaessa...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
276 034
Viestejä
4 756 063
Jäsenet
77 421
Uusin jäsen
T.H-P

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom