Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Moro

Noihin ilmansuunta asioihin on ainoastaan yksi konsti nimittäin aurinkoa seuraava laitos,tällaisen laitoksen ei tarvitse olla kovinkaan suuri kun se jo vastaa kahteen tai ainoastaan yhteen (jollainen useimmilla on) ilmansuuntaan ja kulmaan olevia paneelikenttiä.
Ja heille jotka inhoavat sitä he..tin myyntiä jopa miinus hinnalla eikä uima-altaaseen eikä paljuun eikä autoon eikä varaajiin ja pirtissäkin alkaa olla jo kuuma niin yksinkertaisesti kääntää paneelit pois auringosta ja senhän saa jopa automatiikalla hoidettua.
Ei ole kuitenkaan one size fits all. Paneelit ovat suht edullisia ja jos kattotilaa/muuta vapaata tilaa on runsaasti, niin kiinteä asennus voi olla edullisempi/kannattavampi ratkaisu kuin investointi (oletettavasti hintavaan) kääntyvään telineeseen. Riippuu taas järjestelmän koosta, telineen hinnasta ja tilanteesta tontilla. Jos on tilanpuutetta, niin varmasti yksi tutkittava vaihtoehto.

Jollakin PVGIS:llä sai laskettua/arvioitua kuinka paljon yhdellä tai kahdella akselilla kääntyvä paneelikenttä tuotti suhteessa kiinteään asennukseen. En muista enää ulkoa kuinka paljon tuli lisää.
 
Noita oli jollakin tyypillä pohjanmaalla myynnissä, mutta 5000€ 10 paneelin telineestä tuntui vähän hurjalle. Toki varmaan ite räveltämällä selviää halvemmalla, jos taitoja löytyy
Tuohon hintaan vain ei ole ollenkaan kannattava, kun jos paneeleita saa esim, sanotaan kalliiseen hintaan 75e/ kpl, niin 2500 eurolla irtoaa 33 paneelia ja jää 2500e kiinteisiin maatelineisiin.
Eli saa 11 paneelia suuntaansa, 3:een suuntaan ja liikkuvia osia on 0 kpl, joten luotettavuus on paljon parempi..
 
Moro

Noihin ilmansuunta asioihin on ainoastaan yksi konsti nimittäin aurinkoa seuraava laitos,tällaisen laitoksen ei tarvitse olla kovinkaan suuri kun se jo vastaa kahteen tai ainoastaan yhteen (jollainen useimmilla on) ilmansuuntaan ja kulmaan olevia paneelikenttiä.
Ja heille jotka inhoavat sitä he..tin myyntiä jopa miinus hinnalla eikä uima-altaaseen eikä paljuun eikä autoon eikä varaajiin ja pirtissäkin alkaa olla jo kuuma niin yksinkertaisesti kääntää paneelit pois auringosta ja senhän saa jopa automatiikalla hoidettua.
Ihan jäätävän kokoinen härpäke pihalle tuollainen 5kw pyörivä voimala...

Toki siinä pyörivässä on sekin plussa että paneelit voi laittaa aika pystyyn niin lumi ei ole niin paha ongelma kuin perus kattoasennuksissa, ja on se varmaan matalammallakin niin manuaalinen puhdistuskin onnistuu kohtuudella.
 
Ihan jäätävän kokoinen härpäke pihalle tuollainen 5kw pyörivä voimala...

Toki siinä pyörivässä on sekin plussa että paneelit voi laittaa aika pystyyn niin lumi ei ole niin paha ongelma kuin perus kattoasennuksissa, ja on se varmaan matalammallakin niin manuaalinen puhdistuskin onnistuu kohtuudella.
Itse pistäisin 2 sarjaa, jos olisi budjettia. Toisen katolle ja toisen melko pystyyn "syksy/kevät" asentoon, kiinteisiin telineisiin. Siitä on melko turha haaveilla, jotta marraskuusta maaliskuun loppuun tulee juuri mitään energiaa niistä, eli sille ajalle soppari, jolla itselle tulee sopivimpaan hintaan reippaasti sähköä..

Ja ylimitoitusta kannattaa olla todella reippaasti. Kannattaa laskea, jotta oikea tuotto on esim 20-30% siitä luvatusta, koska niitä optimikelejä on vähän.. Eli sähköfirman yhteenvedosta vain katsomaan, paljonko kuluu ja siitä sitten paneelien määriä ja akun kapasiteettiä laskemaan... Akusta vielä huomioi sen, että se ei ole häviötön kierto, eli kerrotaan vielä 0,85:llä sitä kautta menevä energia..

Akuissa voi myöskin tulla maksimi purkuvirta, joka voi olla esim joku 200A, joten niistä saa vain sen tietyn maksimitehon, jos ei ylikuormita niitä. Lisäksi jos haluaa lisätä akkujen kestoikää, niin latusrajoitus 80-85% ja purkurajoitus 20-15% ja syklien määrä pitäisi kasvaa selkeästi.
 
eikös kaikki akut ole LFP:tä näissä jotka suorastaan tykkäävät siitä kun ladataan 100% asti?
Huomioitavaa myös, että LFP:ssä SoC on laskennallinen arvio ja sitäkin varten + kennojen tasapainotuksen takia pitäisi käyttää 100%:ssa. Ei kannata yhden autoissa yleisesti käytetyn NMC:n ohjeita tietämättä ulottaa kaikkiin akkuihinz
 
LiFePo4 kennot mm. "Elää", kun ne ladataan hyvin täyteen, joka kait aiheuttaa mekaanisia ongelmia kennon rakenteille.
Jokatapauksessa jos haluaa säästää, niin ei täytteen, eikä tyhjäksi..
KTS esim;
Sama asia sanotaan suurinpiirtein jokapaikassa...
 
DIY LFP kennojen suhteen näyttäisi olevan "suositus" aloittaa balansointi 3.45V tasolla ja lopettaa lataus alle 3.5(5)V. Viimeisillä 0.15V-0.2V:lla (3.65V) saavutetaan karkeasti vain noin 5% kapasiteetista. Jännite laskee jyrkästi 2.9-3V alapuolella, joten purkaminen kannattaa jättää esim 2.6-2.9V välille riippuen kuormasta (noin 5% kapasiteetista jää käyttämättä). Näin noin 90% kokonaiskapasiteetista saadaan käyttöön. Vastaa NMC jne 20-80% käyttöä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 367
Viestejä
4 742 021
Jäsenet
77 323
Uusin jäsen
snips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom