Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsellä sama tilanne. Tarkoituksena ostaa Renault Megane e-tech.^ Työmatkaa 60km suunta eli 120km yhteensä. Tarkoituksena nyt käydä koeajamassa leaf, e-2008 sekä ioniq electric. Siinähän nuo eri autojen erot parhaiten tulee esiin.
Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Kitkoilla varmaan viimeisinö hetkinä kuin vaihtoivat kesäkumeihin. Asfaltin pinta ei ole järkevä kriteeri, koska uudella/sileällä paskinkin menee mukavasti. TM:n tulos lienee omien koeajo perusteella aikalailla oikein, mutta haastajat ei varsinaisesti päätä huimaa. Sun koeajoon voi olla vaikuttanut se jousitus, mulla oli ihan perusmalli ja fiilis oli hyvinkin skodamainen äänimaailmaltaan. Ja tämä ei ole kehu.Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.
Minulla oli +18 C, pahin asfaltin karkeus täryytetty jo pien tasalle, suurin akku, 3 hlö kyydissä, 19", paineet itse laskettu 2,7 bariin (2,8-3,0 barista). Olin positiivisesti yllättynyt hiljaisuudesta. Ensimmäisen kerran kuului "häiritsevää" rengasmelua Turunväylällä ennen Ämmässuota 120-125 mittarissa ja tahalleen urissa ajaen. Silloin se nousi kuuluviin, mutta oli edelleen laadukasta ja nopeuteen/uriin nähden vaimeahkoa. Varmasti menee top 10:iin meikäläisen ajamista autoista. Pykälää parempia ovat olleet:
1. MB S 350 Bluetec 2013 17"-pyörillä, uutena pitkä koeajo pe-ma
2. BMW 523i sedan 1998 15"-pyörillä (205/65?), viikon ajelu vuonna 1999
3. Volvo S80 1999 205/65R15, uudesta asti ajoin kolmisen vuotta appiukon autolla mummolareissuja. Appiukko osti toisen (joka meni lunariin Kajaanin ketjukolarissa) ja kolmannenkin tuoreemman S80:n, mutta ne olivat huomattavasti äänekkäämpiä kuin ensimmäinen S80. Ensimmäisessä oli erittäin miellyttävää jutella takapenkkiläistenkin kanssa, kun kuuli hämmentävän hyvin heidän äänen.
Ei Elroq noille vetänyt vertoja, mutta sai silti kiitettävän minulta. Saipa näköjään kiitettävän melusta myös uudessa TM:ssa, 09/2025.
Arvosanat:
Elroq, 9
Peugeot e-308 SW, 8
Volvo EX30, 8
Kia EV3, 7
Harvinaisen kovat lukemat, edessä ja takana 65 dB@120 km/h ja sanallisesti: "Skodaa voi pitää jo miellyttävän tiiviinä."
![]()
![]()
![]()
Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.![]()
Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!
Lähes 800 kilometrin toimintamatka alle 50 000 eurolla? Mercedes-Benz ravistelee sähkösedanien markkinaa.moottori.fi
Kovia lupauksia. Hinta alkaa alle 50k perusmallissa.
770+ WLTP ja 800v.
Suomessa 800V infra on ihan hyvässä kuosissa. Toki vakiona 11kw AC ja saa 22kw AC jos haluaa rahalla.Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.
No, huomennahan pääsee jo katsomaan vähän tarkemmin miten hinnasto rakentuu. Periaatteessa ihan kiinnostavasti hinnoiteltu kuitenkin.
On joo, mutta on tuo silti tarpeeton jännitysmomentti, josta ei taida yksikään kilpailija kärsiä.Suomessa 800V infra on ihan hyvässä kuosissa. Toki vakiona 11kw AC ja saa 22kw AC jos haluaa rahalla.
Jos et ekojen joukossa osta, niin artikkelista sanotaan, että 400v tuki tulee myöhemmin.On joo, mutta on tuo silti tarpeeton jännitysmomentti, josta ei taida yksikään kilpailija kärsiä.
Eiköhän tässä kuitenkin enemmän vetoa tuo, että CLA saa 50k.Pikalatauksen huipputeho on 320 kilowattia, mutta alkutuotannon autot eivät tue vanhanmallisia 400 voltin pikalatureita. Jännitteenmuunnin tulee osaksi CLA:n varustelua myöhemmässä vaiheessa tuotantoa. Suomessa 800 voltin latureiden verkko on jo sangen hyvä, jolloin jännitekysymys koskee tyypillisesti kauppakeskusten 50 kilowatin latureita. Mercedes-Benz CLA:n Type 2 AC-lataus on 11 kilowattia (kolmivaiheinen 16 ampeeria) ja se on lisävarusteltavissa 22-kilowattiseksi.
Tottakai. Silti on typerää, ettei tuota ole alusta asti. Selvästi joku on tajunnut virheen liian myöhään.Jos et ekojen joukossa osta, niin artikkelista sanotaan, että 400v tuki tulee myöhemmin.
Eiköhän tässä kuitenkin enemmän vetoa tuo, että CLA saa 50k.
Käytännön elämässä tuolle videoneuvottelukameralle on ainakin Suomessa varmasti enemmän käyttöä kuin sille 400V tuelle. Jotain tuokin tuki maksaa ja parempi vain, jos auto sen pois jättämisen vuoksi on halvempi.Hupailin vain sillä, että uudessa vakiona peltivanteet ja tärkeänä vakiovarusteena videoneuvottelukamera. Eli tuo kamera on koettu tärkeämmäksi, kuin nyt vaikkapa se 400V tuki.
Käytännön elämässä tuolle videoneuvottelukameralle on ainakin Suomessa varmasti enemmän käyttöä kuin sille 400V tuelle.
No jos nykyisellään olet teamsissa autossa, niin auton järjestelmien kautta ei tule kuin ääni. Koskee myös carplay:tä ja oletettavasti AA:ta. Eipä tuo kännykän hands-free ratkaisua kummempi ole. Eipä taida video toimia silloinkaan vaikka olisi auto seis, mikä tietysti on vähän nihkeää kokoustamisen kannalta. Sen voi kyllä kiertää sillä, että laittaa pelkät äänet BT:lla autoon ja muuten katsoo kännyllä (pysäköitynä). Kännyhän ei tiedä missä on, joten se toimii normaalisti. Eikä sitä vois muutenkaan blokata, kun todella moni työmatkustaja käyttää Teamsia.Onkohan noissa videoneuvottelujutuissa jokin rajoitus, ettei noita voi käyttää ajon aikana? Tuntuu jotenkin sairaalta ajatukseltakin, että ihmiset vaarantavat muiden henkiä osallistumalla videoneuvotteluun samalla kun ajavat autoa.
Lisäksihän on nykyisinkin jo profiilin valintaa naaman tunnistuksella, joten voihan sitä kameraa käyttää vaikka mihin.
Mistä nuo peltivanteet päättelit? Karvalakissa on 17" kevytmetallivanteet aerokapselein. Videoneuvottelukamera meni oikein.Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.
No, huomennahan pääsee jo katsomaan vähän tarkemmin miten hinnasto rakentuu. Periaatteessa ihan kiinnostavasti hinnoiteltu kuitenkin.
No niistä pölykapseleista, nehän oli ennakkotiedoissa, kuten se kamerakin. En toki tiedä mitä Mersussa yleensä on pölykapseleiden alla, kunhan mutuilin tietenkin.Mistä nuo peltivanteet päättelit? Karvalakissa on 17" kevytmetallivanteet aerokapselein. Videoneuvottelukamera meni oikein.
Eikös tämä ole adaptiivisen vakkarin vakio-ominaisuus? Tosin millään mutkapätkällä esim. Porkkalantiellä ei ole tullut kokeiltua.Laskee nopeutta adaptiivisella vakkarilla tiukoissa mutkissa?
Ei. Adaptiivinen vain mittaa etäisyyttä edellä ajavaan autoon, eikä aja liian lähelle.Eikös tämä ole adaptiivisen vakkarin vakio-ominaisuus? Tosin millään mutkapätkällä esim. Porkkalantiellä ei ole tullut kokeiltua.
Millähän perusteella Leaf sitten hidastaa tiukoissa mutkissa automaattisesti?Ei. Adaptiivinen vain mittaa etäisyyttä edellä ajavaan autoon, eikä aja liian lähelle.
Millähän perusteella Leaf sitten hidastaa tiukoissa mutkissa automaattisesti?
Kävin koeajamassa Mersun EQB:n ja myyjä avas hieman tuota toimintaa niin, että auto säätää nopeutta valitun reitin mukaan (samalla kun vastasi mun kysymykseen miksen voisi käyttää tuttua google mapsia). Itse huomasin toiminnan siinä kun mulla oli navissa autoliikkeen osoite ja poistuin Tuusulanväylältä Kehä III:lle. Vakkarissa 110, mutta ramppia lähestyessä ATK alkaa laskemaan nopeutta, koska tietää että ollaan saapumassa mutkaan. Tai no en ymmärrä näistä ominaisuuksista tarpeeksi, etteikö se voisi olla tuo mainittu ajoavustinkin, mutta mulle jäi se käsitys, että reitin mukaan säätyvä nopeus on nimenomaan esim. tiukempiin kaarteisiin tai risteyksiin reagoimista.Eikös tämä ole adaptiivisen vakkarin vakio-ominaisuus? Tosin millään mutkapätkällä esim. Porkkalantiellä ei ole tullut kokeiltua.
Tuo kyseinen toiminnallisuus pudottaa nopeutta ennen mutkaa. Ei vasta sitten kun rattia käännetään.Kyll toi mielestäni on toiminut jo aikoja ja vanhoissakin autoissa. Hyvin helppoa toteuttaa x määrä vauhtia ja x määrä ohjaus kulmaa niin himmaa automaattisesti vauhtia hieman.
Suoralla tiellä hidastaminen liittyy sit yleensä pilotin paketteihin esim nopeusrajoitukseen säätyvään vakkariin tai yleinen oletus ett rampeissa on 80km+ rajoitus.
Ainoa mainittava asia kai i5 M60 voimalinjan lisäys. Akku sama kuin aikaisemmin.BMW i4 M50 on näköjään päivittynyt M60:ksi. Tietääkö joku mitä muutoksia tässä on?
Ainakin se Leafin perus adaptiivinen vakkari kyllä lähtee kiihdyttämään mutkassa, jos on siihen asti ajellut jonkun perässä. Kun auto edestä kurvaa mutkaan, auto katsoo että nyt on latu vapaa ja lähtee kiihdyttämään.Millähän perusteella Leaf sitten hidastaa tiukoissa mutkissa automaattisesti?
Ainakin:BMW i4 M50 on näköjään päivittynyt M60:ksi. Tietääkö joku mitä muutoksia tässä on?
Ei ole, nää muutokset tuli jo viime vuonna LCI:ssä, nyt tuli pelkästään voimalinjan pieni päivitys.laser-perävalot ja uudet ajovalot (ulko- ja sisätiloissa luultavasti muitakin muutoksia)
Tuleeko tämä pelkästään moottorin hyötysuhteesta vai onko akun buffereita pienennetty tai tehty jotain aero-muutoksia jolla rangea saatu lisää?-range 414-519 km -> 433-551 km
Lähtee kyllä, muttei välttämättä siihen asetettuun nopeuteen saakka. Hidastustoiminta on myös aika huomaamaton, eli ei tule mitään selvää jarrutusta, vaan nopeus tippuu niin ettei siihen välttämättä kiinnitä huomiota.Ainakin se Leafin perus adaptiivinen vakkari kyllä lähtee kiihdyttämään mutkassa, jos on siihen asti ajellut jonkun perässä. Kun auto edestä kurvaa mutkaan, auto katsoo että nyt on latu vapaa ja lähtee kiihdyttämään.
Näin siis ainakin -21 lefassa
Riippuu täysin autosta. Oma Volvo ei ainakaan adaptiivisella tehnyt mitään muuta kuin sääti nopeuden edelläajavan mukaan. Nykyisessä autossa on "tienkulun ennakointi" erillisenä toimintona ja se osaa hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin itsekseen. Tosin laitoin pois päältä, kun ei tuolle hirveästi käyttöä ole ja se välillä on turhankin varovainen.Kyll toi mielestäni on toiminut jo aikoja ja vanhoissakin autoissa. Hyvin helppoa toteuttaa x määrä vauhtia ja x määrä ohjaus kulmaa niin himmaa automaattisesti vauhtia hieman.
Suoralla tiellä hidastaminen liittyy sit yleensä pilotin paketteihin esim nopeusrajoitukseen säätyvään vakkariin tai yleinen oletus ett rampeissa on 80km+ rajoitus.
Speksien mukaan akun netto on sama ja ainakaan ulkoisesti ei näy mitään muutoksia aero-ominaisuuksissa.Tuleeko tämä pelkästään moottorin hyötysuhteesta vai onko akun buffereita pienennetty tai tehty jotain aero-muutoksia jolla rangea saatu lisää?
Toki i5:sta otetut uudemmat moottorit varmaan vähän lisää rangea, mutta tulee myös sellainen vaihtoehto mieleen että onkohan ne vaan "paperikilometrejä". Tuolla M50 mallilla pystyy maantienopeuksilla kesäolosuhteissa ajamaan pitemmälle kuin WLTP range, ja se ei ole kovin yleinen ilmiö. Että jos uudessa on WLTP laskettu vaan optimistisemmin kun muutkin niin tekee, ja oikeasti käytännön range ei sitte ole noin paljon parempi?Speksien mukaan akun netto on sama ja ainakaan ulkoisesti ei näy mitään muutoksia aero-ominaisuuksissa.
Kiinnostelisi vaihtaa tuohon lisätehojen takia, mutta arvonalenema nykyisessä on oletettavasti ollut sen verta rasvaista että tulee kyllä 50 lisähevosvoimalle hintaa.
Ja itseasiassa jos otat vähän varusteita, esim. Fully Charged tai Supercharged paketin, niin M60 tulee pari tonnia halvemmaksi kuin xDrive.Tuo i4 xDrive40 on kyllä järjettömästi hinnoiteltu. Laittamalla paritonnia lisää, saa tuon M60 mallin.
. Itseä ehkä häiritsee liikaa lokareiden suojamuovit, mutta se on makuasia.
Minäkin yllätyin positiivisesti, koska olin veikkaillut perusmallin hinnan viitisen tonnia suuremmaksi Saksan hinnaston perusteella.Yllättipä positiivisesti tuon CLAn hinta. Onko tietoa/veikkauksia paljonko shooting brake nostaa hintaa ja milloin se olisi tulossa?
Joku tarjous?Tuo i4 xDrive40 on kyllä järjettömästi hinnoiteltu. Laittamalla paritonnia lisää, saa tuon M60 mallin.
Ei ole mikään tarjous, voit itse tarkastaa BMW:n sivuilta.Joku tarjous?
Puhutaan siis 45 ja 70 malleista?Ei ole mikään tarjous, voit itse tarkastaa BMW:n sivuilta.