Yleistä keskustelua sähköautoista

Varmaan samasta syystä, kuin miksi mikä vaan varaosa on kalliimpi, kuin voisi olettaa. Vanha vitsi siitä, että auton kasaaminen kokonaan varaosilla tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tehdasuusi, pitää ihan paikkaansa. Huollon työkustannus sitten vielä päälle.
Toki joku järki olisi hyvä olla varaosahinnoissa erityisesti akun kanssa, jossa se on kuitenkin monesti vielä osittain ihan käypää tavaraa. Jo pelkät materiaalit maksanee jotain vikaantuneessakin akussa. Varmaan valmistajat vielä vähän hakee liiketoimintamalliaan kalliin akun kanssa. Siinäkin on eroja, salliiko valmistaja mitään kolhua akussa ja miten akku on sallittua korjata.

Toki tämä julkisuuteen tullut Mersun tapaus, jossa lommo akkukotelon reunassa, sivussa moduuleista, aiheuttaa koko paketin vaihdon oli aika järjetön. Kuten myös Mersun ihmeellinen ehto, että akkua ei korvatakaan takuuseen, jos auton arvo on alle uuden akun hinnan. Eikö lie tässä osasyy sitten siihen akun suolaiseen hintaan? Saadaan takuukeikastakin rahoja takaisin.
Ei se mersun takuuehto ollut mitenkään järjetön. Se miten sitä tulkittiin oli hassua (ja toisaalta mersun edustajan taisi kiistää tämän tulkinnan). Minusta ainakin on ihan järkevää, että valmistaja maksaa autosta maksimissaan sen arvon verran, jos korjauskulut ovat enemmän.
 
Ei se mersun takuuehto ollut mitenkään järjetön. Se miten sitä tulkittiin oli hassua (ja toisaalta mersun edustajan taisi kiistää tämän tulkinnan). Minusta ainakin on ihan järkevää, että valmistaja maksaa autosta maksimissaan sen arvon verran, jos korjauskulut ovat enemmän.
Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä, mutta jos akun vaihtohinta on vaikka hatusta 80k€, niin äkkiä tullaan tilanteeseen, ettei akkua vaihdeta edes pari vuotta vanhaan autoon, vaan maksetaan sitten sen hetkinen "käypä arvo". Kuka senkin sitten määrittää, koska auton omistajan ja merkin edustajan näkemys summasta voi olla hieman eri. Toki jos tämä tapaus oli uutisankka, niin parempi niin, mutta mainehaitta taisi kyllä tulla jo. Kaikkien etu kuitenkin olisi, että varaosa-akun saisi kohtuulliseen hintaan, jos käyttäjä vaikka itse ajaa akun sököksi kiveen. Kyllä tuo vakuutusmaksuissa näkyy, jos tietyn merkin akku maksaa moninkertaisesti muiden vastaavaan. Mutta menee jo whataboutismin puolelle, niin jätän spekuloinnin tähän.
 
Olen kanssasi periaatteessa samaa mieltä, mutta jos akun vaihtohinta on vaikka hatusta 80k€, niin äkkiä tullaan tilanteeseen, ettei akkua vaihdeta edes pari vuotta vanhaan autoon, vaan maksetaan sitten sen hetkinen "käypä arvo". Kuka senkin sitten määrittää, koska auton omistajan ja merkin edustajan näkemys summasta voi olla hieman eri. Toki jos tämä tapaus oli uutisankka, niin parempi niin, mutta mainehaitta taisi kyllä tulla jo. Kaikkien etu kuitenkin olisi, että varaosa-akun saisi kohtuulliseen hintaan, jos käyttäjä vaikka itse ajaa akun sököksi kiveen. Kyllä tuo vakuutusmaksuissa näkyy, jos tietyn merkin akku maksaa moninkertaisesti muiden vastaavaan. Mutta menee jo whataboutismin puolelle, niin jätän spekuloinnin tähän.
Juu, käyvästä arvosta päästää ihan toisenlaisiin ongelmiin, mutta se on sitten ihan eri keskustelu. Lähinnä närästi, kun täällä ko. ehto leimattiin kovin sanoin vaikka sinällään ehto ei itsessään ollut se ongelma. Tuossa tapauksessa oli vielä erikoista, että käytetty akku oli kuitenkin löytynyt sopivaan hintaan eli periaatteessa korjaamisen kanssa ei olisi pitänyt tulla alkuunkaan ongelmaa. Lainsäädäntöä pitäis uudistaa siten, että yrityksillä olisi mahdollisuus ja lupa vastata asiatiedoilla, jos kuluttaja itse tulee asiansa kanssa julkisuuteen. Nyt on monta tapausta, jotka kuulostavat ihmeellisiltä, kun on vain toisen osapuolen tarina. Tässäkin olisi kiinnostavaa tietää miksi ylipäätään koko keskusteliin päädyttiin, kun sopiva käytetty akku löytyi.
 
Jos Mese maksaa uutena 50 000 rahaa ilman ALV, josta akun valmistushinta on enintään 15 000 rahaa, jotain on pahasti pielessä jos vastaavan akun jälleenmyyntihinta on 60 000 rahaa + ALV. Samanlaisen akun saisi kuitenkin tehtaan valmistuslinjalta omakustannehintaan, joten ongelma kuulostaa näiden faktojen valossa ainoastaan Mesen poskettomilta katteilta. Ilmeisesti käyttävät samaa hinnoittelua kuin muissa virallisissa varaosissa (omakustannehinta kertaa 10), mutta kolmannen osapuolen toimittamaa varaosa-akkua ei saa käyttää = monopoli.
Varaosamyynti ja huoltotoiminta on merkittävä osa autovalmistajien bisnestä. Autojen myyntikate on laskenut ja oletettavasti myös huoltotoiminta vähän droppaa sähköistymisen myötä, joten ehkä nyhdetään nyt varaosilla. Toimii yleensä niin kauan kunnes tarvikevalmistajat tulevat apajille. Akku on vielä aika hyvässä suojassa kilpailulta...
 
Juu, käyvästä arvosta päästää ihan toisenlaisiin ongelmiin, mutta se on sitten ihan eri keskustelu. Lähinnä närästi, kun täällä ko. ehto leimattiin kovin sanoin vaikka sinällään ehto ei itsessään ollut se ongelma. Tuossa tapauksessa oli vielä erikoista, että käytetty akku oli kuitenkin löytynyt sopivaan hintaan eli periaatteessa korjaamisen kanssa ei olisi pitänyt tulla alkuunkaan ongelmaa. Lainsäädäntöä pitäis uudistaa siten, että yrityksillä olisi mahdollisuus ja lupa vastata asiatiedoilla, jos kuluttaja itse tulee asiansa kanssa julkisuuteen. Nyt on monta tapausta, jotka kuulostavat ihmeellisiltä, kun on vain toisen osapuolen tarina. Tässäkin olisi kiinnostavaa tietää miksi ylipäätään koko keskusteliin päädyttiin, kun sopiva käytetty akku löytyi.
Eikö siinä sitten käynytkään niin että akkutakuunalaiseen autoon piti omaan piikkiin laittaa akku?
 
Eikö siinä sitten käynytkään niin että akkutakuunalaiseen autoon piti omaan piikkiin laittaa akku?
Se taisi olla lopputulos, mutta tarina ei vastannut siihen miksi näin kävi. Ellei stten ole tullut lisätietoja miksi näin kävi.

e: Tämän videon kommenteissa oli Kokkolan autohuollon kommentti:
Veholta saadun tiedon mukaan auton huoltohistoriassa oli puutteita, minkä vuoksi akkusertifikaatti ei olisi voimassa. Kuitenkin valmistaja oli tarjonnut sertifikaatin mukaista korvausta, joka oli 15t€ suuruinen.
 
Viimeksi muokattu:
Siitä sitten pohtimaan mistä syystä sähköautot eivät valloita kansan syviä rivejä. Jos peltilehmä hylätään yllättäen katsastuksessa, ja ainoa tapa korjata on maksaa tähtitieteellinen summa akun vaihdosta. Kohtuuhintaisia vaihtoakkuja ei ole, ja vakuutus ei välttämättä korvaa mitään.
Paitsi kun Leafilla ratsastaa auringon laskuun
 
Se taisi olla lopputulos, mutta tarina ei vastannut siihen miksi näin kävi. Ellei stten ole tullut lisätietoja miksi näin kävi.

e: Tämän videon kommenteissa oli Kokkolan autohuollon kommentti:

Veholta saadun tiedon mukaan auton huoltohistoriassa oli puutteita, minkä vuoksi akkusertifikaatti ei olisi voimassa. Kuitenkin valmistaja oli tarjonnut sertifikaatin mukaista korvausta, joka oli 15t€ suuruinen.

Mitäköhän puutteita siinä huoltohistoriassa voisi olla sellaisia jotka selittäisivät akun hajoamisen?

Siis eihän akkua ole tarkoitus mitenkään huoltaa.
 
Siitä sitten pohtimaan mistä syystä sähköautot eivät valloita kansan syviä rivejä. Jos peltilehmä hylätään yllättäen katsastuksessa, ja ainoa tapa korjata on maksaa tähtitieteellinen summa akun vaihdosta. Kohtuuhintaisia vaihtoakkuja ei ole, ja vakuutus ei välttämättä korvaa mitään.
No eikös sähköautot muka kokoajan "valloita kansan syviä rivejä"?
 
Eivät valloita, koska hinta ja riski on liian suuri. Uudet mallit halvimmillaan 25 000 rahaa, ja niillä ei käytännössä ajeta kuin taajamissa. Käytettyjä voi saada samaan hintaan tai halvemmalla, joilla pääsee myös tekemään matka-ajoa mutta varjopuolena on akkuriski, jonka korjaus maksaa moninkertaisesti käytetyn auton hankintahinnan verran.

Ps. Nissan Leaf ei ole varteenotettava vaihtoehto nykyisellä latausverkostolla, koska Chademo lataustapaa ei löydy tällä hetkellä juuri mistään.

Olet väärässä. 1) suurin osa myydyistä autoista ovat käytettyjä 2) 25k rahaan saa uutena jo esim 50kwh mokka-e:n, jonka range on about 350km kesällä, ja vaikka talvella tippuisi sinne kahteen sataan, on suomalaisen päivittäinen ajosuorite on sen 40km, johon range riittää oikein hyvin 3) sähkäreiden akut kestävät oikeasti käyttöä paljon paremmin kuin mitä lööppiotsikoista tai foorumitietäjien pärinöistä voisi kuvitella. 4) lefaan saa CCS-adapterin jolla voi sinne auringonlaskuun ratsastella oikein mukavasti.

Edit: Suurimmat riskit tulevat toki Teslan kanssa, joka hyvin todennäköisesti kosahtaa katsastuksessakin. Pysykää niistä kaukana. Tosin joku varmaan pyrähtää kertomaan miten tällä ei mitään tekemistä sen kanssa että ne on sähkäreitä, muuten vaan päin seiniä suunniteltu tai sitten siitä että tää on vaan näitä kolmosen juttuja jotka saa takuuseen korjattua kunhan hakee hylsyn katsurilta ja se uus y on muutenkin maailman paras auto jonka myynti räjäyttää teslan suvereerniksi sähkärikunkuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät valloita, koska hinta ja riski on liian suuri. Uudet mallit halvimmillaan 25 000 rahaa, ja niillä ei käytännössä ajeta kuin taajamissa. Käytettyjä voi saada samaan hintaan tai halvemmalla, joilla pääsee myös tekemään matka-ajoa mutta varjopuolena on akkuriski, jonka korjaus maksaa moninkertaisesti käytetyn auton hankintahinnan verran.

Ps. Nissan Leaf ei ole varteenotettava vaihtoehto nykyisellä latausverkostolla, koska Chademo lataustapaa ei löydy tällä hetkellä juuri mistään.
Höpö höpö, nettiauto täynnä 20-30k maksavaa hyvää sähköautoa jolla onnistuu matkanteko, esim vw id4. Nämä akkuriskeistä öyhöttäjät on kovimpia höpöttäjiä, joku pelko ilmeisesti että heiltä tullaan viemään polttomoottorinen auto pois?
Nykypolttiksissakin kaikenmaailman särkyvää saastevimpainta, enemmän oisin niistä huolissani kuin sähköauton akkuriskistä.
 
Olet väärässä. 1) suurin osa myydyistä autoista ovat käytettyjä 2) 25k rahaan saa uutena jo esim 50kwh mokka-e:n, jonka range on about 350km kesällä, ja vaikka talvella tippuisi sinne kahteen sataan, on suomalaisen päivittäinen ajosuorite on sen 40km, johon range riittää oikein hyvin 3) sähkäreiden akut kestävät oikeasti käyttöä paljon paremmin kuin mitä lööppiotsikoista tai foorumitietäjien pärinöistä voisi kuvitella. 4) lefaan saa CCS-adapterin jolla voi sinne auringonlaskuun ratsastella oikein mukavasti.

Edit: Suurimmat riskit tulevat toki Teslan kanssa, joka hyvin todennäköisesti kosahtaa katsastuksessakin. Pysykää niistä kaukana. Tosin joku varmaan pyrähtää kertomaan miten tällä ei mitään tekemistä sen kanssa että ne on sähkäreitä, muuten vaan päin seiniä suunniteltu tai sitten siitä että tää on vaan näitä kolmosen juttuja jotka saa takuuseen korjattua kunhan hakee hylsyn katsurilta ja se uus y on muutenkin maailman paras auto jonka myynti räjäyttää teslan suvereerniksi sähkärikunkuksi.
Tyttärellemme katsoimme käytettyä pari vuotta vanhaa autoa ja tuo Mokka-e(:n sisarmalli) oli lopulta voittaja sillä sillä pääsee vaikka Hesa-Tampere -välin lataamatta talvellakin( jos nyt ei sysipaska sää ole), ja Lefakin oli harkinnassa mutta Lefassa ei mikään sen monista synnistä ollut isoakkuiseen korjaantunut niin se ei ollut enää valinta. Ja totuus on, että tonnin hinta adapterista nostaa Lefan hinnan kilpailukyvyttömäksi( huom. tämä ei siis tule perheautoksi). Silti kaikki neljä pointtiasi ovat kuin spot on. ( tyttären auto tosin maksoi vain 16 000 euroa, oli kaksi vuotta vanha ja ajoakkutakuuta toistasataatuhatta kilometriä jäljellä. Tehdastakkuutakin vajaa vuosi).

Hän ei edes lataa autoa kotona vaan lähistä ABC:lla, joten sekään ei ole autonhankinnan este. Este on asenne.
 
ihan oikeasti valloittaa niissa piireissa joissa ajetaan yli 25 tkm vuodessa. Ja heitakin on paljon. ei vaadi kuin 40 km etaisyyden tymaahan niin se 25 tkm heilahtaa helposti vuodessa.
Ja lyhyellä otannalla se valloittaa kyllä jopa niillä, jotka ajavat vain kymppitonnin vuodessa, ja joilla on varaa satsata mukavuuteen enemmän kuin sen 10 000 euroa.
 
Paljon mielipiteitä mutta vain vähän faktaa. Toveri Larionofkin hyvin osoitti tulkintasi vääräksi, vaikka toki olikin tässä vain yksittäinen mielipide (jonka perusteella ei saisi yleistää). Taisi maalitolpatkin vähän viuhahtaa siitä alkuperäisestä väitteestä.

25k rahaan saa jo myös esim vähän ajettuja BYD Atto kolmosia, jotka varmasti ovat aika samanlaisia niin kaupunki- kuin motariajossakin jos verrataan vaikka Corollaan, joka on Suomen suosituin auto. Toiseksi suosituin oli muuten Yaris Cross, joka ei motariajossa loista, joten miksi motariajoa tässä edes pidetään kriteerinä ylipäänsä? Isompiakkuinen, 30tkm ajettu lefa + CCS adapterin saa varmaan neuvoteltua ~22k rahaan, joka varmasti on esim tuota Yaris Crossia kivempi sekä kaupunki- että motariajossa sekä paljon edullisempi ylläpito- ja huoltokuluiltaan. Lisäksi koko DC-lataus on täysin yhdentekevää jos kotona pystyy lataamaan ja ne päivittäiset kilsat ovat alle 200km.
 
Tyttärellemme katsoimme käytettyä pari vuotta vanhaa autoa ja tuo Mokka-e(:n sisarmalli) oli lopulta voittaja sillä sillä pääsee vaikka Hesa-Tampere -välin lataamatta talvellakin( jos nyt ei sysipaska sää ole), ja Lefakin oli harkinnassa mutta Lefassa ei mikään sen monista synnistä ollut isoakkuiseen korjaantunut niin se ei ollut enää valinta. Ja totuus on, että tonnin hinta adapterista nostaa Lefan hinnan kilpailukyvyttömäksi( huom. tämä ei siis tule perheautoksi). Silti kaikki neljä pointtiasi ovat kuin spot on. ( tyttären auto tosin maksoi vain 16 000 euroa, oli kaksi vuotta vanha ja ajoakkutakuuta toistasataatuhatta kilometriä jäljellä. Tehdastakkuutakin vajaa vuosi).

Hän ei edes lataa autoa kotona vaan lähistä ABC:lla, joten sekään ei ole autonhankinnan este. Este on asenne.
Ei tuo ABC:llä latailu nyt mikään pelkkä asennekysymys ole. Tai no asenne pitää olla se, että jaksaa siellä istua ja nakkikoreista nauttia. Minä en esimerkiksi sitä jaksaisi.
 
Itse yleensä hoidan työasioita tai mahdollisesti käyn koiran kanssa lenkillä, jos joutuu pikalaturille istahtamaan. Ei vaikuta päivän käytettävissä olevaan aikamäärään silloin millään tavoin.

Tietysti jos työnkuva on sellainen että ei voi kun pyöritellä peukaloita niin ymmärrän.

Keskimääräinen suomalainen räplää puhelinta muutenkin varmaan kolmatta tuntia päivässä niin aivan yksi lysti missä senkin tekisi.
 
Akku on vielä aika hyvässä suojassa kilpailulta...
Lähinnä sen takia, että softarajapinnat ja fyysiset liittimet ovat suljettuja / eivät helposti saatavilla.

3rd-partyt voisivat tuottaa hyvinkin kilpailukykyiseen hintaan (ainakin varaosiin verrattuna) melkein vastaavia akkuja jos softan saisi tuunattua sopimaan. Jos esim. 3rd-party akulle voisi ohjelmoida helposti uudet pikalatauskäyrät ja sen BMS:n voisi ohjelmoida kertomaan autolle mahdolliset tehorajoitukset ja kilpparimoodit, niin melkein yhtä hyviä (tai jopa parempia!) akkuja voisi valmistaa.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
Teslassa näkyy regen palkissa katkoviiva, mitä pidempi, sen kylmempi. Jos ei katkoviivaa akku on ~20+c. Mutta voisi kyllä olla käyttöliittymässä jossain latausvalikossa näkyvissä, samoin kuin manuaalilämmitys vaikkei sitä enää juuri tarvitse kun laturit on kartassa pääosin.
 
Ei tuo ABC:llä latailu nyt mikään pelkkä asennekysymys ole. Tai no asenne pitää olla se, että jaksaa siellä istua ja nakkikoreista nauttia. Minä en esimerkiksi sitä jaksaisi.
Kuten mhj kirjoitti, sen ajan voi tehdä jotain muutakin, esimerkiksi tytär lähtee kahden tunnin juoksulenkille.

Tai opiskelijana sen kaksi tuntia voi käyttää tenttiin lukuun tai muuten opiskeluun.
 
Edit: Suurimmat riskit tulevat toki Teslan kanssa, joka hyvin todennäköisesti kosahtaa katsastuksessakin. Pysykää niistä kaukana. Tosin joku varmaan pyrähtää kertomaan miten tällä ei mitään tekemistä sen kanssa että ne on sähkäreitä, muuten vaan päin seiniä suunniteltu tai sitten siitä että tää on vaan näitä kolmosen juttuja jotka saa takuuseen korjattua kunhan hakee hylsyn katsurilta ja se uus y on muutenkin maailman paras auto jonka myynti räjäyttää teslan suvereerniksi sähkärikunkuksi.
Ei Teslasta tuon vuoksi välttämättä tarvitse kaukana pysyä, jos ja kun katsastuksessa reputtaminen johtuu tukivarsista. Ne on kuitenkin melko edullista vaihtaa. Sillä on väliä, mistä syystä reputtaa ja kuinka kalliiksi se tulee. En tuota ongelmaa puolustele ja omaankin on takuuaikana jo vaihdettu tukivarret, eikä se ole hyväksyttävää. Mutta aika harvassa on autot, missä ei mitään lapsuksia ole.

Sanoisin että on parempiakin syitä välttää Teslaa, ja luultavasti omakin seuraava auto tulee olemaan jotain muuta merkkiä näillä näkymin. Nykyään kun on hyviä vaihtoehtoja ihan eri tavalla tarjolla kuin muutama vuosi sitten.
 
Nyt on ensimmäiset oikeasti pitkät ajot (600-800km yhtä soittoa) EV6:lla ajettu ja 4500km:n jälkeen muutenkin aika hyvä käsitys autosta.
Kokonaisuutena ihan todella asiallinen paketti. Ylivoimaisesti mukavin autoni sitten E-sarjan 280cdi:n jälkeen, eikä tuo paljoa häviä sillekään. Ei tietenkään kokonaisuutena ihan yhtä premium (kiiltävää muovia löytyy, ei ilma-alustaa, reisituki saattaa loppua kesken itseäni pidemmällä kuskilla (182cm), mutta lähellä ollaan. Ei mitään ylimääräisiä räminöitä, auto menee suoraan kuin juna kovissakin nopeuksissa, avustimet toimivat erinomaisesti ja ainakin tämänhetkisellä rengastuksella on todella hiljainen. Erinomainen vekotin, jossa löytyy sekä mukavuutta, mutta myös sopivasti sporttisuutta.

Negaa:
Auton navigaattori, tai oikeammin sen kyky reitittää pitkiä matkoja sisällyttäen lataustauot matkalle, on aika jäätävää paskaa. Siellä on sinänsä ihan hyviä asetuksia, joista voi esim. valita käytetäänkö vain tietyn tyyppisiä / tietyn ketjun latureita ja mikä pitää olla miniminopeus yms., joten voisi kuvitella että kovin pahasti ei voi mennä pieleen, mutta menee ne. Sen sijaan, että auto laskisi pysähdykset siten, että jokaisella akullisella ajettaisiin mahdollisimman pitkään - kuten nyt vaikka itse teen - niin se sijoittelee ennemminkin noita pysähdyksiä niin, että laturille pysähdyttäessä on vielä 30-50% virtaa jäljellä. Auto kyllä ottaa tuossa vaiheessa +200kW/h vauhdilla virtaa sisään, mutta ottaisin ennemmin niskalaukauksen kun lähtisin ajamaan jotain lapin reissua tuollaisilla max. 2h yhtäjaksoisilla stinteillä.

Typeryyttä eskaloi se, että tämä auto kuluttaa aivan helvetisti jos keli on huono. Ajoin 600km n. +15 asteisessa vesisateessa matkanopeuden ollessa maanteillä n. 105-115km/h ja moottoriteillä 125-140km/h ja keskikulutus tuolla matkalla oli 22,5kW/h, Siitä voi jokainen laskeskella miten usein tuo navigaattori pyytää latailemaan, jos se sijoittaa niitä reitille siten, että akkua on vaikka se 40% jäljellä ja latailet johonkin 70-80% ladatessasi. Tulee aika monet latausaseman pihat nähtyä, jos auton preferensseillä haluaa mennä. En tiedä saako tuota toimimaan fiksummin, vaan olen ratkaissut typeryyden sillä etten halua auton laittavan niitä pysähdyksiä sinne. Tutuilla reiteillähän tuo ei ole ongelma, mutta vierailla vaatisi etukäteissuunnittelua sillä kännykkäappiksella tai jollain ABRP:lla, jos/kun ei halua tehdä kuten auto haluaa.

Lisänyanssina mainittakoon, että auton uusiutunut mobiiliappis kyllä osaa tuollaisen paljon fiksumman reittisuunnitelman laskea hyvinkin pienellä vaivalla ja sen voi lähettää myös autoon, mutta tadaa! Koko suunnitelman sijasta ainoastaan määränpää päätyy sinne autoon ja auto vetää tuon oman paskan suunnitelmansa sen mobiiliappiksella tehdyn yli.

Yksi kummallisuus liittyy tuohon "camping modeen" tms. Ei muuten mitään, mutta ottaessasi sen käyttöön et saa ovia lukittua ulkopuolelta ainakaan kahvasta tai avaimen napista (en ole koittanut appiksella).

Valivalina voisi sanoa myös rangen, tai ehkä oikeammin kuinka radikaalisti auton kulutus reagoi säähän. Nätillä ilmalla tämä menee tuollaisen keskinopeudella 90-100km/h ajetun pitkän maantieajon johonkin 17-19 ja kaupungissa jopa 15, mutta esim. vesisade pompsauttaa kulutuksen samantien 20-30% ylös. Mutuilisin, että Model 3:ssa esim. sade ei vaikuttanut yhtä paljoa ja toki se pienempänä autona meni muutenkin vähän vähemmällä.

Carplay/Android Auto on aika paska. Jos se ei lukisi viestejä, niin luulenpa etten jaksaisi käyttää ollenkaan, kun ei tuo mitään lisää Bluetoothilla kytkettyyn luuriin. Joku Easypark nyt kaupungissa ihan ok, mutta nuo mediaominaisuudet ilman tekstihakua mallia turhat. Kaipaan Teslan softasta oikeaa ei rampautettua Spotifya sekä sitä lataussuunnittelijaa.

Plussat:

Auton kyky ottaa virtaa vastaan kompensoi sen kyvyttömyyttä laskea järkevää lataussuunnitelmaa & korkeampaa kulutusta. Tämä lataa kuin riivattu. Siinä missä vaikka Tesla otti sitä 230-250kWh hyvin rajallisen ajan, niin tällä mennään todella kovilla nopeuksilla ihan sinne 70-80% tietämille ja tollasen 10-80% latauksen keskinopeus voi olla lähelle 200kWh, joten ei siellä turhan pitkiä aikoja tarvitse kyteä.

Ruudulla näkyvä kilometrimäärä on pitkillä matkoilla aika lailla 1/1 totuus siitä mihin asti pääset. Tällä ei ollut Teslassa mitään informaatioarvoa, mutta tässä se elää keskikulutuksen (viimeisimästä latauksesta?) mukaan ja pitää kutinsa. Paikkaa live-laturit toiminnon kanssa myös osaltaan paskaa ja ei todelliseen kulutukseen adaptoituvaa reittisuunnittelijaa.

Pitkän matkan virta-asioista voisi antaa plussaa myös siitä, että 16v outputteja löytyy joka puolelta autoa ja esim. jääkaappi kulkee lyhyellä johdolla sekä takakontissa, takapenkin jalkatilassa tai pelkääjän jalkatilassa missä nyt milloinkin kätevimmältä tuntuu.

Ei mitään pimputuksia matkalla mistään / sydäriä aiheuttavia rääkäisyjä autopilotilta joka kuvittelee ettei kädet ole ratilla tms. Vain hiljaisuutta ja ruudulla + peilissä ja hudissa näkyviä varoituksia kuolleessa kulmassa olevista autoista tai niistä ratilta irti olevista käsistä.

Summarumina hyvä auto ja ihan selkeä upgrade vrt. Model 3. Tyytyväinen ostokseen, mutta MB-ihailijana tuo uusi CLA saattaa muuttaa tilanteen. En voi välttyä ajatukselta, että se olisi ehkä saatavilla hyvillä varusteilla + nelivetona < 70k ja jos se on sellainen kun mersu nyt on ja speksit (kulutus/range yms.) vastaavat todellisuutta, niin aika harmaahan tästä tulee/heti enkä keksi miksi kukaan ostaisi mitään muuta kun sen CLA:n..
 
Eivät valloita, koska hinta ja riski on liian suuri. Uudet mallit halvimmillaan 25 000 rahaa, ja niillä ei käytännössä ajeta kuin taajamissa. Käytettyjä voi saada samaan hintaan tai halvemmalla, joilla pääsee myös tekemään matka-ajoa mutta varjopuolena on akkuriski, jonka korjaus maksaa moninkertaisesti käytetyn auton hankintahinnan verran.

Ps. Nissan Leaf ei ole varteenotettava vaihtoehto nykyisellä latausverkostolla, koska Chademo lataustapaa ei löydy tällä hetkellä juuri mistään.
Hemmettiäkö tuollaisia spekuloit, kun myyntitiilstoista näkee kuinka sähkäreiden osuus kasvaa kokoajan.

Eikä juuri tuota 25k€ halvemmalla saa polttiksiakaan, ellei nyt sitten jotain pikkukippoa osta kirkossa käyntiä varten.

Enkä mä nyt sanoisi että akkuriski oikeastaan sen isompi on kuin joku volkkarinkaan osto, ihan samoilla lukemilla nekin rempat ovat.
 
Minusta +15 vesisateessa motari+maantie keskari 22,5 kWh/100 km on aika hyvä. Volvolla saattais alkaa jo kolmosella etenkin ton motarin kanssa kun noita vauhteja ajelee.
No mulla ei oo oikein vertailukohtana pitkiltä matkoilta muita kun se Model 3, jolla pysyi aina alle 20kWh/100km näillä matkoilla. Motarilla imi noissa vauhdeissa juuri ja juuri sen 20, mutta satasen alueella jo ihan selkeästi alle sen (lähempänä 15)
 
No mulla ei oo oikein vertailukohtana pitkiltä matkoilta muita kun se Model 3, jolla pysyi aina alle 20kWh/100km näillä matkoilla. Motarilla imi noissa vauhdeissa juuri ja juuri sen 20, mutta satasen alueella jo ihan selkeästi alle sen (lähempänä 15)

EV6 omistajana voin sanoa, että ihan normaaleja lukemia autolle. Vesisade nostattaa aina kulutusta ja varsinkin jos painaa vauhdilla eteenpäin. Itsellä Motari- Maantie kombinaatiolla kulutus pyörii kesäisin siinä 19-20kwh/100km ja jos vettä sataa niin helposti 22-25.

Teslat on kyllä pihejä kulutuksen suhteen ja onhan se Model 3 10cm matalampi ja paljon virtaviivaisempi kuin möhkö ev6.
 
No mulla ei oo oikein vertailukohtana pitkiltä matkoilta muita kun se Model 3, jolla pysyi aina alle 20kWh/100km näillä matkoilla. Motarilla imi noissa vauhdeissa juuri ja juuri sen 20, mutta satasen alueella jo ihan selkeästi alle sen (lähempänä 15)

No, Tesla on ihan omaa luokkaansa tuossa jo ihan mataluutensakin takia. Mutta oliko noissa Teslan ilmoittamissa kulutuksissakin jotain pientä että ei laske hytin lämmitystä jne mukaan? En nyt muista tarkkaan mutta jotain tommosta joskus tuli vastaan kun ihmettelin käsittämättömän pieniä talvikulutuksia.
 
Minusta +15 vesisateessa motari+maantie keskari 22,5 kWh/100 km on aika hyvä. Volvolla saattais alkaa jo kolmosella etenkin ton motarin kanssa kun noita vauhteja ajelee.

Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.

Olisi hyvä jos sähköautoissakin olisi näytöllä keskineopeusmittaus matkakohtaisesti ja pidemmältä ajalta, niin osaisi suhteuttaa kulutuslukemat siihen ja sitä kautta saisi paremman kuvan, että minkälaista se ajo on todellisuudessa ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Enkä mä nyt sanoisi että akkuriski oikeastaan sen isompi on kuin joku volkkarinkaan osto, ihan samoilla lukemilla nekin rempat ovat.

Uudesta GTE Passatin pelkästä vaihteistosta pyydetään 15kE (töineen), teslalla taitaa lähteä vaihtoakku kai kympillä ainakin johonkin malliin (ilman töitä).
 
No, Tesla on ihan omaa luokkaansa tuossa jo ihan mataluutensakin takia. Mutta oliko noissa Teslan ilmoittamissa kulutuksissakin jotain pientä että ei laske hytin lämmitystä jne mukaan? En nyt muista tarkkaan mutta jotain tommosta joskus tuli vastaan kun ihmettelin käsittämättömän pieniä talvikulutuksia.
Kyllä ne ainakin ajossa laski kaiken mukaan. Esilämmityksiä yms. parkkisella tapahtuvia asioita ei varmaan laske, mutta ei niitä omasta mielestäni kyllä kuulukaan laskea. Sehän ei mikään pakollinen manööveri ole kuten ei vaikka webaston tms. käyttökään
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.

Olisi hyvä jos sähköautoissakin olisi näytöllä keskineopeusmittaus matkakohtaisesti ja pidemmältä ajalta, niin osaisi suhteuttaa kulutuslukemat siihen ja sitä kautta saisi paremman kuvan, että minkälaista se ajo on todellisuudessa ollut.

Kaveri kirjoitti että ajoi käytännössä päiväsakkorajalla koko matkan 115-140 km/h niin eiköhän tuota nyt voi aika lailla moottoritieksi sanoa tuon reissun osalta noin niinkuin keskimäärin.
 
Ei Suomesta löydy millekkään 600-800 km reissulle moottoriteitä kuin murto-osa matkasta.
No on tossa varmastikin sellainen 250km, eli about 40% matkasta. HKI-Heinola, Mikkeli-Juva, pätkä Joroisen ja Varkauden tienoilla ja sitten ennen Kuopiota alkava, joka Siilinjärvelle asti. Tuo HKI-Heinola yksistään jo 140km. Mikkelin ja Varkauden pätkät toki sellaisia, jossa keskinopeus varmaan lähempänä ~110 kuin noiden muiden ~130, koska kameroita
 
Kaveri kirjoitti että ajoi käytännössä päiväsakkorajalla koko matkan 115-140 km/h niin eiköhän tuota nyt voi aika lailla moottoritieksi sanoa tuon reissun osalta noin niinkuin keskimäärin.
En aja päiväsakkorajalla. Rajoitus + 10km/h vakkarissa, jolla ei ole ikinä räpsähtänyt vitostiellä yksikään kamera. Ohituksissa hetkittäin kovempi nopeus tai silloin jos joku ajaa kamerapuskurina kovempaa edessä.
 
Kannattaa ajaa nopeusrajoituksen mukaan niin saa pienemmät kulutuslukemat (itse ajan sitä oikeaa nopeutta).

Mitä autoon tulee, niin osa Toyotan maineesta tulee ihan siitä että mittari näyttää liian vähän. Jos se näyttäisi edes sinne päin, niin kuskitkaan eivät saisi jaloissa olevan -mainetta niin herkästi. Tuo on modernissa sähköautossa aika ärsyttäväkin ominaisuus, kun mielellään pitää ajoavustimet ja vastaavat päällä kunhan niiden aktivointi tapahtuisi järkevästi.

Siksi esim. Renaultit ovat vaikuttaneet aika hyviltä vaihtoehdoilta kun niiden piippaukset ovat tuntuneet inhimillisiltä.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
En aja päiväsakkorajalla. Rajoitus + 10km/h vakkarissa, jolla ei ole ikinä räpsähtänyt vitostiellä yksikään kamera. Ohituksissa hetkittäin kovempi nopeus tai silloin jos joku ajaa kamerapuskurina kovempaa edessä.
Ok, no tuossa luki että 140 km/h niin siitä päättelin.
 
Ok, no tuossa luki että 140 km/h niin siitä päättelin.
Ei pitkiä pätkiä tuolla reissulla edes motareilla, koska muutakin liikennettä ja ajatuksena oli kokeilla pääsenkö Kuopioon asti lataamatta kuten edellisellä autolla. Se testi meni pilalle jo heti kättelyssä kun huomasimme jättäneemme koiran hihnan himaan ja piti käydä Mikkelistä ostamassa uusi. Siinä tuli tietty ladattua samalla. Ei ois kyllä onnistunut noilla luvuilla muutenkaan.
Huomenna uusi testi välillä Kuhmo-Mikkeli. Taas taitaa olla kyllä sadetta luvassa. Toi 400km + lataus + 200km himaan ois aika optimaalinen ajankäytön kannalta. Joroinen on aika lailla puolessa välissä, mutta siellä pitäisi lirutella aika täyteen ja latauksessa menee turhan pitkään. Juvalla ei taida olla kun ABC, joten sielläkin menisi pitkään
 
No, Tesla on ihan omaa luokkaansa tuossa jo ihan mataluutensakin takia.
Model 3 on vähäkulutuksinen korkeissa vauhdeissa - Model Y ei sitten enää olekaan niin pihi ja S ja X syövät myös ihan hyvin energiaa.

3:sen hyvän kulutuksen selittää pääosin pieni keulapinta-ala ja hyvä aerodynamiikka. Kaupungissa / paikallispyörityksessä tesla ei tunnu olevan mitenkään erityisen pihi.
 
Yksi kummallisuus liittyy tuohon "camping modeen" tms. Ei muuten mitään, mutta ottaessasi sen käyttöön et saa ovia lukittua ulkopuolelta ainakaan kahvasta tai avaimen napista (en ole koittanut appiksella).
Tuossa on varmaan myös kuskin ovessa fyysinen lukko? Sisarmerkillä sen auton saa camp modessa lukkoon lukitsemalla ovet sisältä kuskin paikalta, avaamalla ovi ja vääntämällä kuskin ovi fyysisellä avaimella lukkoon. Sinällään kyllä hassu tosiaan ettei sitä saa lukkoon ulkoa.
 
Mitäköhän puutteita siinä huoltohistoriassa voisi olla sellaisia jotka selittäisivät akun hajoamisen?

Siis eihän akkua ole tarkoitus mitenkään huoltaa.
No tässä taas päästään siihen, että yrityksen kädet ovat sidotut yksittäisen asiakkaan juttuihin (jos asiakas ei itse kerro mitä liike on sanonut). Voi olla, että mersu on hylännyt takuun ilkeyttään tai sitten siellä on joku todellinen syy. Ei voi tietää. Esim. voihan siellä olla joku auton softapäivitys korelaisten ICCU-tyyliin, jolla on vaikutusta sähköjärjestelmään ja akun käyttötapaan. Jos kuski on sitten vetänyt hälläväliä-asenteella huollon reilusti pitkäksi, niin ymmärrettävästi tehtaan goodwill-osasto alkaa kiristellä hampaita.
 
Tuossa on varmaan myös kuskin ovessa fyysinen lukko? Sisarmerkillä sen auton saa camp modessa lukkoon lukitsemalla ovet sisältä kuskin paikalta, avaamalla ovi ja vääntämällä kuskin ovi fyysisellä avaimella lukkoon. Sinällään kyllä hassu tosiaan ettei sitä saa lukkoon ulkoa.
On tossa joo lukko piilossa kahvan alla, mutta menee tosiaan vähän kikkailuksi senkin kanssa. Lähinnä kauppakäynti & koira autossa tyylisiin tilanteisiin tuota käyttänyt ja nyt jättänyt sitten vaan ovet auki ja luottanut siihen, että koira puree mahdollista sisään yrittäjää. Pitänee vähän tutkailla aihetta lisää.

Model 3 on vähäkulutuksinen korkeissa vauhdeissa - Model Y ei sitten enää olekaan niin pihi ja S ja X syövät myös ihan hyvin energiaa.

3:sen hyvän kulutuksen selittää pääosin pieni keulapinta-ala ja hyvä aerodynamiikka. Kaupungissa / paikallispyörityksessä tesla ei tunnu olevan mitenkään erityisen pihi.

Sama huomio. Kaupungissa kulutusero kolmoseen on aika pieni/jopa lähes olematon, mutta maantieajossa se on selkeä. Kolmosella ajelee kesällä 60-80 teitä parhaimmillaan 12 kulutuksella. En usko, että tällä pääsee missään olosuhteissa alle 15 esim. 100km pituista matkaa. Oma koko ajan keskikulutus tällä hetkellä 19,6 ja auto tuli maaliskuun alussa.
 
Minua kieltämättä vituttaa etten saa palstalla vaihdettua erään aikansa parhaan jääkiekonpelaajan nimeä( koko nimeni on Larionof Makarof) johonkin ei-ryssään. Mutta näillä mennään.

Ymmärrän että tässä oli vasemmistolaisvivahteinen puhuttelumuoto ja näin jälkikäteen pahoittelut siitä. Koitin tavoitella tässä yhteydessä puolueagnostista aatekumppania :)

Ja jottei täysin menis offariksi niin tämä Mazdan uusi EZ-60 vaikutti hyvin mielenkiintoiselta;

 
On tossa joo lukko piilossa kahvan alla, mutta menee tosiaan vähän kikkailuksi senkin kanssa. Lähinnä kauppakäynti & koira autossa tyylisiin tilanteisiin tuota käyttänyt ja nyt jättänyt sitten vaan ovet auki ja luottanut siihen, että koira puree mahdollista sisään yrittäjää. Pitänee vähän tutkailla aihetta lisää.
Juu, ei tuo helppo tapa ole. Käytin aikanaan, kun hynyn ekoissa softaversioissa 12 V akun latauksen kanssa oli ongelmia ja alkuperäiset 12 V akutkin oli paskaa. Varavirralla auto käyntiin, camp mode päälle ja ovet kiinni, niin sai ladattua 12 V akun. Nyt kolmannella takuusta tulleella 12 V akulla ja uusimmalla softalla menty täysin ongelmitta vaikka ajanut pääakun säännöllisesti alle 10%.
 
Juu, ei tuo helppo tapa ole. Käytin aikanaan, kun hynyn ekoissa softaversioissa 12 V akun latauksen kanssa oli ongelmia ja alkuperäiset 12 V akutkin oli paskaa. Varavirralla auto käyntiin, camp mode päälle ja ovet kiinni, niin sai ladattua 12 V akun. Nyt kolmannella takuusta tulleella 12 V akulla ja uusimmalla softalla menty täysin ongelmitta vaikka ajanut pääakun säännöllisesti alle 10%.
Juu. Kuuluu olevan onnettomia nuo EV6:nkin pikkuakut. Merkin FB ryhmässä ovat kehoittaneet sippitapauksissa hakemaan suoraan lähimmästä Motonetista Exiden tms. akun tilalle omakustanteena, koska takuusta sanovat yleensä tulevan samaa kuraa kun orkkisikin ja vuoden-kahden päästä se on entinen taas.
 
Juu. Kuuluu olevan onnettomia nuo EV6:nkin pikkuakut. Merkin FB ryhmässä ovat kehoittaneet sippitapauksissa hakemaan suoraan lähimmästä Motonetista Exiden tms. akun tilalle omakustanteena, koska takuusta sanovat yleensä tulevan samaa kuraa kun orkkisikin ja vuoden-kahden päästä se on entinen taas.
Korealaiset 12 V akut ovat tasalaatuisia. Eivät vaan kovin korkea sellaisia :D Mulla on ekojen sippausten takia apustartteri aina autossa mukana, niin ihan vittuilunkin vuoksi käyn hakemassa uuden akun takuusta. Tosin tämä kolmas tuli ihan 12 V vaihtokampanjan kautta, kuulemma nro 2 oli viallinen vaikka en siinä suurempaa ongelmaa ollut huomannut.
 
Eli helsingistä pääsee tampereelle mutta sitä pohjoisempaan ei ole asiaa kun latureiden välit pidemmät kuin chademo autojen range?
Ja vaikka kartta näyttää chademoa niin yleensä se 1 tökkeli vain ja se kun on varattu niin aika nihkeää.

Kyllä tommonen chademo auto toimii jos lataa aina kotona ja ajaa vain lyhyttä matkaa, mutta muuten aika hankala.
 
Eli helsingistä pääsee tampereelle mutta sitä pohjoisempaan ei ole asiaa kun latureiden välit pidemmät kuin chademo autojen range?
Plugsharesta kun nopeasti katseli niin pisin välimatka Chademojen välillä näytti olevan Muonio - Kilpisjärvi (196km). Eiköhän ton melkein millä tahansa 40kwh sähkärilläkin taita kunhan maltilla ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 917
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom