Yleistä keskustelua sähköautoista

En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Meillä on työautona isoakkuinen Enyaq ja sanoisin, että kaupungissa auto on miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä alkaa kohinat vaivata enemmän. Motarivauhdissa melua on sitten jo reippaasti ja sanoisin jopa, että edellinen 7-koppainen Golf oli noilla nopeuksilla hiljaisempi. En ole muutenkaan ollut mitenkään erityisen innoissani Enyaqista, vaikka sitä kaikissa testeissä on erinomaisen hyväksi ajettavaksi kehuttukin. Työpaikan yksilössä on perusohjaus, jota voisi kuvailla asiansa ajavaksi, muttei loistavaksi. Maantiellä auto kiemurtelee tuuliolosuhteista riippuen joko paljon tai aivan älyttömästi, johon kaistavahti lisää vielä omat tempoilunsa. Alusta toimii muuten hyvin, mutta terävistä montuista ei oikein tykkää (kolahtelee ja on epämukava) ja rampeissa takapää tuntuu irtonaisen muljuavalta. Jarrut ovat tuntumaltaan todella huonot, eli kovemmat jarrutukset ovat töksähteleviä ja regeniltä kitkajarruille siirtymisen tuntee ikävän selkeästi. Olenkin opetellut ajamaan tuolla lähinnä regen-jarrutusta käyttäen ja lähinnä pysäytän auton kävelyvauhdista liikennevaloihin käyttöjarruilla. Sähkövoimalinja toimii muuten hyvin, mutta viivettä tuntuu olevan kaupunkiajossa jonkin verran. Myös liikkeellelähdöt tapahtuvat töksähtäen, ellei pedaalia paina alussa todella varovasti. Ison auton kääntösäde sen sijaan erinomaisen pieni ja auton ulkomitat on helppo hahmottaa.

Tekisi mieli käydä kokeilemassa progressiivisella ohjauksella varustettua yksilöä, että onko se merkittävästi perusvekotinta parempi.
 
Meillä on työautona isoakkuinen Enyaq ja sanoisin, että kaupungissa auto on miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä alkaa kohinat vaivata enemmän. Motarivauhdissa melua on sitten jo reippaasti ja sanoisin jopa, että edellinen 7-koppainen Golf oli noilla nopeuksilla hiljaisempi. En ole muutenkaan ollut mitenkään erityisen innoissani Enyaqista, vaikka sitä kaikissa testeissä on erinomaisen hyväksi ajettavaksi kehuttukin. Työpaikan yksilössä on perusohjaus, jota voisi kuvailla asiansa ajavaksi, muttei loistavaksi. Maantiellä auto kiemurtelee tuuliolosuhteista riippuen joko paljon tai aivan älyttömästi, johon kaistavahti lisää vielä omat tempoilunsa. Alusta toimii muuten hyvin, mutta terävistä montuista ei oikein tykkää (kolahtelee ja on epämukava) ja rampeissa takapää tuntuu irtonaisen muljuavalta. Jarrut ovat tuntumaltaan todella huonot, eli kovemmat jarrutukset ovat töksähteleviä ja regeniltä kitkajarruille siirtymisen tuntee ikävän selkeästi. Olenkin opetellut ajamaan tuolla lähinnä regen-jarrutusta käyttäen ja lähinnä pysäytän auton kävelyvauhdista liikennevaloihin käyttöjarruilla. Sähkövoimalinja toimii muuten hyvin, mutta viivettä tuntuu olevan kaupunkiajossa jonkin verran. Myös liikkeellelähdöt tapahtuvat töksähtäen, ellei pedaalia paina alussa todella varovasti. Ison auton kääntösäde sen sijaan erinomaisen pieni ja auton ulkomitat on helppo hahmottaa.

Tekisi mieli käydä kokeilemassa progressiivisella ohjauksella varustettua yksilöä, että onko se merkittävästi perusvekotinta parempi.
Juu, tuota motariasiaa juuri tuskailen, kun oma ajoprofiili on 95% yli 100 km/h. Vähän haiskahtaa, että ei ole sähköautoihin viitsitty samalla tavalla panostaa melunhallintaan, kun tyypillisissä ”koeajonopeuksissa” on kuitenkin vau-efektin antava, kun polttis puuttuu.
 
Ostaa sen sopivan & mukavan sähkiksen ja vie äänieristettäväksi?
 
Rengasmelu on pääasiallinen melunlähde Enyaqissa, joten rengastuksella (pienin mahdollinen) voi varmasti vaikuttaa sisämeluun merkittävästi. Eikä tuo siis varsinaisesti meluisa auto ole, mutta kaupunkiajon meluttomuuden ja maantievauhtien melun välillä on iso ero. Nyt keväällä huomaa myös aivan selkeästi uuden ja vanhan päällysteen eron, menee aivan sukkasillaan tuoreella asvaltilla. Sisämelu ei itseäni tuossa niinkään harmita, mutta levoton vaeltelu pitkillä matkoilla kyllä.
 
Juu, tuota motariasiaa juuri tuskailen, kun oma ajoprofiili on 95% yli 100 km/h. Vähän haiskahtaa, että ei ole sähköautoihin viitsitty samalla tavalla panostaa melunhallintaan, kun tyypillisissä ”koeajonopeuksissa” on kuitenkin vau-efektin antava, kun polttis puuttuu.
Ainakin bemarin i4 on kokoluokkansa autoksi hämmentävän hiljainen kaikissa nopeuksissa. Merkittävästi hiljaisempi ku vaikka 300-sarja. iX on ällistyttävän hiljainen.
 
Ainakin bemarin i4 on kokoluokkansa autoksi hämmentävän hiljainen kaikissa nopeuksissa. Merkittävästi hiljaisempi ku vaikka 300-sarja. iX on ällistyttävän hiljainen.
Ostaa sen sopivan & mukavan sähkiksen ja vie äänieristettäväksi?
Juu, kyllä varmasti löytyy joitain ratkaisuja, mutta yleisellä tasolla puhuin. 30-60 k€ hintaluokka uutena on minusta heikkoa melunhallinnassa. Osansa varmasti tuo järjettömät rengaskoot. Vähän varustetta mukaan, niin autoon myydään väkisin päälle matalaprofiiliset 20” nakit. Ja kun kysyy saisko pienemmät, niin ”sähköauto vaan nyt painaa liikaa”. Heh..

e: Haen tällä siis sitä melun häiritsevyyttä/sävyä. Ihan kuin ajais jollain vanhalla riisikipolla. Pahimmillaan ihan räminää ja muuta.
 
. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Mikä polttisauto samassa luokassa näiden kanssa on hiljaisempi?

Myönnän, että esimerkiksi 2016 Astra oli erittäin hiljainen, jopa ulkopuolelta mateluvauhdissa ja moni sähkis oli äänekkäämpi vielä 2018 mutta eihän teoriassa polttiksessa voi olla millään muotoa paremmin eristetyt lokakaaret kuin sähkiksissä.
 
Mikä polttisauto samassa luokassa näiden kanssa on hiljaisempi?

Myönnän, että esimerkiksi 2016 Astra oli erittäin hiljainen, jopa ulkopuolelta mateluvauhdissa ja moni sähkis oli äänekkäämpi vielä 2018 mutta eihän teoriassa polttiksessa voi olla millään muotoa paremmin eristetyt lokakaaret kuin sähkiksissä.
Ei tehdä tästä mitään x vs. y keskustelua. Absoluuttinen taso on asia erikseen (ja en kyllä Astraa mainitsisi ollenkaan, ainakaan ilman hintaluokassaan liitettä). Oleellista keskustelulle on se, että sähkisten äänimaailma on erilainen ja ainakin minusta selvästi häiritsevä hintaluokasta aika riippumatta. Polttiskaudella aito premium-vehje yleensä takasi tasaisen miellyttävän huminan. Nyt kun otat esim. 50 k€ id.4 tai 85 k€ Q6, niin molemmissa rengasmelu dominoi häiritsevällä sävyllä.
 
Juu, kyllä varmasti löytyy joitain ratkaisuja, mutta yleisellä tasolla puhuin. 30-60 k€ hintaluokka uutena on minusta heikkoa melunhallinnassa. Osansa varmasti tuo järjettömät rengaskoot. Vähän varustetta mukaan, niin autoon myydään väkisin päälle matalaprofiiliset 20” nakit. Ja kun kysyy saisko pienemmät, niin ”sähköauto vaan nyt painaa liikaa”. Heh..

e: Haen tällä siis sitä melun häiritsevyyttä/sävyä. Ihan kuin ajais jollain vanhalla riisikipolla. Pahimmillaan ihan räminää ja muuta.
Toisaalta kukaan ei pakota ottamaan 20" matalaprofiilinakkeja. Laittaa siihen vaikka 16-18" vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat niin ai että on hiljaista.
 
Toisaalta kukaan ei pakota ottamaan 20" matalaprofiilinakkeja. Laittaa siihen vaikka 16-18" vanteet ja korkeaprofiiliset renkaat niin ai että on hiljaista.
Jos suurennuslasilla katsoo, niin saattaa nuo auton tietoihin kirjatut sallitut rengaskoot hieman rajoittaa tätä harrastelua.

Talvinakeiksi tietysti pienimmät ja läskeimmät mitä saa pistettyä. Auton mukana tulevaan vannesarjaan ei paljoa saa vaikutettua. Rellulla on mahdollista ottaa paras varustelu ja pyytää pienenmät nakit. Jolloin auto aina tehdastilattava, kun maahantuodut aina isoilla vakionakeilla.
 
Ei tehdä tästä mitään x vs. y keskustelua. Absoluuttinen taso on asia erikseen (ja en kyllä Astraa mainitsisi ollenkaan, ainakaan ilman hintaluokassaan liitettä). Oleellista keskustelulle on se, että sähkisten äänimaailma on erilainen ja ainakin minusta selvästi häiritsevä hintaluokasta aika riippumatta. Polttiskaudella aito premium-vehje yleensä takasi tasaisen miellyttävän huminan. Nyt kun otat esim. 50 k€ id.4 tai 85 k€ Q6, niin molemmissa rengasmelu dominoi häiritsevällä sävyllä.
Lähinnä halusin ymmärtää mitä tarkoitat. Täyssähköautojen ongelma on tosiaan se ettei sitä taustakohinaa ole mikä piilottaa suurimman osan rengasäänistä. Ja renkaat on monesti valittu tyylin sijaan, tai pienen kulutuksen( WLTP-mittausta varten), joten äänekkääthän ne ovat. Itse olen valinnut autoihini aina pienimmän vannekoon suurimmalla profiililla.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
Pohdimme lähes identtistä autoa tyttären kanssa pikkulapsia lukuunottamatta ja päädyimme 2008:an. Leafin koeajo osoitti ettei autossa ole mikään osa-alue parantunut sitten vuoden 2017, joten sitä ei olisi valittu vaikka olisi ollut pikkulapsien kuljetustarve.
2008 oli yllättävän tilava, joten kannattaa käydä edes koeajamassa Leafin jälkeen. Toimintasäde on noin 300 kilometriä ja päässee talvellakin 150 kilometriä.
 
62kWh Leif jos löytyy markkinoilta niin on vielä parempi, mutta kyllä tuo nelikymppinen asiansa ajaa juuri tuonkaltaisella ajoprofiililla. @Pakastin
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.

Tuossa hintaluokassa ei oikein taida noilla vaatimuksilla (2xlasten penkki+iso) natsata? Skippaisin itse sähköauto-vaatimuksen tässä kohtaa.
 
Varmaan tekee tiukkaa 40kwh kanssa jos motaria suurin osa matkasta, jos pienemmän nopeuden teitä, niin sit toiminee ok.
 
Budjetti on toisiaan tuskaisen pieni noille spekseille. Citroenin e-Berlingo ja sisaret ovat tilavia, mutta jäävät hinnassa vähän ylös.
 
^^^ Bensa autona meillä tosiaan toimii 2016vm ford focus missä juuri riittää takapenkin tilat. Onkohan leaf sisätiloiltaan pienempi? Koeajolla tietysti selviää mutta ei ole vielä kerennyt testailemaan.

Edit: Ja tosiaan jos -30 pakkasta ulkona niin tällä focuksella voi myös työmatkan ajella eli rangen kanssa tuskin ongelmia tulee.
 
Kuinka iso tuollainen Ioniq Electric on takatiloiltaan?

Varsinkin tuolla isommalla akulla pitäisi heittämällä mennä tuo matka ja tarvittaessa lataa CCS avullakin ilman kikkailuja toisin kuin Leaf joka vaatii sen arvokkaan epävirallisen adapterin.
 
Heitän ilmoille ääneen pohdinnan onko kysyjällä mahdollista pohtia taloudessaan Hyundai Insterin tai Renault 4:sen hankkimista, edellyttäen matalakorkotarjouksien paluuta?

Ostamisen tavasta ei ollut tarkemmin puhetta, mutta sitä 15k en säästettynä rahana laittaisi käteiskaupalla kiinni Leiffiin jos mahdollisuus tulee nollakorkona Relluun. :hmm:
 
Scenicin saa jo nyt 0-korolla ainakin kuun loppuun saakka, turha sitä 4:sta odotella. 60 kWh malli todennäköisesti toimisi hyvin.
 
^ Rahoituksella tarkoitus hommata eli toki tämäkin olisi yksi vaihtoehto. Kiire tämän kanssa ei vielä ole. Myöskin jos vähän budjettia nostaa niin noita e-2008 pösöjä sekä pienempi akkuista id3:sta rupeaa myös saamaan.
 
Olisi tarkoitus ostella työmatkoja varten sähköauto ja täältä varmaan saisi suosituksia. Kriteereinä:

-Hintaluokka n. 15000€
-Työmatkaa 120km päivässä eli se pitäisi päästä joka kelissä, kotona latausmahdollisuus mutta työpaikalla ei.
-Mielellään muutaman vuoden vanha ja alle 100tkm ajettu.
-Takapenkille pitäisi mahtua kaksi selkä menosuuntaan lastenistuinta eli mahdollisimman iso auto.

Itse katsellut että Nissan Leaf 40Kwh akulla varmaan olisi paras? CCS- puute ei haittaa koska bensa auto löytyy taloudesta millä pidemmät reissut voi tehdä.
Tuo on yllättävän pitkä ja isompi tuo takapenkin jalkatila kuin V70 P2 Volvossa eli kyl sinne kaks turvaistuinta mahtuu. Jos ei tartte seikkailla niin tuo on varmasti hyvä. Mulla ois 2024, tuu hakemaan 15t€ pois. Ajettu joku 37tkm. Hyvä on, karvalakki mut saat OBD-palikan mukaan ja opetan käyttämään leafspyprota. Ei voi VOITTAA TÄTÄ TARJOUSTA!
 
Nyt olisi kiinan ihme huutokaupassa huudettavana huomiseen asti. Paljonko tuommoisen hinta on uutena?


1748163101087.png
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..
 
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..

Kokeilee paljonko autosta saisi ja hylkää tarjouksen jos ei nouse tarpeeksi korkealla? Netti kyl pullollaan automallin speksejä ja revikoita et kaippa ne kiinnostuneet tietää mitä on huutamassa.
 
mikähän idea yksityisen on myydä melkein uutta autoa? Onko saanut halvalla ruotsista josta tuo lienee uitettu, onko mahdollisesti joku mällipeli joka uitettu suomeen ja fiksattu vai mikä tarina? Liikaa vikoja eikä takuu toimi tai ei ole voimassa em. syystä.. Hieno ilmoitus kun sähköautoa myydään eikä kerrota akku kapasiteettia, luulisi olevan melko olennainen asia..

En tiedä. Tuontimaa Ruotsi. Tuotu Suomeen 4/2025 ja verolappu siellä on odottamassa maksamista Traficomin mukaan.

1748187190954.png

1748187221364.png

1748187252672.png
 
En tiedä. Tuontimaa Ruotsi. Tuotu Suomeen 4/2025 ja verolappu siellä on odottamassa maksamista Traficomin mukaan.

1748187190954.png

1748187221364.png

1748187252672.png
tässä tapauksessa taitaisi olla tärkeää ottaa joku carvertical tyyppinen raportti ettei ole kolariauto. Yksi iso riski on, että akussa on lommo, sekin voisi olla syy dumpata auto jos ei vaikka mene leimasta enää.
 
Ruotsista ei saa mitään tietoja kolareista Carverticalilla. Pitäisi jonkun tutkia auto paikan päällä tms.
 
Kannattaako tuota edes miettiä? Ei kai tuota kukaan selvin päin osta, liikaa punaisia lippuja.
 
Kannattaako tuota edes miettiä? Ei kai tuota kukaan selvin päin osta, liikaa punaisia lippuja.

Mitä punaisia lippuja tuossa on? Kurkkaa pohjan ennen voittavan huudon laittamista ja kovaa ajoa sen jälkeen.

Paljon hullumpia ne minusta on jotka maksaa 55 k€ tuommoista.
 
Ja huutokaupat.com:ssa on kuluttaja-asiakkaille palautusoikeus, jos alkaa ostos liikaa polttelemaan..
 
^^^ Bensa autona meillä tosiaan toimii 2016vm ford focus missä juuri riittää takapenkin tilat. Onkohan leaf sisätiloiltaan pienempi? Koeajolla tietysti selviää mutta ei ole vielä kerennyt testailemaan.

Edit: Ja tosiaan jos -30 pakkasta ulkona niin tällä focuksella voi myös työmatkan ajella eli rangen kanssa tuskin ongelmia tulee.
Mun mielestä lefa on isompi kuin focus, mutta en nyt mitenkään erityisesti ole noita vertaillut.

Toinen huono puoli noissa on se yksivaiheinen kotilataus, eli varsinkin kovilla keleillä 2x120km ajoon pitää pystyä ottamaan täysi 16A latausvirta. Toki jos tuo 120km on työmatka edestakaisin, niin menee kyllä niillä -30°C raikkaillakin.
 
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.

Minulla oli +18 C, pahin asfaltin karkeus täryytetty jo pien tasalle, suurin akku, 3 hlö kyydissä, 19", paineet itse laskettu 2,7 bariin (2,8-3,0 barista). Olin positiivisesti yllättynyt hiljaisuudesta. Ensimmäisen kerran kuului "häiritsevää" rengasmelua Turunväylällä ennen Ämmässuota 120-125 mittarissa ja tahalleen urissa ajaen. Silloin se nousi kuuluviin, mutta oli edelleen laadukasta ja nopeuteen/uriin nähden vaimeahkoa. Varmasti menee top 10:iin meikäläisen ajamista autoista. Pykälää parempia ovat olleet:

1. MB S 350 Bluetec 2013 17"-pyörillä, uutena pitkä koeajo pe-ma

2. BMW 523i sedan 1998 15"-pyörillä (205/65?), viikon ajelu vuonna 1999

3. Volvo S80 1999 205/65R15, uudesta asti ajoin kolmisen vuotta appiukon autolla mummolareissuja. Appiukko osti toisen (joka meni lunariin Kajaanin ketjukolarissa) ja kolmannenkin tuoreemman S80:n, mutta ne olivat huomattavasti äänekkäämpiä kuin ensimmäinen S80. Ensimmäisessä oli erittäin miellyttävää jutella takapenkkiläistenkin kanssa, kun kuuli hämmentävän hyvin heidän äänen.

Ei Elroq noille vetänyt vertoja, mutta sai silti kiitettävän minulta. Saipa näköjään kiitettävän melusta myös uudessa TM:ssa, 09/2025.

Arvosanat:
Elroq, 9
Peugeot e-308 SW, 8
Volvo EX30, 8
Kia EV3, 7

Harvinaisen kovat lukemat, edessä ja takana 65 dB@120 km/h ja sanallisesti: "Skodaa voi pitää jo miellyttävän tiiviinä."

Screenshot_2025-05-25-23-47-10-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-32-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-55-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.

Minulla oli +18 C, pahin asfaltin karkeus täryytetty jo pien tasalle, suurin akku, 3 hlö kyydissä, 19", paineet itse laskettu 2,7 bariin (2,8-3,0 barista). Olin positiivisesti yllättynyt hiljaisuudesta. Ensimmäisen kerran kuului "häiritsevää" rengasmelua Turunväylällä ennen Ämmässuota 120-125 mittarissa ja tahalleen urissa ajaen. Silloin se nousi kuuluviin, mutta oli edelleen laadukasta ja nopeuteen/uriin nähden vaimeahkoa. Varmasti menee top 10:iin meikäläisen ajamista autoista. Pykälää parempia ovat olleet:

1. MB S 350 Bluetec 2013 17"-pyörillä, uutena pitkä koeajo pe-ma

2. BMW 523i sedan 1998 15"-pyörillä (205/65?), viikon ajelu vuonna 1999

3. Volvo S80 1999 205/65R15, uudesta asti ajoin kolmisen vuotta appiukon autolla mummolareissuja. Appiukko osti toisen (joka meni lunariin Kajaanin ketjukolarissa) ja kolmannenkin tuoreemman S80:n, mutta ne olivat huomattavasti äänekkäämpiä kuin ensimmäinen S80. Ensimmäisessä oli erittäin miellyttävää jutella takapenkkiläistenkin kanssa, kun kuuli hämmentävän hyvin heidän äänen.

Ei Elroq noille vetänyt vertoja, mutta sai silti kiitettävän minulta. Saipa näköjään kiitettävän melusta myös uudessa TM:ssa, 09/2025.

Arvosanat:
Elroq, 9
Peugeot e-308 SW, 8
Volvo EX30, 8
Kia EV3, 7

Harvinaisen kovat lukemat, edessä ja takana 65 dB@120 km/h ja sanallisesti: "Skodaa voi pitää jo miellyttävän tiiviinä."

Screenshot_2025-05-25-23-47-10-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-32-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-55-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kitkoilla varmaan viimeisinö hetkinä kuin vaihtoivat kesäkumeihin. Asfaltin pinta ei ole järkevä kriteeri, koska uudella/sileällä paskinkin menee mukavasti. TM:n tulos lienee omien koeajo perusteella aikalailla oikein, mutta haastajat ei varsinaisesti päätä huimaa. Sun koeajoon voi olla vaikuttanut se jousitus, mulla oli ihan perusmalli ja fiilis oli hyvinkin skodamainen äänimaailmaltaan. Ja tämä ei ole kehu.

e: Ja kuten jo aiemmin totesin, niin desibeleihin ihan turha pelkästään tuijottaa, koska äänen sävyllä alkaa sähköautoissa olemaan enemmän merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään kokemusta BMW i4 facelift/LCI -mallin ajovaloista? Jos oikein tulkitsen konfiguraattoria niin laser-ajovalot ovat poistuneet valikoimasta. Vanhassa mallissa nuo lisävarusteiset laser-valot saivat ainakin tekniikan maailmalta hyvät kehut valotehostaan. Onko uuden mallin adaptiiviset ajovalot vähintään yhtä hyvät?
 
Oho, jos Veho saa tohon jonkun järkevän korkotarjouksen - sanotaan nyt 1,99% tms - niin noihan revitään käsistä.

Toki Veho ja korkotarjous ei juuri koskaan mahdu samaan lauseeseen.
 

Kovia lupauksia. Hinta alkaa alle 50k perusmallissa.

770+ WLTP ja 800v.
Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.
No, huomennahan pääsee jo katsomaan vähän tarkemmin miten hinnasto rakentuu. Periaatteessa ihan kiinnostavasti hinnoiteltu kuitenkin.
 
Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.
No, huomennahan pääsee jo katsomaan vähän tarkemmin miten hinnasto rakentuu. Periaatteessa ihan kiinnostavasti hinnoiteltu kuitenkin.
Suomessa 800V infra on ihan hyvässä kuosissa. Toki vakiona 11kw AC ja saa 22kw AC jos haluaa rahalla.
 
On joo, mutta on tuo silti tarpeeton jännitysmomentti, josta ei taida yksikään kilpailija kärsiä.
Jos et ekojen joukossa osta, niin artikkelista sanotaan, että 400v tuki tulee myöhemmin.
Pikalatauksen huipputeho on 320 kilowattia, mutta alkutuotannon autot eivät tue vanhanmallisia 400 voltin pikalatureita. Jännitteenmuunnin tulee osaksi CLA:n varustelua myöhemmässä vaiheessa tuotantoa. Suomessa 800 voltin latureiden verkko on jo sangen hyvä, jolloin jännitekysymys koskee tyypillisesti kauppakeskusten 50 kilowatin latureita. Mercedes-Benz CLA:n Type 2 AC-lataus on 11 kilowattia (kolmivaiheinen 16 ampeeria) ja se on lisävarusteltavissa 22-kilowattiseksi.
Eiköhän tässä kuitenkin enemmän vetoa tuo, että CLA saa 50k.
 
Jos et ekojen joukossa osta, niin artikkelista sanotaan, että 400v tuki tulee myöhemmin.

Eiköhän tässä kuitenkin enemmän vetoa tuo, että CLA saa 50k.
Tottakai. Silti on typerää, ettei tuota ole alusta asti. Selvästi joku on tajunnut virheen liian myöhään.

Kyllä. Toki onhan CLA:n hinnat alkaen mallia saanut ennenkin (nytkin) alle 50k.
Hupailin vain sillä, että uudessa vakiona peltivanteet ja tärkeänä vakiovarusteena videoneuvottelukamera. Eli tuo kamera on koettu tärkeämmäksi, kuin nyt vaikkapa se 400V tuki.
 
Hupailin vain sillä, että uudessa vakiona peltivanteet ja tärkeänä vakiovarusteena videoneuvottelukamera. Eli tuo kamera on koettu tärkeämmäksi, kuin nyt vaikkapa se 400V tuki.
Käytännön elämässä tuolle videoneuvottelukameralle on ainakin Suomessa varmasti enemmän käyttöä kuin sille 400V tuelle. Jotain tuokin tuki maksaa ja parempi vain, jos auto sen pois jättämisen vuoksi on halvempi.
 
Käytännön elämässä tuolle videoneuvottelukameralle on ainakin Suomessa varmasti enemmän käyttöä kuin sille 400V tuelle.

Onkohan noissa videoneuvottelujutuissa jokin rajoitus, ettei noita voi käyttää ajon aikana? Tuntuu jotenkin sairaalta ajatukseltakin, että ihmiset vaarantavat muiden henkiä osallistumalla videoneuvotteluun samalla kun ajavat autoa.
 
Onkohan noissa videoneuvottelujutuissa jokin rajoitus, ettei noita voi käyttää ajon aikana? Tuntuu jotenkin sairaalta ajatukseltakin, että ihmiset vaarantavat muiden henkiä osallistumalla videoneuvotteluun samalla kun ajavat autoa.
No jos nykyisellään olet teamsissa autossa, niin auton järjestelmien kautta ei tule kuin ääni. Koskee myös carplay:tä ja oletettavasti AA:ta. Eipä tuo kännykän hands-free ratkaisua kummempi ole. Eipä taida video toimia silloinkaan vaikka olisi auto seis, mikä tietysti on vähän nihkeää kokoustamisen kannalta. Sen voi kyllä kiertää sillä, että laittaa pelkät äänet BT:lla autoon ja muuten katsoo kännyllä (pysäköitynä). Kännyhän ei tiedä missä on, joten se toimii normaalisti. Eikä sitä vois muutenkaan blokata, kun todella moni työmatkustaja käyttää Teamsia.

Sitä en kyllä tiedä mikä tolkku autoon on kamera pistää, äkkiseltään jos autossa joutuu olemaan palaverissa mukana, niin en kyllä taatusti haluaisi minkään kameran kuvaavan. Kaipa tuohon joku fiksu ratkaisu on keksitty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 346
Viestejä
4 865 917
Jäsenet
78 644
Uusin jäsen
Stobe99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom