Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.Mä en taas ymmärrä yhtään, että miksi niitä perusmaksuja pitäisi miltään osin huomioida, kun tarkastellaan sähköautoilun käyttövoimakustannuksia. Se on vain yksiselitteisesti väärä tapa. Kuten yllä on jo moneen kertaan todettu, niin sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta joutuu maksamaan ihan saman perusmaksun, oli sitä sähköautoa pihassa tai ei (pl. nämä sähköautosta aiheutuvat liittymäkoon kasvatukset).
Samalla logiikalla pitäisi sitten laskea vaikkapa vessan vetämisen tai auton pesemisen kuluihin mukaan itse kulutetun veden lisäksi myös joku toteutuneella vedenkulutuksella painotettu osuus vesi- ja jätevesiliittymien perusmaksuista. Nämäkin perusmaksut ovat ja pysyvät, oli sitä vessanpönttöä tai puutarhaletkua kotona tai ei![]()
Toisaalta mitä väliä sähkölaskun kk-kulun jyvityksellä on kokonaisuuden kannalta. Jos on vaikka hommannut kolme vuotta sitten uuden sähkiksen niin sen arvonlasku vastaa hihasta heitettynä 300-500 vuoden sähkölaskun kk-maksujen osuutta tässä vaiheessa. Vaikka itse olen kiinteät kk-kulut jättänyt omista excelöinneistäni pois, kun ne jokatapaukesssa tulee maksettavaksi niin eipä tuo iso kuva siitä mihinkään muutu vaikka lisäilen 4e/kk mukaan.
No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
Pointtina kai tässä oli vain se, että jos halutaan laskea sähköautolla ajamisen kuluja, niin niihin kuluihin pitää laskea vain sellaiset kulut, jotka aiheutuvat siitä sähköautosta. Jos sähköliittymän perusmaksu menee samansuuruisena riippumatta siitä, käytetäänkö sähköautoa vai ei, niin silloin tämä kulu ei aiheudu sähköautosta, joten sitä ei voi sähköauton kuluksi laskea.
Ei minulla ollut muuta pointtia asiassa kuin se, että riippuu ihan mitä haluaa laskea määrää sen mikä on oikein. Te olette niin fiksaantuneita tarkastelemaan vain yhtä asiaa, että tämä menee juupas/eipäs väittelyksi väkisin, kun väitätte toisenlaista ajattelutapaa vääräksi vaikka kyse on puhtaasti siitä mikä on vertailukelpoista ja mikä ei.No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.
Eli sähkön perusmaksun budjetoisin ihan omanaan.
Se, että lasken auton kaikki kulut tietyllä kaavalla ei varsinaisesti liity asiaan
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?Mutta jos lasket auton kuluja ja otat siihen mukaan kuluja, jotka eivät ole auton kuluja, niin on ymmärrettävää jos joku siitä huomauttaa![]()
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.Mutta jos lasket auton kuluja ja otat siihen mukaan kuluja, jotka eivät ole auton kuluja, niin on ymmärrettävää jos joku siitä huomauttaa![]()
Tottakai, jos liittymä olisi vain sitä autoa varten hankittu. Sama pätee parkkipaikkaankin, lasken se autoilun kuluihin, mutta en laskisi esim. osuutta tontin kiinteistöverosta autoilun kuluihin autopaikan koon mukaan jos parkkeeraisin omalla pihallani. Tosin tuo osuus kiinteistöverostakin olisi loogisempi asia laskea autoilun kuluiksi kuin osuus sähköliittymän perusmaksusta, koska ainakin teoriassa voisi myydä auton ja vuokrata sen jälkeen pihaltaan naapurille parkkitilaa.Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?
Aloit ihan alkujaankin kommentoida Nomberin aloittamaa täysin epärelevanttia sivujuonnetta ja et lukenut viestejä taaksepäin vaikka korjasin sinua. Alkuperäinen kommenttini: Yleistä keskustelua sähköautoistaJos tulkitsin jotain väärin, niin korjaa toki, jos olen erehtynyt. Ja kyllä minä luin koko viestisi, minä lainasin siitä vain sen kohdan, mihin kommenttini kohdistui.
Mutta siis rehellisesti minä sain viesteistäsi sen kuvan, että sinä budjetoit osan sähkösopimuksesi kuukausimaksusta sähköauton kustannukseksi.
Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestäänHyvä ketju sähkistä suunnittelevalle. Saa merkittävää tietoa kuinka huomioida ennallaan pysyvä perusmaksu sähköautoilun kuluissa.
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestään
Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin![]()
Missä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
En ehkä tuota appi-hommaan nyt niin stressaisi, kun just saivat sen kaupan pystyyn. Varmasti on vielä bittiä korjattavana, joka korjaantuu suht pian. Enemmän olisin huolissani uuden version kireäksi viritetystä jousituksesta, ajotuntuma kyllä parani, mutta muuten hyi helvetti. Paljon pientä ovat korjanneet, mutta silti kyllä liian vähän perusongelmia. Edelleen se takaluukku on matala, ongelmallinen spoileri aiempaakin pidempi, kääntösäde iso, sisustan laatu vähän sinnepäin kestävyyden ja räminöiden osalta, infotainment edellen outo käyttöliittymältään vaikka vähän on kuorrutettu ja nopeutettu aavistuksen. Nykyisen mallin omistajan ei kyllä mitään syytä harkita päivitystä.Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin![]()
Juu, 3 vuotta noissa alkujaan tuli ja seuraa tietty autoa kunnes maksettu aika loppuu. Ja Hynyn kesti saada se (jatkolisenssi)kauppa pystyyn vähän pidempäänEn ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Hommaa Ariya!Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin![]()
Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.![]()
Volkswagen will overhaul its EVs with new underpinnings and cheaper batteries | Autocar
Launch of the new ID 2 electric supermini will commence an overhaul of every electric Volkswagenwww.autocar.co.uk
ID2 tulee 2026 ”MEB+” cell-to-pack LFP:llä ja ilmeisesti VAG:n kansanautot alkavat muuttua LFP-suuntaan vähitellen.
”We will come in with MEB Plus across the models, including ID 3, ID 4, ID 7. They will have LFP.”
Ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää vaan puntaroida, että onko toi max 130 kW pikalatausteho sellainen ominaisuus, jonka kanssa voisi elääHommaa Ariya!
Saksalaiset youtubet kertovat, että tarkoitus on saada LFP-kennot ulos omasta tehtaasta, mutta ensimmäiset autot tuotetaan kiinakennoilla kun ei ole varmuutta miten uuden linjaston ylösajo onnistuu.Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.
Koeajolle vaan. Jos pikalatausta tarvii useamman kerran viikossa niin tehokkaammasta DC-latauksesta on varmasti hyötyä. Jotkut ovat kokeneet myös latausrajan puuttumisen ongelmaksi. Ei tämä oikeasti kyllä ongelma ole, ellei jostain syystä säilytä akkua pitkiä aikoja 100% latauksessa. Akut noin muutenkin kestävät käyttöä oikein hyvin.Ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää vaan puntaroida, että onko toi max 130 kW pikalatausteho sellainen ominaisuus, jonka kanssa voisi elääja hämmentää tuo tehokkaimman Nismo-version 25 % suurempi WLTP-kulutus vrt. muut saman akkukoon varustelutasot.
Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerranMissä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.
Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerran
No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.
Ei tämä nyt sinänsä taida olla mikään käyttövoimaan liittyvä asia. Ei ennen vain ollut niin monessa autossa kaikenmaailman online-palvelua ja etäohjausta. Eikä kai nyt kukaan oikeasti vaihda autoa sen takia, että 10€/kk (vai mitä nyt maksaakaan) palvelun ilmaisjakso päättyy? Maksaa siitä sitten rahaa, jos kokee sen hintansa arvoiseksi tai vaihtoehtoisesti lakkaa käyttämästä. Kyllähän se auto edelleen tekee ne auton asiat vaikkei olisi noita palveluita käytössä. En mä ainakaan näe tuossa Cupra Connectissa/mobiilisovelluksessa juuri muuta aidosti hyödyllistä kuin mahdollisuuden ohjata lataamista ja ilmastointia etänä. Noin muuten tuo on ehkä yksi surkeimpia sovelluksia mihin olen nykypäivänä törmännyt (hidas, epäluotettava, tönkkö).No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.
Mutta aika perseestä on et valmistajat tällä kolmella tms vuodella koittavat saaha autoja vaihtumaan, tätä ei ollu fossiilisilla.. sähkikset antaa jotain toviks ja si lisää rahaa..jos haluat ajella tutulla autolla tai vaihda
Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...
Luulisi, että autofirmat tarjoavat noita ilmaisvuosia mielellään kaupantekijäisiksi kun se ei maksa heille mitään…Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle
On taas kommentit sitä itseään, joku voisi kertoa näille reddit-sankareille että pienet city-autot eivät todellakaan ole hyviä väistötesteissä koska ne ovat yleensä niin kapeita suhteessa korkeuteen, Honda E:kin on about 10cm korkeampi ja kapeampi kuin Model 3.
Samaten E-tron Sportback ja iX40 on paljon isompia ja raskaampia kuin Model 3. Olisi ollut kiva nähdä Model Y samassa testissä, tuskin pääsee samaan kuin Model 3 sekään. Model 3 on noista autoista ainoa ns. matala sedan/coupe, mitenköhän i4 olisi menestynyt?
Jotain muutakin sisältöä kuin sähkölaskut:
10 Electric Cars That Failed The Moose Test!
Tiivistelmä Reddit keskustelusta:
* Smart #1 Braubus 65kph, bad tires, bad electronic stability
* BYD Han 77kph, understeer low rolling tires
* Ford Mach-E 70kph, slow steering, delayed stability control
* VW ID4 73kph, understeer low rolling tires
* Kia Soul EV 68kph, lack of structural agility
* Skoda Enyak IV, 67kph dynamic driving problems
* Mazda MX-30 74kph, below expectations for small SUV
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle
Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.
Ruotsin Tekniikan maailma kirjoittaa "Good cars can handle just over 70 km/h, the really good ones just over 80 km/h.".
Eikö nämä ole ihan hyviä tuloksia? Tiivistelmä lähinnä kertoo mitä rajoilla tapahtui.
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:
In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).
Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.
Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.
Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.
E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.
E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:
"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"
E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:
![]()
Resultat i Teknikens Världs älgtest
Hur klarar din bil en kraftig undanmanöver? Ta del av Teknikens Världs lista över i vilken hastighet hundratals olika bilar klarar älgtestet.teknikensvarld.expressen.se
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:
In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).
Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.
Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.
Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.
E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.
E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:
"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"
E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:
![]()
Resultat i Teknikens Världs älgtest
Hur klarar din bil en kraftig undanmanöver? Ta del av Teknikens Världs lista över i vilken hastighet hundratals olika bilar klarar älgtestet.teknikensvarld.expressen.se