Yleistä keskustelua sähköautoista

Bonuksena voisi ottaa jonkun kulutusvaikutteisen sähköliittymän ja laskea sen kulutuksen vaikutus muuhun taloussähköön. Jos ei muuta niin saisi laskutoimituksen antistäkin monimutkaisemmaksi.
 
Tästä on jossain ketjussa ennenkin puhuttu ja minusta se johtopäätös on edelleenkin sama: Ihan helvetin sama miten minkäkin laskee kunhan ymmärtää mitä on laskemassa. Ja mihin vertailee. Jos haluaa tietää sähkönsä keskihinnan, niin itse ainakin lasken sen suoraan sähkölasku/kWh:t perusmaksuineen, ihan sama mihin perseensuristimeen se itse sähkö menee. Piirtelen näistä excelillä käppyrää vuosien funktiona. Jos taas haluaisin tietää kannattaako ladata kodin ulkopuolella hintaan x, niin silloin laskisin tietysti vain sähkön siirron ja veron ilman kk-maksua verrokkiluvuksi ko. ajanhetkelle (koska pörssisähkö**). Kumpikin tapa oikein omaan tarkoitukseensa. Ymmärrän kyllä senkin, että jos haluaa ajatella jälkimmäisessäkin tapauksessa todellisen kulun kk-maksuineen jyvitettynä, koska sen verran joutuu maksamaan. Ei vain ole niin vertailukelpoinen. Tosin kun artikkelissa verrattiin bensa-autoon, niin muutenkin vertailukelpoisuuteen liittyy muitakin hankalia kysymyksiä, jos miettii auton käytön budjetointia - sitähän tässä oikeasti tehtiin.

e: ** Pakanan mainitsema kulutusvaikutteinen kyllä vaikuttaa merkittävästi hintakiinnityksen kanssa, kun sähköauton kulutus on kesäaikaan dominoiva talon muuhun käyttöön nähden.
 
Mä en taas ymmärrä yhtään, että miksi niitä perusmaksuja pitäisi miltään osin huomioida, kun tarkastellaan sähköautoilun käyttövoimakustannuksia. Se on vain yksiselitteisesti väärä tapa. Kuten yllä on jo moneen kertaan todettu, niin sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta joutuu maksamaan ihan saman perusmaksun, oli sitä sähköautoa pihassa tai ei (pl. nämä sähköautosta aiheutuvat liittymäkoon kasvatukset).

Samalla logiikalla pitäisi sitten laskea vaikkapa vessan vetämisen tai auton pesemisen kuluihin mukaan itse kulutetun veden lisäksi myös joku toteutuneella vedenkulutuksella painotettu osuus vesi- ja jätevesiliittymien perusmaksuista. Nämäkin perusmaksut ovat ja pysyvät, oli sitä vessanpönttöä tai puutarhaletkua kotona tai ei :hmm:
 
Mä en taas ymmärrä yhtään, että miksi niitä perusmaksuja pitäisi miltään osin huomioida, kun tarkastellaan sähköautoilun käyttövoimakustannuksia. Se on vain yksiselitteisesti väärä tapa. Kuten yllä on jo moneen kertaan todettu, niin sähköenergiasta ja sähkönsiirrosta joutuu maksamaan ihan saman perusmaksun, oli sitä sähköautoa pihassa tai ei (pl. nämä sähköautosta aiheutuvat liittymäkoon kasvatukset).

Samalla logiikalla pitäisi sitten laskea vaikkapa vessan vetämisen tai auton pesemisen kuluihin mukaan itse kulutetun veden lisäksi myös joku toteutuneella vedenkulutuksella painotettu osuus vesi- ja jätevesiliittymien perusmaksuista. Nämäkin perusmaksut ovat ja pysyvät, oli sitä vessanpönttöä tai puutarhaletkua kotona tai ei :hmm:
No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.
 
Toisaalta mitä väliä sähkölaskun kk-kulun jyvityksellä on kokonaisuuden kannalta. Jos on vaikka hommannut kolme vuotta sitten uuden sähkiksen niin sen arvonlasku vastaa hihasta heitettynä 300-500 vuoden sähkölaskun kk-maksujen osuutta tässä vaiheessa. Vaikka itse olen kiinteät kk-kulut jättänyt omista excelöinneistäni pois, kun ne jokatapaukesssa tulee maksettavaksi niin eipä tuo iso kuva siitä mihinkään muutu vaikka lisäilen 4e/kk mukaan.
 
Toisaalta mitä väliä sähkölaskun kk-kulun jyvityksellä on kokonaisuuden kannalta. Jos on vaikka hommannut kolme vuotta sitten uuden sähkiksen niin sen arvonlasku vastaa hihasta heitettynä 300-500 vuoden sähkölaskun kk-maksujen osuutta tässä vaiheessa. Vaikka itse olen kiinteät kk-kulut jättänyt omista excelöinneistäni pois, kun ne jokatapaukesssa tulee maksettavaksi niin eipä tuo iso kuva siitä mihinkään muutu vaikka lisäilen 4e/kk mukaan.

Riippu mitä vertailee, että onko tuolla jyvityksellä vaikutusta. Itsellä noin 2/3 sähköstä menee autoon ja kallis kk maksu siirrossa. Jos tuon jyvittäisi mukaan kotilatauksen hintaan, niin kotilataus maksaisi 9 snt sijaan 15snt. Eli aika iso ero ja tuo 9snt on oikea, koska perusmaksu menee latauksesta riippumatta. Jos taas lasketaan koko autoilun kuluja arvonalenemineen, niin siinä tuota tuskin edes huomaa.
 
No tämähän riippuu ihan siitä mitä ja mihin tarkoitukseen sitä lukua käyttäää. Se oli ainakin minun viestin pointti. Esim. vuosien varrella kun kk-maksut muuttuvat, niin omalle budjetille on paljon järkevämpää seurata kaiken sisältävän luvun kehittymistä kuin eriteltyä. Ne kk-maksut on kuitenkin myöskin maksettava. Oli se sitten sähköä, vettä tai jätettä.
No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?
 
Sanon suoraan etten ymmärrä alkuunkaan tätä kk-maksujen jyvittämistä, en keksi mitä hyötyä siitä on. Siis tämä siltä osin kun kk-maksut pysyvät samana, jos muuttuu sähköauton takia niin tilanne täysin eri.
 
No jokainen tyylillään, mutta budjetoitko siis jokaisen sähkökaitteen käyttöä erikseen ja jaat kk maksua niille? Eli että pesukoneen käyttö maksaa x€/kk ja siitä y€/kk on perusmaksua? Varsin mielenkiintoista ja hankalaa ja vaatii valtavasti kulutusmittareitakin kun jokainen laite vaatii omansa. Vai onko auto ainoa sähkölaite jonka kuluihin budjetoit jotain osuuttaa kk maksusta ja muihin et? Mutta mikä on silloin koko homman pointti?
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
 
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.

Pointtina kai tässä oli vain se, että jos halutaan laskea sähköautolla ajamisen kuluja, niin niihin kuluihin pitää laskea vain sellaiset kulut, jotka aiheutuvat siitä sähköautosta. Jos sähköliittymän perusmaksu menee samansuuruisena riippumatta siitä, käytetäänkö sähköautoa vai ei, niin silloin tämä kulu ei aiheudu sähköautosta, joten sitä ei voi sähköauton kuluksi laskea.
 
Sähköautot, lämmitys+käyttövesi ja sitten muut. Autot ja lämmitys vie yli 2/3 vuoden kulutuksesta. Olkiukkoilua olettaa jotain yksittäistä pikkulaitetta budjetoitavaksi.
No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.

Eli sähkön perusmaksun budjetoisin ihan omanaan.
 
Pointtina kai tässä oli vain se, että jos halutaan laskea sähköautolla ajamisen kuluja, niin niihin kuluihin pitää laskea vain sellaiset kulut, jotka aiheutuvat siitä sähköautosta. Jos sähköliittymän perusmaksu menee samansuuruisena riippumatta siitä, käytetäänkö sähköautoa vai ei, niin silloin tämä kulu ei aiheudu sähköautosta, joten sitä ei voi sähköauton kuluksi laskea.
No mitä siis teet tuolla tiedolla? Et pääse sähköauton osuudesta kk maksuun eroon vaikka myisit sähköauton pois. Itse tykkään budjetoida niin että sanalla näen oikeasti mitä mikin maksaa ja mistä kuluista pääsee eroon muuttamalla toimintatapaa.

Eli sähkön perusmaksun budjetoisin ihan omanaan.
Ei minulla ollut muuta pointtia asiassa kuin se, että riippuu ihan mitä haluaa laskea määrää sen mikä on oikein. Te olette niin fiksaantuneita tarkastelemaan vain yhtä asiaa, että tämä menee juupas/eipäs väittelyksi väkisin, kun väitätte toisenlaista ajattelutapaa vääräksi vaikka kyse on puhtaasti siitä mikä on vertailukelpoista ja mikä ei.

Se, että lasken auton kaikki kulut tietyllä kaavalla ei varsinaisesti liity asiaan. FYI: Pankista saa suoraan kokonaissumman kuluista tietylle yhtiölle, sähköyhtiöltä taas kWh:t, siitä snt/kWh vuodelle. Laturista ja MLP oman kWh:t ylös, loput muuhun. Laturin kWh * em. hinta auton kuluihin muiden kulujen kaveriksi. Ei lähelläkään oikea tulos, koska pörssisähkö, mutta riittää budjetointiin.
 
Mutta jos lasket auton kuluja ja otat siihen mukaan kuluja, jotka eivät ole auton kuluja, niin on ymmärrettävää jos joku siitä huomauttaa :)
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?
 
Mutta jos lasket auton kuluja ja otat siihen mukaan kuluja, jotka eivät ole auton kuluja, niin on ymmärrettävää jos joku siitä huomauttaa :)
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.
 
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?
Tottakai, jos liittymä olisi vain sitä autoa varten hankittu. Sama pätee parkkipaikkaankin, lasken se autoilun kuluihin, mutta en laskisi esim. osuutta tontin kiinteistöverosta autoilun kuluihin autopaikan koon mukaan jos parkkeeraisin omalla pihallani. Tosin tuo osuus kiinteistöverostakin olisi loogisempi asia laskea autoilun kuluiksi kuin osuus sähköliittymän perusmaksusta, koska ainakin teoriassa voisi myydä auton ja vuokrata sen jälkeen pihaltaan naapurille parkkitilaa.

Mutta jokainen saa toki laskea autoilun kuluiksi ihan mitä haluaa, mutta jos alkaa ynnäilemään jotain parturikuluja, ravintolaillallisia ja perämoottorin hankintaa (nämä ovat ihan yhtä valideja autoilun kuluja kun osuus sähköliittymän perusmaksusta joka olisi ilman autoakin) autoilun kuluiksi ja kertoo siitä foorumilla niin kyllä kai siitä nyt ihan aiheesta huomautetaan, että on vähän erikoiset laskelmat?
 
Viimeksi muokattu:
Itse ottaisin laskelmiin mukaan voimavirtalaturin oston ja mahdolliset siihen liittyvät muut kulut mukaan, jos tarvitaan vaikkapa sitä sähkäriä pyörähtämään paikalla piuhan vedon merkeissä.
 
Voisitko lukea koko vastauksen sen sijaan, että poimit yhden pätkän viestistäni ja alat näsäviisastelemaan? Olet nyt kahteen kertaan vetänyt perseelleen tulkinnan sen suhteen mitä olen yrittänyt sanoa. Nomberin aloittama sivuraide ei liittynyt mun viestiin yhtään mitenkään, mutta toki kerron mitä lasken kun kysyttiin. Auton kulut ovat mulla tietyllä tavalla budjetissa ja sillä siisti, suoraviivaisin ja helpoin tapa saada riittävän tarkkuuden arvio.

Jos tulkitsin jotain väärin, niin korjaa toki, jos olen erehtynyt. Ja kyllä minä luin koko viestisi, minä lainasin siitä vain sen kohdan, mihin kommenttini kohdistui.

Mutta siis rehellisesti minä sain viesteistäsi sen kuvan, että sinä budjetoit osan sähkösopimuksesi kuukausimaksusta sähköauton kustannukseksi.
Jos sinun kodissasi olisi vain yksi sähköä syövä laite, sähköauto, laskisitko sähkön kk-maksun mukaan?

Jos sähkösopimus olisi tehty vain auton latausta varten, niin silloin sen kk-maksu olisi auton lataukseen kohdistuva kustannus.
Jos taas sähkösopimus olisi tehty joka tapauksessa kodin sähköä varten, niin silloin se kk-maksu ei kohdistuisi autoon.

Oleellista jokaisen kulun kohdalla on se, poistuisiko kustannus, jos lopettaisi sähköauton lataamisen. Jos ei poistu, niin silloin se ei ole sähköauton kulu.

Se, että yrität todistella pointtiasi keksimällä täysin reaalimaailmasta irrallaan olevan esimerkin, ei varsinaisesti vahvista kantaasi :)
 
Siis mitä ihmettä?? Sähkis auto keskustelussa keskustellaan ko joku menee laskee siirtohinnan kk:n mukaan? Oisko joku muu ketju parempi? Jos täällä ny vaan sähköautoista itsestään, ei miten niitä tankataan
Edit paitsi ehkä lataustehojen juttuja..
 
Jos tulkitsin jotain väärin, niin korjaa toki, jos olen erehtynyt. Ja kyllä minä luin koko viestisi, minä lainasin siitä vain sen kohdan, mihin kommenttini kohdistui.

Mutta siis rehellisesti minä sain viesteistäsi sen kuvan, että sinä budjetoit osan sähkösopimuksesi kuukausimaksusta sähköauton kustannukseksi.
Aloit ihan alkujaankin kommentoida Nomberin aloittamaa täysin epärelevanttia sivujuonnetta ja et lukenut viestejä taaksepäin vaikka korjasin sinua. Alkuperäinen kommenttini: Yleistä keskustelua sähköautoista
 
:hmm: Hyvä ketju sähkistä suunnittelevalle. Saa merkittävää tietoa kuinka huomioida ennallaan pysyvä perusmaksu sähköautoilun kuluissa.
Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestään :hmm:

Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
 

ID2 tulee 2026 ”MEB+” cell-to-pack LFP:llä ja ilmeisesti VAG:n kansanautot alkavat muuttua LFP-suuntaan vähitellen.

”We will come in with MEB Plus across the models, including ID 3, ID 4, ID 7. They will have LFP.”

OT: Yleisesti voisi sanoa, että offtopicista aloittaja nyt vaan on vähän lipsahtanut, mutta off-topicista jatkavat ovat sitten vaan hölmöjä.
 
Mitäpä, jos toisit itse jotain hyödyllistä sisältöä tähän ketjuun sen sijaan, että tyydyt vain jeesustelemaan viimeaikaista offtopicia ja siten lasket ketjun tasoa entisestään :hmm:

Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
 
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
Missä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.
 
Missä sähkiksessä noi on sidottu valmistusvuoteen? Ainakin omassa sain kaikki kolmeksi vuodeksi vai mitä oli ilmaiseksi ko ostin käytetyn, id3. Sen jälkeen jos pidän saman vissiin alkaa taas tulee maksuja..
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
 
Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
En ehkä tuota appi-hommaan nyt niin stressaisi, kun just saivat sen kaupan pystyyn. Varmasti on vielä bittiä korjattavana, joka korjaantuu suht pian. Enemmän olisin huolissani uuden version kireäksi viritetystä jousituksesta, ajotuntuma kyllä parani, mutta muuten hyi helvetti. Paljon pientä ovat korjanneet, mutta silti kyllä liian vähän perusongelmia. Edelleen se takaluukku on matala, ongelmallinen spoileri aiempaakin pidempi, kääntösäde iso, sisustan laatu vähän sinnepäin kestävyyden ja räminöiden osalta, infotainment edellen outo käyttöliittymältään vaikka vähän on kuorrutettu ja nopeutettu aavistuksen. Nykyisen mallin omistajan ei kyllä mitään syytä harkita päivitystä.
 
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Juu, 3 vuotta noissa alkujaan tuli ja seuraa tietty autoa kunnes maksettu aika loppuu. Ja Hynyn kesti saada se (jatkolisenssi)kauppa pystyyn vähän pidempään :D
 
Itsellä kellahti vaakakuppi ensi vuonna koittavan uuden sähköauton valinnan suhteen taas napsun verran poispäin uudesta Ioniq 5:sta, sikäli kun näitä erinäisiä ongelmia alkaa tässä nykyisessä ioniqissa pulpahdella ihan ”mukavaa” tahtia pinnalle. Viimeisimpänä poksahti sähköinen käsijarru viime viikonloppuna… ja sitten luin myös kauhutarinoita kännykkä-äpin ja auton perustavanlaatuisista sekoamisista/nollaantumisista, kun auton hankintahintaan bundlattu äpin käyttöoikeus päättyy ja pitäisi siirtyä maksullisen äppitilauksen pariin :poop:
Hommaa Ariya!
 

ID2 tulee 2026 ”MEB+” cell-to-pack LFP:llä ja ilmeisesti VAG:n kansanautot alkavat muuttua LFP-suuntaan vähitellen.

”We will come in with MEB Plus across the models, including ID 3, ID 4, ID 7. They will have LFP.”
Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.
 
Tuo nostaakin jo ID2 haluttavuutta. Vähän kiinnostaisi tuo seuraavaksi autoksi, jos akkupuoli saadaan suunnilleen byd blade2 tasolle.
Saksalaiset youtubet kertovat, että tarkoitus on saada LFP-kennot ulos omasta tehtaasta, mutta ensimmäiset autot tuotetaan kiinakennoilla kun ei ole varmuutta miten uuden linjaston ylösajo onnistuu.

Joten ties vaikka olisi oikeasti byd-bladea…
 
Ihan varteenotettava vaihtoehto. Pitää vaan puntaroida, että onko toi max 130 kW pikalatausteho sellainen ominaisuus, jonka kanssa voisi elää :D ja hämmentää tuo tehokkaimman Nismo-version 25 % suurempi WLTP-kulutus vrt. muut saman akkukoon varustelutasot.
Koeajolle vaan. Jos pikalatausta tarvii useamman kerran viikossa niin tehokkaammasta DC-latauksesta on varmasti hyötyä. Jotkut ovat kokeneet myös latausrajan puuttumisen ongelmaksi. Ei tämä oikeasti kyllä ongelma ole, ellei jostain syystä säilytä akkua pitkiä aikoja 100% latauksessa. Akut noin muutenkin kestävät käyttöä oikein hyvin.

Plussana taas sitten softavikoja ei kyllä pitäisi olla odotettavissa toisin kuin melkein kaikissa muissa sähkäreissä :)
 
En ole niin tarkkaan tutustunut tämän Hyundain Bluelink-appin käyttöehtoihin, miten tuo käyttöoikeus menee käytetyn auton tapauksessa, mutta alkaa tuo kolme vuotta tulla täyteen monilla ”varhaisilla” tehdasuuden Ioniq 5:n hankkijoilla.
Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...
 
Missä kohtaa tuossa puhuttiin valmistusvuodesta? Kuulostaa jotenkin erikoiselta, että käytettyyn autoon saisi tuon kolmeksi vuodeksi uudelleen ellei sitten vain käynyt tuuri ja alkuperäinen omistaja ei koskaan rekisteröinyt sitä (tai oli esim. joku käytetty esittelyauto, jossa noita harvemmin rekisteröidään). En tiedä siirtyykö tuo käyttäjältä toiselle siltä osin mitä on jäljellä mutta ainakin itse ymmärsin oman Cupra Bornini 3v softaosuuden alkavan siitä kun sen rekisteröin ja toki päättyvän sitten kolmen vuoden päästä siitä vaikka olisikin useita omistajia välissä.
Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerran
 
Nimen omaan uusi omistaja (kuten mun kohdalla) sai uuden ajan alusta.. ei ollu palvelut sidottu vuoteen koska myyty ekan kerran
Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.
 
Niin, puhuin 3v jakson sitomisesta rekisteröinnin (käyttäjän tekemän) alkuun, en myyntihetkeen. Myyntihetkeen sitominen kuulostaisikin oudolta. Tiedätkö oliko kukaan aiemmin rekisteröinyt autoa sovellukseen VINillä ja ottanut sitä ilmaisjaksoa käyttöön? Jos ei niin tietenkin saat sen. Jos kyllä niin hyvä tietää mutta kuulostaisi hyväksikäytettävissä olevalta systeemiltä. Tuntuisi vain loogiselta, että yhdellä VINillä on kerran aktivoitavissa tuo 3v ilmaisjakso ja sitten sen päätyttyä se oli siinä. En ole kuitenkaan perehtynyt asiaan, kun ei ole tullut tarvetta.
No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.
Mutta aika perseestä on et valmistajat tällä kolmella tms vuodella koittavat saaha autoja vaihtumaan, tätä ei ollu fossiilisilla.. sähkikset antaa jotain toviks ja si lisää rahaa..jos haluat ajella tutulla autolla tai vaihda
 
No ilmeisesti samasta juteltiin, saatoin vaan si tulkita väärin.
Mutta aika perseestä on et valmistajat tällä kolmella tms vuodella koittavat saaha autoja vaihtumaan, tätä ei ollu fossiilisilla.. sähkikset antaa jotain toviks ja si lisää rahaa..jos haluat ajella tutulla autolla tai vaihda
Ei tämä nyt sinänsä taida olla mikään käyttövoimaan liittyvä asia. Ei ennen vain ollut niin monessa autossa kaikenmaailman online-palvelua ja etäohjausta. Eikä kai nyt kukaan oikeasti vaihda autoa sen takia, että 10€/kk (vai mitä nyt maksaakaan) palvelun ilmaisjakso päättyy? Maksaa siitä sitten rahaa, jos kokee sen hintansa arvoiseksi tai vaihtoehtoisesti lakkaa käyttämästä. Kyllähän se auto edelleen tekee ne auton asiat vaikkei olisi noita palveluita käytössä. En mä ainakaan näe tuossa Cupra Connectissa/mobiilisovelluksessa juuri muuta aidosti hyödyllistä kuin mahdollisuuden ohjata lataamista ja ilmastointia etänä. Noin muuten tuo on ehkä yksi surkeimpia sovelluksia mihin olen nykypäivänä törmännyt (hidas, epäluotettava, tönkkö).
 
Oma id3 oli pari vuotta vanha, mutta kun osti ja rekistöröidyin sain, ihan täydet kolmevuotta taas.. ihmettelisin jos autovalmistajat alkais "rankaiseen" käytetyn ostajia...
Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.
 
Minä ostelin juuri viikko sitten käytetyn ID.3:n ("suomiauto"), jossa se alkuperäinen kolmen vuoden ilmaisjakso oli jo käytetty. Olin valmis makselemaan omasta osuudesta, mutta hieman yllättäen sain täyden kalenterivuoden ilmaisaikaa minäkin. Aiemmin samalla tunnarilla oli muutama vuosi sitten uutena ostettu ID.3 ja siinä oli se täydet kolme vuotta.
Luulisi, että autofirmat tarjoavat noita ilmaisvuosia mielellään kaupantekijäisiksi kun se ei maksa heille mitään…
 
Kyllä kaikki online-palvelut on tulleet käytetyn ostajallekin ilmaiseksi itselle ainakin vuodeksi tai kahdeksi. Sekä polttiksissa että sähköissä on ollut aina uudelle omistajalle joku jakso tarjolla. Kolmea eri merkkiä tullu kokeiltua.
 
Kun keväällä tuli 3v täyteen niin ihme kyllä oli hinnoittelu 2v jatkolisurille ihan ok. Ei tarvinnut miettiä vaikka auto lähtee ensi kuussa vaihtoon.

1747731504855.png

 
Jotain muutakin sisältöä kuin sähkölaskut:

10 Electric Cars That Failed The Moose Test!



Tiivistelmä Reddit keskustelusta:

* Smart #1 Braubus 65kph, bad tires, bad electronic stability
* BYD Han 77kph, understeer low rolling tires
* Ford Mach-E 70kph, slow steering, delayed stability control
* VW ID4 73kph, understeer low rolling tires
* Kia Soul EV 68kph, lack of structural agility
* Skoda Enyak IV, 67kph dynamic driving problems
* Mazda MX-30 74kph, below expectations for small SUV
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.
 
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

On taas kommentit sitä itseään, joku voisi kertoa näille reddit-sankareille että pienet city-autot eivät todellakaan ole hyviä väistötesteissä koska ne ovat yleensä niin kapeita suhteessa korkeuteen, Honda E:kin on about 10cm korkeampi ja kapeampi kuin Model 3.

Samaten E-tron Sportback ja iX40 on paljon isompia ja raskaampia kuin Model 3. Olisi ollut kiva nähdä Model Y samassa testissä, tuskin pääsee samaan kuin Model 3 sekään. Model 3 on noista autoista ainoa ns. matala sedan/coupe, mitenköhän i4 olisi menestynyt?
 
On taas kommentit sitä itseään, joku voisi kertoa näille reddit-sankareille että pienet city-autot eivät todellakaan ole hyviä väistötesteissä koska ne ovat yleensä niin kapeita suhteessa korkeuteen, Honda E:kin on about 10cm korkeampi ja kapeampi kuin Model 3.

Samaten E-tron Sportback ja iX40 on paljon isompia ja raskaampia kuin Model 3. Olisi ollut kiva nähdä Model Y samassa testissä, tuskin pääsee samaan kuin Model 3 sekään. Model 3 on noista autoista ainoa ns. matala sedan/coupe, mitenköhän i4 olisi menestynyt?

Tuo Redditistä laittamani tiivistelmä on siis koottu videosta mitä siinä sanottiin jokaisesta autosta, ei reddit keskustelijan suusta.

YouTube videon kommentista:

Model Y did as well as the Model 3 (and Taycan) passing the test with 83km/h.

Tossa vielä linkki Reddit keskusteluun joka jäi puhelimella postauksen rajoituksien vuoksi laittamatta aiempaan:

 
Jotain muutakin sisältöä kuin sähkölaskut:

10 Electric Cars That Failed The Moose Test!



Tiivistelmä Reddit keskustelusta:

* Smart #1 Braubus 65kph, bad tires, bad electronic stability
* BYD Han 77kph, understeer low rolling tires
* Ford Mach-E 70kph, slow steering, delayed stability control
* VW ID4 73kph, understeer low rolling tires
* Kia Soul EV 68kph, lack of structural agility
* Skoda Enyak IV, 67kph dynamic driving problems
* Mazda MX-30 74kph, below expectations for small SUV
* Honda E 75kph, below expectations for small city car
* Audi E-tron Sportback 75kph, below expectations for performance vehicle
* BMW xdrive iX40 74kph, below expectations for performance vehicle

Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.

Ruotsin Tekniikan maailma kirjoittaa "Good cars can handle just over 70 km/h, the really good ones just over 80 km/h.".
Eikö nämä ole ihan hyviä tuloksia? Tiivistelmä lähinnä kertoo mitä rajoilla tapahtui.
 
Ruotsin Tekniikan maailma kirjoittaa "Good cars can handle just over 70 km/h, the really good ones just over 80 km/h.".
Eikö nämä ole ihan hyviä tuloksia? Tiivistelmä lähinnä kertoo mitä rajoilla tapahtui.

70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:

 
Viimeksi muokattu:
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:


"Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen." Hyväksytty tai hylätty on ainut arvosana jonka tuosta voi saada. Loppu on risuja tai ruusuja. Ja kuten sanoit niin testin läpäisyraja voi yksinkertaisesti vain olla korkea ja vain hyvä auto sen läpäisee.
 
70km/h hyvän auton merkkinä kuulostaa erikoiselta ainakin lainaten tätä Wikipedian tekstiä:

In order to qualify as a "pass" the vehicle must successfully navigate the course at 72 km/h (45 mph).

Eli 72 km/h vaaditaan jo pelkkään läpäisemiseen.

Ja jos videon autovalinnat mietityttää, niin kannattaa huomioida km77:lta löytyvän nuo testit vaikka mistä autosta.





Itse tuloksien arvioinnin jätän muille ihmisille.

E: Tai no... "Good cars can handle just over 70 km/h" niin kai tuo just over voisi meinata tuota 72 km/h, eli toisin sanoen hyvät autot just pääsee tuon läpi ja todella hyvät saa enemmän.

E2: Lisätään vertailuksi vielä tämä:

"As of February 2025 the current record holder is the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey at 86 km/h (53.4 mph).[14] The previous record holder was the Citroën Xantia 3.0i V6 Activa at 85 km/h (52.8 mph), holding the record for 26 years.[15]"

E3: Kannattaa vielä ottaa huomioon, että eri sivustojen/lehtien tekemiä testejä ei kannata vertailla keskenään. Wikipediasta ottamani lainaukset käsittelee ruotsalaista Teknikens Världiä, joka on tehny tuota testiä melko paljon ja heidän testituloksissa on hieman eroa:



Olipas hurja veto Bemulta, onko tossa Race pack varustelussa luistonesto vedetty minimiin vai mikäköhän selittää ton, todella rajusti lähti takapää irti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 236
Viestejä
4 865 643
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom